r 31e JAARGANG DONDERDAG 29 AUGUSTUS 1940 No. 100 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN WIERINGER COURANT VERSCHIJNT ELKEN WIERINGEN BUREAU ADVERTENTIëN DINSDAG, DONDERDAG EN ZATERDAG. UITGEVER: Hippolytushoef Wieringen Van 1 5 regels l 0 50 ABONNEMENTSPRIJS CORN. J. BOSKER Telefoon Intercomm. No. JÖ. Iedere regel meer f 0.10 per 3 maanden f 1.25. BOUWBOER EN VEEBOER Rechtstreeks had liet bouwbedrijf met het veebedrijf tot heden zelden veel te maken. Beiden leverden hun producten aan de markt en betrokken hun bcnoodigd heden voor gezin en bedrijf ook van de markt. liet is dus geen wonder, dat een nieuwe verhouding, waarbij tusschen bouw- en veebedrijf vermoedelijk een direct contact zal tot stand komen, moeilijkheden schept. Ik doel hier op het verbouwen van stop'pëlgcwassen dooi- de landbouwers, die ze in eigen bedrijf niet noodig heb ben. En welke producten dus zullen moeten worden geconsumeerd dooi- de uitsluitend-veebedrijven. Als we onderstellen, dat bedoelde gewassen (wikken, haver-wikken, bo- terzaad, inergkool, stoppelknollen) NIET als groenbemesting gebruikt zul len worden, dan dient bekeken, hoe ze tot hun recht zullen komen bij de veevoeder-voorziening. De genoemde voeders zijn elk op zichzelf goed, al is er verschil in eigen schap Het gebruik er van zal dus vel schillend zijn (verschil in eiwitgehalte en in gevaar voor de melksmaak), maar hierover bedoel ik niet. te schrij ven. Evenmin als over de voedervvaar- de, die de prijs ten slotte zal beïnvloe den. Welke mogelijkheden doen zich voor, om de stoppelgewassen van het sluitend-bouwbedrijf tot waarde te brengen in het veebedrijf In de eerste plaats kan het voeder YERSCH, per schip, per benzinevoer tuig of per paard en wagen worden vervoerd van de bouw naar het vee. Daartoe zal het óf dagelijks gemaaid en gegeten moeten worden, óf het zal op 't veebedrijf moeten worden inge kuild en dus in één keer gemaaid, voorzoover het geen mergkool of knol len betreft. En dat. vóór het invallen van de vorst. Mergkool dient vóór half December, liefst vroeger geoogst. Knollen kunnen wat langer staan. Het dagelijks bcnoodigde kwantum versch vervoeren is praclisch alleen mogelijk als de bedrijven zeer dicht bij elkander liggen, wat in het algemeen niet het geval is. Ook het vaartuig als vervoermiddel is dan dikwijls uitge schakeld. Of er nog benzine zal zijn tegen den winter is een groote vraag. Blijft over paard en wagen, die beide kans hebben, als de afstanden groot zijn, uit elkaar te vallen. Maar dan blijft nog het bezwaar dat de bouwboer op zijn land meestal geen herfstbewerking kan toepassen op de tijd, die 't. best geschikt is. Het kuilen bij den veeboer kan in ve le gevallen met minder moeilijkheden, doordat alles vlugger kan verloopen en het schip goede diensten kan bewij zen. Echter zal het de vraag zijn. of het verwerken van de massa naar schip of voertuig en vandaar naar de kuil of silo niet funest zal zijn voor de kwali teit van het product. Daar komt bij, dat de mogelijkheid van ritting in do tijd tusschen maaien en kuilen mei- het uur kan toenemen, evenals de broei Practisch lijken me al deze moeilijk heden over eenige afstand niet uit voerbaar op een aanvaardbare wijze. In de tweede plaats er er de moge lijkheid van INKUILEN OP HET INGESLIKT DOOR EEN WALV1SCH. Het Oude .Testament vertelt ons, daf- Jonas drie dagen en drie nachten in een maag van een walvisch heeft door gebracht. Twijfelaars en sceptici ha len wellicht hun schouders op en be twijfelen ten sterkste de waarheid van dit verhaal. En toch is het niet zoo on waarschijnlijk als do moesten wel zul len denken. De geschiedenis van Ja mes Bartly heeft, indertijd immers be wezen, dat een menschel ijk wezen een verblijf in de maag van een walvisch kan overleven. Op een middag in de maand Febru ari van het jaar 1891 voer de walvisch vaarder „Star of the East" in de buurt van de Falkland-Eilanden. Plotseling klonk de bekende kreet: „Daar is hij!" uit het kraaiennest. Een groote wal visch was op korten afstand van het schip aan de oppervlakte gekomen, en al spoedig begon de sloep de achtervol ging. Het watermonster werd gehar poeneerd, maar door al zijn tegenspar telen, werd de sloep omvergeworpen. De „Star of the East" kwam de beman ning te hulp en allen werden gered, op twee man na. Men had gezien, dat de eene was verdronken de andere - BOUW BEDRIJF, voorzoover het blad gewassen betreft. Hier vervallen de grootste bezwaren bovengenoemd. De voedermassa kan op tijd en tot goed voeder worden verwerkt. Ze kan bij het vervoer gemakkelijk worden ge hanteerd doordat ze compacter is en minder ruimte inneemt. De kwali teit kan door het vervoer niet worden geschaad. Mergkool cn knollen kunnen ook in eens worden geoogst, en, „in 't groot" worden overgerbracht, bij voorkeur per vaartuig. De kwestie, of het eventueele inkuil werk gedaan moet worden door de verbouwer of door de afnemer valt 011 derling te regelen. Practisch uit te voeren lijkt deze ma nier van doen in elk geval vel. En dat met behoud van de voedings waarde dus aanvaardbaar is deze wijze ook. Een derde mogelijkheid is. dat de BOUWBOER een aantal KOEIEN OP ZET voor de mesterij cn alzoo zijn stoppelgewassen tot waarde brengt. Dit liecft als voordeel, dat niet het voeder naar het vee gebracht wordt, maar omgekeerd. Het is gemakkelij ker een paar ton koeien te verplaat sen, dan eenige tientallen tonnen vee voeder. Het laatste met bovendien waarschijnlijk meer risico voor ver liezen. Dan is er nog een vierde geval. Dat namelijk de veeboer en de bouwboer tot een overeenkomst komen voor een soort IN DE KOST GAAN VAN MELK KOEIEN, b.v. voor de melk. Ik weet wel, dat voor „opzetten" en voor „in de kost nemen" de bouwboer in het algemeen niet is ingericht, maar waar een wil is, is ook een weg. En zoo wordt het wederzijdsche hulp en voordcel. Van de omstandigheden hangt af, wat het beste is. Eén van die omstan digheden is de goede wil der bedrijfs- iders en hunne gezinnen. Een tweede, misschien de belangrijkste, hoe de voordeden voor den bouwboer zullen uitvallen. Een GARANTIE, uit te drukken in geld, lijkt mij op zichzelf een maatre gel, die toe te passen ware voor 't gevaï Ie bouwboer zelf kuilt (haver, snijrog ge, wikken, haver-wikken, boterzaad) of de oogst in haar geheel aflevert mergkool, knollen.) Ten slotte. Dit zijn enkele beschou wingen. Misschien ben ik onvolledig geweest. Het is er om te doen, de kwestie tij- lig aan de orde te stellen. Instanties, die als TUSSC.IIENSCHA KEL fungecren, dienen bij voorkeur de organisaties te zijn. Voor de eigen lijke handel lijkt het me niet. een ge schikt obect. Het meest lijkt me in aanmerking te komen de coöperatie, de zuivelfa briek of een afdeelingsbestuur. Moge lijk kan ook provinciaal goed werk worden gedaan door de gezamelijke bonden. Als er maar wordt aangepakt, om 'n goede oplossing te krijgen, vóór de bouwboer zijn sloppelgewas gebruikt als groenbemesting. want dat kan on ze voedselvoorziening toch niet lijden. H. PILON. Leeraar R.LAV. School. SCHAGEN, 26 Augustus 1940. B1NNENLANDSCH NIEUWS. James Bartley - werd vermist, en men nam aan, dat hij dood was. De gewonde walvisch werd achter volgd en gedood en 's avonds begon men het dier te ontleden. Toen de duis ternis inviel, werd het werk gestaakt tot de volgende morgen. Eindelijk brak de ochtend aan de mannen waren misschien een twee uur bezig geweest, toen zij een vreemde beweging opmerk ten in de maag van de walvisch. Zij sneden het dier voorzichtig open en vonden bet bewusteloozo en bijna dub bolgevouwcn lichaam van James Bartlcy Het duurde vier weken, voor Barlley zoover hersteld was, dal hij zijn w eder varen kon vertellen Toen de sloep omsloeg, werd hij met