31e JAARGANG
DONDERDAG 1 AUGUSTUS 1940
No. 88
NIEUWS» EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
WIERINGEN EN OMSTREKEN
WIERINGER COURANT
VERSCHIJNT ELKEN
DINSDAG, DONDERDAG EN ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS
per 3 maanden f 1.25.
TOT 1 FEBRUARI 1941 GEEN
KRACHTVOER VOOR HET
UITGEVER
CORN. J. BOSKER WIERINGEN.
BUREAU
Hippolytushoef Wieringen
Telefoon Intercomm. No. Jfi.
ADVERTENTIëN
Van 1 5 regels f 0.50
Iedere regel meer f 0.10
RUNDVEE.
Het komt mij voor dat nog eens met na
druk gewezen moet worden op bovenstaande
niededeeling van het Rijksbureau voor Voed
selvoorziening in Oorlogstijd.
Bij mijn dagelijks bezoek aan kleine land
bouwbedrijven is mij namelijk gebleken dat
nog lang niet alle veehouders en in het bij
zonder die van de kleine bedrijven ten volle
beseffen wat deze mededeeling voor hen be-
teekent. Het gezegde van verschillende kleine
veehouders „het zal nog wel losloopen" toont
dit voldoende aan.
Wanneer echter op de kleine bedrijven, die
om verschillende redenen een zware veebe
zetting hebben, geen extra maatregelen wor
den genomen om de reeds gewonnen hoeveel
heid ruwvoeder met alle tendienste staande
middelen in het najaar nog te verhoogen zal
het niet losloopen en uitdraaien op een groo-
te veeafzet in het najaar.
In verband hiermede wil ik thans nu de
gelegenheid zich nog voordoet, wijzen op ver
schillende mogelijkheden om nog een flinke
hoeveelheid ruwvoeder te telen.
Het is juist gezien van vele veehouders dat
zij trachten de kalftijd van de koeien zoo
veel mogelijk naar het voorjaar te verschui
ven. Een versche koe op stal zonder kracht
voeder zal dan ook met het aanwezige ruw
voeder niet op de volle productie zijn te hou
den en het tekort zal voorj aars niet meer in
te halen zijn.
Wanneer men naast bovengenoemde kalf
tijd nog een lange droogstal bevordert zullen
beide maatregelen al belangrijk medewerken
om zonder schade de stalperiode door te ko
men.
Op de zuivere graslandbedrijven, waar thans
reeds de meeste etgroen wederom ter beschik
king van het vee kan worden gesteld, dienen
nu reeds plannen te worden gemaakt om één
oi meerdere perceelen uit de beweiding te ne
men en klaar te maken voor hooiwinning op
ruiters en/of inkuilen.
Een gierbemesting of 300 a 400 kg chili- of
kalksalpeter per ha is voldoende om nog een
flinke snede gras te maaien.
Tevens kan in overweging genomen worden
of straks met een bemesting van 300 a 400 kg
stikstofmeststof per ha nog een perceel gras
land achter huis kan worden klaar gemaakt
om groen op stal te worden vervoerd. Men
verkrijgt bij het gras op stal voeren niet al
leen een mooie overgang van weide-gras op
hooi maar tevens een aanzienlijke hooi be
sparing, welke vooral voor bedrijven waar
vroeg moet worden opgestald van een niet te
onderschatten belang is.
Voor de gemengde bedrijven is nu de gele
genheid om extra voer te telen achter de ver
schillende landbouwgewassen aan. Hieronder
zullen enkele stoppelgewassen genoemd wor
den die nog een groote hoeveelheid meer of
minder eiwitrijk ruwvoeder kunnen leveren.
Op de zuivere bouwbedrijven mag geen
hoekje stoppel blijven liggen. Op deze bedrij
ven kan groenvoeder geteeld worden en naar
verwachting niet zonder financiëel resultaat.
De veehouders zonder bouwland kunnen
bouwland voor nateelt huren van hun collega's
de bouwboeren.
