geene rigting aan. Wij mogen aannemen dat die zal zijn evenwijdig aan en zooveel mogelijk nabij het Groot N. H. Kanaal tot nabij de Bokkesluis. De spoorbaan moet veilig heidshalve en zelfs volgens bestaande voorschriften over zijne geheele lengte en ook hier van den wandelweg behoorlijk zijn afgesloten. Laten wij ons nu eens voorstellen den spoorweg nevens het kanaal afgesloten van de stads vesten wij stui ten op een bezwaar dat gewigtig, zoo niet onoverkomelijk is. Het geheele kanaalvak toch nevens den spoorweg gelegen zou door de afsluiting daarvan in vele opzigten het nut verliezen, dat het nu als los-, lading- en ligplaats van schepen biedt. De schoone resultaten, verkregen door de verlegging van het jaagpad en de afgraving van de .«tads vest daar ter plaatse, zonden daardoor voor een groot deel worden te niet gedaan. Wij willen echter eens aannemen dat het bezwaar aan die afsluiting verbonden door het maken van meerdere hekken grootendeels kan weggenomen worden wij willen zelfs niet eens voor waar houden datzooals ons ten stelligste verze kerd isdoch waarop het geheele plan zou moeten afstuiten, dat de kanaalvest "voor den spoorbaan nevens het kanaal aanzienlijk zou moeten verhoogd en daardoor als losplaats onbruikbaar gemaakt worden en wij denken ons, geheel conform de voorstelling uwer commissie, eene laad- en losplaats voor goederen nabij de Bokkesluis, en willen zelfs onderstellen, dat in de onmiddelijke nabijheid daarvan een bureau tot ontvangst van goederen wordt ingerigt. Welke goederen kunnen aldaar dan worden verwacht? Hoofdzakelijk vee, granen, kaas en wol ter lading en de gewone handelsbehoefcen ter lossing. Wij zullen ons onthouden van de beslissing of veel aan- en afvoer kan worden verwachtdoch is daartoe de nieuw aan geboden gelegenheid beter en doelmatiger dan wat nu is, mag die zoo gewenscht heetendat daarvoor eene aanmerkelijke opoffering moet worden gebragt? Eenstemmig zeggen wij, neen. Men hebbe toch niet te vergeten, dat Alkmaar nevens zijne marktpleinen, goede ligplaatsen voor binnenvaartuigen zelfs voor stoombooten heeft; dat de waterwegen naar alle zijden heenvoeren en de producten onzer markt leiden naar en nevens de pakhuizen en de zeestoombootendie tot opslag of verder vervoer dier goederen bestemd zijn. De spoorweg biedt niet zooveel gemak. Vooreerst zouden de marktproducten of koopwaren niet onmiddelijk van af de markt of van uit de pakhuizen op den spoorwagen kunnen geladen worden en is voor de meeste goederen, met uitzondering van het vee, dubbele lading, eerst op een voertuig, dan op den spoorwagen noodig. En waar brengt de trein dan onze koop waren Aan goede waterwegen aan of nabij de pakhuizen der kooplieden Bijna nergens. Van af het Nieuwediep tot Amsterdam en Botterdam vinden wij het stationsgoederen-bu reau slechts op een enkele plaats nevens een waterweg gele gen en waar de van hier vervoerde goederen ook aankomen, overal is een lastig en kostbaar vervoer naar de plaats van bestemming te verwachten. Het mag dan ook geene verwon dering baren dat de handel bij voorkeur van het vervoer te water gebruik maakt, en dat de bestaande stoombooten en veer-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1869 | | pagina 4