*8ö8.
ALKMAARSCHE COURANT
N°. 83.
f ierenzestigste J aargang.
f %SgP
Zondag
8 Junij.
V
(Officieel (ÖcbccUc.
politick #0crzigf.
Ö&lcfieïijfcscïic ficrtgtcu.
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijg
baar op Zondag morgentusschen 8 en 9 ure. Prys per
jaar/3,40, enkele Nos. 7 Cents, franco per post ƒ4,
Brieven franco aan de Uitgevers.
HEKM". COSTEIl ZOON.
De Advertentiën kosten van 15 regels J 0,75, voor
elke regel meer 15 Cents, behalve 35 Cents zegelregt
voor elke plaatsing. Zij worden uiterlijk aangenomen tot
Zaturdag namiddag 1 ureingezonden berigten een dag
vroeger.
BURGEMEESTERen WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen 1er kennis van de belanghebbenden:
Dat de Patenten, beschreven in de maanden Eebruarij
Maart en April 1862, in gereedheid zijn en afgehaald kunnen
worden ter Secretarie dezer gemeente, tegen overgilte van
het bij de beschrijving afgegeven reyugedurende de eerst
komende veertien dagen van 's morgen 102 uur.
AlkmaarBurgemeester en Wethouders voornoemd,
den 24 Mei 1862. A. MACLAINE PONT.
l)e Secretaris,
SPANJAARD!'.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS [van ALKMAAR
brengen bij deze de ingezetenen in herinnering, dat bij art.
27 der verordeuing vau politie op de strateu pleinen enz.
binnen deze gemeente van 20 Augustus 1856, No. 11 (Gem.
blad No. 51). is bepaald:
Het is verbodende straten binnen drie wekennadat zij
door het uitbreken van een of meer steeuen of binnen zes
weken, nadat zij bij eene vernieuwing opengesteld zijn, te
schrobben of het zand aftegeven, op eene boete van ƒ1,—
tot 10Burqemeester en Wethouders voornoemd,
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
den 17 Mei 1862. De Secretaris,
SPANJAARD'!.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengennaar aanleiding eeuer bij hen dezer dagen ontvan
gen aanschrijving van den Heer Commissaris des Koniugs in
dit gewest, ter openbare kennis:
Dat elke Milicien verlofganger der Nationale Militiedie
zijn vierde dienstjaar volbragt heeft, tot het aangaan van een
huwelijk wordt toegelaten, mits hij voorzien zij van eene toe
stemming franco aantevragen by den kommandant van het
korps waarbij hij dient, en niet, zoo ais tot dus verre wel
eens plaats vond, bij den Heer Minister van Oorlogterwijl
het niet noodig is, dat de schuld op het klcediug- en reparatie
fonds worde aangezuiverd.
Burqemeester en Wethouders voornoemd,
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
den 4 Junij 1862. Be Secretaris,
SPANJAARD!.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen bij deze ter kennis van de onder N°. 37, 38, 39 en
40 van tabel N°. XIV der wet. van 21 Mei 1819 aangeduide
patentpligtige slijters tappers, kroeg- en koffljhuis-
houdersbinnen deze gemeente, dat zij hunne patenten
kunnen afhalen gedurende de eerstvolgende 14 dagen, van
des morgens 9 2 uret.egcn overgifte van het deswege
door den Ontvanger der directe belastingen afgegeven repu
en vertooning der bewyzendat zij hunnen aanslag voor het
loopeude dienstjaar voor de helft hebben voldaan.
Tevens wordt den belanghebbende herinnerd, dat tonder
het bezit van zoodanig patentde wet niet veroorlooft een
der hierboven genoemde beroepen uitteoeieuen.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
den 6 Junij 1862. Be Secretaris,
SPANJAARDT.
KENNISGE VING.
Het HOOFD van het Plaatselijk Bestuur te ALKMAAR
brengt, ten gevolge van art. 1 der wet van 22 Mei 1845
{Staatsblad N°. 22) bij deze ter kennis van de ingezetenen
der gemeente, dat het 4® kwartaals kohier van het Patent-
regt, dienst 18; j, op den 31 Mei 1862, door den Heer
Commissaris des Konings in de Provincie Noord-liolland
executoir verklaardop heden aan den Heer Ontvanger der
directe belastingen binnen deze gemeente ter invordering is
overgegeven.