Voor de vroege stoppels komen in aan
merking mergkool, Westerwoldsraaigras, of
het mengsel haver en wikken.
Latere stoppels kunnen nog vóór 15 Augus
tus bezaait worden met stoppelknollenzaad,
terwijl na 15 Augustus nog met succes boter-
zaad en spurrie gezaaid kunnen worden.
Als eerste gewas voor de vroege stoppel wil
ik mergkool noemen. Voor hen, die hun merg
kool nog op het plantenbed hebben wordt het
nu hoog tijd deze te planten. Bij voorkeur
r.eemt men stevige planten van 7 a 8 weken
zieke planten (knolvoet, draaihartigheid)
moeten niet worden uitgeplant. Lange planten
kunnen beter achter de ploeg, korte met de
spade gezet worden. De plantafstand is 40/40
cm. Bij vruchtbare grond kan de afstand in
de rij wel 30 cm. worden. Zoodoende heeft
men 60.000 planten per ha. Mergkool heeft
evenals andere koolsoorten een flinke be
mesting noodig. 200 kg kali 40%, 200 kg su
per en 300 kg kalkammon- of kalksalpeter.
Naast een gierbemesting, kan het met de
halve stikstof- en kalibemesting worden vol
staan.
Mergkool dient eenige malen geschoffeld te
worden. Een goede baan mergkool levert per
ha 40.000 kg versche massa, waarin 10%
droge stof en 20% ruweiwit in dr. st., Dus
4000 kg droge stof en 800 kg ruweiwit. Een
gewas waarvan de verbouw onder huidige om
standigheden zeer aanbevelenswaardig is.
Een tweede gewas voor de vroege stoppel is
Westerwolds raaigras. Op bedrijven waar ten
gevolge van drukke werkzaamheden het uit-
planten van mergkool momenteel bezwaren
met zich mede zou brengen is het uitzaaien
van Westerwolds raaigras op zijn plaats. Per
ceelen waarop men wel eens knolvoet heeft
geconstateerd dienen niet met mergkool be
plant te worden.
Per ba wordt 40 kg Westerwolds raaigras en
3 a 4 kg roode klaver gezaaid. Kien koopt
alleen Westerwolds raaigras onder plombe
aangezien in veis gevallen het veel minder
productieve Italiaans raaigras geleverd wordt.
Bij een flinke stikstofbemesting en een mooie
nazomer bestaat de mogelijkheid om nog
twee sneden te maaien. De eerste snede dient
dan aan de vroege kant gemaaid te worden,
terwijl dan voor de tweede snede wederom
een gier of stikstof bemesting noodzakelijk is.
Twee sneden Westerwolds raaigras leveren
20.000 kg versche massa met 18% droge
stof en 13% ruweiwit in de droge stof. Dus
3600 kg dr. st. en 450 kg ruweiwit.
Een derde gewas, wat om dezelfde reden als
Westerwolds raaigras mergkool kan vervan
gen, is haver en wikken (mengsels.) Per ha
zaait men 100 kg voederwikken en 60 kg ha
ver op een rijenafstand van 20 cm. Bij voor
keur neemt men een haversoort met kort ste
vig stroo (b.v. Adelaar). Een bemesting van
200 kg kali 40% en 200 kg super per ha is
gewenscht. De stikstof bemesting hangt van
ae stand der wikken af. Staan de laatste best
dan geen stikstof. Het gewas behoeft weinig
verpleging en kan per ha een opbrengst le
veren van 25.000 kg versche massa met
11% droge stof en 25% ruweiwit in de dr. st., tale opening van 3 tot 5 cm. lengte en 1 cm.
dus 2750 kg droge stof met 690 kg ruweiwit. hoogte in de onderste helft het licht naar
De latere stoppels worden gebruikt voor de buiten laat schijnen.
teelt van stcppelknollen. Stoppelknollenzaad j 2. De achterlichten moeten naar boven
J dient voor half Augustus te worden gezaaid, afgeschermd, blijven branden.
