(Qcmctigbc Êcvtgtcu.
j4hglit erend en geangliseerd.
Bezuiniging bij hel Dep ar lemen t van
Marine.
ilerv, zoodat hot dan ook zeer hoog in prijs u. Onzo mi
ne ra loge 11 stellen soor het tlcu naam van diamanloïdo te
geven.
MAINTZ, 23 Mei. Sedert Zondag verkeert men hier in
aanhoudend gevaar. Het gevecht liisscheh de Pruisische
troepen en de lmrgergarde heeft veel hloeds gekost; men
spreekt van 15 dooden en 50 gewonden. De zaak was ech
ter daarmede niet afgeioopen. Er werd gisteren en heden
wederom gesproken van enkele lieden, die gedood zijn. Men
kan niet voorbij cene Pruisische kazerne komen zonder ge
vaar ie loopen doodgeschoten te worden; en zoo ook kan
geen Piuisisch soldaat alleen op de straat verschijnen zonder
kans van te worden doodgeslagen. De toestand is vreesc-
o O
lijk de wederzijdsche verbittering stijgt hoe langs zoo hoogcr
en men ziet geen middel tot herstel der rust, dan in de
veiwiplering der Pruisische regementen uit de vesting. Dit
verlangen heeft de stedelijke regering dan ook reeds giste
ren aan den hondsdag kenbaar gemaakt. Sedert heden
mm gen is de sta.il van beleg wederom strenger dan gisteren.
(De Mnintzer Zty. van 24 Mei bewaart nog steeds het
diepste stilzwijgen over de gebeurtenissen daar ter stede).
BURGERLIJKEN STAND.
Gehuwd J. Buikes en F. Numeijer.K. GraafT en J. Breet.
Bevallen; G. Denekamp &eb. Dulleman, D. C. A. Fiikke geb. Tan
Ling, D.II. J. Drent gen. StarkZ.E. Richter geb. Tan der Ster, D.
Hl. tan dei Wal Z.
Overleden R. II. Smit, 57 j. N. Bakker 55 j.
Ci*—I.i i II I I li
200 Studenten van de academie te Upsala hebben een
concert gegeven, waarvan de opbrengst, na aftrek der on
kosten. zal strekken, om Denemarken geldelijken onderstand
te fel leeneii. In Brussel slaat hel getal dagbladen ver
meerderd Ie worden, zoodra het zegelregt van dezelve is
afgeschaft Ook ijvert men er sterk voor de verwijdering
van vreemdelingen uit de publieke administraties. In de
hoofdstad van Ierland zijn alle oplogten door de stralen
verboden. Aldaar wordt verwacht koningin Victoria met
iita» en kinderen. Eeue damesclub te Parijs heeft be
sloten voortaan do sirenen des aanstoots (de mannen) geen
toegang meer te serieenen. Het feest der eondragl heeft
plaats gehad onder de begunstiging van zeer 1 raai weder en
onder eenen onlzctlenden toeloop van volk.De prins van
Joiuville wordt in den Haag en Ie Rotterdam en de prins J
van Pruisen te Brussel verwacht. In Londen is brand ont-
st.'.an in liet postkantoor, doch gelukkig gebluscht. De
Kalei !o*koop wil van de commiezen matrozen maken opdat j
de boerenjongens niet naar den mast behoeven geprest te
worden. De meikevers, ook een verslindend gedierte,
rigten groote schade aan in de provincie Gelderland. De
keizer van Oostenrijk is uit Weetien gevlugt, nadat hij kort
te voren groote bezuinigingen in zijne hofhouding gemaakt
hadmisschien om nog grootrro bezuinigingen te maken.
■Va» zijn tegenwoordig verblijf is tot dus verre niets be
kend Hel standbeeld van Willem I is reeds door eenige
voorname personen bezigtigd. Men wil dal er in de resi
dentie op de Kneuterdijk nog een standbeeld zal worden
opgerigt, ter eere van den mislukten minister-president
Scbimmelpetuiinck met het opschrift:
»AAN LORD SCHIMMELPENNING EN.
Do voorstanders en vereerders der »Brilsche Constitutie."
Ingezonden
{Ktrtoig
Wij noemden verder de inrigling van hel Instituut van Marine.
