A° 18 AS.
ALKMAARSCIIE
N° 30.
COURANT.
-i'>-«Ni»;. arr
M a a a <1 a g
28 J u 1 ij.
VI' - 1
Deze Courant wordt eens in de week en wel
eiken Maandag, voor de Prijs van 6 Cente
bi (gegeven.
J)e Prijs der A dvertenticn van 1 tot 5 re
gels is één Gulden en voor él ken regel meer
20 Centen, behalve 35 centen zege liegt voor
elke plaatsing.
P L 11 L I C A T I
STAATSRAAD, GOUVERNF.UR der Provincie NOURD-HOEEANP,
Gelezen de missive van den Heer Opper-Iloutvcster, van den 2',en
Julij 11., n°. 9, omtrent de opening der Jagt op Ganzen, Eenden en
Watersnippen.
Gelet op de delilieratien Van Heeren Gedeputeerde Staten, van den
J0den Julij 11., n*. 59.
Gezien art. 11 van de wet van den lld™ Julij 1814 een het Ko
ninklijk besluit Van den 5d™ Julij 1823, (staatsblad n°. 20).
Brengt bij deze ter kennisse van de daarbij belanghebbenden, dat
de opening der Jagt up Ganzen, Eenden en Watersnippen, wal de
publieke J*agt aanbelang, op bet water, lang*de stranden, oevers van
meeren, veenplnssen en rivieren, mitsgaders op lage moerassige landen,
door den Heer Opper-Houtvester voornoemd, mei overleg van Hoe
ren Gedeputeerde Stalen, op den eersten Augustus eerstkomende be-
li ilo'/nlrn liPnntl Iflnl i i I. OH-dr ilf-'i I
N
N.
E 1) E 1'. LAND E
Alkmaar, den listen Julij 1845.
De STAATSRAAD, GOUVERNEUR oer Provincie NOORD-HOEEAND, Jn (]e Jmsterdamsche Courant liet volgende:
SPOORWEG door NOORD-HOLLAND.
Zoo als in ons N". 48 van de Stoempost reeds werd gezegd, is het, in
bet belang zou van het hinnen- als huilonlandsche verkeer omes vader
lands, noodzakelijk, de Zuiderzee, deze belangrijken zeeboezem rond
om welke de voornaamste provinciën des rijks gelegen zijn, aan allo
zijden niet een net van spoorwegen le omringen. Ibj den zich meer
en meer ontwikkelenden zucht om dit doel le bereiken en de com
municatie door middel van ijzeren spoorwegen uit te breiden, mag
men niet uit bet oog verliezen, dat de provincie Noord-Holland eene
der welvarendste en belangrijkste geweslen des rijks is, dat zij te-
veiis de oeheele Zuiderzee aan derzei ver westzijde omsluit, en aan
den anderen kant, door de Noordzee bespeeld, eene zeer nitgestrek-
le dubbele kust vertoont. Slaat men hierbij bel oog op de ontwik*
paald is;" maar dal dezelve bepaaldelijk gesloten t.Iijfl in en langs p|i|)(v >a|| ,,nt noorde.lijkste gedeelte dezer provincie dan kan net
bosschen, alsmede op bouw- en weilanden lot bet gewone jaglveld ui(?t :,jult.rs dan eene hoogst belangrijke en nuttige onderneming ge-
behoorei.de. ael.t worden;, midden door dit gewest in deszelfs gel.eele lengte
Wordende de kooilieden, bij deze, levens herinnerd, dat, volgens eenen spoorweg aan Ie leggen en hetzelve zoo oen ®u^]d 6
art 3 van 7, M. besluit, vrij den l.te« December 1829, (staatsblad n* Iieele stelsel te vereenigen. Reeds in hel boven aangeholde num
26^ lmnne koni-cenden tut den eersten September moeten zijn opge- nier van de Stoornpost werd de imthg iem van c czen ep Hen*
En op dal niemand een,ge onwetendheid hiervan zonde kunnen «d e (Ie ri„ling dcs sp„0rwegs als de vermoe-
voorwendeii, zal deze alomnie worden gepnnbeeeid en geaffigeeu voordeden van denzelven aangaat, bier meer in breede uit
_i„,,11 pvc Provincie e doen. p.ebmikelnk is. mejuc
maar dal dezelve bepaaldelijk gesloten blijft in en langs
alwaar zulks, in deze Provincie le doen, gebruikelijk is.
