ALKMAARSCHE COURANT Zesenzestigste Jaargang. N®. 33. Zondag 14 Augustus. (Dfficiccl (Öcbccllc. Vrijheid van Godsdienst. Politiek #oct*3igt. Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijg baar op Zondag morgentusschen 8 en 9 ure. Prijs per jaar f 3,40, enkele Nos. 7 Cents, franco per post f 4, Brieven franco aan de Uitgevers KERM». COSTER ZOON. De Aüvertentiën kosten van 15 regels0,75, voor elke regel meer 15 Cents, behalve 35 Cents zegelregt voor elke plaatsing. Zij worden uiterlijk aangenomen tot Zaturdag namiddag 1 ure; ingezonden berigten een dag vroeger. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen -mits deze in berinnering hunne publicatie van 23 Junij 18fil waarbij in het belang van een geregelden en spoedigen afloop der Kaasmarktverhodon is kaasstapels op het groote plein of in, liet pand van de Waag in te steken op de ledige ruimte van de reeds verwerkte kaas, terwijl de Marktmeester en de Opzigter van de Waag zijn gelast op de overtreding toe te zien en naauwkeurig zorg te dragen dat, in het belang der billijkheid de laatst aangebragte stapels bet. laatst worden gewogen. De belanghebbende landlieden worden dringend verzocht ingeval van overtreding dezer bekendmaking, daarvan dadelijk kennis te geven aan den Burgemeester. Burgemeester en Wethouders voornoemd Alkmaar, A. MACLAINE PONT. den 4 Aug. 1864. De Secretaris, SPANJAARDT. en eene godge- De onderstaande personen worden verzocht zich tot het geven van eenige inlichtingen ter gemeente secretarie aan te melden CORNELIA LAMMERS. Weduwe PIJPERS. Wedu we BIERMAN. NEELTJE KROON. H. van ENGE- LEN. NEELTJE BAKKER, vrouw van CORNELIS de GROOT. Weduwe PIJPER, M. SOEKERS. ERANS VERLAAN. CORNELIS de GRAAE. P. de JONG. HËNDRICA PIJPERS. Mede worden voor de afd. Bevolking opgeroepen om zich binnen de eerstvolgende 8 dagen ter secretarie aar.temelden: Wed. HOOGLAND, geb. Elisabeth Paauw, PIETER van OOSTENDORP, laatste woonplaats Amsterdam. HENDRIK VEEN HUIZEN 1. w. Apeldoorn. BART BOSCH, 1. w. Apeldoorn. ADRIANA JACOBA de VRIES, 1. w. Akersloot. POLITIE. Op Zondag den 7 dezer is te Alkmaar komen aanloopen een hazewindhond. De eigenaar kan dezelve terugbekomen üan Jjet Commissariaat van politie te Alkmaar. -'<*■- _T- i. Bijna kan het minder gepast geacht, worden op dit onder werp de aandacht te vestigen. Is het noodig of nuttig, bestaat er aanleiding toe zou men kunnen vragen om in Nederland in het jaar 1864 over vrijheid van godsdienst te spreken Is dit een onderwerp voor een couraut-artikel dat toch altijd een courantartikel moet zijn? Behoort dit niet veeleer tot die onderwerpenwaarover het zeker goed kan zijn dat geleerden blijven denken en verhandelen en strijden, maar die niet t'huis behooren in een weekblad, dat op straffe van kwijning en 'dood verpligt, is deel te nemen aan bet leven van den dag, en -daarom nimmer zaken mag behandelen die niet aan de orde zijn? Had de schrijver geen oog voor de teekenen der tijden? Heeft hij niets opgemerkt, hetr onafgebrokenschoon dan'''-pok van hetr onafgebrokenschoon dan'--pok niet altijd even woelige leven des volks? Het schijnt'immers, dat hij naar I is niet de vrijheid van godsdienst een onderwerp heeft moeien zoeken en ér een oprakelt uit zijn boeken, in plaats van Göthe's wenk tevolgen: Greift, nur binein in 's volle Menschenleben Und wo ilir 's packt, da ist 's interessant. Zoo moge het schijnen, werkelijk is het zoo niet. Zoowel de heer Groen in zijn vliegende blaadjes als de Noord-Hol- landsche Courant de Tijd