1870.
Tweeenzeventigste J aargang.
No. 25.
ZO ND AG
19 J D M I.
#fftctccl (Ocbccltc.
ÏIcl
argument
van Tartufe.
S&tckclijfiscftc Berichten.
H el gi e.
Pruisen.
Dreinen.
Deiereu.
Oostenrtjk-Dongarjje.
Zwitserland.
Italic.
kerkelijke Staal.
Spanje.
A 1 kflAA It s C II1 IIO I' li t T.
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag
avond te 7 uren. Prijs per kwartaal O,GS, franco per post f O.SO,
afzonderlijke nommers S Cents.
Brieven franco aan de Uitgevers HERM». COSTER, ZOON.
De Advertentiën kosten van 15 regels 0,75, voor elke regel meer 15
Cents; groote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag
1 Uur, wordt voor de plaatsing in het eerstvolgend nommer ingestaan;
ingezonden berichten een dag vroeger.
De COMMISSARIS des KONINGS in de provincie
NOORD-HOLLAND
Brengt ter kennis van belanghebbendendat door de ver
nieuwing van de brug bij de Texelsche barrière te Alkmaar,
gelegen in den Rijks grooten weg naar bet Nieuwediep
de PASSAGE over en door die brug GESTREMD zal zijn,
van af heden den 13 Junij tot nadere aaukondiging.
De gemeenschap voor voetgangers zal kunnen plaats heb
ber. over een loopbrug over de stads singelgracht.
Het verkeer voor rijtuigen zal kunnen geschieden door de
Bergerpoort te Alkmaar eu verder langs den stationsweg of
den stadssingel. De Commissaris des Rollings voorn.
Haarlem 13 Junij 1870. RöELL.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter kennis van de belanghebbenden: dat de loting
en naloting voor de schutterij zullen plaats hebben op Don
derdag 30 Junij aanstaande's namiddags ten 0 ureten
raadhuize der gemeente Alkmaar.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
AlkmaarA. MACLAINE PONT.
17 Junij 1870. De Secretaris,
NUHOUT VAN DER VEEN.
W. J. A. BRONS, gepasporteerd provoost bij de marine,
wordt in zijn belang verzocht zich ter Secretarie aantemelden.
VERGADERING van den RAAD der gemeente ALK
MAAR, op Maandag, den 20 Junij 1870, des namiddags
ten 1 uur. Namens den V oorzitter van den Raad,
NUHOUT van der VEEN.
De KAMER van KOOPHANDEL en FABRIEKEN te
ALKMAAR maakt bekend, dat, van Maandag 20 tot
Zaturdag 25 Junij e.k., van 's voormiddags 10 tot 's na
middags 2 ure, in haar gewoon lokaal op het Stadhuis, ter
lezing zullen liggen:
1. Statistiek van het Koningrijk der Nederlanden, behelzende
de staten van de in-, uit- en doorgevoerde voornaamste
handelsartikelen gedurende de maand April 1870.
2. Verzameling van konsulaire berigten en verslagen over
nijverheid, handel en scheepvaart, deel III. 6 en 7.
Verslag van den President en verslag van de Commis
sarissen der Nederlandsche Bank over het dienstjaar 1SG9
1870, uitgebragt in de vergadering van aandeelhouders
op 18 Mei 1870.
Lijst van de Nederlandsche oorlog- en koopvaardijschepen
met hunnen onderscheidingsseinen uit het algemeen sein
boek, bijgewerkt tot 1 April 1870.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken voornoemd
Alkmaar, F. M. AGHINA, F oorzitter.
18 J-ukij i870. J. P. KRAAKMAN, Secretaris.
3.
4.
POSTERIJEN.
De DIRECTEUR van het POSTKANTOOR te ALK
MAAR brengt ter kenmsse van belanghebbenden, dat er eene
IJZEREN BRIEVENBUS geplaatst is, aan de CHOOR-
STRAAT, aan de oostzijde der woning van den Koster der
Groote Kerk. De Directeur voornoemd,
GOUWE.
Lijst van brieven, waarvan de geadresseerden onbekend zijn,
verzonden gedurende de 2f. helft der maand Mei 1870.
