k( k«;b:ki.!!.iks: staivis.
Jugczcuibcw Stukken.
De verbinding van Holland en Friesland.
de beslissing daarop aantehoudentot na den afloop .van
den onderhoudstermijn van de loopende aanbesteding.
8. Rapport van de commissie betreffende de regeling van
het middelbaar onderwijs binnen deze gemeentemet een
conceptadres aan Z. M., om het genot van eene Rijks hoogere
burgerschoolte Alkmaar gevestigd te zien.
Ingevolge de conclusie van het rapport besloten en
het voorgedragen adres gearresteerdmet benoeming van
eene commissie bestaande uit de Heeren Mr. P. A.de Lange,
J. G. A. Verhoef en Mr. IV. van der Kaag, tot persoonlijke
aanbeveling van het belang der gemeente bij ZExc. den
Minister van Binnenlandsohe Zaken.
9. Rapport van de commissie betrekkelijk de voorgestelde
regtsvervolging van verschillende gemeentebesturen tot vol
doening der achterstallige restitutien van ten hunnen laste
loopende verplegingskosten van behoeftigen.
In overeenstemming met het rapport der commissie en op
het daarbij gevoegd regtskuudig adviesis tot de instelling
van regtsvorderingaanvankelijk tegen de gemeentebesturen
van Bergen en Egmond aan Zee besloten.
10. Missive van het burgerlijk Armbestuur, ten geleide
van zijne rekening van den jare 1862.
Besloten tot verzending aan de commissie van financien tot
onderzoek en om berigtmet bijvoeging van
11. Het jaarlijksch verslag van datzelfde Armbestuur, om
trent den loop en toestand van het Armwezen, gedurende 1862.
Hetwelk voor kennisgeving is aangenomen
12. Missive van den Schuttersraad der dienstdoende schut
terij ten geleide van deszelfs rekening over den jare 1862.
Verzonden aan de commissie van financiën om berigt en raad.
13. Missive van Burg. en Weth., geleidende de rekening
der gemeente 1862.
Tot onderzoek en om berigt gesteld in handen eener speciale
commissie van 5 leden, waartoe zijn benoemd de Hoeren JG. A.
Verlweff, Jonkhr. D. C. de Dieu Fontein Verschmr, J.C.Vonk,
J. C. Koorn en Mr. P. A. de Lange.
11. Voorstel van dezelfden, tot overschrijving van den post
groot f 21000,van de begrooting van 1863, voor den aan
leg van schoolgebouwen, op die van 1861.
De gevraagde magtiging aan Burg. en Wetli. verleend.
15. Berigt van dezelfden, op het verzoek van P. Ttcisk
om overschrijving len zijnen name van grond, die naar zijn
oordeel bij het kadaster abusivelijk ten name der gemeente
voorkomt,
Verzonden aan de commissie van financiën om berigt en raad.
16. Missive vanjden heer L. R. Wentholtcontroleur der
plaatselijke middelen, waarbij dezelve met den laatsten dezer
maand, een eervol ontslag uit genoemde betrekking verzoekt.
Naar aanleiding van het verzoek is het ontslag eervol en
onder dankzegging voor de door den titularis in die betrekking
aan de gemeente bewezen diensten verleend.
17. Verzoek van Jonkh'. Mr. J. J. F. de Jong van Beek en
Bonk, om toegang tot het gemeentelijk archief en om gebruik te
mogen maken van de aanteekeniugen welke de lieer archi
varis Scheltemamet de rangschikking daarvan belast hem
zal willen mededeelen.
Aan Burg. en Weth. ter beschikking.
18. Verzoek van H. van Lonom ontheffing van haren
aanslag in de plaatselijke directe belasting voor 1863.
Aan Burg. en Weth. om berigt en raad.
19. Is in behandeling genomen liet verzoek van den twee
den hulponderwijzer aan de openbare tusschensehool C. Fehris,
om met den 1 October aanstaandeuit die betrekking te
worden ontslagen.
Het verzochte ontslag eervol verleend.
20. Op de rondvraag van den Voorzitter, wordt
a. door den heer Vonkde tijdelijke waarneming der con
trole voor de plaatselijke middelen ter sprake gebragt.
Waarin door Burg. en Weth. zal worden voorzien.
b. herinnerd aan de benoeming van eeuen hulponderwijzer
voor de openbare jongensschool.
