Jttgczcmbcu &tufcken. Stabs iftiemus. burgerTllTke stand. iHavfit- eu Beursberichten. wedstrijd dit jaar in Augustus zal gehouden worden aan de Bildt, bij Utrecht. Verkiezingen. Tot Hoofd-Ingelanden van de Schenneer zijn herkozen de heeren Kos en de Jong en gekozen de heer K. Akkerman Jztèrwijl eene herstemming moet plaats hebben tussehen de heeren K. Dekker en Jh. Dekker. Feesten. Den 21 vierde de heer Kaan Az. zijn vijf tigjarig feest als burgemeester der gemeente Wieringerwaard. De leden van het gemeente- en polderbestuur boden hem een prachtige gouden beker en een sierlijk album met hunne photographische portretten aan. Hij werd bij deze gelegen heid door den Koning benoemd tot ridder der orde van den Ned. Leeuw. De schooljeugd begroette hem 's morgens met liederen en 's middags had een feestmaal plaats, dat door een vuurwerk besloten werd. Aanbestedingen. Den 25, te 's Iiage. het maken van een gedeelte van den Westhavendam, de Havengeul en de Buitenhaven aan den mond van het kanaal door Walcheren voor Veere, minste inschr. P. S. Blanchemanche te Maastricht en M. B. Ter-windt te Pannerden, voor 223,800. Den 26, aan het departement van marine, het maken d.er paalfunderingen en grondmuren voor het gebouw tot huis vesting der adelborsten te Willemsoord, minste inschr. Dentekom te Amsterdam, voor 47,747. Den 23, te Enkhuizen, het bouwen eener nieuwe kerk voor de oude bisschoppelijke clerezij, aan P. de Vos, voor 18,300. Bouwwerken. Tc 's Gravenhage worden pogingen m het werk gesteld tot stichting van eene concertzaal met park, waartoe de noodige grond aan de Bazarstraat reeds is aange kocht. Het daartoe bijeentebrengen kapitaal bedraagt/100,000. Rampen. De stoomboot Europeanvarende van Harlingen naar Huil, heeft in den storm van den 14 van de 96 aan boord zijnde koeien 46 in zee moeten werpen. Üp de reis zijn nog 4 koeien gestorven en van de 21 kalveren 20. Rechtszaken. Het hof in Groningen heeft den 24 M. W., oud 64 jaren, ontslagen deurwaarder bij de rechtbank aldaar, wegens het maken van valsche handteekeningen in 6 exploiten, veroordeeld tot 5 jaren tuchthuisstraf en 5 geld boeten elk van 50. Koloniön. De koorts-epidemie te Samarang breidt zich ook onder de europeesche bevolking uit. In 6 maanden zijn aldaar 2274 personen gestorven. Den 22 Jan. is op de kust van Guinea een kruithuis in de lucht gevlogen, bij welke ramp 35 inboorlingen zijn omgekomen. Staats-loterij. Trekking der 5» klasse, 3" week. No. 14692 100,000, No. 3039, 3358, 7834, 10618, 13072, 14905, 17688, 18555 en 19553 f 1000. PER TELEGRAAF, 's Hage, 27 Felruarij. Nadat de straf- en overgangsbepalingen der begrafeniswet, hier en daar nog geamendeerd, waren afgehandeld, is het geheele ont werp door de 28 Kamer aangenomen met 41 tegen 22 stemmen, Maandag de llijnvaart-acte. //Het kan zijn dat een goede zaak slecht is als ze te vroeg tot stand komt." //De zegepraal die men door middel van een sophisme behaalt is gestolen goed.' //Hartsen. Ontwijfelbaar zal elk goed huisvader wanneer eene uitgave voor zijne huishouding gevraagd wordt, zich zeiven afvragen, is deze uitgave absoluut noodig? Bestaat het vooruitzigt dat ik dementen van hetgeen ik nu ga uitgeven, jaarlijks op mijne balans terugvind? Of verkrijgt mijne zaak, mijn huis daardoor een zooveel hoogere waardedat die uitgave mij daardoor voordeel aan brengt. Dit zijn de beginselen van een goed huisvader. Bij een gezond bestuur moeten dit ook de beginselen zijn, die voorzitten, bij ben die met bet bestuur der huishouding eener gemeente, provincie of van den staat belast zijn. Want inderdaad, gemeente, provincie en staat zijn niets anders dan eene groote huishouding. Dit beginsel wordt door de economisten, en die zijn er in groote mate, wel eens uit het oog verloren. Men zoekt door allerlei kunstmiddelen welvaart te kweeken, door