WEEKBLAD tas des
N". 45.
850.
n?T\iPi\PiÜP
Beurt- en Veerschepen.
ASIHTSTS JAAK&AWC!.
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
ongegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep
Da i'rijs is 80 Cis. in de drie maanden en voor
ds buitensteden franco per post 90 cents. Men
aksuneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
toren zijner woonplaats.
m A A X 3.4K
vx
£i:l
X il r t s kJ k S ii if 1 1JI fl
ADVERTEKTIEN gelieve men ongezegeld aan
den Uitgever in te zenden uiterlijk Zaturdags des
middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot 4 regeis
is GO centen voor eiken regel meer 15 center
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing-
ïtf O V
31 SS Ik St.
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VEKTOOGEN enz.
IL
In ons vorig nummer vermeldden wijdat Gedeputeerde Staten
in hun verslag verklaarden geen uitsluitend monopolie te willen;
maar de vermeerdering van hét aantal beurtschepen afhankelijk te
willen stellen van zekere, niet genoemdeautlioriteitdie zou beslis
sen, of het publiek en de handel er belang bij lieeft.
Wij deden opmerken, dat cene vermeerdering van gelegenheden,
om personen of goederen te vervoerenaltijd in het belang van den
handel cn van het publiek is en dus elke aanvraag, indien men we
zenlijk dat belang alleen op het oog had, zou behooren te worden
toegewezenhetgeen elke aanvraag inderdaad onnoodig zou maken.
Wij deden wijders opmerken, dat, indien Gedeputeerde Staten
bedoelden, dat die onbepaalde vermeerdering moest worden getem
perd, door het belang der schippers, en dus het bestaan van de
schippers in harmonie moest gebragt worden met de belangen van
het publiek en des handels, men van die ongenoemde autlioriteit
liet onmogelijke vergde, omdat er geen mensch bestaat, die deze
weegschaal kan houden, of de gewigtcn er van kent. Er is geen
mensch, die met stellige wetenschap uitspraak kan doen; men zal
het nimmer verder kunnen brengen, dan eene blootc gissing; en
het verleenen ©f weigeren cencr concessie zal altijd berusten op eene
particuliere meening, en derhalve op willekeur.
Zal die bevoegde autlioriteit rondsnuffelen, wat er met eik beurt
schip verzonden wordt, ten einde in staat te zijn bij tijds te kun
nen zeggen: nEischippertjes, nu begint gij te veel te verdienen
e wij zullen u een nieuwen concurrent gevenUw vervoer
.neemt zoo toe, dat het mijne wijsheid voorkomt, dat het publiek
en de handel nog een concurrent vorderen."
Of zal dat oogenblik eerst geboren zijnals de toevloed van
menschen en goederen zoo groot is, dat de schippers hen niet
meer kunnen vervoeren?
Om alle willokour voortekomenzou het noodig zijneen schaal
te maken van het vervoer van personen en" goederenvolgens wel
ke men zou kunnen handelen. Zoo veel passagiers en zoo veel
baaltjes één beurtman; eens zoo veel twee beurtlieden enz.
Maar indien men dat wil, dan zal dat in evenredigheid gebragt
moeten worden van de grootte der gebezigde vaartuigen. Want
bet eene kan veel meer vervoeren dan het andere vaartuig. Men
zal moeten letten op alle noodige kosten van knechts, jaagloonen,
bruggelden enz, Zoolang gij zoodanig tarief niet kunt maken,
dan bewijst gij uw onvermogenom ooit het tijdstip, dat de nood
zakelijkheid ons gaf, te bepalen; want de bevoegde aathoriteit zen
toch voor zich zulk een schaal moeten maken, om daarnaar do
noodzakelijkheid van eene concessie te beoordeelcn.
Wij willen r.og verder het stelsel analyseren cn vragen, wat ea!
de bevoegde autlioriteit doen, als er anderhalve beurtman nopffig is
Het vertier tusschen een paar plaatsen gaat niet met plotselinge
sprongen vooruit, of achteruit. Het vertier neemt langzaam ton,
of af. Laat men het aan de vrije concurrentie over, er is niets
geen zwarigheid; gaat het vertier vooruit, men zal een tweeden
beurtman reeds zien verrijzen, wanneer nog slechts een halve meer
bestaan kan; maar öc ondernemer waagt liet, in de hoop, dat het
•vertier nog meer zal toenemen; hij beproeft, ten einde klandisiets
krijgen, het iets goedkoop er te doen, en dwingt daardoor weldra-
zijn concurrent ook goedkoops» te worden; maar door deze d
der prijzen, neemt juist het vertier weer sneller toe, en weldra
vinden beiden er een bestaan door. De onderlinge concurrentie
heeft het publiek, den handel, geriefd, op de uitbreiding der rek-
tien gunstig gewerkt, en eindelijk zich zelve bevoordeeld.
Gaat daarentegen het verkeer tusschen twee plaatsen achteruit;
ontstaan er daardoor te veel beurtschepen; men worstelt cenigcn
tijd tegen de concurrentie. Hij, die het best voor de personen en
de goederen zorgt, hen het spoedigst overbrengt, houdt de necstn
klandisie; de andere gaat het hardst achteruit, tot dat hij ziet,
dat het voor hem niet meer houdbaar is, en h\j de plaats ruimt.
Zal dat eene autlioriteit moeten beoordeelcn? Arme autlioriteit
die door de wet wordt gedwongen te beslissen, in eene zaak,
waarin naauwelijks een enkel feit U in de duisternis ten leiddraad
kan verstrekken, en honderd anderen voor u verborgen zijn! Men
hoort in vele plaatsen de bakkers klagen, dat er te veel bakkers
zijn; slagers, dat er tc veel slagers zijn; even zoo zal :.:on de.
beurtschippers hooren klagen, dat er te veel beurtschippers zijn;
maar het publiek zal evenmin iets lijden, door dat groot getal
beurtschippers, als het nu te lijden heeft van het groot getal bek
kers en slagers. De concurrentie zal alle» brengen op der.
"laagst mogelijken prijs en dit is altijd een voordeel voor het pu
bliek; dat, omdat de prijzen laag zijn, er meer gebruik van naakt.
Het levert eene gelegenheid te meer op tot ondernemingen, en
bevordert daardoor de algemeene welvaart. Wat de vermindering-er
van prijzen kan te weeg brengen, zagen wij aog onlangs uit de
verklaring des ministers van financiën, dat in de maand Septem
ber het brieven-vervocr met GO percent was vermeerderd; cn wij
hebben slschts het oog te vestigen op de duizende personen, die
ihaas langs
de spoorwegen vervoerd wordg,
bcwiis
"v