Qetaat Qedwagde gxo-enten KNIP-PATRONEN kere lokken in twee vlechten worden ge breid, tenzij de pop als jongen gekleed zal worden, dan zal een kapsel al*j links aan gegeven is meer op zijn plaats zijn. Ten slotte bergt de lappendors nog allerlei stofresten ïn zich, die aangewend kunnen worden om de jongenheer of de jongedame van een behoorlijk stel kleeren te voor zien. EEN OPGEWEKT DOET WONDEREN Menigmaal lijdt een huwelijk schipbreuk omdat de vrouw veel te spoedig het lachen verleert en met een strak en zorgelijk ge laat door het leven gaat. Reeds van jongsaf zal over het alge meen een meisje een vroolijker natuur hebben dan een jongen en het leven ook dikwijls lichter opnemen. Deze eigenschap pen maken haar dikwijls tot de lieveling van haar vader, tot het zonnetje in huis. Hetzelfde geldt voor jonge meisjes, die men hoort lachen en zingen op de uren dat haar beroep haar niet in berslag neemt. De jongeman leert een oipgewekt en le venslustig mensehen'kind kennen in zijn toekomstige vrouw en cb*oomt zich een zonnige toekomst aan haax zijde. Hij zal gelukkig worden met haar. die de geluks godin op zijn levenspad heeft gevoerd en doet den grooten stap hij trouwt met haar. Hoe vaak komt het evenwel voor, dat het lachende jonge meisje van weleer ge heel en al verandert en het lachen ver leert! De zorgen, die hel. huwelijksleven haar in velerlei vorm. op ch schouders legt. het ongewone van het verrichten van huis houdelijk werk en later ook de zorg, wel ke de kinderen meebrengen, maken haar een overspannen en nerve uze vrouw. Haar lach is verdwenen en Haar lied is ver stomd. Mogelijk denikt zij nog wel eens terug aan de onbezorgde meisjesjaren, aan haar ouderlijk huis. aan haasr werkkring; en mogelijk had zij zóch haar toekomst als vrouw en als moeder anders voorgesteld. Zij heeft geen lust meer haar mam lachen de tegemoet te traden wamneer hfj na een dag van inspanr,enden arbeid huiiswaarts keert. Geïrriteejfd antwoordt zij op zijn vragen en hij is degeen, die moet trachten de goede stemming te bewaren. Ontevre denheid met a1 des en diep in haar hart ook met zichze 2f staat op haar gelaat te lezen en kan niet anders dan op den duur onaangenaam op een man inwerken. De vrouv jen van vroegiere generaties, wier echte#j jk gejuk niet reeds na enkele WE MAKEN EEN POP VOOR DE KLEINTJES De kleintjes spelen het liefst met een pop, die een stootje verdragen kan. Nu, die is gemakkelijk le maken en de liefde, die het poppenmoedertje cr voor koestert is niet minder groot, dan voor de duurste poppen, die zij trouwens meestal meer om naar te kijken dan om echt mee te spelen hebben. We hebben een paar vleeschkleu- rige kousen noodig en voorts allerlei klei ne lapjes, om op te vullen, enkele knoo- pen, wat wol en een oude glacé hand schoen. Van het eene lange kouseneind worden lange reepen dichtgestikt, die dienst zullen doen als armen en beenen. Deze worden met allerlei kleine stofrestjes opgevuld, terwijl men aan de beenen de voeten een goeden vorm geeft, hetgeen in het opvullen gevonden kan worden. Aan de armen wordt aan den onderkant de hand gevormd, die slechts weinig opge vuld wordt, daarna stikt men de duim zooals de teekening aangeeft. Hierop is ook te zien op welke wijze de voeten gevormd worden (links). Voor het hoofd wordt een deel van een der lange einden afgeknipt en wel zóó dat de naad in het midden komt, daarna wordt het rond opgevuld en naait het achterhoofd, dat iets grooter dan het gezicht moet zijn, er tegen aan: de over blijvende stof wordt onderaan stevig bij een gebonden, zoodat er een klein strook je overblijft (zie boven midden) dat met kleine steekjes op den inmiddels opgevul- den romp wordt genaaid. (Zie pop links). Voor den neus naait men een houten kraal op de stof, terwijl voor de oogen twee lichtblauwe kralen of kleine, platte blau we knoopjes worden gebruikt, wangen worden