WEEKBLAD van den
HELDER es bei KïEUWEDlEP.
e0„
Mn
Het kanaal van Amsterdam regt
streeks naar de Noordzee.
A- V* r
WEGEWSB JMBÖM6.
Dit Weekblad wordl eiken Maandag-morgen
uitgegeren bij C. BAKKER liz.te Nieuwediep.
De prijs is 80 cents in de drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkau-
toren zijner woonplaats
ADVERTEMTIEN gelieve men ongezegeld aan
den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zalurdags des
middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot 4 regels
is 60 eenten, voor eiker, regel meer 15 centen,
behalve 35 centen zegelrcgt voor elke plaatsing.
MAAI®AG
13 1) T ES E IS.
Vernemende, dat er zeer verschillende en zelfs ongerijmde (1)
geruchten loopen, aangaande de meerdere of mindere bestaanbaar
heid van een Kanaal van Amsterdam regtstreeks naar de Noord
zee, zoo hebben wij het niet ondienstig geoordeeld, onzen lezers
deswege dat mede te deelen, hetwelk ons van goederhand met ze
kerheid bekend is geworden.
Zoo als men weet, heeft de stad Amsterdam eene commissie be
noemd om te onderzoekenof het mogelijk zijdie stad regtstreeks
met de Noordzee te verbinden door een Kanaal te graven, begin
nende uit het IJ of het Wijkermeer, en gaande westwaarts tot in
de Noordzee (2). Om dit werk, dat wat men ook moge aanvoe
ren, steeds een grootsch plan zal heeten, wel te beschouwen en te
beoordeelen, moet men beginnen met te begrijpen, dat hetzelve be
staat uit twee groote deelen, en wel:
A. Het Kanaal van uit het IJ tot in en door de duin
keten, die Noord-Holland ten westen begrenst, en
B. De verbinding van dat Kanaal met de Noordzee, of
zoo als men zulks ook zou kunnen noemende voor
haven van dat Kanaal.
A. Zijn wij wel onderrigt, dan zou gezegd Kanaal vooreerst
worden gevormd door kanalisatie van het IJ, dat is, door aan ver
schillende eigenaren van langsgelegene gronden vergunning te ge
ven, die te mogen indijken, mits den dijk leggende in zoodanige
rigting, als tot formatie van het Kanaal zal blijken nocdig te zijn.
Verder op zou het Kanaal grootendeels moeten worden gegraven,
in eene strekking, die, hoewel waarschijnlijk nog niet definitief be
paald, echter langs Bresaperhof tot in de nabijheid van Wijk aan
Zee schijnt te zullen loopen.
In de duinketen, of welligt eenigzins meer binnenwaarts, zal de
(1) Het stuk, door K. geleverd ïn een der jongste zondags
tweede editiën van het Handelsblad behoort hiertoe. Hij laat N.B.
de Marine te 's Hage onderzoeken en bevinden dat er geen ban
ken liggen voor het strand te Wijk aan Zee en daaromtrent. Wij
vragen dit slechts aan X/. waar ligt dan de zoogenaamde Bree
veertien Voorts meenen wij zijn stuk te veel eer aan te doen,
indien wij het verder wederlegden.
(2) Wij geven deze onze volgende beschouwingen ten beste,
zonder eenigzins, hoe ook genaamd, den schijn op ons te laden,
als wilden wij het rapport dier zaakkundige commissie vooruitloopen.
schutsluis dienen gebouwd te worden, die het Kanaal van de Noord
zee zal afsluiten, en zeer waarschijnlijk zalmen het noodig oor-
deelen, om nog eene dito sluis verder naar binnen te stichten, tot
zskerheid, in geval de sluis in de duinketen mogt komen te bezwij
ken, in den geest als b. v. die op het Katwijksche Kanaal.
Het bovenstaande overwegende, ziet men gereedelijk in, dat het
zeer wel mogelijk zal wezenom dit gedeelte van het planhetzij
welke rigting men ook neme, ten uitvoer te brengen, wanneer het
namelijk slechts niet aan fondsen ontbreekt.
B. Tot de beschouwing van de uitmonding van het Kanaal ge
naderd zijnde, zullen wij daarbij hinderpalen zien verrijzen, die zoo
niet physiek, dan toch als ware het financiëel onoverkomelijk zijn.
Om die voorhaven naar den eisch daar te stellenzullen er, zoo
men meent, van af de sluis in de duinketen twee steenen hoofden
zeewaarts moeten worden gebouwddie overal even ver van elkan
der liggen, en waarvan de afstand welligt 200 el zal genomen wor
den. Indien het verder waar is, dat de vereischte diepte voor
grootscheeps vaarwater ongeveer een uur gaan3 van de duinketen
is verwijfierd, zoo zullen ook die steenen hoofden iets meer dan
die lengte moeten verkrijgen. Bedenkt men verder, dat zij steeds
aan de woede van de Noordzee bloot liggendan zal men wel kun
nen nagaan, dat zoowel hunne afmetingen zeer groot, als de stee
nen, waarmede zij gedekt zullen worden, ongehoord zwaar zullen
moeten wezen.
De zee-einden dezer dammen of hoofden zal men voorts waai-
jervormig moeten doen uitloopenom het binnenzeilen gemakkelij
ker te maken. Die ingang zal men niet onbeschut mogen laten
maar op bekwamen afstand daarvan zal men een zoogenaamde
breekwater moeten aanleggen van genoegzame lengte. Deze breek
water, eigenlijk een groote zware steenen dam, moet dienen, om
de beweging en golving des waters tusschen de hoofden te belet
ten, althans te matigen, en daardoor het uit- of binnenloopen te
vergemakkelijken. Hij zal dus in eene groote waterdiepte moe
ten aangelegd worden, en steeds blootstaande aan de volle
woede der Noordzee, (3) eene ontzagchclijke dikte moeten verkrij
gen, terwijl uit den aard der zaak niet anders dan zeer groote
steenblokken tot zijne zamenstelling kunnen dienen. Zijne hoogte
zal voorts zoo groot moeten zijn, dat de hoogste vloed zijn kruin
niet bereiken kan.
Denkt men over de daarstelling van deze werken, namelijk de
(3) Het zeevaartkundig gedeelte der maéfgenoemclfes commissie
is daar, om op te helderen, wat het betc^lhlvqlle Koede dof
Noordzee,