IV- M
A i\' T.
V
Em
•V/!,: -
V^, nfi
M a a 11 <1 a g
t$if* rn
t^ï-
aa:i ia
Augustus.
Burgemeester en wethouders der Stad alkmaar,
NEDERLANDEN.
V V. i v
ilk- ft
ffOll
inl
Deze Courant wordt eens in de week en wel
eiken Maandagvoor de Prijs van 6 Cente
uitgegeven.
,H»r„ g W, >5
l)e I'rljs. der Advfjitekt^n van 1 tut 5 ré
gels is één Gulden, en voor eiken regel meer
20 Centen, behalve 35 centen zegelregtVQUjf
elke plaatsing.
WAARSCHUWING.
brengen bij deze ter kennisse van de Ingezetenen dezer Stad en Ju
risdictie, en voorts van alle degenen, welke zulks maar eenigzins
tonde mogen aangaan.
Dat, te rekenen van den 19<lpn dezer maand tot en mei de»,]9c,en
Augustus dezes jaarsgeene Honden langs de straten, wallen en we
gen dezer Stad en Jurisdictie, zullen mogen losloopen in eeniger ma-
niere, ten zjj voorzien van zoodanigen muilband als waarvan het mo
del van lieden af, aan het Bureau van Politie te bezigtigen is.
Dat evenmin gedurende dien tijd, de Honden aan de stoepen of
erven der huizen aan de straat, zullen mogen vastgelegd worden.
Dat alle losloopende Honden, welke zullen kunnen worden ge
vangen en die, welke aan de straat vastliggende worden gevonden,
dadelijk op eene verzekerde plaats zullen worden gehragt en aldaar
24 uren bewaard, om aan de eigenaars, welke dezelven innglen re
clameren, tc worden teruggegeven, tegen betaling van drie Gulden,
terwijl zij na verloop van deze 24 uren zullen worden van kant
gemaakt.
.1 Dat voor eiken Hond, welke zonder voorschreven muilband los
loopende zal worden gevonden, en niet, of niet gevoegelijk kan wor
den gevangen door den eigenaar zal worden verbeurd eene boete
*an eenen Gulden, terwijl bovendien alle losloopende Honden omnid-
delijk zullen worden gedood
Burgemeester en Wethouders vermanen eiken eigenaar of bonder
van Honden, om dt^.e bepalingen en maatregelen van politie stipte-
lijk na Ie komen, en waarschuwen voorts een ieder, om de Diena
ren van Politie welke speciaal door Burgemeester en Wethouders
zijn gemagtigd, lot bet opvangen of dooden der Honden, in geenen
deele hinderlijk te zijn. in de uitoefening van derzelver pligt, daar
zulks ten oogmerk heeft om de goede Ingezetenen dezer Stad en
Jurisdictie te behoeden voor de schrikkelijke gevaren der Hondsdol
heid welke de ondervinding zoo duidelijk heeft doen zien, dat door
onachtzaamheid of verzuim van pligt in deze, te weeg gehragt kun
nen worden.'
r
Aldus gedaan bij Burgemeester en Wethouders voornoemd
den 15<len July 1845.
F. C. W. D R U IJ V E S T E IJ N.
Ter Ordonnantie rat! deze/ven,
De DIEU FONTEIN VERSCHUIR.
BURGEMEESTER fn WF.TIIOUDKREN der Stad ALKMAAR',
van tijd tot tijd ontwarende dat men zich niettegenstaande de'reeds
meermalen gedane waarschuwingen tegen het beschadigen van "Stads
eigendommenniet ontziet om op eene verregaand baldadige wijze
de boomen in den Hout en langs de Vesten en Wallen, door het'insnij-
den van namen, het aftrekken en beschadigen der bast, geheel »f
gedeeltelijk te vernielen, en zelfs de flot gemak en genoegen der in
gezetenen op de Stedelijke Wandelplaatsen gestelde banken, te ont
sieren en te bederven
Hebben met betuiging van derzelver leedwezen daarover, goed
gevonden en verstaan, andermaal de ingezetenen dezer Stad uit te
noodigeu, om de pogingen van het Stedelijk best uur,,tot liet te keer
gaan van deze baldadigheden te ondersteunen, en hunne kinderen
en betrekkingen hel beschadigen, bederven en vernielen der Stads
eigendommen en plantsoenen met nadruk te verbieden.
