OndanksOorloastoestand
AÈinislialie en Verzekeringskantoor
FOTO
Jac. DE BOER
COÖP.BOERENLEENBANK
TE WIERINGEN
CRISIS - BUREAU.
OFFÏCIEELE PUBLICATIE VAN HET DEP.
VAN ECONOMISCHE ZAKEN.
VEEVOEDERNORMEN
VAN 4 MAART—1 APRIL 1940.
De Minister van Economische Zaken maakt
het volgende bekend
De normen volgens welke voor de periode
5 Februari tot 4 Maart 1940 veevoedertoewij-
zingen worden verleend zijn de volgende
RUNDVEE Melk- en kalf koeien, tenminste
één keer gekalfd hebbende. Hoogdrachtig jong
vee (tenminste 7 maanden drachtig). Mestvee
(incl. ossen) in het bezit van 2 of meer bree-
de tanden, niet. behoorende tot één der vol
gende categorieën. Stieren 6 maanden tot 1
jaar, welke voldoen aan den eisch van de
Nederlandsche Veehouderij-centrale voor bo
ventallige geregistreerde stierkalveren, Stieren
1 jaar en ouder, nog niet in het bezit van
twee breede tanden, welke voldoen aan den
eisch van deze centrale, wel in het bezit van
twee breede tanden.
Per dier per 4 weken
a. van bedrijven kleiner dan 5 ha met ten
hoogste 2 stuks van de genoemde dieren en
Indien 1 dier aanwezig is 70 kg
indien 2 dieren aanwezig zijn 63 kg
b. van overige bedrijven 56 kg
Indien het bedrijf behoorde tot één der be
drijven, welke in de voorafgaande periode als
consumptie-melkbedrijf met een gemiddelde
winterproduct ie van meer dan 9 liter per
dier per dag, voor zijn melk- en kalf koeien
2' kg per dier per dag ontving, kan ook in
de komende periode voor iedere melk-
kalfkoe 14 kg extra worden toegewezen.
Per dier per 4 weken.
Ander vrouwelijk jongvee van 1 jaar
ouder 14 kg
Mestkalveren nihil
Ander mestvee tgeen mestkalveren) 14 kg
Andere stieren 1 jaar en ouder, nog niet in
het bezit van twee breede tanden 28 kg
Vrouwelijk jongvee, jonger dan 1 jaar. niet
behoorende tot één der vorige categorieën, be
neden 80 kg nihil
Vrouwelijk jongvee, jonger dan 1 jaar, niet
behoorende tot één der vorige categorieën,
wegende 80 kg en meer 14 kg
Mannelijk jongvee, jonger dan 1 jaar, niet
behoorende tot één der vorige categorieën,
beneden 80 kg nihil
Mannelijk jongvee, jonger dan 1 jaar, niet
behoorende tot één der vorige categorieën,
wegende 80 kg en meer 28 kg
Deze normc-n hebben ten opzichte van die
voor de overige toewijzingsperiode geen ver
anderingen ondergaan.
VARKENS per dier per 4 weken.
Biggen tot 30 kg 7 kg
Varkens van 3095 kg mestvarkens boven
95 kg (geen fokzeugen of dekbeeren) fok
zeugen (geem sterzeugen) dekbeeren (geen
stamboekbeeren
Voor deze laatste vier categorieën
a. van bedrijven, welke als zwaarmesters
bedrijven kunnen worden aangemerkt 87 kg
b. van de overige bedrijven 67 k;
met dien verstande, dat de per 4 weken te
verstrekken hoeveelheid Maximaal gelijk is
aan 50% der varkenstoewijz-ng vermenigvul
digd met de hiervoor vermelde normen van
87 kg of 67 kg. Wordt minder dan 50 van
de toewijzing gebruikt, dan wordt het opge
geven aantal varkens met de betreffende
norm vermenigvuldigd. Voor een zwaarmes
tersnorm van 87 kg kunnen in aanmerking
komen varkenshouders, woonachtig in de
provinciën Noora-Holland. Zuid-Holland en
Utrecht, wier aantal varkens boven 90 kg,
dat op de registratiekaart, voor de periode
van 13 November tot 11 December staat ver
meld, ten minste 50% bedraagt van het totale
aantal varkens boven 30 kg. Fokzeugen
dekbeeren blijven daarbij echter buiten be
schouwing.
