31e JAARGANG DINSDAG 3 SEPTEMBER 1940 No. 102 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN fN OMSTREKEN WIERINGER COURANT VERSCHIJNT ELKEN DINSDAG, DONDERDAG EN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden f 1.25. UITGEVER CORN. J. BOSKER WIERINGEN. BUREAU Hippolytushoef Wieringen Telefoon Intercomm. No. J0. DROOGLEGGING VAN DE WADDENZEE DE PLANNEN VAN TEN BOKKEL HUININK. In het Utr. Nieuwsblad komt een artikel voor van den heer Ten Bokkel Huinink, waar in deze het heeft over groote autowegen in ons land in verbinding oa.. met Parijs. Maar, zoo schrijft de heer T. B. H., te zeer denkt men in Nederland uitsluitend aan de spoorwegbelangen. Zoo is er nu weer sprake van een spoorweg over de Afsluitdijk der Zuiderzee, doch men vergeet daarbij, dat de ze zeedijk te laag werd aangelegd, dat bij sterke vorst de zware ijsschollen van het IJsselmeer over de Afsluitdijk zijn gekomen, terwijl voorts het gevaar niet is uitgesloten, dat bij aanhoudende stormen uit het Noord westen Den Helder gevaar loopt en ook de Afsluitdijk kan bezwijken en doorbreken en door het zeewater kan worden overspoeld. Zijn onder deze omstandigheden de groote uitgaven voor een spoorweg over de Afsluit dijk verantwoord Het antwoord moet beslist ontkennend zijn. Men hoede zich daar liever bij autobussen, luxe- en vrachtauto's. Indien de spoorweg er inderdaad moet komen, dan moge, aldus de brief van den heer Ten Bokkel Huinink, eerst worden uitgevoerd het plan van ondergeteekende voor afdamming der Noordelijke eilanden van Den Helder tot de Oostpunt van Schiermonnikoog, dat het geheele Waddengebied drooglegt, voorkomt dat Den Helder verzwolgen wordt en dat vol komen beveiliging van de tc lage Afsluitdijk beteekent, gelegenheid geeft voor een geheel nieuwe, dan bruikbare marinehaven aan het Nieuwe Diep en voor een speciale autoweg van Amsterdam via Den Helder en de Noorde lijke eilanden naar Leeuwarden en Groningen in de richting van Oldenburg, Brem en en Hamburg, in aansluiting met de Duitsche autobanen. Geheel Noordholland, Friesland en Gronin gen zijn dan tegen overstroomingen beveiligd en vele kilometers dijken dier provincies bin nen de inpoldering vallende, van verder on derhoud bevrijd. Wordt dit plan in zijn geheel nog te groot geacht, dan, vervolgt de heer Ten Bokkel Hui nink, moge onverwijld in het algemeen belang worden overgegaan tot gedeeltelijke inpolde ring van het Waddengebied, volgens mijn derde plan, dat in 1921 reeds de officieele goedkeuring verkreeg van de rijkswaterstaat en van de provinciale waterstaat van Fries land en waarvan vaststaat dat het technisch en als productieve onderneming in de termen valt voor onmiddellijke uitvoering. In 1924 heb ik namelijk concessie aange vraagd voor de bedijking en drooglegging dei- goede gronden van de Friesche Wadden ten Zuiden van Ameland. Door een Westdijk van 14.000 meter en een Oostdijk van 12.000 meter (beide van Ameland naar de Friesche kust) v/orden 22.500 hectare hooggelegen gronden, die bij laag water voor het grootste gedeelte droogvallen met een waarde van ongeveer veertig millioen gulden ingesloten, zijnde f 1780 per ha. (De Zuiderzeepolders, zeer diep en daardoor minder gunstig gelegen, zijn op f 2600 ad f 3000 per ha getaxeerd.) Volgens de goedgekeurde begrotingsbedra gen bouwkosten in totaal 34 millioen, met in begrip van rente, enz. Voor het rijk zijn er derhalve groote voor deden aan deze drooglegging verbonden een kostbaar bezit aan goede gronden, zeer groo te werkverruiming, belangrijke opbengst. aan grondbelasting enz., terwijl Ameland als bad plaats en voor veilig verkeer gedurende het gchcclc jaar er zeer door gebaat zal zijn. Ik heb voldaan aan de eisch der regeering een geheel nieuw plan in te dienen, waarvoor door haar concessie was toegezegd, zoodra dit de goedkeuring van de Hoofddirecties van de Rijkswaterstaat