OndanksOorloastoestand AÈinislialie en Verzekeringskantoor FOTO Jac. DE BOER COÖP.BOERENLEENBANK TE WIERINGEN CRISIS - BUREAU. OFFÏCIEELE PUBLICATIE VAN HET DEP. VAN ECONOMISCHE ZAKEN. VEEVOEDERNORMEN VAN 4 MAART—1 APRIL 1940. De Minister van Economische Zaken maakt het volgende bekend De normen volgens welke voor de periode 5 Februari tot 4 Maart 1940 veevoedertoewij- zingen worden verleend zijn de volgende RUNDVEE Melk- en kalf koeien, tenminste één keer gekalfd hebbende. Hoogdrachtig jong vee (tenminste 7 maanden drachtig). Mestvee (incl. ossen) in het bezit van 2 of meer bree- de tanden, niet. behoorende tot één der vol gende categorieën. Stieren 6 maanden tot 1 jaar, welke voldoen aan den eisch van de Nederlandsche Veehouderij-centrale voor bo ventallige geregistreerde stierkalveren, Stieren 1 jaar en ouder, nog niet in het bezit van twee breede tanden, welke voldoen aan den eisch van deze centrale, wel in het bezit van twee breede tanden. Per dier per 4 weken a. van bedrijven kleiner dan 5 ha met ten hoogste 2 stuks van de genoemde dieren en Indien 1 dier aanwezig is 70 kg indien 2 dieren aanwezig zijn 63 kg b. van overige bedrijven 56 kg Indien het bedrijf behoorde tot één der be drijven, welke in de voorafgaande periode als consumptie-melkbedrijf met een gemiddelde winterproduct ie van meer dan 9 liter per dier per dag, voor zijn melk- en kalf koeien 2' kg per dier per dag ontving, kan ook in de komende periode voor iedere melk- kalfkoe 14 kg extra worden toegewezen. Per dier per 4 weken. Ander vrouwelijk jongvee van 1 jaar ouder 14 kg Mestkalveren nihil Ander mestvee tgeen mestkalveren) 14 kg Andere stieren 1 jaar en ouder, nog niet in het bezit van twee breede tanden 28 kg Vrouwelijk jongvee, jonger dan 1 jaar. niet behoorende tot één der vorige categorieën, be neden 80 kg nihil Vrouwelijk jongvee, jonger dan 1 jaar, niet behoorende tot één der vorige categorieën, wegende 80 kg en meer 14 kg Mannelijk jongvee, jonger dan 1 jaar, niet behoorende tot één der vorige categorieën, beneden 80 kg nihil Mannelijk jongvee, jonger dan 1 jaar, niet behoorende tot één der vorige categorieën, wegende 80 kg en meer 28 kg Deze normc-n hebben ten opzichte van die voor de overige toewijzingsperiode geen ver anderingen ondergaan. VARKENS per dier per 4 weken. Biggen tot 30 kg 7 kg Varkens van 3095 kg mestvarkens boven 95 kg (geen fokzeugen of dekbeeren) fok zeugen (geem sterzeugen) dekbeeren (geen stamboekbeeren Voor deze laatste vier categorieën a. van bedrijven, welke als zwaarmesters bedrijven kunnen worden aangemerkt 87 kg b. van de overige bedrijven 67 k; met dien verstande, dat de per 4 weken te verstrekken hoeveelheid Maximaal gelijk is aan 50% der varkenstoewijz-ng vermenigvul digd met de hiervoor vermelde normen van 87 kg of 67 kg. Wordt minder dan 50 van de toewijzing gebruikt, dan wordt het opge geven aantal varkens met de betreffende norm vermenigvuldigd. Voor een zwaarmes tersnorm van 87 kg kunnen in aanmerking komen varkenshouders, woonachtig in de provinciën Noora-Holland. Zuid-Holland en Utrecht, wier aantal varkens boven 90 kg, dat op de registratiekaart, voor de periode van 13 November tot 11 December staat ver meld, ten minste 50% bedraagt van het totale aantal varkens boven 30 kg. Fokzeugen dekbeeren blijven daarbij echter buiten be schouwing. Afgezien