ALKMAARSCHE COURANT If i'V T I I 4 s a i :jf if 'I 1S°. 37. Zesenzestigste Jaargang. 18G4» i Zondag 11 September. di. ia*.I '"'N 'j "v I ik}i ©fficiccl ©cbccltc. Patenten. De Noord-Hollandsch-Friesche Spoorweg, lil. Wat men ziet en wat men niet ziet. Politiek (Docvzï^t. if II r :f i 'f. my Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijg baar op Zoiadag morgentusschen 8 en' 9 ure. Prijs per jaar 3,40, enkele Nos. 7 Cents, franco per post ƒ4, Brieveil franco aan de Uitgevers HE HM». COSTER ZOON. 4RÏATV De Advertentiën kosten van 15 regels0,75, voor elke regel meer 15 Cents, behalve 35 Cents zegelregt voor elke plaatsing. Zij worden uiterlijk aangenomen tot Zaturdag namiddag 1 ure; ingezonden berigten een dag vroeger. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter kennis van de belanghebbenden Dat de begrooting der inkomsten en uitgaven dezer ge meente voor de dienst van 1864, door hen op heden aan den gemeenteraad is aangebodengedurende 14 dagen na heden ter secretarie dezer gemeente voor een ieder ter inzage is nedergelegd en in afschrift algemeen verkrijgbaar gesteld. Burgemeester en Wethouders voornoemd Alkmaar, A. MACLAINE PONT. den 31 Aug. 1864. Be Secretaris, SPANJAARDT. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR verwittigen de belanghebbenden: Dat de Patenten, aangevraagd in de maanden Mei, Juntj en Julij 1864, bij den Rijks-ontvanger alhier in gereedheid zijn en van de secretarie dezer gemeente kunnen afgehaald worden, van Maandag den 12 tot en met Woensdag den 21 September aanstaande, van 's morgens 9 tot 2 ure, tegen overgifte van het bij de beschrijving ontvangen repu. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 10 September 1864. De Secretaris, SPANJAARDT. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter kennis van het publiek, dat de PASSAGE over de PRIESCHE DRAAIBRUG, op Dingsdag, den 13 dezer, gesloten zal zijn. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, A. MACLAINE PONT. den 10 Sept. 1864. De Secretaris, SPANJAARDT. HERMANUS HENDRIKUS LAMMERS, laatste woon plaats Purmerend, wordt opgeroepen om zich binnen de eerst volgende 8 dagen ter secretarie (afd. bevolking) aar.temelden. Ter terugbekoming is aan het Commissariaat van Politie te Alkmaar voorhanden, het navolgende gevondene, als: een gouden ring oln het groote huishouden van den Staat zegt Bastiat heeft een handelingeen gewoonteeen instellingeen wet niet één gevolgmaar een gehecle reeks van gevolgen. Van al deze gevolgen is alleen het eerste onmiddelijk; het ver toont zich te gelijk met zijn oorzaakmen ziet het. De andere gevolgen ontwikkelen zich eerst langzamerhandm e n ziet ze n i e tgelukkig als men ze v o o r z i e t. Ziedaar het geheele onderscheid tusschen een goeden en een slechten staathuishoudkundigede een blijft hangen aan het zigtbare gevolg; de ander brengt zoowel inrekening het gevolg dat men ziet als de gevolgen die men moet voorzien. Maar dit onderscheid is allergewigtigstwant het gebeurt meermalen dat, terwijl het onmiddelijk gevolg gunstig is, de latere gevolgen noodlottig zijnen omgekeerd. Daaruit volgt dat de slechte staathuishoudkundige een klein dadelijk voordeel najaagt, dat door een groot nadeel zal gevolgd worden terwijl de ware staathuishoudkundige een groot toekomstig voordeel zoekt te bereiken ook ten koste van een klein dadelijk nadeel.'' Laat ons dan bij de beschouwing der N.-H.