Haarlem den 12d«' Julij 1845.
De Staatsraad, Gouverneur voornoemd,
Vm E W IJ C K.
P U R E I C A T 1 E.
BURGEMEESTER en W ETIIO I HE 1'. S her Stap A EKM V 11,
brengen ten gevolge eeuer dispositie van den Heer Staatsraad, Gou
verneur der Provincie Noord-th.lkmil van den 24"™ Jnnij 1845 n°. gf,
(Prov. Blad n°. 47) ter kennisse van de ingezetenen dezer stad en
Jurisdictie
1°. Dat de onderscheidene Agenten van de Schatkist zijn in staal
gesteld, om de stukken van 10 cents, naar de wel van 1816
gemunt, meer algemeen en niet alleen gedurende de tegen
woordige en de eerst volgende maand Julij, l»j voortduring
omloop te brengen bij betalingen en teruggavenmaar ra k
om die 10 cents stukken op verzoek van belanghebbenden
te verwisselen tegen dubbeltjes, en nok tegen andere specien
2°. Dat aan alle Rijks Ontvangers en Directeuren van Postkantoren,
mede eene zekere hoeveelheid stukken van ld centen zijn tor
hand eesleld, zoo om dezelve gedurende de tegenwoordige en
de eerstkomende maand Julij lot betalingen en teruggaven li
bezigen, als om die aan hen, die zulks verlangen, in verwis
seling te geven tegen dubbeltjes.
3° Dat gedurende de vier laatste dagen van de maand .Tulij aan
staande. hij al de gemelde \geulen Ontvangers en Hirecleu-
rei. van de Postkantoren, aan ren ieder nog gelegenheid zal
worden gegeven, om zijne overige dubbeltjes te verwisselen
tegen stukken van 10 centenvoor zoo veel die nog nauwe
zig zullen zijn of ook legen andere specie.
4°. Dat met den eersten Augustus aw staande en vervolgens gccue
dubbeltjes in 's Rijks Schal kist of hij eenig Rijks comptabele
zullen worden aangenomen, dan wanneer dezelve z. ju geheel
en a! onverminkl en dat daarop nog liet kenmerk le onder
scheiden is, dat die stukken als Provinciale- of General.teils-
miint zijn vervaardigdterwijl al de zoodanige, waaraan cal
kenmerk ontbreekt, zullen worden afgewezen.
5°. Dat ook, voor zooveel noodig, bij den ledelijken Ontvanger
alhier, tot den laatsten der maand Julij aanstaandegelegen
heid zal zijn om de 10 cents stukken tegen andere speciën
te verwisselen.
Alkmaar, den 27sten Junij 1845.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
T. C. W. DRU1J\ ERTEIJN,
Ter Ordonnantie van de se Ir en
De Dl EU FONTEIN YERSCI1UIB.
RU1TENL\NDSC11E BERIGTEN.