kunstmatige middelen tracht men naar eene welvaart die misschien om andere redenen niet te bereiken ls- Ik geloof zelfs, dat welvaart door kunstmiddelen zich niet dwingen laat, en dat men dan eerst moet overgaan tot daar- stellingvan kunstwerken, wanneer het door bloeijenden han del en welvaart wordt geëischt. Ik meen zelfs, en 't is geen louter beweren, maar men ziet en heeft gezien, dat is wel vaart en bloei van handel eenmaal daar. dat dan van zelve door de kapitalen van handel en industrie tot stand wordt gebragt, zonder opofferingen van 't algemeen, wat anders niet dan met groote opofferingen van gemeente of provincie wordt bereikt. Een voorbeeld: Eene gemeente, die men juist niet onder die kan rekenen die bijzonder welvarende zijn door handel en industrie, doet gedurende jaren achtereen énorme uitgaven voor openbare werken, met het doel om welvaart aan te kweeken. Hoogere lasten zijn daarvan 't gevolg, en die zoo ge- wenschte welvaart zeer zeldenkomt in den regel bijna niet. Gewoonlijk drukken de hoogere lasten zwaar op de bur gerij de burgerstand kwijnt daar ondert is waar, die gemeente heeft misschien uiterlijk veel gewonnen is aan merkelijk verfraaid, maar 't levend kapitaal harer burgers, de eigenlijke bron van welvaart is niet toegenomen. Vreemde kapitalen hebben zich daar niet gevestigd, de liooge lasten, de niet bloeijende toestand van handel en nijverheid, lokten daartoe niet uit, 't treurig verschijnsel doet zich voor, dat voorbeen bloeijende fabrieken en handelszaken bijna geen waarde meer hebben. Stel daarover éene gemeente, die rustig de natuurlijke loop der dingen heeft gadegeslagen, die de énorme sommen elders uitgegeven, steeds heeft gekapitaliseerd en aangewend tot verligting der lasten der burgerij. Die gemeente zoude in den tegenwoordigen tijd, bij de overal zwaar drukkende lasten, in dat opzigt eene gunstige uitzondering maken. Zoudt ge meenendat die toestand aan die gemeente geen voordeel zoude aanbrengen? Zouden niet tal van vreemden daar heen komendie elders de zware druk der belastingen ontweken? Zou daardoor in die gemeente geen behoefte aan pereeelen ontstaan En zoude die behoefte de waarde der pereeelen met doen stijgen, alzoo de aanbouw van huizen niet worden aange moedigd; ja zelfs niet eene gewenschte geldbelegging worden voor de kapitalen der burgerij Zeer zeker ja. Uitbreiding van die stad zou moeten volgen, en was die gemeente in 't bezit van een spoorweg-station, men zou bij voorkeur die stad naar die zijde uitbreiden. Tal van. handen vinden, daardoor arbeidtal van burgers varen daarbij wel. Meen niet dat dit utopien zijn, t is niets meer dan men hier en daar waarnam; mets dan een natuurlijk gevolg der dingen. A 't Zijn eenige losse gedachten die ik hier neerschrijf, maar past ze toe op onze gemeenteen ge zoudt staan voor eene uitbreiding van onze stad, ge zoudt verkrijgen een region weg naar 't station volgens 't plan van het raadslid Stuart alleen met dit verschil, dat men nu aan de stedelijke kas een aanzienlijk offer vraagtterwijl ge 't anders zoudt zien geschieden door den arbeid en 't kapitaal van particulieren, die daarbij wel varen en daardoor geene hoogere lasten be hoeven te betalen. Mijne eenige bedoeling met dit schrijven is, dat men be hoorlijk wikke en wege, voor dat men dat plan ten uitvoer legt; dat men zich wel afvrage: eischt het belang der gemeente dit onvermijdelijkkunnen wij onze gelden niet beter aanwenden Van dat standpunt nu uitgaande, stel ik mij voor het plan van den heer Stuart te besprekenen eenige argumenten voor dat plan aangewend, in korte woorden, aan de werke lijkheid, niet aan hoog gespannen verwachting, te toetsen. Voor alles geef ik het bezadigd publiek in overweging wat er is van de beide hypotheses overal waar het de ver dediging van zijn plan golddoor den heer S., voorop