N°. 2. Zevenenzestigste J aar gang. -a vm 1865. Zondag 8 Januari] A"f ^T (Officieel (Bcbccltc. Scheiding van Kerk en Staat. I. Da voorstanders der Staatskerk. ■V J - X' ~- J ALKMAARSCHE COURANT Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijg baar op Zondag morgentusschen 8 en 9 ure. Prijs per laar 3,40, enkele Nos. 7 Cents, franco per post ƒ4.—. Brieven franco aan de Uitgevers HE KM". COSTER. ZOON. De Advertentiën koslen van 1-5 regels 0,75, voor elke regel meer 15 Cents. Helialve 35 Cents zegelregt voor elke. plaatsing. Zij worden uiterlijk aangenomen tot Zaturdag namiddag 1 ureingezonden herigt.fi, een dag vroeger. BRANDWEER. BURGEMEESTER en WETIlOUDERSvan ALKMAAR Gelet op de bepalingen van het Reglement op het beheer en het behandelen der brandbluschmiddelen. gearresteerd bij- besluit van den Gemeenteraad, de dato 17 September 1856 (Gemeenteblad N°. 53). en later gewijzigd bij besluit van denzelfden Raad van '28 Maart 1859 (Gemeenteblad N". 34). Roepen bij deze op: a. alle mannelijke ingezetenen die in den loop van het jaar 1864 20 jaar oud zijn geworden. b. alle manspersonen tusschen den ouderdom van 20 en 60 jaren, die zich sedert 1 Eebruarij 1864 binnen deze ge meente hebben gevestigd, om zich in den loop der maand Januari) 1865 voor de dienst van het brandwezen te doen inschrijvenwaartoe gevaceerd zal worden ter Secr -tarie dezer gemeenteop Maandag Woensdag en Vrijdag van iedere week van des voormiddags 10 tot 's namiddags 2 ure. Burgemeester en Wethouders herinneren bij deze de be langhebbenden dat ingevolge de bestaande voorschriften 1°. verzuim dier inschrijving in dienststelling zonder loting ten gevolge heeft. 2°. dut ieder, die vermeent redenen tot vrijstelling te hebben de bevoegdheid heeft daarvan in de maand Januari) schrif telijke opgave te doen aan den president brandmeester, terwijl zonder zoodanige opgavenhet er voor gehouden zal worden dat er geene redenen van vrijstelling bestaan. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 27 December 1864. De Secretaris. SPANJAARDT. KENNISGEVING. TEEKENSCHOOL. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter kennis der ingezetenen Dat van Maandag den 9 Januarijgedurende de eerst komende 14 dagendes morgens van 9 tot 2 ureter secretarie dezer gemeente de gelegenheid is opengesteld tot het doen van aanvragen om gratis onderwijs op de stads teekenschooi alhier te ontvangen. Zij maken de ouders opmerkzaam op het groote nut, dat dit ouderwijsiu volgende jarenvoor hunne kinderen kan opleveren, en houden zich overtuigd, dat de ouders de hun aangeboden gelegenheid niet ongebruikt zullen laten voorbij gaan. Burgemeester en Wethouaers voornoemd AlkmaarA. MACLAINE PONT. den 3 Jan. 1865. De Secretaris, SPANJAARDT. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR verzoeken mits dezen de belanghebbenden hunne RKKK- NlftCilS* COKTKABUEKJES of NOTA'S, wegens leverantie in 1864. vóór of 31 Januarij e.k., intezen- deii aan den gemeente-architectopdat de afdoening der zaken geene vertraging onderviude. Burgemeester en Wethouders voornoemd AlkmaarA. MACLAINE PONT. den 3 Jan. 1865. De Secretaris, SPANJAARDT. