31e JAARGANG
DINSDAG 3 SEPTEMBER 1940
No. 102
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
WIERINGEN fN OMSTREKEN
WIERINGER COURANT
VERSCHIJNT ELKEN
DINSDAG, DONDERDAG EN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS
per 3 maanden f 1.25.
UITGEVER
CORN. J. BOSKER WIERINGEN.
BUREAU
Hippolytushoef Wieringen
Telefoon Intercomm. No. J0.
DROOGLEGGING VAN DE
WADDENZEE
DE PLANNEN VAN
TEN BOKKEL HUININK.
In het Utr. Nieuwsblad komt een artikel
voor van den heer Ten Bokkel Huinink, waar
in deze het heeft over groote autowegen in
ons land in verbinding oa.. met Parijs.
Maar, zoo schrijft de heer T. B. H., te zeer
denkt men in Nederland uitsluitend aan de
spoorwegbelangen. Zoo is er nu weer sprake
van een spoorweg over de Afsluitdijk der
Zuiderzee, doch men vergeet daarbij, dat de
ze zeedijk te laag werd aangelegd, dat bij
sterke vorst de zware ijsschollen van het
IJsselmeer over de Afsluitdijk zijn gekomen,
terwijl voorts het gevaar niet is uitgesloten,
dat bij aanhoudende stormen uit het Noord
westen Den Helder gevaar loopt en ook de
Afsluitdijk kan bezwijken en doorbreken en
door het zeewater kan worden overspoeld.
Zijn onder deze omstandigheden de groote
uitgaven voor een spoorweg over de Afsluit
dijk verantwoord Het antwoord moet beslist
ontkennend zijn. Men hoede zich daar liever
bij autobussen, luxe- en vrachtauto's. Indien
de spoorweg er inderdaad moet komen, dan
moge, aldus de brief van den heer Ten Bokkel
Huinink, eerst worden uitgevoerd het plan
van ondergeteekende voor afdamming der
Noordelijke eilanden van Den Helder tot de
Oostpunt van Schiermonnikoog, dat het
geheele Waddengebied drooglegt, voorkomt
dat Den Helder verzwolgen wordt en dat vol
komen beveiliging van de tc lage Afsluitdijk
beteekent, gelegenheid geeft voor een geheel
nieuwe, dan bruikbare marinehaven aan het
Nieuwe Diep en voor een speciale autoweg
van Amsterdam via Den Helder en de Noorde
lijke eilanden naar Leeuwarden en Groningen
in de richting van Oldenburg, Brem en en
Hamburg, in aansluiting met de Duitsche
autobanen.
Geheel Noordholland, Friesland en Gronin
gen zijn dan tegen overstroomingen beveiligd
en vele kilometers dijken dier provincies bin
nen de inpoldering vallende, van verder on
derhoud bevrijd.
Wordt dit plan in zijn geheel nog te groot
geacht, dan, vervolgt de heer Ten Bokkel Hui
nink, moge onverwijld in het algemeen belang
worden overgegaan tot gedeeltelijke inpolde
ring van het Waddengebied, volgens mijn
derde plan, dat in 1921 reeds de officieele
goedkeuring verkreeg van de rijkswaterstaat
en van de provinciale waterstaat van Fries
land en waarvan vaststaat dat het technisch
en als productieve onderneming in de termen
valt voor onmiddellijke uitvoering.
In 1924 heb ik namelijk concessie aange
vraagd voor de bedijking en drooglegging dei-
goede gronden van de Friesche Wadden ten
Zuiden van Ameland. Door een Westdijk van
14.000 meter en een Oostdijk van 12.000 meter
(beide van Ameland naar de Friesche kust)
v/orden 22.500 hectare hooggelegen gronden,
die bij laag water voor het grootste gedeelte
droogvallen met een waarde van ongeveer
veertig millioen gulden ingesloten, zijnde
f 1780 per ha. (De Zuiderzeepolders, zeer diep
en daardoor minder gunstig gelegen, zijn op
f 2600 ad f 3000 per ha getaxeerd.)
