ALKMAARSCHE COURANT
j» "xxtxu".ïrs» 5» «—O
ts s xnii xrs'S
zzïspssi srairA» -
ES/SHstö'SgXS's
Zevenenzestigste Jaargang.
te m
tm
Ëir9aH^=rsde!eXü' it
N®. 43.
t-•"eek
Zondag
15 October.
fi
©fficïëcl CScbeeltc
kennisgeving.
Over centralisatiedecentralisatie zelfstan
dia'heid der gemeenten en politieke by-
oogmerkenof over de veepest
bi"ne°
"XrfTiï-ïï dïï Sea?";.«We. ..I
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijg
baar op Zondag morgentussehen 8 en 9 ure. Prijs per
jaar f 3,40, enkele Nos. 7 Cents. Iranco per post/4,—.
Brieven franco aan de Uitgevers
H.ERM». COSTER ZOON.
De Advertentiën kosten van 15 regels 05, voor
elke regel meer 15 Cents, behalve 35 Cents zegelrecht
voor elke plaatsing. Zij worden uiterlijk aangenomen tot
Zaturdag namiddag'l uuringezonden berichten een dag
vroeger.
provincie noordholland.
AAN BESTEDING.
Ou Donderdag den 26"»° October 1865 des namiddags
ten half drie urezal aan het lokaal van het provinciaal
Bestuur van Noordholland te Haarlemworden overgegaan
fct de aanbesteding bij enkele inschrijving namens kerk-
voogden der Hervormde gemeente van Schellingwoude, van.
Het afbreken van het bestaande en het
bouwen van een nieuw kerkgebouw voor
de Hervormde gemeente te Schellingwoude.
Het. bestek is tegen betaling van tien cents per exemplaar,
te verkrijgen aan het lokaal van het provinciaal bestuur
bovengemeld; aan het bureau van Buitenlandsehe Paspoorten
te Amsterdam en aan de Gemeente-secretarie van Kansdorp.
Aanwijzing in loco zal worden gedaan, Zaturdag voor de
besteding, des middags ten 12 ure.
Het HOOED van het Plaatselijk Bestuur te ALKMAAR
brengt ten gevolge van art. 1 der wet van 22 Mei 1845
staatsblad No. 22), bij deze ter kennis van de ingezetenen
der gemeente, dat het voljaarsch kohier van het Pateutregt,
dienst 18°5 op den 3 October 1865, door den Heer Com
missarisdes Konings in de Provincie Noord-Holland executoir
Xd op beden aan den Heer Ontvanger der directe
belastingen binnen deze gemeente ter invordering is over-
gefeeder'kwezelen, die daarbij belang heeft wordt vermaand
on de voldoening van zijnen aanslag behoorlijk acht te geven
ten einde alle geregtelijke vervolgingen welke uit nalatigheid
zouden voortvloeijente voorkomen.
J^nanr Het Hoofd van het Beduur voorn.,
9 ÓI l865. A. MACLAINE PONT.
of afzonderlijk, die van ait. 4. 2e lid met eeue boete van
f jo,en twee dagen gevangenisstrafte zamen of afzon
derlijk.
Art. 7.
Behalve de door de wet aangewezen personen zijn tot het
constateren van overtredingen dezer, verordeniug bevoegd
de keurmeesters en alle andere personen die van wege de
provincie met het houden van toezigt tot handhaving der
verordening worden belast.
Art. 8.
Deze verordening treedt in werking op het door Gedepu
teerde Staten bij de afkondiging te bepalen tijdstip.
Gedeputeerde Staten zijn bevoegd hare werking, hetzy
voor alle hetzij voor enkele der in art. 1 genoemde voor-
werpen te schorsen.
Welke verordeniug is goedgekeurd bij 's Kouings besluit
van 28 September 1865 n°. 52.
Terwiil Mi besluit van Heeren Gedeputeerde Staten, dato
5o Q ,lL l l8fi5 No 1 (Prov. blad No. 59), is bepaald;
l! 5 dè genoemde ierordening in werking treedt op 4
2». dat°de"plaatsen waar het geoorloofd is runderen scha-
P/te' ZsiïdaZ ^e'whsteraanl^plaats' zoodanige andere
plaatsen alwaar, ingevolge de kennisgeving van.Bi irge^
meester en Wethouders van Amsterdamvan 28 oeptem
ber 1863 (Gemeenteblad n". 19) in bijzondere omstandig
heden de invoer kan worden vergund en
b. de aanlegplaats bij 't huis Zeeburg onder de gemeente
Dienen. Burgemeester en Wethouders voornoemd
Alkmaar A. MACLAINE PONT.