ge steld n.l. 1°. Alkmaar is gunstig gelegen 2°. gaat eene groote toekomst te gemoet. Het eerste is een tamelijk subjectief gevoelen, 't geen ik, zonder er iets bij te voegenaan hen ter beoordeeling over laat die beter weten dan ikwat voor eene gunstige lig ging gevorderd wordt. Wat het tweede aangaat antwoord ik den heer S., alles is mogelijkmaar vergun mij u op te merkendat ik nog geene kenteekenen waarneem op grond waarvan ik aan die groote toekomst kan gelooven. Integendeelzie ik op de geringe waarde van voorheen bloeijende handels- en industriëele zakenop den kwijnen den toestand van den neringdoenden standop de dagelijks toenemende armoede der arbeidende klassedan zou ik mee nen dat zij nog verre af is. Of zijn dat misschien de voor boden dier groote toekomst? Naar gelang het tij verloopt, zegt de heer S., moet men de bakens verzetten. Volkomen waar, doch het tij verloopt hier nog niet, en stel ik dus voor te wachten met het verzetten der bakens totdat het tij begint te verloopen; verzet men ze vóór dien tijd brengt men anderen en zich zeiven in gevaar van te stranden. Een spreekwoord, wél te pas gebragt, is somtijds krachtig en welsprekendverkeerd gebruik evenwel schaadt en vind ik altijd ijsselijk naar. Wij hebben, zegt de heer S. verder, nu te kiezen om de twee tot het station geleidende wegen van het Rijk over te nemenof die te weigeren en eene nieuwe te maken. Zijn wij waarlijk wel zoo vrij in die keuze? Laat ons zien.' Overal zijn die wegen door de gemeenten overgenomen, zullen wij daarop eene uitzondering kunnen maken? Ziedaar juist het punt van verschil tussehen het ministerie van Binnenl. Zaken en de gemeente. Doch aangenomen dat wij niet gehouden zijn die wegen over te nemenwat zal dan 't, gevolg zijn als wij die weigeren? Dat het Rijk die wegen laat liggen zonder onderhoud, want het Rijk heeft geen belang om ze te onderhouden en weet dat de gemeente er wél belang bij heeft. En de heer S. erkent zelve ook dat een groot deel van Alkmaar's burgerij belang heeft bij die beide wegenen zouden dan de klachten over den slechten toestand over der- zelver niet verlichtingeindelijk niet zdó menigvuldigzoo dringend wordendat de gemeente er toch toe zal moeten komen om ze te onderhouden en te verlichten. De Hollandsche Spoorweg-Maatschappij ziet misschien eenig voordeel in eene regte railroute, doch dit is voor Alkmaar geene beweegreden om opofferingen te doen, zoo lang haar belang niet onmiddelijk blijkt. Of zou de heer S. meenen dat de H. S. M. 15000, geeft alleen om Alkmaar voordeel aan te brengenp Ik voor mij denk anders over eene maatschappijdié er niet toe te be wegen is, tot ons gerief een of twee treinen meer te laten loopen. Welnu wil de H. S. M. eene railroute dat zij dan voor hare rekening rails aanbrenge op den bestaanden weg langs het kanaal naar de Bokkensluis. Mij dunkt het verschil in afstand kan zoo groot niet zijn, om daarvoor een nieuwe weg aan te leggen. De toevloed naar het station is nog zoo groot niet dat een derde weg noodig zoude zijn tot afvoer van al te drukke passage op de beide bestaande wegen. Ik zoude er zelfs minder bezwaar in zien, wanneer men voorstelde langs een der bestaande wegen een schietbaan aan te leggen Een en ander bewijst mijns erachtens alleen dat men bij den aanleg van den spoorweg het station al zeer ongelukkig ge plaatst heeft. De heer S. zoude hier willen ten uitvoer leggen, waar men in de grootste steden van ons land nog slechts van spreekt, Alkmaar moet niet achter aan komen, maar den toon gevenDe heer S. houde mij ten goedewanneer ik hem zeg waarnaar dat gelijkt. 