Mr. W. II. van CAPELLE, P. L. ZEEMAN, Amster
dam; W. POS, 's Hage; P. van LIENEN, Groet; C. KNAAP,
II. MEIJER, Ileilo; 1). van den HENSEL, liellevoetsluis;
HARMSEN, Nieuwediep; IMMETJE DOERS, Lagediik;
Wed. G. KROON, J. ROOD, Scliagen; BALTUSSeher-
merhorn; P. A. KEIIL, Tiel; G. J. van LEEUWEN,
Utrecht; Mej. M. KALLUF, Zwolle; Wed. W. OOSTIN-
DIEP. RIETVELDT, Zijpe.
Van de hulpkantoren
De RijpS. I. MES, Schagen.
Schoorldam: J. de VRIES, Alkmaar; Wed. van ZIJL,
Amsterdam.
//Ghy yvert krachtigh voor
De glori van Godts naemdoch zonder t' overwegen
Dat Godt, bot puntwaerin zijn hoogheit is gelegen
Veel beter kent dan wy; dies staeck uw onderzoeck."
Vondel. (Lucifer.)
•/Des intéréts du ciel pourquoi vous chargez-vous
Pour punir le coupable a-t.-il besoin dc nous
Laisscz-lui, laissez-lui le soin de ses vengeances."
Molière (le Tartufe).
Tartufe is er in geslaagd, den scherpzienden zoon van zijn
onergdenkenden vriend uit het ouderlijk huis te doen ver
drijven, hem te doen onterven en vloeken. Een oom van
den verdreven jongeling verzoekt den vromen man de hem
aangedane beleediging te vergeven en de verzoening tus-
schen vader en zoon te bewerken. Wat mij betreft" niets
liever dan dat antwoordt Tartute, - ik wil hem gaarne
vergeven; maar het belang des hemels is er mee gemoeid.
De hemel zou er niet in bewilligen. Op denzelfden grond
hooren wij thans velen zich tegen de afschaffing der dood
straf verklaren; onder anderen den heer van Loon in de
Tweede Kamer.
//De mensch is naar het beeld Gods geschapen zei
deze Nederlandsche volksvertegenwoordiger. God heeft
daarom gezegddat het bloed van den mensch door deu
menseh zelf moet vergoten wordenomdat dc mensch naar
het beeld Gods geschapen is." Verder: //Degeen die rnen-
schenbloed doet vloeien, vergiet het bloed van den beeld
drager Gods. De majesteit Gods wordt geschonden in den
persoon van zijn beelddrager. Bij de eerste instelling der
maatschappij is als regel gestelddat God verzaakt, wordt
wanneer in Zijn beeld zijne majesteit wordt geschonden."
Alweder verder: //De grondslag van den Staat is gerech
tigheid omdat de mensch gevormd is naar Gods beelden
God bij uitnemendheid gerechtigheid is: gerechtigheid en
waarheid zijn volgens dc llciüge Schrift de grondslagen van
Gods troon; en als de mensch in waarheid de beelddrager
Gods is, dan moet ook in den mensch, hoe ellendig en on
kenbaar geworden door den val, iets van die gerechtigheid
Gods gevonden worden. Het eerst en duidelijkst ziet men
dat in het zoo dikwerf besproken en gehoonde woord van den
talio. De wet van den talio is de eerstewel ruwemaar toch
ware openbaring van die gerechtigheid Gods in den mensch,
van die wet die God in den mensch geschreven heeft, dat
wat hij doet aan een ander het billijk is dat dit hem ook
wordt gedaan." //De voorbeelden zijn talloos zegt de
heer van Loon in het vervolg van zijn rede datwaar
het volk gruwelen ziet plegenhet de partij genomen heeft
van onschuldig vermoorden of verdruktenen zich verzet
tegen den machtigen verdrukker, terwijl het dan alleen ge
noegdoening zag, wanneer aan dien laf hartigen beleediger of
moordenaar hetzelfde gedaan werd wat hij gedaan had.
In dat opzicht heeft het volk geen genoegen in wraak, maar
eischt het rechtvaardigheid." //Wanneer de overheid het
zwaard gebruikt, doet zij dit als Gods dienaresse." Als
eindelijk de heer van Loon de tegenwerping behandeltdat
de doodstraf den tijd der bekeering plotseling afsnijdt, roept
hij uit: //Jadat zou een argument zijn, indien de dood
straf een door de menschen uitgevonden straf ware; maar
zoodra het God zelf is, die hare toepassing gebiedt, is hot
een argument dat vervalt."
