A". 1837.
ALKMAARSCHE
N°-4 6.
COURANT.
'an MAANDAG
f
Den 13 NOV
NEDERLANDEN.
V
Deae Courant wordt geregeld eens in de week en wel op Maandag voor de Prijs van 6 Centen uitgegeven.
Ï^URGEMEESTER en WETHOUDERS der Stad ALKMAAR,
hebben nuttig en noodig geoordeeld aan de goede Burgerij en In-
woonders kennisse te geven, gelijk zij doen bij dezen;
Dat, Twee der Drie Heeren, in de Kiezers - Vergadering binnen
deze Stad op den 5de" October 1837. tot Leden van den Stedelijken
Raad verkoorendie verkiezing hebben aangenomen en dat dezelve
ia de vergadering van dien Raad, gehouden op den 8!ten dezer als
zoodanig den eed bij het Reglement gevorderd, hebben afgelegd cn
vervolgens zijn geïnstalleerd geworden, zijnde de Heeren:
De Sonnaville en Nuhout van der Veen.
terwijl de lieer Weidijkeven eens door de Heeren Kiezers, op
den 5^° October 11. vèrkooren, voor die aanstelling schriftelijk, bij
missive heeft bedankt.
L)at de Heer J. T. KoornLid van den Stedelijken Raad, bij Ko
ninklijk besluit van den i9de" October II. n°. 95, tot Wethouder be
noemd en aangesteld, in diezelfde vergadering van den Raad op
den 8ne" dezer overeenkomstig artikel 60 van het Stedelijk Regie,
mentbij den eed als Lid van den Raad gedaanheeft gepersisteerd
en vervolgens als Wethouder is geïnstalleerd en in functie gesteld
geworden.
Alkmaar, den 1 !dcn November 1837.
Op last van Heeren Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris der Stad Alkmaar
De DIEU FONTEIN VERSCHUIR.
BUITENLANDSCHE BERIGTEN.
ENGELAND.
Londen, den zSsten October.
Gisteren bad alhier de openbare verkooping plaats der paarden van
wijlen den Koning Willem IV. Onder de opbieders merkte men on
derscheidene voorname personen op, onder anderen Lucier. Bonaparte
Lord Seiimor, Lord Chesterfield >enz. De opbrengst heeft alle bere
keningen overtroffen, zijnde de 43 veulenmerriën door elkander ver
kocht voor ƒ2700 het stuk, de veulen ten getale van 31, voor ƒ1000
het stuk e- pe soringhengsten met derzelver eiéves voor 42,400.
De geiieeie verkoop heeft 188,300 opgebragt.
In den Morning Chronicleleest men: De schot M. Ker.sie
heeft eene weérvoorspellende cabelle voor 1838, uitgeven. Op grond
zjiner weerkundige theorie verkondigt hij eenen guren en voor zwak
ke gesteilen schadelijken winter; eene winderige, konde en drooge
lente, dee echter niet zoo ongezond als de jl. zal zijn; eenen winde-
rigen en oustuimigen zomer; eenen regenachtigen en bedrukten herfst."
IJzeren Spoorwegen.