Waaraan ten spoedigste gevolg zal worden gegeven.
c.door den heer van der Kaag, de attentie van Burg. en
Weth. gevestigd op eene hem medegedeelde wijziging,
welke er zoude hebben plaats gegrepen in de oorspronkelijke
bepalingen omtrent de afsijding van het. N. Holl. Kanaal.
Waaromtrent door den Voorzitter de hem bekende toe
lichtingen worden gegeven en waarna
De vergadering is opgeheven.
ONDERTROUWD.
24 Julij. Pieter Schrijver en Johanna Maria Boogh.Petrus
Jansen, te Alkmaar, onlangs te Purmerende, en
Antje Hosmus, te Purmerende.
31 Joannes Adolphus Ilaaselaatst wedr. van Engelina
de Waijen Geertje Groen, wed. van Antonie Jans
sen, beide te Alkmaar, laatstgen. onl. te Amsterdam.
GETROUWD.
26 Julij. Arnold Antonie Keijzer, wedr. van Aafje Baafjes Groen,
en Uilkje van den Berg.*- Pieter van Akenwedr.
van Efie van Zaünge, en Maria Elisabeth van Zwa
nenburg, wed. van IJeme de Groot.Evert Johannes
Porck en Aaltje Wagenaar. - Hendrik Huijbers en Adri-
ana -Josepha Pielerse, wed. van Antonie Winkelaar.
GEBOREN.
25 Julij. WillemZ. van Louis Lehmkuhl en Elisabeth Porck.
26 Johannes, Z. van Jan de Groot en Elisabeth Alleman.
27 Anthonius Bernardus. Z. van Johannes Authonius van
Geenhuijsen en Sophia Margaret.ha Gottmer.Calha-
rina Elisabeth, D van Jli'. Boldewiju Arend Engelen
van Pijlsweert en Johanna Catharina Weijerman.
OVERLEDEN.
20 JulijWilhelmina D. van Johannes van der Haagen en
Wilhelmina Kamper, 5 m.
25 Anna Blom, echtgen. van Willem Hoek, 64 j.
27 Hendrik Wisman39 j., wonende te Zijpe.
29 Adriana Banning, wed. van Willem Inja, bijna 56 j.
Catharina, D. van Jan Spijkerman en Sietske Teel,
8 j. en 6 m AlberdinaD. van Machiel Willems
en Neeltje Hoogeboom15 ra.
KEWAAKSCHttOL
van het Departement der Maatschappij
s „Tot Nut van 't Algemeen."
Zitting van Commissarissen op- Maandag den 3 Au
gustus 1863des avonds ten 8 ure.
Ouders, die hunne kinderen op de bewaarschool wenschen
toegelaten te zienkunnen zich ten genoemden tijde aan het
locaal der school aan de Doelenstraat vervoegen, voorzien
van de geboorte- en inëntingsbewijzen der kinderen.
Uit naam der Commissie
A. MEETER Pz„ L. S.
Voor ongeveer anderhalf jaar deelde ik aan eenige per
sonen mijn" plan medede verbinding van Holland en
Eriesland' tot gemeenschappelijke ontwikkeling op materieel
en intellectueel gebied;en. als een der middelen daartoe, eene
spoorwegverbinding tuSschen beide provinciën.
Voorzeker mag ik den sedert aan de uitvoering besteedden tijd
en mijn aandeel in de onvèrmijdelijke kosten reeds meer
dan vergoed rekenen door het aanvankelijk gelukkig slagen
mijner pogingen.
Wel is het oog van het algemeen natuurlijk bijzonder ge
vestigd op de spoorwegverbinding en ziet men, om het mid
del, vaak het doel over het hoofd doch ik vermeen in de
warme belangstelling der Hooge Regering, der provinciale
en plaatselijke besturenautoriteiten en personenen het
zieh gaande weg vestigen van de overtuiging, dat die spoor
wegverbinding eene wenscheljjke en voordeelige onderneming
zijn zal,— het bewijs te mogen zien voor de waarheid van het
geen ik vroeger schreef: 1) //Thans is het, zoo wij ons niet
//bedriegende tijd om bij eenheid van rigting en streven
//in stede der vroegere vervreemding en der thans bestaande
//afzondering eene heilzame aansluiting aantekweeken."