zoo wel wal oen aaincg co «c i
cl e I Ij E e vont dcelen van denzelven aangaat, hier meer in breede mt
Zo'o als bereids in ons bovengedaeht nummer plaats had, wordt
ilc aanleg van dezen weg voorgesteld, van af Haarlem, uitgaat
van hel slation van den llollamlsche.i spoorweg en in verband niet
dezenover Beverwijk en Alkmaar naar den Helder en be N«uW6
Diep, loopendc de spoorweg links van het Noord-llollandsche
'"'Deze ridins is om meer dan eene reden boven iedere andere ver
kieslijk voorgekomen; vooreerst zonder den No«^ - Ik.llandschen
spoor we" in regtstreekseh verbami te brengen melden Hollamlsehen
t!.[ Botterdam en verder naa, België, maar ook over Amsterdam
„tel den Rim-siiimrweg naar Duilsebland en verder met bet gchcele
Amsterdam eene geschikte plaats kan geacnl worden, zoude de
deelde regtslreeksehe aaneensluiting met bestaan en de verbinding,
zonder welke de Noord-llollandsclie spoorweg mets zoude beleeke-
nen zoude moeten gezocht worden door middel van eene stoom-
over hel 1.1 van af het station van den spoorweg naar Amster
dam hebreen dus een gedurig in- cn uitladen zonde ten gevo ge
hebben. Maar bovendien is er nog een tweede grond die de ont
worpen rigling van den spoorweg verkieslijk duet zijn; op deze linie
bull men eenen zeer goeden grond en geschikt terrein tol het aan-
te-en der aar'iehaan lei wijl men daarentegen aan le regterzijde
van' het Noord-llollandsclie kanaal met ontelbare moeijehjkheden zou
le worstelen hobhen de grond vooreerst is loer zoo als de aan eg
van buvengei.oe.ml karmak zelfs voorden m.nslk.ind.gen beeft be
wezen. seider niets muleis dan eene korst, rustende op louter dern,
en bij gevolg ongeschiktom eene eemg/ins zware drukking le weer
staan' of de minste doorsnijding toe te laten, zoodat in deze riglmg
een spoorweg door zoodamgen drassige., grond onnoemelijke, seiner
onmogelijk vooraf te berekenen onkosten zoude veroorzaken; teu
tweede, wat bet terrein aangaat, is hetzelve m deze r.glrng door-
'„erleu van lallooze sloten, over welke alle groo.ere of kleinere brug-
"en Muidcn moeten gelegd worden, hetgW". vooral bij de boven
iunsehrovene gesteldheid van den grond milhoenen schats zoude moe-
"tVat" nu' liet, vermoedelijk rendement van dezen weg aangaat, dit
moet im;n aannemen, dat meer dan voldoende zal wezen, om den
aandeelhouders een dividend van minstens L te verzekeren, zoo
als men liglelijk zal kunnen besluiten, uit het verkeer dat waar
schijnlijk langs dezen spoorweg zal plaats vinrlen en dat men gevoe
glijk in twee afdeelingen, namelijk goederen-vervoer en personen
vervoer kan verdeden. Wat het eerste aangaat, d.l mag men het
er voor houden; dat het, de omstandigheden in aanmerking geno
men. langs dezen weg zeer aanzienlijk wezen zal. Vooreerst is de
zelve bestemd om eene onzer voornaamste zeehavens te verbinden
met schier al de groole cn meest welvarende sleden eerier provin
cie die sedert eeuwen in den handel en ook voor een gedeelte m
de'nijverheid de voornaamste, zoo niet de een.ge bronnen van be-
staan"barer ingezetenen vond. Tot hiertoe bevind, z,oh het Nieuwe
Hiep in eenen staat van afzondering, veroorzaakt duw de ver ach te-
vin"waarin zich het stelsel van communicatie ni N^rd-Holland
bevindt deze provincie staat nog geheel cn al op hetzelfde stand
punt al voor een aantal jaren de wegen mogen hier m eenen goe-
V dit doel niets Ier zake, daarzii, in den tegen-
Op een diner, onlangs le Londen door den prins van Esterhazy
aan den Fransche gezant gegeven, had hij dezen aan zijne regtevliand,
en aan zijn linker den prins van Hesse-Plulipstad en oen markies
van Anglesea. Deze drie laatstgemelden hadden le zomen slechts drie
beenen. De Fransche gezant had er een in den slag van Leipzig vei-nlanr zeUer !S net aai, op -... u
loren de prins van Hesse-Philipstadl was bet zijne in den veldslag jote uliddelen Tan handels-gemeenschap in dit ge-
van Borodino afgeschoten jm demarkies van Anglesea verbeurde ™^haIldeëu 1S. {fervolg horna.)
l' of slechten slaat zijn, dit doet niets Ier zal e, daarzij, ,n den tegen-
j woord i-en lijd, aan den algen,eene behoefte met meer kunnen vol
doen maar zeker is het dat, op eene enkele uitzondering na geea
m - 1 lvnnrlo c_irpmPPnM' I,m in dit
het zijne in den slag van Waterloo.