Ad majorem Dei gloriam Tot grootere eere Gods. Wat
al gruwelen zijn ouder die leus bedreveu! Hoevelen hebben
met een gerust geweten tegen hunne broederen gewoedin
de heilige overtuiging dat zij een Gode welbehaaglijk werk
verrichttenOmdat hij de goden des lands verachtte, werd
Socrates tot den giftbeker veroordeeld. Hij heeft God ge
lasterd wat hebben wij nog getuigen noodig? riep Rajafas,
de hoogepriesteren verscheurde zijn kleederen, en Jezus
werd gekruisigd. Allah eiseht van de geloovigen de verbrei
ding der ware leer door het zwaard, leerde Mahomeden het
zwaard keerde niet in de scheede, voor de halve wereld
hem had erkend als den laatsten en waren profeet. Ter eere
Gods en omdat het zijn heilige wil werd geacht, hebben de
Christenen Jodeu en Moren mishandeld en verbrand, en te
gen elkander gewoed als verscheurende dieren. Als het mensche-
lijk gevoel in verzet wilde komen, werd het totzwijgen gebracht
door de machtspreuk: het is Gods wil; gij handelt als dienaar
Gods, Hij eischt het. Als het rechtsgevoel zich verhief tegen de
willekeurige beschikking van een enkelen gebieder over het
leven en de goederen van millioenen onderdanenen naar
den oorsprong vroeg van zulk een buitensporige machtwas
het antwoord alweer een beroep op een goddelijke beschik
king de Koning heersoht bij de gratie Gods. En nu in
naam van Christendom en beschaving de afschaffing der dood'
straf wordt verlangdroepen Christen-leeraars en Christen
staatslieden uitde overheid mag als Gods dienaresse het
zwaard niet afleggen. De mensch is beelddrager Godsen
daarom eischt God zelf dat van hem die 's menschen bloed
vergiet, ook het bloed vergoten wordt. Wanneer zal de
tijd komen, dat men den hemel zeiven voor zijn eer zal laten
zorgen Wanneer zal men tarwe en onkruid gezamenlijk
laten opwassen tot den dag des oogsteseu alleen op onder
linge bescherming van personen en goederen bedacht zijn
Wat te zeggen van 's heeren van Loon's beschouwing over
den talio, de wedervergelding? In die wet, die wil dat den
overtreder hetzelfde kwaad wordt aangedaan dat hij zijn
slachtoffer heeft gedaandie oog om oog en tand om tand
eiseht, ziet deze vertegenwoordiger de eerste, wel ruwe,
maar toch ware toch ware openbaring van de gerechtig
heid Gods in den mensch. Een eerst en ruw besef van reciit
kan die onverbiddelijke wedervergelding geëisclit hebben;
bij half beschaafde volkenbij de menschheid in haar eerste
ontwikkeling is die eisch zeer verklaarbaarnatuurlijk zelfs.
//Gij hebt gehoord dat den ouden gezegd isoog om
oogtand om tandstaat ergens geschreven den ou
den begrijpelijk is het dan ookdat de heer van Loon in
dien eisch een eerste en ruwe openbaring van de gerech
tigheid Gods in den mensch ziet; maar hoe hij die openba
ring nog de ware blijft noemen, is minder begrijpelijk.
Sluit het denkbeeld van een eerste en ruwe openbaring
niet reeds liet denkbeeld van ware openbaring uit
lloe ellendig eu onkenbaar de mensch oorspronkelijk het
beeld Godsdoor de zonde ook geworden is zegt de heer
van Loon, toch wordt in zijn ziel iets van de gerechtigheid
Gods gevonden. Meermalen openbaart zich dat gevoel bij
het volk, wanneer het gruwelen ziet plegen, en alleen ge
noegdoening vindt door den bedrijver daarvan hetzelfde
kwaad aan te doen dat hij een ander heeft gedaan. Inder
daad is dit verschijnsel bij het weinig beschaafde deel des
volks niet zeldzaam. Maar zou dit toegeven aan het eerste
krachtige gevoel van verontwaardigingbij het zien plegen
van gruwelendit handelen in driftdikwijls in ware woede,
werkelijk iets gemeens hebben met de gerechtigheid Gods
kox populi vox Dei is een spreuk die in den regel door
mannen van de richting van den heer van Loon niet zoo
gaaf wordt aangenomen. Vreemd is het daaromdat hij
juist in deze zaak zoo genegen is de volksstem als een
stemme Gods aan te merken. Toch ziet men het meer ge
beuren, dat bij de verdediging van een geliefde stelling een
anders getrouw bewaard beginsel uit het oog wordt verloren.