Reeds isdoor liet bespreken van den spoorweg door
autoriteiten, personen en dagbladen, in beide provinciën
de grondslag voor eene naauwere verbinding in hoogeren
zin gelegd en heeft het wederzijdsch kennen en waarderen
waarop ik destijdsals een der middelen tot verbinding,
wees, een'aanvang genomen, ja zijn er reeds teekeneu aan
wezig, dat ik mij niet bedroog, toen ik beide provinciën
dp meest gunstigste resultaten voorspelde.
Hindeloopen is aangevangen met ferme teekenen van leven.
De brochure 2) onlangs uitgegeven ten betooge dat de
verlangde spoorweg niet van Sneek op Stavorenmaar op
Hindeloopen moet worden aangelegd, en Sneek regtstreeks
door een kanaal langs den spoorweg (met droogmaking van
ongeveer 600 bunders), met een te Hindeloopen aanteleggen
zeehaven moet worden verbondenis zóó fiks opgevat en
uitgewerktdat inderdaadna dat pleidooial mogt ook
om den korterea zeeweg, de lijn op Stavoren moeten worden
doorgetrokken, minstens een zijtak op Hindeloppeij„en, het
aanleggen van eene haven, aldaar, als van zelve uit de feiten
volgeu zalonverschillig door wiewanneer en hoe ook
de spoorwegverbinding zal worden tot stand gebragt.
Een ander plan 3) met warmte voorgesteld, maar, zoo ik
mij niet bedrieg, thans nog te groot van omvang, is dat om-
een dijk te leggen van Enkliuizen op Stavorenwaardoor
bet. bezwaar van den zeeweg zou worden overwonnen.
Thans is weder een plan op het punt van in behan
deling te worden genomen.
Bij circulaire van 25 Julij j.L, is door de Heeren H. G.ter
Haar en S. Loke te Medemblik tegen den 3en dezereen
twintigtal personen opgeroepen om te beraadslagen over eene
spoorwegverbinding tusschen beide provinciën in eenigziuts
andere rigting, voor zooveel Noord-Holland betreft, dan
waarvoor door mij met eenige Heeren uit beide gewesten
concessie is aangevraagd.
Voor zoo ver de lijn door Noord-Holland zou loopen heb
ben wij concessie gevraagd voor: Alknmar langs Hoorn naar
Enkhuizen; terwijl genoemde Heeren voorstellen die lijn te
leggen van het Niedorper Verlaat naar Medemblik en vol
gens de circulaire, vangevoeleu schijnen te zijn aan hunne eveu-
tueele vraag om concessie niet, als wij deden, de voorwaarde
te verbindendat de Staats-spoorweg langs de Zaanstreken
naar Amsterdam worde gelegd.
Ik zal mij eenige aanmerkingen op het plan van die heeren
veroorlovendoch ik wil beginnen met. hulde te brengen
aan hunne belangstellingen te verzekerendat ik van hen
vertrouwhetgeen ik hoop, dat zij ook van mij zullen ge-
loovendat de strijd wordt gevoerd niet ter wille van ei
genbelang of verlangen naar concessie maar alleen en uit
sluitend ter wille vau het algemeen belang.
De voorstellers vangen aan met te beweren t //Onder de
//vraagstukken van den dagbehoort het daarstellen eener
//communicatie zoo gemakkelijk en zoo goedkoop mogelijk, tus-
«schen Amsterdam eenerzijds en de provinciën Friesland en
//Groiiiugen benevens de Hanoversche sirenzen anderzijds."
Aan dat vraagstuk isbeweren zijwel ééne, maar niet de
oplossing bij uitnemendheid gegeven en ten onregte de door
hen bedoelde streek voorbij gezien, door de concessie die
door ons werd aangevraagd.
Het zij mij vergund optemerkendat dat vraagstuk niet
in behandeling is genomen en dus hunne geheel daarop ge
gronde redenering en het regt om van verongelijking te
spreken van zelve vervallen moet.
In eene onzer vergaderingen drukte de heer van Swinde-
ren de bedoeling onzer onderneming kernachtig op de na
volgende wijze uit//Eene verbinding van de beide Fries
landen op de voor beide gewesten meest voordeelige wijze,"
en reeds voor eenige maanden schreef ik aan den voorzitter
van ons comité (den burgemeester van Sneek), bij de behan-
1) Alkmaarsche Courant van 23 November 1862.
