A". 1837. ALKMAARSCHE N°-4 6. COURANT. 'an MAANDAG f Den 13 NOV NEDERLANDEN. V Deae Courant wordt geregeld eens in de week en wel op Maandag voor de Prijs van 6 Centen uitgegeven. Ï^URGEMEESTER en WETHOUDERS der Stad ALKMAAR, hebben nuttig en noodig geoordeeld aan de goede Burgerij en In- woonders kennisse te geven, gelijk zij doen bij dezen; Dat, Twee der Drie Heeren, in de Kiezers - Vergadering binnen deze Stad op den 5de" October 1837. tot Leden van den Stedelijken Raad verkoorendie verkiezing hebben aangenomen en dat dezelve ia de vergadering van dien Raad, gehouden op den 8!ten dezer als zoodanig den eed bij het Reglement gevorderd, hebben afgelegd cn vervolgens zijn geïnstalleerd geworden, zijnde de Heeren: De Sonnaville en Nuhout van der Veen. terwijl de lieer Weidijkeven eens door de Heeren Kiezers, op den 5^° October 11. vèrkooren, voor die aanstelling schriftelijk, bij missive heeft bedankt. L)at de Heer J. T. KoornLid van den Stedelijken Raad, bij Ko ninklijk besluit van den i9de" October II. n°. 95, tot Wethouder be noemd en aangesteld, in diezelfde vergadering van den Raad op den 8ne" dezer overeenkomstig artikel 60 van het Stedelijk Regie, mentbij den eed als Lid van den Raad gedaanheeft gepersisteerd en vervolgens als Wethouder is geïnstalleerd en in functie gesteld geworden. Alkmaar, den 1 !dcn November 1837. Op last van Heeren Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris der Stad Alkmaar De DIEU FONTEIN VERSCHUIR. BUITENLANDSCHE BERIGTEN. ENGELAND. Londen, den zSsten October. Gisteren bad alhier de openbare verkooping plaats der paarden van wijlen den Koning Willem IV. Onder de opbieders merkte men on derscheidene voorname personen op, onder anderen Lucier. Bonaparte Lord Seiimor, Lord Chesterfield >enz. De opbrengst heeft alle bere keningen overtroffen, zijnde de 43 veulenmerriën door elkander ver kocht voor ƒ2700 het stuk, de veulen ten getale van 31, voor ƒ1000 het stuk e- pe soringhengsten met derzelver eiéves voor 42,400. De geiieeie verkoop heeft 188,300 opgebragt. In den Morning Chronicleleest men: De schot M. Ker.sie heeft eene weérvoorspellende cabelle voor 1838, uitgeven. Op grond zjiner weerkundige theorie verkondigt hij eenen guren en voor zwak ke gesteilen schadelijken winter; eene winderige, konde en drooge lente, dee echter niet zoo ongezond als de jl. zal zijn; eenen winde- rigen en oustuimigen zomer; eenen regenachtigen en bedrukten herfst." IJzeren Spoorwegen. Menigmaal heeft men 15 en 16000 reizigers op de verschillende ijzervvegrn geteld. Naauwelijks is de spoorbaan van Mechelen naar Leuven geopend, of reeds telt men iederen dag tusschen de c en 3000 reizigers op dezelve. Een in zijne soort waarlijk eenig gezigt ver toont dat gedeelte van Mechelen, waar de beide hoofdwegen elkander kruisen. Komt men te half 12 uur uit Mechelen, op het vereeni- gingspunt der wegen om zijn plaatsbiljet te nemen en zijne bagaadje af te geven, dan vindt men eene groote, door paalwerk omheinde en met een twaalftal zwarte lijnen doorsueden eenzame zandvlakte, in wier midden een groot, schijnbaar verlaten gebouw staat. 500 schre den zijdwaarts naar den kant van Mechelen ziet men 4 of 5 pavil joenen, onder welke een groot aantal heeren en dames, ofproperge- kleede landlieden zijn gezeten. Terwijl men deze volksgroepen aan schouwt brengt het geluid van een bengel hen plotseling ui bewe ging en doet hen naar de plaats van afrid snellen; de Brusseische trein is in aantogt en bout voor het gebouw stil; 30 tot 40 rijtuigen, ieder met 30 personen ontlasten zich van derzelver passagiers het is den aanschouwer onverklaarbaar, hoe eene eenige machine zulk eene vracht met zooveel snelheid kan het einde van den trein bezoekt, is het raadsel opgelost; want, in strijd met hetgeen tot dus verre voor gezond verstand zoude zijn ge- honden ziet men achter aan den trein eene stoommachine geplaatst, zich deze Babijlonsche warboel geordend, en de voortstuivende es bruisende wagentreinen zijn naar alle vier hemelstreken vertrokken, waarna de plaats van aankomsr weder even verlaten is als te voren. Zesmalen daags wordt dit schouwspel herhaald. Welk eene levendig heid zal er eerst ontstaan, wanneer de Oostelijke linie met Luik en Keulen, de Zuidelijke met Namen en misschien met Sedan, de Z W. met Vaienciennes en Parijs, de N. W. mee Gent en van daar eener- zijds met Bruggen en Ostende, anderzijds mee Rijssei en Amiè'ns in verband zal zijn gebragc J Men moet zich echter niec verbeelden, dat deze beweging van per sonen louter bet gevolg is van nieuwsgierigheid en vermaak. In welk eene mate de bedrijvigheid toeneemt, wordt men bet best gewaar in de werkplaatsen en winkels, en kan ook worden opgemerkt uit de vele nieuwe gebouwen, die, zoowel in de steden als'ten platten lan den als uit den grond oprijzen. Te Brussel isnabij de plaats van aankomst en vertrek der stoomrijtuigende waarde van den grond van 5 sous tot 5 francs, dus twintigmaal hooger gestegen al de voor steden strekken zich door nieuwe aanleggen in