ALKMAARSCHE COURANT No. 41. Negenenzestigste Jaargang. Donderdag 19 September. Bij wijze van proefneming wordt tot 1°. October ook Woensdags avonds gratis een N°. der ALKMAARSCHE COUBAHT uitgegeven; de prijs zal alsdan worden voor Alkmaar f 1.271 en franco per post buiten deze stad f 1.50 per kwartaal. Beleefdelijk verzoeken wij onze geabonneerden zich vóór 1°. October te willen verklaren, zoo zij niet gezind zijn het abonnement op dien voet vooi'ttezetten. Advertentiën voor die Nos. worden ingewacht Woensdags namiddags uiterlijk tot één uur. DE UITGEVERS. 't Zou over iets anders zijn maar 't is eigenlijk over de kermis. iMcmusfijbingcu. Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijg baar op Zondag morgentussohen 8 en 9 ure. Prijs per jaar ƒ3,40, enkele Nos. 7 Cents, franco per post ƒ4. Brieven franco aan de Uitgevers EER I". COSTER ZOON. De Advertentiën kosten van 15 regels J 0,75, voor elke regel meer 15 Cents, behalve 35 Cents zegelrecht voor elke plaatsing. Zij worden uiterlijk aangenomen tot Zaturdag namiddag 1 uuringezonden berichten een dag vroeger. Ook ia 1867 heeft de gevreesde ziekte de schrikwekkende cholera zich in ons land vertoond, gelukkig tot nog toe niet veel meer dan vertoond. Slechts enkele plaalsen heb ben den pijnlijken druk barer schreden op nieuw gevoeld meerdere streken ontvingen een herinnering aan haar be staan, en voor ons geheele land was het bezoek der cho lera een ernstige waarschuwing om haar niet te vergeten nm zich niet vrij te achten van alle gevaar en zich niet aan zorgeloosheid over te geven. Men is dan ook niet geheel zorgeloos geweest. Er zijn blijken gegeven van waakzaamheid. Verschillende besturen hebben maatregelen genomen om het dreigende gevaar af te werenen sommige gemeenteraden hebben zelfs den moed gehad om onze nationale kermis af te schaffen oF uit te stellen. Want het is helaas niet andersonze kennissen zijn nog nationaal, en er behoort nog eenige moed toe om er zich tegen te verklaren. Intussehen mogen de voorstanders der afschaffing zich ver heugen, dat de kas der gemeente minder belang bij de kermissen heeft dan vroeger. Nu de plaatselijke accijnsen ziju afgeschaftheeft de gemeentekas er geeu voordeel vau dat er op enkele dagen des jaars buitengewoon veel wijn en jenever wordt gedronken. En dat is gelukkig, want n o ai mer n is bij Jan llelmers' groote natie inderdaad al Ie dikwijls nommer één, en gemeenteraden plachten van ouds her een overgroote toegevendheid te bezitten voor alles wat geld in de kas brachtonverschillig hoe en van waar. Doch zoo al de onmiddelijke voordeelen voor de gemeente kas niet groot genoeg meer zijn om invloed uit te oefenen de gemeente heeft immers nog belang bij iiare kermis om de middelijke voordeelen die zij afwerpt. Er wordt in die dagen geld verteerd en bij gevolg door verschillende klassen van ingezeteneu geld ontvangen. En nu moge de gemeente er geen belang bij hebben en er niets bij winnen dat liet. geld uit den zak van den één in dien van den ander over gaat, er komen een massa kermisgasten van buiten die hun geld binnen de gemeente laten zoo heeft een vrij aanzien lijk getal ingezetenen groot belang bij de kermisen geeft zij een niet te verachten steun aan verschillende bedrijven. In de eerste plaats zij opgemerkt dat hier geen artikel geschreven wordt tegen volksfeestenmaar bepaald tegen de kermissen. Ons volk viert niet te dikwijls feest. Inte gendeel ons volk vermaakt zich zelden en die het wat meer uitspanning bezorgtverricht, een goed werk. Maar de wijze waarop het zich vermaakt, is allerellendigst; eigenlijk blijkt er duidelijk uitdat het niet weet hoe zich te ver maken en omdat men nog zou eindigen met zich te vervelen wat toch een beetje al te gek zou zijndrinkt men zich dronken. Er bestaat inderdaad geen andere uitweg op de kermis, zich vervelen of de opwekking van den drank. Want waarin bestaat eigenlijk de kermis Niet in de komedie of het paardenspel. Die kunnen er even goed zijn al is er geeu kermis. Toch niet in de kramen Wat daarin te koop is, kan men even goed en beter in de winkels krijgen. En het mag gevraagd worden welk belangde gemeenteer bij heeft, op gezette tijden al die vreemde