31e JAARGANG DONDERDAG 1 AUGUSTUS 1940 No. 88 NIEUWS» EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN WIERINGER COURANT VERSCHIJNT ELKEN DINSDAG, DONDERDAG EN ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden f 1.25. TOT 1 FEBRUARI 1941 GEEN KRACHTVOER VOOR HET UITGEVER CORN. J. BOSKER WIERINGEN. BUREAU Hippolytushoef Wieringen Telefoon Intercomm. No. Jfi. ADVERTENTIëN Van 1 5 regels f 0.50 Iedere regel meer f 0.10 RUNDVEE. Het komt mij voor dat nog eens met na druk gewezen moet worden op bovenstaande niededeeling van het Rijksbureau voor Voed selvoorziening in Oorlogstijd. Bij mijn dagelijks bezoek aan kleine land bouwbedrijven is mij namelijk gebleken dat nog lang niet alle veehouders en in het bij zonder die van de kleine bedrijven ten volle beseffen wat deze mededeeling voor hen be- teekent. Het gezegde van verschillende kleine veehouders „het zal nog wel losloopen" toont dit voldoende aan. Wanneer echter op de kleine bedrijven, die om verschillende redenen een zware veebe zetting hebben, geen extra maatregelen wor den genomen om de reeds gewonnen hoeveel heid ruwvoeder met alle tendienste staande middelen in het najaar nog te verhoogen zal het niet losloopen en uitdraaien op een groo- te veeafzet in het najaar. In verband hiermede wil ik thans nu de gelegenheid zich nog voordoet, wijzen op ver schillende mogelijkheden om nog een flinke hoeveelheid ruwvoeder te telen. Het is juist gezien van vele veehouders dat zij trachten de kalftijd van de koeien zoo veel mogelijk naar het voorjaar te verschui ven. Een versche koe op stal zonder kracht voeder zal dan ook met het aanwezige ruw voeder niet op de volle productie zijn te hou den en het tekort zal voorj aars niet meer in te halen zijn. Wanneer men naast bovengenoemde kalf tijd nog een lange droogstal bevordert zullen beide maatregelen al belangrijk medewerken om zonder schade de stalperiode door te ko men. Op de zuivere graslandbedrijven, waar thans reeds de meeste etgroen wederom ter beschik king van het vee kan worden gesteld, dienen nu reeds plannen te worden gemaakt om één oi meerdere perceelen uit de beweiding te ne men en klaar te maken voor hooiwinning op ruiters en/of inkuilen. Een gierbemesting of 300 a 400 kg chili- of kalksalpeter per ha is voldoende om nog een flinke snede gras te maaien. Tevens kan in overweging genomen worden of straks met een bemesting van 300 a 400 kg stikstofmeststof per ha nog een perceel gras land achter huis kan worden klaar gemaakt om groen op stal te worden vervoerd. Men verkrijgt bij het gras op stal voeren niet al leen een mooie overgang van weide-gras op hooi maar tevens een aanzienlijke hooi be sparing, welke vooral voor bedrijven waar vroeg moet worden opgestald van een niet te onderschatten belang is. Voor de gemengde bedrijven is nu de gele genheid om extra voer te telen achter de ver schillende landbouwgewassen aan. Hieronder zullen enkele stoppelgewassen genoemd wor den die nog een groote hoeveelheid meer of minder eiwitrijk ruwvoeder kunnen leveren. Op de zuivere bouwbedrijven mag geen hoekje stoppel blijven liggen. Op deze bedrij ven kan groenvoeder geteeld worden en naar verwachting niet zonder financiëel resultaat. De veehouders zonder bouwland kunnen bouwland voor nateelt huren van hun collega's de bouwboeren. Voor de vroege stoppels komen in aan merking mergkool, Westerwoldsraaigras, of het mengsel haver en wikken. Latere stoppels kunnen nog vóór 15 Augus tus bezaait worden met stoppelknollenzaad, terwijl na 15 Augustus nog met succes boter- zaad en spurrie gezaaid kunnen worden. Als eerste gewas voor de vroege stoppel wil ik mergkool noemen. Voor hen, die hun merg kool nog op het plantenbed hebben wordt het nu hoog tijd deze te planten. Bij voorkeur r.eemt men stevige planten van 7 a 8 weken zieke planten (knolvoet, draaihartigheid) moeten niet worden uitgeplant. Lange planten kunnen beter achter de ploeg, korte met de spade gezet worden. De plantafstand is 40/40 cm. Bij vruchtbare grond kan de afstand in de rij wel 30 cm. worden. Zoodoende heeft men 60.000 planten per ha. Mergkool heeft evenals andere koolsoorten een flinke be mesting noodig. 