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter kennis, van de belanghebbenden Dat het suppletoir kohier der directe belasting eu dat der belasting op de honden, beide over de dienst 1864, op heden door hen voorloopig zijn vastgesteld en gedurende de eerst volgende 14 dagen ter secretarie dezer gemeente ter lezing zullen zijn uedergelegd. Burgemeester en Wethouders voornoemd. AlkmaarA. MACLAINE PONT. den 3 Jan 1865. De Secretaris. SPANJAARDT. De personen, binnen deze gemeente woonachtig, die ver langen geplaatst te worden op de lijst voor de maritieme soldijenworden uitgenoodigd zich vdór den 15 Januarij 1865 aan de gemeente-secretarie. De KAMER van KOOPHANDEL en FABRIEKEN te ALKMAAR maakt bekenddat van Maandag 9 tot Zatur dag 16 January e.k., van 's voormiddags 10 tot's namiddags 2 ureiu haar gewoon lokaal op het Stadhuister lezing zullen liggen 1. Statistiek van het Koningrijk der Nederlanden behelzende de staten van de in- uit- en doorgevoerde voornaamste handelsartikelen gedurende de maand October 1864. 2. Een opgaaf van den handel en de scheepvaart van Groot- Brittanje en Ierland gedurende de maand Julij en de overige maanden van 1864. 3. Verslag van den handel en de scheepvaart van Hamburg over 1863 4. Statistiek van het Koningrijk der Nederlanden over het jaar 1863. üe Kamer van Koophandel en Fabrieken voorn., Alkmaar, F. M. van de VELDE, Voorz. 5 Jan. 1865. J. P. KRAAKMAN Secret. Ziedaar een vraagstukdat zich in onzen tijd bij elke gelegenheid op den voorgrond dringten niemand verwondere er zich over. Er hangt onbegrijpelijk veel van af. of staat en kerk beide vrijheid en onafhankelijkheid genieten, dan wel of de staat ondergeschikt is aan de kerk of de kerk aan den staat. In het afgetrokken?, is men het er tamelijk wel over eens. dat de kerk niet dienstbaar mag zijn aan den staatmaal ais men zoo spreekt., dan bedoelt men alleen die kerk, die men voor de ware houdt. Als Stahl bij voorbeeld in Pruissen vrijheid begeert voor de Evangelische en de Katholieke kerk. dan mag die vrijheid zich niet tot. andere kerkgenootschappen uitstrekken. In de eerste plaats wil hij op godsdienstig gebied alleen aan hendie aan een bijzondere goddelijke openbaring gelooveu vrijheid van vereeniging geven want: //zij die slechts door hun redezegt hij door hun eigen geest tot God komen hebben niet noodig dien God gemeenschappelijk t,e vereerenvan wien zij geen bijzondere mededeelinggeen bevel over de wijze Zijner vereering hebben" ontvangen." Stahl schijnt liet dus niet eens te zijn met Paulus, die van oordeel was, dat zelfs de heidenen die geene wet van God ontvangen hebben, die wet omdra gen in hun hart, God kunnen leeren kennen uit het gescha pene en iu hun geweteneigen nadenken en het oordeel van hunne medemensehen voldoende gidsen bezitten om hen te doen wandelen overeenkomstig Gods wil. Paulus maakt daaaruit op dat zij niet te verontschuldigen zijn wanneer zij tegen de wet, huns harten handelen enin plaats van den Schepper'te verheerlijkenjen te dankenaan liet. schep sel of het afbeeldsel van mensch of dier eer bewijzen. Volgens Paulus is het dus wel noodig, dat zelfs de heidenen God vereeren, en zijn zij zelfs niet t.e verontschuldigen als zij het nalaten. Gekheid - zegt, Stahl daarentegen niet noodig; zij die slechts door hun rede. door hun eigen geest tot God komenhebben niet noodig dien God gemeenschap pelijk te vereeren. Maar ook de vrijheid van alle andere, zelfs Christelijke kerkgenootschappen, behalve het Evangelische en het Katholiekemoet volgens Stahl wel niet geheel ver nietigd maar toch aanmerkelijk besnoeid worden. Hunne leden mogen zich wel vereenigen maar aan hun genootschap mogen geene regten worden toegekend: zij mogen geen eigen hijhei- en zendeling-genootschap oprigtengeen bijbels of traktaten verspreiden eu vooral geen leden der Evangelische of der Katholieke kérk tot hun geloof trachten over te halen. Volgens Stahl moet de staat dit, verbieden en kan hij dus geen volkomen vrijheid laten aan elk kerkgenootschap dat binnen zijne grenzen tot stand komt. Merkwaardig is het. dat Stahl niet alleen voor de Evan gelische kerk van wier waarheid hij de Pruissische