ALKMAARSCHE COURANT
8
1
I:
4
lil
i
f
N°. 45.
jaffl'7
i
I;
l
Dt Heenzestigste Jaargang*
V:
10i«,
Zondag
l£^.&ïTvgfe&
SO November.
f 1
VERTREK DER DILIGENCES EN STOOM BOOTEN.
CMftctccl (öcbccllc.
fJolitiefe ©ucvzitjt.
I'
't !i
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijg
baar op Zondag morgentusschen 8 en 9 ure. Prijs per
jaar3,40, enkele Nos. 7 Cents, franco per post/4,—.
Brieven franco aan de Uitgevers.
HEB.M». COSTER ZOON.
De Advertentiën kosten van 15 regels0,75, voor
elke regel meer 15 Cents, behalve 35 Cents zegelregt
voor elke plaatsing. Zij worden uiterlijk aangenomen tot
Zaturdag namiddag 1 ure ingezonden berigten een dag
vroeger.
Diligence
J. v. d. Haagen.
Diligence
C. v. cl. Haagen (in de Burg.)
Diligence Raderstoombooten
S. N ij man. Z aanstroom No. 1&2.
Schroefstoombooten
Zurmuli lenen C.
Schroefstoomboot
Stad Alkmaar.
Naar Haarlem.
Naar Haarlem.
Naar Haarlem over Uitgeest. Naar Amsterd. Naar N. Diep.
Naar Amsterd.
Naar N. Diep.
Naar Amsterd.
Naar N. Diep.
s Morgens circa 5j ure.
's Namiddags circa li ure.
Voormiddag 11 ure.
's Morgens 5j ure. (Alleen 'sMorgens 5i ure.'sMorgens 11 ure.
Maand., Woensd. en Vrijd.) 'sNamidd.liure.|'sAvonds 6jure.
Voorm. /II ure.
'sNam.circ. 12ju.
's Morg. 10-j ure.
Uitgezonderc
'sNamidd. 3-jure.
Donderdag.
Bijzondere Dienst tusschen Alkmaar en Amsterdam, Maandag, Woensdag en Vrijdag.
Van Alkmaar des morg. ten 7 ure.
Beurtschepen naar Amsterdam: Dingsdag G. de FriesDonderdag C. de Waij, Zaturdag G. Slingerland, Zondag J. Engelsman.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS vau ALKMAAR
brengen ter kennis vau de belanghebbendendat op den 29
dezer door lieu is uitgeloot No. 14 van de geldleeningaan
gegaan krachtens raadsbesluit van den 20 Maart 1845 ten
behoeve van den Hoeverschelpweg.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
den 31 Oct. 1861. De Secretaris
SPANJ AARDT.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter algemeeue kennis:
Dat op Maandag, den 11 dezer, overeenkomstig de be
staande verordeningzal plaats hebbende schouw over
de aan de gemeente behoorende vaartenslootenenz.,
breeder bij billet! en omschreven.
Alkmaar, Burgemeester en Wethouders voornoemd,
den 31 Oct. 1861. A. MACLAINE PONT.
De Secretaris,
SPANJ AARDT.
In de gemeente Alkmaar isdoor verleend eervol ontslag'
vacantde betrekking van COMMIES 3e klasse, bij de
plaatselijke belastingen, op eeue jaarwedde van f 300.
Voor deze betrekking komen alleen ongehuwden in aanmerking.
Belangstellenden kunnen zich in persoon aanmelden bij den
Burgemeestervóór of uiterlijk op den 1 Decemberterwijl
op schriftelijke sollicilatiëu alléén geen regard zal worden
geslagen.
Alkmaar, Burgemeester en Wethouders van Alkmaar,
den 9 Nov, 1861. A. MACLAINE PONT.
De Secretaris
SPANJ AARDT.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
maken mits deze de ingezetenendie daarin belang mogteu
stellenopmerkzaam op de waarde der baggerspecie die in
de stads buitengrachten voorhanden isen brengen tevens
te hunner kennisdat op eene enkele aanvrage daartoe aan
Burgemeester en Wethoudershet verlof tot uitbaggeren
daarvanaau hen kosteloos zal worden verleend.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
den 9 Nov. 1861. De Secretaris,
SPANJAARD'!.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter algemeeue kennis:
Dat de Openbare Tusschenschool 18 November
a.s. voor het onderwijs geopend zal zijn en de leerlingen
die zich bij den Hoofdonderwijzer Liekeles Oebles aanmelden,
met vertoon van de kwitantie wegens betaalde belasting van
het schoolgeldaldaar kunnen worden toegelaten des mor
geus om 9 uur. Burgemeester en Wethouders voornoemd,
A. MACLAINE PONT.
De Secretaris,
SPANJAARDT.