en van de Provinciale Water- detaillisten verboden zal zijn, boter uit te besteed worden dan tot dusverre geschiedde. On de pakhuizen worden de telerspartijen te vens gemengd en samengevoerd tot groote partijen, cMe aan de brouwerijen aangeboden kunnen worden. Als men bedenkt dat een dergelijke partij in het vervolg ten minste 30.000 kg groot moet zijn, dan is duidelijk, welk een belangrijke functie de pakhuishou der bij de aflevering vervult. staat van Friesland zou hebben verkregen. I Hoewel deze officieele goedkeuring in De cember 1925 werd verkregen, deed de regee ring haar toezegging niet gestand. Met de door mij gemaakte kosten werd door haar geen rekening gehouden en ook de volksvertegen woordiging bleef in gebreke schadevergoeding te geven. Technisch was daarbij buitengewoon risico uitgesloten, daar bij de bedijking zou worden toegepast mijn systeem om gedurende de bouw der beide zeedijken stroomsnelheden te voorkomen, zooals ik destijds bij de offerte voor de bouw van de Afsluitdijk had aanbe volen en ook in mijn plan voor de afdamming der noordelijke eilanden is opgenomen. Dit systeem, waarop octrooi werd verleend, werd zeer ten onrechte voor de Afsluitdijk niet aanvaard, hoezeer voor het Rijk een be sparing van ruim 60 millioen zou zijn verkre gen. Het schonk me echter groote voldoening, toen even later voor de bouw van de hooge, watervrije Hindenburgdam, die ter lengte van 11 km door de Waddenzee de Westkust van Sleeswijk met het eiland Sylt verbindt, mijn werkwijze wel gaarne werd gevolgd, zulks met succes. (Zentralblatt der Bauverwaltung Heft 6 vom 8 Februari 1928 und Heft 7 vom 17 Februari 1928.) Het is wel merkwaardig dat men na ern stige studie van Duitsche zijde wel mijn plan en systeem voor de autobanen en de Hinden burgdam volgde, doch dat in eigen land goed werk geen genade mag vinden, te meer waar prof. Lorentz en Ir. Wortman jaren geleden reeds hadden verklaard, dat tegen de droog legging der Friesche Wadden geen enkel be zwaar bestond. EXTRA-TOEWIJZING ZEEP. Hoe haar aan te vragen. In aansluiting aan hetgeen reeds is gepubli ceerd, betreffende de distributie van zeep, maakt de secretaris-generaal van Handel, Nijverheid en Scheepvaart bekend, dat per sonen. die ten gevolge van de uitoefening van hun beroep zijn blootgesteld aan bijzondere verontreiniging van lichaam en/of kleeding, in aanmerking kunnen komen voor een extra toewijzing voor zeep. In het algemeen komen alleen zij. die voort durend onder hooge temperaturen moeten werken en zij, die hun werkzaamheden moe ten verrichten in fabrieken of werkplaatsen, waar groote stik- of vuilontwikkeling plaats 'vindt, hiervoor in aanmerking. spitten. Van dien datum af zullen detaillisten uitsluitend in het klein verpakte en gemerkte boter mogen verkoopen. Men wordt aangera den hiermede nauwlettend rekening te hou den, aangezien afwijking van dit verbod niet zal worden toegestaan. MAXIMUMPRIJS VOOR EIEREN. De secretaris-generaal, wnd. hoofd van het Departement van Landbouw en Visscherij, maakt het volgende bekend In den laatsten tijd zijn de winkelprijzen voor eieren zeer aanzienlijk opgeloopen. Wel treedt steeds in het najaar en ook reeds in dezen tijd des jaars een prijs verhooging op, maar de stijging was thans wel zeer sterk. Daarom zijn thans maximum winkelprijzen voor eieren vastgesteld. Voor groote versche eieren bedraagt deze maximum prijs 7,5 cent per stuk en voor kleine versche eieren bedraagt deze maximum prijs 6.5 cent per stuk, de maximum prijs voor kalkeieren is op 5 cent gesteld. Het is dus verboden eieren boven dezen prijs aan ver bruikers te verkoopen of ten verkoop aan te bieden. De prijs voor den pluimveehouder ligt onder dezen winkelprijs, aangezien daarvan bij ver koop aan den handel de op 9 Mei jX geldende prijsmarges van groot- en kleinhandel moe ten worden afgetrokken. Door