rose en lippen rood gekleurd; ter wijl boven de oogen een donkere lijn wordt aangegeven voor de wenkbrauwen. Het hoofddeel wordt donker gekleurd, of met zwarte of bruine spansteken bewerkt, daarna bevestigt men draden in de stof en wel zóó, dat in het midden een rechte scheiding wordt gevormd, eventueel krijgt pop nog gladde ponney. waarna de don- „SALZ UND BROT - GESEGNET'S GOTT" De beteekenis van zout in het volksleven Het brood geldt als voedingsmiddel der menschen, en het zout is datgene, wet er den smaak aan geeft. Reeds in de vroegste tijden heeft men de beschikking over zout gehad, en nog heden ten dage speelt het een rol, zij het dan ook, dat de moderne' voedingsspecialislen als Raguar Berg, Bir- cher Beuncr en andere aandringen op een gering gebruik, een zoutloos dieet, zonder dat de medicus dit voorschrift in bepaalde ziektegevallen, zal niemand volgen, omdat hij het smakelijker \rindt. Zout en brood, maakt de wangen rood, zegt een oud spreekwoord. Vroeger bood men degienen, die in een nieuwe woning trokken, brood en zout aan, een oi'jd gebruik, waarvan de beteekenis was: „zoo lang deze dingen in huis zijn lijdt men. geen gebrek; zij voor zien in noodzakelijke behoeften'". Onze Germaanache voorvaderen kenden bijzondere kracht aan zout toe en voor hen golden de zoutbronnen. als een gave der Go ten. Het winnen en h et verdeelen van zout was voor de Germanen eem heilige zaak en ging met offer- en dankfoesten gepaard. Verschillende volksstammen voerden in vroeger tijden meu'.gmaal een verbitterden strijd om het bezit van de zoutmijnen. In tijden van nood is zout .-steeds een uit komst gebleken te zijn, waarnaedc men zelfs „watersoep" gfaiietbaar kan maken! On danks de bepei.-king van zoutgebruik die de moderne voedingsleer voorstaat, zou een huisvrouw zich doodongelukkig gevoelen indien zij het niet meer tot ha.ir beschik king had. In bepaalde gevallen -wordt zout als medicijn gebruikt, zij het dan ook niet ons keukenzout, doch dat, wat uü.t genees kundige bronnen gewonnen wiorcQt Ems, Vichy, Kfirlsbad e.a. In vroeger tijden kende men aan zout, zoowel voor de voeding als voor de gezond heid groote waarde toe, meermalen speelde het bijgeloof ook een groote rol. Men nam het iemand b.v. kwalijk, indien hij zout op den rand van zijn bord liet lig gen, zonder het in het vaatje terug te doen. Zout morsen bf -teekent ruzie, die evenwel voorkomen kan worden, indien men eenige korrels over de n schouder achter zich weg werpt. Is ieder in dezen tijd van dit oude bijgeloof geno zen? We gelooven het niet! Vroeger gesch iedde het transport van zout meestal over v /ater, per schip dus. later heb ben de mode -ne vervoermiddelen hierin grootendeels verandering gebracht. Ver schillende E 'uitsche -waterwegen hebben aan het zout vervoer Iran naam te danken o.a. de Saai e, de Sa.Vzach e.a., terwijl in verschillende steden in Duitschland de „Salzstrasse" niet ont'breekt. Vooral in de Middeleeuwg n werd ejen groote handel in effen als van bedrukte zijde, terwijl kant stof nog steeds zonder punten verkrijgbaar is. K 32219 geeft een japon te zien. die van geruite stof gemaakt is en een boven deel heeft, dat min of meer in bolero- vorm geknipt is; kraagje van het materiaal rug van voering noodig, aangezien de zij de der bovenstof aan schouders en zijna den dicht gestikt, doch los over den rok hangt, naar het midden-toe iets langer. Het laatste model leent zich slechts voor slan ke figuurtjes. stoffen verloren en kan men de verschil lende groenten inderdaad als volwaardig beschouwen. Het meest komen versche, jonge groen ten voor drogen in aanmerking; terwijl de beste kwaliteiten do meeste waarborgen bieden. In de eerste plaats komen peul vruchten in aanmerking, zooals prir.sesse- boonen, voorts bruine, witte en groote boo- ncn. Voorts alle soorten kool. kohlrabi, wortelen, selderij, groene kruiden en zelfs