Tórgersen alle 3 van Drammen. Uitgez. van der Sluis naar Londen. De wind n. w. 3 Sept.binnenlekBoontjes, Londen; Cooper, SeahamMills, Sun- derland SchooifNewcastle en Sunderland Ilvistendahl en J. Loreulien beide van Nerva1'. Lorentzen Laurvig; Diiristopiiersen MöUer en Svendsen alle 3 van Drammen. Niets uitgezeild. De wind w. z. w. 4 Sept., binnengek. Fawcett, StandardBarbados, met de lading van het aldaar afgekeurde schip Maria Fredcrikade WeerdSuriuam; 1 rav en de Jong, beide van Londen; Koning, Huil; Pringle en NVat- son beide yan Sunderland; Plenzinga Newcastle; Borrcsen Drammen. Niets uitgez., gisteren nog Cummings naar Londen. De windn.w. eun. 5 Sept. niets binnengek. gisteren nog Pronk van Pillau. Niets uit gezeild. De wind n. w. 6 Sept., binnengek. J. Visser, Londen; SclireuderHuil; Kolk, Newcastle; Bradhering, Archangel; Kraan, Arendahl en Knudsen, Dramm. Uitgez. Boontjes naar Londen. De wind n. n. w. 7 Sept. binnengek. Z. M. stoomschip cerberus luit. May van Hel voetdoch is dadelijk derwaarts teruggekeerd, Edwards Angeliquc Newjork Tippema Londen; ScottNewcastle en Tellefsen Bergen. Uitgez. 1. M. oorlogs korvet castor kapt. luit. van der Hart, naar de Middelandsche zeeArriandiaga Joven Fictoriana Havana Doana Abeona Curacao; White Virginia Newburryport; Ugen, Port a Port; Potjer la Roebelle; Disney, Botson Bakker en Smith alle 4 naar Londen; Visser en Teune beide naar Huil. De wind n. n. w. (ingezonden.) H. M. de koningin van Engeland is regt hartelijk tegen Espartero geweest. Z. M. de graaf van Nassau heeft 10,000 toegezegd voor de ophouw van eene 11. C. kerk te Apel doorn. Te Amsterdam ziet het licht de intrigant een tafereel uit de tegenwoordige tijd. Op het kasteel Eu zijn 150 bed den in gereedheid gebragtom de koning van Engeland te ontvangen. Bij het feest dat aan H. M. des nachts zal wor den gegeven zullen 55,000 waskaarsen en 25,000 lamppit- ten noodig zijn. Te Leijden beroepen Do. C. Krabbe van Zutphen. Het gerucht bevestigd zich dat de belasting op de inkomsten ingetrokken is. Rolt. Cour. De laatste pleg- tigheidwelke aan het athenaeum te Franeker een einde zou maken heeft 30 Aug. plaats gehad. De wanorde in de Pausselijken staten duren voort. Te Arnhem worden nieuwe dameskleederen door zeer voordeelige in koopen uitverkocht. Een kostschoolhouderes verlangt een zoontje van haar toe te vertrouwen, voor het dochtertje van een schoolhouder. Meer derjarig verklaard Gerrit de Langenvan beroep grutters- knecht. Eene burger jufvrouw wenscht met eenige kleine hulp als dienstbode alleen geplaatst te worden. Te Deventer is de longziekte onder het rundvee ontdekt. Gedurende de wintermaanden kan men schuldenaren gijzelen a 80 cents per dag des zomers is het 10 cents minder. Agenten ge vraagd in de voornaamste steden tot den verkoop van zeer Courante artikelen. Handelsh. van 7 Sept. Volgens het jour naal du Limbourg is er geen regering zoo beklagenswaardig dan die onder welke wij de eer hebben te leven. Z. M. onze geëerbiedigde koning heeft de doodstraf waartoe J. M. Vidon veroordeeld was, veranderd in 20jarige tuchthuisstraf, enz. Over zes jaar zal het gouden jubelfeest gevierd wor den door de leden der gewapende Burgermagt in 1799 naar Noord-Holland uitgetrokken onder bevel van den kapitein H. Scholtens. Uit de hand te koop op zeer aannemelijke voor waarden eene welbeklante vleesch en spekslagerij. Haarl. C. 7 Sept. Dc koningin van Engeland zal in Frankrijk getrac- teerd worden op Engelsche kaas en porter. In Spanje vlie gen zeven muggen om ecu kaars. *11 JE X G E Ij W E Jl li. In liet oulangs te Leipzich uitgekomen JFandcrbuch van een DuilsciierFr. Dingelstcdt leest men berigten over ons land, in den gewonen Duitschen trant, onder anderen: Een Hollandsche spoorweg, Jfollandscli en spoorweg! liet zijn oit- vereenigbare begrippen even als