van het voorgaande vormen de varkenshouders met een toewijzing van 3 of minder varkens een categorie op zichzelf en ontvangen als zoodanig volgens onderstaande tabel een krachtvoedert.oewijzing alleen in bijzondere gevallen, waarbij deze hoogere toewijzing noodzakelijk is, worden toegepast. SCHAPEN Fokooien 20 kg Fckrammen 10 kg Lammeren in 1940 geboren nihil Andere schapen 10 kg GEITEN Melkgeiten geboren in 1939 of vroeger 14 kg Dekbokken 14 kg Lammeren geboren in 1940 nihil. PLUIMVEE Hoenders van fok- en vermeerderingsbedrij- ven voor 100% van het door de Nederlandsche Centrale voor Eieren en Pluimvee toegestane aantal 3.1 kg Hoenders van alle overige bij de landbouw crisis-organisaties georganiseerde pluimvee houders voor ten hoogste 60% van het be gin September geïnventariseerde aantal 3.1 kg Eenden van fok- en vermeerderingsbedrijven voor ten hoogste 100% van het door de Ne derlandsche Centrale voor Eieren en Pluim vee toegestane aantal aan gem. graan 3.1 kg Eenden voor specifieke eendenbedrijven voor ten hoogste 75% van het begin September geïnventariseerde aantal aan gemengd graan 3.1 kg Eenden van alle overige bedrijven voor ten hoogste 75% van het begin September geïn ventariseerde aantal aan gem. graan 1.7 kg Kalkoenen van georganiseerden bij de land- bouw-crisisorganisaties voor het door de ge- organiseerden opgegeven aantal 4 kg Ganzen van georganiseerden bij de landbouw crisis-organisaties voor het door de georgani seerden opgegeven aantal 2.8 kg. Voor kippen, kuikens, jonge hennen en jon ge hanen, alsmede voor eendenkuikens, jonge eendenhennen en jonge woerden is een spe ciale regeling getroffen, vermeld in het pers bericht van 1 Februari. Varkens toewijzing Aanwezige varkens Krachtvoeder p. 4 weken 56 kg 67 kg 112 kg 67 kg 112 kg 112 kg 2 2 3 1 3 2 3 3 Deze normen gelden voor alle varkenshou ders met een varkenstoewijzing van 1 t/rn. 3. Onderscheid tusschen zwaarmesterij en an dere varkenshouders wordt daarbij dus niet gemaakt. Hoewel de zwaarmester-norm van 87 kg in het algemeen slechts voor varkens houders uit de provinciën Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht kan gelden, wordt noch thans de mogelijkheid geboden om in speciale gevallen ook varkenshouders buiten die provinciën hiervoor in aanmerking te doen komen. Den betreffenden provincialen voed- selcommissaris dient dan echter overtuigend bewezen te zijn, dat de varkenshouder, wien hij de zwaarmesterstoewijzing wil verleenen, inderdaad als zwaarmester kan worden aan gemerkt, tot welke categorie dan uitsluitend gerekend dienen te worden de varkenshouders, die hun varkens regelmatig tot een gewicht van minstens 150 kg afmesten. Voor boventallig toegewezen varkens kan niet eerder een krachtvoedertoewijzing wor den verleend dan nadat de „gewone" toewij zing geheel is verbruikt. Voor elk varken, dat echter daarenboven wordt gehouden, kan 28 kg per dier per periode worden toegewezen De sterzeugen en stamboekdekbeeren val len geheel buiten deze regeling en zullen steeds een toewijzing van 67 kg per dier per periode ontvangen. PAARDEN per dier per 4 weken. Werkpaarden 3 jaar en ouder, niet tot de volgende categorieën behoorende a. van bedrijven met 50100% bouwl. 84 kg b. van bedrijven met 5—50% bouwl. 84 kg c. van bedrijven met minder dan 5% bouw land (voor ten hoogste 1 paard p. bedr. 28 kg Manége- en stalhoudersp. 