MnnfMDIISTEMS
piriii nmin
In deze moeilijke lijd
cé. th mimi n.-w
MINNES
Ifoor goede
artikelen
FOTO
Jac. DE BOER
CLOSET-ROLLEN
WINKELIERS
MAKELAAR -
HYPOTHEEK
WIERINGEN
COÖP. BOERENLEENBANK
TE WIERINGEN.
Inmaak-glazen
Steriliseer ketels
WIJ hebben nu nog!
Koopt daarom heden.
Wie niet zaait
zal niet oogsten
Wie niet adverteert
zal niet verkoop en!
TEGEN GEWONE
PRIJZEN
HOE ONS LUCHTWAPEN
ZICH WEERDE.
Vele vliegers vielen
voor het Vaderland.
„De sprinkhanen."
De onverwachte snelle en massale Duitsche
luchtaanval op Nederland, reeds in de eerste
uren van de oorlog, was oorzaak dat ons
luchtwapen niet het maximum van zijn ver
mogen heeft kunnen presteeren. Niettemin
hebben onze vliegers zich moedig en niet
zonder succes in de strijd geworpen. Velen
offerden hun leven voor het vaderland. De
moderne machines, de jagers type G 1 en D.
21, bleken in de practijk goed te voldoen.
Dat zijn conclusies, die de ,Prov. N. Br." en
,,'s-Hert. Crt." neerschrijft aan de hand van
een onderhoud, dat een der redacteuren mocht
hebben met den heer K. Verhorst te Vught,
officier-vlieger bij het Nederlandsche leger.
De heer Verhorst was ingedeeld bij een af-
deeling lichte bommenwerpers die op een ge
heim en terdege gecamoufleerd vliegveld (de
Duitsche vliegers maakten later -een compli
ment daarover) waren opgesteld, ergens in
Holland. Zoodra in de historische nacht om
streeks kwart voor vier de Duitsche machines
boven Nederland verschenen, was de geheele
bemanning in actie gekomen om te pogen de
aanval af te slaan. De snelheid echter waar
mede de massale Duitsche aanval werd inge
zet honderden toestellen verschenen schier
gelijktijdig boven geheel Nederland was
oorzaak dat vele op de velden gereed staande
machines reeds door brand- en explosiebom-
men werden getroffen, vóór de bestuurders er
mede in het luchtruim kondén komen.
Talrijke toestellen echter, die verspreid in
de bosschen waren opgesteld, waren door de
Ditschers niet ontdekt, en konden in de lucht
gebracht worden. Het waren voornamelijk ja
gers en lichte bommenwerpers. Voor gespaar
de zware bommenwerpers was in het eerste
stadium van de oorlog geen taak, zoodat zij
op de grond moesten blijven.
De overigen hebben echter onversaagd aan
gepakt ondanks de verpletterende meerder
heid der Duitschers stegen de machines op om
haar taak te vervullen.
De mindere bewegingsvrijheid der bommen
werpers was een nadeel tegenover de soepel;
jachttoestellen, maar de Nederlanders wisten
dit euvel op handige wijze te elimineeren. Zij
waagden zich namelijk op zeer geringe hoog
te boven de grond, zóó laag, dat ze voor elke
boomenrij en eik huis de machines moesten
optrekken 0111 dan weer onmiddellijk vlak over
de aarde te scheren. De ontzaggelijk snelle
Duitschers konden deze manoeuvre niet vol
gen omdat dit voor hen .te gevaarlijk was en
zoo waren zij gedwongen hoog in de lucht te
blijven, waardoor de Nederlanders ofwel aan
hun oog onttrokken waren, óf niet te grijpen
waren. Zoo wisten onze vliegers dan toch den
vijand te naderen en hun bommenlast af te
werpen daar, waar de strategie zulks eischte.
Deze tactiek bezorgde de afdeeling later de
bijnaam „de sprinkhanen" en toen de strijd
ten einde was, hebben de Duitschers zich niet
geschaamd te erkennen dat zij tegen deze
tactiek zeer weinig vermochten in te bren
gen.