200 kg kali 40%, 200 kg su per en 300 kg kalkammon- of kalksalpeter. Naast een gierbemesting, kan het met de halve stikstof- en kalibemesting worden vol staan. Mergkool dient eenige malen geschoffeld te worden. Een goede baan mergkool levert per ha 40.000 kg versche massa, waarin 10% droge stof en 20% ruweiwit in dr. st., Dus 4000 kg droge stof en 800 kg ruweiwit. Een gewas waarvan de verbouw onder huidige om standigheden zeer aanbevelenswaardig is. Een tweede gewas voor de vroege stoppel is Westerwolds raaigras. Op bedrijven waar ten gevolge van drukke werkzaamheden het uit- planten van mergkool momenteel bezwaren met zich mede zou brengen is het uitzaaien van Westerwolds raaigras op zijn plaats. Per ceelen waarop men wel eens knolvoet heeft geconstateerd dienen niet met mergkool be plant te worden. Per ba wordt 40 kg Westerwolds raaigras en 3 a 4 kg roode klaver gezaaid. Kien koopt alleen Westerwolds raaigras onder plombe aangezien in veis gevallen het veel minder productieve Italiaans raaigras geleverd wordt. Bij een flinke stikstofbemesting en een mooie nazomer bestaat de mogelijkheid om nog twee sneden te maaien. De eerste snede dient dan aan de vroege kant gemaaid te worden, terwijl dan voor de tweede snede wederom een gier of stikstof bemesting noodzakelijk is. Twee sneden Westerwolds raaigras leveren 20.000 kg versche massa met 18% droge stof en 13% ruweiwit in de droge stof. Dus 3600 kg dr. st. en 450 kg ruweiwit. Een derde gewas, wat om dezelfde reden als Westerwolds raaigras mergkool kan vervan gen, is haver en wikken (mengsels.) Per ha zaait men 100 kg voederwikken en 60 kg ha ver op een rijenafstand van 20 cm. Bij voor keur neemt men een haversoort met kort ste vig stroo (b.v. Adelaar). Een bemesting van 200 kg kali 40% en 200 kg super per ha is gewenscht. De stikstof bemesting hangt van ae stand der wikken af. Staan de laatste best dan geen stikstof. Het gewas behoeft weinig verpleging en kan per ha een opbrengst le veren van 25.000 kg versche massa met 11% droge stof en 25% ruweiwit in de dr. st., tale opening van 3 tot 5 cm. lengte en 1 cm. dus 2750 kg droge stof met 690 kg ruweiwit. hoogte in de onderste helft het licht naar De latere stoppels worden gebruikt voor de buiten laat schijnen. teelt van stcppelknollen. Stoppelknollenzaad j 2. De achterlichten moeten naar boven J dient voor half Augustus te worden gezaaid, afgeschermd, blijven branden. Per ha gebruikt men 1 tot 3 kg zaaizaad naarHierop heeft de Befehlhaber der Ordnungs- gelang men zaait op zware of lichte grond, polizei bij brief van 6 Juli de navolgende toe- Men bedenke echter, dat men bij dichter zaai- lichting gegeven en aanzienlijk meer loof krijgt en dat he:| a. Aanbevolen wordt de kleinste afmeting loof veel eiwitrijker is dan de knol. De Jobe-jvoor de horizontale opening in de afscher- stoppelknol wordt genoemd als een zeer pro- mingskap aan te houden, d.w.z. de speet mag ductief ras dat gemakkelijk en schoon te niet grooter zijn dan 3 cm. lang en 1 cm. hoog. rooien is. Stoppelknollen zijn dankbaar voorb. Uitsluitend voor hen, die materialen of een lichte stalmestbemesting, welke ondiep voorwerpen ten behoeve van de luchtbescher- moet worden ondergeploegd. Indien geen stal- ming en dus ook voor de afscherming van mest aanwezig is kan met ineggen van 200 rijwiellampen in den handel brengen, geldt, kg kali 40% en 200 kg super, benevens 300 kg dat zij hun producten te voren ter goedkeu- chili- of kalksalpeter worden volstaan. 