-F. spoorweg onderneming den weg bewandelen door Bastiat aangewezen, en zoowel acht geven op hetgeen men ziet als op hetgeen men niet ziet, om alzoo een antwoord te vinden op de vraag of die onderneming aan te bevelen is in de ondersteuning der particulieren, of het raadzaam geacht kan worden zijn geld te besteden tot het nemen van spoorweg- aandeelen. Wat men ziet. Er valt in het prospectus van het comité veel te zien, en dat is zeer aangenaam. Men ziet, op de kaartdat de spoorweg de kortste en daarom de beste de voor 't gebruik geijkte verbinding zal wezen tusschen Friesland en Noord- Hollandtusschen Leeuwarden, Sneek Enkhuizen, Hoorn, Purmerend, Amsterdam, Alkmaar, Haarlem en Zuid-Holland. Men ziet, alweer op de kaartdat het vaarwater tusschen Stavoren en de Yen bij Enkhuizen diep genoeg is om geen belemmering te geven bij de keuze der stoombooten. Men ziet, op twaalf verschillende kaartjes, dat de landstreken die men wil verbinden een groot aantal punten van over eenkomst aanbiedenonder anderendat zij allen schier even bebouwd zijn, dat zij de meest bevolkte zijnniet alleen door de steden maar vooral op het platte landdat zij de zelfde voortbrengselen opleveren, vee, boter, kaas, dat zij tot de welvarendste st'eken van ons land behoorenenz. Een spoorweg nu die door digt bevolkte welvarende en veel voortbrengende landstrekeu loopt en belangrijke steden met elkander verbindt, zal geen slechter onderneming zijn dan een spoorweg gewoonlijk is. Nu ziet men alweer in het prospectus, dat de Hollandsche en Rijn-spoorwegen inde laatste jaren aan de aandeelhouders ruim 5°/0 konden uitkee- ren zelfs al stelt men de kosten van onderhoud en exploi tatie hooger dan zij in regel zijn. Waarom zou men nu van den N. H. F. spoorwegals hij eenmaal geheel in gebruik is, niet dezelfde uitkomst mogen verwachten? Waarom zou deze lijn geen 5 kunnen opbrengen terwijl de Holland sche en de Rijn-spoorwegen en orer het algemeen ook de lijnen in Pruissen en Belgie daartoe in staat waren? Waarom zou deze lijn tot de ongunstige moeten gerekend worden Welke grond is er aan te voeren dat deze spoorweg-onder neming tot de uitzonderingen op den regel zou behooren Zoolang dit niet aangetoond ismogen wij voor het minst aannemendat een spoorweg die de reeds meermalen ge noemde steden op de kortste en natuurlijkste wijze verbindt die de gewone weg moet worden tusschen Friesland en Holland en door zeer bevolkte en zeer welvarende streken loopt, geen slechter rekening zal maken dan spoorwegen in den regel doen. Gedurende den aanlegtot dat de geheele lijn in exploitatie komt, wordt uit het bij één te brengen kapitaal aan de aandeelhouders 4 °/0 's jaars uitgekeerd. Als de onderneming eens in volle werking isbestaat er aliezins redelijke verwachting dat zij meer dan 5 "L zal afwerpen. Er blijven nu nog over de eerste jaren als de spoorweg in gebruik komt, De ondervinding leert toch dat gewoonlijk eenige magere jaren aan de vette jaren vooraf gaan. Wat is in dit opzigt te verwachten van den N. H. F. spoorweg Bij de beoordeeling dezer vraag neme men in aanmerking dat onze spoorweg wij schrijven maar /.onze spoorweg," want wij hebben hart voor de zaak ongeveer te gelijk met het staats-spoorwegnet in gebruik zal komen, en dat hij zich dus geen oogenblik ia een staat van afzondering zal bevindenzooals nu bij voorbeeld aan de eene zijde met den Centraal-spoorweg en met de lijn Leeuwarden Harlingen het geval is. In Friesland en met zijn beide takken in Noord-Holland vindt hij terstond alle mogelijke aansluiting bij neemt dadelijk zijn plaatsin in het algemeen Nederlandsch spoorwegnet, en wel een schooneeen