Alkmaar Secrelarls
13 0d- 18 SPANJAARDT.
BURGEMEESTEReu WETHOUDERS van ALKMAAR
breiwen ter kennis van de belanghebbende ouders en voogden
Dat de aanvragen om onderwijs te ontvangen aan de open
bare armenschool en tusschenschool alhier, kunnen geschieden
Mj deu hoofdonderwijzer/. W. van Amerongenvoor 1». No-
76 Daartoe8 dienen te worden overgelegd de bewijzen zoowel
van de geboorte als n»^^^öuders voornoemd,
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
den Yi Oct. 1865. spInjUrDT.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
VxrpncTPn tpr kennis van de belanghebbenden
bren en jpoiaten aer provincie Noordholland in hunne
Veeziekte.
Art. 1.
Het is verboden versche huidenverscli vleeschonge-
.mn'ten vet. stalmest of verschen atval van rundvee aan te
voeren of te doen aanvoeren op het vaste land der
Noordholland, (hetzij over de landgrenzen hetzij op een
mint der kust langs de Noordzee, de Zuiderzee, ne_ u
I fmjkermeer) of over eenige lijn binnen gezegd vaste
land welke door Gedeputeerde Staten als verboden lijn zal
™°Kct isaU|ede6Z verboden runderen schapen varkens of
it„ ovcr de bovenbedoelde grenzen aan te voeien of te
doen aanroeren .tenzij alleen opd.e plaatsen, welke daartoe
door Gedeputeerde Staten zmüen^ worden aangewezen.
Ieder die vee aanvoert, is' verpligt het aan liet onderzoek
van daartoe aangestelde keurmeesters te onderwerpen eu dat
onderzoek zooveel mogelijk gemakkelijk te maken.
Art. 3.
Het in art 12de lidgenoemde vee zal niet worden
ppnn bpsmetteliike veeziekte heersent
afzending"gezond^as e^Somst^ukeengezond beslag;
3o. doorkeurmeesters verklaard wordt besmet, of van besmet-
bevonden.
Gedeputeerde Staten kunnen bepalen datt het vee van een
van keurmeesters zal worden afgezonderd gehouden m eene
meesters hebben verkregen, of er ambtshalve toegang heb
Art. 5.
Niemand mag uit de bewaarplaatsen vee vervoeren of doen
vervoeren, dan met schriftelijke vergunning van kej"me.?*te™
met in acht neming der daarbij te maken bepalingen
4 t flpn tp volden wegonverminderd de verphgting
tot 'naleving der plaatselijke verordeningen op dit onderwerp.
Voor -overre dweeOvertred'Zn van deze-ordening
zal overtreding der bepalingen van art. 1en 5 ^den^ge-
straft met eene boete van 75 - met eene
boete'van /2M-"en drie dagen gevangenisstraf, te zamen
I De weduwe KOOLMAN en JOHANNES HERMANUS
MUHREN worden verzocht zich ter gemeente-secretarie te
vervoegen.