Volgens de goedgekeurde begrotingsbedra
gen bouwkosten in totaal 34 millioen, met in
begrip van rente, enz.
Voor het rijk zijn er derhalve groote voor
deden aan deze drooglegging verbonden een
kostbaar bezit aan goede gronden, zeer groo
te werkverruiming, belangrijke opbengst. aan
grondbelasting enz., terwijl Ameland als bad
plaats en voor veilig verkeer gedurende het
gchcclc jaar er zeer door gebaat zal zijn.
Ik heb voldaan aan de eisch der regeering
een geheel nieuw plan in te dienen, waarvoor
door haar concessie was toegezegd, zoodra dit
de goedkeuring van de Hoofddirecties van de
Rijkswaterstaat en van de Provinciale Water- detaillisten verboden zal zijn, boter uit te besteed worden dan tot dusverre geschiedde.
On de pakhuizen worden de telerspartijen te
vens gemengd en samengevoerd tot groote
partijen, cMe aan de brouwerijen aangeboden
kunnen worden. Als men bedenkt dat een
dergelijke partij in het vervolg ten minste
30.000 kg groot moet zijn, dan is duidelijk,
welk een belangrijke functie de pakhuishou
der bij de aflevering vervult.
staat van Friesland zou hebben verkregen.
I Hoewel deze officieele goedkeuring in De
cember 1925 werd verkregen, deed de regee
ring haar toezegging niet gestand. Met de
door mij gemaakte kosten werd door haar geen
rekening gehouden en ook de volksvertegen
woordiging bleef in gebreke schadevergoeding
te geven.
Technisch was daarbij buitengewoon risico
uitgesloten, daar bij de bedijking zou worden
toegepast mijn systeem om gedurende de
bouw der beide zeedijken stroomsnelheden te
voorkomen, zooals ik destijds bij de offerte
voor de bouw van de Afsluitdijk had aanbe
volen en ook in mijn plan voor de afdamming
der noordelijke eilanden is opgenomen.
Dit systeem, waarop octrooi werd verleend,
werd zeer ten onrechte voor de Afsluitdijk
niet aanvaard, hoezeer voor het Rijk een be
sparing van ruim 60 millioen zou zijn verkre
gen.
Het schonk me echter groote voldoening,
toen even later voor de bouw van de hooge,
watervrije Hindenburgdam, die ter lengte van
11 km door de Waddenzee de Westkust van
Sleeswijk met het eiland Sylt verbindt, mijn
werkwijze wel gaarne werd gevolgd, zulks met
succes. (Zentralblatt der Bauverwaltung Heft
6 vom 8 Februari 1928 und Heft 7 vom 17
Februari 1928.)
Het is wel merkwaardig dat men na ern
stige studie van Duitsche zijde wel mijn plan
en systeem voor de autobanen en de Hinden
burgdam volgde, doch dat in eigen land goed
werk geen genade mag vinden, te meer waar
prof. Lorentz en Ir. Wortman jaren geleden
reeds hadden verklaard, dat tegen de droog
legging der Friesche Wadden geen enkel be
zwaar bestond.
EXTRA-TOEWIJZING ZEEP.
Hoe haar aan te vragen.
In aansluiting aan hetgeen reeds is gepubli
ceerd, betreffende de distributie van zeep,
maakt de secretaris-generaal van Handel,
Nijverheid en Scheepvaart bekend, dat per
sonen. die ten gevolge van de uitoefening van
hun beroep zijn blootgesteld aan bijzondere
verontreiniging van lichaam en/of kleeding,
in aanmerking kunnen komen voor een extra
toewijzing voor zeep.