belangrijke en daarom voordeelige plaats. Er bestaat dus waarlijk hier geen reden om aanvankelijk eenige magere jaren te vreezenen zoo er wegens eene of andere onbekende oorzaak toch altijd een schrale tijd aan de vruchtbare jaren moet vooraf gaan dan zal die zeker toch al zeer kort moeten zijn, Wat men niet ziet. Gelijk het rondstroomende bloed door het ligchaam gezond heid en kracht, verspreidt en het frissche leven doet tintelen in alle leden zoo schenkt, de handel leven en bedrijvigheid en welvaart aan het land waar hij zijn gezegende schreden zet. Wordt de bloedstroom belemmerd of gestremd, kwijning en dood verderven het ligchaam des mensehenen waar handel en vertier den geest des tijds niet kunnen volgen in zijn vlugtdaar rust op het landschap de vale tint van 't verval. Wij weten sinds lang dat de handel smoort in den zandweg, blijft steken in de klei, en stikt in de trekschuit. Maar nieuwe tijden doen nieuwe eischen hebben andere be hoeften, en de vleugelslag van onzen tijd is zoo snel, dat de stoom een vereischte is voor wie geen achterblijver wil worden. Is de handel het levenkweekende bloedde wegen zijn de aderen; en de snelle bloedsomloop, dien onzen tijd vordert, eiseht een aderstelsel van stoomvaart en spoorwegen. Ge lukkig het landdat zich in zulk een aderstelsel mag ver heugen gezegend zijn bewoners Daarom mag onze spoorweg door den Fries en den Noord-Hollander niet bij uitsluiting zelfs niet in de eerste en voornaamste plaats beschouwd worden en gesteund worden als een niet onaannemelijke geldbelegging. Er is hier een en ander, een grooter belang dat men niet ziet, dat zich althans niet onmiddelijk, niet onder stoffelijken vorm aan het oog vertoont dat niet onder cijfers te brengen is. Afzondering van een gewest, vaneen markt is een ontzaggelijk nadeelen wat tegenwoordig niet door spoorweg of stoomvaart is verbonden verkeert in een staat van afzondering. Een markt moet op de beste wijze toegankelijk zijn voor de verkoopers niet alleenmaar ook voor de koopersen dan de markten van dezelfde producten moeten onderling verbonden zijn. Alleen als elke markt bezocht wordt door alle handelaars in de landstreek die het gevraagde product voortbrengt zal de handel aan de eischen des tijds beantwoorden, zal hij al zijn zegeningen over bet land uitspreidenen aan zijn roeping kunnen be antwoorden. Als de markten van LeeuwardenSneekEnk huizen, Hoorn, Alkmaar en Purmerend, nu bijna alle zonder eenige verbinding, door een spoorweg onderling verecnigd en in onmiddelijk verband gebragt zullen zijn met onze ha vens zoodat een bezoek van al deze markten door de Noord- Hollandsche en Friesche kooplieden mogelijk is geworden dan eerst zal onze handel in veeboter en kaas worden wat hij zijn kandan eerst zullen die kost bare voortbreng selen onzer weiden den prijs opbrengen dien zij kunnen gel den, en de waarde van den bodem waarop ze geteeld worden zal dan eerst in zijn volle waarde gekend worden. Dat bedenke de landeigenaar, dat overwege de landman dat stelle zich ieder voor den geest die er van "overtuigd, is dat algemeene welvaart den bloei van elk bijzonder bedrijf met zich brengt. Al mogt ook de spoorweg wat wij volstrekt niet gelooven eens geen voldoende rente afwer pen van het geld dat zijn aanleg vordert, de F'ries en de Noord-Hollander, die belang heeft bij de voorname takken van onzen handelzal van het bedrag zijner inschrijvingen ruimere interest ontvangen dan de pereenten die onder cij fers te brengen zijn. Alleen de kortzigtige, de