No. 19.
Drieënzeventig ste
Jaargang.
1871,
Z O N I) A G
7 M E I.
(Dfficiccl (Bcbccltc
Veepest ui' pokziekte
op zedelijk gebied.
politiek #ocrstciit.
2i2Hekclijf»0chc iScticlstcu.
Frankrijk.
Nationals Vergadering.
ALK1IAARSCHE C
A 1
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag
avond te 7 uren. Prijs per kwartaal f 0,65. franco per post t O,HO,
afzonderlijke nommers 5 Cents.
Brieven franco aan de Uitgevers HERM". COSTER ZOON.
De Advertentiën kosten van 15 regels 0,75, voor elke regel meer 15
Centsgroote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag
1 uur, wordt voor de plaatsing in het eerstvolgend nommer ingestaan;
ingezonden berichten een dag vroeger.
Bij deze Courant behoort een Bijblad.
AANBEET E D I N G.
Op Donderdag den 11 Mei 1S7I, des namiddags ten half
drie ure, zal aan het lokaal van het Provinciaal Bestuur van
Noordhollandte Haarlembij enkele inschrijving worden
aanbesteed
Het driejarig onderhoud van de haven beoos
ten het Oude Schild op Texel.
De bestekken zijn, tegen betaling van 25 cents per exem
plaar, verkrijgbaar aan het lokaal van het provinciaal bestuur
voornoemd, aan het bureau voor Buitenlandsche paspoorten
op het Stadhuis te Amsterdam en ter Secretarie van de ge
meente Texel.
Nadere inlichtingen kunnen worden verkregen bij den
Hoofdingenieur van den waterstaat te Haarlem en bij den
Ingenieur JM. F. Wellan te Alkmaar.
I N
G
SCHRTJVIN
SCHUTTE R IJ
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
Gezien de bestaande wettelijke bepalingen omtrent de
Schutterijen.
Roepen bij dezeten einde zich in de daartoe gereed ge
maakte registers te doen inschrijven op
Alle manspersonen, ingezetenen dezer gemeente, op I Januarij
1871 hun 25"" jaar ingetreden, en alzoo de geborenen van
het jaar 1846, alsmede hen, die ofschoon in andere gemeenten
ingeschrevensedert de laatste inschrijving binnen deze
gemeente zijn korpen wonen en op 1 Januarij 11. hun 34""
jaar nog niet hebben voleindigd, en alzoo de geborenen van
de jaren 1845 tot en met 1837, de vreemdelingen van den
zelfden ouderdom die sedert de laatste inschrijving in de
termen gevallen zijn, om als ingezetenen te worden beschouwd,
benevens gepasporteerde militairendie zich tot dus verre
niet voor de schutterij hebben laten inschrijven.
Zij maken tevens de ingezetenen bekend
Dat de inschrijving zal beginnen 15 Mei aanstaande, en
geheel moet zijn afgeloopen 1 Junij daaraanvolgende, terwijl
in een der vertrekken van het Raadhuis alhier voor de in
schrijving zal worden gevaceerd, op Dingsdag en Don
derdag van iedere week van des voormiddags 11 tot, des
namiddags 2 ure.
Dat een iegelijk, zonder onderscheid, of hij mogt, vermeenen
al of niet onder de bij de Wet vrijgestelden of uitgeslotenen
te behooren,verpligt is zich voor de Schutterij te doen inschrijven.
Dat zij, die in meer dan eene gemeente hun verblijf houden,
of den zetel van hun vermogen hebben gevestigdtot de
inschrijving verpligt zijn binnen die gemeentewaar eene
dienstdoende Schutterij aanwezig is, en bijaldien in die
verschillende gemeenten alleen dienstdoendeof alleen rus
tende Schutterij bestaan, zich te doen inschrijven in de ge
meente, alwaar zij voor de personele belasting zijn aangeslagen,
en de ambtenaren in die gemeentealwaar zij ambtshalve
verpligt zijn hun verblijf te houden.
En dat eindelijk zijdie bevonden worden zich niet vóór
1 Junij te hebben doen inschrijven, door het Plaatselijk
bestuur worden ingeschreven en in eene geldboete verwezen,
terwijl zij daarenboven zonder loting bij de Schutterij worden
ingelijfdindien het blijktdat er tijdens de verzuimde
inschrijving geene redenen tot uitsluiting of vrijstelling ten
hunnen aanzien bestonden.
