(Qcmctigbc Êcvtgtcu. j4hglit erend en geangliseerd. Bezuiniging bij hel Dep ar lemen t van Marine. ilerv, zoodat hot dan ook zeer hoog in prijs u. Onzo mi ne ra loge 11 stellen soor het tlcu naam van diamanloïdo te geven. MAINTZ, 23 Mei. Sedert Zondag verkeert men hier in aanhoudend gevaar. Het gevecht liisscheh de Pruisische troepen en de lmrgergarde heeft veel hloeds gekost; men spreekt van 15 dooden en 50 gewonden. De zaak was ech ter daarmede niet afgeioopen. Er werd gisteren en heden wederom gesproken van enkele lieden, die gedood zijn. Men kan niet voorbij cene Pruisische kazerne komen zonder ge vaar ie loopen doodgeschoten te worden; en zoo ook kan geen Piuisisch soldaat alleen op de straat verschijnen zonder kans van te worden doodgeslagen. De toestand is vreesc- o O lijk de wederzijdsche verbittering stijgt hoe langs zoo hoogcr en men ziet geen middel tot herstel der rust, dan in de veiwiplering der Pruisische regementen uit de vesting. Dit verlangen heeft de stedelijke regering dan ook reeds giste ren aan den hondsdag kenbaar gemaakt. Sedert heden mm gen is de sta.il van beleg wederom strenger dan gisteren. (De Mnintzer Zty. van 24 Mei bewaart nog steeds het diepste stilzwijgen over de gebeurtenissen daar ter stede). BURGERLIJKEN STAND. Gehuwd J. Buikes en F. Numeijer.K. GraafT en J. Breet. Bevallen; G. Denekamp &eb. Dulleman, D. C. A. Fiikke geb. Tan Ling, D.II. J. Drent gen. StarkZ.E. Richter geb. Tan der Ster, D. Hl. tan dei Wal Z. Overleden R. II. Smit, 57 j. N. Bakker 55 j. Ci*—I.i i II I I li 200 Studenten van de academie te Upsala hebben een concert gegeven, waarvan de opbrengst, na aftrek der on kosten. zal strekken, om Denemarken geldelijken onderstand te fel leeneii. In Brussel slaat hel getal dagbladen ver meerderd Ie worden, zoodra het zegelregt van dezelve is afgeschaft Ook ijvert men er sterk voor de verwijdering van vreemdelingen uit de publieke administraties. In de hoofdstad van Ierland zijn alle oplogten door de stralen verboden. Aldaar wordt verwacht koningin Victoria met iita» en kinderen. Eeue damesclub te Parijs heeft be sloten voortaan do sirenen des aanstoots (de mannen) geen toegang meer te serieenen. Het feest der eondragl heeft plaats gehad onder de begunstiging van zeer 1 raai weder en onder eenen onlzctlenden toeloop van volk.De prins van Joiuville wordt in den Haag en Ie Rotterdam en de prins J van Pruisen te Brussel verwacht. In Londen is brand ont- st.'.an in liet postkantoor, doch gelukkig gebluscht. De Kalei !o*koop wil van de commiezen matrozen maken opdat j de boerenjongens niet naar den mast behoeven geprest te worden. De meikevers, ook een verslindend gedierte, rigten groote schade aan in de provincie Gelderland. De keizer van Oostenrijk is uit Weetien gevlugt, nadat hij kort te voren groote bezuinigingen in zijne hofhouding gemaakt hadmisschien om nog grootrro bezuinigingen te maken. ■Va» zijn tegenwoordig verblijf is tot dus verre niets be kend Hel standbeeld van Willem I is reeds door eenige voorname personen bezigtigd. Men wil dal er in de resi dentie op de Kneuterdijk nog een standbeeld zal worden opgerigt, ter eere van den mislukten minister-president Scbimmelpetuiinck met het opschrift: »AAN LORD SCHIMMELPENNING EN. Do voorstanders en vereerders der »Brilsche Constitutie." Ingezonden {Ktrtoig Wij noemden verder de inrigling van hel Instituut van Marine. Men versta ons wel. Wij