Per ha gebruikt men 1 tot 3 kg zaaizaad naarHierop heeft de Befehlhaber der Ordnungs-
gelang men zaait op zware of lichte grond, polizei bij brief van 6 Juli de navolgende toe-
Men bedenke echter, dat men bij dichter zaai- lichting gegeven
en aanzienlijk meer loof krijgt en dat he:| a. Aanbevolen wordt de kleinste afmeting
loof veel eiwitrijker is dan de knol. De Jobe-jvoor de horizontale opening in de afscher-
stoppelknol wordt genoemd als een zeer pro- mingskap aan te houden, d.w.z. de speet mag
ductief ras dat gemakkelijk en schoon te niet grooter zijn dan 3 cm. lang en 1 cm. hoog.
rooien is. Stoppelknollen zijn dankbaar voorb. Uitsluitend voor hen, die materialen of
een lichte stalmestbemesting, welke ondiep voorwerpen ten behoeve van de luchtbescher-
moet worden ondergeploegd. Indien geen stal- ming en dus ook voor de afscherming van
mest aanwezig is kan met ineggen van 200 rijwiellampen in den handel brengen, geldt,
kg kali 40% en 200 kg super, benevens 300 kg dat zij hun producten te voren ter goedkeu-
chili- of kalksalpeter worden volstaan. 11 ing moeten aanbieden aan de Rijksinspectie
De kleine hoeveelheid zaaizaad kan ge-,luchtbescherming, Heerengracht 23, Den
mengd met een baal chili- of kalksalpeter Kaag.
worden uitgezaaid en licht worden ingeëgd.Door deze publicatie zijn alle voorgaande
Spoedig na opkomst kunnen dan nog 200 kg publicaties met betrekking tot de afscherming
HELDEN VAN
ONS LUCHTWAPEN.
Aangrijpend relaas van de
laatste oorlogsvlucht naar
de Grebbelinie.
In de „Vliegwereld" komt een levendige
beschrijving voor van sergeant-vlieger G. F.
Roeloffzen, waarin hij vertelt van een ge
vaarlijke tocht naar de Grebbelinie in de
oorlogsdagen.
Sergeant Roeloffzen vertelt, hoe ze na een
onvruchtbare tocht naar de Afsluitdijk met
oude Fokkers C 5 het goede materiaal was
reeds verloren gegaan door den comman
dant op het bureau werden geroepen, waar
deze mededeelde, dat men nog één poging
wilde ondernemen, om de Duitsche linies bij
Wageningen te bombardeeren. Jachtvliegtui
gen waren niet meer beschikbaar om de bom
menwerpers te verdedigen, waarom de com
mandant zes vrijwilligers vroeg.
Sergeant-vlieger Van Liempd stapt onmid
dellijk vooruit. Dan is het even stil, niemand
meldt zich. Bakx en ik kijken elkaar eens aan,
aldus Roeloffzen. Samen met Van Limpd heb
ben wij wel de meeste frontvluchten gemaakt
deze dagen. En meer dan een jaar zijn wij
ook met z'n drieën een onafscheidelijk clubje
geweest, gedurende ons lange verblijf in Gilze-
Rijen en nu in Noordwijkerhout.
Vrijwilligers voor
Ons besluit is genomen. Ook deze laatste
maal zullen we samen gaan. Ook drie waar
nemers, waaronder sergeant Holtz, die met
mij gaat, melden zich vrijwillig aan.
Nieuwe bommen onder de toestellen, ben
zine bijtanken, klaar De commandant drukt
ons allen de hand en letterlijk „uitgeleide
gedaan" door onze collega's stappen wij naai
de toestellen. Even warmdraaien en dan snel
wegWe vliegen escadrille-ruimverband,
d.w.z. niet te dicht op elkaar. Bakx voorop,
chili- of kalksalpeter gegeven worden.
Als de plantjes zoowat een vingerbreedte
hoog zijn wordt flink geëgd om te dunnen en
onkruid te vernietigen. Een goed gewas stop
pelknollen levert 30.000 kg versche massa
met 10% droge stof en 15% ruweiwit in deeen sleepboot getrokken zolderschuit kantel-
links Van Liempd en ik rechts.