Burgemeester en Wethouders vermanen tevens ieder inge
zeten dezer gemeente dien het aangaatzich ten behoor
lijken tijde tot de inschrijving aantemeldenten einde de
strafwegens nalatigheid vastgesteld te voorkomen.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
Alkmaar, A. MACLA1NE PONT.
6 Mei 1871. De Secretaris.
NUHOUT van der VEEN.
De paspoorten voor de manschappen der nationale militie,
van de ligting 1866, zijn, voor zoover de ingeschrevenen der
gemeente Alkmaar betreft, ter gemeente-secretarie verkrijgbaar.
Tegen betaling van f 1, is ter gemeente-secretarie verkrijg
baar het JAARLIJKSCH VERSLAG omtrent den toestand
dezer gemeente, over 1870, door Burgemeester en Wethouders
aan den Raad uitgebragt.
Niets is ongepaster dan de liberale partij de radicale partij
te noemen. Zij heeft er geen recht opzij is er veel te
flauw voor. Radicaal komt van radix, dat wortel
beteekent. Het woprd duidt dus iets aan dat tot den wortel
gaatdat den wortel raakt. Een radicaal geneesmiddel
is een middel dat de kwaal in haar heginselen aantasten
daardoor een volkomen herstel mogelijk maakt. Zulke middelen
worden natuurlijk zeer gewenscht. R a d i c a a 1 is op dit
gebied een eeretitel; terwijl de zoogenaamde palliatieven,
de verzachtende middelendie slechts hulp vbor een oogenr
blik schenken en voor eenigen tijd verzachting van smart te
weeg brengenofschoon in sommige omstandigheden onmis
baar, toch njet hoog staan aangeschreven en weinig vertrouwen
genieten. Van de wonden door zachte heelmeesters be
handeld zegt het spreekwoord niet veel goeds.
Ook op zedelijk gebied heeft het woord radicaal nog
een goeden klank. Het zedelijk kwaadde zonde moet in
den wortel worden aangetast, zegt men, en niemand spreekt
het tegen, niemand denkt er aan, het woord radicaal tot
een scheldnaam te bezigen.
Op politiek en maatschappelijk gebied is dit anders. Be
grijpelijk is het, dat men in gevoelen kan verschillen omtrept
het wenschelijke en nuttige of noodzakelijke van doortastende
of radicale inaatregelenomtrent de geschiktheid van
het oogenblik daartoe enz maar dat liet woord radicaal
op dit gebied een scheldnaam is geworden, is al zeer dwaas.
Hoe is het mogelijk Eenvoudig omdat het een vreemd
woord is, dat men niet verstaat. Vreemde woorden laten
zich bij uitnemendheid tot scheldwoorden gebruiken. Het
volk kiest ze by voorkeur, omdat men er ailes bij denken kan
wat men verkiest. Er blijft dikwijls niets beleedigends over,
als men ze vertaalt. Bekend is het verhaal van den boer,
die van zijn advokaat begeerde dat hij de tegenpartij eens
duchtig zou uitschelden. De advokaat had daarin natuurlijk
geen lust, maar wenschte toch zijn rijken cliënt zooveel mo
gelijk tevreden te stellen. Hij vond er op uit, in zijn plei
dooi bij herhaling de woorden et caetera te gebruiken en
den boer te vertellen dat dit het ergste schelwoord was
dat men een advokaat kon toevoegen. Nog karakteristieker
is het gebeurde met den geleerde, die door een vischwijf met
een stortvloed van scheldwoorden werd overstelpten zich
er uitredde door een gelijken stortvloed van allerlei latijn-
sclie woorden van zeer onschuldige beteekenis. De vrouw
was overbluft. Ik dacht dat ik er al heel wat mee kon
zei ze maar zulk schelden 'en vloeken heb ik nog nooit,
gehoorddaar kan ik niet tegen op.