De Nederlandsche vliegeniers zijn in de vijf
oorlogsdagen doorloopend in de lucht g'<
weest om Nederlandsche vliegvelden of vij
andelijke doelen te bombardeeren, de eersten
voor zoover zij in Duitsche handen waren ge
raakt.
Vele verhalen die over onze luchtmacht in
omloop zijn gebracht, behooren naar het rijk
der fabelen verwezen, zoo onder andere dat
onze bommenwerpers naar Engeland zijn over
gebracht. Niets is daarvan waar. Erkend moet,
zooals hierboven gezegd, dat reeds bij de
eerste Duitsche aanvallen velen onzer machi
nes reeds op de grond vernietigd werden. Tot
de laatste dag hebben de overige aan de
strijd deelgenomen en vele officieren zijn
daarbij in de uitoeening van hun plicht ge
vallen. De wilde fantasieën, die in Nederland
de ronde hebben gedaan over daden van
sabotage (zand in de benzine, doorgesneden
banden, etc.) behooren alle tot het rijk der
fabelen en het grenst aan het misdadige dar
er Nederlanders waren die aan deze praatjes
voedsel gaven. Van sabotage is niets gebleken
voor zoover de heer Verhorst van zijn talrijke
collega's had kunnen vernemen. Integendeel
moet getuigd worden dat de luchtmacht van
hoog tot laag haar volle plicht heeft gedaan.
Vooral voor het grondpersoneel had luitenant
Verb as niets dan lof, Temidden der bombar
dementen waagden de manschappen zich op
de velden om de gaande en komende toestel
len hulp te verleen en schade te herstellen en
de binnengekomen toestellen weer startklaar
te maken.
Bij al de tragiek van de oorlog verloren de
menschen hun gevoel voor humor niet. Zoo
is er hartelijk gelachen om de collega's die
met een bommenwerper werden neergescho
en bij hun noodlanding terecht kwamen in
een veld tusschen drie Duitsche toestellen, in
een omgeving die geheel door Duitschers be
zet was. De vliegers wisten weg te sluipen,
kruipend, hollend naarmate het noodig was,
en kwamen na eenigen tijd weer met een
auto op hun eigen vliegveld terecht, waar zij
onmiddellijk weer opstegen om hun nood
landingsterrein met allerlei goede(!i bedoe
lingen nogmaals met een bezoek te vereeren
Staaltjes van heldenmoed.
In „Vliegwereld" wordt een artikel over de
onderscheiding van onze militaire luchtvaart
met de Militaire Willemsorde besproken en
geïllustreerd met enkele staaltjes van bijzon
dere heldenmoed
„Daar is bij voorbeeld de jonge waarnemer
die met een bommenwerper werd afgescho
ten, waarna het vliegtuig in zee viel. Als eenig
overlevende van de bemanning bereikte hij
de kust, om zich direct naar zijn onderdeel
terug te begeven, teneinde later wederom
met een andere bommenwerper een nieuwe
opdracht ie aanvaarden, welke zoo mogelijk
nog gevaarlijker was dan zijn eerste vlucht,
ln.1. het bombardeeren van een zwaar verde-
idigd doel. En die opdracht moest worden uit
gevoerd zonder bescherming van jachtvlieg
tuigen, omdat die niet meer ter beschikking-
stonden. Het is helaas zijn laatste vlucht ge
worden. Hij viel op het veld van eer.
Dan de vlieger van de D 21, die tot drie
maal toe naar zijn basis terugkeerde om op
nieuw te tanken en munitie te halen na zich
evenzoovele malen in het luchtgevecht te
hebben geworpen. Voor de vierde maal opge
stegen. werd hij boven Rotterdam neergescho
ten en is daarbij helaas 0111 het leven geko
men.
Een ander voorbeeld is dat van een vlieger
en een luchtschutter van een Douglas, welke
reeds vóór de start door bomscherven zwaar
beschadigd was. De schuifkappen van vlieger
en waarnemer konden niet meer geopend
worden en ook de vleugel was beschadigd.
Toch werd gestart en het gevecht aangegaan
totdat de vleugel het begaf. De machine kwam
in een rugvrille, met gevolg dat de beman
ning door de kap heen naar buiten werd ge
slingerd. De valschermen deden hun plicht en
beiden meldden zich, slechts licht gewond, bij
hun commandant om nieuwe opdrachten.