Ieder ingezeten die daarbij belang heeft, wordt vermaand
op de voldoening van zijnen aanslag behoorlijk acht te geven
ten einde alle geregtelijke vervolgingen welke uit nalatigheid
zouden voortvloeijen te ontgaan.
Alkmaar, Het Hoofd van het Bestuur worn,
den 4 Junij 1862. A. MACLAINE PONT.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen bij deze ter algemeene kennis:
Dat het Orgel in de Groote- of St. Laurenskerk, met ver
gunning van Ileeren Kerkmeesteren gedurende de maanden
Juny, Julijen Augustus zal worden bespeeld, des Woens
dags 'van elke weekvan des namiddags 7 8 ure.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Alkmaar. A. MACLAINE PONT.
den 7 Junij 1862. Be Secretaris,
SPANJAARDT.
Aan do belanghebbenden wordt kennis gegeven, dat, de
admissiën voor de gedelegeerden der 2® klasse van dc 248®
249® en 250® Staats-Loterijenbinnen deze gemeente, m ge
reedheid en tegen betaling van 15 Cents ter secretarie dezer
gemeente verkrijgbaar zijn.
De volgende personen worden verzocht zich zoo spoedig
mogelijk aantemelden ter Secretarie dezer gemeente:
TRIJNTJE den DUNNEN, laatste woonplaats Rotterdam;
COENRADUS NICOLAAS BEUMER, 1. w. Groningen;
JOHANNES ARNOLDUS RIDDER, 1. w. Helder; ARI-
AANTJE MOLENAAltS, 1. w. Beverwijk HELENA JO
HANNA SCHWARTZ, 1. w. Schiedam; JACOB LAM J'.,
w. Zaandam; ZWAANTJE WUBBENHÖRST, 1. w. Win
kel; JAN OLIE, wonende aan den Omval; JAN MEIJER;
DIRK WAIJBOERJAN WILLEM van de POLL;
DIRK HULST; THOMAS FRANKEN.
POLITIE.
Gevonden te Alkmaar, een siloeren Sigarenkoker; de daarop
regthebbende kan dat voorwerp terug verkrijgen aan het
bureau van Politie te Alkmaar.
In de Eeuwige Stad is het Hoofd der Kerk omringd door
prelaten en priesters uit alle oorden der wereld. De zwakke
wereldlijke Vorst, nog slechts in het bezit van een klein ge
deelte zijner vroegere staten en in dat bezit gehandhaafd
niet door de enkele divisie Fransche troepen die er overbleef,
maar door het ontzag dat de Fransche vlag weet in tc boe
zemen de Souvereiubinnen wiens gebied en voor wiens
onderdanen door een vreemden generaal vreemde wetten verbin
dend, en vreemde regthanken bevoegd verklaard worden, wiens
gezag eiken dag kan ophouden te bestaan ziet zich als Hoofd
der Kerk gehuldigd door vertegenwoordigers van schier alle
eenigzins beschaafde volken der aarde. Overtuigend bewijs
dat beide waardigheden volkomen onafhankelijk van elkander
bestaandat de eene noch door de vastheid der andere ge
steund noch door haar wankelen geschokt wordt.
De vestiging van een groot- volk vordert het bezit van
de stad, waarin het Hoofd der Kerk sedert eeuwen als
wereldlijk Vorst heeft geheerschten men vraagtof ooit
de Kerkvoogd daar zal kunnen blijven zetelen, wanneer het
wereldlijk gezag in andere handen berust of zijne onaf
hankelijkheid, en daardoor de onafhankelijkheid der Katho
lieke Kerk ook bij dien veranderden toestand volkomen veilig
zal zijn of het raadzaam isdat de Paus Rome verlate.—
Niemand kau vorderen of verwachten, dat de H. Vader uit
eigen beweging staat en stad overgeve, noch dat hij de in
bezitneming daarvan goedkeure en bevordere. Er kau alleen
verschil zijn over de mate van wederstand die er geboden
moet worden aan den drang der omstandigheden, over het
gewigt van de wereldlijke magt voor de onafhankelijkheid
der Kerkover de waarde die er gehecht moet worden aan
het bezit der stad die de Eeuwige en de Heilige genoemd
wordt.