En hoe verschillend is de indruk dien men ontvangtal
naar naarmate men het vreemde, onbegrepen woord of de ver
staanbare N ederlandsche uitdrukking gebruikt. De Eranschen
hebben het ongelukdat hunne taal een menigte bastaard
woorden bezitwaarvan het volk de eigenlijke beteekenis
niet kent, en waaraan dus langzamerhand allerlei valsohe
voorstellingen kunnen verbonden worden. Als een Parijsehe
werkman het woord république uitspreek t, dan spreekt hij
eenvoudig latijnen hij begrijpt niet wat hij zegt. Hij
stelt zich een soort van maatschappelijken toestand voor,
waarin veel nationale feesten gevierd, en dagelijks optoch
ten langs de boulevards gehouden worden onder het zin
gen van de Marseillaisewaarbij zich het wonder voordoet
dat ieder voor de helft op kosten van den staat leeft en
feestviertzonder dat iemand iets noemenswaard aan de
étaatskas bijdraagtbehalve natuurlijk enkele buitensporig
rijke luidie dan wel niet lang rijk zullen blijvenmaar
zoover denkt de Parijsehe werkman niet. Hoe geheel anders
is het, als een Nederlander van het g e m e e n e b e s t spreekt.
Dan rijzen de ernstige, kloeke gestalten der zeventiende
eeuw voor hem op, en hij denkt aan werkzaamheid, plichts
betrachting, ondernemingsgeest, orde en godsdienstzin....
Maar wij zijn geheel van ons onderwerp afgedwaald.
Wij spraken van radicaal, doortastend, den
wortel rakenden wij zeidendat de liberalen (alweer
zoo'n vreemd woord, dat allerlei verwarde, nevelachtige eii
onware voorstellingen opwekt) op dien naamgeen aanspraak
konden maken. Wie dan? De Tijd. Dat, is een radicaal
b'ad dat wil tot den w o rt'e l'gkafn. Men oordeele.
Zijn hoofdartikel van 3 Mei 1.1. begint aldus: «Deschoohe
//dagen van de liberale partij in Nederland zijn voorbij en
vzullen niet meer terugkomen. (Die schonen Tage in Aranjuez
sind nun zu Ende.) Reeds nu, voordat zij het vijf-cn-twintig-
"jarig feest harer overvvinniug gevierd heeft, is zij, zoo goed
«als versleten, het tijdperk der ontbinding ingetreden."
Helaas, niet eens haar zilveren feest te mogen vieren! Nu
reeds versletenin staat van ontbinding Zij rot en stinkt
reeds. Houdt uw neus toe. Ik overdrijf niet, de Tijd meent
wat hij zegtluistert maar. In het hoofdartikel van 5 Mei
wordt dit onderwerp vervolgd. Op 3 Mei was de liberale
partij het tijdperk der ontbinding ingetreden. Op 5 Mei
is de ontbinding reeds aanmerkelijk gevorderd. Het wordt
tijd haar terstond te begraven. "Zij wordt te verderfelijker
zegt de Tijd naarmate zij in hare ontbinding voortgang
maakt." En daarop maakt het blad ons zijne meening dui
delijker in de volgende woorden
"Een ligchaamdat zich door verrotting ontbindtver-
"spreidt rondom zich allergevaarlijkste smetstoffendie men
"zich haasten moet te verwijderenom te verhinderen dat
"de gezonde deelen worden aangethst. In de stoffelijke we-
vreld is het gevaar zoo in 't oog ioopend dat het in den
»regel weinig moeite kostte doen verwijderen wat besihet'
»is. Daarentegen is in de zedelijke wereld, waarin de besmetting
"zich veel gemakkelijker mededeelt en des te gevaarlijker is,
//niets moeijelijker, dan de overtuiging te doen ontstaan, dat
"hetgeen besmet en verrot ismoet opgeruimd worden."
De Tijd wijst vervolgens op de maatregelen die tegen de
verspreiding van cholera en pokken worden genomen, waarbij
sommigen in hunnen ijver zelfs de menschelijkheid uit het
oog verliezen.
Hoe moeilijk het ook zijde Tijd zal zeker voortgaan
"de overtuiging te doen ontstaan dat hetgeen besmet 'en
verrot ismoet opgeruimd worden." Als de Tijd dit zegt,
zal het zeker spoedig bij velen ingang vinden, ook bij leden
van de Tweede Kamer, die gewoon zijn zieh in de gunst
van de heeren kiezers en van de Tijd te recommandeereu.
Daarom kan men binnen kort een wetsvoorstel verwachten
tot regeling van het staatstoezigt op zedelijk gebied, naar het
voorbeeld van de Ik et van 2U Juli 1870 Staatsblad n" 131)
tot regeling van het veeartsenijkundig Staatstoezigt en de vee-
artsenijkundige pblitie. De maatregelen van onteigening en
afmaking, gevolgd door verbranding of begraving, ten aanzien
van door veepest aangetaste of daarvan verdachte runderen vast
gesteld zullen toepasselijk gemaakt worden op door de liberale be
ginselen aangetaste of daarvan verdachte personen. De voorsteller
zal aantoonen, dat hij de menschelijkheid niet .uit het oog
verliest. Afmaken en daarna verbranden of begraven.