regering overtuigd acht, maar ook voor de Katholieke kerk, van wier waarheid die regering toch niet te gelijker tijd overtuigd kan zijn, vrijheid, ja meer dan dit,, bescherming vraagt van den staat. De eenige denkbare reden die wij daarvoor kunnen vinden, is deze, dat er in Pruissen wat al te veel Katholieken zijn om hunne vrijheid te kunnen besnoeijen- Als men toch overtuigd is. dat de staat is geroepen om de ware kerk te besehermen tegen afval e i gevaarlijke concurrentie van andere kerkgenootschappen dan moet de regering een keuze doen ééne kerk als de ware aannemen en beschermen eude overige kerkgenootschappen inLedwang houden. Twee kerken, en wel twee zoo uit.-een-loopende als de Evangelische en de Katholieke, gelijkelijk hesehermen, dat gaat niet. althans niet uit overtuigingdat er maar ééne zaligmakende kerk hestaat,en het de pligt van den staat is deze meer en meer te verbreiden en de uitbreiding der andere kerkgenoot schappen op allerlei wijze tegen te gaan. Het Hof van Rome erkent natuurlijk de Katholieke kerk voor de eenige ware en alleen zaligmakende; daartoe Jieeft, het vojkomen vrijheidmaar iets anders wordt hetals dit Hof op staatkundig gebied treedt, en gelijk in den laatsten zendbrief geschiedt de leer verkondigtdat de Katholieke kerk als de eenige godsdienst van staat gehandhaafd moet wordenmet uitsluiting van alle andeie eeredienstenen aan die eerediensten bij de wet geen vrijheid tot openbare godsdienstoefening mag gegeven worden. Dit wordt na tuurlijk alleen bedoeld van Katholieke landen; maar wat zijn Katholieke landen Waar de meerderheid der bevolking i de vorst of de regering Katholiek is? Maar wat moet nu geschieden in zoogenaamde Protestantsche ot G'ieksche landen? Als nu de Keizer van Rusland verklaa'tdat de Grieksche kerk de eenige ware isen daarvan iu gemoede overtuigd is heeft hij dan ook niet het regt om, bij voorbeeld, in zyn Poolscbe landen de uitoefening der Katholieke godsdienst, te verbieden Het komt ons voor, dat, de Romeinsche regering zich over zulk een handelwijze zou mogen bedroeven, en zelfs pogingen zou mogen aanwenden om den Russischen Keizer te bekeeren maar dat zij, zijn handelwijze niet zou kunnen afkeuren. En als nu eens Engeland Zweden o Denemarken de Katholieke godsdienst onderdruktede Ro meinsche regering zou er evenmin iets van kunnen zeggen, maar-moeten erkennen: ik zou in uwe plaats hetzelfde doen. Yoor zulke gevolgtrekkingen schrikt dan ook een Engclsch voorstander dezer leer niet terug. In een boekdat (joor Macaulay onder de aandacht gebrast, en tevens bestreden is, verdedigt en ontwikkelt, ook de heer Gladstone de stelling dat de verspreiding van godsdienstige waarheid één der belangrijkste pligten der regering uitmaakt. Deze schrijver sluit er echter de oogen niet voor. dat er omtrent de gods dienstige waarheid een groot verschil van gevoelen bestaat en de één voor waarheid houdt wat de ander de grootst mogelijke dwaling acht. Hij voor zich zeiven is er zoo vast van overtuigd, dat de Engelsche staatskerk de eenige ware godsdienst leert, als het Ilof van Rome die overtuiging koestert, omtrent, de Katholieke kerk; maar hij ziet. niet voorbijdat niet iedereen van die meening is. Noglans geeft hij allen gelijke regten. Hij zegt tot de Engelsche regering dat zij verpligt is voor de bescherming en de uitbreiding der Engelsche staatskerk te zorgen; maar hij voegt er bij, //dat, indien een Mahomedaan in gemoede gelooft dat zijn gods dienst door God is ingesteld en goddelijke waarheid leert hij tevens moet gelooven dat die waarheid voor de ziel des mensehen een weldaad is grooter dan alle dingen der aarde, en hij daarom niet alleen