11 ing moeten aanbieden aan de Rijksinspectie De kleine hoeveelheid zaaizaad kan ge-,luchtbescherming, Heerengracht 23, Den mengd met een baal chili- of kalksalpeter Kaag. worden uitgezaaid en licht worden ingeëgd.Door deze publicatie zijn alle voorgaande Spoedig na opkomst kunnen dan nog 200 kg publicaties met betrekking tot de afscherming HELDEN VAN ONS LUCHTWAPEN. Aangrijpend relaas van de laatste oorlogsvlucht naar de Grebbelinie. In de „Vliegwereld" komt een levendige beschrijving voor van sergeant-vlieger G. F. Roeloffzen, waarin hij vertelt van een ge vaarlijke tocht naar de Grebbelinie in de oorlogsdagen. Sergeant Roeloffzen vertelt, hoe ze na een onvruchtbare tocht naar de Afsluitdijk met oude Fokkers C 5 het goede materiaal was reeds verloren gegaan door den comman dant op het bureau werden geroepen, waar deze mededeelde, dat men nog één poging wilde ondernemen, om de Duitsche linies bij Wageningen te bombardeeren. Jachtvliegtui gen waren niet meer beschikbaar om de bom menwerpers te verdedigen, waarom de com mandant zes vrijwilligers vroeg. Sergeant-vlieger Van Liempd stapt onmid dellijk vooruit. Dan is het even stil, niemand meldt zich. Bakx en ik kijken elkaar eens aan, aldus Roeloffzen. Samen met Van Limpd heb ben wij wel de meeste frontvluchten gemaakt deze dagen. En meer dan een jaar zijn wij ook met z'n drieën een onafscheidelijk clubje geweest, gedurende ons lange verblijf in Gilze- Rijen en nu in Noordwijkerhout. Vrijwilligers voor Ons besluit is genomen. Ook deze laatste maal zullen we samen gaan. Ook drie waar nemers, waaronder sergeant Holtz, die met mij gaat, melden zich vrijwillig aan. Nieuwe bommen onder de toestellen, ben zine bijtanken, klaar De commandant drukt ons allen de hand en letterlijk „uitgeleide gedaan" door onze collega's stappen wij naai de toestellen. Even warmdraaien en dan snel wegWe vliegen escadrille-ruimverband, d.w.z. niet te dicht op elkaar. Bakx voorop, chili- of kalksalpeter gegeven worden. Als de plantjes zoowat een vingerbreedte hoog zijn wordt flink geëgd om te dunnen en onkruid te vernietigen. Een goed gewas stop pelknollen levert 30.000 kg versche massa met 10% droge stof en 15% ruweiwit in deeen sleepboot getrokken zolderschuit kantel- links Van Liempd en ik rechts. We vliegen zoo laag mogelijk, huisje-boomp je-beestje, zooals dat heet. Even later vliegen we langs de Lek, Oostwaarts. Bakx „bovenop" het water. Van Liempd en ik links en rechts vlak over de uiterwaarden. Om des te vlugger weer thuis te zijn, zitten we de oeroude Fokker C-5-en, met hun 190 kilometertjes kruissnelheid, behoorlijk op hun kop, ze dreunen en daveren en worden gloeiend heet, maar dat geeft niet, ze kunnen er tegen, want ondanks hun ouderdom zijn ze nog ijzersterk. Beschoten. Plotseling beginnen er, ter hoogte van Cu- lemborg, van de grond af, mitrailleurs op ons te schieten, maar ze raken ons gelukkig niet. Wij verder. We beginnen te klimmen, de Grebbelinie nadert. We zitten op 800 meter, In de verte zie ik Wageningen al liggen. Overal op de grond rookt en brandt het. We naderen het „front", N.O. van Wageningen moeten we zijn ik stuur mijn kist nog wat bij, we gaan recht op het doel af. Achtervolgd. Dan ineens, 3 Duitsche jachtvliegtuigen, die in duikvlucht op me afkomen Waar ze zoo plotseling vandaan komen is me een raadsel, ik vermoed uit de wolken. Regelrecht duiken ze op mij af, in razende vaart. Ik zie ze slechts één moment, 't Zijn Messersclimitts 109 of Hcinkels 112. Drie razend-snellc, zwaar bewapende, mo derne jagers tegen een oude, langzame ver kenner. Géén kans Weg Naar de grond Het davert door mijn hoofd in de lucht blijven en trachten te vluchten Zelfmoord. Er uit springen Als het lukt, zal ik met mijn parachute mid den in de vuurlinie terechtkomen en al dood zijn, voor ik beneden ben Een schop tegen het voetenstuur, een duw tegen het levier, in duikvlucht naar