bekrompen rentmeester ziet deze dingen niet. Mogen Friezen en Hollanders er een open oog voor hebben Vier Fransebe ministers hebben onlangs weder een flaauwe schemering van hoop doen ontgloren in het hart van het vrijheidlievend gedeelte des volksdoor ongeveer in gelijken geest te gewagen van de mogelijkheid eener hervorming van dé Algemeene Raden, de vertegenwoordiging der Departe menten. Die hervorming zou bestaan in meerdere onafhan kelijkheid van het algemeen bestuur, in meerdere zelfstandig- beid alzöo voor gemeenten en departementen, in administra tieve decentralisatie. Vooreerst zou die meerdere vrijheid verleend worden op het gebied van handel en nijverheid maar daardoor zou althans ook het vooruitzigt geopend wor den op meerdere staatkundige vrijheid. Wel aarzelde men al dadelijk om zich aan die zoete hoop over te gevenafgeschrikt door de alles behalve vrijheid- ademende praktijk der regering, die nog onlangs onmisken bare blijken had gegeven van groote voorliefde voor een strenge voogdijschap over de Algemeene en Arrondissements- Radenmaar de gelijkluidende verklariügen der ministers waren zoo duidelijk, dat men meende daarin althans de eer ste schemering van den dageraad der bevrijding te kunnen begroeten. Eén bezwaar bleef er echter nog over, het was een rede van den graaf de Persignybij gelegenheid van een maaltijd uitgesproken, die een geheel anderen geest ademde, en evenzeer in den smaak der regering scheen te vallen. De gewezen minister sprak 'daarin van de vrijheid zooals die in Engeland wordt gevonden maar achtte die voor Frankrijk minder geschikt. De geschiedenis heeft bewezen betoogde de heer de Persigny dat Frankrijk de vrijheid niet ver dragen kan dat is gebleken bij de Restauratie van 1814 bij de Julij-regering van 1830, bij de republiek van 1848. Maar het volk is terug gekomen van al die begoochelingen, die de vruchten waren van valsche beloftensedert twaalf jaren is het tot beter inzigt, gekomen, en verheugt het zich in het genot der ware vrijheidnamelijk in het algemeen stemregt, dat de heerschappij der openbare meening is. Zoo sprak de Persigny, en hetzelfde half-officiëele blad dat in de verklaringen der ministers de toezegging van meerdere vrijheid meende te mogen zien roemt evenzeer den vrijheid- dooden feestdronk 1 Wat kan er nu worden van al die schoone verwachtingen Het algemeen stemregt is het ééne noodige de algenoeg- zame en ware vrijheid Dat is een stelling die misschien alleen in Frankrijk met goed gevolg kan worden verkondigd. Want,al moge de waardigste zonen des lands ook andere en helderder begrippen van de vrijheid hebben de menigte en de heer de Persigny spreekt van de menigte droomt zich vrij en oppermagtigals het slechts van tijd tot tijd het algemeen stemregt mag uitoefenen. Al moge ook hun landgenoot Bastiat reeds voor lang verkondigd hebbendat de vrijheid niets anders is dan de onbelemmerde uitoe feningvan alle vrijheden, van de vrijheid van spreken, de vrijheid van drukpers, de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van handelde vrijheid van vereenigiug en verga dering zijn stem is in Frankrijk die des roependen in de woestijn gebleven. De Fransohen hebben het algemeen stem regt noodig, maar de rest kunnen zij ontberen. Bij de stemming is het volk soeverein Wat wil men meer? Hoort de politieke geloofsbelijdenis van een patriotvan een vol- bloed-Franschmanzooals hij zich zelf te regt noemtzooals m i l'iL l 4 i' -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1864 | | pagina 1