ALKMAARSCHE
COURANT
O,
1827. N\ 40:
Van MAANDAG
Den i OCTOBER.
Deze Courant wordt geregeld eens in de week en ml op Maandag voor de Prijs van 78 Centen in de drie maanden
en per No. voor 6 Centen uitgegeten.
PROVINCIE NOORD-HOLLAND.
AANBESTEDING.
'p Woensdag den 3e October aanstaande, des namiddags ten ttvee
tiren, zai door het Gemeente-Bestuur der Stad Naarden, ten over
staan van den Staatsraad Gouverneur van Noord - Holland, aan l et
Locaal van het Guuvernement dier Provincie te Haarlempubliek
Worden aanbesteed
Het reconstruëeren en vergrooten van het SCHOOLGEBOUW, en
bet doen van e'enige reparatié'n en vernieuwingen aan de ONDERWIJ
ZERS-WONING te Naarden.
De besteding zal geschieden bij inschrijving en opbod.
De bestekken zullen ter lezing liggenbehalve aan het Locaal van
het Gouvernement voornoemd te Haarlem in de Toelastde hal e
Maande Leeuwerik en de Kroon te Amsterdam in het Turfschip
van Breda, het Noord-Hollandsche Koffj huisde Paradijs - Vogelen
de 's Graveland cheF.nkhuizer en Aalsmeerder Meerhuizen; te Alk
maar, in den Roodcn Leeuw; te Hoorn, 111 het Ongemaakte Schip; te
Purmerende en te Muiden, in den Dodente Naarden in de Kroon;
te Weesp, in de Roskam, en te Monnikendam en Edam, op het
Raadhuis.
Van wegens den RAAD der Stad ALKMAAR, wordt aan de In
gezetenen van deze Stad beke.id gemaakt.
Dat in de plaats van het een derde der Stedelijke Kiezers welke op den
go"=n van deze maand zal moeten aftredenverkozen zijn geworden;
De Heeren N. B R E E B A A R D.
A. S I E B E R T.
K. VAN DER K A A IJ.
F. C. W. D R UIJVE S'T E IJ N.
JOSEPH US van DAM.
A. li O L I. A N D.
IL M A S D O R P.
IJ. van II EEK MAKKE S.
A. L UITEN I-I A GE de MIST.
A. van de VELDE, Franszoon,
O. COOPS.
A. van DALEN.
Alkmaar, den 2Óe September 1827.
De Burgemeester der Stad Alkmaar,
FONTEIN VERSCIIUIR,
Ter Ordonnantie van Dezeh'en
De Dl EU FONTEIN VERSCIIUIR.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der STAD ALKMAAR,
Jn ervaring gekomen zijnde
Dat sedert eenigen tijd, het misdruk om Kaas te koopen en te
verkoopen, na dat de Klok, Welke de Kaasmarkt eindigt, heeft op
gehouden te luiden, in weerwil d. r Keure van 26 October 1810 en
andere waarbij die Ongeregeldheid ten strengsten wordt verboden
wederom zeer aanmerkelijk is toegenomen
E11 over niets meer bezorgd, dan .dat de goede orde op de Alkmaar-
icbe Kaasmarkt naauwkeurig en met nadruk .worde bewaard;
Hebben nuttig en noodzakelijk geoordeeld den inhoud der Keure
en van het Reglement van 26 October 1810. op nieuws ter kennisse
ie brengen van alle de zoodanigen welken dit aangaat, en dezelve alzoo
te waarschuwen, gelijk zij doen bij deze:
Dat voortaan, zonder de minste oogki,k'n,T, van al'e de partijen
Kaas, het zij C.roote of Kleine welke na het luide 1 der Marktkiok
worden verkocht, eene boete van twaalf Guldens za! worden «rev'or-
derdde helft door den Kooper en de wederhelft door den Verkoo-
per te verbeuren.
Aldus gedaan ter Kamer van Burgemeester en Wethouders der
Stad Alkmaar op den 18 September 1827.
FONTEIN VERSCIIUIR,
Ter ordonnantie van dezelven
De DIEU FONTEIN VERSCIIUIR.
BUITENLANDSCIIE BERIGTENt
RUSLAND.
Abo den 7 September
Deze stad is, in den avond van den 4den dezer, door eenen
vreesselijken brand geteisterd geworden, welke, na vier en twintig
oren gewoed te hebben, dezelve geheel in asch gelegd heeft De
brand barstte het allereerst bij den koopman Udlman pit. üe'szelfs
dienstboden waren met het smelten en koken van caik bezig geweest
en hadden om de straf te ontgaan dieop het uitoefenen binnen de stad
an dergelijk ledrijf gesteld isden brand zoo lang mogelijk verholen
willen houden en de deur gesloten. Binnen vijf minuten lag het 2
sche gebouw in de asch. Van daar verspreidde zich de bran! in
drie riittmgenen vervolgens Hoorde geheele Stad. De Domkerk is
vermeld, eu van hec fraai gebouw onzer Iloogeschool is, behalve
den Sterretorenniets meer over. De kostbare boekerij van 40,000
boekdeel:n de munt - verzameling, en die van natuurkundige werk
tuigen, alles is door de vlam vernield. Ook het Raadhuis en het
gebouw van 't Geregcshof zijn, met alle de daarin zijnde Oorkonden,
verbrand. De brug is ingesiorr. Met één woord, slechts een zeer
onbeduidend gedeelte onzer Stad is verschoond gebleven- Meer dan
twintig menschen hebben hun graf in de vlammen gevonden. De een
wept, gelijk het gewoonlijk bij ongelukken gaat, de schuld op den
ander; zoo worde dan ook de snelheid, waarmede de brand zich ver
spreid heeft, aan een gebrdikig bestier toegeschreven. De klokken
hadden reeds meer dan een half uur geluidvóór dat de brandspuit
meester en de brandmeester bij de hand waren. Bovendien waren da
brandspuiten te gering in getal. Om iets te bergen, daaraan was,
bij het snel toehemen van den brand, naauwelijks te denken. Schrik
en ontzetting beroofden een iegelijk van de, vooral bij zulke gele
genheden zoo noodige tegenwoordigheid van geest. De weinige in
j de stad aanwezige troepen waren eerst korlelings aangekomen vreem
delingen, en dus genegen, om zich ook als zoodanig te gedragen.