2) Beschouwingen over den ontworpen spoorweg tot ver
binding van Friesland met Noord-Holland, hoofdzakelijk
over het gedeelte van Sneek tot de Zuiderzeete Sneek
bij van Bruten 8p Bleeker.
3) Wat nu eene vraag in zake de doorgraving van Hol
land op zijn smalst in verband met den Noord-Hollandsch
Friesehen spoorwegte 's Gravenhage hij Gebr. van
Langenhdjzgn 1863.
deling der bezwaren'door-Hoorn tegen eene lijn op Alkmaar,
,in stede, eener. aansluiting oji Wbrmerveer gemaakt: dat ik een'
goedkooper en misschien kortereuweg zon hebben kunnen voor
stellen: uit den polder "de Heer .HugoWaard (de heeren uit,
Medemblik stellen, in hun sysjeem verkeerdelijk, van Nie
dorper Verlaat) overMedémfriik; 'met beter haven, naar Sta
voren:- //doch voegde ik daarbij mijn- wensch is het
//algemeen bévoórdeelen door de spoedige gemeenschap, doch
//het algemeen iets omrijden voor Noord-Hollandsch oosthoek."
Een gevolg van het behandejen der zaak in dien ziu was.
ook de door ons gestelde voorwaardedat de staatslijn van
Alkmaar langs de Zaan naar Amsterdam worde aangelegd
immers, zoo dat plaats heeft, kan het versmallen van den
Hollandscheu spoorweg en het doortrekken van de lijn
Haarlem -Castricum nipt uitblijven in het algemeen belang
en dat van onze. provincie een hoogst-twenschelijk voordeel I
Hadden wij alleen de goedkoopste verbinding op het oog
gehaddan had natuurlijk Heer Hugo Waard Medemblik
de voorkeur moeten erlangenbij onze beschouwing daaren
tegen moest de weg,-djehet meeste nul aanbrengtboven
den minst kostbare worden verkozennaar dat beginsel is
inderdaad de door ons aangegeven, rigting boven alle ver
denking verheven. Van hoe veelzijdig nut. toch zou eene
halt te Rustenburg voor een gedeelte van den Waard, de
Wogmeer en Schermeer met omliggende plaatsen zijn welke
voordeelen voor aan- en afvoer van personen en goederen
uit do Beemster, zou eene halt bij Avenhorn niet opleveren,
even als op een paar plaatsen in de streek tusschen Hoorn
en Enkhuizenom van die beide steden niet eens te gewa
gen. Zijn de kosten van ons plan, wij erkennen het gaarne,
veel grooterhet zal de vraag zijn of het. grootere kapitaal
niet gelijke renten zal afwerpen en ontwijfelbaar zeker is
hetdat het niet slechts voor het te doorloopen gedeelte
maar voor het algemeen oneindig nuttiger zal zijn besteed
dan een kleiner kapitaal voor het weinig opleverend gedeelte
Niedorper Verlaat—Medemblik.
Het verschil in tijd waarop de voorstellers uit Medemblik zich
met zooveel vertrouwen beroepen schijnt niet te bestaan: Zij be
weren: //de afstand van het Niedorper Verlaat.tot, Medemblik is
//even groot als die van Hoorn tot Enkhuizen." Volgens .de zeer
accurate kaart van de provincie Noord-Holland in 1855 bij
Buffa en Zoonen te Amsterdam uitgegeven, is de eerste af
stand grooter; volgens hen: //de afstand van he.t Nie
dorper Verlaat naar Alkmaar iets meer dan de jielft
van Hoorn naar Alkmaar," volgens de kaart i3 ljet ver
schil A meer, en staat, zoo wij ons niet bedri.egeu., het
geheele traject Alkmaar Niedorper -Verlaat Medem
blik tot dat Alkmaar Hoorn de «Ven, als-ongeveer
13 tot 16. Aangenomen, gelijk wij sfeljendat-de afstand
van het laatste traject per sneltrein in 1 uur zou worden
doórloopendan zou het verschil ongeveer 11 minuten, be
dragen en dus zelfs nog iets minder zijn, dan de langere zee
reis van Medemblik naar Stavoren.