VERGADERING van den RAAD der Gemeente ALK
MAAR, op Woensdag, den 13 November 1861des middags
ten 12 ure. Namens den Voorzitter van den Raad,
De Secretaris,
SPANJAARDT.
Opgave van de Marktprijzen der Granen en andere Le
vensmiddelen te Alkmaar, opgemaakt naar aanleiding van
Z. M. besluit van den 27 Eebruarij 1856 No. 92 (medege
deeld bij Prov. blad van N.-Holl. No. 33).Markten van
den 1 en 2 Nov. Iloogsle Prijs. Laagste Prijs,
Kaas, N.Holl. Kleine Gras, per 50 N. P. 26,50 16,
dito Commissie 29,
dito Middelbare 29,50
Boter, in kopp. of stukk. per N. P. 1,27 1,1]
Aardappelen per mud 5,4,
Appelen n 5,— 4.50
Tarwe 12.50 10,
9,8,
8,— 5,50
5,40 3,—
14,6,
11,75
12,75
17,—
18,—
Opgemaakt te Alkmaar, den 5 November 1861.
Burgemeester en Wethouders van Alkmaar,
A. MACLAINE PONT.
De Secretaris,
SPANJAARDT.
Gerstvroege
Haver
Boouen, ondersch. st.
Kanariezaad n
Mosterdzaad
Erwtengroene
graauwe
Op 3 en 4 November, bij gelegenheid der veemarkt te
Alkmaar, zijn aldaar blijven staan drie Faarsenen is ge
vonden een zilveren Naaldenkoker en eene Haarspeld; daarop
regthebbenden kunnen een en ander terug bekomen aan het
bureau vau politie.
Het laug verwachte en met belangstelling verbeide werk
van den heer Guizot, tot verdediging van het wereldlijk gezag
des Pausen, is verschenen. Wij hebben reden om tegeloo-
ven dat noeli de verdedigers van dit gezagnoch hunne
tegenstanders met het geschrift tevreden zullen zijn.
De schrijver doet zich kennen als een voorstander der
vrijheidder staatkundige en godsdienstige vrijheiden hot
is in naam der vrijheid, der godsdienstige vrijheid vooral,
dat hij de noodzakelijkheid tracht te betoogen van liet wereld
lijk gezag des Pausen.
De heer Guizot herinnert onshoe de godsdienstvrijheid
zich eindelijk, na lange worsteling, voor goed schijnt geves
tigd te hebben. Vroeger zegt hij zag men slechts enkele
groote geestenhier en daar verspreid de regten van het
geweten en van de waardigheid des menschen verdedigen.
Slechts drie dezer bestrijders van elke vervolgingdezer voor
standers van algemeeue verdraagzaamheid in vroegere eenwen
worden mot namen genoemdde Katholieke Bisschoppen
St. Hilaire van Poitiers en St. Martin van Tours en wat deed
het ons goed, dien naam te ontmoeten Willem van Nassau,
de Zwijger. Tegenwoordig wordt de godsdienstvrijheid ech
ter overal gepredikt altijd nog behoudens eenige uitzon
deringen, niet waar? maar daarom moet er dubbel scherp
gewaakt worden tegen elke inbreuk. Zulk een inbreuk op
de godsdienstvrijheid ziet de heer Guizot in de pogingen tot
Opheffing van het wereldlijk gezag des Pausen.
Hij is overtuigddat "liet menschelijk geslacht is bestemd
voor den arbeid en den strijd in het zoeken der waarheid
en niet voor de rust in den schoot der waarheid." "De voort
durende vrede der zielen in een eenig geloof zegt hij
ligt noch in onze natuur noch in onze bestemming." Deze
beginselen zet de heer Guizot vooropom zich te doen ken
nen als Protestant, om liet standpunt aan te geven waarop
hij zieli in zijn geschrift wil plaatsen, llij stelt zich namelijk
voor, de noodzakelijkheid van het wereldlijk gezag te betoogen
niet in het belang der Katholieke Kerk alleen, maar van de alge
meeue Christelijke Kerk. Dat gemeenschappelijk belang is de
vrijheiden de strekking van het geschrift van den lieer
Guizot is om aan te toonendat de vrijheid van de Katholieke
kerk gesehonden, dat hare onafhankelijkheid belaagd wordt
door de opheffing van het wereldlijk gezag des Pausen.
