BESCHRIJVING VAN 10RRII0LLAND. PBTTILLST01T. Beknopte beschrijving van het in aanbouw zijnde reuzenschip de Great-Eastern. Dit renzenvaartuig wordt in Engeland gebouwd voor rekening der Easlern Steain Navigatiou Coinpany. Plan en leekening werden ontworpen door Isainbard Kingdom Brunei Esq. Het schip en de radermachine worden bij James Walt en Co. vervaardigd. Het heeft eene lengte van 680 bij eeue breedte van 85, en eciie diepte (van dek tot kiel) van 60 voelen. Het heeft eene ruimte van 22,500 ton en laadt aan kolen eene lading van 18000 ton nen. De rader- en schroefmachines zijn ieder van 1000 paarden kracht. Geladen heeft hel een diepgang van 28 en in ballast van 20 voeten. Het kan 600 passagiers der le klasse, 1800 van de 2e klasse en 10000 man met hun équipement overbrengen. Aan den bouw van het schip zullen niet minder dan 10000 tonnen ijzer gebruikt worden. Het is voorzien van 4 dekken en heeft salons, die 400 voeten lang zijn. De Great Eastern moet, volgens berekening van deu heer Brunei, ouder alle gelegenheden steeds 13 knoopen vaart loopen en zal dus (wanneer deze berekening juist is) de reis van Enge land via de Kaap de Goede Hoop, naar Indie in 50 a 55 dagen, en van Engeland naar Australië in 55 a 56 dagen kunnen maken. Iu dit schip zijn meer dan immer in eenig ander, voor ieder mogelijk ongeluk voorzorg-maatregelen genomen. Zoo heeft het b. v. dubbele zijden, een binnen- en buitenhuid, die twee voet en tien duimen van elkander verwijderd, en die iu de lengte door ijzeren balken en webben (platen ijzer, die men kruisvormig za- ineu gesmeed heeft) verbonden zijn. Aan iedere zijde van het schip zijn zeventien van deze webbenwelke met lusschenruimten van 20—60 voet over de gcheele lengte van het vaartuig loopen en verder zoo verdeeld zijn, dat zij met tusschenruimten van drie voet van de kiel naar hei hoofddek (main deck) gaan. Dit dek is over eene wijdte van 20 voet, aan iedere zijde op dezelfde wijze behandeld, terwijl ijzeren balken deze beide kanten aan elkander verbinden. Zoo doende is het binnen- en buitenschip door eene menigte waterdigte cellen van buitengewone sterkte verbondeu die van het geheel om zoo te zeggen, een web van gevlochten ijzer maken en er eene soliditeit aan gevendie tot dusverre nog geen ander schip bezat. Behalve deze veiligheidsmaatregel van buiten, is het schip van binnen over dwars in tien waterdigte afschutsels verdeeld, welke lot aan het hoofdstuk loopen en die wederom in de lengte van voren naar achteren door andere af schutsels zijn doorsneden, welke circa 40 voet wijd zijn. De boeg en achtersteven zijn mede, in verhouding tot het bovenstaande, buitengewoon sterk gebouwd en voorzien. De platen ijzer, waar van de webben gemaakt zijn, hebben eene dikte van een duim en de binnen- en buitenhuiden zijn duim dik. De afdeelingen tusschen de beide zijden kunnen desgevorderd 5000 tonnen water ballast bevatten. De bodem van het schip is geheel vlak, zijnde de kiel van biunen aan dien van het binnenschip verbonden. Op het benedendek zijn eenige groote poorten om rijtuigen en andere goederen van omvang te ladenook zijn aan iedere zijde zestig pootten, elk van ruim 2 voet vierkant voor de ventilatie aangebragt. De benedenste poorten zijn, als het schip, beladen is, 10 voeten boven water. Met betrekking tot de beweegkracht zal zich dat schip allereerst door stoomvermogen van alle andere ouderscheiden daar het zoowel rader- als schroefstoomvermogen bezit. De machines zijn veel grooter dan eenige