IV- M A i\' T. V Em •V/!,: - V^, nfi M a a 11 <1 a g t$if* rn t^ï- aa:i ia Augustus. Burgemeester en wethouders der Stad alkmaar, NEDERLANDEN. V V. i v ilk- ft ffOll inl Deze Courant wordt eens in de week en wel eiken Maandagvoor de Prijs van 6 Cente uitgegeven. ,H»r„ g W, >5 l)e I'rljs. der Advfjitekt^n van 1 tut 5 ré gels is één Gulden, en voor eiken regel meer 20 Centen, behalve 35 centen zegelregtVQUjf elke plaatsing. WAARSCHUWING. brengen bij deze ter kennisse van de Ingezetenen dezer Stad en Ju risdictie, en voorts van alle degenen, welke zulks maar eenigzins tonde mogen aangaan. Dat, te rekenen van den 19<lpn dezer maand tot en mei de»,]9c,en Augustus dezes jaarsgeene Honden langs de straten, wallen en we gen dezer Stad en Jurisdictie, zullen mogen losloopen in eeniger ma- niere, ten zjj voorzien van zoodanigen muilband als waarvan het mo del van lieden af, aan het Bureau van Politie te bezigtigen is. Dat evenmin gedurende dien tijd, de Honden aan de stoepen of erven der huizen aan de straat, zullen mogen vastgelegd worden. Dat alle losloopende Honden, welke zullen kunnen worden ge vangen en die, welke aan de straat vastliggende worden gevonden, dadelijk op eene verzekerde plaats zullen worden gehragt en aldaar 24 uren bewaard, om aan de eigenaars, welke dezelven innglen re clameren, tc worden teruggegeven, tegen betaling van drie Gulden, terwijl zij na verloop van deze 24 uren zullen worden van kant gemaakt. .1 Dat voor eiken Hond, welke zonder voorschreven muilband los loopende zal worden gevonden, en niet, of niet gevoegelijk kan wor den gevangen door den eigenaar zal worden verbeurd eene boete *an eenen Gulden, terwijl bovendien alle losloopende Honden omnid- delijk zullen worden gedood Burgemeester en Wethouders vermanen eiken eigenaar of bonder van Honden, om dt^.e bepalingen en maatregelen van politie stipte- lijk na Ie komen, en waarschuwen voorts een ieder, om de Diena ren van Politie welke speciaal door Burgemeester en Wethouders zijn gemagtigd, lot bet opvangen of dooden der Honden, in geenen deele hinderlijk te zijn. in de uitoefening van derzelver pligt, daar zulks ten oogmerk heeft om de goede Ingezetenen dezer Stad en Jurisdictie te behoeden voor de schrikkelijke gevaren der Hondsdol heid welke de ondervinding zoo duidelijk heeft doen zien, dat door onachtzaamheid of verzuim van pligt in deze, te weeg gehragt kun nen worden.' r Aldus gedaan bij Burgemeester en Wethouders voornoemd den 15<len July 1845. F. C. W. D R U IJ V E S T E IJ N. Ter Ordonnantie rat! deze/ven, De DIEU FONTEIN VERSCHUIR. BURGEMEESTER fn WF.TIIOUDKREN der Stad ALKMAAR', van tijd tot tijd ontwarende dat men zich niettegenstaande de'reeds meermalen gedane waarschuwingen tegen het beschadigen van "Stads eigendommenniet ontziet om op eene verregaand baldadige wijze de boomen in den Hout en langs de Vesten en Wallen, door het'insnij- den van namen, het aftrekken en beschadigen der bast, geheel »f gedeeltelijk te vernielen, en zelfs de flot gemak en genoegen der in gezetenen op de Stedelijke Wandelplaatsen gestelde banken, te ont sieren en te bederven Hebben met betuiging van derzelver leedwezen daarover, goed gevonden en verstaan, andermaal de ingezetenen dezer Stad uit te noodigeu, om de pogingen van het Stedelijk best uur,,tot liet te keer gaan van deze baldadigheden te ondersteunen, en hunne