schilpad en galop. Evenmin als de vvecke sponsachtige bodem van dat land ijzer voort brengt, is ook zijne oppervlakte geschikt voor de wonderwegen van den nieuwen tijd. Daar zijn dammen te leggen poelen te dempen bruggen te bouwen eer er plaats is voor het ijzerspoor. In een bergachtig terrein vindt men geen grooter welligt geringer bezwaren. Dat land heeft veel beter vervoer wezen in zijne alomtegenwoordige kanalen daarenboven do afstanden zijn zoo gering, het biniienlandsch verkeer en dat inet het buitenland zijn van dien aard dat liet op groolcu spoed niet aan komt. Maar wat maakt dat alles uit Mijn heer wil nu eens zijn spoorweg hebben: Mijnheer is eigen zinnig. Heel de wereld legt ijzersporeiivooral de nieuwe buur de steeds met nijdige oogen aangezien wordende Belgi sche neef. Nu moet Mijnheer ook zijn spoorweg hebben netjes in het klein meer als zeldzaamheid dan als noodwen digheid. Ik beleef nog, dat hij zicii kunstig in de aarde woelt, alleen ten einde gelegenheid te hebben oin een tunneltje of bellend vlak zoo als bij Luik aantebreiigen en een onder- aardsch ridjo te maken. Holland vindt niets uit maar het moet van elke vreemde uitvinding gebruik maken. Holland drijft niets in het groot dan de kaasfabriek Kaas in het grosmaar moet alles in miniatuur bezitten. Gelukkig Holland In Leiden begon het lijden. De weg van den Haag daarheen is zelfs ceiiigzins romanesk en schilderachtig. Leiden is met zijne hooge bruggen zijne hooge sluizeu bijzonder be vallig. De studenten zwierven door de stad daar het zondag was de meisjes achterna in plaats van de professoren. Ik had lust om te blijven maar de spoorweg lokte ons uit wonderen werden daarvan verhaald. Wij namen plaats naar Amsterdam. Met ijsselijke haast sloot men ons in den wagen. Het sloeg 7 uur, liet uur van vertrek. De stoom en de cou- ducteur iloten om strijd; geen rad bewoog zich. Wij wachtten 5 minuten, 10 minuten 15 minuten, 20 minuten. De wagen was tot bersten gevuld. Tweede klasse stond er op. Eene menigte dames zat daar bevende. Maar de heeren rookten als moesten zij met hunne pijpjes den trein vlot maken. Ein delijk een ruk, een schok, een gil. Wij waren in bewe ging. Gansch Leiden deed ons uitgeleide zeer op zijn gemak. De Hollanders hadden moeite zoo langzamen pas te houden dat zij de locomotive niet vooruitkwamen. Mijn reisgezel, een schilder, lachte, dat hem de tranen over de wangen liepen. Oogen vol toorn fonkelden ons tegen. Ik wilde het weer goed maken en sprak een heer nevens mij aan vleijenderwijze in. liet Hollandsch. Ik zocht al hel plalduitsch bijeen dat mij nit mijne jeugd bijgebleven was en vroeg zooveel doenlijk met keel- en sisgeluid Nit war mijn Jleer de Spoorweg is noch en nieuwes Institutie? God weet of het Hollandsch is: ik deed, bij mijne ziel, mijn allerbest, en was niet weinig trolsch toen ik liet uitgebragt liad. De heer wendde grom mend zich om, en een spottend gelach zonder einde klonk dooi den wagen. Ongastvrije natie barbarenvolk dat gij zijt Ik waag mij niet weer in het moeras uwer taal daar de eerste geniale proef zoo weinig op prijs gesteld wordt. Dc schilder stiet mij hartelijk in de zijde. Wij lachten zamen eu dachten aan den Taunus-spoorvvcgaan de Belgische ou Engelsche spoorwegen. De Regeringen moeien alle ongeduldige, ontevre dene niet te voldoene lieden van den vooruitgang op den Hol- landschen spoorweg laten reizen: probatum est. Bijwijlen raakten wij in een hondendraf, eenmaal zelfs, nabij cciie der vele stationsin een stootenden ezelsgalop. Toen gilde het gezamentlijk publiek; de vrouwen drukten de oogen toe. hoe wel hel stikdonker was de conducteurs sprongen van hunne zitplaatsen en lichtten met de lantaarn op de sporen of er ook ecu ongeluk gebeurd was. Alle mogelijke schrikgeschie»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1843 | | pagina 3