In het algemeen komen alleen zij. die voort
durend onder hooge temperaturen moeten
werken en zij, die hun werkzaamheden moe
ten verrichten in fabrieken of werkplaatsen,
waar groote stik- of vuilontwikkeling plaats
'vindt, hiervoor in aanmerking.
spitten. Van dien datum af zullen detaillisten
uitsluitend in het klein verpakte en gemerkte
boter mogen verkoopen. Men wordt aangera
den hiermede nauwlettend rekening te hou
den, aangezien afwijking van dit verbod niet
zal worden toegestaan.
MAXIMUMPRIJS VOOR EIEREN.
De secretaris-generaal, wnd. hoofd van het
Departement van Landbouw en Visscherij,
maakt het volgende bekend
In den laatsten tijd zijn de winkelprijzen
voor eieren zeer aanzienlijk opgeloopen. Wel
treedt steeds in het najaar en ook reeds in
dezen tijd des jaars een prijs verhooging op,
maar de stijging was thans wel zeer sterk.
Daarom zijn thans maximum winkelprijzen
voor eieren vastgesteld.
Voor groote versche eieren bedraagt deze
maximum prijs 7,5 cent per stuk en voor
kleine versche eieren bedraagt deze maximum
prijs 6.5 cent per stuk, de maximum prijs voor
kalkeieren is op 5 cent gesteld. Het is dus
verboden eieren boven dezen prijs aan ver
bruikers te verkoopen of ten verkoop aan te
bieden.
De prijs voor den pluimveehouder ligt onder
dezen winkelprijs, aangezien daarvan bij ver
koop aan den handel de op 9 Mei jX geldende
prijsmarges van groot- en kleinhandel moe
ten worden afgetrokken.
Door dezen maatregel is thans aan de stij
ging van den zomerprijs voor eieren een ein
de gekomen.
BOERDERIJ.
HOE GOEDE BROUWGERST TE
VERKRIJGEN
Functie van den pakhuisliouder.
Ir. J. H. Huykes van het Nationaal Comité
voor Brouwgerst te Wageningen geeft, aan
de hand van de keuringen van oogst 1939, aan
boeren en pakhuishouders eenige wenken, om
goede brouwgerst te verkrijgen. Dorschen van
het land af verdient aanbeveling indien bij
het binnenhalen de korrels aanzienlijk droger
:ijn dan het stroo. Is dit niet het geval, dan
is het beter de gerst eerst 6 weken in een
goed geventileerde schuur in het stroo te la
ten zitten, alvorens tot dorschen over te gaan.
Bij het dorschen zelf is de groote kunst het
vermijden van korrelbeschadigingen door
midden geslagen korrels korrels, waarvan
de kafjes en een gedeelte van de kiem afge-
siagen zijn, z.g. gepelde korrels korrels met
fijne barstjes, pas met de loupe goed zicht
baar, z.g. beschadigd kaf.
Al deze afwijkingen geven moeilijkheden
Niet de arbeiders zelf, doch de directies van'bij het moutproces. Korrelbeschadiging kan
de bedrijven, waarin zij werkzaam zijn kun-'men voorkomen door juiste afstelling der
'nen een aanvraag ter verkrijging van extra c'orschmachine.
Jzeep indienen bij de plaatselijke distributie-! Het insteken moet natuurlijk regelmatig
diensten. gebeuren. Als de machine eenmaal draait,
Zij, die niet in een bedrijf werkzaam zijn, moet men af en toe den uittredenden stroom
doch zelfstandig een beroep uitoefenen kun- van gerstkorrels bemonsteren. De juiste afstel-
nen eveneens een desbetreffend verzoek in- ling van de machine zal 's middags meestal
dienen bij de plaatselijke distributiediensten.'
Alle aanvragen moeten geschieden op uni
forme aanvraagformulieren, welke van
Woensdag 4 September af bij de plaatselijke
distributiediensten verkrijgbaar zijn.
Voor den goeden gang van zaken wordt er
cp gewezen, dat de beoordeeling of men al
dan niet in aanmerking komt voor een extra
toewijzing, in het algemeen ligt bij de arbeids
inspecties en dat deze beslissingen bindend
zijn, zoodat het geen zin heeft van een der
gelijke beslissing in beroep te komen bij het
Centraal Distributiekantoor'.