de anderen in het water geworpen. Onmiddellijk zat hij rondom in de duisternis. Hij voel de zich door een slijmerig kanaal naar beneden glijden de wanden tril den en bewogen bij de aanraking van zijn hand. Eindelijk kwam hij tot rust en lag in een stinkende duisternis. De hitte was zoo groot, dat alle krachten uit zijn lichaam schenen weg te vloei en. Spoedig verloor hij het bewustzijn en hij herinnerde zich niets meer, tot dat hij weer bijkwam in de hut van BEZWAREN C.H.U. TEGEN DR. COLIJN. Afdeeling Overijsel zal hem niet als spreker uitnoodigen. Het A.N.P. meldt De voorzitter van het provinciaal comité van A.R. Kiesvereenigingen in Overijsel, prof. Ridderbos te Kampen. heeft aan den voorz. van de prov. organisatie van de Christelijke Historische Unie in de ze provincie, dhr. J. M. Krijger Jr. te Vriezenveen verzocht om medewerking- bij de pogingen van Anti-Revolutio naire zijde om te Zwolle een provin ciale bijeenkomst te houden, waar di'. Colijn en prof. Slotemaker de Bruine te zullen optreden. De heer Krijger heeft tengevolge een eenstemmig besluit van zijn bestuur het verzoek afgewezen op grond Van de overweging, dat de houding van dr. Colijn, zooals die geopenbaard is in het artikel in „De Standaard" van 15 Mei en hetgeen onmiddellijk sedert het bekende „Telegraaf'-interview van eind 1939, daaraan is voorafge gaan, een onoverkomenlijk bezwaar vormt voor medewerking op politiek terrein, voor zoover dr. Colijn, hetzij voor zichzelf, hetzij als vertegenwoor diger der A.R.-partij daarbij optreekt. De heer Krijger verklaarde er van overtuigd te zijn, dat dif ook het ge voelen is van de meerderheid van het dagelijsch bestuur der C.II. Unie. 'S AVONDS NA TIEN UUR GEEN TAXI'S VOOR HET PUBLIEK Tusschen 22. uur en 4 uur mo gen geen Nederlandsche au to's rijden. Op order van den Duitschen mili tairen bevelhebber in Nederland en op bevel van den Rijkscommissaris voor de bezette gebieden, wordt het volgen de bepaald 1. Van 27 Aug. 1940 af moet lot nadere aankondiging tusschen 22.00 en 4.00 uur alle verkeer van Nederland sche auto's worden stopgezet. Onbe perkt wat den tijd betreft is het auto verkeer toegestaan voor auto's a. Van de Duitsche weermacht, van dc- Waffen-SS. en van de Duitsche politie, van de bureaux van den Rijks commissaris van den douanedienst, van de „Technische Nothilfe" en van de Rijksduitsche bureaux met offi- cieele Duitsche onderscheidingsteeke nen. b. Van de Nedc-rlandsche politie en brandweer, van den ambtelijken lucht beschcrmingsdienst, evenals van am bulance-auto's, kraanwagen!s„ auto's van artsen en vroedvrouwen bij de uitoefening van den desbetreffende!!, dienst. c. Taxi's, voor zoover zij rijden voor artsen, vroedvrouwen of zieken. Het in strijd handelen met deze bepa ling leidt tot dwangmaatregelen van de zijde der politie en tot inbeslagne ming van het voertuig. 2) Van 27 Aug. 1940 af is het betre den van het strand in geheel Neder land tusschen het invallen van de duis ternis en het aanbreken van den dag den kapitein. Bartley eindigde met te tours, en tevens is hij directeur eener lijk zijn bewustzijn te hebben verloren, daar hij anders vast en zeker gek zou zijn geworden in die benauwde duister nis. Deskundigen verklaren, dat een ei genaardige combinatie van omstandig heden Bartley deze kans van één op een millioen gaven. Ten eerste, dat de groote en niet ongevaarlijke tanden van de walvisch zijn lichaam misren; ten tweede, dat Bartley spoedig het bewustzijn verloor en dus stil bleef liggen ten derde, dat de walvisch spoedig daarna werd gedood, waarna zijn lichaamtemperatuur dus daalde. Bartley is er echter niet heelemaal ongedeerd afgekomen. Zijn gezicht, nek en armen bleven zijn leven lang sneeuwwit, tengevolge van het inwer ken van de spijsverteringssappen van do walvisch. tot nadere aankondiging verboden. De Duitsche kustwacht heeft hiertoe bijzondere aanwijzingen van den Duit schen militairen opperbevelhebber ontvangen. (wg.) RAUTËR, S.S.