Hoe loffelijk de ijver van de voorstellers ook wezen moge,
zij zijn wat te ver gegaan en roepen daarom bondgenooten
te hulp, die zoo ik mij niet bedrieg, minder dan zij vermoe
den belang bij de zaak hebben of niet eerlijk' in'den strijd
kunnen worden gebragt.
Zij roepen tot hunne vergadering op den Burgemeester van
Hèusbroekdigter bij onze'lijn dan bij de door htfiV Voor-
genomenc gelegen zij spréken van eetie verbinding mét het
Nieuwe Diep. van eene expeditielijn Van daar op Friesland
terwijl het. schier ondenkbaar mag worden geacht dat, men
voor Frieslandin stede van uit Haflingen of Hindeloo
pen,pver Stavoren via Medemblik en Niedórpér Verlaat goed
van of naar den Helder zou willen verzenden.
Zij beweren, dat hun plan den Staats-spoorweg bevoordeelt,
het onze die lijn tot het Niedorper Verlaat benadeelt. Dit
argument is onjuist, immers, de passagiers én goederen van
het, gedeelte Enkhuizen, Hoorn en Alkmaar'zuilen bezuiden
Alkmaar van den Staats-spoorweg gebruik maftèn en meerder
voordeel aanbrengen dan het minder levendig vervoer ook
over liet gedeelte Alkmaar Niedorper Verlaat zou opleveren.
Aaangeuomeu het argument ware juist, dan zullen de voorstel
les toch niet verlaugen, dat het algemeen achter stond bij
den pachter van den staatsspoorweg. //Die verbindingslijn
//van Holland en Eriesland is de grootste concurrent v^n de
meeste staatsspoorwegen" was de uitspraak van een hoofd
ingenieur van den Waterstaat. >/Dat erken ik en juist daar-
//om ben ik van het belang en de weuschelijkheid van dié onder-
//neming voor ons geheel spoorwegverkeer overtuigd." was
ongeveer het antwoord van den Minister, toen ik Z.E., op
grond van die waarheideene spoedige cofi'cëssië vroeg.
Ook het eigenbelang van Alkmaar wordt inffet; vergeten. Ik
betwijfel evenwel of Alkmaars belang door de voorgestelde
verbinding op Medemblik wel zou worden gebaat. Men
zegt: Hoorn en Enkhuizen zullen op hunne wijze hun aan
deel in den Erieschen handel trachten te verkrijgen.
Tegen dat argument hoop ik dat mijne stadgenooten even
als ik znllen protesteren.,
Heeft eeuwen lang fntséhën Alkmaar én Hoorn eene vete
bestaandie langs allerlei wegen het ondèrliflg verkeer be
lemmerde thans en ^lat is eene der verbeteringen die ik
voor ons ,gewest, vail mijn plan verwacht, thans zij die
lieillooze strijd vergeten. - Alkmaar, zóó gunstig gelegen
en, gaat mijn plan door, eerlang het middelpunt van vier spoor
wegen behoeft den vooruitgang van HoornEnkhuizen
noch andere plaatsen te schroomen en is volkomen in staat
zieh krachtig en zelfstandig té ontwikkelen, ja moet daartoe
zelfs de communicatie met Hoorn verlangen.
Bedrieg ik mij nietdan zou het eenige voordeel van het
plan der voorstellers hierin gelegen zijndat tot den aanleg
belangrijk minder kapitaal zou worden vereischt; het
meerdere dat wij vragen, zal evenwel naar ik vermoed, de
verlangde renten en het hegeerde nut opleveren.
Heb ik het, plan vau Medemblik bestredenomdat ik ver
meen dat het onze daarboven de voorkeur verdient.;- ik mag niet
verzwijgen, dal ik met genoegen van bet. voorstel kennis nam,
ik zie er een bewijs 1e meer in dat het plan eener spoor
wegverbinding van Holland en Friesland, welke dan ook, als
gevestigd mag worden beschouwd en het, slechts onzeker is, door
wie, hoe cnWanneer daaraan uitvoering zal worden gegeven
- Mogten eerlang die vragen tot de geschiedenis behooren
en de ervaring leerendat zij op de beste wijzè werden
beantwoord. GOH.F.N STJT «T