Men versta ons wel. Wij willeu iiiel nel inslituiil afschaf
fen, maar <lc weelde. VYij zijn er niet «enoeg van nabij mede
kekend, om liet overtollige in alle bijzoiiileilieden a.tn Ie too-
1 non en willen geen oordeel vellen op hetgeen er van verleid
vrorill maar tuee artikelen en wel zeer kostbaie kiiuncii wij
aanwijzen. Hel Instructie vaartuig Urania cu liet stooiuvaar-
tuig de Lovreus Kosler.
Geduimde drie maanden van liet jaar zijn er adelborsten
op de Urania ingescheept. Gcdiiicude dien lijd zijn de niet
ingescheepte adelhorslen van alle sclieepsexercitien vcislokeu
cu dat wel gedurende liet gunstigste saisoen. Voeg daar «lau
nog bij den lijd, die wij haar jaarlijks Ie Amsieidain zien
doorbrengen, om de uoodige teparaiieii Ie ondergaan en dus
alle adelborsten van dat ondei wijs verstoken zijn. Op dal
vaartuig is eene equipage van 40 a 50 koppen. Gesteld «lat
'die slei ke bemanning gedurende de drie maandeti| kscite reis-
togl uoodig zij, dan zal men loestem men «lat zij de overige
negen maanden al bitter weinig te «toen moeien hebben, iiy
zoo sterke bemanning is liet duidelijk, dat zoo «ie adel borsten
al dikwijls aan boord zijn (he'geen naar men zegt niet over
beeft en zich ook laat begrijpen a's men den lijd in aanmerking
neemt dal zij afwezig is cu waarschijnlijk 's winters afgetuigd
ligt) de matrozen het meeste weik «toen, terwijl men boven
dien van de zucht van een koiiiman.iant voor «te netheid vatv
zijn tuig en ook voor zijne eigtMic verantwoording niet andere
kan verwachten, «tan dal alle bindsels enz. door matrozen
gemaakt zuilen worden. Als wij nu stellen, «lal de Urania
jrariijks door vcroudciitig (uien zal tocli eenmaal een ander
faailiiig moeien nemen) en onderhoud aan voeding eu trac-
teuieulen der equipage ƒ20,000 kost (eu dit is zeker
verre beuedeu de waarheid) eu «lat er jaarlijks 20 adelborsten
van hel instituut gaan dan krijgt ieder jonker voor f 1000
les in de sclieepszakeii. Dat doel was beier eu voor minder
geld te bereiken. Steil men op de werf van hel Instituut een
schip gelijk dat hij de school van zee»aarf te Amsterdam met
een paar bekwame matrozen, of scheeps-onderofiictci endan
kan men vooreerst bet gclteeie jaar «tour de sclieepsexercitien
voortzetten ten andere «ie adelboisteil kunnen niet in naam
maar in derdaad dat schip tuigen en oultuigen en er al het
v ooi komende «verk op vei riglen .en len derde zal liet ouder houd zeer
gering zijn, daar liet voor zeeschepen afgekeurde touwwerk in
den tegel nog goed genoeg voor dat quasi-schip zai zijn. Ver
der late men jaarlijks «Ie hoogste klasse gedurende drie maan
den met ecu der zeeschepen aan het iNieuwediep of met het
wachtschip een kruislogl in de Noordzee doen en men zal voor «Je
afgeschalle Urania een illiuke schoener meer in dienst voorde
aclive zeemagt kunnen hebben.
Eu wat zullen wij dan nu van liet exccrcilie sloomvaartuig
zeggen? Waarlijk om zulke geldverspilling wordt men boos
want zeker vergrooteu wij niet, als wij stellen, «lat dit vaar
tuig jaarlijks J 10,000 aan den lande kost eu «lat waartoe?
Om de a li el hors Ie n een stoommachine Ie Jeerrn kennen? Dit
was oneindig beier te bereiken, als inen jaarlijks 1000 aaa
goed iugerigle modellen besteedde door onze machinisten op
«ie stilliggende stoomschepen te vervaardigen, waardoor dei*
hunnen vèelvuldigen leegeu lyd uuttig voor beu zelveu eu het