WEEKBLAD vandes es betf IIFIIW Ontwerp der Gemeentewet. ACHTSTE JAAS3GAAG, N°. 43. Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen «ingegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep. De Prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor 4* buitensteden franco per post 90 cents. Men sbonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan taren zijner woonplaats. N A A D A G c0 1850. ADVERTENTIEN gelieve men ongezegeld a.-.a den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zaturdagsd««» middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot i regels is 60 centen voor eiken regel meer 15 cents» behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing. 31 T O 13 JE K. STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN", VEBTOOGEN enz. Toén in het vorige jaar door den minister de Kempenaer zijn ontwerp van de gemeentewet aan de Provinciale Staten ter overwe ging werd toegezondenmaakten wij de opmerkingdat het nimmer de bedoeling der grondwet kon geweest zijn, om omtrent deze or ganieke wret, het adres in te winnen van een collegie, uit de oude standen, naar een verworpen kiesstelsel, verkozen. De meer rationele handelwijze, om eerst in het algemeen het kiesregt te regelen, de Provinciale wet vast te stellen en de nieu we provinciale vertegenwoordiging in het leven te roepenheeft die bedenking weggenomennu door den minister ThorbecJce een ander ontwerp ter beoordeeling aan de Provinciale Staten is aangeboden. Omtrent dat ontwerp, ons nog slechts bekend door de verkorte me- dedeeling in de grootere dagbladenkunnen wij geene bepaalde ver gelijking maken met het ontwerp de Kempenaer. Wij verheugen ons échter reeds een paar belangrijke wijzigingen op te merken. EerstelijkDe benoeming van de wethouders. Bij de herzie ning der grondwet wefd door velen verlangd, dat het geheele plaat selijk bestuur een uitvloeisel zou zijn van de keuze der ingezetenen, en daarom de Burgemeester, zoo al niet door den raadten minste uit den raad verkozen moest worden. De grondwet heeft echter Konings keuze geheel vrij gelaten. Bij het ontwerp van de Kem penaer, wiens centralisatie-zucht ook elders gebleken was, werd da benoeming van de wethouders mede aan den Koning gebragtzoo dat het geheele collegie van dadelijk beheer in eene meer afhanke lijke stelling tegenover het gouvernement kwam. "Volgens het te genwoordig ontwerp daarentegen kiezen de leden van den raad de wethouders uit hun midden, waardoor de meerdere zelfstandigheid van hét plaatselijk bestuur tegenover de algemeene Begering een krachtigen waarborg verkrijgt. Ten''andere: De openbaarheid der vergaderingen van den raad. Zonder geheel het regt te willen benemen, om in bijzondere om standighedenin het geheim te beraadslagen en te besluitenwordt thans de openbaarheid stellig gevorderd, bij de beraadslaging over de plaatselijke begrooting, de rekening en andere finantiele onder werpen. Zeer teregt. Indien het besluiten der vergadering ook bij deze onderwerpen mogelijk gesteld wordtzouden wij weldra vindendat op sommige plaatsen de geheime beraadslaging over deze onderwerpen tot fegel werd verheven. Terwijl volgens het ontwerp de Kempenaer de begrooting slechts j ter inzage op de secretarie behoefde neergelegd te worden, zal zij nu in druk, of bij afschrift, tegen betaling der kosten, voor ieder verkrijgbaar zijn. De heffing der plaatselijke belastingen werd bij het ontwerp de Kempenaer naar eene bijzondere wet verwezen. In het tegenwoordig ontwerp zijn de hoofdregelen daarvoor opgenomen waarvan wij de strekking, om de belasting meer regtstreeks en niet-in- direct door accijnsen te heffen, zeer toejuichen. Hieraan is een zeer groot voordeel verbonden, namelijk niet alleen dat dergelijke directe belastingen meer den gegoede drukken, maar ook omdat zij tot zuinigheid in het beheer dwingen. Het is zoo gemakkelijk aan geld te komen, als men dat door eenigo opcenten op de accijnsen kan vinden; de belastingschuldige bespeurt het minder, dat hen- het geld wordt afgenomen, maar bij regtstreeksche belasting roeit, ieder dadelijk den last, en de overtuiging der noodzakelijkheid be hoort te bestaan, wil men geene ontevredenheid wekken. De heffing der belasting op de accijnsen zal nimmer meer dan 100 pCt. van de Eijksbelasting mogen bedragen, en nimmer op sout en step mogen drukken. Gaarne hadden wij hierbij ook do brandstof van de plaatselijke accijns vrijgesteld gezien, als drukken de vooral zwaar op dc behoeftige klasse. Dit bezwaar zal echter grootendeels weggenomen worden, indien het Itijk zelf de bclr-s- ting op de turf afschaft, of aanzienlijk vermindert, dewijl dc plaat selijke accijns als opcent daardoor ook van zelve afgeschaft of lig ter gemaakt wordt. Eene bedenking door ons tegen het ontwerp de Kempenaer ge maakt, is ook bij dit ontwerp niet weggenomen; namelijk: het beperkt getal leden van den raad in kleinere gemeenten. Wij stemmen zeer gaarne toe, dat in de kleinste gemeenten van 1004 a 1500 zielen, het getal moeijelijk hooger dan zeven zal Kun nen worden opgevoerd, omdat men zou stuiten op het gebrek aar- geschikte personen; maar van dit cijfer wenschten wij in den aan vang eene snelle opklimming. Zijn er in gemeenten beneden 1504 inwoners, zeven geschikte personen, dan mag men aannemen dat van 1500 tot 3000, wel negen te vinden zullen zijn; van 3000 tot 4500 wel elf; van 4500 tot 6000 wel dertien; van 6000 tot 10,000 vijftien; eenmaal dit cijfer bereikt hebbende, kan de op klimming veel langzamer gaan. Door dit grootere getal zal men beter de onafhankelijkheid van den raad tegenover het collegie van Burgemeester en "Wethouders bewaren. In gemeenten, waar zeven raadsleden zijnzal slechts ééno stem zich hjj-diüvan Burgemeg ter en "Wethouders hebben te voegen-dm hun nt%den s meerderheid te geven; in gemeenten, ^waVr «ègen^ijm, zql slechts twee stemmen noodig zijne$. men begrypt, dut wijze feitelijk de raad zich in het nitvöcrend collegie <sku1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1850 | | pagina 1