1 Het is derhalve niet te verwonderen, dac zij zich de geringe hulp,
I welke zij aanbragten, nog bovendien, gelijk men verzekert, duur
jHeden betalen, eu zelfs van de verwarring gebruikt maakten, om hec-
I geen zij nog redden kondenvoor zich te behoudenof in ku.Ien
en greppels te verbergenwaarvan echter reeds veel weder gevon
den is.
DUITSCHLAND,
Mentz, den 17 September.
Onlangs is er een ongeluk met de Stoomboot Concordia voorgeval
len, waarvan onze Courant op de volgende wijze verslag geeft:
Dit Vaartuig, dat des morgens van den nden, met een groot
aantal reizigers, van hier vertrokken is. legde, gelukkig en met des-
zelfs gewone snelheid, de reis naar Bingen af. Aldaar gekomen zijn
de vond men den gewonen loodswelke voor de dienst der Stoom
vaart aangesteld is, niet, maar d.ens broeder, die, bij afwezigheid
van eerstgeme'denhet vaartuig dikwijls naar Caub gebragc had. De
Schipper maakte dus geeue zwarigheid, om hem tot loods aan te ne
men eu gebruikte voorts alle noodige voorzorg.
Op een korten afstand van het nnnuwe vaarwaterbet Bittger-
loch genaamd, bespeurde hij, dat de Loods dat vaarwater met volgde
en te veel links hield. Hij haastte zich om hem zijnen misslag- aan
te wijzen; doch het was reeds te Iaat, om de gevolgen daarvan te
voor komen, aangezien de kracht van den stroom het schip op eene
ouwederstaanbnre wijze mede sleepte.
De schipper deed, voorzigtigheidshalvede beweging van hec
werktuig ophouden, zoo dat bet schip gelukkig door het Bingerloch
kwammaar het stiet, beneden hetzelve, op den zoogeraamden
Lochstemzijnde eene rots, d e a n de linker zijde ligt. De hevig
heid van den schok, gevoe d bij de drift van den stroom, deed hec
vaartuig draaijenzoo dat het eene heiler.de rigtïng kreeg, en des-
zelfs linker boord tegen de benedenwaarts gelegen rotsen sloeg. De
ze schok was oorzeakdat verscheiden re:zigers op het dek neder-
vielenen eenige ligte kneuz 'gen bekwamen daar is echter geen
zwaarder ongeval gebeurde Het retzen en de kleur van hec water,
dat in het hol van hec Schip stonddeden gissen dac hetzelve lek
geworden was; dienvolgens werdén dadelijk de hand-pompen en de
beide pompeu van het werktuig in beweging gebragc.
De reizigers drongen alstoen bij den Schipper aan, dat hij hen
aan wal zou zette. 1en deze verklaarde daar toe bereid te zijn, zoo
dra hij eene geschikte ankerplaats zoude gevonden hebben. De' vaart
düurdezonder eenig andér toeval, tot aan Caub, als wanneer de
Schipper na het Reisgezelschap vooraf daarvan verwittigd te hebben,
het Schip gelukkig aan den grond zette. De reizigers werden op
andere vaartuigen overgescheeptóm hunnen weg te vervolgenook
de goederen werden gelost en op dezelld» wijze naar Koblenz ge
voerd. Toen de plaats, waar de goederen gelegen hadden, ledig
was, ontdekte men, aan de linker zijde van het'Schipeen zwaar
lek, waardoor het water indrong.
Door den ijver, waarmede de Stadsregering en de Ambtenaren
bij het Rijn-Octrooi alle nodige hulpmiddelen verschaften, en door
de onvermoeide pogingen van" het Scheepsvo'k, gelukte het, het in
dringen van het water te beletten en de bekomen schade voorloopig
te herstellen, zoo dac liet Schip, donderdag daaraanvolgendedes
morgens ten zes ure, de reis naar Keulen konde voortzetter.
Hoe onaangenaam deze gebeurtenis ook geweest is, heeft dezelve
toch een nieuw bewijs opgeleverd van de voordeelenwelke de
Stoomschepen boven andere Vaartuigen hebben: daar derzeiver hechte
bouw, de snelheid der bewegingen, de kracht van het werktuig, en
de pompeuwelke door hetzelve in beweging gebragt wordenin
geval van nood, hulpmiddelen opleveren, die meestal aan zeilschepen
ontbreken, en waaraan men te danken heefc, dat het ongeluk geene
ergere gevolgen gehad heeftterwijl ieder ander Schip, in geliike
omstandighedenwaarschijnlijk volstrekt verloren geweest zijn zoude."
F R A N K R IJ K.
Parijs, den 21 September.
Men klaagt thans zeer hier te lande over den last, dien men va»