Afgezien van het voorgaande vormen de
varkenshouders met een toewijzing van 3 of
minder varkens een categorie op zichzelf en
ontvangen als zoodanig volgens onderstaande
tabel een krachtvoedert.oewijzing
alleen in bijzondere gevallen, waarbij deze
hoogere toewijzing noodzakelijk is, worden
toegepast.
SCHAPEN
Fokooien 20 kg
Fckrammen 10 kg
Lammeren in 1940 geboren nihil
Andere schapen 10 kg
GEITEN
Melkgeiten geboren in 1939 of vroeger 14 kg
Dekbokken 14 kg
Lammeren geboren in 1940 nihil.
PLUIMVEE
Hoenders van fok- en vermeerderingsbedrij-
ven voor 100% van het door de Nederlandsche
Centrale voor Eieren en Pluimvee toegestane
aantal 3.1 kg
Hoenders van alle overige bij de landbouw
crisis-organisaties georganiseerde pluimvee
houders voor ten hoogste 60% van het be
gin September geïnventariseerde aantal 3.1 kg
Eenden van fok- en vermeerderingsbedrijven
voor ten hoogste 100% van het door de Ne
derlandsche Centrale voor Eieren en Pluim
vee toegestane aantal aan gem. graan 3.1 kg
Eenden voor specifieke eendenbedrijven voor
ten hoogste 75% van het begin September
geïnventariseerde aantal aan gemengd
graan 3.1 kg
Eenden van alle overige bedrijven voor ten
hoogste 75% van het begin September geïn
ventariseerde aantal aan gem. graan 1.7 kg
Kalkoenen van georganiseerden bij de land-
bouw-crisisorganisaties voor het door de ge-
organiseerden opgegeven aantal 4 kg
Ganzen van georganiseerden bij de landbouw
crisis-organisaties voor het door de georgani
seerden opgegeven aantal 2.8 kg.
Voor kippen, kuikens, jonge hennen en jon
ge hanen, alsmede voor eendenkuikens, jonge
eendenhennen en jonge woerden is een spe
ciale regeling getroffen, vermeld in het pers
bericht van 1 Februari.
Varkens
toewijzing
Aanwezige
varkens
Krachtvoeder
p. 4 weken
56 kg
67 kg
112 kg
67 kg
112 kg
112 kg
2 2
3 1
3 2
3 3
Deze normen gelden voor alle varkenshou
ders met een varkenstoewijzing van 1 t/rn. 3.
Onderscheid tusschen zwaarmesterij en an
dere varkenshouders wordt daarbij dus niet
gemaakt. Hoewel de zwaarmester-norm van
87 kg in het algemeen slechts voor varkens
houders uit de provinciën Noord-Holland,
Zuid-Holland en Utrecht kan gelden, wordt
noch thans de mogelijkheid geboden om in
speciale gevallen ook varkenshouders buiten
die provinciën hiervoor in aanmerking te doen
komen. Den betreffenden provincialen voed-
selcommissaris dient dan echter overtuigend
bewezen te zijn, dat de varkenshouder, wien
hij de zwaarmesterstoewijzing wil verleenen,
inderdaad als zwaarmester kan worden aan
gemerkt, tot welke categorie dan uitsluitend
gerekend dienen te worden de varkenshouders,
die hun varkens regelmatig tot een gewicht
van minstens 150 kg afmesten.
Voor boventallig toegewezen varkens kan
niet eerder een krachtvoedertoewijzing wor
den verleend dan nadat de „gewone" toewij
zing geheel is verbruikt. Voor elk varken, dat
echter daarenboven wordt gehouden, kan 28
kg per dier per periode worden toegewezen
De sterzeugen en stamboekdekbeeren val
len geheel buiten deze regeling en zullen
steeds een toewijzing van 67 kg per dier per
periode ontvangen.
PAARDEN per dier per 4 weken.