DE KEIZER KWAM
TERUG.
De bladen brachten eenigen tijd geleden
een foto Adolf Hitier bij het graf van Na
poleon. In dit verband is het belangwekkend,
dat de plechtige en romantische overbren
ging van het stoffelijk overschot van Napole
on van St. Helena naar Frankrijk en Parijs
voor de honderdste maal verjaart. Den 5den
Mei 1821 stierf de keizer op St. Helena. Den
16den April van hetzelfde jaar, dus nog geen
drie weken voor zijn dood, had hij een codi
cil bij zijn testament gedicteerd. Het luidde
„Ik wil, dat mijn asch aan den oever van de
Seine zal rusten, te midden van het Fransche
volk, dat ik zoofzeer heb bemind." Napoleon
v/as het kind en de erfgenaam van de Fran
sche revolutie, waaraan het Fransche koning
huis ten offer viel. Doch nog één maal keer
de, naar men weet, de dynastie der Bourbons
terug. Wel moest de oudere tak der Bourbons
in 1830 weer afstand doen van den troon,
maar de Hertog van Orleans, Louis Philippe,
eveneens een Bourbon, de Burgerkoning,
zooals men hem noemde, was zijn opvolger.
En hij was het, die de asch van zijn grooten
vijand, den vijand zijner dynastie liet terug
brengen. De 1ste Mei was de naamdag van
Louis Philippe. Den lsten Mei 1840 verraste
de koning zijn minister Thiers met de woor
den „Ik heb een geschenk voor u, monsieur.
Ik heb order gegeven de asch van Napoleon
naar Frankrijk terug te brengen. Wij zullen
UITSPITTEN VAN BOTER AAN
DETAILLISTEN VERBODEN.
Het Rijksbureau voor de Voedselvooïzie-
ruimer zijn dat 's ochtends in verband met
het lagere vochtgehalte van het graan.
De bewaring van de van het land gedorsch-
te gerst moet gestort of in ruim gestapelde
zakken geschieden op een zolder, dien men
lucht bij zonnig en winderig weer.
Sterk aan te bevelen is kunstmatig drogen
hoe eerder hoe beter zelfs. Dit drogen mag
niet zoo hard gebeuren, dat de kiemkracht
van de gerst er door lijdt40 graden Celcius
is de maximum temperatuur.
De sorteering op de meeste boerenbedrijven
(dorschmachine, kleine reinigingsmachine) is
voor brouwgerst te eenenmale onvoldoende.
De afstelling van de sorteer-installaties (wind.
;chuiven, capaciteit) dient zoo te zijn. dat er
werkelijk een brouwgerstsorteering tot stand
ning in Oorlogstijd vestigt er de aandacht op, komt. Deze afstelling is voor iedere partij an
dat, zooals reeds eerder bekend is gemaakt, j ders voortdurende controle is ook hier nood-
het met ingang van 1 September 1940 aan zakelijk. Hieraan kan nog meer aandacht
den Prins van Joinville naar St. Helena. zen
den om haar af te halen Daarmede was
een vurige wensch van den minister in ver
vulling gegaan. Sinds jaar en dag had Thiers
hiervoor gewerkt. De Burgerkoning had een
prozaïsche, nuchtere natuur, en Thiers, die
het einde van ook deze regeering voorzag,
zocht een synthese tusschen de nuchtere bur
gerlijkheid van den koning met de paraplu en
den ouden roem van den dooden imperator.
Den 7den Juli staken van Brest drie Fran
sche oorlogschepen in zee het fregat „La
Belle-Pouche", het korvet „Favorite" en de
stoombrik „Oreste". Commandant van het
kleine eskader was de 21-jarige derde zoon
des konings, de Prins van Joinville, kapitein
bij de marine en tot dusverre commandant
van de ..Belle-Pouche", een levendige, roman
tische, doch tevens gemoedelijke jonge man.