willeu iiiel nel inslituiil afschaf fen, maar <lc weelde. VYij zijn er niet «enoeg van nabij mede kekend, om liet overtollige in alle bijzoiiileilieden a.tn Ie too- 1 non en willen geen oordeel vellen op hetgeen er van verleid vrorill maar tuee artikelen en wel zeer kostbaie kiiuncii wij aanwijzen. Hel Instructie vaartuig Urania cu liet stooiuvaar- tuig de Lovreus Kosler. Geduimde drie maanden van liet jaar zijn er adelborsten op de Urania ingescheept. Gcdiiicude dien lijd zijn de niet ingescheepte adelhorslen van alle sclieepsexercitien vcislokeu cu dat wel gedurende liet gunstigste saisoen. Voeg daar «lau nog bij den lijd, die wij haar jaarlijks Ie Amsieidain zien doorbrengen, om de uoodige teparaiieii Ie ondergaan en dus alle adelborsten van dat ondei wijs verstoken zijn. Op dal vaartuig is eene equipage van 40 a 50 koppen. Gesteld «lat 'die slei ke bemanning gedurende de drie maandeti| kscite reis- togl uoodig zij, dan zal men loestem men «lat zij de overige negen maanden al bitter weinig te «toen moeien hebben, iiy zoo sterke bemanning is liet duidelijk, dat zoo «ie adel borsten al dikwijls aan boord zijn (he'geen naar men zegt niet over beeft en zich ook laat begrijpen a's men den lijd in aanmerking neemt dal zij afwezig is cu waarschijnlijk 's winters afgetuigd ligt) de matrozen het meeste weik «toen, terwijl men boven dien van de zucht van een koiiiman.iant voor «te netheid vatv zijn tuig en ook voor zijne eigtMic verantwoording niet andere kan verwachten, «tan dal alle bindsels enz. door matrozen gemaakt zuilen worden. Als wij nu stellen, «lal de Urania jrariijks door vcroudciitig (uien zal tocli eenmaal een ander faailiiig moeien nemen) en onderhoud aan voeding eu trac- teuieulen der equipage ƒ20,000 kost (eu dit is zeker verre beuedeu de waarheid) eu «lat er jaarlijks 20 adelborsten van hel instituut gaan dan krijgt ieder jonker voor f 1000 les in de sclieepszakeii. Dat doel was beier eu voor minder geld te bereiken. Steil men op de werf van hel Instituut een schip gelijk dat hij de school van zee»aarf te Amsterdam met een paar bekwame matrozen, of scheeps-onderofiictci endan kan men vooreerst bet gclteeie jaar «tour de sclieepsexercitien voortzetten ten andere «ie adelboisteil kunnen niet in naam maar in derdaad dat schip tuigen en oultuigen en er al het v ooi komende «verk op vei riglen .en len derde zal liet ouder houd zeer gering zijn, daar liet voor zeeschepen afgekeurde touwwerk in den tegel nog goed genoeg voor dat quasi-schip zai zijn. Ver der late men jaarlijks «Ie hoogste klasse gedurende drie maan den met ecu der zeeschepen aan het iNieuwediep of met het wachtschip een kruislogl in de Noordzee doen en men zal voor «Je afgeschalle Urania een illiuke schoener meer in dienst voorde aclive zeemagt kunnen hebben. Eu wat zullen wij dan nu van liet exccrcilie sloomvaartuig zeggen? Waarlijk om zulke geldverspilling wordt men boos want zeker vergrooteu wij niet, als wij stellen, «lat dit vaar tuig jaarlijks J 10,000 aan den lande kost eu «lat waartoe? Om de a li el hors Ie n een stoommachine Ie Jeerrn kennen? Dit was oneindig beier te bereiken, als inen jaarlijks 1000 aaa goed iugerigle modellen besteedde door onze machinisten op «ie stilliggende stoomschepen te vervaardigen, waardoor dei* hunnen vèelvuldigen leegeu lyd uuttig voor beu zelveu eu het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1848 | | pagina 3