WEEKBLAD vas öbs en üet m N°. 30. 1831 Beginselen eener Kiezersvereeniging te Amsterdam. Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen uitgegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep De Prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor de buitensteden franco per post 90 cents. Men abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan toren zijner woonplaats. M A A N A C NEGEKDK JAAH6MV. v^lGEN HEr Go ADVERTENTIEN gelieve men ongezegeld aan den Uilgever in te zenden uiterlijk Zaturdags dee middags ten 12 urede prijs van 1 tot 4 regels is GO centen voor eiken regel meer 15 centen, behalve 35 centen zegelregt voor eise laatsing. 21 JlIL ÏJ. STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VEETOOGEN enz. In het Handelsblad van den llden dezer zagen wij eene oproe ping aan de Kiezers voor den Gemeente-raad der stad Amsterdam, tot het bijwonen van eene vergadering, waarin men zich over de verkiezing zou trachten te verstaan. Die advertentie is er op ingerigtom zoo veel mogelijk den een- voudigen Amsterdamschen burger tot medewerking te lokken. Zij bezit alle kenmerken van de groeniaansche factie schoone woorden, duistere onbestemds begrippen, weinig opregtlieid. Of zulks het eigenaardige van die partij is, dan of het slechts in navolging is van den grooten meester, willen wij onbeslist laten; wij consta teren slechts het feit. Tot zinspreuk neemt men aan Nederland en Oranje. Als leus voor eene kiezersvergadering beduidt zij inderdaad in onzen tijd voor ons land niets want gewis ieder kiezersvereeniging heeft 's lands heil ten doel en het woord Nederland geeft derhalven geene bepaalde eigenschap te kennen, waardoor sommige kiezers zouden worden afgesloten. Door het woord Oranje zou men buitensluiten, of republikeinendie in het geheel geen Koning willenof monar chalen, die eene andere Dynastie verlangden. Is het nu waar, waar van wij ons stellig verzekerd houden, dat het getal republikeinen in ons land zeer onbeduidend is en dat der monarchalendie eene andere dynastie aan het hoofd van den Staat verlangen, misschien in het geheel niet bestaandan beduidt de spreuk niets want ie der kiesvereeniging kan die voeren. Zij is echter volkomen overeenkomstig met de taktiek der partij. Zij usurpeert wat wezenlijk in den geest der Natie valt als haar bij zonder domein. Zij weet, dat de Natie alles behalve revolutionair gezind is, zij noemt zich dus de antirevolutionaire partij. Zoo usurpeert zij zich hier de zinspreuk voor Nederland en Oranjeal ware het slechts om het regt te hebben daaruit het gevolg te trek ken dat andere kiesvereenigingendie zich tegen haar overstellen, dus niet voor Nederland, noch voor Oranje gezind zijn. Stemt met ons, zal men tot de kiezers zeggen, of zijt gij niet gehecht aan uw vaderland, of zijt gij vijandig gezind jegens het huis van Oranje? Zoo niet, welnu stemt met ons! Wat anderekiesvergaderingenmo gen bedoelen, onze leus is voor Nederland en Oranje! Ofschoon zij inderdaad do meeste zaden van revolutie in zich bevat. (Wij nemen hier revolutie in den zin van gewelddadige omkccring van zaken.) De grondbeginsels, die de vereeniging voor hare leden aanneemt zijn: lo. Dat alle magten uit God zijn, en dat het beginsel eener .oorspronkelijke, of werkelijke volkssouvereiniteit in strijd is met .bet gezag van Gods woord, met de getuigenis der geschiedenis en met alle gezonde begrippen van regt." Ziet daar groote, treffende woorden! maar wat beduiden zij Wel ke is daarvan de strekking? Wij zouden kannen toegeven, dat al le magten zijn uit God, indien men daardoor verstaat, dat aRe magt om te bevelen, veronderstelt het regt, om die magt uit te oefenen, en dat het beginsel des regts in God gezocht moet wor den maar dat kan de bedoeling niet zijn het wordt tegenover de volkssouvereiniteit gesteld. Het zal dus de beteekenis moe ten hebbendat het regtom magt uit te oefenenniet berust op de toestemming des volks, maar op eene regtstreeksche delegatie van het Opperwezen. De Godheid komt in de menschelijke zaken niet meer regtstreeks tusschen beide. Toen Prins Willem de I zich tegen de magt van Philips, die uit God Kasverzette had hij gee ne opdragt daartoe van de Godheid verkregen; evenmin als Prins Willem III, toen hij in Engeland zijn schoonvader ging verjagen. Mozes mogt zich daarop beroepen, toen hij de magt van Pharao (die uit God moet geweest zijn, volgens de vooropgezette stelling) miskennende, de Israëliten uit Egypte voerde; maar in de laatste eeuwen is zulk eene regtstreeksche tnsschenkomst nimmer gevonden. De geschienenis toont ons, hoe de magt uit duizende oorzaken geboren wordt en dikwijls helaas! zijn begin meer in geweld en mis daad heeft te zoeken dan in regt, en eerst dan regt wordt, wanneer zij overeenkomende met de behoefte en den geest des volks door algemeene toestemming als erkend is geworden. Dwalen wij hierin, wat moet dan het resultaat der stelling zijn Dat de heden be staande magten, omdat zij bestaan, uit God zijnde, nooit zonder uitdrukkelijke toestemming der Godheid, die nooit komt. veranderd kan worden dat is: dat de staatsvorm tot eene onbeweeglijkheid zou ziju veroordeeld, die ondenkbaar is; of wel, dat liet geheel onverschillig is, hoe de magt wordt verkregen, want eenmaal ver kregen zijnde, is zij uit God, dus regtens. Maar dit is een begin sel van revolutie in zijn meest slechte beteekenis, dat is een be ginsel hetwelk de magt van een Prins Willem de Idie zich aan het hoofd van een verdrukt en in zijne dierbaarste belangen aan getast volk stelde, gelijk stelt in waarde aan de magt van eenen Soulouquedie de zijne vestigde in den moord van duizenden. Alle magten zijn uit God! Dat is de leus van eene partij, die meer dan eenige andere, de grondwet van den Staat bestrijdt; eene grondwet, die de onrust welke iiiyl^Natie witv^crezijji,•tjit.jfafcr,-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1851 | | pagina 1