ALKMAARSCHE COURANT j» "xxtxu".ïrs» 5» «—O ts s xnii xrs'S zzïspssi srairA» - ES/SHstö'SgXS's Zevenenzestigste Jaargang. te m tm Ëir9aH^=rsde!eXü' it N®. 43. t-•"eek Zondag 15 October. fi ©fficïëcl CScbeeltc kennisgeving. Over centralisatiedecentralisatie zelfstan dia'heid der gemeenten en politieke by- oogmerkenof over de veepest bi"ne° "XrfTiï-ïï dïï Sea?";.«We. ..I Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijg baar op Zondag morgentussehen 8 en 9 ure. Prijs per jaar f 3,40, enkele Nos. 7 Cents. Iranco per post/4,—. Brieven franco aan de Uitgevers H.ERM». COSTER ZOON. De Advertentiën kosten van 15 regels 05, voor elke regel meer 15 Cents, behalve 35 Cents zegelrecht voor elke plaatsing. Zij worden uiterlijk aangenomen tot Zaturdag namiddag'l uuringezonden berichten een dag vroeger. provincie noordholland. AAN BESTEDING. Ou Donderdag den 26"»° October 1865 des namiddags ten half drie urezal aan het lokaal van het provinciaal Bestuur van Noordholland te Haarlemworden overgegaan fct de aanbesteding bij enkele inschrijving namens kerk- voogden der Hervormde gemeente van Schellingwoude, van. Het afbreken van het bestaande en het bouwen van een nieuw kerkgebouw voor de Hervormde gemeente te Schellingwoude. Het. bestek is tegen betaling van tien cents per exemplaar, te verkrijgen aan het lokaal van het provinciaal bestuur bovengemeld; aan het bureau van Buitenlandsehe Paspoorten te Amsterdam en aan de Gemeente-secretarie van Kansdorp. Aanwijzing in loco zal worden gedaan, Zaturdag voor de besteding, des middags ten 12 ure. Het HOOED van het Plaatselijk Bestuur te ALKMAAR brengt ten gevolge van art. 1 der wet van 22 Mei 1845 staatsblad No. 22), bij deze ter kennis van de ingezetenen der gemeente, dat het voljaarsch kohier van het Pateutregt, dienst 18°5 op den 3 October 1865, door den Heer Com missarisdes Konings in de Provincie Noord-Holland executoir Xd op beden aan den Heer Ontvanger der directe belastingen binnen deze gemeente ter invordering is over- gefeeder'kwezelen, die daarbij belang heeft wordt vermaand on de voldoening van zijnen aanslag behoorlijk acht te geven ten einde alle geregtelijke vervolgingen welke uit nalatigheid zouden voortvloeijente voorkomen. J^nanr Het Hoofd van het Beduur voorn., 9 ÓI l865. A. MACLAINE PONT. of afzonderlijk, die van ait. 4. 2e lid met eeue boete van f jo,en twee dagen gevangenisstrafte zamen of afzon derlijk. Art. 7. Behalve de door de wet aangewezen personen zijn tot het constateren van overtredingen dezer, verordeniug bevoegd de keurmeesters en alle andere personen die van wege de provincie met het houden van toezigt tot handhaving der verordening worden belast. Art. 8. Deze verordening treedt in werking op het door Gedepu teerde Staten bij de afkondiging te bepalen tijdstip. Gedeputeerde Staten zijn bevoegd hare werking, hetzy voor alle hetzij voor enkele der in art. 1 genoemde voor- werpen te schorsen. Welke verordeniug is goedgekeurd bij 's Kouings besluit van 28 September 1865 n°. 52. Terwiil Mi besluit van Heeren Gedeputeerde Staten, dato 5o Q ,lL l l8fi5 No 1 (Prov. blad No. 59), is bepaald; l! 5 dè genoemde ierordening in werking treedt op 4 2». dat°de"plaatsen waar het geoorloofd is runderen scha- P/te' ZsiïdaZ ^e'whsteraanl^plaats' zoodanige andere plaatsen alwaar, ingevolge de kennisgeving van.Bi irge^ meester en Wethouders van Amsterdamvan 28 oeptem ber 1863 (Gemeenteblad n". 