>>-• v.. v j yinc 11 ill 'IMPT—T*P—r.*f%= ">J^
Jttgczcmbcn
-' 'V V y*
2. D. v D„ V. S., K. S., te Castricumeenvoudige dief
stal van bloembollen met aanneming van verzachtende om
standigheden, 2 dagen gevangenisstraf en solidair in de kosten.
3. P. S., geheel als boven.
4. T. d. Gr., vrouw van J. A., te Oterleek, eenvoudige dief
stal, met aanneming van verzachtende omstandigheden, 3 maan
den eenzame opsluiting en de kosten.
5. J. M„ te Helder, als boven, gepleegd met oordeel des
onderscheids, 8 dagen gevangenisstraf en de kosten.
6. K. P., te Broek op Laugcdijk, 6 eenvoudige diefstallen
en 1 diefstal van landbouwgereedschappen op een akker, ljaar
gevangenisstraf en de kosten.
7. a. J. v. T.. b. J. V. en c. A. d. M„ laatst verblijvende
te Se hagenverwonding van 2 personenb. v., en b. ieder
6 maanden gevangenisstraf en c. eene van 8 maanden, en ieder
2 seldboetenelk van f 8 en solidair in de kosten.
8. C. K.. te Sehoorlwoordelijke beleediging van een be-
dieuend beambte, f 8 boete en de kosten
9. P. v. 'i H., te Helder, diefstal als handswerkman in de
werkplaats en ten nadeele van zijnen meester, 1 jaar gevan
genisstraf en de kosten.
10. A. J. B„ te Helder, als boven, met aanneming van
verzachtende omstandigheden, 3 maanden gevangenisstraf en
de kosten.
KAVrO.MiKK ESJT.
Zitting van den 22 Jnnij.
1. C. D., te Texel, niet verhalen na hekomen last van
zijn vaartuig gemeerd in de onmiddelijke nabijheid van de
draaibrug over het Kanaal te Alkmaar, /10 boete en de kosten.
2. K. G. Az.. te Egmoud aan Zee arglistige ontvreemding
van helm uit de duinen te Egmond binnen, 10 dagen ge
vangenisstraf en de kosten.
3. E. D. Sz. en T. H. Pz., te Egmond aan Zee, overtre
ding als No. 2. ieder 6 dagen gevangenisstraf en de kosten.
4. V. Jz. en T. 11 Pz.. te Egmond aan Zeearglistige
ontvreemding van veldvruchten te Egmond binnen, straf als
boven.
5. J. v. L„ L. v. V. en A. v. V., te Alkmaar, arglistige
ontvreemding van groen bout uit den Hout. straf als boven.
6. J. B., te Alkmaar, arglislige ontvreemding van gras in
den Hout. straf als boven.
7. a. W. P.Wz.. b. 11. S. Jz., e. E. W. Kz. en d. J. D. Pz.,
te Egmond aan Zee, arglistige ontvreemding van bout uit
het bosch te Bergena. 8 en bc. en dieder 6 dagen ge
vangenisstraf en de kosten.
8. K. S., te Koedijklaten losioopen van vee op een an
ders in den oogst s taanden grond, f 3 boete en de kosten.
9. J. D., te St. Pancras, als No. 8.
KimOSiRLIJKE S'iTASlSÏ.
ONDERTROUW!).
2 July. O err it Helmus van der Veen, te Alkmaar, laatst te
Zwolle, en Magdalena Schut, to Amsterdam.
GETROUWD.
12Junij.Antonius Blom. en Helena Anthonia ICillebrands.
Gerardus Michael Pelroli en Jacoba Roosendaal.
GEBOREN.
27 Junij. GerrUZ. van l'ieter Pater en Catharina Droog.
Wilhelmina HcndrikaD. van Derk Evenhuis en
Uiltje Lutjes Beukema.Cornelia. D. van Willem
Jupijn en Hiske Visser.— Cornelia, D. van .Dirk
van den Heuvel eu Hanna Dorothea Vogelezang.