beklagen zich over indirecteu gewetensdwang van de, zijde der liberalen. Schatkist, en administratief gezag worden dienstbaar gcmhgkt a&n gewe tensdwang schrijft Groen al de toele'g en taktiek der regering is gerigt tegen de godsdienstvrijheid. Reeds zijn er maatregelen geuomen en wol-den zij doorgezet schrijft de Tijd om onb volk onsjeloovig te makéu, En waar zetelt dat beginsel van gewetensdwang? Waarin openbaart zich die godsdienst-vervolging? In dé wet op het lager onderwijs en in hare toepassing. - De Staat is niet langer onzijdig op het gebied'-deT gods dienst klaagt de heer Groen zijn nëutraliteftls vijandschap geworden, vijandschap tegen het. Christendom vijandschap tegen de evangelische school. Op de openbare school wordt een christendom boven geloofsverdeeldheid voortgeplant, dat het ware christendom uitsluit en alle soorten van ongeloof, vooral de moderne theologie, omvat,. Zóo Wordt Ons geloof vervolgd en vernield, en nog wel met ons'eigen geld met de opbrengst der, belastingen die van ons. 'sehatpligtigen geheven worden.- Zoo wordt de burgerlijke gemeente, tot slooping van her, christelijk nationaal onderwijs met noodelooze en somtijds bijkans ondragelijke lasten bezwaard. Want. niet tevreden met het, bestaan der antichristelijke openbare school tracht, men door het geven van kosteloos ouderwijs de bijzondere school, het, laatste toeviugtsoord der godsdienst, te verdringen en alle vrije concurrentie te dooden. Om dit, doel te bereiken worden daarenboven de geldelijke voordeelen van kerkelijke bedieningen tot het ondersteunen der staatsschool aangewend. En dit geschiedt met opzet; dit is niet toevallig zoo; er wordt niet in onwetenheid gezondigd en in eenvoudigheid misdreven er bestaat een bepaalde toelegeen berekende en berekenende taktiek; aan dit alles ligt een beginsel ten grondslag. Hoort wat de heer Groendaaromtrent verder schrijft: //Let, op het gewigt dezer wijzigingen niet alleen op zich zelve, maar ook in verband met het beginsel waarin wij berusten en waardoor wijalthans tegen ergeren toestand hehooren te worden behoed, Scheiding van Kerk en Staat, ja! maar zoo men op den sedert, lang reeds ingeslagen weg voortgaatzal er weldra in Nederlandals corollarium. eener zoogenaamde scheiding van Kerk en Staatook slechts eene zoogenaamde vrijheid -van onderwijs bestaan. "Onder de leus van scheiding van Kerk en Staat, die, welbegrepen, ook door ons begeerd wordt, is liet,, in den grond der zaak, om bezieling van Staat, en Kerk, en School, met de religie van liet ongeloof te doen. //Om staatsalvermogen is iiet, te doenom socialisme csesaropapieom vereenzelviging van den Staat met kerk en school die tegen alle openbaring gerigt zij. "De moderne Staat moet aldus met de moderne wijsbegeerte en godgeleerdheid in verband staan. "Met een Christendom boven geloofsverdeeldheid, tot in het grenzenlooze rekbaar. "Met een zoogenaamd Christendomaan geloofsvervolging dienstbaar. //Onder christelijke benaming voert de Moderne leerdheid legen het Evangelie krijg. «In naam van de godsdienst, moet er een einde gemaakt worden aan de dienst van den levendigen God. »In dezen strijd van liet Christendom der Apostelen en Proleten tegen liet Christendom boven geloofsverdeeldheid ligt de grondtrek van onzen leeftijd en het geheim der toekomst." Zoo klaagt de Prot.estantsche clericaa). En wat antwoordt zijn Katholieke geestverwant De heer Groen schijnt, bereids op een antwoord, op een weerklank gerekend te hebben. »Jk zal mij niet laten ver leiden