Tweecnzevenligste J aar gang. 1870. No. 13. ZONDAG 27 NI A A IS T. <5>fftciccl ©cbccltc MMv t/roole Voorjaar#- Veemarkt te Alkmaar tcordt gehouden op 33 i nt/sdag 39 April 3 S3 O. Voorjaarskermis te Alkmaar, Politiek (Ppcrzicht. ALKMAARSCHE CO I ANT Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag avond te 7 uren. Prijs per kwartaal O.G&, franco per post f O.SO, afzonderlijke nommers 5 Cents. Brieven franco aan de Uitgevers 11ERMv COSTER ZOON. De Advertentiën kosten van 1—5 regels 0,75, voor elke regel meer 15 Cents; groote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag 1 uur, wordt voor de plaatsing in het eerstvolgend nommer ingestaan; ingezonden berichten een dag vroeger. Hij deze Courant behoort een bijblad. STATEN DER PROVINCIE GEDEPUTEERDE NOORDHOLLAND, Gelet op art. 15 der wet van 7 April 1809 (Staatblad n°. 57) en op het Koninkl. besluit van den O1™ Januarij 1870, n". 5; Gelet op bun besluit van den 9d"> Eebruarij 1870 n». 39 (prov. blad n°. 10); Hebben goedgevonden I. te bepalen, dat de berijk in de hierna te vermelden ge meenten zal plaats hebben als volgt voor de bewoners van den Amsteldijk, de Paden en de Weesper zijde (gemeente Nieuweramstel), te Amsterdam op 2 en 3 Mei in de gemeente Watergraafsmeer op 1 Mei hu u Piemen *5 voor de bewoners van O ver-Ouderkerk (gemeente Nieuwer amstel), aldaar op den 6d«> Mei; in de gemeente Ouderamtel op 9 en 10 Mei voor de bewoners van Amstelveen (gemeente Nieuweramstel) te Amstelveen op 11 Mei; voor de bewoners van den Overtoom (gemeente Aieuwer- amstel) te Amsterdam op 12 en 13 Mei voor de bewoners van den Overtoom (gemeente Sloten) aan dien Overtoom op 14 Mei; voor de bewoners van het dorp Sloten (gemeente Sloten aldaar op 16 Mei; voor ae bewoners van het dorp Sloterdijk (gemeente Sloten) aldaar op 17 Mei in de gemeente Uithoorn op 18 en 19 Mei; n h u Aalsmeer u 20, 21 en 23 Mei Egmond aan Zee (mede voor de ingezetenen van Egmond binnen, welke gemeente met Egmond aan Zee voor den herijk wordt zamengevoegd) op den 124"1 April des voorin van 912 en des nam. van 15 ure; in de gemeente Schermerhorn (mede voor de ingezetenen van Zuid- en Noordschermer, welke gemeente met Schermer horn wordt zamengevoegd) op den 13d=" April des voorm, van 8—12 en des nam. van 16 ure; in de gemeente Zuidscharwoude (mede voor de ingezetenen van NoordscharwoudeOudkarspel en Broek op langedijk welke gemeenten met Zuidscharwoude worden zamengevoegd) op de volgende dagen voor de ingezetenen van Zuid- en van Noordscharwoude op 14 April des voorm. van 912 en des nam. van 15 ure voor de ingezetenen van Oudkarspel en Broek op Langedijk op 15 April des voorm. van 9—12 en des nam. van 1—5 ure; in de gemeente Uitgeest (mede voor de ingezetenen van Heemskerk en Castricum, welke gemeenten men Uitgeest worden zamengevoegd) op 19 April des voorm. van 9—12 en des nam. van 14 ure en op 20 April des voorm. van 9—12 ure; in de gemeente Beverwijk (mede voor de ingezetenen van W ijk aan Zee en Duin, welke gemeente met Beverwijk wordt zamengevoegd) op 20 April des nam. van 25 ure en op 21 April des voorm. van 9—12 en des nam. van 14 ure; in de gemeente Leizen op 22 April des voorm. van 9 12 en des nam. van 14 ure in de gemeente Spaarndam op 23 April des voorm. van 91 ure in de gemeente Haarlem (mede voor de ingezetenen van Schoten en Raarlemmerliede en Spaarmcoudewelke gemeenten met Haarlem worden zamengevoegd) van 2 Mei tot en met 18 Junij, op alle werkdagen van des voorm. 912 en van des nam. 1 4 ure en wel van 2 Mei tot en met 28 Mei voor alle gewigten van de ingezetenen van Haarlem, en van 30 Mei tot en met 18 Juni voor alle lengte- en inhoudsmaten van de ingezetenen van Haarlem en tevens voor alle maten en gewigten van de ingezetenen der bij Haarlem gevoegde gemeenten in de gemeente Avenhorn op 20 April van des voorm. 