kinderen en betrekkingen hel beschadigen, bederven en vernielen der Stads eigendommen en plantsoenen met nadruk te verbieden. Burgemeester en Welhouderen voornoemd vinden zich voorts ver- pligl ter voorkoming van moeijelijkheden die uit het niet opvolgen der voorschreven uitnoodiging zoude kunnen Jvoortvloeijen bij deze aan de ingezetenen kennis te geven, dat de /nnblenareii der politie ten ernstigste zijn gelast tegen het bovenvermelde te waken en de overtreders volgens de hiertegen bij het Wetboek van strafregt ge maakte bepalingen te doen vervolgen; terwijl eindelijk alle Stedelij ke officianten zijn gelast de bij ben bekende of outd- kt wordende daders, aan den Heer Commissaris van Politie kenbaar te maken. En zal deze gepubliceerd, aangeplakt en door middel van de Ste delijke Courant ter algemeene kennisse worden gebragt. Alkmaar, den l*lcn Augustus 1845. Burgemeester en JVethonderen voornoemd F. C. W. D R U IJ VEST E IJ N Ter Ordonnantie van dezelven De DIEU FONTEIN VERSCHUIR. KENNISGEVING. BURGEMEES11 11 en WETIIOUDEREN der Stad ALKMAAR, brengen bij deze Ier kennisse van de Ingezetenen dezer Stad, dat bet Kohier der Patenten, dienst 1845—184(1op den 2Ssten Julij 1845, door den Heer Staatsraad, Gouverneur van de Provincie Noord- Holland is executoir verklaard en op heden door II. E. A. aan den HeOr Ontvanger der Directe belastingen binnen deze Stad ter in vordering is overgegeven. Ieder Ingezeten, welke daarbij belang heeft, wordt alzoo ver maand op de voldoening van zijnen aanslag behoorlijk acht te geven, ten einde alle geregtelijke vervolgingen, welke uit nalatigheid zout den voortvloeijcnte ontgaan. Alkmaar, den Ist™ Augustus 1845. Burgemeester en Weihonderen voornoemd j, F. C. W. D RU IJ VE STEIJN. Ter Ordonnantie van dezelven De DIEU FONTEIN VERSCHUIR. De Amsterdamsche Courant bevat weder het volgende: SPOORWEG door NOORD-HOLLAND. Vervolg en Slot.) Wanneer men nu beschouwt het getal schepen, die jaarlijks het Noord-Hollandsche kanaal passeren, en de kosten voor de benoodig- de ligters hierbij in aanmerking neemt, dan vloeit hieruit voort, dat mén een aanmerkelijk goederen-vervoer langs den Noord-Hol- landschen spoorweg te wachten heeft. Wel zullen velen dit denkbeeld bestrijden, uitgaande van destel ling, dat bet bestaan van het Noord-llollandsche kanaal alle voor- uitzigt voor den spoorweg wegneemt, daar de Amsterdamsche han del de voorkeur zal geven aan deze water-communicatie, langs welke zij hare schepen tot voor de stad kan doen komen. Hierte gen echter beslaan twee overwegende redenenten eerste biedt, zelfs voor den Amsterdamsche handel, de spoorweg zeer vele voor deden aan boven de communicatie door het kanaal, daar dezelve een veel sneller, gedurende alle jaargetijden, ook dan, wanneer het water-transport door de vorst gestremd wordt, bruikbaar goederen vervoer toelaat dan dit laatste, zoodat het zelfs in het belang des Amsterdamschen handels zal wezen, om, in plaats van zich van lig ters te bedienen, waartoe zij genoodzaakt is, doordien een groot ge deelte der koopvaardijschepen, die in liet Niéuwe Diep binnenvallen, te veel diepgang hebben om met hunne lading het kanaal te passe ren, (zoodat zij eerst een gedeelte der lading in ligters moeten over* Iaden, hetgeen een aanmerkelijk bezwaar voor den handel uitmaakt), de goederen langs den spoorweg te vervoeren. Hoe