Werkpaarden 3 jaar en ouder, niet tot de
volgende categorieën behoorende
a. van bedrijven met 50100% bouwl. 84 kg
b. van bedrijven met 5—50% bouwl. 84 kg
c. van bedrijven met minder dan 5% bouw
land (voor ten hoogste 1 paard p. bedr. 28 kg
Manége- en stalhoudersp. 1) max. 112 kg
Paarden van de bereden politie max. 112 kg
Venterspaarden max. 56 kg
Sleeperspaarden 1 max. 140 kg
Jonge paarden 1—3 j. "geen hengsten) 56 kg
Veulens beneden 1 jaar 56 kg
Hengsten van 1—3 jaar 84 kg
Hengsten boven 3 jaar 84 kg
Aan hengsten, welke in de maanden Maart en
April gekeurd moeten worden, mag met
ingang van heden 2 kg krachtvoeder per dier
en per dag extra worden verstrekt.
1; De verhooging welke de norm voo:
sleeperspaarden heeft ondergaan kan echter
BIJ DEN SCHIPPER
AAN BOORD
(uit een artikel van J. I. Sijbesma in
„Mensch en Maatschappij,"
Amsterdam, 15 November 1939»
(VERVOLG.)
Maar het grote risico en het directe gevaar
dat hen altijd omringt, brengt in het schip-
persgezin een sterk gevoel van saamhorig
heid.
Onder alle omstandigheden is men steeds
op elkaar aangewezen. Men moet steeds op
elkaar kunnen rekenen. Dit geeft een verant
woordelijkheidsgevoel voor de „ander", niet
alleen bij de volwassenen, doch ook al vroeg
bij de kinderen.
Men kan elkaar niet ontlopen aan boord.
Dit leven dwingt om elkaar te verdragen en
t? ontzien. Omgang met anderen kan weinig
en dan nog vaak oppervlakkig plaats hebben.
Er mag dus gesproken worden van een sterk
en besloten gezinsleven.
Ook als de schipper op de mooie
dagen van ieder jaargetij vaart, beleeft hij
de goede kant van dit leven. Dan voelt hij
zich vrij en onafhankelijk van anderen en
ondervindt, al is het soms onbewust, het
schone in de natuur om zich heen.
De Schipper.
Is na een reis het schip weer leeg, dan
tracht de schipper zo spoedig mogelijk weer
vracht te krijgen. Iedere dag wordt de tocht
ondernomen langs de schippersbeurs en
scheepsbevrachters. Soms gelukt het om na
een paar dagen weer „aan de reis" te zijn,
doch tegenwoordig duurt het vaak weken eer
mén aan de beurt is. Dit lange wachten heeft
niet bepaald een goede invloed op het hu
meur En op die ontmoedigende wandelingen
wordt er dan ook vaak op alles en nog wat
gekankerd.
In deze dagen moet er, als het mogelijk is,
ook tijd worden besteed aan het onderhoud
van het schip. Vooral als men zonder perso
neel werkt, is daarvoor onder het varen wei
nig gelegenheid.
Wordt er weer „losgemaakt" met een nieu
we lading aan boord, dan moet de schipper
met allerlei factoren rekening houden, om
de reis in alle opzichten zo gunstig mogelijk
doen verlopen.
Het schip zelf moet goed in orde zijn.; met
een wrak schip is het onveilig varen. Het kan
averij en daardoor onkosten en tijdverlies
betekenen. Is de lading niet goed gestuwd,
dan begint deze onderweg misschien te wer
ken, waardoor het schip slagzij maakt. Is het
;chip diep geladen, dan kan dit gevaar ople
veren. De lading zelf moet in goede conditie
zijn. Bederf of ongedierte brengen op zijn
minst onaangenaamheden mee. Daarbij kan
de schippersvrouw het niet waarderen als ze
overal in kasten, kleren, potten, pannen er
levensmiddelen bezoek krijgt van torren, kak
kerlakken enz.
Bij het kiezen van de route, moet de schip
per degelijk rekening houden met de onkos
ten onderweg, de brug-, wal-, haven-, sleep-
gelden, enz.
Alles bij elkaar geteld kan dit op een reis
vaak tot een respectabele som oplopen, die
van de verdienste afgaat.
Daarnaast is het den schipper geboden om
veilig te varen. Hij draagt dubbele verant
woordelijkheid, niet alleen voor het schip en
lading, doch. in nog sterkere mate, ook voor
het leven van alle opvarenden. Dit besef heeft
zijn invloed op zijn handelingen en op de
besluiten, die hij heeft te nemen.