tot een afwijzen van de hand die mij aldusdat is: tot zatnenwerking op christetijk-historischen grondslag, gefeikt wordt,, omdat ik van degeloovige Roomseh-Catliolijkenmet, wie ik onder de banier van het kruis sympathiseer, bijstand te eemoet zie." Het was niet te wachtendat "de geloovige Roomseh- Catholijken" den heer Groen aanstonds zamenwerking zouden toezeggen. Protestantsche en Katholieke clericalen verstaan elkander omtrent hun wederzijdscheii ijver voor godsdienst vrijheid als twee joden omtrent de waaide van een bril. Evenwel, al wordt de band nog niet toegereikt en de broederbond nog niet gesloten, de klagteu en verwijten van den beer Groen vinden weerklank in de Tijd. Wij schrijven een ge deelte over van een artikel uit het nommer van 3 Augustus I 1. //Het liberalismus is overal ratioualismus geworden, met uitzondering alleen neg van eenigè uitnemende Katholieken, die werkelijk vrijgevig gezind hopen het ratioualismus te verbidden. Zij*-vergissen zieii daarin, dat zij den strijd nog achten te zijn van politieken aard terwijl hij sinds lang van het, gebied der politiek op dat, der godsdienst is overgegaan. Het, is in den kamp, die de tegenwoordige wereld bezig houdt,, niet, zoozeer te doen om de meerdere of mindere politieke vrijheidwaarvan gesproken wordtdan wel om de vraag of men al of niet de christelijke waarheid zal kunnen behouden of verwerpen. Geheel hel politiek credo van het hedeiidaagsch liberalisme heeft zich iu een enkelen regel zamengevat, eu heet: vrijheid van godsdienst. Akkoord, zal menigeen zeggen. Want zoo al de vrijheid van gods dienst, die naar buiten werkt, niet als een volstrekt en eeuwig geldend beginsel kan worden aangenomen is zij toch eene noodzakelijkheid voor onzen tijd, waaraan zich de meeste volken niet onttrekken kannen. O jamaar zoo eenvoudigen wij moeten er bij voegenzoo opregt is het liberalismus niet. De vrijheid van godsdienstdie het wil die wij Katholieken be iets anders dan wij. gecren; De liberalen verstaan daardoo: en daar zit. het euvel. "Wij Katholieken, als wij van vrijheid van godsdienst spreken, dan bedoelen wij den politieken maatregel, die het aan elke gezindte veroorlooft vrijelijk God te eeren op hare manier, zonder dat de staat hel regt heeft zich in de gods dienstoefeningen te mengen of die te regelen. Maar dat is niet de vrijheid van godsdienstdie liet liberalismus wil. Het bedoelt iets anders, en dat, eischt het, thans van de Katholieken. Het wil de vrijheid van godsdienst niet heb ben opgevat als een politieken maatregel maar als een godsdienstig beginsel. Zij verstaat de vrijheid van godsdienst in dezen zin: dat er geen ééne, ware, alléén zaligmakende Kerk is, dat er geen bovennatuurlijke openbaring bestaat, waaraan de mensch verpligt is tegelooven en te gehoorzamen; bij gevolg, dat de mensch volstrekt vrij is ook tegenover Goden dat bij niet verpligt is iets te gelooven of iets te doen, dan hetgeen zijn rede, dat wil zeggen zijn gril, hem voorschrijft,. Men heeft aldus van een politiek vraagstuk een godsdienstig stelsel" gemaakten meu eischt van ons Katho lieken. dat wij, natuurlijk met verzaking van ons geloof, ons zullen vereenigen met het eenig arlikel van de geloofs belijdenis der liberalende vrijheid van godsdienstin de beleekenis, dat, er geen ware godsdienst is. »Dit en geen andere is de aard van ons hedendaagsch liberalisme. Niet slechts in België of Italiëmaar overal in Erankrijk in Duitschlandin Engeland en zelfs in Ne derland." Opmerkelijk is deze