Menigmaal heeft men 15 en 16000 reizigers op de verschillende
ijzervvegrn geteld. Naauwelijks is de spoorbaan van Mechelen naar
Leuven geopend, of reeds telt men iederen dag tusschen de c en 3000
reizigers op dezelve. Een in zijne soort waarlijk eenig gezigt ver
toont dat gedeelte van Mechelen, waar de beide hoofdwegen elkander
kruisen. Komt men te half 12 uur uit Mechelen, op het vereeni-
gingspunt der wegen om zijn plaatsbiljet te nemen en zijne bagaadje
af te geven, dan vindt men eene groote, door paalwerk omheinde en
met een twaalftal zwarte lijnen doorsueden eenzame zandvlakte, in
wier midden een groot, schijnbaar verlaten gebouw staat. 500 schre
den zijdwaarts naar den kant van Mechelen ziet men 4 of 5 pavil
joenen, onder welke een groot aantal heeren en dames, ofproperge-
kleede landlieden zijn gezeten. Terwijl men deze volksgroepen aan
schouwt brengt het geluid van een bengel hen plotseling ui bewe
ging en doet hen naar de plaats van afrid snellen; de Brusseische
trein is in aantogt en bout voor het gebouw stil; 30 tot 40 rijtuigen,
ieder met 30 personen ontlasten zich van derzelver passagiers het is
den aanschouwer onverklaarbaar, hoe eene eenige machine zulk eene
vracht met zooveel snelheid kan
het einde van den trein bezoekt, is het raadsel opgelost; want, in
strijd met hetgeen tot dus verre voor gezond verstand zoude zijn ge-
honden ziet men achter aan den trein eene stoommachine geplaatst,
zich deze Babijlonsche warboel geordend, en de voortstuivende es
bruisende wagentreinen zijn naar alle vier hemelstreken vertrokken,
waarna de plaats van aankomsr weder even verlaten is als te voren.
Zesmalen daags wordt dit schouwspel herhaald. Welk eene levendig
heid zal er eerst ontstaan, wanneer de Oostelijke linie met Luik en
Keulen, de Zuidelijke met Namen en misschien met Sedan, de Z W.
met Vaienciennes en Parijs, de N. W. mee Gent en van daar eener-
zijds met Bruggen en Ostende, anderzijds mee Rijssei en Amiè'ns in
verband zal zijn gebragc J
Men moet zich echter niec verbeelden, dat deze beweging van per
sonen louter bet gevolg is van nieuwsgierigheid en vermaak. In welk
eene mate de bedrijvigheid toeneemt, wordt men bet best gewaar in
de werkplaatsen en winkels, en kan ook worden opgemerkt uit de
vele nieuwe gebouwen, die, zoowel in de steden als'ten platten lan
den als uit den grond oprijzen. Te Brussel isnabij de plaats van
aankomst en vertrek der stoomrijtuigende waarde van den grond
van 5 sous tot 5 francs, dus twintigmaal hooger gestegen al de voor
steden strekken zich door nieuwe aanleggen in het opene veidals
voelhorens uit. De voorstad Schaerbeek vertoont het aanzigt eener
nieuwe prachtige stad. De werkman en handelaar ziet zijnen werk
kring tot alle met de ijzerwegen in verband staande steden en dorpen uit
gebreid enwanneer de spoorbaan eenmaal naar alle rigtingen tot aan
de grenzen zal zijn geleid, zullen de bewoners van alle Belgische
steden, zoowel met opzigt tot fabrijks- als handels-nijverheid, eene
maatschappij van 1 tot 2 mitlioenen raenschen vertoor.en die, zon
der de nadeelen te hebben van eene overgroote zamenhooping van
raenschen op een en hetzelfde puntalie voordeelen van eene on-
mecelijk groote stad zullen genieten. Ook het nabij de spoorwegen
woonachtige landvolk is daardoor beweegbaarder geworden. Menschen,
die vroeger hun dorp nimmer- of, hoogstgenoraeneens in de 10 ja
ren verlieten, om de naastbij gelegen stad te bezoeken, begeven zich
nu den eenen zondag naar Brusselden anderen naar Antwerpen enz.
De geheele reis heen en weder kost hun aan geld één franc, en aan
tijd 2 of 3 uren. Om deze francs te verdienen moeten zij meer
arbeiden, meer voortbrengen. Onderweg in de stad leeren zij dingen,
die hun nuttig zijn hun verstand en hunne begrippen ontwikkelen
zich; zij worden denkende wezens I
's Gravenhage den jden November
Het ontwerp voor het droogmaken van de Haarlemmer - meer li
van wegen de door Z. M. benoemde commissie ingediend, en tot
nader onderzoek in handen gesteld van eenen raad van waterstaat.