Of heeft dezer dagen de Tijd, in den regel zoo fier op de
hiërarchie in de Katholieke Kerk en vol bewondering voor
liet onbetwist gezag der herders en de volgzaamheid der
leekenniet gewezen op dc adressen van lagere geestelijken
en zelfs van leeken ten voordeele der onfeilbaarverklaring
in tegenspraak met de meening hunner Bisschoppenals op
een heuglijk verschijnsel?
Laat ons met dat rechtvaardigheidsgevoel van het volk
voorzichtig wezen. Laat ons vooral niet te spoedig daarin
iets goddelijks of zelfs maar christelijks willen zien. In den
regel is het volk niet alleen de lagere volksklassemaar
geheel het volk, of laat ik liever zeggen de maatschappij -hard,
liefdeloos, onverzoenlijk, onverdraagzaam en weinig vergevens
gezind in haar oordeel over de gedragingen van anderen. Het
ergste wordt gewoonlijk het eerst geloofd, en bij onmiskenbaar
goede daden ziet men steeds naar min edele drijfveeren
of lage bijoogmerken zoeken. Het is verbazendmet hoe
weinig vrucht de gelijkenis van den splinter en den balk ge
durende ruim achttien eeuwen onder Christenen is gepredikt,
en hoe weinig er te bespeuren is van die liefde, die lank
moedig en goedertieren is, die niet benijdt, zich niet ver
bittert, het kwade niet toerekent, alles bedekt, alles gelooft,
alles hoopt, alles verdraagt. Eu aan dit zeker niet godde
lijke en zeer weinig christelijke in de onderlinge verhouding
der Christenen heeft ditmaal stellig de godsdienstlooze lagere
school evenmin schuld als de dito middelbare.
Maar niet alleen onder de Orthodox-Protestantenook
onder de Ultramoutaansch-Katholieken worden er gevonden,
in wier ooren die vergelding begeerende, bloed eischeude,
de doodstraf verlangende stem der volksmenigte iets heiligs,
iets goddelijks heeft. Zoo vond de heer Albcrdingk Thijm het
ongepastdat professor Moltzer vóór nu bijna twee jaren op
het tiende Nederlandsch letterkundig congres in deu Haag
de dagen waarin meuschen om het geloof op den brandstapel
werden gebracht, vervloekte of rampzalige of barbaarsche
dagen heeft genoemd. //Filozofen uit zulke school schreef
hij daarom na afloop van dat congres in een open brief aan
deu Voorzitter Filozofen uit zulke school begrijpen niet,
dat er in de uitspraak van het volksgemoedgebiedend dat
liet zwaard der justitie gezwaaid worde, en heterodoxe stel
lingen wrakendalsof ze niet slechts het zaad der misdaad
inhieldenmaar alsof de misdaad hare giftvrucht reeds ge
dragen had, dat zich daarin eene mystische daad vol
trekt, hoog verheven boven de bevatting hunner huisvader
lijke sentimentaliteit."
Als het sentimentaliteit ismet afschuw van den brandsta
pel te spreken, dan erken ik mij gaarne aan die sentimen
taliteit schuldig. De uitspraak van het volksgemoed dat het
verbranden der ketters vordert, moge een mystische daad zijn,
t is mij wel maar dat de geest die daarin spreekt een god
delijke heilige geest zou zijn, dat ben ik zoo vrij zonder nadere
toelichting vooralsnog niet aan te nemen. Voor 's hands
houd ik hetwat dergelijke uitspraken van het volksgemoed
betreft, met het gevoelen van Guizot, door den heer Moens
in de Tweede Kamer aangehaald: //Er is in de mensche-
lijke natuur een kiem van barbaarschheiddie de wet der
wedervergelding beschouwt als de ware gerechtigheid, eu
een blinde begeerte gevoelt naar straffen."
W. v. d. K.
De graaf de Villermontvoorzitter van het belgische comité
der oeuvres pontificales," heeft eene circulaire aan de sub
comité s gericht, waarin hij met het oog op de garibaldiaan-
sche samenzweringen en op het verzoek van het pauselijke
gouvernement om dadelijke toezending van een duizendtal
manschappen, de catholieken aanspoort om, even als in 1867,
Sint Pieter te hulp te snellen.