Maar ook figuren uit het verleden bevonden
zich op de schepen Graaf Bertrand en Ba
ron Gourgand, wien het meer dan iemand
anders toekwam den dooden keizer terug te
mogen brengen, want zij hadden zijn gevan
genschap op St. Helena met hem gedeeld. Ook
de eerste en de tweede kamerdienaar van den
keizer, Mardianet en Saint Denis. ja, zelfs
zijn kok op St. Helena, Pierron. waren geko
zen om de reis mee te maken. Van de dokto
ren, die den keizer gedurende zijn ziekte be
handeld hadden, leefde niemand meer, of
men wist ze niet op te sporen. Maar de ge-
BUITENLANDSCH NIEUWS.
TERUGBLIK VAN GENERAAL
GLAISE-HORSTENAU.
Berlijn, 31 Aug. (D.N.B.) In zijn mili-
litair weekoverzicht geeft de militaire
medewerker van liet D.N.B.generaal
dr. II. C. Glaisc-IIorstenau een terug
blik getiteld „Een jaar oorlog." De
generaal schrijft daarin o.a.
Terwijl Duitsche eskaders vliegtui
gen dood en verderf zaaien over Grooi-
Brittannnië en terwijl torpedojagers,
duik en torpedomotorbooten den ring
om het eilandenrijk steeds nauwer ma
ken, is het 'n jaar geleden, dat de ooi-
log uitbrak en worden wij herinnerd
aan gebeurtenissen, waarvan de werke
lijke afloop verleden jaar nauwelijks
door iemand kon worden vermoed
de ömverwerpino- van Polen in drie
weken, dan na een half jaar van schijn
bare rust maar onvermoeibare bewa
pening de verovering van Noorwegen,
Nederland en België en van geheel
Frankrijk in nauwelijks tien weken.
Niets in de geschiedenis van den oor
log kan met deze prestatie van Duitsch
land worden vergeleken.
Nadat, zoo schrijft de generaal
voorts, alle pogingen om met de mo
gendheden tot een accoord over dc be
wapening te geraken, mislukt waren,
ging Duitschland werken aan zijn hei
bewapening. De staatsman en veld
heer. Hitier, heeft in tegenstelling tot
de anderen ingezien, dat evenals in de
politiek, stellingoorlog en afwachten
slechts ontaardingeu van den vorigen
oorlog zijn en dat de fundamenteelc
elementen van de oorlogvoering gele
gen blijven in den verrassenden aan
val. gedragen dooi- de fantaste van wei
kelijke leiding. Door gebruik van den
motor, van den pantserwagen en voor
al van een ongekend machtig luchtwa
pen, heeft hij bewegings- en aanvals
middelen geschapen die, dooi- toegew ij
de mannen bediend, wonderen konden
brengen. Vliegtuig, pantser on motor
bedwongen millioenenlegers en vol
brachten oorlogshandelingen als het
soort als de slag iu Vlaanderen. Berg-
jagers streden bij Narvik, valscherm
jagers en landingstroepen uit do lucht
kwamen strijdvaardig neer tusschen
de kanalen en dijken van Nederland.
De oorlog ter zee stond bij dien te land
en in de lucht niet achter. Het wonder
van de landing in Noorwegen dooi- een
betrekkelijk kleine zeemacht vormt
daarvan het toppunt. De roemvolle
Armada der Duitsche marine houdt
thans tezamen met het landleger ge
meenschappelijk de wacht aan een
een kust die reikt van het Poolgebied
tot de Golf van Biscaye. Van dc vij
anden staat Engeland nog overeind.
Alle anderen zijn op het slagveld ge
trouwste der getrouwen was er nog: Markies j vernielden zijn lichaam en geest voor hun
Las Cases, de rechterhand van Napoleon, bijna hjd. Na zes smartelijke jaren vond hij in het
in den waren zin des woords, want aan hem §raf de ruste, die hij tijdens zijn leven nooit
had de keizer op St. Helena zijn herinnerin
gen en laatste wilsbeschikkingen gedicteerd.