spinazie. Over het algemeen zal men zich slechts bepalen tot het drogen van enkele koolsoorten, omdat men den geheelen win ter door kool kan bekomen. De te drogen groenten worden schoon gemaakt, gewasschen en even opgeweld, boter nog gestoomd, tot dat ze halfgaar zijn. Toevoeging van zout is niet gewenscht. Het stoomen doet de kleur behouden en is ook om deze reden aan te bevolen; de duur hiervan moet slechts 510 min. bedragen, aangezien de weeke groenten slecht drogen. Erwten en boor.en worden nagezien of er geen wurmpjes in zijn, prinsesseboonen worden afgehaald en zoo noodig gebroken. Koolsoorten worden bij een gemiddelde warmte van 70 gr. C. 3—5 uur gedroogd. Spinazie wordt niet gestoomd, doch dade lijk gedroogd, daarna wrijft men de kleine blaadjes fijfi, zoodat men ze bij het koken niet behoeft te hakken. Uien worden schoongemaakt, aan plakken gesneden en gedroogd, terwijl men paddestoelen even min wascht. doch de aarde zooveel mogelijk tracht te verwijderen, daarna aan stukjes snijden en bij een oventemperatuur van 55 gr. C. drogen of aan draden geregen in dc zon te drogen hangen. Zoodra de groenten uit den oven komen worden ze in een koel vertrek uitgespreid op lakens, waarbij men eventueel moet weten te voorkomen, dat er vliegen of an dere insecten op gaan zitten. Eerst zijn de groenten en vruchten nadat zij uit den oven zijn gekomen tamelijk hard, doch door de vochtige lucht worden ze zachter. Het bewaren moet op een droge plaats ge schieden. b.v. in goed sluitende email of porseleinen potten of glazen stopflesschen. Goed gedroogde vruchten en groenten blij ven jaren lang geschikt voor het gebruik, alleen wanneer zij niet volkomen droog geweest zijn kan zich schimmel vormen. In volkomen droge vertrekken kan men de gedroogde producten ook in zakjes van mei bewaren, doch in dit geval is controle noodzakelijk, want ook door vochtige lucht kan schimmelvorming ontstaan. Gedroogde groenten en vruchten worden voor het ge bruik gewasschen, daarna geweekt en in hetzelfde water gekookt. van den rok, korte mouwen met opslagen. V 3411. Opgeknipte rok, die gedragen wordt met een bovendeel, dat aan de voorzijde goed en met een rits gesloten wordt Aan de achterzijde maakt het klok kende rugpand het aanstikken van een jaren verdwenen was, waren zoo verstan dig zich niet steeds de veronachtzaamde partner te gevoelen. De man droeg de ver antwoordelijkheid en de vrouw harerzijds was er van overtuigd, dat hij alles deed voor haar en der kinderen bestwil. Wij willen hiermede volstrekt niet betoogen, dat men vroeger niets anders dan gelukki ge huwelijken had, doch meer, dat de vrouw in de eerste plaats alles deed om het haar man zoo aangenaam mogelijk te maken. Hij was de kostwinner en het hoofd van het gezin, hetgeen het moge ouderwetsch klinken in de ooren van vele moderne vrouwen zijn goed recht was. In vele gezinnen houdt men met dit feit geen rekening meer en stellen zelfs de kinderen de wetten! Het zonnetje in huis Moeilijke dagen worden niemand ge spaard in het leven; doch laten we er dan steeds aan denken, dat ook zij voorbijgaan en dat na regen de zon weer gaat schij nen. De vrouw, die haar man met een vriendelijk gelaat en opgewekt humeur begroet bij zijn thuiskomst, is een zon in huis, omdat er iets van haar uitgaat voor het geheele gezin. Zulke vrouwen zullen haar man niet uit huis drijven, doch bin den hem aan zijn gezin en geven hem te vens kracht om zijn dagtaak vol moed te beginnen. Een gulle lach, een vroolijk woord verrichten wonderen en verdrijven opkomende onweerswolken. Vele jonge vrouwen begaan de fout. te veel aan zichzelf te denken, zich in het middelpunt te rjlaatsen. Als htaar gedach ten meer naar den man uitgingen, dan zou den zij menigmaal vóór dat het te laat is bemerken, dat hij minder belangstelling voor eigen huis en haard toont, dan vroe ger het geval was. Is er