We vliegen zoo laag mogelijk, huisje-boomp
je-beestje, zooals dat heet. Even later vliegen
we langs de Lek, Oostwaarts. Bakx „bovenop"
het water. Van Liempd en ik links en rechts
vlak over de uiterwaarden.
Om des te vlugger weer thuis te zijn, zitten
we de oeroude Fokker C-5-en, met hun 190
kilometertjes kruissnelheid, behoorlijk op
hun kop, ze dreunen en daveren en worden
gloeiend heet, maar dat geeft niet, ze kunnen
er tegen, want ondanks hun ouderdom zijn
ze nog ijzersterk.
Beschoten.
Plotseling beginnen er, ter hoogte van Cu-
lemborg, van de grond af, mitrailleurs op ons
te schieten, maar ze raken ons gelukkig niet.
Wij verder. We beginnen te klimmen, de
Grebbelinie nadert. We zitten op 800 meter,
In de verte zie ik Wageningen al liggen.
Overal op de grond rookt en brandt het. We
naderen het „front", N.O. van Wageningen
moeten we zijn ik stuur mijn kist nog wat
bij, we gaan recht op het doel af.
Achtervolgd.
Dan ineens, 3 Duitsche jachtvliegtuigen, die
in duikvlucht op me afkomen Waar ze zoo
plotseling vandaan komen is me een raadsel,
ik vermoed uit de wolken. Regelrecht duiken
ze op mij af, in razende vaart. Ik zie ze slechts
één moment, 't Zijn Messersclimitts 109 of
Hcinkels 112.
Drie razend-snellc, zwaar bewapende, mo
derne jagers tegen een oude, langzame ver
kenner. Géén kans
Weg Naar de grond Het davert door
mijn hoofd in de lucht blijven en trachten
te vluchten Zelfmoord. Er uit springen
Als het lukt, zal ik met mijn parachute mid
den in de vuurlinie terechtkomen en al dood
zijn, voor ik beneden ben
Een schop tegen het voetenstuur, een duw
tegen het levier, in duikvlucht naar beneden,
naar de grond
Het gasmanette vol open. over de stuitnok
heen, die we normaal alleen op groote hoog
te mogen overschrijden. Lóópen zal die oude
Rolls, al zal hij uit elkaar vliegen
Ze zitten al achter me, ik voel het, één die
van rijwiellampen vervallen.
STOOMKETELS GEZONKEN L\ HET
IJSELMEER.
Toen bij een hevige windvlaag een door
droge stof, dus 3000 kg droge stof met 450 kg
ruweiwit.
De Hoofdassistent voor den Dienst
voor Kleine Boerenbedrijven,
J. KOOGER
Schagen, 30 Juli 1940.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
VERKOOPEN EN VERVOEREN VAN ALLE
SOORTEN" TURF VERBODEN.
Met ingang van heden is de dispensatie van
het verbod tot het verkoopen, afleveren en
vervoeren van alle soorten turf ingetrokken,
zoodat het mitsdien verboden is turf te ver
koopen, af te leveren en te vervoeren zonder
schriftelijke vergunning van den directeur
van het rijkskolenbureau, die bevoegd is ont
heffing te verleenen van dit verbod.
Voor het verkrijgen van een zoodanige ver
gunning dient men zich te wenden tot de
N.V. verkoopkantoor fabrieksturf te Assen,
welke deze vergunning namens den directeur
de, verdwenen twee groote stoomketels onder
de oppervlakte.
Deze ketels waren bestemd voor de sluis
bouw bij Urk, waar de oliemotoren, waarmee
de sluisput wordt drooggemalen, vervangen
worden door stoommachines. De overtocht
van Amsterdam was goed verloopen, maar
vlak voor de haven verongelukte het trans
port, Persoonlijke ongevallen kwamen niet
voor.
