PT5. 51.
ttvs^BlGE4 "Bt g0
VAJi DIS
1850,
ES ÜET
Plaatselijke Belastingen.
ACHTSTE JAAR8AJTG.
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
nagegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep.
De 1'rijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
ds buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
teren zijner woonplaats.
HAAXDAlQ
.u
t
ADVERTENTIE?! gelieve men ongezegeld asa
den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zalurdagsón
middags ten 12 urede prijs van 1 tot 4 regel»
is 60 centen voor eiken regel meer 15 centen
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
10
DBtEHBEE.
st-sa
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VEETOOGEN enz.
Voor zoo ver de beraadslagingen van onze Provinciale Staten ter
onzer keimisse zijn gekomen, schijnen de bepalingen der ontwor
pen gemeente-wetbetreffende het belastingstelsel in de gemeenten,
de meeste bedenkingen te hebben uitgelokt.
Door den Minister worden de volgende belastingen voorgesteld
lo. Opeenten op de hoofdsom der grondbelasting tot een bedrag
van 15 percent voor gebouwde, en van 10 percent voor ongebouw
de eigendommen.
2o. Opcenten op de hoofdsom der personele belasting tot een
bedrag van 25 percent.
3o. Opcenten op de hoofdsom van andere directe belastingen,
behalve van patent tot 25 percent.
4o. Hoofdelijke omslagenof andere plaatsel. dir. belastingen naar
grondslagen, die eenen redelijken maatstaf van het zuiver inkomen
der belastingschuldigen opleveren.
5o. Belastingen op voorwerpen van verbruik.
6o. Belasting op de honden.
7o. Belasting op tooneelvertooningen en andere openbare ver
makelijkheden.
8o. Eindelijk weg-, straat-, haven-, kaaigelden en dergelijken.
Omtrent de belasting op voorwerpen tot verbruik wordt bepaald,
dat zij, voor zoo ver die voorwerpen aan rijks-accijns onderhevig zijn,
in den regel niet hooger dan de hoofdsom van den rijks-accijns kun
nen stijgen. Zijn echter de opcenten op de grondbelasting en an
dere directe belastingen tot het vermelde maximum geklommen, dan
zal de accijns op het gemaal, voor zoover de tarwe betreft, het ge-
slagt, voor zoo ver runderen en kalveren betreft, de wijn en het ge
distilleerd tot 150 percent kunnen worden gebragt. Hiertegen zijn
zoo vele bezwaren geopperd, dat als resultaat der beschouwingen is
'te kennen gegeven, dat de wet al die bijzondere bepalingen, om
trent de plaatselijke belastingen zoude ter zijde stellen, en de her
ziening der rijks-aocijnsen afgewacht moest worden, om dan bij de
wet te bepalen, hoeveel plaatselijke belastingen op elke rijksbelas
ting geheven zal kunnen worden.
Dit voorstel achten wij niet aannemelijk. Geen verschuivenHoe
groot de moeijelijkheden ook zijn, waartegen men hebbe tc kam
pen, door uitstellen en verschuiven komt men geene enkele zwarig
heid te boven. De gemeentelijke organisatie is thans aan de orde;
thans zij dan ook het oogenblik, om na rijp wikken en wegen,
een besluit te nemen. Indien men zoolang wil wachteD, tot dat
allen éénstemmig denken, komt men er nooit.
Eene der eerste bedenkingen, die wij tegen het ontwerp verno
men hebben, bestaat hierin, dat door de vermeerdering van het
aantal opcenten op het personeel, het getal non valeurs zal toenemen.
De opmerking is juist; maar vooreerst zou men kunnen opmer
ken, dat die non valeurs posten zijn van personen, die niets bezit
ten en het toch niet zeer onbillijk is, dat die niets heeft, ook wat
minder betaalt. Want.men vergete niet, dat geen mensch geheel
vrij blijft. De mindere klasse betaalt in het voorgedragen stels:!
toch 100 percent van rijks-accijns op roggebrood, schapen- en var-
kensvleesch, en zijn er liefhebbers van een borrel onder, voor het
gedistilleerd is hunne contributie 150 percent op rijks-accijns.
Maar ten andere: zou de vraag zijn, of het aantal non valeurs
niet aanzienlijk minder zou zijnindien de ontvangers niet de be
lastingen lieten oploopen, tot dat zij oninbaar zijn geworden; maar
maandelijks eiken achterstallige dadelijk vervolgden, en in het hij
zonder, zoo de rijks-belasting dus gewijzigd werd, dat zij om' da
veertien dagen betaalbaar werd.
Zoodanige verhoogde personelo belasting zouvreesde men<1?
gegoeden uit de steden naar het platteland verjagen. Wij gelooven
het niet mogelijk. Het getal renteniers, die gaan wonen, waar zij
verkiezen, is uiterst gering. Gegoede regterlijke of administrativo
ambtenaren kunnen niet gaan wonen waar zij willen. Gegoede
kooplieden zullen voor de personele belasting r.iet naar het land
vlugteu, waar zij geen handel kunnen drijven. De gegoeden zelfs,
die vrijer in hunno beweging zijn, zullen zij het gezellig verkeer,
hunne schouwburgen, concerten, sociëteiten, letterkundige of andere
vereenigingen, vaarwel zeggen, uit vrees voor de personele belas
ting? Hierbij weegt dan nog de opvoeding der kinderen, de ge-
reedar hulp bij zieken, en dergelijken.
Neen, die vrees door Provinciale Staten geuit, komt ons zeerbe-
lagchelijk voor. De gegoede middenstand is nog niet door de hoo-
ge accijnsen en andere stedelijke lasten uit Amsterdam verdreven.
Hij zal ook niet wijken voor de personele belasting, zoolang hij die
voordeelen van Amsterdam geniet en bijna het gansche land in
zijne winkels komt koopen.
Hoofdelijke omslagen zijn in steden van handel en industrie
onmogelijk, wanneer men billijkheid en regtvaardighcidbij het
heffen der belastingen, niet wil op zijde schuivon, zegt het rapport
der Provinciale Staten. Alsof er ééno belasting ware, die regt-
vaardig en billijk isalsof de accijnsen niet veel onregtvaardiger
niet veel onbillijker werkten.
Een stelsel van verschillende belastingen eeuIgÏHjs nabij de
h-iii>V i* sliwj
billijkheid en regtvaardigheid komen; ma