Wie zal de belangrijkheid dezer vragen ontkennen, en zich
verwonderen over den ijver, waarmede die honderde geeste-
ijken zich spoeden op de roepstem van hun Hoofdom bij
hem te zijn in deze gewigtige stonden en te raadplegen over
den te bewandelen weg? Ons komt het voordat de ver-
eenigde waardigheid van Priester - Koning te Rome niet
blijven kan, dat de tegenwoordige toestand zal ophouden, wan
neer de geheimzinnige man te Parijs het oogenblik gekomen
zal achten, waarop het gevoegelijk zal kunnen geschieden
doch wij gelooven tevensdatwaar het Hoofd der Kerk
ook gevestigd moge zijntevens hekleed met wereldlijke magt,
of alleen gewapend met het geestelijk gezagde Kerk
bij gevolg ook haar hoogste waardigheidsbekleedermagtig
genoeg zal blijven om volkomen onafhankelijk te zijn. In
de volgende woorden van Macaulay erkennen wij wel veel
doctrinaire gezwollenheid, maar tevens veel waarheid: //De
Roomsch-Katholieke Kerk zag het begin van al de regerin
gen en van al de kerkelijke inrigtingen, die tegenwoordig
op de wereld bestaan; en wij zijn er niet zeker van, dat
zij niet bestemd is om van dat alles het einde te zien. Zij
was groot en gezien, vóór de Sakser den voet op Brittanje
zette, vóór de Frank den Rijn overtrok, toen Grieksche
welsprekendheid nog bloeide in Antiochiëtoen in den tem
pel van Mecca nog afgodsbeelden werden vereerd. En wei-
ligt zal zij nog onverzwakt aanwezig zijn, alseen of ander reiziger
uit Nieuw-Zeelandte midden eener uitgestrekte wildernis,
zich op een gebroken boog van de Londen-brugzal neerzet ten,
om een schets tc nemen van de ruïnen der St. Paulus-kerk.
Altijd blijft echter voor de Kerk een vraag gewigtig die
het bezit van Rome geldt; en wat voor een ligchaam als de
Kerk gewigtig is, is het voor de geheels wereld. Belangwek
kend is daarom de vereenigiug der Katholieke geestelijkheid
om haar Hoofd voor allen hartverheffend voor de Ka
tholiekendie hij het wankelend wereldlyk gezag de rots
der Kerk onverwrikt aanschouwen. Doch daartegenover zagen
wij dezer dagen een ander feit gesteld, en wel op een wijze waar
over wij ons in de hoogste mate hebben verwonderd. 'tWas
niets meer of minder dan de Londenscbe tentoonstelling
voorgesteld als de vergoding van de stof. Londen heette
daar //de stad van den Mammonwaar zijne kinderen eene
woonstede tot verheerlijking van het stof hebben opgeslagen."
Lord Palmerslonop wiens roepstem deze afgedwaalde kin
deren zich aldaar verzamelenwerd voorgesteld als //een
type van list en sluwheiddie noch door waarheid noch
door geregtigheid noch door regt gebondenmet verkrach
ting aer menschheidden voorspoed van Engeland betracht
in den ondergang en des noods in het bloed van millioenen,"
en als geplaatst //aan de spits van de kinderen der menschen,"
in tegenstelling van //de kinderen des lichts." //Hoogmoed
geldzucht en zingenot" heette het verder //hebben zich
daar uit alle oorden der wereld verzameld om naar den palm
der overwinning te dingen." Want, ofschoon erkent werd,
dat //veletentoonstellers, de meeste misschien, daarbij slechts
een loft'elijken naijver ten doel hebben,"^/.ou dat toch het be
ginsel zijn//waaruit onze materialistische eeuw uitgaat,"
//liet doel, waarnaar zij ten spijt der betere bedoeliugen van
vele individuen streeft." //De vergodiug van de vruchteu van
's menschen arbeid"verklaarde men eindelijk //ziedaar
het werkelijke doel van de Londenscbe tentoonstelling."