8 tot des nam. 1 en van des nam. 25 ure (tevens voor de ingezetenen van Beets, Oudendijk en Ursem) en op 21 April van des voorm. 8 tot des nam. 2 ure (tevens voor de inge zetenen van Berkhout), wordende de gemeenten Beets, Ouden dijk, Ursem en Berkhout, voor den herijk met de gemeente Avenhorn zamengevoegd; te Schagerbrug (gemeente Zijpe) op 25 April van des voorm. 912 ure voor de bewoners van den Anna-Patdownapolder (gemeente Zijpe) en van des nam. 14 ure voor de bewoners van Burgerbrug (gemeente Zijpe); op 26 April des morgens van 812 ure voor de bewoners van St. Maartensbrug (ge meente Zijpe) en des nam. van 14 ure voor de bewoners van het Zand (gemeente Zijpe); op 27 April van des morgens 8 tot des nam. 3 ure voor de bewoners van Oude Sluis (ge meente Zijpe) en voor de ingezetenen der gemeente Wierin- gerwaardop 28 April van 's morgens 812 ure voor de Oewoners van Schagerbrug (gemeente Zijpe) en van 's nam. 13 ure voor de ingezetenen van Callantsoog wordende de gemeenten Wieringerwaard en Callantsoog voor den herijk met de gemeente Zijpe zamengevoegd; in de gemeente Schagen op 29 April des voorm. van 8—12 en des nam. van 1—4 ure en op 30 April des voorm. van 810 ure voor de ingezetenen van Schagen eu op 30 April van des voorm. 10 tot des nam. 1 ure, voor de ingezetenen van St. Maarten, welke gemeente met Schagen wordt zamen gevoegd in de gemeente Barsingerhorn op 2 Mei van des voorm. 9—12 en van des nam. 14 ure en op 3 Mei des voorm. van 8—12 ure; in de gemeente Winkel op 4 Mei, van des voorm o tot des nam. 2 ure; in de gemeente Nieuwe Niedorp op 5 Mei, des voorm. van 812 ure voor de ingezetenen van Nieuwe Niedorp en op 5 Mei des nam. van 1—4 ure voor de ingezetenen van Oude Niedorp, welke gemeente met Nieuwe Niedorp wordt zamen- gevoegd j in Se gemeente Harenkarspel en wel te Dirkshorn op 6 Mei van des voorm. 9 tot des nam. 2 ure; in de gemeente Warmenhuizen op 7 Mei des voorm. van 12 ure; in de gemeente Hoogwoud op 9 Mei van des voorm. J tot nam i en 's nam. van 25 ure (mede voor de ingezetenen van OpmeerSpanbroek en Obdam) en op 10 Mei van des voorm. 8 tot des nam. 1 ure (mede voor de ingezetenen van Hensbroek); wordende de gemeenten Opmeer, Spanbroek, Obdam en Hensbroek met de gemeente Hoogwoud zamengevoegd in de gemeente Wognum (mede voor de ingezetenen v Sijbekarspel en Nibbikswondwelke gemeenten met W ognum worden zamengevoegd) op 11 Mei van des voorm. 2 ure 8 tot des I en in de gemeente Blokker (mede voor de ingezetenen van Ik estwoud, welke gemeente met Blokker wordt zamengevoegd) op 12 Mei, van 's morgens 8 tot 's nam. 1 ure; in de gemeente Twisk op 17 Mei van 's morgens 8 tot nam. 3, (mede, van 8 tot 12 ure, voor de ingezetenen van Abbekerk en Midwoudwelke gemeenten met Twisk worden zamengevoegd); in de gemeente Medemblik op 18 en 19 Mei, des morgens n 812 en des nam. van 25 ure c*n op 20 Mei des voorm. van 912 ure (mede voor de ingezetenen van Opperdoes, wordende die gemeente met Medemblik zamengevoegd); in de gemeente Wervershoof (mede voor de bewoners van het aangrenzende gedeelte van Andijk, welke gemeente voor dat gedeelte met W ervershoof wordt zamengevoegd) op 21 Mei van des voorm. 8 tot des nam. 2 ure in de gemeente Grootebroek op 23 Mei van s morgeus tot 's nam. 1 en des nam. van 25 ure (mede voor de in gezetenen van Bovenkarspel) en op 21 Mei van s morgens 8 tot 's nam. 1 ure (mede voor de ingezetenen van Hoog- karspel); wordende de gemeenten Bovenkarspel en Hoogkarspel met de gemeente Grootebroek zamengevoegd; in de gemeente Enkhuizen, op 30 en 3l Mei en 1 Junij des morgens van 912 en des nam. van 25 ure (mede voor de bewoners van het aangrenzende gedeelte van Andijk welke gemeente voor dat gedeelte met Enkhuizen wordt za mengevoegd) en op 2 Junij des voorm. van 9 12 ure in de gemeente Venhuizen op 3 Junij vau des voorm. 