Tenslotte willen wij nog vermelden, dat toen
het moderne materieel verbruikt was, door
verschillende vliegers en waarnemers zeer
verdienstelijk werk is verricht met' de zeer
oude C-5 vliegtuigen, waarbij de opdrachten
door deze langzame vliegtuigen eveneens
meestal onbeschermd, ten uitvoer werden ge
bracht."
pratenvan dat beetje extra-werk hangt n.1.
af het volledig maken van een maaltijd, die
anders groote kans zou hebben op eenzijdig
heid. Niet ieders eetlust is zóó groot, dat van
het hoofdgerecht gesteld al dat dit op zich
zelf compleet zou zijn voldoende wordt op
genomen, en juist de aanvulling met een na
gerecht van geheel anderen smaak noodigt
als vanzelf uit tot het naar behooren com
pleet maken van den maaltijd. Trouwens, in
de meeste gevallen bestaat de mogelijkheid
tot het koopen van pap in flesschen en het
bezwaar van extra-werk vervalt daardoor ge
heel.
Pap zou moeten wijken voor financiëele
overwegingen Wat 't brandstoffenverbruik
berteft hebben we slechts terwijl we ver
der nog het gebruik van hooikist- en kran
ten-methode onder de aandacht kunnen bren
gen weer te wijzen op de flesschen-pap
wat den melkprijs aangaat, moeten we naar
voren brengen, dat zuinigheid met zoozeer
een kwestie is van zoo min mogelijx geld uit
geven, dan wel van datgene kiezen wat voor
een zeker bedrag de meeste waarde verschaft.
Gaan we bezuinigen op degelijk^yoedsel op
melk in dit geval dan hebben we groote
kans om het peil van de gezondheid in 't ge
zin te doen dalen, en de gevolgen daarvan
laten afgezien van minder prettige licha
melijke ervaringen den financiëelen toe
stand zeker ook niet ongemoeid. Tenslotte, de
noodzakelijkheid van een vergroot suikerge-
bruik door het invoeren van pap is zeer aan
vechtbaar de huisvrouw, die het beheer over
den suikerpot zelf in handen neemt door reeds
in de keuken de pap op den juisten smaak te
brengen, zal versteld staan over de kleine
hoeveelheid, die eigenlijk maar noodig is. Het
vrije suikergebruik heeft ons in den loop dei-
jaren tot smaak-opvattingen gebracht, die
werkelijk ook uit een gezondheidsoogpunt
beter z'00 spoedig mogelijk kunnen worden
herzien
Het gros van de bezwaren tegen het dage
lij ksche bordje pap meenen we uit den weg
geruimd te hebben. Ik weet er nog één dat
is de vrees voor eentoonigheid.
Hebt u wel eens nagegaan, hoeveel variaties
er te bedenken zijn met als uitgangspunt de
melk (of de karnemel) en de groote veischei-
denheid van beschikbare bindmiddelen
En overigens ik heb u de pap voorgesteld
als het nagerecht „voor alle dag" voor Zon
en feestdagen kunt u natuurlijk andere
„toetjes" kiezen, het gaat er slechts om, dat
we ter wille van onze gezondheid in de dage-
Iijksche voeding vasthouden aan eenvoud en
aan degelijkheid.
VERBANDWATTEN
HYDROPHILGAASJES
BABYZALF
ZINK-PASTA
ZINK-OLIE
BOORWATER
BOORZALF
ZOETE OLIE
TALKPOEDER
BABY-SPONSJES, enz. enz.
Alle Baby Voedingsmiddelen, als
Melksuiker, Kindermeel, Karne
melk, Melkmeel, Arrowroot, Nest-
lé, Kindermeel, Rijstmeel, Nutri-
ciameel.
VARENS ALPENGRAS.
DEPOT NUTRICIA.
Verder alle soorten Flesschen,
Spenen, Papschuitjes.
BABY - SCHALEN.
BIJ
Centraal Drogist
„HET GROENE KRUIS"
J. H. VRIELINK
Hoogzijde 115 Schagen.