dezen maatregel is thans aan de stij ging van den zomerprijs voor eieren een ein de gekomen. BOERDERIJ. HOE GOEDE BROUWGERST TE VERKRIJGEN Functie van den pakhuisliouder. Ir. J. H. Huykes van het Nationaal Comité voor Brouwgerst te Wageningen geeft, aan de hand van de keuringen van oogst 1939, aan boeren en pakhuishouders eenige wenken, om goede brouwgerst te verkrijgen. Dorschen van het land af verdient aanbeveling indien bij het binnenhalen de korrels aanzienlijk droger :ijn dan het stroo. Is dit niet het geval, dan is het beter de gerst eerst 6 weken in een goed geventileerde schuur in het stroo te la ten zitten, alvorens tot dorschen over te gaan. Bij het dorschen zelf is de groote kunst het vermijden van korrelbeschadigingen door midden geslagen korrels korrels, waarvan de kafjes en een gedeelte van de kiem afge- siagen zijn, z.g. gepelde korrels korrels met fijne barstjes, pas met de loupe goed zicht baar, z.g. beschadigd kaf. Al deze afwijkingen geven moeilijkheden Niet de arbeiders zelf, doch de directies van'bij het moutproces. Korrelbeschadiging kan de bedrijven, waarin zij werkzaam zijn kun-'men voorkomen door juiste afstelling der 'nen een aanvraag ter verkrijging van extra c'orschmachine. Jzeep indienen bij de plaatselijke distributie-! Het insteken moet natuurlijk regelmatig diensten. gebeuren. Als de machine eenmaal draait, Zij, die niet in een bedrijf werkzaam zijn, moet men af en toe den uittredenden stroom doch zelfstandig een beroep uitoefenen kun- van gerstkorrels bemonsteren. De juiste afstel- nen eveneens een desbetreffend verzoek in- ling van de machine zal 's middags meestal dienen bij de plaatselijke distributiediensten.' Alle aanvragen moeten geschieden op uni forme aanvraagformulieren, welke van Woensdag 4 September af bij de plaatselijke distributiediensten verkrijgbaar zijn. Voor den goeden gang van zaken wordt er cp gewezen, dat de beoordeeling of men al dan niet in aanmerking komt voor een extra toewijzing, in het algemeen ligt bij de arbeids inspecties en dat deze beslissingen bindend zijn, zoodat het geen zin heeft van een der gelijke beslissing in beroep te komen bij het Centraal Distributiekantoor'. DE KEIZER KWAM TERUG. De bladen brachten eenigen tijd geleden een foto Adolf Hitier bij het graf van Na poleon. In dit verband is het belangwekkend, dat de plechtige en romantische overbren ging van het stoffelijk overschot van Napole on van St. Helena naar Frankrijk en Parijs voor de honderdste maal verjaart. Den 5den Mei 1821 stierf de keizer op St. Helena. Den 16den April van hetzelfde jaar, dus nog geen drie weken voor zijn dood, had hij een codi cil bij zijn testament gedicteerd. Het luidde „Ik wil, dat mijn asch aan den oever van de Seine zal rusten, te midden van het Fransche volk, dat ik zoofzeer heb bemind." Napoleon v/as het kind en de erfgenaam van de Fran sche revolutie, waaraan het Fransche koning huis ten offer viel. Doch nog één maal keer de, naar men weet, de dynastie der Bourbons terug. Wel moest de oudere tak der Bourbons in 1830 weer afstand doen van den troon, maar de Hertog van Orleans, Louis Philippe, eveneens een Bourbon, de Burgerkoning, zooals men hem noemde, was zijn opvolger. En hij was het, die de asch van zijn grooten vijand, den vijand zijner dynastie liet terug brengen. De 1ste Mei was de naamdag van Louis Philippe. Den lsten Mei 1840 verraste de koning zijn minister Thiers met de woor den „Ik heb een geschenk voor u, monsieur. Ik heb order gegeven de asch van Napoleon naar Frankrijk terug te brengen. Wij zullen UITSPITTEN VAN BOTER AAN DETAILLISTEN VERBODEN. Het Rijksbureau voor de Voedselvooïzie- ruimer zijn dat 's ochtends in verband met het lagere vochtgehalte van het graan. De bewaring van de van het land gedorsch- te gerst moet gestort of in ruim gestapelde zakken geschieden op een zolder, dien men lucht