1) max. 112 kg Paarden van de bereden politie max. 112 kg Venterspaarden max. 56 kg Sleeperspaarden 1 max. 140 kg Jonge paarden 1—3 j. "geen hengsten) 56 kg Veulens beneden 1 jaar 56 kg Hengsten van 1—3 jaar 84 kg Hengsten boven 3 jaar 84 kg Aan hengsten, welke in de maanden Maart en April gekeurd moeten worden, mag met ingang van heden 2 kg krachtvoeder per dier en per dag extra worden verstrekt. 1; De verhooging welke de norm voo: sleeperspaarden heeft ondergaan kan echter BIJ DEN SCHIPPER AAN BOORD (uit een artikel van J. I. Sijbesma in „Mensch en Maatschappij," Amsterdam, 15 November 1939» (VERVOLG.) Maar het grote risico en het directe gevaar dat hen altijd omringt, brengt in het schip- persgezin een sterk gevoel van saamhorig heid. Onder alle omstandigheden is men steeds op elkaar aangewezen. Men moet steeds op elkaar kunnen rekenen. Dit geeft een verant woordelijkheidsgevoel voor de „ander", niet alleen bij de volwassenen, doch ook al vroeg bij de kinderen. Men kan elkaar niet ontlopen aan boord. Dit leven dwingt om elkaar te verdragen en t? ontzien. Omgang met anderen kan weinig en dan nog vaak oppervlakkig plaats hebben. Er mag dus gesproken worden van een sterk en besloten gezinsleven. Ook als de schipper op de mooie dagen van ieder jaargetij vaart, beleeft hij de goede kant van dit leven. Dan voelt hij zich vrij en onafhankelijk van anderen en ondervindt, al is het soms onbewust, het schone in de natuur om zich heen. De Schipper. Is na een reis het schip weer leeg, dan tracht de schipper zo spoedig mogelijk weer vracht te krijgen. Iedere dag wordt de tocht ondernomen langs de schippersbeurs en scheepsbevrachters. Soms gelukt het om na een paar dagen weer „aan de reis" te zijn, doch tegenwoordig duurt het vaak weken eer mén aan de beurt is. Dit lange wachten heeft niet bepaald een goede invloed op het hu meur En op die ontmoedigende wandelingen wordt er dan ook vaak op alles en nog wat gekankerd. In deze dagen moet er, als het mogelijk is, ook tijd worden besteed aan het onderhoud van het schip. Vooral als men zonder perso neel werkt, is daarvoor onder het varen wei nig gelegenheid. Wordt er weer „losgemaakt" met een nieu we lading aan boord, dan moet de schipper met allerlei factoren rekening houden, om de reis in alle opzichten zo gunstig mogelijk doen verlopen. Het schip zelf moet goed in orde zijn.; met een wrak schip is het onveilig varen. Het kan averij en daardoor onkosten en tijdverlies betekenen. Is de lading niet goed gestuwd, dan begint deze onderweg misschien te wer ken, waardoor het schip slagzij maakt. Is het ;chip diep geladen, dan kan dit gevaar ople veren. De lading zelf moet in goede conditie zijn. Bederf of ongedierte brengen op zijn minst onaangenaamheden mee. Daarbij kan de schippersvrouw het niet waarderen als ze overal in kasten, kleren, potten, pannen er levensmiddelen bezoek krijgt van torren, kak kerlakken enz. Bij het kiezen van de route, moet de schip per degelijk rekening houden met de onkos ten onderweg, de brug-, wal-, haven-, sleep- gelden, enz. Alles bij elkaar geteld kan dit op een reis vaak tot een respectabele som oplopen, die van de verdienste afgaat. Daarnaast is het den schipper geboden om veilig te varen. Hij draagt dubbele verant woordelijkheid, niet alleen voor het schip en