Vroeger werd men verbrand of begraven vóór men afgemaakt
was. Ziedaar een belangrijke vooruitgang.!
Een ander lid zal echter de menschelijkheid nog meer in
het oog houden, en een anderen, minder radicalen maat
regel voorstellen. H8 zal in overweging geventot bestrij
ding van de besmetting der liberale beginselen meer de ver
ordeningen omtrent de besmettelijke ziekten, pokken, roodvonk,
mazelen, enz. tot voorbeeld te nemen. Wordt dit voorstel tot
wet verheven, dan zal ieder huis, waarin de liberale beghi-
selen heersehen of dat daarvan verdacht is, kenbaar gemaakt
worden aan een duidelijk uitwendig geplaatst teeken (een
papier met de woordenLiberale beginselen. Be-
sm ettelijke ziekte). Personen door deze ziekte
aangetast of verdacht van er door besmet te zijn, samenwo
nende of omgang hebbende met bekende liberalen bij voor
beeld zullen niet worden toegelaten in scholen en kerken
schouwburgen en concerten op markten, in sociëteiten, kof
fiehuizen en andere openbare plaatsen.
In elk geval zal de hoofdredacteur van de Tijd tot Gene-
raal-Inspecteur worden benoemd. W. v. d. K.
D''ervaeren arts beklaeght alleen niet 't krancke bedde,
Maer zoeckt, de bron van 't quaed, opdat hy 't heele en redde.
Die woorden van Vondel mogen allen zich wel herinne
ren die getuigen zijn van de tegenwoordige gebeurtenissen
in Erankrijk, en daarover spreken of schrijven. Vooral mogen
de tegenwoordige en elke volgende regeering van Erankrijk
er aan gedachtig zijn. Klagen en jammeren over de vreese-
lijke tooneelen die wij aanschouwen wat heeft het ooit ge
baat Zieh verontwaardigen over de bedrijvers van het
kwaadhen vervloeken en veroordeelenheeft het ooit gehol
pen om het kwaad te stuiten en een beteren toestand voor
te bereiden? En daarenboven, is het billjjk Om al aan
stonds mogelijk misverstand te voorkomenzij hier opgemerkt,
dat er onderscheid is tusschen verontwaardiging over de fei
ten en veroordeeling van de bedrijvers. Waar dit onder
scheid niet gemaakt wordt, is het onmogelijk, den afkeer van
het kwaad met de algemeene mënschenliefde vereenigd te
houden. Onze verontwaardiging en veroordeeling mogen de
leiders treffen, die befcor weten en baatzuchtige oogmerken
najagen, de menigte, de blinde, misleide menigte weet niet wat
zij doet. Wat is de oorzaak van het kwaad Waarvan zien
wij hiér de wrange vruchten,? Dat moet de vraag zijn.
Zeker niet van een vrijzinnig bestuur. "Vrijzinnige begin
selen mogen gepredikt zijn in Parijs, tot de toepassing is
het nooit gekomen. Maar zijn die menschen dan rijp voor
de vrijheid? Zoo vraagt men op zegevierenden toon, en
geeft te gelijk hef antwoord: zij verdienen niét anders dan
eeu krachtigen meestereen ijzeren beheersoherdie ze on
der bedwang houdt. De tijger-aap moet aan de ketting blijven.