De ketels bleven precies onder water drij
vende. Toen de stoomboot „Insula" om 3 uur
met post en passagiers de haven verliet om
naar Kampen te vertrekken had deze het
ongeluk op één dezer drijvende ketels te va
ren. De aanvaring was geweldig. Onder de
passagiers ontstond een ware paiek, daar
men niet anders dacht, dan dat men op een
mijn liep. Midden en voorop in de boot ont
stond een groot gat, zoodat het schip dadelijk
begon te zinken. Stoppende en pompende wist
men echter toch nog de Urker haven te be
reiken. Het was voor de passagiers een groot
geluk dat men zoo dicht bij de Urkerhaven
was, anders zou de ramp niet te overzien zijn
van het rijkskolenbureau zal afgeven. Over-
treding ven dit verbod kan ingevolge artikel Bewees.. Met veel vertrapng werd door een
18 der distributiewet 1939 gestraft worden.n!. T PPil
met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren rr,»,"n
of geldboete van ten hoogste f 10.000.
AFSCHERMING RIJWIELLAMPEN.
Definitieve voorschriften.
De rijksinspecteur voor de bescherming van
de bevolking tegen luchtaanvallen deelt mede,
dat er de laatste dagen tal van verwarring
gevende berichten in de pers zijn verschenen
betreffende de maatregelen voor afscher
ming van rijwiellampen. Alle berichten, die
niet ovex-eenstemmen met het onderstaande,
zijn onjuist.
De officieele voorschriften luiden ingevol
ge paragraaf 10 van de Duitsche verordening
no. 34 van 4 Julil940
Kampen voortgezet.
JONGEN VISCHT GROOT BEDRAG
AANDEELEN UIT NIEUWE MEER
Driehonderd-vïer-en-dertig
stukken wachten op eigenaar.
Dinsdag meldde zich aan bureau
Stadhouderskade te Amsterdam een 15
jarige jongen met een groot pak onder
den arm, dat 'n vermogen bevatte.
De jongen had dit pak, toen hij Vrij
dag j.1. op de Nieuwe Meer kanode, dr ij
vende gevonden. Uit nieuwsgierigheid
liad hij het opgevischt en meegenomen.
jToen hij het opende, kwam hij tot de
De voorlampen van fietsen moeten zoo welhaast schrikbarende ontdekking,
worden afgeschermd dat slechts een horizon- dat het. pak 197 aandeden van een Ned.
op me moet schieten, midden achter me en
twee opzij voor omkijken is geen tijd.
Hij begint te vuren. Dat is ontzettend. Een
sproeiregen van lood laat hij op me los. Ik
zie het, want zij gebruiken evenals wij, z.g.
lichtspoormunitie, waarbij iedere vijfde pa
troon 'n duidelijk zichtbaar lichtspoor nalaat
in de lucht.
Radeloos begon ik te schoppen, te duwen en
te trekken, als een dolleman springt de kist
door de lucht, slingerend en zwaaiend, met
dreunende meter. Néén, hij zal me niet krij
gen, we geven ons zóó maar niet over
Als ik in één rechte lijn naar beneden was
gedoken, had ik dit niet meer kunnen na ver
tellen, dan zou hij me gemakkelijk in de bun
del van zijn mitrailleurs hebben kunnen van
gen.
Hij vuurt als een bezetene, uit al zijn. mi
trailleurs spuwt hij ons zijn stralen doodend
metaal achterna, het is of wij in een smederij
zitten, of bij een groot eleetrisch laschappa-
raat, linksch vuurstralen, rechtsch, boven en
onder ons
Aan alle kanten vonkt en gloeit het, en één
enkel kogeltje in mijn rug is voldoende om
er een eind aan te maken, om ons met volle
snelheid de grond in te doen duiken, ik ver
wacht het ieder oogenblik.
Razend snelle duikvlucht.
We duiken nog steeds, in razende vaart.
Mijn waarnemer vertelde mij later in het
ziekenhuis, dat hij dacht dat onze staart
er af geschoten was tijdens deze duikvlucht
en dat we stuurloos omlaag doken, zóó slin
gerend en zwaaiend dook ik de kist naar
beneden. Hij had er zich reeds op voorbereid,
dat we zóó de grond in gingen en zat, zoo
vertelde hij me, gelaten en rustig de klap af
te wachten
Ik heb altijd groote bewondering gehad
voor de moed. waarmee de waarnemers zich
aan ons toevertrouwden.