verklaring van de Tijd omtrent haar begrin van godsdienstvrijheid. Opgevat, als //eene noodzake lijkheid voor onzen tijd, waaraan zich de meeste volken niet onttrekken kunnen," heeft de Tijd geen bezwaar tegen vrij heid van godsdienst. Eene noodzakelijkheid van onzen t, ij dwaaraan zich de meeste volken niet onttrekken kunnen alzoo een noodzakelijk kwaad. Zoo spoedig dus bij voorbeeld de Katholiekebevolkiag hier of daar de meerderheid heeft,, en zij de godsdienstvrijheid alzoo niet meer ais een noodzakelijkheid behoeft te beschouwen, moet, zij er zich volgens de Tijd aan onttrekken. Dat is de vrijheid van godsdienst zegt het blaii die de Katholieken begeeren. Zij kan niet als een o 1 s t r e k t en eeuwig geldend beginsel worden .aangenomen. Men kan er alleen vrede meê hebben, als 't niets lindèfé kan als het een noodzakelijkheid is waaraan men zich niet. kan onttrekken. "Wij Katholieken zegt de Tijd als wij van vrijheid van "godsdienst sprekendan bedoelen wij den politieken maatregel, die liet aan élke gezindte veroorlooft vrijelijk- God te eeren op hare manier, zonder dat de staat het, regt heeft zich in de godsdienstoefeningen Ie' mengen en die te regelen." Het liberalismus echter wil de vrijheid van godsdienst, niet hebben opgevat, als een pq li tteken maatregel, maar als godsdienstig be ginsel; en dat kunnen, dat willeu wij Katholieken niet. Wij Katholieken zeet de Tijd. Eu er gaat geen stem op uit de Katholieke Nederlanders om tegen die uitdrukking te protestereu? om dit blad toe te roepen: gij hebt. geen vrijheid om uit onzen naam te sprekengij maakt ous ver dacht gij lastert ons met die Woorden Godsdienstvrijheid een noodzakelijkheid voor onzen tijd waaraan de meeste volken zich niet onttrekken kunnen, een politieke maatregel door de tijdsomstandigheden gevorderd geen eeuwig geldend, geen godsdienstig beginsel. Maar hoe durft, men die stelling uitspreken in dezen tijd, in dit land Is godsdienstvrijheid geen eeuwig geldend, geen godsdienstig beginseldan kunnen er omstandigheden ontstaandat het goed en pligt matig is die vrijheid op te heffen, en anderen te dwingen om te gelooven en te handelen, niet zooals zij overtuigd zijn te moeten gelooven eu handelen, maar zooals hun zal worden voorgeschreven of althans hen te verhinderen vrijelijk God te eeren zooals zij meeneu dit het, beste t.e doe-u en openlijkte belijden wat zij gelooven. Welk vertrouwen kunnen wij steilen in personen, die dit. hechtste bolwerk der vrijheidde bron en iiet beginsel van alle andere vrijheden de vrijheid van godsdienst, alleen beschouwen als een nood zakelijkheid voor dezen tijd, waarvan wij welligt spoedig verlost zullen worden als een politieken maatregel, die mis schien weidra door een andereueen béteren maatregel kan vervangen worden en niet als een beginselwaarvan men nimmer mag afwijken? Tegen de vrijheid van godsdienst op te treden is zelfs voor de Tijd een stoute stap. Om dit te durven doen, was liet dan ook noodig het begrip-'an godsdienst vrijheid verdacht te maken en er een beleekenis aan te geven zoo als er nooit en nergens, aan gegeven wordt. Het liberalisme zegt. de Tijd verslaat de vrijheid van godsdienst, in dezen zin dat er geen ééne, ware, alleen-zaligmakende Kerk is dat er geen bovennatuurlijke openbaring bestaat, waaraan de meuscli verpligt is te gelooven en te gehoorzamen; bij gevolg, dat de mensch volstrekt vrij is ook tegenover Goden dat, hij. niet verpligt is iets te gelooven of iets te doen", dan hetgeen zijn rede, dat. wil zeggéu