lading, doch. in nog sterkere mate, ook voor het leven van alle opvarenden. Dit besef heeft zijn invloed op zijn handelingen en op de besluiten, die hij heeft te nemen. Het geeft iets kenmerkends aan'het karak ter, het wezen van „den schipper." Zijn ar beid kan nooit lichtvaardig worden opgevat, zijn besluiten mogen niet ondoordacht zijn. Een kleine onoplettendheid op het kritieke moment kan hem lading of schip doen ver liezen of zelfs het leven der opvarenden kos ten. De schipper is degene, die in alle om standigheden moet beslissen, die de bevelen uitdeelt, die gehoorzaamd moet worden. Onafhankelijk van anderen verdeelt hij de tijd, de arbeid en de rusten ook in ande re opzichten voelt hij zich op zijn schip vrij man. Komt hij echter aan de wal, dan wordt het anders. Dan is hij afhankelijk van bevrach ters, cargadoors en anderen. Tegenover hen allen staat de schipper met zijn groot tekort aan ontwikkeling wat hulpeloos. De meeste oudere schippers en nog vele jongeren waren niet in de gelegenheid om enig onderwijs te volgen of ze zagen er het belang niet van in. De leerplicht bestond niet voor hen. Tegenwoordig wordt dit beter. In schippers- kringen begint men langzamerhand het be lang in te zien van goed lager- en vakonder wijs. Voor allen, die het goed met de schip- persstand menen, ligt op dit terrein echter nog heel veel werk Het tekort aan ontwikkeling wordt den schipper vaak noodlottig al te gauw wordt er misbruik van gemaakt b.v. bij het aan gaan van overeenkomsten enz. Daar hij steeds buiten de gemeenschap leeft, en daardoor het geheel niet overzien kan, is het voor hem vaak niet mogelijk om zich een goed oordeel te vormen over allerlei instellingen en bepalingen, die hem of zijn bedrijf betreffen. De gevolgen hiervan vindt men terug in de houding van de schippers te genover schippersorganisaties. de evenredige vrachtverdeling, de werkverschaffing, steun regeling, onderwijs, politiek enz. Hij voelt zich zelf vaak hulpeloos en onbeschermd en dit uit zich tegenover d ^buitenwereld in een sterk wantrouwen en conservatisme, dat soms onsympathiek aandoet, vlen mag den schip per hierin echter niet zonder meer veroorde len, omdat de omstandigheden er grote schuld aan hebben. Gelukkig zijn er onder de schip pers zelf steeds meerderen, die niet bij de pakken blijven neerzitten, doch trachten de toestand voor zich zelf en voor hun collega's te verbeteren. De Schippersvrouw. In het bedrijf deelt de vrouw, meer of minder, mee in de arbeid en de verantwoor delijkheid. Als moeder zal zij dan wel eens voelen, dal ze eigenlijk tekort schiet in haar plichten tegenover de kinderen. Zij kan zich niet al tijd met hen bezighouden, wanneer dat ge wenst is. Zowel wat de verzorging als wat de opvoeding betreft. Als huisvrouw moet ze vaak haar bezighe den verrichten tussen het varen door. Al is de ruimte, die ze heeft schoon te houden, klein, deze wordt dan ook steeds voor alle doeleinden gebruikt en moet dus des te va ker een schoonmaakbeurt ondergaan. Van ïook en roet, doorstuivende lading (steen kool, cement e.d.), ongedierte, heeft ze meer last dan haar lief is. Ze heeft te kampen met vocht, levensmid delen, die er door bederven, vochtig bedde- goed, kleding en leer. die gaan schimmelen, enz. In de winter kan het wassen een probleem worden. Als het buiten niet droogt, moet al les in