bij zonnig en winderig weer. Sterk aan te bevelen is kunstmatig drogen hoe eerder hoe beter zelfs. Dit drogen mag niet zoo hard gebeuren, dat de kiemkracht van de gerst er door lijdt40 graden Celcius is de maximum temperatuur. De sorteering op de meeste boerenbedrijven (dorschmachine, kleine reinigingsmachine) is voor brouwgerst te eenenmale onvoldoende. De afstelling van de sorteer-installaties (wind. ;chuiven, capaciteit) dient zoo te zijn. dat er werkelijk een brouwgerstsorteering tot stand ning in Oorlogstijd vestigt er de aandacht op, komt. Deze afstelling is voor iedere partij an dat, zooals reeds eerder bekend is gemaakt, j ders voortdurende controle is ook hier nood- het met ingang van 1 September 1940 aan zakelijk. Hieraan kan nog meer aandacht den Prins van Joinville naar St. Helena. zen den om haar af te halen Daarmede was een vurige wensch van den minister in ver vulling gegaan. Sinds jaar en dag had Thiers hiervoor gewerkt. De Burgerkoning had een prozaïsche, nuchtere natuur, en Thiers, die het einde van ook deze regeering voorzag, zocht een synthese tusschen de nuchtere bur gerlijkheid van den koning met de paraplu en den ouden roem van den dooden imperator. Den 7den Juli staken van Brest drie Fran sche oorlogschepen in zee het fregat „La Belle-Pouche", het korvet „Favorite" en de stoombrik „Oreste". Commandant van het kleine eskader was de 21-jarige derde zoon des konings, de Prins van Joinville, kapitein bij de marine en tot dusverre commandant van de ..Belle-Pouche", een levendige, roman tische, doch tevens gemoedelijke jonge man. Maar ook figuren uit het verleden bevonden zich op de schepen Graaf Bertrand en Ba ron Gourgand, wien het meer dan iemand anders toekwam den dooden keizer terug te mogen brengen, want zij hadden zijn gevan genschap op St. Helena met hem gedeeld. Ook de eerste en de tweede kamerdienaar van den keizer, Mardianet en Saint Denis. ja, zelfs zijn kok op St. Helena, Pierron. waren geko zen om de reis mee te maken. Van de dokto ren, die den keizer gedurende zijn ziekte be handeld hadden, leefde niemand meer, of men wist ze niet op te sporen. Maar de ge- BUITENLANDSCH NIEUWS. TERUGBLIK VAN GENERAAL GLAISE-HORSTENAU. Berlijn, 31 Aug. (D.N.B.) In zijn mili- litair weekoverzicht geeft de militaire medewerker van liet D.N.B.generaal dr. II. C. Glaisc-IIorstenau een terug blik getiteld „Een jaar oorlog." De generaal schrijft daarin o.a. Terwijl Duitsche eskaders vliegtui gen dood en verderf zaaien over Grooi- Brittannnië en terwijl torpedojagers, duik en torpedomotorbooten den ring om het eilandenrijk steeds nauwer ma ken, is het 'n jaar geleden, dat de ooi- log uitbrak en worden wij herinnerd aan gebeurtenissen, waarvan de werke lijke afloop verleden jaar nauwelijks door iemand kon worden vermoed de ömverwerpino- van Polen in drie weken, dan na een half jaar van schijn bare rust maar onvermoeibare bewa pening de verovering van Noorwegen, Nederland en België en van geheel Frankrijk in nauwelijks tien weken. Niets in de geschiedenis van den oor log kan met deze prestatie van Duitsch land worden vergeleken. Nadat, zoo schrijft de generaal voorts, alle pogingen om met de mo gendheden tot een accoord over dc be wapening te geraken, mislukt waren, ging Duitschland werken aan zijn hei bewapening. De staatsman en veld heer. Hitier, heeft in tegenstelling tot de anderen ingezien, dat evenals in de politiek, stellingoorlog en afwachten slechts ontaardingeu van den vorigen oorlog zijn en dat de fundamenteelc elementen van de oorlogvoering gele gen blijven in den verrassenden aan val. gedragen dooi- de fantaste van wei kelijke leiding. Door gebruik van den motor, van den pantserwagen en voor al van een ongekend machtig luchtwa pen, heeft hij bewegings- en aanvals middelen geschapen die, dooi- toegew ij de mannen bediend, wonderen konden brengen. Vliegtuig, pantser