Het „vuurwerk" achter ons houdt nog steeds
aan. Dat je hersens in een dergelijke situatie
nog werken, is een raadsel. Het flitst door
mijn hoofd over de Rijn, over de Rijn zien
te komen Ik wist. dat ten Noorden van de
Rijn letterlijk de „hel" was losgebroken, als
ik dus daar terecht kwam, werd ik, al kwam
Indische Exploratie Mij. met een oor
spronkelijke w aarde van f 100 en 137
aandeelen van een Industrieele en
Landbouwbank te Tiel, met 'n nomina
le waarde van f 1000 bevatte. Wel zijn
deze aandeden thans niet van die w aai
de, doch de aandeden vertegenwoor
digen nog steeds vele honderden gul
dens.
Aan hot. politiebureau Stadhouders
kade verwees men den jongen naar
het bureau Overtoom, waar men de
vondst in bewaring heeft genomen.
De eigpnar heeft zich nog steeds
niet gemeld.
LANDDAG RIJZENDE KERK.
Werd vorig jaar te Hoogwoud öe
Landdag van de Rijzende Kerk, gewest
West-Friesland gehouden, voor dit.
jaar zal deze te Hensbroek-Obdam zijn
De vereischte vergunning is bij het
bestuur der afdeeling binnengekomen.
Het belooft een grooten Landdag te
worden, daar ook afdcelingen buiten
het gewest uitgenoodigd zullen wor
den, alsmede afdcelingen van den
V. C. J. B.
Als datum is gekozen Zondag 18 Au
gustus, waarop des morgens om half eli
uur in de Herv. Kerk te Ohdam ds. H.
Ivreb uit Hoogwoud c n kerkdienst zal
houden met opluistering van liederen,
die dooi- de jeugd gezongc n zullen wor
den. Deze dienst is zoowel voor jonge
ren als ouderen toegankelijk. Te Hens
broek zal een broodmaaltijd gehouden
worden, met een rondvaart door den
polder. Voorts staat voor den namid
dag ondermeer op liet programma een
inleiding van dhr. Korndorffer 'e
Zuidscharwoude.
TERUGGAVE VAN JACHTGEWEREN
Blijkens een mededeeling van het De
partement van Justitie, is in beperkte
mate en onder zekere voorwaarden te
ruggave van jachtgeweren aan jacïit-
aktehouders mogelijk.
Belanghebbenden kunnen zich ter
zake om inlichting en eventueel terug
gave wonden tot het hoofd van de
plaatselijke politie in de gemeente hun
ner inwoning.
FRODUCTIE VAN ZOOLLEDER
BEDRIJVEN VERHOOGD
Van 40 pCt. tot 60 pCt. van
het totaal.
De zoollederfabrikanten, die eenigen
tijd geleden aanzegging hadden ge
kregen, dat zij hun productie tot 40
pCt. moesten inkrimpen, hebben Dins
dagmorgen bericht ontvangen van he.t
Rijksbureau voor Iluiden en Leder,
dat over de periode van 2 Aug. t.m. 30
Sept. vergunning wordt verleend 'ot
het in bewerking nemen van een hoe-
ik heelhuids aan de grond, tóch wel „afge
schoten", maar bezuiden er van was de zaak
nog betrekkelijk rustig.
We naderen de grond. De „vuurregen"
houdt nog steeds onverminderd aan. Onze
duik schijnt uren te duren, in wei'kelijkheid
is alles slechts een kwestie van seconden.
Daar is de grond Ik" begin te trekken.