Burgemeester en Welhouderen voornoemd vinden zich voorts ver-
pligl ter voorkoming van moeijelijkheden die uit het niet opvolgen
der voorschreven uitnoodiging zoude kunnen Jvoortvloeijen bij deze
aan de ingezetenen kennis te geven, dat de /nnblenareii der politie
ten ernstigste zijn gelast tegen het bovenvermelde te waken en de
overtreders volgens de hiertegen bij het Wetboek van strafregt ge
maakte bepalingen te doen vervolgen; terwijl eindelijk alle Stedelij
ke officianten zijn gelast de bij ben bekende of outd- kt wordende
daders, aan den Heer Commissaris van Politie kenbaar te maken.
En zal deze gepubliceerd, aangeplakt en door middel van de Ste
delijke Courant ter algemeene kennisse worden gebragt.
Alkmaar, den l*lcn Augustus 1845.
Burgemeester en JVethonderen voornoemd
F. C. W. D R U IJ VEST E IJ N
Ter Ordonnantie van dezelven
De DIEU FONTEIN VERSCHUIR.
KENNISGEVING.
BURGEMEES11 11 en WETIIOUDEREN der Stad ALKMAAR,
brengen bij deze Ier kennisse van de Ingezetenen dezer Stad, dat
bet Kohier der Patenten, dienst 1845—184(1op den 2Ssten Julij 1845,
door den Heer Staatsraad, Gouverneur van de Provincie Noord-
Holland is executoir verklaard en op heden door II. E. A. aan den
HeOr Ontvanger der Directe belastingen binnen deze Stad ter in
vordering is overgegeven.
Ieder Ingezeten, welke daarbij belang heeft, wordt alzoo ver
maand op de voldoening van zijnen aanslag behoorlijk acht te geven,
ten einde alle geregtelijke vervolgingen, welke uit nalatigheid zout
den voortvloeijcnte ontgaan.
Alkmaar, den Ist™ Augustus 1845.
Burgemeester en Weihonderen voornoemd j,
F. C. W. D RU IJ VE STEIJN.
Ter Ordonnantie van dezelven
De DIEU FONTEIN VERSCHUIR.
De Amsterdamsche Courant bevat weder het volgende:
SPOORWEG door NOORD-HOLLAND. Vervolg en Slot.)
Wanneer men nu beschouwt het getal schepen, die jaarlijks het
Noord-Hollandsche kanaal passeren, en de kosten voor de benoodig-
de ligters hierbij in aanmerking neemt, dan vloeit hieruit voort,
dat mén een aanmerkelijk goederen-vervoer langs den Noord-Hol-
landschen spoorweg te wachten heeft.
Wel zullen velen dit denkbeeld bestrijden, uitgaande van destel
ling, dat bet bestaan van het Noord-llollandsche kanaal alle voor-
uitzigt voor den spoorweg wegneemt, daar de Amsterdamsche han
del de voorkeur zal geven aan deze water-communicatie, langs
welke zij hare schepen tot voor de stad kan doen komen. Hierte
gen echter beslaan twee overwegende redenenten eerste biedt,
zelfs voor den Amsterdamsche handel, de spoorweg zeer vele voor
deden aan boven de communicatie door het kanaal, daar dezelve
een veel sneller, gedurende alle jaargetijden, ook dan, wanneer het
water-transport door de vorst gestremd wordt, bruikbaar goederen
vervoer toelaat dan dit laatste, zoodat het zelfs in het belang des
Amsterdamschen handels zal wezen, om, in plaats van zich van lig
ters te bedienen, waartoe zij genoodzaakt is, doordien een groot ge
deelte der koopvaardijschepen, die in liet Niéuwe Diep binnenvallen,
te veel diepgang hebben om met hunne lading het kanaal te passe
ren, (zoodat zij eerst een gedeelte der lading in ligters moeten over*
Iaden, hetgeen een aanmerkelijk bezwaar voor den handel uitmaakt),
de goederen langs den spoorweg te vervoeren. Hoe velen toch zou
den in den afgeïoopen winter niet gewensclit hebben dat er eeit
zoodanig middel van gemeenschap had bestaan dat hen zou ge
waarborgd hebben tegen de vele moeijelijkheden en verliezen, duin-
de stremming der communicatie veroorzaakt. In een woord, de
voorbeelden zijn daar om te bewijzen, dat liet bestaaii van een ka
naal geen bezwaar hoegenaamd kan opleveren tegen den aanleg van
eenen spoorweg; getuige hiervan het gelijktijdig en voor heiden
winstgevend gebruik van zoo vele schier evenwijdig loopende vaar
ten en spoorwegen, zoowel in Engeland als in Neord-Amerika.
