WEEKBLAD tas des N". 45. 850. n?T\iPi\PiÜP Beurt- en Veerschepen. ASIHTSTS JAAK&AWC!. Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen ongegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep Da i'rijs is 80 Cis. in de drie maanden en voor ds buitensteden franco per post 90 cents. Men aksuneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan toren zijner woonplaats. m A A X 3.4K vx £i:l X il r t s kJ k S ii if 1 1JI fl ADVERTEKTIEN gelieve men ongezegeld aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Zaturdags des middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot 4 regeis is GO centen voor eiken regel meer 15 center behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing- ïtf O V 31 SS Ik St. STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VEKTOOGEN enz. IL In ons vorig nummer vermeldden wijdat Gedeputeerde Staten in hun verslag verklaarden geen uitsluitend monopolie te willen; maar de vermeerdering van hét aantal beurtschepen afhankelijk te willen stellen van zekere, niet genoemdeautlioriteitdie zou beslis sen, of het publiek en de handel er belang bij lieeft. Wij deden opmerken, dat cene vermeerdering van gelegenheden, om personen of goederen te vervoerenaltijd in het belang van den handel cn van het publiek is en dus elke aanvraag, indien men we zenlijk dat belang alleen op het oog had, zou behooren te worden toegewezenhetgeen elke aanvraag inderdaad onnoodig zou maken. Wij deden wijders opmerken, dat, indien Gedeputeerde Staten bedoelden, dat die onbepaalde vermeerdering moest worden getem perd, door het belang der schippers, en dus het bestaan van de schippers in harmonie moest gebragt worden met de belangen van het publiek en des handels, men van die ongenoemde autlioriteit liet onmogelijke vergde, omdat er geen mensch bestaat, die deze weegschaal kan houden, of de gewigtcn er van kent. Er is geen mensch, die met stellige wetenschap uitspraak kan doen; men zal het nimmer verder kunnen brengen, dan eene blootc gissing; en het verleenen ©f weigeren cencr concessie zal altijd berusten op eene particuliere meening, en derhalve op willekeur. Zal die bevoegde autlioriteit rondsnuffelen, wat er met eik beurt schip verzonden wordt, ten einde in staat te zijn bij tijds te kun nen zeggen: nEischippertjes, nu begint gij te veel te verdienen e wij zullen u een nieuwen concurrent gevenUw vervoer .neemt zoo toe, dat het mijne wijsheid voorkomt, dat het publiek en de handel nog een concurrent vorderen." Of zal dat oogenblik eerst geboren zijnals de toevloed van menschen en goederen zoo groot is, dat de schippers hen niet meer kunnen vervoeren? Om alle willokour voortekomenzou het noodig zijneen schaal te maken van het vervoer van personen en" goederenvolgens wel ke men zou kunnen handelen. Zoo veel passagiers en zoo veel baaltjes één beurtman; eens zoo veel twee beurtlieden enz. Maar indien men dat wil, dan zal dat in evenredigheid gebragt moeten worden van de grootte der gebezigde vaartuigen. Want bet eene kan veel meer vervoeren dan het andere vaartuig. Men zal moeten letten op alle noodige kosten van knechts, jaagloonen, bruggelden enz, Zoolang gij zoodanig tarief niet kunt maken, dan bewijst gij uw onvermogenom ooit het tijdstip, dat de nood zakelijkheid ons gaf, te bepalen; want de bevoegde aathoriteit zen toch voor zich zulk een schaal moeten maken, om daarnaar do noodzakelijkheid van eene concessie te beoordeelcn. Wij willen r.og verder het stelsel analyseren cn vragen, wat ea! de bevoegde autlioriteit doen, als er anderhalve beurtman nopffig is Het vertier tusschen een paar plaatsen gaat niet met plotselinge sprongen vooruit, of achteruit. Het vertier neemt langzaam ton, of af. Laat men het aan de vrije concurrentie over, er is niets geen zwarigheid; gaat het vertier vooruit, men zal een tweeden beurtman reeds zien verrijzen, wanneer nog slechts een halve meer bestaan kan; maar öc ondernemer waagt liet, in de hoop, dat het •vertier nog meer zal toenemen; hij beproeft, ten einde klandisiets krijgen, het iets goedkoop er te doen, en dwingt daardoor weldra- zijn concurrent ook goedkoops» te worden; maar door deze d der prijzen, neemt juist het vertier weer sneller toe, en weldra vinden beiden er een bestaan door. De onderlinge concurrentie heeft het publiek, den handel, geriefd, op de uitbreiding der rek- tien gunstig gewerkt, en eindelijk zich zelve bevoordeeld. Gaat daarentegen het verkeer tusschen twee plaatsen achteruit; ontstaan er daardoor te veel beurtschepen; men worstelt cenigcn tijd tegen de concurrentie. Hij, die het best voor de personen en de goederen zorgt, hen het spoedigst overbrengt, houdt de necstn klandisie; de andere gaat het hardst achteruit, tot dat hij ziet, dat het voor hem niet meer houdbaar is, en h\j de plaats ruimt. Zal dat eene autlioriteit moeten beoordeelcn? Arme autlioriteit die door de wet wordt gedwongen te beslissen, in eene zaak, waarin naauwelijks een enkel feit U in de duisternis ten leiddraad kan verstrekken, en honderd anderen voor u verborgen zijn! Men hoort in vele plaatsen de bakkers klagen, dat er te veel bakkers zijn; slagers, dat er tc veel slagers zijn; even zoo zal :.:on de. beurtschippers hooren klagen, dat er te veel beurtschippers zijn; maar het publiek zal evenmin iets lijden, door dat groot getal beurtschippers, als het nu te lijden heeft van het groot getal bek kers en slagers. De concurrentie zal alle» brengen op der. "laagst mogelijken prijs en dit is altijd een voordeel voor het pu bliek; dat, omdat de prijzen laag zijn, er meer gebruik van naakt. Het levert eene gelegenheid te meer op tot ondernemingen, en bevordert daardoor de algemeene welvaart. Wat de vermindering-er van prijzen kan te weeg brengen, zagen wij aog onlangs uit de verklaring des ministers van financiën, dat in de maand Septem ber het brieven-vervocr met GO percent was vermeerderd; cn wij hebben slschts het oog te vestigen op de duizende personen, die ihaas langs de spoorwegen vervoerd wordg, bcwiis "v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1850 | | pagina 1