't Is als of ge een kleine jongen van 6 a 7 jaar een pak aantrekt en een hoed op zet van een volwassen man, waarin hij gevaar loopt te stikken, en dat alleen in de zoete hoop dat het hem eenmaal pas zal worden! Maar hoeveel kansen zijn er dat hij zoo oud niet wordt, en al bereikt hij eenmaal dien leeftijd, zal hij dan willen loopen met een pak naar de mode van 30 jaren herwaarts? Neen, hij zou dan zeggen, die voorzorg was al te dwaas, had liever 't geld maar be waard en gekapitaliseerd. Ik vraag u, is Alkmaar zooveel vooruit gegaan sedert het een spoorwegstation geworden is? Zeker niet; maar zoudt ge dan meenen, dat het plan van den heer S. ons zoude aanbrengen wat de spoor ons niet aanbragt Daartoe behoort meer dan een groot geloof. Maar, zegt de heer S., in dat opzigt verkeert Alkmaar in eene periode van overgang, welke alle stations gevoeld hebben; die tijd dat de spoorweg ons voordeel aanbrengt zal komen evenals die elders gekomen is. Welnu ik hoop zulks van harte, maar laten wij dan wachten tot die tijd daar is, dan eerst is het tijd om de bakens te verzetten. Het geslacht dat dan leeft, en de voordeelen geniet van het spoorwegstationkan gereeder de lasten van eene nieuwe verbinding dragen dan wijdie er nog niets dan nadeel van ondft-vinden. En nu nog een enkel woord over de uitdieping der Sin- gelgrachten. Tot mijn leedwezen deel ik ook in dit opzigt met in net aprioristisch gevoelen van den geachten heer S. dat Alkmaar hierdoor eenmaal het middenpunt der Noord-liollandsche houthandel zoude worden, omdat men er nimmer in zal slagen de scheepvaart van het Nieuwediep naar Alkmaar te verleggen. En zoudt ge meenen dat vreemde aanvoerders alleen om Alkmaar te bevoordeeleneene opoffering zouden doen Is 't waar dat eenige houthandelaren zoo groot belang hebben, om hier eene berging voor hun hout te hebben; welnu dat de gemeente dan dien houthandelaren het water voor een tal van jaren in gebruik aanbiedeonder den last van het uit te diepen en voor houtberging geschikt te ma ken voor hunne rekening. Dan komt men langs goedkoo- pen weg tot uitdieping der singelgrachtenwaartoe de ge meente toch zoude moeten overgaan. Over een en ander is door de Kamer van Koophandel rapport uitgebragt. Een geest van halfslachtigheid kenmerkt dat stuk, men weet niet wat men er aan heeft. Toch verwijs ik er een ieder naar, omdat de Kamer van Koophandel geacht mag worden de stemde hartader te zijn van handel en industrie. En wanneer nu die stem zód twijfelachtig spreektdie hartader zód flaauw klopt, is dan het doodvonnis niet uitge sproken over het plan van den heer Stuart? 25 Feb. 1869. J. van der DRIFT. Bij de op den 27 dezer gehouden opening der inschrijvings biljetten die ten getale van 18 waren ingekomen, voor het leveren van materialen ten behoeve van de Hondsbossche zeewering, is gebleken dat het minst was ingeschreven voor perceel A. Basaltsteen. D. Goedkoop, te Amsterdam 13847. u B. Holl. Rijs. A. v. d. Weteringh, te Woudrich. 2754. C. Houtwaren. J. A. v. d. Eerden, te Boxtel 2637. "KAN T "ON GERECHT. Zitting van 22 Feb. I. A. R., huisv. van P. S., 2. G. S., huisv. van J. E. en 3. P. v. d. M., alle te Alkmaar. Uiten van andere scheld woorden dan in artikelen 367 tot 378 van het wetb. van strafr. begrepen zijn, f 1 boete en de kostenmet subsidiaire gevangenisstraf van 1 dag. 4. J. B. en J. M., te Egmond aan den Hoef. Werpen van vuiligheden in de omgesloten plaats van K. K„ ieder f 3 boete, solidair in de kosten, met subsidiaire gevange nisstraf van 2 dagen voor ieder. 5. K. D., te Heer Hugo Waard. Diefstal van hout uit een bosch, 6 dagen gevangenisstraf en de kosten. 6. E. W. Az. en T. Z. Cz., te Egmond aan Zee Diefstal van helm uit de duinen, ieder 8 dagen gevangenisstraf en de kosten. 7. G. Ez. Z., te Egmond aan Zee. Poging tot bemachti ging van wild door middel van strikken in de duinen, 20 boete en de kosten, met subsidiaire gevangenisstraf van 5 dagen. 