een verwijdering tusschec. echtgenooten ontstaan, dan is de kloof zco moeilijk te overbruggen. Het beste middel om de liefde van den man te behouden is een zonnige lach, een opgewekt gezicht en de wil om over alle nic-tïgheden. die dikwijls voorkomen, heen te -den. Het lachende gelaat eener vrouw is een toovermiddel. dat den man aan haar bindt cm zon en geluk in huis brengt. zout gedreven, zóó zelfs, dat men beper kende bepalingen ten aanzien van het win nen en den handel hiervan moest stellen. Verschillende steden, waar zout gewonnen werd, danken hieraan hun naam nog o.a. Salzburg, Salzbrunn, Salzschlirf, Salzun- gen, Salzwedel, Salzdet furth e.a. voorts Salfeld, Suiza, Nachar, Bad Suiza, in den Pfalz. Bad Sooden in den Taunus enz. Ook „Hall"' duidt op zoutwinning, waarnaar ver schillende steden genoemd zijn, Halle, Hallstadt. Reichenhall, Frïedrichshal] e.a. Zeer verklaarbaar is dan ook het feit, dat verscheidene Duitsche steden het zout als symbool in hun wapen voeren. Van hoeveel belang men de aanwezigheid van zout nog steeds acht. bewijzen verschillen de uitdrukkingen als, een zoutelooze grap. „het smaakt als soep zonder zout", „iemand ongezouten de waarheid zeggen".van iemand die weinig arbeid presteert, zegt men. dat hij „het zout in de pap niet verdient" en ten slotte halen wij de uitdrukking nog aan: „men kent iemand eerst goed, wanneer men een zak zout met hem gegeten heeft" Brood is een gave des hemels, het zout een geschenk der aarde, waardoor het eerste zijn smaak verkrijgt en daarom ..Salz und Brott gesegnet Gotf'. Vele menschen hebben iets tegen het ge bruik van gedroogde groenten, die zij slechts in uiterste gevallen zouden willen eten. Zulks is evenwel zeer overdreven, het komt er geheel en al op aan op welke wijze de producten behandeld zijn. Ge schiedt het drogen zorgvuldig en vakkun dig, dan gaan er slechts weinig belangrijke JONGE MEISJES FANTASIëN Zou hij van mij houden? Met kloppend hart worden de bloem blaadjes één voor een afgeplukt! Ja neen ja neen, Wat zal de uitslag zijn? Moderniseeren en het verwerken van verschillende weefsels voor japonnen is aan de orde van den dag. Meermalen is het niet steeds even gemakkelijk om een goede oplossing te vinden, doch naarmate men de fantasie meer laat werken blijken er toch inderdaad vele mogelijkheden te zijn. K 32199 geeft b.v. een opgeknipten rok te zien. die aan de voorzijde met enkele nervures is gegarneerd en waarop korte blouses worden geknoopt. De hoeveelheid stof, die men voor dergelijke blouses noo dig heeft is uiterst gering, vooral indien men ze met korte mouwen maakt. Het voordeel van zoo'n klein puntenoffer is, dat men zich de weelde kan veroorloven om meerdere blouses te maken, zoowel van Prijs 20 cent. A 744. Schortje van effen materiaal bestikt met smalle banden van kleurig galon, dat een bijzonder aardig effect aan het geheel ver leent. Aan de rugzijde worden de banden opgeknoopt, terwijl het schort met aange knipte banden sluit. Patronen in de maten 404244. Prijs 20 cent. A 745. Schortje, dat van restjes bedrukt katoen gemaakt is en waarvan draag- en taille banden effen zijn. Vlot kleedend model, dat verkrijgbaar is in alle maten. Prijs 20 cent. A 746. Schortje, dat van effen katoen is ge maakt met opgestikte stofreepen van af stekend materiaal. Het geheel bestaat uit een stuk, terwijl de stof aan dc taille bree- der geknipt en ingehaald wordt. Gedeelte lijk opgestikten tailleband, die op den rug gestrikt wordt. Patronen in alle maten. A 744 A 746 KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN zijn tegen aangegeven prijs verkrijgbaar bij het practisch modeblad, postbus 36 Den Haag. Betaling steeds vooruit per giro (postrekening 203203), per postwissel of in postzegels, mits deze oen vaarde heb- hen van 1 1/2. 3 of 7 1/2 cent

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1941 | | pagina 4