on motor bedwongen millioenenlegers en vol brachten oorlogshandelingen als het soort als de slag iu Vlaanderen. Berg- jagers streden bij Narvik, valscherm jagers en landingstroepen uit do lucht kwamen strijdvaardig neer tusschen de kanalen en dijken van Nederland. De oorlog ter zee stond bij dien te land en in de lucht niet achter. Het wonder van de landing in Noorwegen dooi- een betrekkelijk kleine zeemacht vormt daarvan het toppunt. De roemvolle Armada der Duitsche marine houdt thans tezamen met het landleger ge meenschappelijk de wacht aan een een kust die reikt van het Poolgebied tot de Golf van Biscaye. Van dc vij anden staat Engeland nog overeind. Alle anderen zijn op het slagveld ge trouwste der getrouwen was er nog: Markies j vernielden zijn lichaam en geest voor hun Las Cases, de rechterhand van Napoleon, bijna hjd. Na zes smartelijke jaren vond hij in het in den waren zin des woords, want aan hem §raf de ruste, die hij tijdens zijn leven nooit had de keizer op St. Helena zijn herinnerin gen en laatste wilsbeschikkingen gedicteerd. Den 7den October kwam het kleine eskader bij het rotseiland St. Helena aan. De Engel- sche autoriteiten waren op de hoogte, de toe had gevonden. In den avond van den léden October ver- stemming der Engelsche regeering was reeds zamelden alle betrokkenen zich bij het graf lang afgekomen. De adjudant van den gou verneur, generaal Middlemore, verwelkomde den prins en zijn geleide aan de haven. Geen moeilijkheden werden de onderneming in den weg gelegd. Men bracht een bezoek aan Long- wood, het huis van den keizer. Diep bewogen zagen de oude vrienden van Napoleon de plaats terug, waar zij tezamen met hem den vreeselijken en zenuwsloopenden tijd der ge vangenschap doorgemaakt hadden. In ver trouwen op de grootmoedigheid der Britsche natie had de keizer zich na de laatste ineen storting zijner legers naar Engeland begeven, in de hoop een asyl, geen kerker te vinden, In een brief aan den prins-regent van Enge land had hij gezegd dat hij kwam als The- van Napoleon, niet ver van zijn vroegere huis. Engelsche soldaten verrichtten onder- diepe stilte de opening van het graf. Het duurde vele uren, het duurde den geheelen nacht. De regen viel, hij viel met steeds toe nemende kracht. Slechts moeizaam vorderde men met het uitgraven van den harden grond. Eerst den volgenden ochtend, niemand had zich gedurende den geheelen nacht verwij derd, kort na achten stuitte een schop met dof geluid op weerstand. De aanwezige offi cieren trokken zich terug en kwamen weldra in groot tenue terug. De Engelsche comman dant verscheen, om 5 minuten voor half elf stond de lijkkist boven de aarde, werd een intusschen opgeslagen tent binnengedragen mistocles, om zich aan den haard van het jen.... geopend. Zij bestond uit drie om el- Britsche volk mee te zetten. Maar de staats- kaar sluitende kisten, de eerste en derde van lieden, die destijds aan het roer waren, volg- mahoniehout, de middelste van lood. De den slechts de ingevingen van het koele ver- scheepsdokter van de „Belle-Pouche", dokter- stand en bedeelden zich zelf de rol van ge- Guillard, nam de nog in goeden staat verkee- vangenbewaarders toe. Hartzeer over zijn val, [rende doeken weg diep bewogen zonken ver gebrek aan zijn gewone bezigheden en erger- 'schillende der aanwezigen op hun knieën, een nis over de onwaardige behandeling van de'golf van ontroering liep door de tent. Leven zijde van den Engelschen commandant, die loos, doch niet vergaan, lag daar het lichaam hem op de minderwaardigste wijze kwelde, van den keizer voor hen. Het was bekend, dat. ADVERTENTIëN Van 1 5 regels f 0.50 Iedere regel meer f 0.10 bleven. De laatste weeg heeft heeft de benarde positie van Alhion van het water af en uit de lucht weer aanzien lijk doen verscherpen. Het zal geen gemakkelijke strijd zijn die nog uitgevochten