8. W. H., te Alkmaar. Verwerken van brandbare stoffen (hout) te midden van krullen en daarbij gebruik maken van licht anders dan in gesloten lantarens, 1 boete en de kosten, met subsidiaire gevangenisstraf van 1 dag. 9. J. B., te Alkmaar, a. Houden van eene mesthoop naast zijn huis niet omringd door een gemetselden waterdichten vergaarbak waarin het vloeibare afloopt, b. Ontlasten van vloeistoffen uit zijn perceel op den openbaren weg, 2 boeten elk van 50 cents en de kosten, met subsidiaire gevangenis straf van 1 dag voor iedere boete. 10. A. v. 't H., te Alkmaar. Na zonsondergang op straat laten staan van eene wagen zonder vergunning van den com missaris van politief 1 boete en de kosten, met subsidiaire gevangenisstraf van 1 dag. II. W. v. T. en 12. B. B., beide te Alkmaar, Niet ge merkt hebben van hunne woningen met wijkletter en nummer in zwarte olieverf, 1,50 boete en de kosten, met subsidiaire gevangenisstraf van 1 dag. ONDERTROUWD. 25 Feb Theodoras Kermanus Jonker, wedr. van Geertruijda Donnee en Frederika Elisabetha Pagano, wed. van Roelof Cornells Kniest, beide te Alkmaar, laatstgen. onl. te Hoorn. Pieler Gelaudiete Hoornonlangs alhier en te Loon op Zand, en Jatisje de Boer, onlangs te Edam. GEBOREN. 19 Febr. Willem Ered/rik Lode wijk, Z. van Cornells Duits en Aafje van Doesburg. Poulina Maria, D. van Willem Veer en Johanna Broese. Reinier, Z. van Jan Godijn en Catharina van der Laan. Maria Catharina, D. van Jan de Zeeuw en Aafje Spruit. Franciscus Gerardus Johannes Antonius, Z. van Maxi- milianus Nienkemper en Anna Maria Smabers. Cornelia, D. van Gerrit van de Pol en Cornelia Boom. Maria Hendrika, D. van Jacob SmetenHendrikaDosch. OVERLEDEN. 19 Feb. Johanna JosephinaD. van Albertus Henneke en Maria Magdalena Niessen, 8 j. Gerrit Jannes AdrianusZ. van Adrianus la Grangé en van wijlen Henriette Helena Deelman, lj.en9m. Catharina Geertruida Heyne, echtgen. van Albertus van Giezen, 32 j. Elisabeth Velthuys, echtgen. van Adriaan de Boer, bijna 29 j. Jacob Kramer, 80 j. Johannes Blom, 34 j. Gijsbertus Johannes Boes, 38 j. en 10 m. VEILING VTÏTVASTE GOEDEREN. 24 Februari. Door den Notaris S. A. DE LANGE. Het Heerenhuis en 2 Woonhuizen aan den Dijk, Wagen huis, Pakhuis, Schuur en 2 Erven aan de Pieterstraat zijn bij afslag opgehoudende massa op 23590. 26 20 24 21 22 23 BEWAARSCHOOL van het Departement der Maatschappij „Tot Nut van 't Algemeen." Zitting 'van Commissarissen op Dingsdag, den 2 Maart 1869, des avonds ten 8 ure. Ouders, die hunne kinderen op de bewaarschool wenschen toegelaten te zien, kunnen zich ten genoemden tijde aan het locaal der school aan de Doelenstraat vervoegenvoorzien van de geboorte- en inëntingsbewijzen der kinderen. Uit naam der CommissieM. BODISCO, Secret. Alkmaar 22 Feb. Aangevoerd 1 Koe 150 17 Kalveren 40 a 10549 nucht. dito 3 a 8, 1 Schaap t 2826 vette Varkens 42 a 60 ets. per NP. 26 Feb. Kleine hooikaas 33.50commissie dito 3b, middelbare dito f 39laagste prijs 18, aangevoerd 178 stapels, wegende 33085 NP. 405 mud Tarwe ^9.50 a 10, 126 mud Rogge/8 a 8.25, 178 mud Gerst f 6a 6.50, dito Chevallier f 8.50, 787 mud Haver /4a 4.75, 128 mudBoonenbruine 13 paarden/8.50 a 9,16 mud Erwten, grauwe f 18, vale f 14, groene f 1621 mud Kanariezaad f 12.50 a 13. e nn 27 Feb. Aangevoerd 9 Paarden 125 a 80, 10 Koeien J0 160 248 nucht. Kalveren 2.50 a 9 454 Schapen f 7 a 2480 magere Varkens f 15 a 29 54 Biggen 7 a 15 Boter per kop f 0.92^ a l. Broek in Waterland 25 Feb. Kleine kaas 29.50, aange voerd 6 stapels, wegende 882 NP. Enkhuizen 24 Feb. Karweizaad t 19.671 de 50 NP., Mos terdzaad f 26.50 grauwe Erwten f 15 a 17witte ƒ12 Capucijuders f 14 a 15, Wijker valen/11.50, brume Boo nen 13 per mud. Haarlem 22 Feb. Roode Tarwe f 9.75 a 10, witte dito f 8.50 a 9.75, Gerst 8.10, Haver f 3.90 a 4.60, Bruine boonen 10.50, Paardenboonen/8.35, Duivenboonen 8.1U, Capucijner erwten 10.75 a 11.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1869 | | pagina 2