w HELDER EN HET NIEUWEDIEP. VAN DEN N°. 7. "er c0 1853. Spoorweg van Amsterdam naar het Nieuwediep. AANBESTEDING. ELFffiE J.UH(iA.\G, Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen uitgegeven bij C. BAKKER Bz.te Nieuwediep. De prijs is 80 cents in de drie maanden eo voor de buitensteden franco per post 90 cents. Dien abonneert tich bij de Boekhandelaren en Postkan toren zijner woonplaats. IA ASDAG ADVERTENTIES gelieve men ongezegeid aan den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zalurdags des middags ten 12 ure; de prijs van 1 lot i regels is GO centen, voor eiken regel meer 15 centen, behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing. 14 FEBRU AR IJ. STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VERTOOGEN enz. In het jaar 1847 vernam men, dat eene concessie was aenge- vraagd tot het aanleggen van eenen spoorweg tusschen Amsterdam en het Nieuwediep. Volgens het algemeen gerucht was deze onder neming in zoo verre tot rijpheid gekomen, dat alleen de hoogst bezwarende voorwaarden, die het gouvernement maakte, ter zake van de fortificatiën aan den Helder, die de spoorweg zoude door sneden hebben, en nieuwe verdedigingswerken zouden hebben ge vorderd, de uitvoering tegen hielden. De schok door de fransche revolutie in Februarij 1848 veroor zaakt, deed ook dit plan in duigen storten. Bij de daardoor ge drukte geldmarkt was aan geene uitvoering te denken. Maar intusschen zijn er vijf jaren vcrloopen, er is rust ge komen, aan beschikbare kapitalen zoude thans geen gebrek zijn en wanneer de concessie door solide kantoren werd aangevraagdzou den zonder twijfel ook vreemde (engelsche) kapitalen in ruime ma te toevloeijen. Waarom blijft dan nu dat plan rusten? De verlenging van den Rhijnspoonveg, tot heden toe voor Am sterdam nutteloos, zal nu die stad met het spoorwegnet van Duitsch- land vereenigen. Maar als die ijzeren arm zich tot aan het hart van Duitschland verlengt, waarom dan ook niet aan de andere zij de de arm tot aan de zee uitgestoken? Staat hieraan het plan in den weg om van Amsterdam regtstreeks een kanaal naar de Noordzee te gravendan is het wenschelijk dat daarover spoedig eene beslissing valle, of wel dat men wege, wat verkieslijker zij, dat kanaal, of een spoorweg naar het Nieuwediep. Wat den tijd betreft, binnen welke zoodanige onderneming zoude kunnen worden tot stand gebragt, de kapitalen voor zoodanige on derneming benoodigd, zal het voordeel wel zijn aan de zijde van den spoorweg, die uit Amsterdam langs de Zaan over Alkmaar tot aan het Nieuwediep gaande, met eene talrijke en in bloei toenemen de bevolking in aanraking zoude komenen deze in zijne voor- deelen zoude doen deelen. Het geprojecteerd kanaal zoude zeker voor Amsterdam zijn voor deel hebbenmaar of dat voordeel in eenige evenredigheid zoude staan met de belangrijke kapitalen voor daarstelling benoodigd, met de kosten van onderhoudschijnt ons minstens twijfelachtig. Hecrschte hier de ondernemingsgeest, die de engelsche kapita listen kenmerkt, het ware een der eerste spoorwegen geweest, die, welke de grootste koopstad des rijks met de schoonste haven met de haven van die koopstad verbindt, en beiden tot op weinige uren tot elkander doet naderen. Het zij dat de vroegere concessionarissen zelve de onderneming weder opvattedenhetzij dat men zich met hen verstondmen zoude reeds dadelijk van al de door hen in der tijd gedane werkzaamhe den van voorbereiding kunnen profiteren, en wat vroeger hun veel zorg, vele bezwaren opleverde, de moeijelijkheden door de Regering opgeworpen, zouden thans na de verklaring van den minister van Binnenlandsche Zaken, ter gelegenheid van de beraadslaging over de subsidie aan den Rhijnspoorweg verleend weinig te vreezen zijn. Het gouvernement wenscht den ondernemingsgeest te wekken en zal waar die zich in algemeen belang openbaart steunen. Kan en mag het al niet door regtstreeksche subsidie het werk bevorde ren, het zal geene geldelijke opofferingen verlangen, om dat zoo danige spoorweg wclligt tot verdediging van den Helder voor het departement van Oorlog eenige bijzondere voorzorgen en buiten gewone werken vordert, het zal zeker niet tegenwerken het zal, waar het kan, met zijnen invloed en medewerking de onderneming ter zijde staan. Naar onze overtuiging zal uitstel altijd nadeelig zijn voor de onderneming; de prijzen der landerijen zijn steeds stijgende en meer dan in vroegere jaren legt de landman zich op de verbete ring van zijn land toe. Een gevolg hiervan voor de onderneming zal zijn, dat de vergoedingen voor onteigening ook met ieder jaar grooter zullen worden en daardoor een grooter kapitaal voor de daarstelling benoodigd zal wezen. Mogten deze opmerkingen medewerken om onze kapitalisten op deze onderneming hunne belangstelling te vestigen. Op Woensdag den 16den Februarij 1853, des namiddags ten twee urezalonder nadere approbatiedoor den StaatsraadCom missaris des Konings in de provincie Noordholland, of, bij afwe zigheid van Z. II. E. G„ door een der Leden van de Gedeputeer de Statenin tegenwoordigheid van den Hoofd-Ingenieur van den Waterstaat, aan het Lokaal van het provinciaal bestuur te Haar lem, worden aanbesteed: lo Het doen van de in dit jaar uittevoeren bijbouwingen en veranderingen aan de YrouwQWfcfjtfë" van het Gene kundig Krankzinnigen-GestichJfAfwa^TfW/ponder mendaal. Jfj-Kyv- -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1853 | | pagina 1