het roefje worden uitgehangen, wat uit hygiënisch oogpunt niet toegejuicht kan worden. Ze kan soms dagen met het wasgoed omtobben, eer het droog is. Is het niet de weersgesteldheid, dan zijn er in bepaalde plaatsen nog gemeentelijke be palingen, die haar hinderen. Op sommige da gen in de week is daar de „was aan de lijn" verboden uit een „schoonheidsoogpunt." De schippersvrouw, die meestal niet de beschik king heeft over kasten vol linnengoed en die er eveneens haar principes over schoonheid (zij het in een andere vorm) op na houdt, kan deze verordening niet altijd even gemak kelijk gehoorzamen. In primitieve woonruimten, met beschik king over weinig zuiver water, vrijwel geen hulpmiddelen, staat de vrouw hier voor de taak, om haar gezin te voeden en te kleden en het een zo gezond en gezellig mogelijke omgeving te bereiden. Het bedrag, dat ze mag besteden, is vaak uiterst gering. Ook ontbreekt meestal de nodige ontwik keling. Lager of ander onderwijs en voldoen de voorbereiding voor het werk als huisvrouw en moeder heeft zij veelal niet genoten. Mis schien was ze voor haar trouwen in betrek king en volgde in het gunstigste geval na enkele schooljaren enig onderricht in naai en. Doch de meesten moeten het hier zon der doen. IS KOORN's KOFFIE BRUIN MERK GEGARANDEERD GEHEEL ONVERANDERD even geurig even krachtig evenopwekkend en maar 24 ct. per pakje. KOORN's Koffie BRUIN Merk koopen is veilig koopen. Verstopping bij Koeien Onvoldoende herkauw Uierziekte of Wrang Zogpoeders voor Varkens Diarrhee bij Biggen Hoosten bij Biggen of Varkens Wegblijven Nageboorte. Oploopen van wind bij Koeien. Diarrhee bij Koeien. Bevruchtiugsmiddelen v. Koeien. Capsules, Blaadjes Stiften, enz. Kwalsterpoeder tegen verkeerde melk. Smering tegen Kruisverlantming. Smering tegen Kreupelheid bij Paarden. Huidziekte en Huidscliimmel sme ring. Capsules tegen leverbot. Wormpoeders voor paarden. Wormpoeders voor Varkens. Moksmering voor Paarden, enz. Alle Veegeneesmiddelen bij „HET GROENE KRUIS" J. H. VRIELINK Hoogzijde 115 HOOGZIJDE 115, Schagen. TEL. 373 CRISIS - BUREAU. PRIJSVERSCHILLEN VLAS- EN VLASPRODUCTEN Van officieele zijde vernemen wij, dat,, aangezien de marktsituatie een herziening van de heffingen hij uit voer van vlas en vlasproducten we derom noodzakelijk heeft gemaakt, thans voor partijen, waarvan de ex porttransactie tot stand komt na 25 Februari 1940 en zulks door den ex porteur ten genoegen van de Neder landsche Akkerbouw Centrale zal worden aangetoond, de uitvoerprijsver schillen als volgt zijn vastgesteld f 4.50 per 100 Kg. voor ander dan geroot stroovlas. f 9 per 100 Kg. voor geroot stroovlas f 4.50 per 100 Kg. voor onbew. lokken f 9 per 100 Kg. voor gezw. lokken, f 15 per 100 Kg. voor snuit, ten aan zien waarvan door den exporteur vóór den uitvoer aan de genoemde Centrale wordt overgelegd een schriftelijke ver klaring van het bestuur van één der door den directeur der Centrale aan te wijzen vereeningen, dat het zwin gel snuit is. f 21 per 100 Kg. voor snuit, ten aan zien waarvan door den exporteur niet zulk een verklaring wordt overgelegd. f 35 per 100 Kg. voor gehekeld vlas lint. f 20 per 100 Kg. voor ander dan ge hekeld vlaslint, ten aanzien waarvan door den exporteur vóór den uitvoer aan de Centrale wordt overgelegd een schriftelijke verklaring van het be stuur van één der