onwillekeurig'? misverstand en van de schaduwzijde der
door sommigen niet alleen onvermijdelijk maar zelfs nuttig
door sommige Aan de 110„dure kalmte zal het, ons
fvTulet ontbreken, hier gelukkig nog buiten dreigend ge-
vaar Voor besmetting, bij ee„ aandacht,ge ■^e^cjmng^
oo' verloor- daarom hopen wij dat de lezer, na vooraf voor
de noodige onpartijdigheid bij zich zeiven gezorgd te liebbeu
de sporen d.erPgoeJde eigenschap in onze woorden moge «en
d°ïn Teleerste plaats moeten wij nog eens terug komen op
den strnd met de woorden centralisatiedecentralisatie en
autonomie der gemeenten. Omtrent de begrippen door d e
woorden uitgedrukt, schijnt groote verwarring en treurig
misverstand te heerschen. Wat is eenvoudiger
meu - De regeeriug wil de maatregelen tegen de veeziekte
Zooveel mogelijk overlaten aan de gemeenten en de provin-
stander der zelfst^d^Jr-gTeTalTzoo"dikwijls ver
weten ^zucht der centralisatie ,- zij handhaaft de vrijheid van
- ,jn o-emeente die door hare tegenstanders wordt
belaagd waaneer verlangen dat. de regeeriug terstond
zelve'op'trede met algemeene maatregelenen klagen over
de lauwheidde onverschilligheid, de zorgeloosheid des
mlDieCklagt - aldus lezen wij oij voorbeeld in de Rotter
damche Courant van 12 October - "Die klagt is met den
meesten nadruk juist door lien die gewoon zijn tegen de
centralisatiezucht der Regeering en de steeds meer gebondene
autonomie der gemeenten zich te verzetten geopperd wordeij.
Om der wille van een dreigend gevaar hadden zij dade jk
eene soort van dictatuur, een exceptioneel treden ophet
terrein der n-emeenteu verlangdbij gevolg eene tijdelijk
onheffin- van een toestand bij de wetten van de gemeenten
verzekerd. Een glibberig terrein voorzeker, dat we^ >s waa
n-pschieden ea zeer zeker alleen uit kracht eener wet.
Ji- afgeeraagdof er fc -^1
waken eu zorgendat hy wel de nu^p b mQet nemen
het spel blijft, omdat het hier geen gemeentezaak maar een
algemeen rijksbelang betreftzoodat er nooit gevraagd kan
worden of hier ook het rijk zich te veel met de zaken der
gemeenten bemoeitmaar wel of het rijk ook een te groot
deel van z ij n werk van hetgeen voor z ij n e rekening
komt aan de gemeenten overlaat.
Zoo al de Rotterdamsche Courant niet van dat gevoelen is,
dan had zij althans de moeite moeten nemen om het te
weerleggen en hare eigene zienswijze te verdedigen. In geen
geval had zij als ontwijfelbare waarheidals een zaak waar
omtrent geen verschil' van gevoelen heersclit mogen voor
stellen wat in de Kamer herhaaldelijk is bestreden, en naar
het ons voorkomt op overtuigende wijze wederlegd is.
Met ingenomenheid wijst het bedoelde blad op de woorden
van den lieer Godefroidien het. //een der helderste mannen
van onze Kamer" noemt, als hij op deze wijze het standpunt
der regeering schetst: »Ik geloof dan ook dat met lauw
heidonverschilligheid, zorgeloosheid zulke beschuldigin
gen zijn onbillijk wanneer men ze niet bewijzen kan
maar dat vasthouding aan een overtuiging die ik eerbiedig,
maar waarin ik niet deelde oorzaak is dat de maatregelen,
die nu voorgesteld wordenniet vroeger zijn voorgedragen.
Met die woorden kunnen wij ons zeer goed vereemgen. Men
mag zonder zeer voldoend bewijs niet onderstellen dat ae
rust van den minister van Binnenlandsche Zaken aan lauw
heid onverschiligheid of zorgeloosheid te wijten ismets
belet om hier bij den minister zijn bekende en te prijzen
vasthoudendheid van een overtuiging aan te nemenen die
overtuiging kan men, als elke andere overtuiging, eerbiedi
gen maar wanneer men ziet dat velen haar met deelen
en 'onder die velen -/een der helderste mannen van onze
Kamer" op wiens oordeel men zich in een ander opzicht
gaarne beroeptdan zou men ten minste moeten onderzoeken
op welke gronden die overtuiging met door allen wordt ge
deeldop welke gronden vooral -een der helderste mannen
van onze Kamer" baar bestrijdt, en die gronden moestmea
althans trachten te weerleggen De gronden van denhee