het opene veidals voelhorens uit. De voorstad Schaerbeek vertoont het aanzigt eener nieuwe prachtige stad. De werkman en handelaar ziet zijnen werk kring tot alle met de ijzerwegen in verband staande steden en dorpen uit gebreid enwanneer de spoorbaan eenmaal naar alle rigtingen tot aan de grenzen zal zijn geleid, zullen de bewoners van alle Belgische steden, zoowel met opzigt tot fabrijks- als handels-nijverheid, eene maatschappij van 1 tot 2 mitlioenen raenschen vertoor.en die, zon der de nadeelen te hebben van eene overgroote zamenhooping van raenschen op een en hetzelfde puntalie voordeelen van eene on- mecelijk groote stad zullen genieten. Ook het nabij de spoorwegen woonachtige landvolk is daardoor beweegbaarder geworden. Menschen, die vroeger hun dorp nimmer- of, hoogstgenoraeneens in de 10 ja ren verlieten, om de naastbij gelegen stad te bezoeken, begeven zich nu den eenen zondag naar Brusselden anderen naar Antwerpen enz. De geheele reis heen en weder kost hun aan geld één franc, en aan tijd 2 of 3 uren. Om deze francs te verdienen moeten zij meer arbeiden, meer voortbrengen. Onderweg in de stad leeren zij dingen, die hun nuttig zijn hun verstand en hunne begrippen ontwikkelen zich; zij worden denkende wezens I 's Gravenhage den jden November Het ontwerp voor het droogmaken van de Haarlemmer - meer li van wegen de door Z. M. benoemde commissie ingediend, en tot nader onderzoek in handen gesteld van eenen raad van waterstaat. Naar men verneemtkomen de grondtrekken van het öntwero ne der op: het bedijken van de Haarlemmer-meer (met uitzondering van de Spiering - meer) en van der Kager-meer, en het uitmalen dezer piassen met behulp van stoomwerktuigenhet opnemen van het water uit de droogemaakte plassen op den boezem van Rijnland; het behoud van een aanmerkelijken voorboezem voor de sluizen van Halfweg (de Spiering-meer) door den aanleg van een dijk, door de Meer, van vijfhuizen naar Sloten; breede ringvaarten, tot de be vordering van den afloop van het boezemwater, en een verbreedde en verbeterde waterweg van de Kager-meer naar de sluizen van Kat wijk;en, eventueel, krachtige stoomwerktuigen te Sparcndam ten einde den verkleinden boezem van Rijnland op het maalpijl te kunnen houden. Men rekent, dat de kosten 8 millioenen zonden bedragencn dat daarbij 17500 bunders best bouwland zouden wor den droog gemaakt. De heer Casimir Périer, zaakgelastigde van Frankrijk bij oni hof, is als zoodanig vervangen, en bereids naar Parijs vertrokken. Zijn opvolger is de heer .7. Leroux. De graaf de Rossi, thans ge zant van Sardinië in Frankfort, is als zoodanig bij ons hof, ahvaac hij vroeger die betrekking met reel onderscheiding heeft vervuld, ovefgeplaatsc. Uit Terschelling schrijft men, van den isten dezer: In den nacht van den 3osten op den 31 October, is op nieuw de voortrefFeiijk- die duwt, terwijl de voorste trekt, ziet men eenen dergelijken wa- j heid van onze zeehaven gebleken: verscheiden zwaar beiaden sche- gentrein naderen uit het Noorden, voorts een uit het O. en eindelijk penwelke in dien nacht, bij den zwaren storm uit het W. en W, N. een uit het W, iedere trein schaart zich op de voor denzelven be-W.genoodzaakt waren om, ten gevolge van het breken hunner braad- stemde plaats, die aangeduid is door eenen paai met een bord en op-spillen en pallenhuune kabels te kappen en hunne kettingen te laten schrift; vervolgens begint het in- en uitklimmen, heen- en wederloo- j slippenvonden in onze haven eene veilige wijkp'aats, en zouden pen, af- en aanslepen van pakgoederen, kortom, een gewoel en ge- zonder dezelve, naar alle menschelijke berekening zoo niet allen dan loop' door elkander van duizenden volmaakt gelijk aan de ijverige toch meestal hebben moeten vergaan. Deze omstandigheid doet op bedrijvigheid van eenen bijenzwerm. Die passagiers, welke in eene niemv blijken, hoe wenschelijk het ware dat de bii uitnemendheid regte lijn rijden, bij voorbeeld, die van Brussel naar Antwerpen, of veilige bergplaats, welke onze haven aan zware «chepeii verzekert, van Leuven naar Gent, blijven rustig, zitten, en vermaken zich met j meer en meer bij scheepsreeders assuradeurs, kapiteins, eriz.bel de drukte van bet uit- en instijgen der andere reizigers en het over- kend werd; alsdan toch zoude geen bevelhebber van eenig schip, pakken der goederen. Niet zelden gebeurd het, dat eenige honderd het late najaar, op de zoo bekende reede van het Vlie, faetzelv* passagiers, die in eenen verkeerden wagentrein hebben plaats geno. met bemanning en lading prijs geven aan de woede der zee, in stede men, eensklaps weder opgestaan cn naar de voor hen bestemde rij- van, het zij bij het uitvaren van Amsterdam, bet zu bij het uit zee tuigen snellen; een koddig gezigt voorwaar, dat onder de overigen na. binnenkomen, derwaarts te stevenen, waar het eigen of aauvsrirouw- tuuriijk. een luid gelach verwekt. Ia minder daa 10 minuten heeft de pand veilig zoude behouden liggen,"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1837 | | pagina 1