-Brigadefuhrer. SLECHTE VERDUISTERING TE 'S-GRAVENHAGE. De verduisteringsbepalingen worden te 's-Gravenhage zoowel in de huizen als hij de voertuigen, nog steeds niet naar behoonn nageleefd. Dit blijkt wel hieruit, dat de Haagsche politie in dc week van 12 t m. 18 Aug. 320 proces sen- veibaal ter zake heeft, opgemaakt. Dinsdagnacht bedroeg dat aantal ai- l*>en reeds 58. DE HEER G. F. VLEKKE Voorzitter van den Bond van Ned. Onderwijzers. Naar men meldt is op last van1 den commissaris van het X.Y.Y., den heer Woudeberg, de voorzitter van den Bond van Nederlandsche Onderwij zers, dhr. J. P. W. van der Sluys, ter zijde gesteld in zijn plaats is tot voor zitter van den Boud benoemd de heer G. F. Ylekke. lid van de N.S.B.-frac tie in de Prov. Staten van Noord- Holland. DE LOONDORSCHERS ZIJN ONTEVREDEN Concurrentie van boeren en coöperaties. Aan een brief van de Vereen, van Loondorschers ontleenen wij het vol gende Door de bijzondere omstandigheden, welke door het stijgen der prijzen van de verschillende hulpstoffen noodzake lijk zijn geworden, is men er toe moe ten overgaan, om de prijzen voor het dorschen met een evenredig percenta ge te verhoogen. Uit '11 calculatie is ge bleken, wat recht en billijk is, zonder in strijd te komen met de Prijzen-be- schikking. De organisatie groeit in kracht, en saamhoorigheid, doch dit wordt helaas belemmerd door een con currenlie van de zijde der coöpera tieve vereenigingen, die nu gaan dor schen voor een lage ren prijs dan de loondorschers, die voor hun brood en levensbestaan moeten werken, kunnen doen. Want. dan zouden de bedrijven moeten werken met verlies inplaats van met winst. Naast de coop. vereeni gingen, wordt ook veel concurrentie ondervonden van de akkerbouwers, die met hun dorschmachines gaan dor schen bij collega's, waardoor ook hier de loondorschers worden uitgeschakeld Wanneer men dan verder consta teert, dat, de loondorschers steeds moe ten schrijven om hulpstoffen, cn dc landbouwers in ruime mate krijgen toegewezen, kan niet anders wor den geconstateerd, dan dat de brand stof, die zoo hoog noodig is, verdeeid wordt op een niet juiste wijze. te. De landbouwers gebruiken deze brandstoffen voor allerlei werk, dat met paardentractie zeer wel mogelijk is. Vele duizenden liters zouden hier door kunnen worden bespaard. 2e. De vereenigingen in Groningen en Drenthe, welke electrisch kunnen dorschen, zouden verplicht moeten worden, om dit ook electrisch te doen. 3e. Wanneer men werkloosheid wil bestrijden, dan moet er 'n algemeen verbod komen, dat akkerbouwers niet meer mogen dorschen bij collega's. RIJK GEWORDEN DOOR OUDE BANANEN. Onlangs herdacht de Amerikaan- sche bananenkoning Zemoerrai het feit, dat het veertig jaar geleden was, dat hij zijn intrede deed in de „bana- nenbranche." Zemoerrai. kwam inder tijd arm naai- Amerika uit Bossarabie. waar zijn vader een klein boerderijtje had, welke niet genoeg opleverde om al de kinderen te kunnen onderhouden Een der zoons trok, zooals gezegd, naar Amerika met zijn jonge vrouw. Aldaar aangekomen vernam hij op een goeden dag, dat de groote bananen- booten, voor zij, vanuit Wes'-Indië komend, de haven van Boston binnen liepen, aanzienlijke hoeveelheden on rijpe bananen in zee w ierpen, daar de ze dan toch niet meer geschikt waren voor den handel. De jonge Zemoerrai kwam toen op het goede idee, een oud bootje te hu ren, de transportschepen tegemoet te varen, en de overrijpe gele vruchten voor een paar centen op te koopen. Nadat hij weer de kade had bereikt, bracht hij zijn lading over op een oude vrachtauto, welke hij tezamen met 'n vriend had gekocht, en distribueerde de bananen vervolgens tegen een la gen prijs aan straatventers, die daar door in staat waren, de vruchten met 4e. Door den akkerbouwers dit ver bod op te leggen, zouden ook de con- trolekosten ongetwijfeld kunnen wor den verminderd. 