kramers tot zich te lokken om met ontvangsten te gaan strijken die de ingezetenen zeiven hadden kunnen genieten. Maar ook daarin bestaat de eigenlijke kermis niet. Zij bestaat in het beestenspel waar een half versufte beer, een zwart varken, eenige opge zette wanstaltigheden en eenige walgelijkheden op sterk water den dampkring verpesten, in de dikke dame, den keisteen etenden of levende duiven verscheurenden wilde uit Amsterdam; en eigenlijk daarin ook niet., maar in dat oor- verdoovend en zinverbijsterend straatrumoer, dat ontstaat door de onderlinge medewerking van de verschillende muziek instrumenten waardoor ieder de aandacht tracht te trekken, de trompet, de Turksche trom, de bekkens en de bel, de draaiorgels, de stem van den paljas en van den ernstiger persoon die aan de //burgers en buitenlui" vertelt wat er bij hem te zien is, het gekrijsch der liedjeszangers en het geroep van kramers en kooplui. Dat straatrumoer, die herrie, dat gejoel, getier en gelol is de eigenlijke kermis. Zinverbijsterend en bedwelmend is het. Die er in raaktdoet één van beide hij schrikt terug en gaat heen, of hij wordt ook door de algemeene razernij aangetast en doet mee Maar laat ons toch voet bij stuk houdenwij zijn van de cholera in eens op de kermis gekomen en het is alsof de kermisjool ons vau de wijs brengt en niet meer toelaat tot ons eigen onderwerp terug te keeren. Laat het zijn. Er is nu eenmaal verband gekomen tusschen de cholera en de kermis. Wat moet er dan met de kermissen gebeuren? Zij moeten verdwijnenen zij zullen verdwijnen in onzen tijd van stoom- booten en spoorwegen, retour-kaarten en pleiziertreinen van volksconcerten muziekfeesten reünies tentoonstellin gen en volksfeesten. De kermissen worden vervangen aan het volk worden betere gelegenheden aangeboden om zich te vermaken en al tast men nog dikwijls misal zijn ook de volksvermaken nog niet gevonden die dien naam inder daad verdienen, men zoekt, men zoekt ernstig, en daarom zal men vinden. Maar bovenal de smaak van het volk moet veranderen. En hoe zal dat? Door het onderwijs, maar door het onderwijs niet alleen, althans niet door het onder wijs gelijk het tot nog toe gegeven wordt. De zang bekleedt bij het volksonderwijs in de, verste verte nog de plaats niet waar hij recht op heeft. Waar zijn de volkszangscholen waar bijna eiken winteravond het aankomend geslacht in een aangenaam verlicht en verwarmd lokaal gelegenheid heeft muziek en zang te hooren en zelf zich in den zang te oefenen De gymnastiek is onder het volksonderwijs op genomen maar omdat de wet, het voorschrijft, niet ui overtuiging van de wenschelijkheid en waar blijven de gym nastische oefeningen en spelen, die de gezondheid, den liehamelijken welstand den levenslust en den blijmoedigen geest van het volk moeten onderhouden Als het volk zal hebben leeren ziugen en er nationale gymnastische spelen bestaan dan zal ook het raadsel der volksfeesten zijn opgelost. De afschaffing van de kermis moet gewacht, worden van een verandering in de zeden des volks, heeft het Volksblad gezegd. Dat is zoo; maar tot die verandering kunnen de gemeentebesturen medewerken. Er is opgemerktdat er in elke gemeente vaneenig belang een commissie voor de volks vermaken moest bestaan. Moet zich dan de gemeente daar ook al meê bemoeien Ligt. dit nu niet wat beneden de waardigheid der gemeentebesturen wordt gevraagd. Maar die slechts een oogenblik nadenkt, over den invloed van de feesten en gewone uitspanningen des volks op zijn bescha ving, zal zoo iets niet vragen. Duizenden worden uitgegeven voor liet volksonderwijs; maar wat op de school wordt ge leerd, zal in plaats van voortgezet en ontwikkeld te worden, zooals noodig was weldra ondergaan iu ruwe vermaken en onedele uitspanningen zoolang er niets gedaan zal worden om den smaak van het volk te leiden en het afkeerig te maken van al wat Lelijk is, gemeen staat y- valsch klinkt. Verdient die zorg niet de aandacht der g-emeenwocsturen En behooren zij zich wel te belasten met de zorg voor Vu kermis Moeten zij op sommige tijden des jaars de steden en dorpen openzetten voor allerlei vreemd gespuis, voor het vuilste en gemeenste volk voor bedelaars en landloopers die