Moeizaam onder hevig trillen van het toestel,
komt de neus omhoog. We razen over de ui
terwaarden en zakken nog steeds lager. Ge
weldig snel gaat het, véél te snel
Een enorme klap, boem Weg linker onder
vleugel De flarden hangen er bij, spaanders
vliegen in het rond, we hebben een paal of
dijkje geraakt, de heele kist wordt omhoog
gesmakt, maar schiet nog steeds met gewel
dige snelheid voort. Ik weet hem nog weer
vlak te brengen en zie plotseling de groote
winterdijk van de Rijn voor me. Van dit mo
ment af houdt het vuren op. De Duitsche ja
ger, die veel sneller gaat dan ik. kan niet
meer achter me blijven en schiet over me
heen omhoog.
Over de kop.
Ik zie de dijk. met een hek er bovenop, hij
nadert snelik trek uit alle macht om er
over te komen. Maai- het toestel dat.
hoewel het nog voldoende snelheid heeft, niet
genoeg draagvermogen meer bezit vanwege
die afgeknapte ondervleugel, wil niet meer
omhoog.
In volle vaart,, met voltoeren draaiende
motor, vliegen we tegen de dijk aan, 't toe
stel slaat heelemaal over de kop. wordt weer
meters omhoog gesmeten, over de dijk heen.
en valt met een geweldige smak een heel eind
verder tegen de grond, waarbij de heele
„kist" in elkaar schuift, zoodat er niet veel
.van over is.
Het wordt me zwart voor de oogen en ik
denk bij mezelfdaar ga je Nu is het afge-
loopen
Even later dringt een geluid van wegstroo-
mende vloeistof tot me door ik ruik benzine
en open mijn oogen. De tank. waarin nog c.a.
450 L. benzine moest zitten, blijkt zich bóven
in plaats van vóór me te bevinden en loopt
over me leegIk ben van boven tot onder
'drijfnat van de benzine en hoor een sissend
'geluid, dat eveneens van de benzine afkom
stig blijkt te zijn die over de gloeiende heete
uitlaatpijpen stroomt
Toch gered
Dan dringt het ineens tot me door Er uit
Weg Mijn linkervoet blijkt bekneld te zitten,
maar na weinig wringen lukt het me, die vrij
te krijgen en ik kruip uit de puinhoop. Ik zit
vol bloed en voel overal pijn. Ik kan mezelf
r.ict begrijpen, dat ik nog leef. En onder het
toestel zaten ook nog alle bommen, die, on
danks de verschrikkelijke klap, waarmee we
tegen de grond kwamen, niet ontploften....
Mijn eerste gedachte is dan Ik zal wel heel
toevallig in leven gebleven zijn, maar mijn
waarnemer zal wel dood zijn.
Maar ook mijn waarnemer leeft. Hij komt
achter om ae wrakstukken aanstrompelen,
had er dus blijkbaar adn een.anderen kant
dan ik uit moeten kruipen, en elkaar onder
steunend, strompelen we weg. De Duitschers
zagen ons waarschijnlijk tegen de grond vlie
gen, we hebben ze niet meer gezien.
Er komen Hollandsche hospitaalsoldaten
aanhollen (hadden ons blijkbaar zien val
len) we blijken ca. 20 m. voor de voorste
Hollandsche vuurline te zijn neergekomen.
Even later lig ik op een draagbaar, (mijn
waarnemer kon nog loopen). het geheele ge
val wordt achter op een vrachtauto gezet en
daar gaan we, in Westelijke richting. Onder
weg wordt er in het donker nog tweemaal op
onze wagen geschoten, waarbij het zand van
de berm van de weg inslaande granaatscher
ven ons om de ooren vloog. Maar alles ging
goed.
Na een vervoer van 13 uren lang door ver
duisterd Nederland, na zeven keer te zijn
overgeladen op een ander vervoermiddel (het
eene nog slechter dan het andere), komen
we de volgende morgen om 9 uur. half gerad
braakt, maar doodgelukkig. in Amsterdam in
het ziekenhuis aan.
Tonnie van Liempd heb ik nooit meer ge
zien. Hij viel in de omgeving van Rhenen en
stierf de vliegerdood voor het vaderland. Aan
hem draag ik deze regels in eerbiedige hulde