WEEKBLAD vandes
es betf
IIFIIW
Ontwerp der Gemeentewet.
ACHTSTE JAAS3GAAG,
N°. 43.
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
«ingegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep.
De Prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
4* buitensteden franco per post 90 cents. Men
sbonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
taren zijner woonplaats.
N A A D A G
c0
1850.
ADVERTENTIEN gelieve men ongezegeld a.-.a
den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zaturdagsd««»
middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot i regels
is 60 centen voor eiken regel meer 15 cents»
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
31 T O 13 JE K.
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN", VEBTOOGEN enz.
Toén in het vorige jaar door den minister de Kempenaer zijn
ontwerp van de gemeentewet aan de Provinciale Staten ter overwe
ging werd toegezondenmaakten wij de opmerkingdat het nimmer
de bedoeling der grondwet kon geweest zijn, om omtrent deze or
ganieke wret, het adres in te winnen van een collegie, uit de oude
standen, naar een verworpen kiesstelsel, verkozen.
De meer rationele handelwijze, om eerst in het algemeen het
kiesregt te regelen, de Provinciale wet vast te stellen en de nieu
we provinciale vertegenwoordiging in het leven te roepenheeft die
bedenking weggenomennu door den minister ThorbecJce een ander
ontwerp ter beoordeeling aan de Provinciale Staten is aangeboden.
Omtrent dat ontwerp, ons nog slechts bekend door de verkorte me-
dedeeling in de grootere dagbladenkunnen wij geene bepaalde ver
gelijking maken met het ontwerp de Kempenaer. Wij verheugen
ons échter reeds een paar belangrijke wijzigingen op te merken.
EerstelijkDe benoeming van de wethouders. Bij de herzie
ning der grondwet wefd door velen verlangd, dat het geheele plaat
selijk bestuur een uitvloeisel zou zijn van de keuze der ingezetenen,
en daarom de Burgemeester, zoo al niet door den raadten minste
uit den raad verkozen moest worden. De grondwet heeft echter
Konings keuze geheel vrij gelaten. Bij het ontwerp van de Kem
penaer, wiens centralisatie-zucht ook elders gebleken was, werd da
benoeming van de wethouders mede aan den Koning gebragtzoo
dat het geheele collegie van dadelijk beheer in eene meer afhanke
lijke stelling tegenover het gouvernement kwam. "Volgens het te
genwoordig ontwerp daarentegen kiezen de leden van den raad de
wethouders uit hun midden, waardoor de meerdere zelfstandigheid
van hét plaatselijk bestuur tegenover de algemeene Begering een
krachtigen waarborg verkrijgt.
Ten''andere: De openbaarheid der vergaderingen van den raad.
Zonder geheel het regt te willen benemen, om in bijzondere om
standighedenin het geheim te beraadslagen en te besluitenwordt
thans de openbaarheid stellig gevorderd, bij de beraadslaging over
de plaatselijke begrooting, de rekening en andere finantiele onder
werpen. Zeer teregt.
Indien het besluiten der vergadering ook bij deze onderwerpen
mogelijk gesteld wordtzouden wij weldra vindendat op sommige
plaatsen de geheime beraadslaging over deze onderwerpen tot fegel
werd verheven.
Terwijl volgens het ontwerp de Kempenaer de begrooting slechts j
ter inzage op de secretarie behoefde neergelegd te worden, zal zij
nu in druk, of bij afschrift, tegen betaling der kosten, voor ieder
verkrijgbaar zijn. De heffing der plaatselijke belastingen werd bij het
ontwerp de Kempenaer naar eene bijzondere wet verwezen. In het
tegenwoordig ontwerp zijn de hoofdregelen daarvoor opgenomen
waarvan wij de strekking, om de belasting meer regtstreeks en niet-in-
direct door accijnsen te heffen, zeer toejuichen. Hieraan is een
zeer groot voordeel verbonden, namelijk niet alleen dat dergelijke
directe belastingen meer den gegoede drukken, maar ook omdat zij
tot zuinigheid in het beheer dwingen. Het is zoo gemakkelijk aan
geld te komen, als men dat door eenigo opcenten op de accijnsen
kan vinden; de belastingschuldige bespeurt het minder, dat hen-
het geld wordt afgenomen, maar bij regtstreeksche belasting roeit,
ieder dadelijk den last, en de overtuiging der noodzakelijkheid be
hoort te bestaan, wil men geene ontevredenheid wekken.
De heffing der belasting op de accijnsen zal nimmer meer dan
100 pCt. van de Eijksbelasting mogen bedragen, en nimmer op
sout en step mogen drukken. Gaarne hadden wij hierbij ook do
brandstof van de plaatselijke accijns vrijgesteld gezien, als drukken
de vooral zwaar op dc behoeftige klasse. Dit bezwaar zal echter
grootendeels weggenomen worden, indien het Itijk zelf de bclr-s-
ting op de turf afschaft, of aanzienlijk vermindert, dewijl dc plaat
selijke accijns als opcent daardoor ook van zelve afgeschaft of lig
ter gemaakt wordt.
Eene bedenking door ons tegen het ontwerp de Kempenaer ge
maakt, is ook bij dit ontwerp niet weggenomen; namelijk: het
beperkt getal leden van den raad in kleinere gemeenten. Wij
stemmen zeer gaarne toe, dat in de kleinste gemeenten van 1004
a 1500 zielen, het getal moeijelijk hooger dan zeven zal Kun
nen worden opgevoerd, omdat men zou stuiten op het gebrek aar-
geschikte personen; maar van dit cijfer wenschten wij in den aan
vang eene snelle opklimming. Zijn er in gemeenten beneden 1504
inwoners, zeven geschikte personen, dan mag men aannemen dat
van 1500 tot 3000, wel negen te vinden zullen zijn; van 3000
tot 4500 wel elf; van 4500 tot 6000 wel dertien; van 6000 tot
10,000 vijftien; eenmaal dit cijfer bereikt hebbende, kan de op
klimming veel langzamer gaan. Door dit grootere getal zal men
beter de onafhankelijkheid van den raad tegenover het collegie van
Burgemeester en "Wethouders bewaren. In gemeenten, waar zeven
raadsleden zijnzal slechts ééno stem zich hjj-diüvan Burgemeg
ter en "Wethouders hebben te voegen-dm hun nt%den s
meerderheid te geven; in gemeenten, ^waVr «ègen^ijm, zql
slechts twee stemmen noodig zijne$. men begrypt, dut
wijze feitelijk de raad zich in het nitvöcrend collegie <sku1