Den 7den October kwam het kleine eskader
bij het rotseiland St. Helena aan. De Engel-
sche autoriteiten waren op de hoogte, de toe
had gevonden.
In den avond van den léden October ver-
stemming der Engelsche regeering was reeds zamelden alle betrokkenen zich bij het graf
lang afgekomen. De adjudant van den gou
verneur, generaal Middlemore, verwelkomde
den prins en zijn geleide aan de haven. Geen
moeilijkheden werden de onderneming in den
weg gelegd. Men bracht een bezoek aan Long-
wood, het huis van den keizer. Diep bewogen
zagen de oude vrienden van Napoleon de
plaats terug, waar zij tezamen met hem den
vreeselijken en zenuwsloopenden tijd der ge
vangenschap doorgemaakt hadden. In ver
trouwen op de grootmoedigheid der Britsche
natie had de keizer zich na de laatste ineen
storting zijner legers naar Engeland begeven,
in de hoop een asyl, geen kerker te vinden,
In een brief aan den prins-regent van Enge
land had hij gezegd dat hij kwam als The-
van Napoleon, niet ver van zijn vroegere
huis. Engelsche soldaten verrichtten onder-
diepe stilte de opening van het graf. Het
duurde vele uren, het duurde den geheelen
nacht. De regen viel, hij viel met steeds toe
nemende kracht. Slechts moeizaam vorderde
men met het uitgraven van den harden grond.
Eerst den volgenden ochtend, niemand had
zich gedurende den geheelen nacht verwij
derd, kort na achten stuitte een schop met
dof geluid op weerstand. De aanwezige offi
cieren trokken zich terug en kwamen weldra
in groot tenue terug. De Engelsche comman
dant verscheen, om 5 minuten voor half elf
stond de lijkkist boven de aarde, werd een
intusschen opgeslagen tent binnengedragen
mistocles, om zich aan den haard van het jen.... geopend. Zij bestond uit drie om el-
Britsche volk mee te zetten. Maar de staats- kaar sluitende kisten, de eerste en derde van
lieden, die destijds aan het roer waren, volg- mahoniehout, de middelste van lood. De
den slechts de ingevingen van het koele ver- scheepsdokter van de „Belle-Pouche", dokter-
stand en bedeelden zich zelf de rol van ge- Guillard, nam de nog in goeden staat verkee-
vangenbewaarders toe. Hartzeer over zijn val, [rende doeken weg diep bewogen zonken ver
gebrek aan zijn gewone bezigheden en erger- 'schillende der aanwezigen op hun knieën, een
nis over de onwaardige behandeling van de'golf van ontroering liep door de tent. Leven
zijde van den Engelschen commandant, die loos, doch niet vergaan, lag daar het lichaam
hem op de minderwaardigste wijze kwelde, van den keizer voor hen. Het was bekend, dat.
ADVERTENTIëN
Van 1 5 regels f 0.50
Iedere regel meer f 0.10
bleven. De laatste weeg heeft heeft de
benarde positie van Alhion van het
water af en uit de lucht weer aanzien
lijk doen verscherpen.
Het zal geen gemakkelijke strijd
zijn die nog uitgevochten moet worden
Maar dat Duitschland hem tot het
harde einde zal uitvechten, daarover
kan reeds bij den terugblik op het
juïst geëindigde oorlogsjaarg geen
twijfel bestaan"
VLIEGTUIGONGELUK EISCHT
25 SLACHTOFFERS.
Lovrttsville (Yirginië(, 1 Sopt. DNB
Op 67 Km. ten N.W. van Washington
is in den nacht van Vrijdag op Zater
dag een passagiersvliegtuig tijdens 'n
onweer neergestort. Daarbij werden
de uit vier koppen bestaande beman
ning en 21 passagiers gedood.
GEMEENTE WIERINGEN.