8 tot des nam. 1 ure in de gemeente Schellinkhout (mede voor de ingezetenen van Wijdenes, welke gemeente met Schellinkhout wordt za mengevoegd) op 8 Junij des voorm. vau 811 ure; iu de gemeente Zwaag op 8 Junij des nam. van 2 j 5 ure; II. De besturen der hiervoren genoemde gemeenten uitte noodigen, hunne ingezetenen met het bepaalde sub. I, voor zooveel hunne gemeente betreftbekend te maken en om voorts te zorgen, dat de belanghebbenden aan het tijdstip van den herijk "tijdig worden herinnerd en alzoo aan hunne verplif tingen behoorlijk kunnen voldoen. Gegeven te Haarlem, den J3®" Maart 1870. Gedeputeerde Staten voornoemd R O E L L, Voorzitter. van Vladeracken, Griffier. op Woensdag 20 April 1S70. KOSTELOOZE HERIJK VAN MATEN, GEWIGTEN en WEEG WERKTUIGEN, in het IJk-kantoor te Alkmaar, van 14 Maart tot en met 9 April 1870, op alle werkdagen, van des voormiddags 9 tot 12 uur en van des namiddags 1 tot 4 uur, Vrijdag en Zaturdag alleen voor de buitengemeenten. BU RGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter kennis der ingezetenendat het primitief kohier der plaatselijke directe belasting, voor de dienst van 18/0, heden door hen voorloopig is vastgesteld en ter gemeente secretarie ter lezing ligt tot en met 5 April 1870, gedurende welken tijd bezwaarschriften daartegen op ongezegeld papier kunnen worden ingediend bij den gemeenteraad. Burgemeester en Wethouders vccrr.cemd, AlkmaarA. MACLAINE BON T. 22 Maart 1870. De Secretaris NUHOUT van der VEEN. De COMMISSARIS van POLITIE te ALKMAAR acht zich verpligt te waarschuwen tegen twee personenthans in deze provincie rondreizende, de eene zich voordoende als koopman, sprekende gebroken Duitsck, zijnde kort van ge stalte mager en bleekdragende een baard onder de kin op- loopende in een knevelde ander als knecht van den koopman zijnde eenigzins langer van gestalte, zwart van haar en uit- zïgt, dragende een knevel. Deze personen melden zich aan en doen allerlei leugenach tige verhalen, zij bieden alsdan tegen spotprijzen karpetten, tafelkleeden, katoenen stoffen en linnen aan, zeggende de ver kochte kleeden den volgenden dag te zullen leveren en over den koopprijs te zullen disponeren; later blijkt, dat men bij den koop van het linnen, hetwelk zij bij zich hebben en waarvan de levering en betaling onmiddelijk plaats vindt, veel minder ellewaar heeftdan waarvoor is betaalden dat bet gekochte linnen in het midden katoen bevat. De begeerte om aan bet Keizerrijk duurzaamheid te ver zekeren en den Branschen troon als een onbetwist erfdeel na te laten aan zijn zoon, zal wel voor bet grootste gedeelte de beweegreden zijn, waardoor Napoleon III tot de belang rijke hervormingen genoopt wordt die thans de aandacht in en buiten Erankrijk bezig houden. De Keizer is te verstandig om niet te begrijpen, dat de tegenwoordige toestand onhoud baar is. Nog bij zijn leven moet hij trachten Erankrijk met bet Keizerrijk te verzoenen, opdat hij althans eenige hoop moge voeden dat zijn werk hem zal overleven, en dat zijn opvolger niet, gelijk de zoon des eersten Keizersde denk beeldige Napoleon II, alleen in naam een Napoleon IV zal zijn. "l)at bet hem mot de toegezegde hervormingen ernst is, bewijst "op nieuw de brief dien bij den 21 Maart 1.1. aan den Minister Ollivier schreef. In dezen merkwaardigen brief verklaart de Keizer, dat het oogenblik is gekomen om de hervormingen in te voeren die door het constitutioneeleregeeriugsstelsel gevorderd worden, dat die hervormingen in de eerste plaats de grondwet en de voorrechten van den Senaat moeten treffen. De be staande grondwet van 1852 zegt bij moest vóór alles aan de Regeering het middel geven om bet gezag en de orde te herstellen; maar daarmee was zij niet volmaakt. Zij moest wel voor volmaking vatbaar, en dus onvolmaakt blijven, zoolang de toestand des lands niet toeliet de open bare