BOSKER's Boekhandel
H.-hoefMiddenmeer.
Tel. Hippolytushoel 15.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
DE BEKENDE NAAM VOOR
HET BESTE FOTOWERK
Keizerstr. 113 Den Helder.
TELEFOON 450.
GEEF PAP EEN PLAATS IN UW
DAG RANTSOEN
door Martine Wittop Koning.
Voor heel wat huisvrouwen zal die raad
overbodig zijn zij brengen de pap dagelijks
te pas bij een van de gezinsmaaltijden, hetzij
dit het ontbijt, het warme middagmaal of het
avondeten betreft.
Anderen echter hebben een aanmoediging-
op dit punt nog wel even nood'g. Ze hebben,
zoo er al ooit gebruik van te hebben gemaakt,
geleidelijk de pap uit het menu geschrapt.
Waarom
Ie. Omdat, toen de kleuters opgegroeid
waren aan de noodzakelij kheid van het dage-
lijksche melkgerecht misschien niet meer
streng werd vastgehouden
2e. omdat tegen het klaarmaken van een
nagerecht i. d. drukker wordende huishouding
werd opgezien en moeder er meer voor voelde
om dan van het hoofdgerecht maar een rui
mere hoeveelheid te bereidendat spaarde^
haar den tijd, die voor het toezicht op de pap'
en het schoonmaken van een extra-pan noo
dig was
3e. omdat de huishouding duurder is ge
wórden en men op alle kleintjes dient te let
ten de oliepit, die terwille van de pap moet
branden de melk. die in prijs gestegen is
öe suiker, die zelfs voor geld niet meer naar
willekeur te koopen is.
Misschien zijn er meer argumenten, maar
de hier aangevoerde staan toch zeker boven
aan. Als we ze stuk voor stuk onderzoeken
houdt geen van die beweegredenen stand.
Pap te beschouwen als uitsluitend „kinder
kost". de stevige boerenarbeider leert het
ons wel anders Zijn dagelij ksche portie pap
kan hij niet missen voor het op peil houden
van zijn energie en zijn weerstandsvermogen
en menige stedeling, die zijn heil zoekt in
„versterkende middelen" zou het gebruik van
iederen dag een bord pap op eenvoudiger wij
ze en meer afdoende geholpen zijn.
Pap te schrappen als nagerecht ter ver
mijding van extra-werk valt evenmin goed te
BRITSCHE EXPEDITIELEGEK
TERUGGEKEERD
Van de Spaansch-Fransche Grens, 25 Juni.
(D.N.B.) Volgens berichten uit St. Jean de
Luz zouden Zondag de overblijfselen van het
Engelsche expeditieleger in Frankrijk naar
Engeland zijn teruggebracht.
Verder verluidt, dat eenheden van het
„Poolsehe legioen" geweigerd hebben scheep
te gaan om voor Engeland verder te vechten.
CONSULTATIE - BUREAU
WITTE KRUIS WIERINGEN
ZITTING
DONDERDAG 27 JUNI
Dr. DE GROOT (1—2 uur.)
IN HST GYMNASTIEK-LOKAAL
NIEUWE SCHOOL. H.-HOEF.
PAARDENMARKT TE SCHAGEN.
Op de Maandag gehouden groote paarden
markt waren veel dieren aangevoerd ter
wijl de markt zich in een zeer flink bezoek
mocht verheugen. Desondanks vlotte de han
del heelemaal niets, de vraagprijzen waren
dermate opgeschroefd, dat het koopen van
een paard welhaast als zuivere speculatie aan
gemerkt mag worden. Slachtpaarden zijn er
vrijwel niet meer, alles wat nog eenigszins
geschikt is voor het werk, wordt daarvoor be
schikbaar gehouden.
De nog aangevoerde slachtpaarden zijn zeer
duur geworden, zoodat de slagers het een
hopeloos iets beginnen te vinden nog paar
den te slachten. Voor de besten werd tot f 700
besteed. Werkpaarden golden tot ten hoogste
f 800.voor 1ste kwal. Belgen on Olaenbur-
gers. Russische ketten komen zoo ongeveer
cp f 325.tot f 400.—. Kleinere kettensoorten
vraagt men nog 275.voor en meer. De han
del bleef ten einde toe zeer stug en verkoo-
pen van eenige omvang bleven dan ook ge
heel uit. Om 4 uur n.m. stonden nog vele on
verkochte dieren op het plein.