19) in bijzondere omstandig heden de invoer kan worden vergund en b. de aanlegplaats bij 't huis Zeeburg onder de gemeente Dienen. Burgemeester en Wethouders voornoemd Alkmaar A. MACLAINE PONT. Alkmaar Secrelarls 13 0d- 18 SPANJAARDT. BURGEMEESTEReu WETHOUDERS van ALKMAAR breiwen ter kennis van de belanghebbende ouders en voogden Dat de aanvragen om onderwijs te ontvangen aan de open bare armenschool en tusschenschool alhier, kunnen geschieden Mj deu hoofdonderwijzer/. W. van Amerongenvoor 1». No- 76 Daartoe8 dienen te worden overgelegd de bewijzen zoowel van de geboorte als n»^^^öuders voornoemd, Alkmaar, A. MACLAINE PONT. den Yi Oct. 1865. spInjUrDT. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR VxrpncTPn tpr kennis van de belanghebbenden bren en jpoiaten aer provincie Noordholland in hunne Veeziekte. Art. 1. Het is verboden versche huidenverscli vleeschonge- .mn'ten vet. stalmest of verschen atval van rundvee aan te voeren of te doen aanvoeren op het vaste land der Noordholland, (hetzij over de landgrenzen hetzij op een mint der kust langs de Noordzee, de Zuiderzee, ne_ u I fmjkermeer) of over eenige lijn binnen gezegd vaste land welke door Gedeputeerde Staten als verboden lijn zal ™°Kct isaU|ede6Z verboden runderen schapen varkens of it„ ovcr de bovenbedoelde grenzen aan te voeien of te doen aanroeren .tenzij alleen opd.e plaatsen, welke daartoe door Gedeputeerde Staten zmüen^ worden aangewezen. Ieder die vee aanvoert, is' verpligt het aan liet onderzoek van daartoe aangestelde keurmeesters te onderwerpen eu dat onderzoek zooveel mogelijk gemakkelijk te maken. Art. 3. Het in art 12de lidgenoemde vee zal niet worden ppnn bpsmetteliike veeziekte heersent afzending"gezond^as e^Somst^ukeengezond beslag; 3o. doorkeurmeesters verklaard wordt besmet, of van besmet- bevonden. Gedeputeerde Staten kunnen bepalen datt het vee van een van keurmeesters zal worden afgezonderd gehouden m eene meesters hebben verkregen, of er ambtshalve toegang heb Art. 5. Niemand mag uit de bewaarplaatsen vee vervoeren of doen vervoeren, dan met schriftelijke vergunning van kej"me.?*te™ met in acht neming der daarbij te maken bepalingen 4 t flpn tp volden wegonverminderd de verphgting tot 'naleving der plaatselijke verordeningen op dit onderwerp. Voor -overre dweeOvertred'Zn van deze-ordening zal overtreding der bepalingen van art. 1en 5 ^den^ge- straft met eene boete van 75 - met eene boete'van /2M-"en drie dagen gevangenisstraf, te zamen I De weduwe KOOLMAN en JOHANNES HERMANUS MUHREN worden verzocht zich ter gemeente-secretarie te vervoegen. onwillekeurig'? misverstand en van de schaduwzijde der door sommigen niet alleen onvermijdelijk maar zelfs nuttig door sommige Aan de 110„dure kalmte zal het, ons fvTulet ontbreken, hier gelukkig nog buiten dreigend ge- vaar Voor besmetting, bij ee„ aandacht,ge ■^e^cjmng^ oo' verloor- daarom hopen wij dat de lezer, na vooraf voor de noodige onpartijdigheid bij zich zeiven gezorgd te liebbeu de sporen d.erPgoeJde eigenschap in onze woorden moge «en d°ïn Teleerste plaats moeten wij nog eens terug komen op den strnd met de woorden centralisatiedecentralisatie en autonomie der gemeenten. Omtrent de begrippen door d e woorden uitgedrukt, schijnt groote verwarring en treurig misverstand te heerschen. Wat is eenvoudiger meu - De regeeriug wil de maatregelen tegen de veeziekte Zooveel mogelijk overlaten aan de gemeenten en de provin- stander der zelfst^d^Jr-gTeTalTzoo"dikwijls ver weten ^zucht der centralisatie ,- zij handhaaft de vrijheid van - ,jn o-emeente die door hare tegenstanders wordt