hare verbreiding moet wenschen maar ook tot. die verbreiding alle geschikte en geoorloofde middelen moet willen gebruiken, en dat, indien die Mahomedaan een vorst is. hij onder deze middelen moet rekenen de aanwending van al den invloed en het vermogen, waarover hij op wettise wijze tot dat einde kan beschikken." Zoo deed dan Macaulay merkt het, op Keizer Julianus niet meer dan zijn pligttoen hij met alle middelen waar over hij kon beschikken, het Christendom tegenging, en zou de Ariaansche Keizer Theodoric een misdaad begaan hebben, indien lnj in het burgerlijk bestuur van Italië iemand had geduld die aan de godheid van Christus geloofde. Eu dit is ook waarlijk de zuivere toepassing der leer, dat de regering van den staat de ware godsdienst moet beschermen en de andere eerediensten onderdrukken. Opmerkelijk is hel, dat de meening omtrent, de pligten van den staat met betrekking lot. de godsdienst schijnt af te hangen van de plaats, die het een of ander kerkgenootschap iu dezen of genen staat inneemt. Als Stahl bij voorbeeld bescherming van de Pruissische regering voor de kerk vroeg, dan deed hij dit ongetwijfeld in de overtuiging, dat die bescherming in het belang zou zijn der regt.zinnige Evangelische kerk. Zou hij het ook gedaan hebben, wanneer hij de Pruissische regering van vrijgeesterij verdacht hield en het regtïiunig geloof in Pruissen slechts door een geringe minderheid zag beleden Reeds vóór elf jaren -verd door D'. R Kruin opgemerkt, hoe vreemd het isdat onze landgenoot Groen van Prinsterer. de groote vereerder van Stahlmet wien hij zelf zich eensgezinct verklaart, geen heerschende kerk, maar volkomen vrijheid van godsdienst verlangt. Die tegenstrijdigheid wordt daar ver klaard door een aanteekening van den lieer Groen op art. 190 der oude grondwet.. Dit artikel luidde: //De volkomen vrijheid van godsdienstige begrippen wordt aan elk gewaarborgd en Groen t.eekende er hij aan//Zoo dit artikel de belijdenis van alle, ook van de meest verderfelijke dwaalbegrippen beschermt het prediken van onzedelijkheid en Godverloo chening behoort geen algemeenen vrijbrief te hebben. Evenwel als protest tegen consciëntiedwang kan het blijven bestaan wie verzekert ons thans, dat het nimmer te pas zal komen?" Alzoo de vrees, dat de tusschen- komst van den staat ten nadeele zijner geloofsgenooten zou strekken doet Oroen vrede hebben met de volkomen gods dienstvrijheid, die hij andersin beginsel niet. kan goedkeuren- En ook in zijn jongste geschriften ijvert, hij weder voor volkomen en opregte scheiding van kerk en staat. De overwegende rigting in den staat is volgeDS hem besmet met revolutionaire begrippen doortrokken van ongeloof en moderne theologie daarom verwacht hij van de bescherming van den staat niet anders dan verderf voor het ware Christendomde staat houde zich buiten kerk en schoolwant zyn invloed is de pest, zijn bescherming is de begunstiging van ongeloof en revolutie Zou de heer Groen ook zoo ijveren voor de onzijdigheid van den staat, wanneer hij in de bescherming der regering de zegepraal zijner geliefkoosde denkbeelden, zijner geloofs overtuiging kon zien Op dezelfde wijze verdedigen Katholieke schrijvers de bescherming der Katholieke kerk en de onderdrukking van andere eerediensten in Spanje, den Romeinschen staat en sommige landen van Oostenrijk en berispen zij de meerdere vrijgevigheid der Fransohe regering, terwijl zij daarentegen den ijver der Russische regering voor de Grieksche kerk veroordeeleuen geen woorden kuueen vinden om de on verdraagzaamheid der Engelsche of Zweedsche staatskerk aan

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1865 | | pagina 1