WEEKBLAD van bi
HELDER es het MEIWEDIEP.
nö. 10.
1844.
///-:
TW1EDI JMBfiAire.
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
uitgegeven bij C. BAKKER Bz.te Nieuwe Diep.
De prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
toren sijner woonplaats.
MAANDAG
H!r C(>
ADVERTENTIES gelieve men ongezegeld a»n
den Uitgever in te zendenuiterlijk Zaturdags des
middags ten 12 ure de prijs van 1 tot 4 rege's
is GO centen voor eiken regel meer 15 eenten
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
4 MAART.
Of dc EED uit onze Wetboeken en Belastings
wetten behoort geschrapt te worden.
Bij de behandeling der groote wet zeide de heer Bruce
ï)Wil men hier den eed niet aannemendan moest men
dien uit alle onze wetboeken uit alle onze belastings
wetten schrappen.
Wij gelooven, dat daarmede aan de zedelijkheid der natie
geene ondienst ware bewezen. Immers zoo als de zaken nu
staan, heeft de eed weinig of liever in't geheel geene kracht,
deels, omdat hij niet meer op zijnen juistcn prijs wordt ge
schat, deels, omdat de regering ten naauwste genomen min
bevoegd schijnt te zijn om hem af te nemen.
De eed is eenemet uitdrukkelijke beroeping op God
den alwetenden en regtvaardigengegevene verzekering van
de waarheid eene gegeven zaak waarbij men eenen werk-
dadigen God zich voorstelt als getuige niet alleenmaar
ook als handhaver der afgelegde verklaring.
De eed is ten allen tijde geweest eene solemnele hande
ling die alleen hij zaken van groot gewigt te pas kwam
en wat is hij nu? een alledaagsch werk. Hel is niet genoeg
dat de ambtenaar hij hel aanvaarden zijner betrekking den
eed aflegt van alle deelen zijner dienst getrouwelijk te zul
len waarnemenmaar voor alle bagatellen soms voor twee
drie op eenen dag moet hij een hijzonderen eed afleggen.
Wat is daarvan het gevolg? dat men den eed als bloote
formaliteit beschouwt. Dat dit Maar isblijkt daaruit ge
noegzaam dat men het noemtik ga eens vloeken. Ik
heb dit zelf meer dan eens alzoo hooren uitdrukken. Dit
is af te keuren maai' het bestaat daarom even goed en
de overtuiging dat de eed niets meer is grijpt in op de
publieke opinie.
Wij vragen nu welke dienst de staat kan hebben van eene
handeling, die men als niets beteekenend beschouwt? Wat
mag men dan verwachten van eenen eed door dwang af
geperst. De bewaring van geheimen het behoud van ver
mogen staat tegen over eenen eed, dio door 's Rijks ambte
naren voor eene ijdele formaliteit wordt gehouden. Men
noeme het slechtzedeloosen het is niet andersmaar
duizenden zullen aan den eed de beteekenis geven waar
mede hij reeds geijkt is enmen verlage den eed
niet nog dieper, maar schaffe dien liever af, te meer daar
onze regering als men het ten naauwste neemtmin be
voegd schijnt te zijnom den eed af te nemen.
De eed kan niemand aan den staat verbinden m ant hij is
eene godsdienstige handelingen de staat als zoodanig is
niet godsdienstig. Hij beschermt wel alle bestaande eere
diensten maar heeft er zelf geen. De regering is huiten
o o
do godsdienst maar daar niet in. De regering kan de be
scherming voor zich niet inroepen van ietsdat zij bui
ten haren kring gesloten heeft.
Het is niet eens vereischte dat een ambtenaar Tan den
staateen lid der kamers een minister of zelfs de koning
lot eene der bestaande godsdiensten behoort. Men kan hoog
of laag ambtenaar, lid van een der kamers, ja zelfs koning
zijn, en niet gelooven dat er een God bestaat, of ten minste
dat er eene voorziening werkt. Ja maar zegt men de re
gering geeft geen rekenschap van haar geloof, maar vordert
het slechts van den eedpligtigen zoo gebiedt het dan eene
verklaring die zij zelve voor nul en geener waarde kan
houden. Maar zie eens wat de eed beteekenen moetaf
gelegd door mannen die aan geenen werkdadigen God ge
looven. Stel eensdat wij eenen koning kregen die met
dit schrikkelijk ongeloof is besmetzal hij den heiligen eed
op de grombvet afgelegd voor meer dan een pompeuse
formaliteit houden, en kan hij wel anders? zonder dien eed
evenwel wordt hij niet gehuldigd. Waarlijk dat is paarlen
voor zwijnen ofschoon dan ook in hermelijn gedoschtge
worpen en dit moest toch de regering niet doendaarvoor
kost ze te veel geld. De geloovige christen en jooden
ook de gemoedelijke naturalist zal op ja en neen geloof ver
dienen maar de zedelooze lacht met den eed en als men
dien tot een bagatel of lot een dwangformule verlaagt, zal,
het is schrikkelijk maar toch waarde geheele natie aan
denzelven m'aarde en kracht ontzeggen meineed zal voor
eljj'jR&ibrengen en A»
half gemoedelijke zal zijn veroijfosP vrede sLnleii