andere, welke tot dus ver voor het gebruik der marine vervaardigd werden en de werkelijke kracht zal veel grooter zijn dan de no minale, die boven opgegeven is. Zij zullen in verschillende deelen van het schip geplaatst worden eu zijn geheel onafhankelijk van elkander. Voor deze machines zullen tien ketels en vijfschoor- stecnen aangebragt wordeniedere ketel kan naar verkiezing met of zonder de aangrenzende gebruikt worden. De ketels zullen in de lengte in bet midden van het schip geplaatst worden en om een klein denkbeeld van de kracht te gevendie zij zullen kunnen voortbrengen, dient dat iedere ketel door 10 fornuizen gestookt wordt, zoodat voor het geheel niet minder dan lOü vuren in werking gebragt worden. De radermachine is van die constructie, dat. de wielen afzonderlijk iu onafhankelijke beweging kunnen gebragt worden. De raderen zijn in doorsnede 56 voetende schroef is j 24 voelen in doorsnede en zal inden achtersteven geplaatst worden eu op de gewone wijze werken. Behalve deze machines zal men ook zooveel mogelijk partij van den wind trekken en het schip van zeven masten voorzien. De achterste masten en de voorste zijn laag en voeren de eerste slechts een enkel gaffelzeil en de andere een gaffelzeil en eene soort van stagfok; terwijl de beide andere masten van ra's voorzien zijn en aldus behalve de gaffel zeilen, ook nog top-en bramzeilen hebben. Het dek van de Great- Eastern is, met uitzondering van de kajuitskappen en dergelijke geheel glad zoodat de passagiers eene vrije wandeling van een kwart engelsche mijl rond het dek hebben. De prachtige passa giers-kajuiten worden op de dekken boven de waterdigte afschutsels gebouwd en de hutten voor den kapitein en zijne officieren zijn op hel bovendek. Om dezen colussus iu het water te brengen heeft men het volgende planBij het leggen der grondvestenwaarop het schip is gebouwdheeft men op twee plaatsen genoegzame sterkte aangebragt om het geheele gevaarte, als het klaar is, te kunnen dragen. Op deze beide plaatsen zullen wanneer het schip klaar is om te water gelaten le worden, twee sleden op hel schip gebragt worden en alsdan zal het geheel tot op laag watermerk neder gelaten worden, om met hel opkomend getij af te vlotten. De bovengenoemde maatschappijwaarvan de Great Easlern het ei gendom is, wordt gedreven met een kapitaal van 1,200,000 pond sterling met regl om die tot 2,000,000 poud sterling op le voeren. Het is zeer opmerkenswaardig, dat dit groote kapitaal uit aandec- len van 20 pond sterling is zamengesteld. ADTSETSITTIEIT. Onder den titel van Handboekje der Aardrijkskunde van Noordhollanddoor P. H. WITKAMP, is bij den Boekhandelaar C. L. BRINKMAN, te Amsterdam, eene beschrijving dezer belangrijke Provincie uitgegeven, die zich door groote naauwkeurigheid onderscheidt. Al de landstreken, waaruit deze provincie bestaat, al de ste den, dorpen, gehuchten, droogmakerijen, kasteelen, en groote landgoederen zijn daarin beschreven. De stichting en geschiedenis van al die plaatsende be roemde mannen die er zijn geboren de tijd van het aanleggen van vaarten en wegen zijn daarin vermeld. Men vindt er de grootte en bevolking van al de ge meenten benevens eene vermelding van alle oude en hedendaagsche, zoo kerkelijke als administratieve ver deelingen De prijs van dit veelomvattende werkje is f0.30. en in Carton met een Kaartje van Noordholland f0.73. NIEUWEDIEP BIJ C. BAKKER Bz. GEDRUKT BIJ S. GILTJES.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1857 | | pagina 4