Wij zijn waarlijk een weinig van deze verschrikkelijke
woorden ontsteld.Zouden zij waarheid bevatten //Mam
mon" en //kinderen der menschen" of //der wereld," die
slimmer zijn dan //de kinderen des lichts" dat zijn im
mers woorden uit den mond van onzen grooten Meester
Moeten wij toch ook niet erkennen, dat men God niet kan
dienen en' den mammon? En is die zorg voor het aard-
scliedie belangstelling in het stoffelijkewaarvan de ten
toonstelling een zoo schitterend blijk is, geen dienst van
den mammon? Wij merken op, dat waar Christus de kin
deren der wereld in ongunstigen zin schoon dan ook
verstandiger onder hun geslacht, en in dit opzigt weder na
volgenswaardig tegenover de kinderen des lichts plaatst,
er sprake is, niet van een ijverigen, zorgvuldigen, regtvaardi-
gen rentmeester, maar van iemanddie de goederen zijns
meesters doorbragt, van een onregtoaardigen rentmeester; de
mammon wordt daar ter plaatse genoemd een onregtvaardige
mammon dat zal zijnrijkdom dien men op onregtmatige
wijze verworven heeft, gelijk die onregtvaardige rentmeester
gedaan had. Ijverige en regtvaardige rentmeesters in het
stoffelijke worden als goede voorbeelden in het geestelijke
voorgesteld nimmer iuije en onnutte dienstknechten. Wij
weten weldat de Christelijke leer de schatten die niet,
door den roest verteerd noch door de dieven gestolen kan
nen wordenhooger stelt dan de vergankelijke aardsehe
goederen dat zij in' sommige gevallen de opoffering der
laatste aan de eerste vordert, en niet wil, dat de mensch
zijn hart hecht aan de dingen der aarde; maar overigens
wordt geen zoekende herder, geeue penuingzoekende vrouw
geen schat begeereude bouwmanof parel begeerende
koopman berispt, of in een ongunstig daglicht voorgesteld.
De luije dienstknecht, die zijn talent in de aarde begraaft,
komt voor als een strafwaardig persoonen de Farizeër, die
niet voor zijne ouders zorgt, maar zijn overvloed aan den tem
pel scheuktwordt een huichelaar genoemd. Over het alge
meen wordt eerlijke vlijt als erkend prijzenswaardig voorge
stelden dezelfde zorg, die men voor de dingen der aarde
heeftook voor de hoogere belangen aanbevolen.
AVij erkenen, dat de stoffelijke belangen hoog genoeg ge
waardeerd worden in onze eeuwen gaarne voegen wij ons
bij hen, die op de dingen des geestes wijzen. Aansporing
tot behartiging der wereldsche zaken is over het algemeen
vrij overbodig zoo verstandig zijn de kinderen der men
schen wel maar onbillijke verguizing vau eerlijke vlijt
is te veroordeelen. Met welk regt worden hoogmoed, geld
zucht en zingenot de beweegredenen der tentoonstelling ge
noemd Is het streven naar uitbreiding van welvaart- afkeu
renswaardig? Kan het doel ook zijn: meer algemeene ver
spreiding van genietingen, die vroeger slechts ouder het be
reik van enkelen lagen? En wordt zulk een streven door
het Christendom veroordeeld? Ook in de stof heeft God //beide
zijne eeuwige kracht en goddelijkheid" geopenbaard, en de
mensch is op de aarde geplaatst om over haar te heerschen.
Gaatjiaur den tentoonsiellliug, en aanschouwt de vruchten
van zijn w'et'k. Geen vergodiug van de voortbrengselen van
zijn arbeid is het doelmaar on lerlinge voorlichting door
aanschouwing opwekking tot edelen wedstrijd in de beheer-
sching der slof, der natuur meer algemeene verspreiding,
meer "algemeen genot vau de vruchten van inenschelijke vin
ding incnschelijk ouderzoek menschelijke volharding en men-
sehelijke vlijt. Gebruik en genot is nog geen vergodiug.
Critical and Historical Essays IV, 99.
FIUAKRIJK.
De regering heeft eene nota naar Londen gezonden over
de Mexicaausche aangelegenheden, waarbij zij verklaart zich
ontslagen te achten van de nakoming van het aldaar geslo
ten tractaat, van het oogenblik af dat de boudgenooten
regtstreeks met Juarez onderhandelen.
De Onderkoning van Egypte i» den 2 van Parijs naar
Londen vertrokken.
De Moviteiir bevat het Keiz besluit van 28 Mei, waarbij