WEEKBLAD van den
HELDER in dei MEI WEISIEP.
BANK van LEENING
29.
vgen het
1844.
TWEEDE JAARGANG.
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
uitgegeven bij C. BAKKER Bz.te Nieuwe Diep.
De prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
toren zijner woonplaats.
MAANDAG
ADYERTENTIEN gelieve men ongezegeld aan
den Uitgever in te zendenuiterlijk Zaturdags des
middags ten 12 ure de prijs van 1 tot 4 regeU
is 60 centen voor eiken regel meer 15 centen
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
15 JÜE IJ.
PUBLIEKE TBnPAÖHTIUG1
van het honden van de
aan den HELDER.
BURGEMEESTER cn ASSESSOREN der Gemeente Helder
sullen op Dingsdag den 23 Julp 1844des voormiddag»
ten elf uren aan het Raadhuis der Gemeente bij enkele
inschrijving voor den tijd van zes jaren integaan met den
eersten September aanstaande publiek Verpachten
Het houden van de BANK VAN LEE
NING aan den Helder.
De Conditiën en voorwaarden waarop de Verpachting zal
geschieden zullen acht dagen te voren aan het Secretarie
der Gemeente ter lezing liggen.
Helder9 Julij 1844.
BURGEMEESTER en ASSESSOREN voornoemd
J. in 't F E L T.
Ter Ordonnantie van dezelve
J. SCHOON. Secret.
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VERTOGEN enz.
GRONDWETS-HERZIENING.
(Slot.)
Eene tweede groote noodzakelijkheid voor Nederland is dat
de grondwet een ministerie erkent. Wel is het goed en nuttig
dat ieder minister voor de maatregelen, zijn departement be
treffende verantwoordelijk zij maar dit is niet genoeg de
ministers behooren over de groote en gewiglige staatsbelangen
eenslcmming te denken, daardoor alleen kunnen in eene slecht
geordende huishouding van staat, doeltreffende veranderingen
plaats vinden. De eerste minister behoort zich te omringen
van mensclien waarin hij vertrouwen kan stellen die met
hem naar één vast beginsel liet welzijn van deu staat, zullen
bevorderen. Zamcnwcrking geeft kracht en bet is juist die
zedelijke kracht die bij ons ontbreekt. Elk van onze ministers
staal thans op zich zelf. De een kan voor eene grondwets
herziening zijn, de ander daarentegen in dien maatregel groot
nadeel voor het vaderland zien. Dtze kan begrijpen dat be
zuinigingen alleen onze geldmiddelen kunnen herstellen en
om dit doel te bereiken, alle mogelijke eenvoudigheid in zijn
bestuur daarstelleugene kan de overtuiging hebben, dat be
zuiniging vele individuen verarmten dat daardoor weder de
schatkist schade zal lijden waar hij kan moet hij om aan
ziju systema getrouw te blijven, het oude omslagtige trachten
te behouden. Uitbreiding van het koninklijk gezag of uit
breiding vau den invloed der wetgevende vergadering; aan
wakkering van deu publickeu geest verspreiding van kennis
of uitdooving van dien geest door de ingezetenen verwijderd
te houden van eenig aandeel in het bestuur: kunnen zooda
nige tegenstrijdige denkbeelden niet individucel door onze mi
nisters worden voorgestaan? en waar, vraag ik, blijft dan
eenheid eu tezamenwerkiiig tot het algemeeue welzijn? zal op
die wijze de Koning niet geheel tegenovergestelde raadgevingen
eu inlichtingen bekomen, lot groot nadeel voor de onderdanen
Een ministerie met eenen eersten minister aau het hoofd is
derhalve eene wezenlijke behoefte welke alleen door eene
grondwets-kerziening kan worden verkregen.
Wij hebbeu vroeger gezien welken nadecligen invloed op de
algemeene zaken de provinciale geest tot dusverre heeft uit-
geoelend die geest kon niet op eens eu als door eene toovcr-
slag worden weggenomen. Maar eene nieuwe grondwet kan
de provinciën te zamen smelten of meer dan eene provincie
onder één bestour stellen opdat de bewoners vau die ver
schillende gewesten door gemeenschappelijke belangen lang
zamerhand aan elkander verbonden worden. Niet alleen zou
den vele geldsommen door zoodanige iezauiensmelting van be
stuur worden uitgewonnen maar ook de uitoefening der justitie
zoude veel daarbij winnen dan toch konden zeer vele van de
overtollige kostbare provinciale gereglshoveu worden gemist,
liet verminderen van het getal provinciën eu eene meer gelijk
matige verdeeling van het rijk, zoude bovendien gelijkuiaiig-
hcid in liet gewestelijk beheer zelve ten gevolge kunnen heb
ben dan zoude niet in het eene gedeelte van Nederland
districls-commissarissen in het andere grielslui of weder eene
andere instelling bestaan. Dan zoude er in een land zoo zeer
door water omgeven en doorsneden overeenstemming in pol
der- eu dijksreglementen bestaan eu niet van den eenen Ne
derlander een veel grooter gedeelte van den opbrengst zijner
laudbczittingeii worden afgevergd, dan van den anderen alleen
tot gerijf van cenige weinigen die op die wijze ten koste vau.
den nijveren landman of van den grondbezitter leven.
Eindelijk, want wij kunnen hier alleen de groote punten
opgeven behoort eene nieuwe grondwet eene controle daar te
stellen op de geldmiddelen van de osjïrzecsche bezittingen.
Yroeger hebben wij reeds gelegd dat aan den Koning het
opperbestuur over deze bezittingen nrrt kan worden ontnomen,