2 Julij. Boa, D. van Klaas de Meijer en Grietje Appel.
3 e Gerritje D. van Gerardus Lambert.us Landman en
Hermina van Doesburg.Hendricus Leonurdus, Z. van
Wilhelmus Petrus Sprenkeling en Anna Alida Seelen.
OVERLEDEN.
26 JunijWijnand Hulst, 21 j.
29 Bernardus, Z. van Zacharias van Teuncnbroek en
Corneiisje Mager. 1 j. eu 9 m.
1 Julij. Grietje, D. van Evcrt Heerding en Antje van Twisk,
1 j. en 3 m.— Jacoba Catharina D. van Johannes
Joseplms Seliaaps en wijlen Johanna Bots. 7 j.
3 Maria CatharinaD. van Pieter Hos en Maria Ca
tharina Kors 4 j. eti 7 m.Abraham Stikkel
Al j-
Als mijne lezing juist is dan komt het betoog van den heer
C. S. (in een der laatste nommers dezer courant ingezonden)
hierop nederdat hij zegtzonder twijfel «de geschiedenis
«is daar om te bewijzen, hoe de lessen der gezonde staathuis
houdkunde waar zij worden toegepast als op wonderbare
«wijze de heerlijkste vruchten doen rijpen en als uit, een
«hoorn van overvloed telkens meer eu rijker gaven uitstorten".
Ik ben er geheel van doordrongen «in 1859 was ik
«reeds tot die overtuiging gekomen en heb toen in bet Dep.
utot Nut van 't Ahjemeen eene voordragt over vrijen handel
«gehouden" maar gaat hij verder «het met
«volkomen vertrouwen toegedaan zijn van het vrij verkeer is
«helaas! nog lang niet algemeen" en -hoe nu die beginselen,
«die hoop en dat vertrouwen tot het eigendom en den leef-
«regel gemaakt vau het algemeen
Zijn antwoord op deze vraag luidt, met moed en zelfver
trouwen de markten verbeterd «de tijd zal spoedig aanbreken
«waarop men bij het gemakkelijk en aangenaam het vrij ver-
«keer zal wensclien."
Maar die redenering gaat niet up gemakkelijk en aange
naam verkeer is niet denkbaar zoolang dat niet vrij is.
Blijkens zijn eigen schrijven is de heer C. S. daarvan
overtuigd en daarom roept hij mij toe: «maak u niet ongerust"!
Ik antwoord daaropik verontrust mij geeusints ik be
grijp met udat meneens in het bezit zijnde van goede
markten ondervinden zoudat men met een kromme stok
een regte slag had pogen te slaan.
Doch er is meer. Aangenomen eens, dat het groote voor
stel tot verbetering van het marktwezen als middel werd
gebruikt om te komen tot het doelvrijgemakkelijk en
aangenaam vertier; zou dat middel dan, om de opoiferingen,
welke er mede genaard gaan, geoorloofd zijn?
Maakt de wetenschappelijk ontwikkelde zich, in weerwil
van den strijd tegen veroordeel en bekrompenheidniet aan
pligtverzuim schuldig, als hij zwijgt overeen onderwerp,
welks bespreking zoo onvoorwaardelijk wordt geöischt
Ik blijf het betreuren, dat de heer C. S. bij de behandeling
van het marktwezen niet onze stedelijke acoijnsen bepaald
heeft veroordeelddie veroordeeling heeft in de schatting
van de menigte gewigtvooral wanneer die door den man
van wetenschap met overtuiging wordt uitgesproken.
Tot zoover liet antwoord aan den heer C. S.
En nuindien het bij de meerderheid gelijk bij mij
tot eene gevestigde overtuiging is gekomen dat de meeste
markten niet meer voldoen aan de behoeften van dezen tijd,
zou ik voorstellen aantedringen de zaken in dezer voege te
behandelen.
