ongehoorde pracht versierd; wie maar wil, kan een bad nemen in eene kostbare marmeren badkamer. De keukens zijn eene merkwaardigheideen waar wonder en om zich een flaauw denkbeeld te vormen van de verbazende dimen- sien van dit logement, zij het genoeg te zeggen, dal aldaar 150 mannelijke en vrouwelijke bedienden worden gebezigd, ruimte voor 1000 gasten wordt gevonden en 12,000 buizen door het geheele gebouw water rondvoeren. Iemand heeft do moeite genomen om uit te rekenen dal hij aldien de Ver. Stalen zoo dik bevolkt geraken als Holland, dezelve acht honderd zcvcn-en-derlig miliocn vier honderd drie-en-dertig duizend en negentien inwoners zullen bevatten, d. i. bijna het tegenwoordig getal van hel men- schelijk geslacht. Burgerlijke S<an«l van 18 25 September 1852. GEHUWD: P. Sentis en S. Kort. M. N. Fillerup en S. Daalder. L. van den Brom en A. H. Winterberger. BEVALLEN: M. van der Schans geb. "Visser, Z. J. Smit geb. Mazereeuw, D. B. Kensma geb. Scliel. Z. OVERLEDEN: K. Krul, 9 m. D. F. Halder de la Laine, 29 j. A. Snel, 23 j. J. M. Evers, 59 j. L. Dijkstra, 17 m. AMBTSHALVE INGESCHREVEN: 1. GEMENGDE BERIGTEN, De hertog van Modena is bij den koning van Napels voor 4 weken in de volle kost. Te Marseilie zal een tweede hulphaven worden aangelegd. De vlottende schuld van het koningrijk Spanje beliep 1 Sept. 334,183,474 realen. In de omstreken van Helmond is dezer dagen een zwar te ooijevaar geschoten. De min. van justitie is onpasselyk. Te Salford is oen soldaat overleden in den ouderdom van 107 en te Creusol eene Frangaise van 104 j. Do insurrectie in China breidt zich sterk uil. Prinses Mari- anno is van Weenen naar Italië vertrokken. Aan het strand te Egmond en Wijk aan Zee zijn eenigo vette scha pen en varkens aangespoeld. In Zwitserland zijn al de vloeden en beken huiten hunne oevers gelreden. In 's Hertogenbosch wordt een gevangenis gemaakt met 80 cellen. De Britten hebben bij do opgravingen van Ba byion een gouden standbeeld gevonden van Nebukadnezar. Te Dalen hebben twee broeders op den eersten jagtdag 14 hazen en 9 patrijzen geschoten. Hel pruisische le ger zal 3 dagen rouwen over den hertog van Wellington. De Russen hebben een nieuwe victorie op de bergvol ken behaald. Do leeuwin van den plantentuin to Parijs is van 2 welpen bovallen. Te Alexandrie is de lanzimal met veel plegligheid afgekondigd. Do zangeres Sonlag is te New-York aangekomen en met veel geestdrift ontvan gen. Bij de goudmijnen in Californie zijn 27000 Chine zen gearriveerdmen heeft dorpen moeten aanleggen om hen te herbergen. Béranger heeft ccn nieuw populair gedicht gemaakt, getiteld le Coq et 1' Aigle, De grieksche synodo heeft den eed in handen der koningin afgelegd, Z. M. zal zich as. Zondag naar 'l Loo begeven. In do omstreken van Makassar is hel niet rustig. To Antwerpen is een levende krokodil aangevoerd van 2,6 el lengte. HGEZOIDEIV. MIJNHEER DE REDACTEUR. Wat trok ik een medelijdend gezigt, toen ik in uw geëerd Week blad zag, dat de Oudesluis al naijverig was op Schagerbrug, omtrent de rigting van een uitwaterend kanaal. Wat Leb ik uw geduld be wonderd, dat UEd. zoo dikwijls uwe kolommen open liebt gezet om het belanghebbend publiek op zulk een nnttig en noodig werk opmerkzaam te maken. Maar weet UEd. wel dat er 50 cents ver hooging op ieder bunder land gelegd moet worden, en dat is juist de knoop, dat is voor ons schager bestuur al genoeg, om er mee te lagchcn, om de zaak op de lange baan te schuiven (want het reglement dier nuttige en noodige onderneming is nog niet eens gedrukt) en of wij er belang bij hebben, onze veerschippers kun nen met 2i voet diepgang niet