Het geeft iets kenmerkends aan'het karak
ter, het wezen van „den schipper." Zijn ar
beid kan nooit lichtvaardig worden opgevat,
zijn besluiten mogen niet ondoordacht zijn.
Een kleine onoplettendheid op het kritieke
moment kan hem lading of schip doen ver
liezen of zelfs het leven der opvarenden kos
ten. De schipper is degene, die in alle om
standigheden moet beslissen, die de bevelen
uitdeelt, die gehoorzaamd moet worden.
Onafhankelijk van anderen verdeelt hij de
tijd, de arbeid en de rusten ook in ande
re opzichten voelt hij zich op zijn schip vrij
man.
Komt hij echter aan de wal, dan wordt het
anders. Dan is hij afhankelijk van bevrach
ters, cargadoors en anderen. Tegenover hen
allen staat de schipper met zijn groot tekort
aan ontwikkeling wat hulpeloos.
De meeste oudere schippers en nog vele
jongeren waren niet in de gelegenheid om
enig onderwijs te volgen of ze zagen er het
belang niet van in. De leerplicht bestond niet
voor hen.
Tegenwoordig wordt dit beter. In schippers-
kringen begint men langzamerhand het be
lang in te zien van goed lager- en vakonder
wijs. Voor allen, die het goed met de schip-
persstand menen, ligt op dit terrein echter
nog heel veel werk
Het tekort aan ontwikkeling wordt den
schipper vaak noodlottig al te gauw wordt
er misbruik van gemaakt b.v. bij het aan
gaan van overeenkomsten enz.
Daar hij steeds buiten de gemeenschap
leeft, en daardoor het geheel niet overzien
kan, is het voor hem vaak niet mogelijk om
zich een goed oordeel te vormen over allerlei
instellingen en bepalingen, die hem of zijn
bedrijf betreffen. De gevolgen hiervan vindt
men terug in de houding van de schippers te
genover schippersorganisaties. de evenredige
vrachtverdeling, de werkverschaffing, steun
regeling, onderwijs, politiek enz. Hij voelt zich
zelf vaak hulpeloos en onbeschermd en dit
uit zich tegenover d ^buitenwereld in een
sterk wantrouwen en conservatisme, dat soms
onsympathiek aandoet, vlen mag den schip
per hierin echter niet zonder meer veroorde
len, omdat de omstandigheden er grote schuld
aan hebben. Gelukkig zijn er onder de schip
pers zelf steeds meerderen, die niet bij de
pakken blijven neerzitten, doch trachten de
toestand voor zich zelf en voor hun collega's
te verbeteren.
De Schippersvrouw.
In het bedrijf deelt de vrouw, meer of
minder, mee in de arbeid en de verantwoor
delijkheid.
Als moeder zal zij dan wel eens voelen, dal
ze eigenlijk tekort schiet in haar plichten
tegenover de kinderen. Zij kan zich niet al
tijd met hen bezighouden, wanneer dat ge
wenst is. Zowel wat de verzorging als wat de
opvoeding betreft.
Als huisvrouw moet ze vaak haar bezighe
den verrichten tussen het varen door. Al is
de ruimte, die ze heeft schoon te houden,
klein, deze wordt dan ook steeds voor alle
doeleinden gebruikt en moet dus des te va
ker een schoonmaakbeurt ondergaan. Van
ïook en roet, doorstuivende lading (steen
kool, cement e.d.), ongedierte, heeft ze meer
last dan haar lief is.
Ze heeft te kampen met vocht, levensmid
delen, die er door bederven, vochtig bedde-
goed, kleding en leer. die gaan schimmelen,
enz.
In de winter kan het wassen een probleem
worden. Als het buiten niet droogt, moet al
les in het roefje worden uitgehangen, wat
uit hygiënisch oogpunt niet toegejuicht kan
worden. Ze kan soms dagen met het wasgoed
omtobben, eer het droog is.
Is het niet de weersgesteldheid, dan zijn er
in bepaalde plaatsen nog gemeentelijke be
palingen, die haar hinderen. Op sommige da
gen in de week is daar de „was aan de lijn"
verboden uit een „schoonheidsoogpunt." De
schippersvrouw, die meestal niet de beschik
king heeft over kasten vol linnengoed en die
er eveneens haar principes over schoonheid
(zij het in een andere vorm) op na houdt,
kan deze verordening niet altijd even gemak
kelijk gehoorzamen.