De catholieke geestelijkheid van Brussel voornemens zijnde
om op 15 Juli a.s. den 500el verjaardag van het miarkel door
eene groote processie te vieren, hebben, dewijl met dit wonder
in verband staat het pijnigen en verbranden van eenige isra-
ölieten die zich aan ontheiliging der hostie zouden hebben
schuldig gemaakt, een aantal liberale ingezetenen petitiën bij
den gemeenteraad ingediend, ten einde het stedelijk bestuur zich
niet onzijdig houdenmaar het uithangen van zinnebeelden,
het vlaggen, het versieren van de gevels der huizen enz. be
letten zal. De burgemeester heeft in den raad verklaard,
dat het gemeentebestuur de manifestatie zoomin beletten als
begunstigen zal, en door niets te doen de door de grond
wet geboden onzijdigheid wenscht te betrachten.
Bij de verkiezing tot vernieuwing van de Kamer van
Afgevaardigden voor de helft, ditmaal in de provinciën Oost-
Vlaanderen, Heaegouwen, Luik en Limburg, zijn te Gent,
Audenaer en Verviers de catholieke candidaten verkozen
te Charleroi nevens den minister Pirmez de z.g. onafhanke
lijke candidat Baliseaute Soignies 2 liberale en 1 catho
lieke candidaat. De minister v. d. Stichelen is te Gent niet
herkozen. Ten gevolge van den uitslag der verkiezingen zullen
de krachten der beide partijen in de nieuwe Kamer nagenoeg
gelijk staan. Daarom voorziet men eene ministeriëele crisis
en eene ontbinding der Kamers.
De Keizer van Rusland heeft den 12 Eins verlaten, na
aanzienlijke giften voor de armen en voor weldadige instel
lingen te hebben afgezonderd.
Den 11 is te Frankfort een ernstige strijd ontstaan tus-
schen de arbeiders, behoorende tot de 2 fractiën, waarin
zich de sociaal-democratische partij gesplitst heeft. De vol-
geliugen van dr. Schweitzer hebben de overhand behouden
en een aantal hunner tegenstanders zwaar gekwetst.
Op den tweeden Pinksterdag is in een houtmagazijn, naar
men zegt door het spelen van kinderen met lucifers, brand
ontstaan, die door den felleu wind en door het afwezig zijn
van vele leden der brandweer spoedig is toegenomen, en binnen
korten tijd 12 pakhuizen en ongeveer 20 woonhuizen vernield
en vele andere gebouwen belangrijk beschadigd heeft. De
geheele schade wordt op 1 miljoen th. geschat.
Huis der Afgevaardigden. De financiëele commissie
heeft voorgesteld den actieven diensttijd der infanterie tot
8 maanden te verminderen; de 2 bestaande regimenten ku
rassiers en 2 andere regimenten ruiterij afteschaffen, en andere
bezuinigingen intevóeren.
OOSTENRIJK. De kosten van het dempen van den
opstand in Dalmatie bedragen ongeveer 3 miljoen ft., waartoe
Oostenrijkdat het bedrag heeft voorgeschotenvolgens de
overeenkomst van 1867 70 p. ct. en Hongarije 30 pet. moet
bijdragen.
2 Kanonneerbooten zijn uit Pola afgezonden om langs de
kust van Istrie te kruisen, aangezien van de italiaansche
overheid berichten ontvangen zijn aangaande eene door de
italiaansche republikeinen voorgenomen landing.
HONGARIJE. Den 9 is te Pesth het stoffelijk overschot
van graaf Batthyanyiin 1848 voorzitter van het hon-
gaarsche ministerie, vervolgens strijder tegen Oostenrijkin
hechtenis genomen en in 1849 op vonnis van den krijgsraad
ter dood gebracht, onder den toevloed eener overgroote
menigte uit de Franciscaner-kerk naar het kerkhof overge
bracht. De meeste leden van het Kabinet en Afgevaardigden
van alle fractiën waren in de kerk tegenwoordig. De weduwe
en de zoon van Batthyanyi bevonden zich in den stoet. De
regeering had alle moeite gedaanopdat deze demonstratie
geen vijandig karakter jegens de dynastie zou dragen; zij
had het afgeven der in het muzeüm bewaarde vaandels van
1848 aan de honved-vereenigingen geweigerd, en dc troepen
waren in de kazernen geconsigneerd.
De landerijenin den laatsten winter door overstroomingen
der rivieren overvloedig gedrenkt zijnde, beloven bij de tegen
woordige warmte een rijken oogst.