1°. Algeheele afschaffing van de aeeijnsen uiterlijk met
1 Januarij 1865.
Volgens het jaarlijksch verslag van Burgemeester en Wet
houders over 1862, hebben de aeeijnsen na aftrek van de
restitutiën gerendeerdf 42870,78
hebben de kosten van invordering dier aeeijnsen
bedragen12895,59}
zoodat er van die middelen in dit jaar aan de stads
kas is verblevenf 29975,18}
Nemen wij nu daarbij in aanmerking, dat de op
brengst van liet gedestilleerd dit jaar. door opzeg
ging van eenige stedelijke entrepots 1408,46
hooger is geweest en er derhalve bij geregeldevi
gang slechts zal resterenf 28566,72}
dat er een tal van commiezen- en portierswoningen moeten
worden onderhouden
dat er brandstof en materiaal misschien ook licht
vau stads vvege wordt verschaftwelke naar het zich iaat
deuken niet onder de kosten van invordering berekend zijn
dan geloof ik met cenigen grond den twijfel te mogen opwerpen,
dat de zuivere opbrengst van al de aeeijnsen te zameu de som
van 25 mille niet te bovengaat, stellen wij evenwel27000,--
terwijl de burgerij, om dat resultaat te verkrijgen wordt
belast met ongeveer f 42000,
2°. Afgraven en onder waterpas brengen van het plantsoen
tusschen de Eriesche poort en de Vlotbrug.
Van dat terrein een strook ter zijde langs het kanaal, ter
breedte van minstens 30 Ned. ellen bestemmen tot eene
kade en beplanting van opgaande boomen met kreupelhout
of zoo daartoe genegenheid bestaat tot, opbouw vau woon-
of pakhuizen. Voorliet, vee en de markt bezoekers is het noodig
aan die zijde beschutting aantebrengen.
Er zal alsdan eèn terrein vrij vallen, dat, ruirn vijf malen
de breedte en dezelfde lengte als de Achterweg hebbende
meer dan een bunder groot is; de Paardemarkt. heeft na
slooping der voorgestelde perceelen slechts ruim de helft
dier oppervlakte.
Met boomen beplant, aauallezijdenomringddoor water en van
verschillende toe-en uitgangen voorzien, zou in mijn oog dat
plein, gevoegd aan den Dijk, eene overschoone ruimte presen
teren tot het houden van de jaarlijksche groote veemarkten.
Wanneer men konde besluiten, om in den aanstaanden
winter het hout te vellen en den zomer van 1864 te benuttigen
om den overbodigen grond voor ballast - - spoorbaan of
andere ondernemingen te cedeerenzou dit terrein in het
voorjaar van 1865 tot marktplaats gereed kunnen zijn.
3". Oprigting uiterlijk in den zomer van 1865van een
gebouw op het terrein van de voormalige infirmerie.
Dat gebouw zon, indien men niet noodig achtle een deel
van den Achterweg in te nemenin het midden gemeten
eene lengte verkrijgen van 45 ellen bij eene breedte van
24 Ned. ellen eu aan de zijde van den Achterweg steeds
voor verlenging vatbaar zijn.
Eenvoudig doch solide van bouwtrant, zon er bij de daar-
stelling gelet moeten worden op doelmatige ventilatie en een
goed licht over het geheel. De wanden van steen opgetrok
ken eu om de mindere kostbaarheidmeerdere sterkte eu
de schuinte van het terrein aan de Achterwegzijde zou net,
welligt geraden zijn de overdekking te doen onder vier be-
kappingen liefst van ijzer, rustende op drie regels holle ijze
ren pilarenwaarvan eenige het dakwater konden doorlaten.
Onder deze kolommen zou men de riolen dienende tot
eenen schielijken afvoer van het regenwater en dat tot rei
niging noodig, kunnen aanleggen en de vloer zou, van in
de kalk gezette straatsteenen gemaaktover haar geheel
vlak kunnen wezen.