AANLEG SPOORWEG.
Van welingelichte zijde vernemen
wije dat de aanleg van de spoorweg
over ieringen zeer waarschijnlijk nog
weer zal worden uitgesteld.
Indien dit juist is (wij zouden het wel
zeer betreuren," behoeven de bezitters
van de volkstuintjes zich voorloopig
nog geen zorgen te maken.
DE BEVOLKING VAN WIERINGEN
Voor ons artikeltje ,,De Bevolking
van Wieringen" blijkt enorme belang
stelling te bestaan. We willen hier nog
even op terugkomen en enkele tekort
komingen en onjuistheden recht zei
ten. Velen hebben ongetwijfeld ver
geefs gezocht naar de vermelding van
de naam Rotgans. Om onbegrijpelijke
redenen is deze naam uitgevallen,
maar hun aantal is te groot om dat
niet even te vermelden. liet bedraagt
namelijk 99. Voorts is het aantal Mul
ders abusievelijk vermeld op 80. Ilun
aantal is echter 102, waarmede de Mul
der's zich volkomen gerehabiliteerd
mogen achten. De rangorde wordt hier
door met een slag gewijzigd, daar de
Mulderks nu na de Tijsen's de vierde
plaats bezetten. De Rotganzen komen
op de 5e plaats. De Ivoorn's protesteer
den mei klem tegen het feit, dat de
verschillende namen de Jong (69) en
de Jongh (27) waren samengevoegd
tot 96 en daarmede boven hun totaal
van 81 waren gesteld. Wij erkennen de
gegrondheid van dit protest en stellen
de Koorn's thans dns op de 6e plaats.
Dc de Jong's worden hierdoor ver naar
achteren gedrongen daar er eerst nog
4-tal namen hoven de 70 komt.
Onjuist is echter de meening als zou-
.len er meer personen zijn luisterende
naar de naam van Cornelis Lont dan
naai' Jan Lont. Met 19 blijven eerstge-
noemden nog in de minderheid. Ver
moedelijk is de naam Trijntje Lont (11
de meest voorkomende vrouwennaam.
INLEVERING MILITAIRE
GOEDEREN
Voor die personen, die nog niet aan
hun verplichting hebben voldaan om
hun militaire goederen in te leveren,
zal op 10 en 11 Sept. a.s. alsnog de gele
genheid worden geboden om hun ui'-
rustingstukken te Den Ilolder in te le
veren.
Napoleon voor zijn teraardebestelling gebal
semd was, maar men had toch niet verwacht,
dat het lichaam zich nog in zulk een goeden
staat zou bevinden. Een half uur later wer
den de drie kisten weder opgesloten. Nog den
zelfden avond droeg men den dooden keizer
naar de haven. Het was reeds donker toen
men hem met een roerboot naar de „Belle-
Pouche" overbracht, de bemanning stond op
de ra's en masten en op het dek aangetreden,
van alle drie schepen, doch ook van het En
gelsche fort donderden de kanonnen lang
zaam ging de met de tricolore bedekte kist
omhoog, nog slechts weinige minuten, zij
stond op het dek, zij stond op Franschen bo
dem. Een speling der geschiedenisden
15den October 1815 had het Engelsche oor
logsschip „Northumberland" den levenden
keizer naar het eiland St. Helena gebracht.
Precies een kwart eeuw later, den 15den Oc
tober 1840. bracht het Fransche oorlogsschip
„La Belle-Pouche" hem terug.
Den 29sten November kwam het eskader
in Cherbourg aan, den volgenden dag werd
dc lijkkist op het oorlogsschip ..Normandie"
overgebracht, dat haar verder naar Rouaan
vervoerde. Hier echte wachtte een speciaal
voor dit doel gebouwd staats- en pronkschip,
dat met den dooden keizer de Seine opvoer,
aan welker oever hij begraven wilde zijn. Den
loden December zette geheel Frankrijk hem
bij in den Dome des Invalides. De keizer was
terug.