De bende van Nathan is, toen zijn uit Italië op zwitsersch
gebied terugkeerde, met haren aanvoerder in hechtenis genomen
en naar Chur getransporteerd. Zij had zich in 2 afdeelingeu
gesplitsteene van 16 en eene van 12 manschappendie on
gewapend en vrij goed van reisgeld voorzien waren.
De gezant te Lissabon is teruggeroepen, ten gevolge van
het afbreken der betrekkingen door den portugeeschen mi
nister Salhanda, die geweigerd had dien gezant te ontvangen,
omdat deze den coup d' Etat openlijk had afgekeurd.
Senaat. De begrooting van binn. zaken is den 9 goed
gekeurd. De minister Govone heeft verklaard, dat een staand
leger van 119000 man voldoende is om de openbare veilig
heid te handhaven, en de president-minister Lanza, dat de
regeering alle krachten zal inspannen, ten einde de oproerige
bewegingen te onderdrukken.
Kamer van Afgevaardigden, Den 11 heeft de heer
Castellani eene strenge inning voorgesteld der achterstallige
aan den Staat verschuldigde Belastingen over vorige dienst
jaren, ten bedrage van p. m. 150 miljoen fr. De verslag
gever der commissie voor de financiëele maatregelen en de
ministers van financiën en van binn. zaken hebben het voor
stel als ontijdig bestreden, en de zitting is te midden van
eenige onstuimigheid gesloten.
De minister van buit. zaken heeft den 13 medegedeeld,
dat, had de portugeesche minister Salhanda zich rechtstreeks
tot de italiaansche regeering gewend, deze er over had kunnen
denken om, hem ten gevalle, den markies Oldoini terugte-
roepen; maar nu de maarschalk plotseling de betrekking met
de italiaansche regeering had afgebroken, was de gezant te
ruggeroepen totdat er voldoende ophelderingen van het ge
beurde zouden gegeven zijn.
Door 2 leden zijn voorstellen tot herziening der kieswet
ingediend; het eene strekt tot invoering van het algeraeene
stemrecht.
In eene, na het sluiten der algemeene beraadslagingen over
het schema betreffende den romeinschen Kerkvorstbij den
kardinaal Rauscher gehouden bijeenkomst der minderheid, zijn
3 gevoelens voorgestaant.w. het wegblijven van het con
cilie en het verlaten van Romehet bewaren van een pro-
testeerend volhardend stilzwijgen in de congregatiën; het tot
het einde toe moedig en nadrukkelijk bestrijden van de defi
nitie. Dit laatste gevoelen, inzonderheid en met klem ver
dedigd door den bisschop van Orleans, heeft de bovenhand
behouden. Een door genoemden kardinaal gesteld protest
tegen de sluiting der algemeene beraadslagingen is door ruim
80 der vaderen onderteekend.
Msgr. Ketteler, bisschop van Mainz, heeft aan het duitsche
tijdschrift Katholik eene verklaring gezonden, hierop neder-
komende, dat men geen recht heeft hem een tegenstander der
pauselijke onfeilbaarheid (welk leerstuk hij altijd geloofd en
verkondigd heeft) te noemen al heeft hij bedenkingen ten
aanzien van de tijdigheid der definitie, den omvang van het
geen onder het dogma zal moeten begrepen worden en de
voldoende zekerheid uit de Heilige schrift en uit de erfelijke
leer voor eene dogmatische definitie noodig.
Cortes. Het amendement van den heer Rojo Arias, be
palende dat voor de verkiezing van eenen Koning de meer
derheid van het gansche aantal leden der Cortes noodig was,
is in behandeling genomen door de ondersteuning der carlis-
ten, esparteristen en republikeinenvooral de laatsten juichten
het toeomdat het naar hunne meening de verkiezing van
eenen Koning onmogelijk maakt. De heer Rojo Arias be
hoorde tot de minderheid der commissie, die vroeger de con
stitutie en thans de wet op de verkiezing van een monarch
ontworpen heeft, welke commissie meerendecls uit unionisten
(voorstanders van Montpensier) bestaat en haren candidaat
meende te kunnen doen zegevieren door verkiezing door de
meerderheid der aanwezige leden. De heer Topete heeft zich
over het genomen besluit zeer vertoornd betoond.
De minister Prim heeft deu 11 verklaard, dat hij zich