In primitieve woonruimten, met beschik
king over weinig zuiver water, vrijwel geen
hulpmiddelen, staat de vrouw hier voor de
taak, om haar gezin te voeden en te kleden
en het een zo gezond en gezellig mogelijke
omgeving te bereiden. Het bedrag, dat ze mag
besteden, is vaak uiterst gering.
Ook ontbreekt meestal de nodige ontwik
keling. Lager of ander onderwijs en voldoen
de voorbereiding voor het werk als huisvrouw
en moeder heeft zij veelal niet genoten. Mis
schien was ze voor haar trouwen in betrek
king en volgde in het gunstigste geval na
enkele schooljaren enig onderricht in naai
en. Doch de meesten moeten het hier zon
der doen.
IS KOORN's KOFFIE BRUIN MERK
GEGARANDEERD GEHEEL ONVERANDERD
even geurig even krachtig evenopwekkend
en maar 24 ct. per pakje.
KOORN's Koffie BRUIN Merk koopen is veilig koopen.
Verstopping bij Koeien
Onvoldoende herkauw
Uierziekte of Wrang
Zogpoeders voor Varkens
Diarrhee bij Biggen
Hoosten bij Biggen of Varkens
Wegblijven Nageboorte.
Oploopen van wind bij Koeien.
Diarrhee bij Koeien.
Bevruchtiugsmiddelen v. Koeien.
Capsules, Blaadjes Stiften, enz.
Kwalsterpoeder tegen verkeerde
melk.
Smering tegen Kruisverlantming.
Smering tegen Kreupelheid bij
Paarden.
Huidziekte en Huidscliimmel sme
ring.
Capsules tegen leverbot.
Wormpoeders voor paarden.
Wormpoeders voor Varkens.
Moksmering voor Paarden, enz.
Alle Veegeneesmiddelen bij
„HET GROENE KRUIS"
J. H. VRIELINK
Hoogzijde 115
HOOGZIJDE 115,
Schagen.
TEL. 373
CRISIS - BUREAU.
PRIJSVERSCHILLEN VLAS-
EN VLASPRODUCTEN
Van officieele zijde vernemen wij,
dat,, aangezien de marktsituatie een
herziening van de heffingen hij uit
voer van vlas en vlasproducten we
derom noodzakelijk heeft gemaakt,
thans voor partijen, waarvan de ex
porttransactie tot stand komt na 25
Februari 1940 en zulks door den ex
porteur ten genoegen van de Neder
landsche Akkerbouw Centrale zal
worden aangetoond, de uitvoerprijsver
schillen als volgt zijn vastgesteld
f 4.50 per 100 Kg. voor ander dan
geroot stroovlas.
f 9 per 100 Kg. voor geroot stroovlas
f 4.50 per 100 Kg. voor onbew. lokken
f 9 per 100 Kg. voor gezw. lokken,
f 15 per 100 Kg. voor snuit, ten aan
zien waarvan door den exporteur vóór
den uitvoer aan de genoemde Centrale
wordt overgelegd een schriftelijke ver
klaring van het bestuur van één der
door den directeur der Centrale aan
te wijzen vereeningen, dat het zwin
gel snuit is.
f 21 per 100 Kg. voor snuit, ten aan
zien waarvan door den exporteur niet
zulk een verklaring wordt overgelegd.
f 35 per 100 Kg. voor gehekeld vlas
lint.
f 20 per 100 Kg. voor ander dan ge
hekeld vlaslint, ten aanzien waarvan
door den exporteur vóór den uitvoer
aan de Centrale wordt overgelegd een
schriftelijke verklaring van het be
stuur van één der door den directeur
der Centrale aan te wijzen vereoni-
gingen, dat het afkomstig is van vlas,
hetwelk is behandeld volgens de dauw
roo-methode dan wel volgens de van
ouds bekende Frieschc methode.
f 30 per 100 Kg. voor ander dan gehe
keld vlaslint., ten aanzien waarvan
door den exporteur niet zulk een ver
klaring wordt overgelegd.
Het prijsverschil van. f 4.50 per 100
Kg. voor niet geroot stroovlas geldt
voor partijen van normale kwaliteit.
