WEEKBLAD van DEN
r. is.
1851.
en het MEUWEüiEP.
Ontwerp van wet tot regeling van
de samenstelling, inrigling en
bevoegdheid der Gemeen te-
Bes turen.
NECJE3£©55 JA1RGMO
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
uitgegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep
De Prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 ceuts. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkans-
toren zijner woonplaats.
MAANDAG
ADVERTENTIEN gelieve men ongezegeld aau
den Uitgever in te zenden uiterlijk Zaturdags do*
middags ten 12 ure de prijs van 1 lot 4 regels
is 60 centen voor eiken regel meer 15 centen f
behalve 35 centen zegeiregt voor eike laatsui^
28 A P R E Li.
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VEKTOOGEN enz.
Waarschijnlijk zal zeer spoedig na de zamenkomst der Tweede
Kamer, het boven omschreven wetsontwerp ter behandeling komen.
Het moet spoedig behandeld worden zal de transitoire bepaling
dat in de tweede helft van Mei de voorloopige kiezerslijst zal
worden opgemaakt, nog bestaanbaar blijven.
Het wetsontwerp is in de hoofdzaak en in de voornaamste zijner
bepalingen gelijkvormig aan dat wat aan de Provinciale Staten
om to dienen van advies was ingezonden. De voornaamste ver
andering betreft het tweede hoofdstuk van den tweeden titel der 2de
afdeeliug, handelende van de plaatselijke verordeningenwaarbij eene om
werking heeft plaats gehad. Volgens de memorie van toelichting had de
algemeene strekking en inrigting slechts in de Staten-vergadering van
Zuid-en Noord-Holland en bij eenige leden van Zeeland bedenkingen
ontmoet .vooral bij die van Noord-Holland, die de inrigting van het ont
werp zelfs in strijd met de grondwet noemdenen over te groote
centralisatie en aanranding der zelfstandigheid der gemeenten
klaagden.
Plet heeft ons niets bevreemd dit te vernemen. Nergens is zoo
krachtig het oude zuurdeessemofschoon in gewijzigde vorm zich
vertoonende, zoo krachtig in de Provinciale Staten behouden als
in de beide deelen van Holland; en Noord-Holland, waar Am
sterdam met een overwigtige magt in de Staten optreedt, (eene
stad, die nog niet bést begrijpt, dat zij een ondergeschikt deel is van
den Staat) en voor zijne inzigten bij een groot deel van de ove
rige leden der Staten een krachtige- steun vond moest de kroon
spannen bij het leveren van tegenbedenkingen.
Volgens het verslag der rapporteurs beeft het ontwerp bij de
Tweede Kamer in het algemeen grooten bijval ondervonden en be
palen zich de aanmerkingen tot meer of minder belangrijke be
denkingen tegen den inhoud of de redactie van eenige artikelen.
De groote meerderheid was van oordeel, dat de gemeentebe
sturen voldoende bij hunne zelfstandigheid, hij hunne wetgevende
magt, bij hun huishoudelijk bestuur waren gehandhaafd. De meeste
leden herinnerden, hoe reeds voorlang onze uitmuntendste staats
lieden meer klem bij de Hooge Regering hadden willen brengen,
hoe eene krachtige hand van het centraal bestuur in het be
lang der ingezetenen zeiven, heilzaam en noodig was; hoe vaak
men vroeger had aanschouwd, dat hot gouvernement geen stede
lijk bestuur, dat tegenstand bood, kon teregtzettenuit een ad
ministratief oogpunt, was de geregelde gang van zaken niet mo
gelijk, zoo men zelfstandigheid in dien zin wilde uitleggen, dat
daaronder volstrekte onafhankelijkheid was te verstaan. De min
derheid had zich even als in het rapport der Staten van Noord-
Iiolland) tot afkeuring bepaald, zonder met juistheid optegeven
hoe het noodige toezigt dan was te regelen.
De bepaling van het aantal raadsleden heeft meer dan eene be
denking ondervonden. Eenigen wilden het getal door Gedeputeer
de Staten voor elke gemeente bepaald hebben; anderen verlangden
slechts eene verhooging van dit getal voor gemeenten onder de
50,000 zielen, omdat sommige zoo als 'sHertogenboschDord
recht, Delft en anderen, tegenwoordig een veel grosteren raad
hebben en de vermindering aldaar welligt een ongunstigen indruk
zou maken. Wij vereanigen ons gaarne met dit laatste verlangen,
ofschoon wij de opgegeven reden flaanw en onbeduidend achten.
De wet heeft zich niet te storen aan het tijdelijk gevoel van ge
kwetste eigenliefdevan hem die uit plaatsgebrek zich verwijderen
moet; dit is na eenige jaren vergeten, maar zoo men niet ver
langt, dat Burgemeester en Wethouders alles beschikken en be
slissen en de Raad tot een onbeduidend ligchaam vervalt, alleen
geschikt, om de verantwoordelijkheid van Burgemeester en Wet
houders voor een deel mede te dragen, dan behoort men als be
ginsel te stellendat de Raad zoo talrijk zijdat Burgemeester cn
Wethouders daarin niet een volstrekt overwigt bezitten.
lil kleinere gemeenten mag men nu op de feitelijke onmogelijk
heid stuiten, om een grooter getal raadsleden bijeentebrengen
waar die onmogelijkheid niet bestaat, inoct men het beginsel toe
passen. In gemeenten van 6000 tot 10000 zielen, zullen slechts
elf raadsleden, in die van 10000 tot 15000, dertien raadsleden
zijn. In zulke gemeenten dwingt niet het gebrek aan perso
nen tot zulk een beperkt getal. Door hier liet getal te vergrooten
zal men meer verscheidenheid van inzigt verkrijgen. Eene minder
heid van twee of drie personen wordt spoedig moedeloos en eindigt
met zich te onderwerpeneene minderheid van meerdere personen
vindt in haar getal steun en opwekking, om voltehouden en ein
digt welligt om meerderheid te worden.
Onder de verbeteringen die het wets-oniffigrp heeft ondergaan
rekenen wij de bepaling dat aan lict^ publiek kciruis moet tfqrdSft
gegeven, wanneer de raad vergadert; dat de endenvèqibnvjhatovcr
alleen in eene openbare vergadering kan Werden beraadslaagdzijn
-h - Vt\ i