Wanneer de lieer Guizot in dit betoog slaagt, dan beeft
hij zijne zaak gewonnen. Jawei hebben allen regt op vrij
heid, wel heeft elke vereeniging, iedere Kerk regt om vrij te
mogen bestaandat isom haar bestuurom hare geheele
inrigting vrijelijk te regelen gelijk zij zelve verlangt. Allen
hebben er belang bijom die gemeenschappelijke vrijheid te
verdedigen, en als één man op te staan wanneer zij wordtaan-
gerandwaar en in welk opzigt dit ook moge geschiedengeene
ineeninggeene godsdienstige overtuiging mag met geweld
onderdruktgeene Kerk gewelddadig van haren grondslag
van hare onafhankelijkheidhaar karakter en wezen beroofd
worden. Die daarin toestemtbeeft de vrijheid niet waarlijk
lief, begeert baar niet om zich zelve, maar uit eigenbelang.
Hij verdient zelf de vrijheid nietdie haar een ander misgunt.
In Erankrijk vooral is het noodig dat alle vrienden en
verdedigers der vrijheid zich vereenigen in Erankrijk, waar
de Vereeniging van den H. Fincentius da Paulo en do Vrij
metselarijte gelijker tijd van hare vrijheid beroofd, werktui
gen dreigen te- worden in de hand van den geweldenaar, die op
de Tuileriën troont. De woorden van den heer Guizot verdienen
in Erankrijk gehoord te wordenzulk een taai is beter in
staat om lot een eendragtig steunen van de wankelende
vrijheid op te wekken dan de open brief van den Bisschop
van Nimes, waarin de Orde der Vrijmetselaren een vijandig
tegenover God en de mensehen staande seote wordt genoemd,
die liet Evangelie haat en de Kerk veracht. Tegenover do
alles overweldigende en alles doordringende heerschzucht
van het Bonapartisme is eendragt noodigen ieder die haar
verstoort werkt de onderdrukking in de hand.
Ilct beroep van den heer Guizot op aller belang bij het
verdedigen van ieders vrijheid tegen elke aanranding moet
dus gehoord worden. Er blijft slechts de vraag over, of
werkelijk de vrijheid en onafhankelijkheid der Katholieke
Kerk bedreigd wordt door de opheffing van het wereldlijk
gezag des Pausen.
Reeds dadelijk moeten wij opmerkendat de heer Guizot
zijn beginsel niet volkomen getrouw blijftof althans de
vrijheid niet iu alles voldoende aeht. Voor de Kerk vordert
hij niet alleen vrijheid in den Staat, maar ook bescher
ming door den Staat; de Staat moet haar de middelen ver
zekeren om in stand te blijven en hare waardigheid op te
houden, zegt hij. Dit is zeker meer dan vrijheid; of liever,
dit is minder dan geheele vrijheidwant het is ondenkbaar,
dat een gezagdat beschermt, geen invloed zou uitoefenen.
Wordt de Kerk alzoo door den Staat beschermd, dan is zij
min of meer van den Staat afhankelijk, dan kan zij zich
aan den invloed van den Staat niet geheel onttrekken, dan
is zij niet geheel vrij meer.
De geestelijke bestuurders der verschillende kerkgenoot
schappen moeten een officieel karakter hebben volgens den
lieer Guizot. Missen zij dit, dan hebben zij zelfs tegenover
hunne geloofsgonooten slechts //een ondergeschikt en onze-
//ker standpuntzij zijn overgeleverd aan elke wisseling der
//meeningen, aan de wuftheid en de driestheid van den wil
//der menigte."Arme arme Kerkindien dit waar was!
Hoe, is de Christelijke Kerk zoo zwak, zoo hulpbehoevend,
dat zij zonder den stoffelijken of zedelijken steun van den
Staat zich niet kan handhaven? Zet zij haren dienaren geen
gezag bij Kunnen zij in haar zelve geen kracht vinden
om veilig t.e zijn tegen de wisseling der denkbeelden en de
ligtvaardigheid en onbeschaamdheid des mensehdoms zonder
de hulp van den Staat? Waarlijk, een Kerk die zoo zwak
is moet wel weinig behouden hebben van dat Christendom;
welks wereld overwinnende kracht beeft gezegevierd ondanks
alle verdrukking en vervolging van den Staat.
Nu alzoo de aard der vrijheid, die de heer Guizot voor de
verschillende kerkgenootschappen verlangt, bekend is, zullen
wij hem volgen, waar hij gaat aautoonen dat die vrijheid
voor de Katholieke Kerk bedreigd wordt.