op gewone tijden geweerd zouden worden Is de kermis een zoo edele en goede zaak, dat zij de aandacht, de lei ding, de toestemming en de bescherming der gemeentebesturen verdient Zal men dan de kermissen onverwijld afschaffen Ik zou zeggen: men zij op volksfeesten bedacht, die de voordeelen en niet de nadeelen van de kennissen bezitten. Zoodra men zoo iets gevonden heeft, wijze men er op, dat er iets beters voor de kermis in de plaats is gekomen en dat er dus geen kermis meer gehouden zal worden. Die afschaffing geschiede na kalm en ernstig beraad, niet op eens, onder den indruk eener algemeene ontsteltenis, niet in opgewondenheid, ook niet tegen den tijd dat de kramen en spellen opgebouwd worden en velen hunne plannen hebben gemaakt en hunne ondernemingen geregeld maar tijdigin dagen van kalmte, als alles in den gewonen, den normalen toestand verkeert. Zal het spoedig blijken, dal de kermis niet meer tot dezen tijd behoorten dat er inderdaad geen enkele deugdzame reden meer bestaat, om haar te handhaven? Als men de zaak inderdaad ter harte neem ja; want blijkbaar zijn del Reichenberg, aan den burgemeester verklaard,' datde onder- kermissen reeds in verval. Als men iets beters zoekt met, handelingen over de gemeenschappelijke aangelegenheden op een goeden weg waren om tot een gunstig resultaat te leiden en dat hij niet twijfelde aan het behoud van den vredewaarvoor het verder aankn.oopen der staatkundige en handelsbetrekkingen met Pruisen een waarborg was. Het eat.holieke congres te Innsbruck heeft zich ten krach tigste verklaard voor het wereldlijk gezag van den Paus en voor het in staud houden van het oostenrijksehe concordaat. Den 12 is te Zolkiew, in Galicieop den verjaardag van den grooten veldslag tegen de turken in 1683 bij Weenen, waardoor Oostenrijk behouden werd de geheel vernieuwde kerk ingewijd waarin eenige poolsche Koningen o. a. Jan Sobieski die toenmaals de turken overwon, onder praalgraven rusten. Bij de z. g. coufessioneele commissie van den duitsch-sla- vischen Rijksraad zijn ontwerpen ingekomen van den Afge vaardigde Hermann om de school- en van zijnen ambtgenoot .1/iihl/eld om het huwelijk van de Kerk lostemaken. ZWITSERLAND. De vijandige uitdrukkingen welke Garibaldi zich op het geneefsche vredes-congres tegen het Pausdom heeft veroor loofd hebben het misnoegen der catholieke bevolking in zoo hooge mate gaande gemaakt, dat spanning en gisting zijn ontslaan, die ten laatste derwijze zijn toegenomen, dat hij eerst te rade is geworden zich in stilte te verwijderen en daarna het geheele congres voor goed is opgebroken. Nadat Garibaldi met de uitbundigste geestdrift was ont vangen en men vernomen had, dat er luisterrijke feesten ter zijner eer werden voorbereid had de bisschop Mermillod de eatholiekeu van den kansel vermaand om geen deel te ne men aan manifestatiën, die beleedigend waren voor het ge loof en den Paus. De oatholieken hebben aan die verma ning gehoor gegeven, een protest in alle kwartieren der stad doen aanplakken en den bisschop een adres tot betuiging hunner gehechtheid aan de Kerk en den Paus aangeboden. De lieer Fazy heeft zich ten gunste der calliolieken ver klaard aan wien zich mede spoedig hebben aangesloten de protestanten en voorstanders der behoudende beginselen die voor de veiligheid des lands vreesden indien de uit spattingen van het congres niet beteugeld werden. De op positie, alzoo verwektheeft ten laatste den president bewo gen de zitting te sluiten. Intussehen hebben de raddraaiers van het congres een permanent bureau benoemddat te Bern zal zijn gevestigd, en bepaald dat de volgende bijeen komst te Mannheim zal plaats hebben. ITALIË. De Koning heeft den 15 te Milaan de nieuwe galerij Viclor-Emmanuel ingewijd. man sterkde stad binnengetrokken alle met bouquetten op de geweren hun aangeboden door de bevolking van Echternach en Diekircb. PRUISEN. Een: overeenkomst is openbaar gemaakt, den 18 Juni met den Vorst van Waldeek-Pyrmont gesloten, waarbij deze het bestuur dier landschappen het beheer der domeinen en der kerkelijke zaken uitgezonderd overdraagt aan Pruisen om het in zijnen naam en overeenkomstig de bestaande grond- wei te voeren. Pruisen ontvangt