belaagd waaneer verlangen dat. de regeeriug terstond zelve'op'trede met algemeene maatregelenen klagen over de lauwheidde onverschilligheid, de zorgeloosheid des mlDieCklagt - aldus lezen wij oij voorbeeld in de Rotter damche Courant van 12 October - "Die klagt is met den meesten nadruk juist door lien die gewoon zijn tegen de centralisatiezucht der Regeering en de steeds meer gebondene autonomie der gemeenten zich te verzetten geopperd wordeij. Om der wille van een dreigend gevaar hadden zij dade jk eene soort van dictatuur, een exceptioneel treden ophet terrein der n-emeenteu verlangdbij gevolg eene tijdelijk onheffin- van een toestand bij de wetten van de gemeenten verzekerd. Een glibberig terrein voorzeker, dat we^ >s waa n-pschieden ea zeer zeker alleen uit kracht eener wet. Ji- afgeeraagdof er fc -^1 waken eu zorgendat hy wel de nu^p b mQet nemen het spel blijft, omdat het hier geen gemeentezaak maar een algemeen rijksbelang betreftzoodat er nooit gevraagd kan worden of hier ook het rijk zich te veel met de zaken der gemeenten bemoeitmaar wel of het rijk ook een te groot deel van z ij n werk van hetgeen voor z ij n e rekening komt aan de gemeenten overlaat. Zoo al de Rotterdamsche Courant niet van dat gevoelen is, dan had zij althans de moeite moeten nemen om het te weerleggen en hare eigene zienswijze te verdedigen. In geen geval had zij als ontwijfelbare waarheidals een zaak waar omtrent geen verschil' van gevoelen heersclit mogen voor stellen wat in de Kamer herhaaldelijk is bestreden, en naar het ons voorkomt op overtuigende wijze wederlegd is. Met ingenomenheid wijst het bedoelde blad op de woorden van den lieer Godefroidien het. //een der helderste mannen van onze Kamer" noemt, als hij op deze wijze het standpunt der regeering schetst: »Ik geloof dan ook dat met lauw heidonverschilligheid, zorgeloosheid zulke beschuldigin gen zijn onbillijk wanneer men ze niet bewijzen kan maar dat vasthouding aan een overtuiging die ik eerbiedig, maar waarin ik niet deelde oorzaak is dat de maatregelen, die nu voorgesteld wordenniet vroeger zijn voorgedragen. Met die woorden kunnen wij ons zeer goed vereemgen. Men mag zonder zeer voldoend bewijs niet onderstellen dat ae rust van den minister van Binnenlandsche Zaken aan lauw heid onverschiligheid of zorgeloosheid te wijten ismets belet om hier bij den minister zijn bekende en te prijzen vasthoudendheid van een overtuiging aan te nemenen die overtuiging kan men, als elke andere overtuiging, eerbiedi gen maar wanneer men ziet dat velen haar met deelen en 'onder die velen -/een der helderste mannen van onze Kamer" op wiens oordeel men zich in een ander opzicht gaarne beroeptdan zou men ten minste moeten onderzoeken op welke gronden die overtuiging met door allen wordt ge deeldop welke gronden vooral -een der helderste mannen van onze Kamer" baar bestrijdt, en die gronden moestmea althans trachten te weerleggen De gronden van denhee Oode/'roi worden gevonden in het Bijblad waaruit wij volgende overnemen -Is het nemen van maatregelen om, met eene enkele ge meente maar tien onaangetaste provinciën van ons .and om bijna het geheele rijk tegen de voortplan ing der ziekteJa besehermenis het nemen van die maatregelen eene zaak van algemeen belang, of van locaal beUng d® 20'ging in de eerste plaats bij de gemeentebesturen berust^ Kan het, antwoord twijfelachtig zijn Kan men liter deuken aan een locaal belang Is het. mogelijk bier anders te denken dan aan een algemeen belang Ik begrijp