m WEEKBLAD van den ishmt IIELDEB en het SIIEüWEDIEP. Beurt,- en Veerschepen. ACHtTSTE JAA»©A!ï«. 4 V. 44. Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen uigegeven bij C. HAKKER Bz te Nieuwe Diep De Trijs is 80 Cis. in de drie maanden en voor de buitensteden franco per post 90 cents. Men a&euneert zich bij de Boekhandelaren en Fostkan- tsren zijner woonplaats. M Ik A IX J* A G 1 G 11 ËT 1850. ADVERTENTIEN gelieve men ongeregeld aa» den Uilgever in te zenden, uiterlijk Zaturdagsdes middags ten 12 urede prijs vau 1 tot 4 regels is GO centen voor eiken regel meer 15 cente» behalve 35 centen zegelregt voor eike i iaatsing. 28 e C S! 3 B 15, STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VE15TOOGEN ENZ. In het verslag van den Gouverneur, en Gedeputeerde Staten over 1849 en 50 komt voor, dat Gedeputeerde Staten, door «-den .minister van Binnenlandsche Zaken verzocht zijn geworden, hun .gevoelen te doen kennen, aangaande eene eventuele wijziging der .nog van kracht zijnde bepalingen, omtrent de beurt-, veer- en .marktschepen. Na omtrent eene zoo belangrijke aangelegenheid .gehoord te hebbendo consideratien van. eenige stedelijke bestu- »renzoowel als die der kamer van koophandel en fabrieken te nAmsterdamhebben Gedeputeerde Staten te kennen gegeven, dat .het behouden van geregelde beurtveeren in het belang des han- .dels zeer vrenschelijk moet worden beschouwddat bij eene ge- .lieel vrije concurrentie de beurtschepen niet kunnen blijven be- .staan; dat Gedeputeerde Staten ziek wel konden vereenigen met sliet denkbeeld, dat aan niemand, die concessie vraagt tot het daar- .stellen van een beurtveer, uitsluitende vergunning zal worden ver- .leend, doch dat het steeds aan de leoordeeling van de hiertoe ge- eroepen authoriteit behoort te worden overgelatenom bij elke .nieuwe" aanvraag te overwegen en te beslissen, of zoodanige me- .dedinging in het belang van het publiek en in het belang van den .handel, al dan niet moet worden toegelaten. Ook hebben Gedc- .puteerdc Staten vermeend, niet onopgemerkt te mogen laten, dat .vele veeren, hetzij door aankoop, hetzij door overgang van vader »op zoon, de eigendom der tegenwoordige bezitters zijn, terwijl .meerdere onder hen uitsluitende regten op die beurtvaarten scliij- ffiicn te hebben. Ook zijn er andere veeren voor vele jaren ver- pacht, hetgeen voor onderscheidene gemeenten geen onbelangrijk «inkomen oplevert." Wat do vroegere Provinciale Staten met zulk een verslag deden is ons onbekend. Voor zoover wij gissen mogen, werd het aange hoord, voor notificatie aangenomen, en in de Staten-vergaderingen werd er niet meer van gesproken. Wanneer de Provinciale Staten zich en met do feiten en met de redeneringen volkomen vereenigenlaat zich die stilzwijgendheid verklarenmaar waar dit niet het geval isschijnt het ons toe dat de punten van verschil ter sprake bekooren te komen. Het onderwerp, dat wij uit het verslag aanhaalden, verdient dit. Hoedanig ook de uitslag der discussie zijn zou, zij zou een stap nader tot de erkenning der waarheid zijn. De wederzijdsche gron den zouden getoetst worden cn de publieke opinie zou worden voor bereid, om uitspraak te kunnen doen. In het 'laatst des vorigen jaars namen wij een ingezonden stuk over de beurt- en veerschepen op, met welks inhoud wij ons gaar ne vereenigen. Een beurt- of veerschip is een monopolie en wij begrijpen niet, waarom dit monopolie minder schadelijk op de al- gemeene welvaart zou werken dan elk ander. Indien de aanvoer der eerste levensbehoeften geheel aan de vrije concurrentie wordt overgelaten; indien het bestuur van Amsterdam, op dc vrije concurrentie vertrouwende, gerust gaat slapen, zonder duizende suppoosten aan te stellen, die zorgen zullen, dat den vol genden dag voor de tweemaal honderd-duizend ingezetenenbrood vleesck en andere behoeften worden aangevoerddan begrijpen wij niet, hoe men vrees kan voeden, dat de vrije concurrentie niet behoorlijk in het vervoer van personen en goederen zal voorzien. Tusseken grootere plaatsen laat zich het nadeel veel minder ge voelen omdat dc natuur der dingeneindelijk sterker dan de voor- oordeelen, door meer dan een beurtman aan te stellen, het mo nopolie en zijne nadoelen tempert. Daar bestaat eene betrekke lijke concurrentie. Gedeputeerde Staten, ofschoon zij de kamer van koophandel cn de stedelijke besturen hebben geraadpleegdle veren niet veel nieuwe gronden voor het behoud der beurtschepen. Ilct eerste argument is: dat bij eene geheel vrije concurrentie dc beurtschepen niet kunnen blijven bestaan. Indien wij die bedenking analyseren, dan kan er geen anderen zin aan gehecht worden dan deze: dat er wel een bestaan is voor één, maar niet voor twee. Maar zoo lang er bestaan is voor één persoon, waarlijk dan be hoeft men bij vrije concurrentie niet te vreezendat er niemand zal komen. De staat, alle beroepen aan de vrije concurrentie overla tende, niet zorgende, dat bakkers, slagers, kleedermakers, of win keliers een goed bestaan hebbenbehoeft ook niet te zorgen voor het bestaan van een schipper. Neemt hij het eene beroep in zijne hoede, hij zal 'Ze allen in zijne hoede moeten nemen, en wij zijn in het Eldorado der Socialistenwaar de staat zorgtdat het ieder welga. Dat er dus slechts voor één een bestaan zou zijnis geen ar gument; of meent men, dat het gevolg zal zijn, dat door de con currentie eindelijk de schippers de beurtvaart geheel zullen staken Er is niets geen gevaar voor; zoo lang er voor één brood is, zal er geen veerschip verdwijnenof drie anderen staan gereed do opengekomen weide te begrazen. Gedeputeerde Staten willen niet eene uitsluitende vergunning doen verleenendoch het moest aan de daartoe gei^prnAuthori teit worden overgelaten, om bij elke nieuwe aaiwj IJe gen cn te beslissen, of zoodanige ipededinging/in hetHïelaag vf het publiek en in de belangen van den handel, al dhrTmietsiin e ovCTore- worden toegelaten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1850 | | pagina 1