Oode/'roi worden gevonden in het Bijblad waaruit wij
volgende overnemen
-Is het nemen van maatregelen om, met eene enkele ge
meente maar tien onaangetaste provinciën van ons .and om
bijna het geheele rijk tegen de voortplan ing der ziekteJa
besehermenis het nemen van die maatregelen eene zaak
van algemeen belang, of van locaal beUng d®
20'ging in de eerste plaats bij de gemeentebesturen berust^
Kan het, antwoord twijfelachtig zijn Kan men liter deuken
aan een locaal belang Is het. mogelijk bier anders te denken
dan aan een algemeen belang Ik begrijp met hoehet mo
gelijk ware. Voor mij is het, antwoord met twijfc.lachtrg
Ik moet dan ook bekennen-, dat de wijze waarop de nnnkter
111 zijne reden van gisteren bij zijn beginsel 13 blijven volhar
den eene rede waarin de minister zelfs zoo ver ging van
iu de eerste plaats het initiatief te willen doen uitgaan van
de belanghebbenden zelven veel voor mij ontneemt aan
de waarde van dit wetsontwerp. Bij dit w"ts0r^3
Wii aan de Regeering wapenen geven om het kwaad tegen
te gaan. Wat'zal het batenwanneer de Regeering van
die wapenen eeen gebruik gemaaktof wanneer zij
stelsel van den ministereerst dan daarvan zal gebruik
maken als de gemeentebesturen in wzmm zijnin menig
eeval alligt wanneer het te laat is
Hier komt het toch inderdaad op aan: de gemeenten en
daarna de provinciën zijn in de eerste plaats zelven ger°ePen
om voor hare eigene belangen te zorgenmaar de maat-
rceleu die hier in vele gevallen gevorderd zullen Jord®"
z,jn niet zoo zeer in het belang der gemeente zelve waar z,j
genomen moeten worden als wel he a>S^ee.QpXld
m het belang der omringende gemeenten die beschermd
moeten w S in de eerste plaats. Het gemeentebestuur
moet zich dus in deze zaak met de gewone vraag voorleg"
geu wat eischt hier hel belang onzer gemeente J maar
eischt het algemeen belang, het belang onzer buren aimage
dil ook teaen het bijzonder belaug der gemeente zijn
Dit alleen bewijst reeds voldoende dat de zaak bi) de
te bes turen niet" thuis boort. Dievraageisehtharebean
woording van het algemeen landsbestuur, en d t bestuur is
ook alleen bij machte om die algemeene maatregelen te nemen
welke het algemeen belang vordert, ook al moest daaronder
het biizonder belang van een of ander deel schijnbaar of
werkelijk Ujden. Het, afsluiten van een besmette streek mag
niet afhangen van den wil of den onwil soms van een enkele
oT.meente °ea de grenzen dezer afsluiting mogen niet afhanke-
hik zijnlvande bereidwilligheid der gemeenten .maar moeten
aangewezen en bepaald worden zooals dit door bet algeme™
belang wordt gevorderd. Ook bet houden van een veemarkt
?ou niet tegen het belang eener gemeente kunnen zijn,
maar "och in het algemeen belang wellicht verhinderd moeten
worden Daarin moet [het algemeen staatsgezag beslissen.
Misschien zullen de maatregelen der gemeentebesturen vol
doende zijn misschien waarschijnlijkzoo men wil maar
.een mogelijkheid of waarschijnlijkheid is hier voldoende.
Wanneer zullen de algemeene maatregelenwaartoe thans
de regeeriug bevoegdheid heeften waartoe de minister te
recht begreep ook zonder een uitdrukkelijke machtiging
wel te kunnen overgaan, worden bepaald en in toepassing
gebracht Ziedaar een vraag waarop nog geen antwooord
fs te geven, en die vele leden der Kamer zoo gaarne beant-
woord wilden hebben metonmidde lijk. Wanneer men
de Memorie van Toelichting leest, zou men aHieht Jot de
meeuing komen dat ook de minister er zoo over denkt. Im
mers daarin leest men .Vele besturen onth.e.den zich wel
niet verordeningen op zich zelve goed, ten aanzien van den
in- uit- en doorvoer van besmet en verdacht vee u t te
vaardigen, maar zonder eenparigheid zijn die, waar het af-
2 eener geheele besmette streek eene reeks van ge-
£2. 4" t gL..ldoe»de." Se jm
besmette streek bestaat, en niemand aan het nut harer at
sluiting twijfelt, zou men meeneu dat bel nemen van:a^g
meene maatregelen hier geen uitstel kon lijdei
klaarde de minister herhaaldelijkdat lnj met overtuigd