vrijheden op een hechten grondslag te vestigen. Thans aldus vervolgt de Keizer nu eer. constitutioneel regeerings- stelsel in het leven is geroepen, is bet noodig alles bij de wet te regelen wat eigenaardig tot bet gebied der wetgeving behoort aan de jongste hervormiugen een blijvend karakter te geven, de grondwet zoo te hervormen dat zij boven allen strijd en alle verschil van meening is verheven, den Senaat uit te noodigen tot krachtige medewerking aan het nieuwe regeeringsstelsel. Daarom verzoekt eindelijk de Keizer zijn Ministers hem een ontwerp van een Senaatsbesluit aan te bieden, waarbij nvoor altijd" de grondwettige bepalingen worden vastgesteld die voortvloeien uit de volksstemming van 1852 de wetge vende macht tusschen de beide Kamers verdeeld, en aan het volk zijn aandeel in de constitueerende macht teruggegeven wordt waarvan bet afstand had gedaan. Men ziet, bet is geen kleinigheid geen onbeduidende wij ziging die de Keizer wenscht, maar een diep ingrijpende her vorming, een geheele omkeering in 's lands regeeringsstelsel. Merkwaardig i"s het, dat de Keizer het wil doen voor komen, alsof het constitutioneel stelsel een uitvloeisel is van de volks stemming van 1852, een plant waarvan de kiem reeds besloten lag in die stemmingwaarbij het volk verklaarde goed te vinden dat alle macht hem in banden werd gegeven, de geleidelijke ontwikkeling van een toen reeds met ruim zeven mil- lioen stemmen aangenomen beginsel. Verklaarbaar is het dat de Keizer aau die voorstelling hechtbij kan moeilijk erkennen, dat het tot nog toe door hem gevolgde stelsel on houdbaar is geblekendoch niet velen zullen er gevonden worden die zijn voorstelling zonder bedenking aannemen De meest verdedigbare voorstelling van de zaak ligt nog in deze redeneering in den brief des Keizers voorkomendein 1852 beeft het volk afstand gedaan van zijn aandeel in de regeling van bet staatsgezag, om mij in de gelegenheid te stellen de orde en het gezag der wet te herstellen en o vaste grondslagen te vestigen. Thans, nu dit werk behoorlij is verricht, geef ik aan bet volk zijn rechtmatig aandeel terug, opdat de openbare vrijheden het gebouw mogen kroonen. De grondwetde wetgeving en den Senaat moeten de her vormingen in de eerste plaats gelden. Volgens de grondwet van 14 Januari 1852 wordeu de wetten ontworpen door den Staatsraad, waarvan de leden door den President (later Keizer) worden benoemd en ontslagen. Die wetsontwerpen worden vervolgens onderworpen aan de goedkeuring van den Senaat en bet Wetgevend Lichaam, waar zij verdedigd worden niet door de Ministersmaar door leden van den Staatsraad daartoe door den President (Keizer) aangewezen. De leden van het Wetgevend Lichaam wordeu door bet volk gekozen, maar de invloed van deze vergadering is al tamelijk onbe duidend. Zij beraadslaagt en stemt over de wetsontwerpen en belastingen. Wordt een wijziging in bet ontwerp voor- esteld, en wordt die wijziging goedgekeurd door de leden ie de commissie tot onderzoek van de wetsontwerpen uit maken, dan zendt de voorzitter dit amendement, zonder dat er verder over gesproken mag worden, naar den Staatsraad en deze beslist of het in behandeling zal komen of niet. Er mogen geen adressen of verzoekschriften aan bet Wetgevend Lichaam worden gezonden. Hoe beperkt de invloed van deze verga dering ook moge zijn, heeft de Regeering door bet stellen en aanbevelen van regeeringscandidaten en door de velerlei mid delen waarmee zij hunne verkiezing bevordert en die van andere candidaten bestrijdt en tegenwerktsteeds al bare krachten ingespannen om zich een verpletterende meerder heid te verzekeren. De Senaat daarentegen is bet machthebbend lichaam bij uitnemendheid. Hij is de beschermer der grondwet. Geen wet mag worden afgekondigd zonder zijn bekrachtiging. In vereeniging met den President (Keizer) stelt