Verder een front aan de Zaadmarkt eu een dito aan den
Achterweg in welke ieder vier stel breede deuren. Zoo ge
maakt, zou dat gebouw van binnen door de kolommen als
het ware in vieren gedeeld wordenieder gedeelte over
de geheele lengte eene breedte hebben van 6 Ned. ellen
zijnde breeder dan de Zaadmarkt, en de vier gangen aaneen
gerekend eene lengte geven van 180- Ned. ellen, of in lengte
gelijk staan met den afstand van den boek van het huis van
den heer Klaverweijde oostwaarts tot voorbij de woning
thans bewoond door den heer Cohen Stuart en zelfs het
groote plein van de kaasmarkt in ruimte overtreffen.
Met dit schema van inrigting zal men te vreden moeten
zijn, oene nadere beschrijving toch zou ons te ver leiden,
voor veel verbetering vatbaar blijven en ten slotte beter aan
de specialiteiten in dat vak gedemendeerd wezen.
Intusschen wensch ik toch nog op te merken dat aan
een dergelijk gebouw verbonden zou moeteu worden een waag
tot weging van allerhande vee, zooals men die elders reeds
(ot veel gemak van den handel bezigt.
Dat gebouw zou ik in gebruik willen doen afstaan des
Maandags van iedere week tot het houden van de vette vee
markt; onmiddelijk grenzende aan de boven beschrevene groote
veemarkt zou. met het oog öp eene verbeterde communicatie
met de provincie Friesland, een proef zoo een ondernemend
koopman daartoe opgewekt werd om aan die wekelijksche
vetmarkt een markt van melkvee toe te voegenzeer ge
schikt te nemen zijn:
Voorts des Vrijdags, tot het houdeu van graanmarkt.
Ik zie niet in. dat als de inrigting van binnen met overleg
geschiedt, er bezwaartegencen dergelijk dubbel gebruik bestaat
De kosten tot het daarstellen van het onder de Nos. 2 en 3
beschrevene zullen, naar ik met gfoud mag onderstellen, de
som van 100,000 niet overschrijden.
Hierbij zou ik mij voorloopig willen bepalen.
Verkrijgt de wekelijksche veemarkt de uitbreiding, die wij er
ons van voorstellen, dan zou een gemakkelijk communicatie
middel van de markt tot het spoorwegstation wensehelijk zijn.
Een voorstel om het vee voor de Londensche markt be
stemd van af Alkmaar met eene stoomboot te verschepen is
niet practised uitvoerbaar en onbestaanbaar tevens.
Dat vervoermiddel is èu te kostbaar èn te onzeker en
daarom bet denkbeeld verwerpelijk.
Ik zeg het den Amsterdammers na wil tiben zeker van
zijn tijd zijn altijd voor zoover de menschelijke zekerheid
reikt dan eischt een zeeboot een liuia recta vaarwater of
een open zeegat.
Ieder deskundige zal het mij toestemmen en de loop der
zaken zal het overigens bevestigen, dat als verschepiugsliaveus
voor ons vee Rotterdam of het Nieuwe Diep in de tegen
woordige omstandigheden is aantebevelen.
Tot daartoe liet spoor gebruikt cn wij verkrijgen een goed
koop snel en zeker vervoer.
Blijkt later de behoefte aan eene betere gemeenschap vau
de veemarkt met het spoor, welnu, men begunstige van stads
wege het doortrekken van de spoorbaan van af het slation
over het Munnikenbolwerk langs de Vest tot voorbij de
veemarkt aan de binnenhaven. Daarmede zou men die haven,
waarop Alkmaarbij ,eene eveutuëele verlegging van liet,
kanaal achter het Heilige Land omtrots mag zijn in di
recte verbinding met het station stellen.
Het vee en de granen ter markt voor verzending naar liet
buitenland aangekochtzouden alsdan aan het marktgebouw
direct in de daartoe bestemde waggons kunnen worden
geladen.
De exploitatie en de bediening van dien weg zou door middel
van paarden aan particuliere nijveren kunnen worden over
gelaten en voor de handelaars een goedkoop en voor liet vee
het gemakkelijst transportmiddel zijn.