dc landsinkomsten, be strijdt de uitgaven en benoemt de ambtenaren die den eed van trouw aan den Koning zweren. De Vorst behoudt aan zieli het regt van gratie en het veto over wijzigingen der grondwet. De overeenkomst is voor 10 jaren gesloten en treedt den 1 Januarij 1868 in werking. Ingezetenen van Alsen en Sundewitt hebben een adres gericht aan den Afgevaardigde in den Rijksdag Krüger, ten betooge dat die oorden een geheel uitmaken metNoord- Sleeswijk. BAREN. In het adres van antwoord der le Kamer leest men: //Het vaste besluit van U. K. H. om zonder ophouden naar de nationale vereenigiug van ons land met het Noord- duitsch Verbond te streven heeft volle aanspraak op on dersteuningook van de Stenden [De opening der baden- sche Kamers is in het voorlaatste No. abusief onder Hessen- Darmstadt medegedeeld], BEIEREN. In Beneden.Beieren circuleert een adres aan den Koning, waarin aangedrongen wordt op het verwijderen van den pruisischgezinden prins llobenlohe en zijn kabinet, Het droeg den 10 handteekeningen uit 197 -gemeenten. In den Boven- Paltz moet een soortgelijk adres in omloop zijn en grooten bijval vinden. De Keizer en de Keizerin van Oostenrijk, vergezeld van de Koningin van Napels, zijn den 13 te Munchen aange komen. De Keizer vertrok den 14 naar Possenhofen om den Koning te ontmoeten. OOSTENRIJK. De weener bladen berichtten den 13 dat de ministers Becke en Andrassy een vergelijk hadden getroffen. Men verzekertdat het aandeel van Hongarije in de lasten en renten der monarchie is bepaald op 30 p.ct,, ge lijkstaande met 52 a 54 miljoen. In Moravie is de runderpest uitgebroken. Den 8 is te Salzburg de uienw gebouwde protestantsche kerk ingewijd. De Koning van Pruisen heeft de kleine gemeente een gouden Avondmaalsbeker geschonken. De minister s. Beust heeft te Brünnop zijne reis naar den oprechten wensch om iets beters te vinden zal het zoeken niet vruchteloos zijn. Immers de tegenwoordige toestand is beneden alles die kan niet gehandhaafd worden. Tot zoo iets mogen de gemeentebesturen niet. meewerken. Men zegge nietdat de gemeentebesturen door de afschaffing der kermis toch niet beletten kuunen, dat er gedronken wordt en schan dalen worden bedreven. Dat is zoo; maar moeten de gemeen tebesturen het dan bevorderen door er op bepaalde tijden ruime gelegenheid toe te geven Moeten zij zeiven de gele genheid openstellen, dat de geheele burgerij, ook hij die zich anders niet te buiten gaatmeegesleurd wordt in de algemeene razernij, verbijsterd wordt door het gejoel en getier dat //met autorisatie van liet Edel Achtbaar bestuur der gemeente" de stralen vervulten alzoo verlokt wordt om ook mee te doen? Want immers al dat kermisgaan is er op aangelegd om de goê gemeeute te bedwelmen om haar in een maalstroom te brengenom haar te doen vergeten wat haar betaamt en wat zij voor haar vermaak kan uitgeven, om haar te verhinderen na te deuken en le rekenen en daardoor er haar toe te brengen haar dikwijls zuur verdiend geld en trouw vergaarde spaarpenningen waarvoor zij zooveel meer zou kunnen genieten in één enkelen nacht op armoedige en walgelijke wijze te verteeren en door openbare bedriegers te laten ontfutselen. Wat zou hier de plicht der gemeentebesturen meebrengen In een volgend opstel hoop ik tot het eigenlijk door mij bedoelde onderwerp te komen. W. v. d. K. SS E E IE. De Koning heeft het voorstel der minislers goedgekeurd om vau de ingescheveu gelden tot oprichting van eeu mo nument ter etrc van Leopold nabij Laeken eeu park aan- teleggen en te midden daarvan een standbeeld te plaatsen. De nationale inschrijving had ruim 250,000 fr, opgebracht. Kouing Leopold II had 200,000, de graaf v. Vlaanderen 50,000 en deVolksvertegenwoordiging 1 miljoen fr. geschonken. LUXEMBURG. Het, laatste bataljon pruisseu heeft den 9 de hoofdstad verlaten en is voorbij het paleis van den Prins-stedehouder gedefileerd. De Prins, gekleed in den uniform van admiraal der nederlnndsehe marine kwam vergezeld van den com mandant der luxemburgsche jagers, naar beneden om van het bataljon afscheid te nemen. Denzelfden dag zijn 2 bataljons luxemburgsche jagers, 500 I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1867 | | pagina 1