hij de constituties der Koloniën en van Algiers vast, regelt alles wat niet bij de grondwet geregeld is en regeling behoeft, en doet uit spraak over bepalingen van de grondwet waarover verschil van gevoelen bestaat. Hij kan zelfs in overeenstemming met de Regeering veranderingen in de grondwet brengen. Wan neer die veranderingen echter afwijkingen bevatten van de beginselen der proclamatie van 2 December 1851 bij gele genheid van den staatsgreep uitgevaardigd en door de daarop gevolgde volksstemming bekrachtigdmoeten zij op nieuw aan een volksstemming worden onderworpen. Zoo werd dan ook bet Senaatsbesluit van 19 October 1852, waarbij de President tot Keizer werd verbeven, door een volksstemming met bijna acht millioen stemmen bekrachtigd. Deze bepaling van de grondwet omtrent de volksstemming alleen is reeds voldoende om te verklaren, waarom de Keizer verkondigt, dat bet constitutioneele stelsel in overeenstemming is met de volksstemming van 1852, en een Senaatsbesluit wenscht waarbij de grondbepalingen uit die stemming voortvloeiende voor goed worden vastgesteld. Door dit aan te nemen heeft bij met den Senaat alleen te doen, terwijl bij een andere beschouwing de nieuwe grondwettige bepalingen de goed keuring des volks zouden behoeven. En deze alvermogende Senaat bestaat uit de r ransene Kardinalen, Maarschalken en Admiralen en uit die burgers die de Keizer oorbaar acht tot de waardigheid van Senateur te verheffen." Eenmaal benoemd, hebben zij echter zekere onafhankelijkheid, want zij worden voor het leven benoemd en zijn onafzetbaar; maar terwijl zij evenmin als de leden van het Wetgevend Lichaam eenige jaarwedde of gel delijke schadeloosstelling genieten, kan echter de Keizer aan Senatoren, naar gelang van de door ben be wezen diensten en den staat van bun fortuin, lersoonlijke schenkingen toekennen die niet lovende dertigduizend francs mogen gaan. Van die bevoegdheid beeft de Keizer nog al eens gebruik gemaakt, zoodat het niet onverklaarbaar is, dat vele Senatoren zich gaarne verdienstelijk, dat is: in de oogen des Kei zers verdienstelijk maken. Het is niet te verwachtendat de Senaat onwillig zal be vonden worden om te besluiten wat de Keizerlijke Regeering verlangt, en bij gevolg kan weldra een nieuwe Eransclie staatsregeling worden te gemoet gezien. Daarmede, meent de Keizer, zal het werk voltooid zijn; alles zal voor goed, zal onveranderlijk geregeld worden. Nu, dat zal de toekomst leeren. Is eenmaal de nieuwe toestand aangenomen en het nieuwe stelsel in werking, dan zal moeten wegvallen of ge wijzigd worden wat er mee in strijd is. De Keizer zelf, al heet bij Napoleon, zal het niet kunnen en niet willen in stand houden. Nu reeds kondigt de Keizer aan. dat de wetgevende macht tusschen de beide Kamers verdeeld, en vele van de bijzondere rechten en bevoegdheden van den Senaat afgeschaft bebooren te worden. Maar met recht wordt ook nu reeds de vraag gedaan, of een Senaatsamenge steld uit de Kardinalen, Maarschalken en Admiralen van Erankrijk en uit door den Keizer benoemde leden, zelf wel past in bet nieuwe stelsel, en of een Wetgevend Lichaam, gekozen onder de oude bedeeling der regeeringscandidaten, wel geschikt is te achten tot inwijding van bet nieuwe tijd perk der vestiging van de //openbare vrijheden." Over de veranderingen in de grondwet lieeft bet Wetgevend Lichaam echter niet te oordeelen; en worden de leden uit het tijd perk der herstelling vau de orde en bet gezag onwillig be vonden om tot de bekrooning van het gebouw over te gaan, welnu, het Ministerie heeft bet reeds gezegd, dan zou er tot ontbinding moeten worden overgegaan, en dan zou zeker de kans van herkiezing voor de vroegere regeeringscandida ten uiterst gering zijn. Arma regeeringscandidaten! Een handeling van het nieuwe Eransche Ministerie die zeer de aandacht heeft getrokken, is