NAAR
BOSKER's BOEKHANDEL
H.-hoef Middenmeer.
KROEZE) BAZAK
SL00TD0RP.
10 stuks 25 ct.
VRAAGT PROEFMESJE.
II. H. Veehouders Veegeneesmid
delen voor Paarden, Koeien, Var
kens.
Met Prêsuron Preparaten
De beste resultaten.
Beleefd aanb. Depothouder
JAC. TROUW,
Wierweg F 62 I, Slootdorp.
maak gebruik van ons doorschrijf
BONBOEKJE
bij aflevering van uw goederen.
RAAMCARTONS BEDRUK1 met
„UITSLUITEND a CONTANT".
BOSKER's
H.-hoef
BOEKHANDEL
Middenmeer.
Belast zich met plaatsing
van particuliere gelden op
is een nauwkeurig en regelmatig
overzicht van Uw bedrijf noodzakelijk. Een goed
ingerichte en deskundig bijgehouden
BOEKHOUDING door het Administratiek. B. ZON
geeft U dit overzicht
Vraagt eens geheel vrijblijvend inlichtingen aan
MOLENVAART 44, ANNA PAULOWNA, of Telef. 79
Het kantoor te H.-hoef is open ALLE WERKDAGEN
's morgens van 8.3011.30 uur
's middags van 2 4 uur
Maandags, Vrijdags en Zaterdagsmiddags niet.
TE DEN OEVER
in perceel J. Tijsen Mz.. Havenstraat).
's Maandags en 's Vrijdags des
namiddags van 24 uur.
DE RENTEVOET IS MET INGANG VAN I JANUARI 1910 ALDUS
VASTGESTELD voor SPAARGELDEN tot en met een bedrag van
f 10.000 van één inlegger (echtgenooten worden als één beschouwd)
van leden 2.75% 'sjaars; van niet-leden 2.65% 'sjaars; boven
f 10.000 2% 'sjaars.
Voor VOORSCHOTTEN (Hypotheek) 3.75% 's jaarsvoor VOOR
SCHOTTEN (Borgtocht) 4% 'sjaars.
Voor DEBETRENTE rek. cour. 4% 'sjaars; voor CREDIETRENTE
in Rek. Cour. tot f 10.000 2.65% boven f 10.000 2% 's jaars.
SPAARBUSJES VERKRIJGBAAR. LOKETTEN TE HUUR.
Wordt lid van uw plaatselijke instelling.
HET BESTUUR
W. HERMANS, Voorz.
CORN. J. BOSKER, Secr.
Koningstraat
Telef 53.
Wat doet de kapitein van een oceaan-stoomer als zijn schip door
een storm uit de koers is geslagen Hij gaat heusch niet nakaarten
en aan zijn menschen vertellen, wat er gebeurd zou zijn, als er nu
eens geen storm geweest was. De scheepskapitein neemt het weer,
zooals het valt. Terstond na de storm stelt hij vast waar zijn schip
nu is. Dan bestudeert hij zijn kaarten en zet kalm en vastberaden
een nieuwe koers uit, om langs de beste en snelste weg TOCH zijn
doel te bereiken.
Welnu, U doet precies als de scheepskapitein, nu Uw zaak door de
oorlog uit de koers is geslagen. U kijkt uit op welke manier U uw
artikelen het best onder de aandacht van uw cliënten kunt brengen
Nog at te geven tegen oude
prijzen
DAMES- en K1NDER-
LAKLAARZEN,
GYM. SCHOENEN,
RUPAX KNIE- EN
DIJLAARZEN.
P. JONGKIND,
DE IIAUKES WIERINGEN.
Aan hetzelfde adres een zeer mooie
HAARDKACHEL.
LEVEREN WIJ U:
FIETSTASSCHEN
RUGZAKKEN
PORTEFEUILLES
ACTETASSCHEN enz.
BOSKER's BOEKHANDEL
H.-hoef
Middenmeer,