velen toch zou den in den afgeïoopen winter niet gewensclit hebben dat er eeit zoodanig middel van gemeenschap had bestaan dat hen zou ge waarborgd hebben tegen de vele moeijelijkheden en verliezen, duin- de stremming der communicatie veroorzaakt. In een woord, de voorbeelden zijn daar om te bewijzen, dat liet bestaaii van een ka naal geen bezwaar hoegenaamd kan opleveren tegen den aanleg van eenen spoorweg; getuige hiervan het gelijktijdig en voor heiden winstgevend gebruik van zoo vele schier evenwijdig loopende vaar ten en spoorwegen, zoowel in Engeland als in Neord-Amerika. Even zoo goed als dus in beide opgenoemde landen de spoorwe gen nevens de kanalen kunnen bestaan en eene voordeelige reke ning vinden. eren zoo goed kan dit ook in ons land met eenen spoorweg, lusseben onze eerste handelstad en eene onzer voornaam ste zeehavens, liet geval zijn; daarenboven moet hietbij in aanmer king komen het transport der goederen, die, met de in het Nieuwe Diep binnenvallende schepen aangebragt wordende, niet bestemd zijn voor de magazijnen iu Amsterdam, maar door de kooplieden terstond verder, bij voorbeeld naar de overige steden van Holland, Zeeland, Noord-Braband en Limburg, of wel verder naar Belgie.en Frankrijk, moeten worden afgeleverd, en die bij het bestaan Van den Noord-Hiillandschen spoorweg niet langer behoeven over Anister- dam getransporteerd, maar, in het belang des handels zeiven, regt- streeks van de schepen uit, langs de ontworpen spoorwegen, door Noord-Braband en van Rotterdam naar Antwerpen, verzonden kunj; oen worden. - Tot hiertoe is deze spoorweg slechts alleen beschouwd met betrek king lot den Anisterdamschen handel om deszëlfs nut echter ge heel te kunnen beoordeelen dient men zich op een minder eenzij dig standpunt te verplaatsen, want hoezeer Ainsteidam onwedërleg- baar in ons hande'stelsel op den hoogsten trap slaat, is de ver dere ontwikkeling van onzen handel nogtans van te veel belang otti hier niet in aanmerking te komen. Ten tweeden dus moet men in het oog honden, dat door dezen spoorweg al de voornaamste lb llandsohe sleden in verband gebragt worden met eene zeehaven, welke van bel meest verwijderde punt der provincie in eenen enkelen dag heen en terug kan bezocht wor den onder de bewoners dezer provincie, die mag men zeggen schier allen door eenen commereiélen geest bezield zijn vindt men er ve len die, hoezeer tot hiertoe van de zeekust verwijderd, en van ie der middel van regtstreekselie gemeenschap met dezelve verstoken nogtans gaarne hunne kapitalen in ondernemingen van overzeeschéu handel en reederij willen beleggen; hoezeer zal dus deze zucht niet opgewakkerd worden, wanneer door den ontworpen spoorweg, te vens in verband met den Holïandschen bij het ten eenemale ver nietigen der afstanden, deze steden allen als het ware in zeehavens veranderd worden. Onderscheidene van "dezelve met hunne fabrjj- kenen vooral de provincie Noord-Holland met de algemeen beken- j de voortbrengselen van zijnen landbouw en veest»[ret--s+e-Mém-m* ruim veld voor den uitvoerhandel open, wanneer eerst, hetzij aan de producten zeiven, hetzij aan andere in hunne onniiddeljjke nabij. beid wonende scheepsreeders de gelegenheid zal zijn opengesteld, V:.., i té i t .'AMC I I 'V i ri j:V I.' IjfriwMHUWlbVc, Au

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1845 | | pagina 1