de poging, bet aanzoek, de onderhandeling of boe men het noemen wil, om vooreen vertegenwoordiger van de Eransche Regeering toegang te verkrijgen op het Concilie. Van verschillende zijden beeft men die handelwijze afgekeurd. Voor de Kerk werd volkomen vrijheid geëisebten voor den Staat werd elke inmenging in de aangelegenheden der Kerk gevaarlijk geacht en in strijd met bet zelfstandig en onzijdig standpunt dat hem be taamt. En te recht. Zoo behoort bet te zijn, en in elk land waar de sebeiding tusschen Kerk en Staat is tot stand gekomen, is geen andere houding denkbaar. Maar in Erankrijk bestaat een geheel andere toestand. Daar zijn Kerk en Staat niet gescheiden, daar bestaat nog bet oude huwelijk, waarvan de voorwaarden zijn geregeld bij het Concordaat van 1802. Daar bestaat tusschen Kerk en Staat een verdragen is liet nu zoo dwaas geredeneerdwanneer de Eransclie regeering verklaartik wil zelfs geen poging doen om de vrijheid der Kerk te belemmeren, maar ik wil alleen waarschuwendat sommige besluiten die de Kerk schjjnt te willen nemenvan dien aard zijn, dat onze overeenkomst onhoudbaar wordt althans dat onze verhouding onvermijdelijk moet veranderen? Men bedenke, dat de Eransche Bisschoppen door de Regee ring worden benoemd, onder bekrachtiging van den H. Stoel, dat de jaarwedde der geestelijken uit de staatskas bij wet telijke bepalingen is geregeld, dat machtiging van de regeeriug vereiseht wordt voor de afkondiging van kerkelijke bullen en andere aanschrijvingen, dat er bij bet Concordaat een bepaald gebed is voorgeschreven dat bij het einde van de dienst voor het hoofd van den staat zal worden opgezonden, dat de geestelijken bij de aanvaarding hunner bediening iu banden van regeeringspersonen gehoorzaamheid en trouw zweren aan liet gouvernement door de grondwet voorge schreven, en dat zij mededeeling aan het gouvernement zullen doen van elke onderneming ten nadeele van den staat die ter hunner kennisse mocht komen, enz. Waar zulke ver dragen bestaan, deels ten gunste van de Kerk, deels ten gunste van den Staat, is de Kerk niet vrij, en de Staat ten baren opzichte evenmin; daar komen zij zoo dikwijls met elkander in aanrakingen is meermalen zooveel onderling overleg noodig, dat bet niemand kan bevreemdenwanneer eene der partijen de andere wil waarschuwen tegen sommige besluiten, die niet zonder invloed zouden kunnen blijven op de onder linge verhouding. Een andere vraag is het, of de waarschuwing van de rran- sclie Regeering noodig was. Immers de Katholieke Kerkvoog den in Concilie vergaderd zijn alleszins in staat de strekking der door hen te nemen besluiten en den invloed daarvan op de verschillende betrekkingen van de Kerk met sommige Sta ten te doorzien; en wanneer zij antwoorden dat de belangen der kerk veilig aan hen kunnen worden toevertrouwden dat zij ook zonder waarschuwing geen gevaar loopen die bij hunne beraadslagingen en besluiten uit het oog te verliezenzal wel niemand op dit antwoord iets kunnen afdingen. Maar waartegen wilde dan de Eransche Regeenng waar schuwen? Tegen de afkondiging van 's Pausen onfeilbaar heid? Dit zou zeker een zeer ongepaste inmenging zijn, want wat beeft die Regeering te maken met vraagst ukken van kerkleer en geloof rH) schijnt dan ook alleen toegang tot liet Concilie gewensebt te hebben om inlichtingen te geven omtrent de betrekking tusschen Kerk en Staat, wanneer bet Concilie een onfeilbaarheid van den Paus wilde aannnemendie zich niet bepaalt tot liet terrein van geloof en zedeleer, maar zich uit strekt tot de vele maalscliappelijke vraagstukken waaromtrent de Syllabus uitspraak doet, of wel die vraagstukken zelf wilde behandelen en beslissen. En hiervan is immers sprake. Althans de Tijd van 22 Maart meent, dat de Syllabus, een-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1870 | | pagina 1