met hoehet mo gelijk ware. Voor mij is het, antwoord met twijfc.lachtrg Ik moet dan ook bekennen-, dat de wijze waarop de nnnkter 111 zijne reden van gisteren bij zijn beginsel 13 blijven volhar den eene rede waarin de minister zelfs zoo ver ging van iu de eerste plaats het initiatief te willen doen uitgaan van de belanghebbenden zelven veel voor mij ontneemt aan de waarde van dit wetsontwerp. Bij dit w"ts0r^3 Wii aan de Regeering wapenen geven om het kwaad tegen te gaan. Wat'zal het batenwanneer de Regeering van die wapenen eeen gebruik gemaaktof wanneer zij stelsel van den ministereerst dan daarvan zal gebruik maken als de gemeentebesturen in wzmm zijnin menig eeval alligt wanneer het te laat is Hier komt het toch inderdaad op aan: de gemeenten en daarna de provinciën zijn in de eerste plaats zelven ger°ePen om voor hare eigene belangen te zorgenmaar de maat- rceleu die hier in vele gevallen gevorderd zullen Jord®" z,jn niet zoo zeer in het belang der gemeente zelve waar z,j genomen moeten worden als wel he a>S^ee.QpXld m het belang der omringende gemeenten die beschermd moeten w S in de eerste plaats. Het gemeentebestuur moet zich dus in deze zaak met de gewone vraag voorleg" geu wat eischt hier hel belang onzer gemeente J maar eischt het algemeen belang, het belang onzer buren aimage dil ook teaen het bijzonder belaug der gemeente zijn Dit alleen bewijst reeds voldoende dat de zaak bi) de te bes turen niet" thuis boort. Dievraageisehtharebean woording van het algemeen landsbestuur, en d t bestuur is ook alleen bij machte om die algemeene maatregelen te nemen welke het algemeen belang vordert, ook al moest daaronder het biizonder belang van een of ander deel schijnbaar of werkelijk Ujden. Het, afsluiten van een besmette streek mag niet afhangen van den wil of den onwil soms van een enkele oT.meente °ea de grenzen dezer afsluiting mogen niet afhanke- hik zijnlvande bereidwilligheid der gemeenten .maar moeten aangewezen en bepaald worden zooals dit door bet algeme™ belang wordt gevorderd. Ook bet houden van een veemarkt ?ou niet tegen het belang eener gemeente kunnen zijn, maar "och in het algemeen belang wellicht verhinderd moeten worden Daarin moet [het algemeen staatsgezag beslissen. Misschien zullen de maatregelen der gemeentebesturen vol doende zijn misschien waarschijnlijkzoo men wil maar .een mogelijkheid of waarschijnlijkheid is hier voldoende. Wanneer zullen de algemeene maatregelenwaartoe thans de regeeriug bevoegdheid heeften waartoe de minister te recht begreep ook zonder een uitdrukkelijke machtiging wel te kunnen overgaan, worden bepaald en in toepassing gebracht Ziedaar een vraag waarop nog geen antwooord fs te geven, en die vele leden der Kamer zoo gaarne beant- woord wilden hebben metonmidde lijk. Wanneer men de Memorie van Toelichting leest, zou men aHieht Jot de meeuing komen dat ook de minister er zoo over denkt. Im mers daarin leest men .Vele besturen onth.e.den zich wel niet verordeningen op zich zelve goed, ten aanzien van den in- uit- en doorvoer van besmet en verdacht vee u t te vaardigen, maar zonder eenparigheid zijn die, waar het af- 2 eener geheele besmette streek eene reeks van ge- £2. 4" t gL..ldoe»de." Se jm besmette streek bestaat, en niemand aan het nut harer at sluiting twijfelt, zou men meeneu dat bel nemen van:a^g meene maatregelen hier geen uitstel kon lijdei klaarde de minister herhaaldelijkdat lnj met overtuigd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1865 | | pagina 1