beneden, naar de grond Het gasmanette vol open. over de stuitnok heen, die we normaal alleen op groote hoog te mogen overschrijden. Lóópen zal die oude Rolls, al zal hij uit elkaar vliegen Ze zitten al achter me, ik voel het, één die van rijwiellampen vervallen. STOOMKETELS GEZONKEN L\ HET IJSELMEER. Toen bij een hevige windvlaag een door droge stof, dus 3000 kg droge stof met 450 kg ruweiwit. De Hoofdassistent voor den Dienst voor Kleine Boerenbedrijven, J. KOOGER Schagen, 30 Juli 1940. BINNENLANDSCH NIEUWS. VERKOOPEN EN VERVOEREN VAN ALLE SOORTEN" TURF VERBODEN. Met ingang van heden is de dispensatie van het verbod tot het verkoopen, afleveren en vervoeren van alle soorten turf ingetrokken, zoodat het mitsdien verboden is turf te ver koopen, af te leveren en te vervoeren zonder schriftelijke vergunning van den directeur van het rijkskolenbureau, die bevoegd is ont heffing te verleenen van dit verbod. Voor het verkrijgen van een zoodanige ver gunning dient men zich te wenden tot de N.V. verkoopkantoor fabrieksturf te Assen, welke deze vergunning namens den directeur de, verdwenen twee groote stoomketels onder de oppervlakte. Deze ketels waren bestemd voor de sluis bouw bij Urk, waar de oliemotoren, waarmee de sluisput wordt drooggemalen, vervangen worden door stoommachines. De overtocht van Amsterdam was goed verloopen, maar vlak voor de haven verongelukte het trans port, Persoonlijke ongevallen kwamen niet voor. De ketels bleven precies onder water drij vende. Toen de stoomboot „Insula" om 3 uur met post en passagiers de haven verliet om naar Kampen te vertrekken had deze het ongeluk op één dezer drijvende ketels te va ren. De aanvaring was geweldig. Onder de passagiers ontstond een ware paiek, daar men niet anders dacht, dan dat men op een mijn liep. Midden en voorop in de boot ont stond een groot gat, zoodat het schip dadelijk begon te zinken. Stoppende en pompende wist men echter toch nog de Urker haven te be reiken. Het was voor de passagiers een groot geluk dat men zoo dicht bij de Urkerhaven was, anders zou de ramp niet te overzien zijn van het rijkskolenbureau zal afgeven. Over- treding ven dit verbod kan ingevolge artikel Bewees.. Met veel vertrapng werd door een 18 der distributiewet 1939 gestraft worden.n!. T PPil met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren rr,»,"n of geldboete van ten hoogste f 10.000. AFSCHERMING RIJWIELLAMPEN. Definitieve voorschriften. De rijksinspecteur voor de bescherming van de bevolking tegen luchtaanvallen deelt mede, dat er de laatste dagen tal van verwarring gevende berichten in de pers zijn verschenen betreffende de maatregelen voor afscher ming van rijwiellampen. Alle berichten, die niet ovex-eenstemmen met het onderstaande, zijn onjuist. De officieele voorschriften luiden ingevol ge paragraaf 10 van de Duitsche verordening no. 34 van 4 Julil940 Kampen voortgezet. JONGEN VISCHT GROOT BEDRAG AANDEELEN UIT NIEUWE MEER Driehonderd-vïer-en-dertig stukken wachten op eigenaar. Dinsdag meldde zich aan bureau Stadhouderskade te Amsterdam een 15 jarige jongen met een groot pak onder den arm, dat 'n vermogen bevatte. De jongen had dit pak, toen hij Vrij dag j.1. op de Nieuwe Meer kanode, dr ij vende gevonden. Uit nieuwsgierigheid liad hij het opgevischt en meegenomen. jToen hij het opende, kwam hij tot de De voorlampen van fietsen moeten zoo welhaast schrikbarende ontdekking, worden afgeschermd dat slechts een horizon- dat het. pak 197 aandeden van een Ned. op me moet schieten, midden achter me en twee opzij voor omkijken is geen tijd. Hij begint te vuren. Dat is ontzettend. Een sproeiregen van lood laat hij op me los. Ik zie het, want zij gebruiken evenals wij, z.g. lichtspoormunitie, waarbij iedere vijfde pa troon 'n duidelijk zichtbaar lichtspoor nalaat in de lucht. Radeloos begon ik te schoppen, te duwen en