moet worden Maar dat Duitschland hem tot het harde einde zal uitvechten, daarover kan reeds bij den terugblik op het juïst geëindigde oorlogsjaarg geen twijfel bestaan" VLIEGTUIGONGELUK EISCHT 25 SLACHTOFFERS. Lovrttsville (Yirginië(, 1 Sopt. DNB Op 67 Km. ten N.W. van Washington is in den nacht van Vrijdag op Zater dag een passagiersvliegtuig tijdens 'n onweer neergestort. Daarbij werden de uit vier koppen bestaande beman ning en 21 passagiers gedood. GEMEENTE WIERINGEN. AANLEG SPOORWEG. Van welingelichte zijde vernemen wije dat de aanleg van de spoorweg over ieringen zeer waarschijnlijk nog weer zal worden uitgesteld. Indien dit juist is (wij zouden het wel zeer betreuren," behoeven de bezitters van de volkstuintjes zich voorloopig nog geen zorgen te maken. DE BEVOLKING VAN WIERINGEN Voor ons artikeltje ,,De Bevolking van Wieringen" blijkt enorme belang stelling te bestaan. We willen hier nog even op terugkomen en enkele tekort komingen en onjuistheden recht zei ten. Velen hebben ongetwijfeld ver geefs gezocht naar de vermelding van de naam Rotgans. Om onbegrijpelijke redenen is deze naam uitgevallen, maar hun aantal is te groot om dat niet even te vermelden. liet bedraagt namelijk 99. Voorts is het aantal Mul ders abusievelijk vermeld op 80. Ilun aantal is echter 102, waarmede de Mul der's zich volkomen gerehabiliteerd mogen achten. De rangorde wordt hier door met een slag gewijzigd, daar de Mulderks nu na de Tijsen's de vierde plaats bezetten. De Rotganzen komen op de 5e plaats. De Ivoorn's protesteer den mei klem tegen het feit, dat de verschillende namen de Jong (69) en de Jongh (27) waren samengevoegd tot 96 en daarmede boven hun totaal van 81 waren gesteld. Wij erkennen de gegrondheid van dit protest en stellen de Koorn's thans dns op de 6e plaats. Dc de Jong's worden hierdoor ver naar achteren gedrongen daar er eerst nog 4-tal namen hoven de 70 komt. Onjuist is echter de meening als zou- .len er meer personen zijn luisterende naar de naam van Cornelis Lont dan naai' Jan Lont. Met 19 blijven eerstge- noemden nog in de minderheid. Ver moedelijk is de naam Trijntje Lont (11 de meest voorkomende vrouwennaam. INLEVERING MILITAIRE GOEDEREN Voor die personen, die nog niet aan hun verplichting hebben voldaan om hun militaire goederen in te leveren, zal op 10 en 11 Sept. a.s. alsnog de gele genheid worden geboden om hun ui'- rustingstukken te Den Ilolder in te le veren. Napoleon voor zijn teraardebestelling gebal semd was, maar men had toch niet verwacht, dat het lichaam zich nog in zulk een goeden staat zou bevinden. Een half uur later wer den de drie kisten weder opgesloten. Nog den zelfden avond droeg men den dooden keizer naar de haven. Het was reeds donker toen men hem met een roerboot naar de „Belle- Pouche" overbracht, de bemanning stond op de ra's en masten en op het dek aangetreden, van alle drie schepen, doch ook van het En gelsche fort donderden de kanonnen lang zaam ging de met de tricolore bedekte kist omhoog, nog slechts weinige minuten, zij stond op het dek, zij stond op Franschen bo dem. Een speling der geschiedenisden 15den October 1815 had het Engelsche oor logsschip „Northumberland" den levenden keizer naar het eiland St. Helena gebracht. Precies een kwart eeuw later, den 15den Oc tober 1840. bracht het Fransche oorlogsschip „La Belle-Pouche" hem terug. Den 29sten November kwam het eskader in Cherbourg aan, den volgenden dag werd dc lijkkist op het oorlogsschip ..Normandie" overgebracht, dat haar verder naar Rouaan vervoerde. Hier echte wachtte een speciaal voor dit doel gebouwd staats- en pronkschip, dat met den dooden keizer de Seine opvoer, aan welker oever hij begraven wilde zijn. Den loden December zette geheel Frankrijk hem bij in den Dome des Invalides. De keizer was terug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1940 | | pagina 1