Even zoo goed als dus in beide opgenoemde landen de spoorwe
gen nevens de kanalen kunnen bestaan en eene voordeelige reke
ning vinden. eren zoo goed kan dit ook in ons land met eenen
spoorweg, lusseben onze eerste handelstad en eene onzer voornaam
ste zeehavens, liet geval zijn; daarenboven moet hietbij in aanmer
king komen het transport der goederen, die, met de in het Nieuwe
Diep binnenvallende schepen aangebragt wordende, niet bestemd
zijn voor de magazijnen iu Amsterdam, maar door de kooplieden
terstond verder, bij voorbeeld naar de overige steden van Holland,
Zeeland, Noord-Braband en Limburg, of wel verder naar Belgie.en
Frankrijk, moeten worden afgeleverd, en die bij het bestaan Van
den Noord-Hiillandschen spoorweg niet langer behoeven over Anister-
dam getransporteerd, maar, in het belang des handels zeiven, regt-
streeks van de schepen uit, langs de ontworpen spoorwegen, door
Noord-Braband en van Rotterdam naar Antwerpen, verzonden kunj;
oen worden. -
Tot hiertoe is deze spoorweg slechts alleen beschouwd met betrek
king lot den Anisterdamschen handel om deszëlfs nut echter ge
heel te kunnen beoordeelen dient men zich op een minder eenzij
dig standpunt te verplaatsen, want hoezeer Ainsteidam onwedërleg-
baar in ons hande'stelsel op den hoogsten trap slaat, is de ver
dere ontwikkeling van onzen handel nogtans van te veel belang otti
hier niet in aanmerking te komen.
Ten tweeden dus moet men in het oog honden, dat door dezen
spoorweg al de voornaamste lb llandsohe sleden in verband gebragt
worden met eene zeehaven, welke van bel meest verwijderde punt
der provincie in eenen enkelen dag heen en terug kan bezocht wor
den onder de bewoners dezer provincie, die mag men zeggen schier
allen door eenen commereiélen geest bezield zijn vindt men er ve
len die, hoezeer tot hiertoe van de zeekust verwijderd, en van ie
der middel van regtstreekselie gemeenschap met dezelve verstoken
nogtans gaarne hunne kapitalen in ondernemingen van overzeeschéu
handel en reederij willen beleggen; hoezeer zal dus deze zucht niet
opgewakkerd worden, wanneer door den ontworpen spoorweg, te
vens in verband met den Holïandschen bij het ten eenemale ver
nietigen der afstanden, deze steden allen als het ware in zeehavens
veranderd worden. Onderscheidene van "dezelve met hunne fabrjj-
kenen vooral de provincie Noord-Holland met de algemeen beken-
j de voortbrengselen van zijnen landbouw en veest»[ret--s+e-Mém-m*
ruim veld voor den uitvoerhandel open, wanneer eerst, hetzij aan
de producten zeiven, hetzij aan andere in hunne onniiddeljjke nabij.
beid wonende scheepsreeders de gelegenheid zal zijn opengesteld,
V:.., i té i
t .'AMC I
I 'V i
ri j:V I.'
IjfriwMHUWlbVc, Au