te trekken, als een dolleman springt de kist door de lucht, slingerend en zwaaiend, met dreunende meter. Néén, hij zal me niet krij gen, we geven ons zóó maar niet over Als ik in één rechte lijn naar beneden was gedoken, had ik dit niet meer kunnen na ver tellen, dan zou hij me gemakkelijk in de bun del van zijn mitrailleurs hebben kunnen van gen. Hij vuurt als een bezetene, uit al zijn. mi trailleurs spuwt hij ons zijn stralen doodend metaal achterna, het is of wij in een smederij zitten, of bij een groot eleetrisch laschappa- raat, linksch vuurstralen, rechtsch, boven en onder ons Aan alle kanten vonkt en gloeit het, en één enkel kogeltje in mijn rug is voldoende om er een eind aan te maken, om ons met volle snelheid de grond in te doen duiken, ik ver wacht het ieder oogenblik. Razend snelle duikvlucht. We duiken nog steeds, in razende vaart. Mijn waarnemer vertelde mij later in het ziekenhuis, dat hij dacht dat onze staart er af geschoten was tijdens deze duikvlucht en dat we stuurloos omlaag doken, zóó slin gerend en zwaaiend dook ik de kist naar beneden. Hij had er zich reeds op voorbereid, dat we zóó de grond in gingen en zat, zoo vertelde hij me, gelaten en rustig de klap af te wachten Ik heb altijd groote bewondering gehad voor de moed. waarmee de waarnemers zich aan ons toevertrouwden. Het „vuurwerk" achter ons houdt nog steeds aan. Dat je hersens in een dergelijke situatie nog werken, is een raadsel. Het flitst door mijn hoofd over de Rijn, over de Rijn zien te komen Ik wist. dat ten Noorden van de Rijn letterlijk de „hel" was losgebroken, als ik dus daar terecht kwam, werd ik, al kwam Indische Exploratie Mij. met een oor spronkelijke w aarde van f 100 en 137 aandeelen van een Industrieele en Landbouwbank te Tiel, met 'n nomina le waarde van f 1000 bevatte. Wel zijn deze aandeden thans niet van die w aai de, doch de aandeden vertegenwoor digen nog steeds vele honderden gul dens. Aan hot. politiebureau Stadhouders kade verwees men den jongen naar het bureau Overtoom, waar men de vondst in bewaring heeft genomen. De eigpnar heeft zich nog steeds niet gemeld. LANDDAG RIJZENDE KERK. Werd vorig jaar te Hoogwoud öe Landdag van de Rijzende Kerk, gewest West-Friesland gehouden, voor dit. jaar zal deze te Hensbroek-Obdam zijn De vereischte vergunning is bij het bestuur der afdeeling binnengekomen. Het belooft een grooten Landdag te worden, daar ook afdcelingen buiten het gewest uitgenoodigd zullen wor den, alsmede afdcelingen van den V. C. J. B. Als datum is gekozen Zondag 18 Au gustus, waarop des morgens om half eli uur in de Herv. Kerk te Ohdam ds. H. Ivreb uit Hoogwoud c n kerkdienst zal houden met opluistering van liederen, die dooi- de jeugd gezongc n zullen wor den. Deze dienst is zoowel voor jonge ren als ouderen toegankelijk. Te Hens broek zal een broodmaaltijd gehouden worden, met een rondvaart door den polder. Voorts staat voor den namid dag ondermeer op liet programma een inleiding van dhr. Korndorffer 'e Zuidscharwoude. TERUGGAVE VAN JACHTGEWEREN Blijkens een mededeeling van het De partement van Justitie, is in beperkte mate en onder zekere voorwaarden te ruggave van jachtgeweren aan jacïit- aktehouders mogelijk. Belanghebbenden kunnen zich ter zake om inlichting en eventueel terug gave wonden tot het hoofd van de plaatselijke politie in de gemeente hun ner inwoning. FRODUCTIE VAN ZOOLLEDER BEDRIJVEN VERHOOGD Van 40 pCt. tot 60 pCt. van het totaal. De zoollederfabrikanten, die eenigen tijd geleden aanzegging hadden ge kregen, dat zij hun productie tot 40 pCt. moesten inkrimpen, hebben Dins dagmorgen bericht ontvangen van he.t Rijksbureau voor Iluiden en Leder, dat over de periode van 2 Aug. t.m. 30 Sept. vergunning wordt verleend 'ot het in bewerking nemen van een hoe- ik heelhuids aan de grond, tóch wel „afge schoten", maar bezuiden er van was