WEEKBLAD
HELDER u het NIEUWEDIEP.
N°. 52.
1846.
TIER9E JAARGMO.
c0,
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
uitgegeven bij C. BAKKEtt Bz te ]\icuwe Diep.
Xte 1'rijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren cn Postkan
toren zijner woonplaats.
S IJ B A G
ADVERTENTIEN gelieve men ongezegeid aan
den Uitgever in te zenden uiterlijk Zaturdag3
middags ten 12 ure de prijs van 1 tot 4 regel»
is 60 centen voor eiken regel meer 15 ceotea
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
25 I5ECEMBEI&.
BUITENLANDS CIIE BERIGTEN.
D ITI T S C II L A N D.
FRANKFORT, 20 Dcc. Do graaf F red. Gonfaloniere
eens het hoofd der Carbonari in Lombardije en hekend we
gens zijne gevangenschap op den Spicgelberg is dezer dagen
in Zwitserland overleden. Onlangs was hij uil Noord-Ame-
rika waar hij in de laatste jaren zijn verblijf heeft gehou
den in Europa teruggekomen.
ENGELAND.
LONDEN, 10 Dcc. Men leest in de Manchester Coun'cr,
dien wij dan ook voor de juistheid van hel berigt verant
woordelijk laten.
»Nu omstreeks eene week geleden heeft eene jonge dame
zich uit hoofde van haren taille en gezelheid genoodzaakt
gezienaan den spoorweg een rijtuig voor zich alleen te
nemen. Die dame Elisaheth Armitage genaamd is 29
jaren oudzij bevindt zich tegenwoordig te Manchester
waar zij langs den spoorweg van Liverpool is aangekomen.
Bij de onmogelijkheid om haar in een der passagiersrijluigen
in te werkenheeft men haar moeten opnemen in eenen
der tol het vervoer van paarden bestemde wagensdien men
voor haar heeft ingerigt. Zij weegt meer dan 400 ponden,
is 5 voel 4 duim lang hare buste heeft eenen omirek van
66 hare taille van 43 en haar enkel van 10 duimen.
De waleren van den Griekschcn Archipel zien van lijd
tot tijd zeerooverijen uitvoeren die bijzonder begunsligd
worden door de eigenaardige vaart in die waleren waar de
schepen ieder oogenblik genoodzaakt worden hij de kusten
te ankeren. Nog onlangs is een Engelsch vaartuig daarvan
het slagtoffer geworden. De omslandigheden worden vol-
genderwijze verhaald in het rapportdal de kapitein van
dit vaarluig aan de Engelschen consul te Konslantinopel heeft
doen toekomen.
Dc Janes lnnes was den 9 September met eeno lading
ijzer van CardifF naar Galalz vertrokken. Na de straat van
Gibraltar te zijn doorgezeild had het schip te kampen te
gen eene woedende zeewaardoor het veel avans ontving.
Den 10 October wierp het de ankers uit in hel gezigt van
Tenedoswaar het tot den volgenden morgen voor anker
bleef liggen.
Den 11 des avonds ten acht ure, ging de kapitein la
bed na de wacht overgegeven te hebben aan de stuurmans
maat PVilliam Forhy ook de overige ekwipaadje ging la
lied. Ten tien ure werd de kapitein wakker gemaakt door
een sterk gedruisch op het dekonmiddelijk stond hij op
en riep den stuurmanmaar op zijn eerste geluid traden
drie mannen met messen pistolen cn dolken gewapend
en die hij hem het mes op de horst zettebeduidde hij
hem door teekenen dat hij het geld eischte. De kapiteiu
gaf hem te kennen dal hij dit niet bezat en werd daarop
in het aangezigt getroffen en terwijl een dier schurken hem
op hel bed hield uitgestrektbegonnen de beiden anderen
de kasten te doorzoeken en de koffers open te breken
waaruit zij eene beurs met eeni
kleederen haalden.
Maartamelijk le onvrede over den uitslag hunner na
sporingen kwamen zij hij den kapitein terugaan wieix
zij hunne eischen herhaalden onder bedreiging van hem
hij weigeringde hersens in le slaan. De ongelukkige her
haalde zijne betuigingen maar de zeeroovers
sloegen
aan
dezelve geen geloof en maakten zich hij ontstentenis van
kostbaarder voorwerpen meester van chronometersleles-
kopen messen vorken kortom van alw at. hun toescheen
eenige waarde te bezitten. Na aldus de kajuit geplunderd
le hebbenhonden zij den kapitein cn den stuurman de
handen op den rug legden ieder le bed en begaven zicli
weder naar het dek met de provisiën na de voorzorg ge
bruikt te hebben van de deur der kajuit met kabels vast
te sjorren.
Terwijl dit tooneel voorviel hielden anderen zich bezig
met de luiken in het vooronder digt te spijkeren, ten eindo
de bemanning te beletten daaruit te komen. De matrozen
waren inderdaad ontwaakt hij de eersten noodkreet
pitcinsmaar een hunner, die op het dek wille klimmen,*-