door den directeur der Centrale aan te wijzen vereoni- gingen, dat het afkomstig is van vlas, hetwelk is behandeld volgens de dauw roo-methode dan wel volgens de van ouds bekende Frieschc methode. f 30 per 100 Kg. voor ander dan gehe keld vlaslint., ten aanzien waarvan door den exporteur niet zulk een ver klaring wordt overgelegd. Het prijsverschil van. f 4.50 per 100 Kg. voor niet geroot stroovlas geldt voor partijen van normale kwaliteit. Zooals reeds eerder werd hekend ge maakt, ligt het in de bedoeling, een regeling te treffen, waardoor het moge lijk zal worden om voor partijen, wel- ike van de normale afwijken, lagere uit voerprijsverschillen vast te stellen. DE BEKENDE NAAM VOOR HET BESTE FOTOWERK. Keizersfcr. 113 Den Helder. TELEFOON 450. OUDERTROTS! Op de wandeling met een KINDERWAGEN van LANGESTRAAT 46, ALKMAAR. Tel. 3798. Het kantoor te H.-hoef is open ALLE WERKDAGEN 's morgens van 8.3011.30 uur 's middags van 2 4 uur Maandags, Vrijdags en Zaterdagsmiddags niet. TE DEN OEVER in perceel J. Tijsen Mz„ Havenstraat». 's Maandags en 's Vrijdags des namiddags van 24 uur. DE RENTEVOET IS MET INGANG VAN 1 JANUARI 1940 ALDUS VASTGESTELD voor SPAARGELDEN tot en met een bedrag van f 10.000 van één inlegger (echtgenooten worden als één beschouwd) van leden 2.75% "sjaars; van niet-leden 2.65% 'sjaars; boven f 10.000 2% 'sjaars. Voor VOORSCHOTTEN (Hypotheek) 3.75% 'sjaars; voor VOOR SCHOTTEN (Borgtocht) 4% 'sjaars. Voor DEBETRENTE rek. cour. 4% 'sjaars; voor CREDIETRENTE in Rek. Cour. tot f 10.000 2.65% boven f 10.000 2% 'sjaars. SPAARBUSJES VERKRIJGBAAR. LOKETTEN TE HUUR. Wordt lid van uw plaatselijke instelling. HET BESTUUR W. HERMANS, Voorz. CORN. J. BOSKER, Secr. ZOEKT U AFZETGEBIED Probeert U het eens met de volgende bladen. Uw succes is bij voorbaat verzekerd, want deze PLAATSELIJKE BLADEN worden huis aan huis letterlijk gespeld. WIERINGER COURANT, WIERINGERMEERBODE, POL DERBODE en ZIJER COURANT, voor Wieringen, Wie- ringermeer, Anna Paulowna en Zijpe. ENKHUIZER CRT., voor Enkhuizen en geheel West- Friesland. BEVERWIJKSCHE COURANT, voor geheel Kennemerland. TEXELSCHE COURANT, voor *t geheele eiland Texel. N. LANGEDIJKER COURANT, voor de Lange dijk en omstr. DE DRIE MEREN, voor Beemster, Purmerend, Schermer. B. ZON Holenvaart 44 TeL 79 ANNA PAÜLOWNA. GEVESTIGD SEDERT 1920. CONTROLE OVER ZELF GEVOERDE BOEKHOUDINGEN. BOEKHOUDINGEN en BELASTINGZAKEN. Elke Maandagavond zitting te BREEZAND vanaf 8'/»9'/* uur ten huize van J. J. DE JONG. HET ADRES VOOR Broeiramen, één ruiters glas, Vruchtboomcar- bol (na de vorst). Rietmatten, Raffia, 'Pokon: Ceresan is A. BOERHAVE, Kweeker, Middenmeet' Tel. 97. Afd. Wieringen van de Vereen, van Boerinnen e.a. Plattelandsvrouwen. DINSDAG 27 FEBRUARI a.s. 's avonds 8 uur LEZING van den Heer J. P. STRIJBOS HAARLEM, over zijn reis naar Spitsbergen in CINEMA DE HAAN, H.-lioef. Voor ieder toegankelijk. KAPITAAL RESERVES f 61.500.000. 150 KANTOREN IN NEDERLAND. GEEFT ADVIES INZAKE BELEGGINGEN. SAFE LOKETTEN TE HUUR. Bij aankoop van Staats-, Provinciale-, en Gemeentestukken en pandbrieven van erkende Hypotheekbanken wordt eene rente gemaakt van 4 tot 5%, met halfjaarlijksche rente betaling. Inlichtingen bij KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF TEL. No. 15.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1940 | | pagina 4