Ten aanzien van de kaasmarkt weusch ik alleen optemerken,
dat mijns erachtenszooals de zaken thans staanmeerdere
aanvoer alleen kan ..bevorderd worden door het verbeteren
van de wegen tot onze gemeente en het verminderen van
de onkosten aan de Waag.
Er bestaat uitzigtdat wat het eerste punt betreft eene
belangrijke conventie tot stand kornt en wanneer nu de Hooge
Regering met der tijd mogt slagen in hare poging ter tege
moetkoming van de finantiën der gemeenten, misschien ware
dan hét oogenblik daar aan het laatste gevolg te geven.
Wanueer de loop der dingen zoo mogt zijnvoorzie ik
een meer uitgebreiden aanvoer ook van kaas en het lijdt geen
twijfel, of de Alkmaarsche ingezetenen zullen wakker genoeg
bevonden wordenom bij tijds het gebrekkigeals dat
blijkt te bestaan door iets beters tc vervangen,
Vatten wij dat alles nu te zamen dan blijkt er uit, dat
de stad aan inkomsten van de aecijnsbelasting zou verliezen
de boven vastgestelde som van27000,—
dat er eene leening zou moeteu worden aangegaan
van 100 mille; aangenomen dat deze zou moeten
worden gesloten tegen 5 °l0 rente 's jaars zoo
zou die operatie eene meerdere uil gaaf te weeg
brengen van5000.
dat er jaarlijks eene aflossing van die geleende
som zou dienen te worden vastgesteld, welke ik
hier stel op8000,
dat de stedelijke kas alzoo ten slotte zoo aan min
dere ontvangen meerdere uitgaaf zou tekort komen f 400,00,—
Hierboven onder No. 1 hebben wij gezien, dat de belas
tingschuldigen door de afschaffing van de aeeijnsen zonden
ontlast worden met eene heffing van f 42000,zoodat ik
om te voorzien in het tekortveroorzaakt door afschaffing
van de aeeijnsen en den aanmaak van goede markten, zou
voorstellen van de inwoners te heffen eene belasting van
f 40,000,langs den directen weg, al ware het volgens de
grondslagen van het tegenwoordige équivalent.
Ik erkendat bij zoodanige heffingde belasting door
andere personen dan thans, nu de aeeijnsen het middel zijn,
zal worden gedragen.
De mindere klasse zal worden ontlast en daarentegen meer
worden gelegd op de schouders der meer gegoede, doch wat
is billijker dan dat ieder naar zijn vermogen bijdraagt in het
onderhoud der huishouding vau Stad eu Lande.
Ik ontveins mij geenzints, dat, ware het, niet dat de ge
meentewet de vrijheid van eigen beheer der gemeentezaken
in het keurslijf der centralisatie had geregen, gewis eene
heffing in de directe rigting op billijker grondslagen, dan van
ons tegenwoordig équivalent, te vestigen zou zijn.
Doch, in weerwil van de gebreken aan de grondslagen der
huurwaarde verkleefd, vordert het belang der nijvere, burgers,
die dan tocli de massa uitmaken, dat me} de accijusheffing
niet worde voortgegaan.
Eeuerzijds de heffing van 42000,aan aeeijnsen met ai
de formaliteiten van dien.
Anderzijds eene directe belasting van 40000,goede
markten en vrij verkeer.
Tusschen deze beiden is in mijn oog de keuze niet moeije-
lijk ik stel mij voordat goldt het eene handelswaar ieder
koopman zonder lang te dralen toe zou slaan.
Ziet daar mijne innige overtuiging en zijn mijne stadge-
nooten dat met mij eens en stelt de menigte belang in goedo
marktenmen doe het blijken.
Ik vlei mij. dat de voorstelling van hetgeen ik heb willen
aantooneu duidelijk genoeg moge zijn om begrepen te wor
den en de vrucht mag afwerpenwelke ik mij er van voor
stel namelijk het vormen van eenheid van gedachte.
Zal dat geschiedendan brenge ieder belangstellende, dis
gebreken weet aantewijzenvrijmoedig zijne meening uit', om
door wrijving van denkbeelden den besten weg te leeren
kennen.