Naar men verneemtkomen de grondtrekken van het öntwero ne
der op: het bedijken van de Haarlemmer-meer (met uitzondering van
de Spiering - meer) en van der Kager-meer, en het uitmalen dezer
piassen met behulp van stoomwerktuigenhet opnemen van het
water uit de droogemaakte plassen op den boezem van Rijnland;
het behoud van een aanmerkelijken voorboezem voor de sluizen van
Halfweg (de Spiering-meer) door den aanleg van een dijk, door de
Meer, van vijfhuizen naar Sloten; breede ringvaarten, tot de be
vordering van den afloop van het boezemwater, en een verbreedde
en verbeterde waterweg van de Kager-meer naar de sluizen van Kat
wijk;en, eventueel, krachtige stoomwerktuigen te Sparcndam
ten einde den verkleinden boezem van Rijnland op het maalpijl te
kunnen houden. Men rekent, dat de kosten 8 millioenen zonden
bedragencn dat daarbij 17500 bunders best bouwland zouden wor
den droog gemaakt.
De heer Casimir Périer, zaakgelastigde van Frankrijk bij oni
hof, is als zoodanig vervangen, en bereids naar Parijs vertrokken.
Zijn opvolger is de heer .7. Leroux. De graaf de Rossi, thans ge
zant van Sardinië in Frankfort, is als zoodanig bij ons hof, ahvaac
hij vroeger die betrekking met reel onderscheiding heeft vervuld,
ovefgeplaatsc.
Uit Terschelling schrijft men, van den isten dezer: In den nacht
van den 3osten op den 31 October, is op nieuw de voortrefFeiijk-
die duwt, terwijl de voorste trekt, ziet men eenen dergelijken wa- j heid van onze zeehaven gebleken: verscheiden zwaar beiaden sche-
gentrein naderen uit het Noorden, voorts een uit het O. en eindelijk penwelke in dien nacht, bij den zwaren storm uit het W. en W, N.
een uit het W, iedere trein schaart zich op de voor denzelven be-W.genoodzaakt waren om, ten gevolge van het breken hunner braad-
stemde plaats, die aangeduid is door eenen paai met een bord en op-spillen en pallenhuune kabels te kappen en hunne kettingen te laten
schrift; vervolgens begint het in- en uitklimmen, heen- en wederloo- j slippenvonden in onze haven eene veilige wijkp'aats, en zouden
pen, af- en aanslepen van pakgoederen, kortom, een gewoel en ge- zonder dezelve, naar alle menschelijke berekening zoo niet allen dan
loop' door elkander van duizenden volmaakt gelijk aan de ijverige toch meestal hebben moeten vergaan. Deze omstandigheid doet op
bedrijvigheid van eenen bijenzwerm. Die passagiers, welke in eene niemv blijken, hoe wenschelijk het ware dat de bii uitnemendheid
regte lijn rijden, bij voorbeeld, die van Brussel naar Antwerpen, of veilige bergplaats, welke onze haven aan zware «chepeii verzekert,
van Leuven naar Gent, blijven rustig, zitten, en vermaken zich met j meer en meer bij scheepsreeders assuradeurs, kapiteins, eriz.bel
de drukte van bet uit- en instijgen der andere reizigers en het over- kend werd; alsdan toch zoude geen bevelhebber van eenig schip,
pakken der goederen. Niet zelden gebeurd het, dat eenige honderd het late najaar, op de zoo bekende reede van het Vlie, faetzelv*
passagiers, die in eenen verkeerden wagentrein hebben plaats geno. met bemanning en lading prijs geven aan de woede der zee, in stede
men, eensklaps weder opgestaan cn naar de voor hen bestemde rij- van, het zij bij het uitvaren van Amsterdam, bet zu bij het uit zee
tuigen snellen; een koddig gezigt voorwaar, dat onder de overigen na. binnenkomen, derwaarts te stevenen, waar het eigen of aauvsrirouw-
tuuriijk. een luid gelach verwekt. Ia minder daa 10 minuten heeft de pand veilig zoude behouden liggen,"