5e. De loondorscher ontvangt geen steun, de landbouwer wél. 6e. De prijzen voor diverse produc ten worden dooi de overheid vastge steld, doch het dorschloon is wel door de organisatie vastgesteld, doch wordt door unfaire concurrentie van enkele coöperatieve dorschvereenigingcn in Groningen en Drente beconcurreerd, alsmede door akkerbouwers. I11 Zeeland, Noordholland en Zuid- Holland zijn het de akkerbouwers, die hieraan medewerken en die wegens la gere lasten, lagere arbeidsloonen, la gere premie voor ongevallenwet, lage re bedrijfskosten in het algemeen, de concurrenten zijn dergenen, die de oud ste rechten hebben. In een vergadering op het Bureau voor de Voedselvoorziening, is aan ons dagel. bestuur medegedeeld, dat geen uitbreiding zal mogen geschieden van akkerbouwers, die dorschen bij colle ga's, doch deze belofte, tot tweemaal toe bevestigd, is niet voor 100 pCt. van kracht, daar zelfs aan akkerbou wers vergunningen worden verleend, om te dorschen, die het voorheen nim mer deden. Is het dan een wonder, dat er een groote ontevredenheid wordt ge kweekt onder dit nijvere deel van de bewoners van Holland Hier moet worden ingegrepen. En dit kan PROVINCIAAL NIEUWS. STORMSCHADE IN ECMOND AAN ZEE Wel zelden hebben de badgasten in F.gmond aan Zee in Augustus zulk een storm meegemaakt, als de laatste da gen heeft gewoed. Mogelijk hebben zij deze belevenis op prijs weten te stel- feu, maar de strandexploitanten en de kampeerders op het strand zeker niet. Het was 'n heele toer de strandstoe len cn badkoetsen in veiligheid 'e bren gen, doch met behulp van vrijwilli gers geiulUe dat toch. Minder fortuin lijk was echter menig tentbewoner. Zoo zag men twee kampeerders, ge kleed en wel, kopje onder gaan, om hun reeds in zee drijvende tent nog op te halen. Enkelen bleken hun tent on beheerd achtergelaten 'te hebben, zoo dat de geheele inventaris door het zee water overspoeld werd. Zoo is menig een door het ruwe weer verrast. Voor alle exploitanten is het slechte weer in ieder geval een leelijke tegenvaller. De duinen zijn over een groote lengte afgeslagen, zooals dat in de zomer maanden practisch nooit voorkomt. KANAAL OUDKARSPEL-KOLHORN Na aanbesteding per 1 Aug. j.1., waar bij de gunning was aangehouden, is thans aan de laagste inschrijfster, N.V. P. C. Zanen's Aanneem- en Wegen bouwbedrijf te Heemstede, gegund, het maken van een vak van het kanaal Oudkarspel-Kolhorn, een vaargeul in het Kolhornerdiep, een keersluis met schotbalkenloods en het sloopen van de bestaande schutsluis in den af sluitdam van het Kolhornerdiep, een en ander met bijkomende werken gelegen in de gemeenten Winkel en Barsingrhorn. Het werk omvat een bedrag van f 146900.- een kleine winst te verkoopen in de volkswijken. Zemoerrai werkte de eer ste maanden erg hard 0111 te kunnen leven van de kleine winsten, welke hij telkens maakte. Doch langzamerhand werden deze winsten grooter, met hei gevolg, dat hij een grootere boot kon koopen, een mannetje in dienst kon nemen enz. Enkele jaren later mocht hij het ge noegen smaken, door zijn initiatief en ondernemingslust een zekere welstand te hebben bereikt. En thans - 40 jaar later - is Zemoerrai een der belang rijkste aandeelhouders van een Ame- rikaansche trust van bananen-impor teurs, en tevens is hij directecr eener lexportmaatschappij, die ongeveer 150 moderne stoomschepen bezit en jaar lijks niet minder dan 20.000.000 bana nen verzendt naar alle deelen der wereld. Het spreekt vanzelf, dat Zemoerrai, die thans 65 jaar oud is, nu niet. meer met een klein bootje de groote schepen tegemoet trekt, doch wel vertelt hij zijn vrienden nog gaarne verhalen uit deze avontuurlijke periode van zijn leven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1940 | | pagina 1