de zaak nog betrekkelijk rustig. We naderen de grond. De „vuurregen" houdt nog steeds onverminderd aan. Onze duik schijnt uren te duren, in wei'kelijkheid is alles slechts een kwestie van seconden. Daar is de grond Ik" begin te trekken. Moeizaam onder hevig trillen van het toestel, komt de neus omhoog. We razen over de ui terwaarden en zakken nog steeds lager. Ge weldig snel gaat het, véél te snel Een enorme klap, boem Weg linker onder vleugel De flarden hangen er bij, spaanders vliegen in het rond, we hebben een paal of dijkje geraakt, de heele kist wordt omhoog gesmakt, maar schiet nog steeds met gewel dige snelheid voort. Ik weet hem nog weer vlak te brengen en zie plotseling de groote winterdijk van de Rijn voor me. Van dit mo ment af houdt het vuren op. De Duitsche ja ger, die veel sneller gaat dan ik. kan niet meer achter me blijven en schiet over me heen omhoog. Over de kop. Ik zie de dijk. met een hek er bovenop, hij nadert snelik trek uit alle macht om er over te komen. Maai- het toestel dat. hoewel het nog voldoende snelheid heeft, niet genoeg draagvermogen meer bezit vanwege die afgeknapte ondervleugel, wil niet meer omhoog. In volle vaart,, met voltoeren draaiende motor, vliegen we tegen de dijk aan, 't toe stel slaat heelemaal over de kop. wordt weer meters omhoog gesmeten, over de dijk heen. en valt met een geweldige smak een heel eind verder tegen de grond, waarbij de heele „kist" in elkaar schuift, zoodat er niet veel .van over is. Het wordt me zwart voor de oogen en ik denk bij mezelfdaar ga je Nu is het afge- loopen Even later dringt een geluid van wegstroo- mende vloeistof tot me door ik ruik benzine en open mijn oogen. De tank. waarin nog c.a. 450 L. benzine moest zitten, blijkt zich bóven in plaats van vóór me te bevinden en loopt over me leegIk ben van boven tot onder 'drijfnat van de benzine en hoor een sissend 'geluid, dat eveneens van de benzine afkom stig blijkt te zijn die over de gloeiende heete uitlaatpijpen stroomt Toch gered Dan dringt het ineens tot me door Er uit Weg Mijn linkervoet blijkt bekneld te zitten, maar na weinig wringen lukt het me, die vrij te krijgen en ik kruip uit de puinhoop. Ik zit vol bloed en voel overal pijn. Ik kan mezelf r.ict begrijpen, dat ik nog leef. En onder het toestel zaten ook nog alle bommen, die, on danks de verschrikkelijke klap, waarmee we tegen de grond kwamen, niet ontploften.... Mijn eerste gedachte is dan Ik zal wel heel toevallig in leven gebleven zijn, maar mijn waarnemer zal wel dood zijn. Maar ook mijn waarnemer leeft. Hij komt achter om ae wrakstukken aanstrompelen, had er dus blijkbaar adn een.anderen kant dan ik uit moeten kruipen, en elkaar onder steunend, strompelen we weg. De Duitschers zagen ons waarschijnlijk tegen de grond vlie gen, we hebben ze niet meer gezien. Er komen Hollandsche hospitaalsoldaten aanhollen (hadden ons blijkbaar zien val len) we blijken ca. 20 m. voor de voorste Hollandsche vuurline te zijn neergekomen. Even later lig ik op een draagbaar, (mijn waarnemer kon nog loopen). het geheele ge val wordt achter op een vrachtauto gezet en daar gaan we, in Westelijke richting. Onder weg wordt er in het donker nog tweemaal op onze wagen geschoten, waarbij het zand van de berm van de weg inslaande granaatscher ven ons om de ooren vloog. Maar alles ging goed. Na een vervoer van 13 uren lang door ver duisterd Nederland, na zeven keer te zijn overgeladen op een ander vervoermiddel (het eene nog slechter dan het andere), komen we de volgende morgen om 9 uur. half gerad braakt, maar doodgelukkig. in Amsterdam in het ziekenhuis aan. Tonnie van Liempd heb ik nooit meer ge zien. Hij viel in de omgeving van Rhenen en stierf de vliegerdood voor het vaderland. Aan hem draag ik deze regels in eerbiedige hulde

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1940 | | pagina 1