Zooals reeds eerder werd hekend ge
maakt, ligt het in de bedoeling, een
regeling te treffen, waardoor het moge
lijk zal worden om voor partijen, wel-
ike van de normale afwijken, lagere uit
voerprijsverschillen vast te stellen.
DE BEKENDE NAAM VOOR
HET BESTE FOTOWERK.
Keizersfcr. 113 Den Helder.
TELEFOON 450.
OUDERTROTS!
Op de wandeling met
een KINDERWAGEN van
LANGESTRAAT 46,
ALKMAAR. Tel. 3798.
Het kantoor te H.-hoef is open ALLE WERKDAGEN
's morgens van 8.3011.30 uur
's middags van 2 4 uur
Maandags, Vrijdags en Zaterdagsmiddags niet.
TE DEN OEVER
in perceel J. Tijsen Mz„ Havenstraat».
's Maandags en 's Vrijdags des
namiddags van 24 uur.
DE RENTEVOET IS MET INGANG VAN 1 JANUARI 1940 ALDUS
VASTGESTELD voor SPAARGELDEN tot en met een bedrag van
f 10.000 van één inlegger (echtgenooten worden als één beschouwd)
van leden 2.75% "sjaars; van niet-leden 2.65% 'sjaars; boven
f 10.000 2% 'sjaars.
Voor VOORSCHOTTEN (Hypotheek) 3.75% 'sjaars; voor VOOR
SCHOTTEN (Borgtocht) 4% 'sjaars.
Voor DEBETRENTE rek. cour. 4% 'sjaars; voor CREDIETRENTE
in Rek. Cour. tot f 10.000 2.65% boven f 10.000 2% 'sjaars.
SPAARBUSJES VERKRIJGBAAR. LOKETTEN TE HUUR.
Wordt lid van uw plaatselijke instelling.
HET BESTUUR
W. HERMANS, Voorz.
CORN. J. BOSKER, Secr.
ZOEKT U AFZETGEBIED
Probeert U het eens met de volgende bladen.
Uw succes is bij voorbaat verzekerd, want deze
PLAATSELIJKE BLADEN worden huis aan
huis letterlijk gespeld.
WIERINGER COURANT, WIERINGERMEERBODE, POL
DERBODE en ZIJER COURANT, voor Wieringen, Wie-
ringermeer, Anna Paulowna en Zijpe.
ENKHUIZER CRT., voor Enkhuizen en geheel West-
Friesland.
BEVERWIJKSCHE COURANT, voor geheel Kennemerland.
TEXELSCHE COURANT, voor *t geheele eiland Texel.
N. LANGEDIJKER COURANT, voor de Lange dijk en omstr.
DE DRIE MEREN, voor Beemster, Purmerend, Schermer.
B. ZON Holenvaart 44 TeL 79 ANNA PAÜLOWNA.
GEVESTIGD SEDERT 1920.
CONTROLE OVER ZELF GEVOERDE BOEKHOUDINGEN.
BOEKHOUDINGEN en BELASTINGZAKEN.
Elke Maandagavond zitting te BREEZAND vanaf 8'/»9'/* uur ten
huize van J. J. DE JONG.
HET ADRES VOOR Broeiramen,
één ruiters glas, Vruchtboomcar-
bol (na de vorst). Rietmatten,
Raffia, 'Pokon: Ceresan is
A. BOERHAVE,
Kweeker, Middenmeet' Tel. 97.
Afd. Wieringen van de
Vereen, van Boerinnen e.a.
Plattelandsvrouwen.
DINSDAG 27 FEBRUARI a.s.
's avonds 8 uur LEZING van den
Heer
J. P. STRIJBOS
HAARLEM,
over zijn reis naar
Spitsbergen
in CINEMA DE HAAN, H.-lioef.
Voor ieder toegankelijk.
KAPITAAL RESERVES f 61.500.000.
150 KANTOREN IN NEDERLAND.
GEEFT ADVIES INZAKE BELEGGINGEN.
SAFE LOKETTEN TE HUUR.
Bij aankoop van Staats-, Provinciale-, en Gemeentestukken
en pandbrieven van erkende Hypotheekbanken wordt eene
rente gemaakt van 4 tot 5%, met halfjaarlijksche rente
betaling.
Inlichtingen bij KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF
TEL. No. 15.