zijn gril hem voorschrijft. Wij zouden wel eens willen weten, waar of door wien de Tijd dit ooit vrijheid van godsdienst heeft hooren noemen. Het is daarentegen openbaar, dat deze kwestiën met het begrip van godsdienstvrijheid niets te ntakeu hebben maar dat die vrijheid alleen berust op dezen grondslaghet is een feit, dat alle menschen op godsdienstig gebied even als omtrent alle andere zaken, niet eenstemmig denken. A houdt dezeB gene en C weer een andere godsdienst voor de ware. D meent daarentegen, dat zij alle drie voor verschil lende personen en onder verschillende omstandigheden goed kunnen werken. Ieder mensch nu is verpligt in deze zaak zelf te onderzoekenna te denkenzich door andéren te laten voorlichtenen met zijn geweten te rade te gaan. Niemand heeft het regt hem te dwingen om iets te gelooven of niet te gelooven, hem voor te schrijven wat. li ij aannemen of verwerpen moethij is vrijmen mag zijn geweten geen geweld aandoenhem piet noodzaken om te spreken of te handelen tegen zijn overtuiging. Men mag trachten hem van dwaling te overtuigen en lot andere inzigten t.e brengen maar men moet hem volkomen vrij laten alle "stoffelijke of zedelijke dwang is verboden.En dit. is een eeuwig geldend, een godsdienstig beginsel, dat altijd eu voor iedferen mensch hetzelfde blijftwaarvan meq nooit mag afwijkenwaaraan men zich nimmer ma; onttrekkenniet slechts een'politieke maatregel of een noodzakelijkheid voor onzen tijd. Dit noemt men vrijheid van godsdienst.en die moet evenzeer door' den Staat worden gehuldigd als door elk bijzonder persoon. Vrijheid van godsdienst geldt Idas zoowel op zedelijk en godsdienstig als op staatkundig gebied. De voorloopige vredesvoorwaarden, zijn dan eindelijk tot stand gekomen, en de wapenstilstand is gesloten. Denemarken staat 'SleeswijkHolstein en Lauenburg aan Oostenrijk en Prtiissen af, en de gemeenschappelijke schulden der voor malige Deensehe monarchie, met uitzondering van die welke vooftvloeijen uit de laatste leening van December 1863,. worden onder het overblijvende' Denemarken en de Hertogdommen Verdeeld naar verhouding van liet cijfer dfer bevolking. Deze afstand van grpndg'ebied was t.e wachten en de ver- deeliug der schulden schijrit niet onbillijk. Jutland zal door de verhouden legers op den'tegen wöórdigen voet' fbezet blijven lot aan het sluiten van den vrede, waarover te Weenen onderhandeld wordt. Jutland vóórziet in de kosten.van liet onderhoud dezer toepen, in hunne inkwartiering en in de noo'dige transporten Pruissisehe en Oostenrijkse!», beambten beheeren daartoe de geldmiddelenen stellen laster wat er overgeschoten is. bijijwijze van surprise aan Denemarken ter hand. De soldij eu de,buitengewone oorlogstoelage der troepen worden échter' dobr, Pruissen en Oostenrijk betaald.De we- derztjdsche staats^ eri krijgsgevangenen worden op vrije Voeten gesteld.— Op gelijke voorwaarden en met geheelei opheffing der blocrade is de wapenstilstand geslotendie van 2 Au gustus zal loopen tol 15 September, indien niet vóór dien tijd de vrede is gesloten. Komt de vrede niet tot stand dan kunnen partijen elkander den wapenstilstand opzeggen met inachtneming van een termijn van zes weken. Moge deze laatste bepaling nu toch spoedig overbodig worden bevonden! Behalve den afstand van grondgebied zijn deze voorwaarden voor Denemarkèn tamelijk gunstig. Het behoudt koloniën en vloot, en zelfsKde genomen Duitsche schepen blijven in.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1864 | | pagina 1