t'buis komenzij zitten overal vast, dat belet dat de goederen niet op zijn tijd bezorgd kunnen wor den, tot groot ongerief der burgerij. Dat er bij ons koopbeden zijn, die in de kaasnegotie beginnen te doen, maar enkel door ge brek aan een goeden waterweg de zaak moeten laten zitten. Dat alles komt er niet op aan, ons bestuur krijgt de koorts (want het weder is ook koortsig) op het lijf, als bet voor een nuttige zaak, eene kleine opoffering moet doenook voor bet tegenwoordige heeft genoemd bestuur bet al te druk met wetten makenover al die wetten zal ik u later bet een en ander wel eens meedeelen. Schagen, 22 Sept. 1852. Voortstuwing van rijtuigen op ijzerbancn. Reedt zijn bij herhaling proeven genomen om eene andere beweeg kracht dan den stoom aan te wenden, tot voortstuwing van rijtuigen op ijzerbanen doch tot dus ver heeft men ondervonden, dat aan geene der beproefde middelen de voorkeur kan worden gegeven boven den tot dus ver allerwege beslaande ijzeren locomotief met den daarbij behoorenden tender of voorraad-wagen. Onder de andere voortstuwende middelen be kleedt de luchtledige buis, welke in gebruik is op de zoogenoemde at- mospherische ijzer baan, eene eerste plaats, doch men heeft ondervonden dat die baan geenszins in allen deele heeft beantwoord aan de verwach ting, welke men daarvan heeft gehad. Vooreerst heeft de huis, welke langs de baan is gelegd, eene opening over hare geheele lengte, welke te weeg brerrgt dat daarin nooit die luchtledige toestand kan worden aan- gebragtdien de ontwerpers als noodzakelijk hebben aangemerkt. Verder moeten steeds zeer krachtige stoomwerktuigen gereed gehouden worden om oogenbiikkelijkwanneer de dienst zulks vordert, in beweging te worden gesteld lot het uitpompen der lucht uit de bus. Daarmede gaan groote onkosten gepaard. De atmospherisclie ijzerbaan van Saint-Germain hij Parijs wordt echter, niettegenstaande al deze nadeelensteeds ge bruikt, en ieder is daarop te vreden al ware het alleen, omdat men den locomotief mist en de daarmede gepaard gaande ongemakken. De fransche ingenieur Giraud is door den almospherisehen spoorweg op een geheel nieuw denkbeeld gebragt en heeft een ontwerp gevormd waar hij de huis langs den spoorweg wordt gesloten en gevuld met waterhet welk daarin wordt gebragt uit eene 80 meters hoog gelegene vergaarbak en alzoo aan eene zeer belangrijke drukking is onderworpen. Wordt ee ne opening in die huis gemaakt, dan zal het water daaiuit slroomen met eene kracht, die op 40 meters in de seconde wordt begroot. De kracht nu kan, volgens den heer Giraud, met vrucht worden aangewend tot het voortdrijven van wagens op ijzeren spoorregels. Om daartoe te geraken, stelt de genoemde ingenieur voor, om de wa gens van onderen te voorzien met een reeks horden, die eene buiging hebben als die, welke in de tubines worden gebruikt. De rigttng, waar in die borden gebogen zijn en de plaats, waar die worden geraakt door den waterstraal, bepalen uil den aard der zaak den loop van het rijtuig. Voorts stelt de heer Giraud voor, om langs den spoorweg, op bepaal de afstanden, kranen te plaatsen, welke in gemeenschap slaan met de groote buis. Die kranen zijn ter vermijding van het noodelooze ver bruik van water, gesloten. De wagentreinen moeten echter zoodanig in- gerigt zijn, dat het hoofd van den trein de kranen opent en du laatste wagen die weder sluit. Het door den lieer Giraud daartoe voorgeslagen middel schijnt zeer vernuftig en daarbij hoogst eenvoudig tc zijn. Verder slaat de heer Giraud onderscheidene middelen voor om een trein

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1852 | | pagina 3