Het is dezelfde redeneering waarmee de, instandhouding
der slavernij werd verdedigd. De slavernij heeft de slaven
doen ontaarden en ben ongeschikt gemaakt voorde vrijheid,
daarom moeten ze nu ook maar in slavernij blijven. Neen
omdat de slavernij den mensch heeft verlaagdmag zij niet
blijven bestaan. Omdat dc Napoleontische onderdrukking
het Eransche volk heeft doen ontaarden heeft hét behoefte
aan een ander, een betes1, een vrijzinniger 'bestuur. Wat,
Maoaulay daaromtrent beeft gezegd is zoo juist en waas-,
dat men niet beter kan doen dan zijne woorden van tijd tot tijd
te herbalen„In bak-erzwaclitdls ieeren wij niet loopen. In
de duisternis leeren wij geen kleuren onderscheiden. Onder
verdrukking leeren wij de vrijheid niet gebruiken. Het ge
wone sophisme waarmee een slecht bestuur wordt verdedigd,
naar waarheid voorgesteld, is dit: bet volk moet in slavernij
blijven omdat de slavernij er alle ondeugden van slaven bij
ontwikkeld heeft. Omdat zij onwetend zijn moeten zij on
der een macht blijven die hen onwetend heeft gemaakt en
onwetend zal houden. Omdat zij door slecht bestuur ver
bitterd zijn, moeten zij altijd slecht bestuurd worden. Indien
het stelsel waaronder zij levenzoo zacht en vrijgevig was
dat zij onder zijn invloed zacht van zeden en verlicht waren
gewordenzou men veilig een verandering kunnen beproe
ven. Maar nu het stelsel de zedelijkheid verwoest, en de
ontwikkeling van het verstand verhinderd heeftnu het
menschen die onder een andere leiding een. deugdzame en,
gelukkige samenleving hadden kunnen vormentot woeste
en domme diereu heeft gemaaktnu moet het eeuwig zoo
blijven."
Wij geven toe zullen sommigen hiertegen aanvoeren
dat het Napoleontisch bestuur slecht is geweest. Wie zal
het verdedigen? Maar waarom moeten de volken nu tocli altijd
worden opgeleid tot hét genot der vrijheid en tot zelfbestuur
Waarom kunnen zij niet gelukkig en tevreden zijn ondereen
vaderlijk gezag? Waarom niet? Omdat de menscbelijke na
tuur dit niet gedoogt. Het gaat met de volken als met de
afzonderlijke personen. Het kind gehoorzaamt aan liet ouder
lijk gezagde minderjarige staat onder toezicht van zijn
voogd. Welnu, als die voogdij goede vruchten draagt en
tot zijn geluk strekt, laaf hem er altijd onder blijven, zou
men kunnen zeggenbreng hem onder curatele, 't Is beter
voor hein, dan dat hij geheel vrij ishij weet zijn vrijheid
niet te gebruiken. Daartegen bestaat echter één groot bezwaar.
Er bestaan er wel meer, maar dit eene is reeds voldoende.
De meerderjarige verk iést niet onder voogdij te blijven;
hij eischt .zijn vrijheid. Er zou dus niets anders over
blijven dan geweld en dwangom liendie men met, rijp
voor de vrijheid achtte, onder voogdij van anderen te bren
gen. Zóó is nu eenmaal de ïnenscliplijke nat uur, en die laat
zich niet dooden of veranderen. Daarom is. een volk op den
duur nooit tevreden onder een despotieke regeeringook al
geniet het daaronder welvaart ep voorspoed. Het is met, mensehen
en vereenigingen van menschen in dit opzicht, al» mét den
wolf in de fabel. Zijn vrij leven in de bosscben bezorgde
hem een uiterst sober bestaan. Hij begon te vermageren en
gevoelde zich hongerig. In dien toestand ontmoet'hij den
wachthond, die er welgedaan en glanzig uitziet, en klaagt
hem zijn nood. Welantwoordt deze treed in dienst van
den mensch en gij zult goed verzorgd worden. Wat het
werk betreftgij hebt niets anders te doén dan wat wacht
te houden, en dat is gemakkelijk genoeg. De raad vindt
ingangen de wolf besiuit den hond naar de woning van
den mensch te vergezellen. Onderweg vraagt hij den hond,
wat hem toch scheelt aan den hals. Hij had daar zulke kale
plekken. Och dat is nietsantwoordt de hond dat komt
van de ketting. Yan de ketting? welke ketting? Van
de ketting, waaraan ik meestentijds vast lig. jDe wolf werd
bleek van schrik, voor zoover wolven daartoe in staat zijn
zette het op een loopen alsof hij de jagers achter zieh hoorde
en vergenoegde zich met zijn sober bestaan in de vrije wil
dernis.
Frankrijk heeft nooit de vrijheid der gemeenten gekend
in de laatste twintig jaren minder dan ooit. Nu steltParijs
zieh wonderen voor van de vrije commune. De staatkundige
eenheid drukte loodzwaar op de zelfstandigheid der provin
ciën, en de alles omvattende centralisatie belemmerde de
vrije beweging van stad en platte land. Thans doen zich
luide stemmen hooren voor de ontbinding van Erankrijk in
een aantal vrije republieken, door een bondgenootschap ver
eenigd op de wijze van Zwitserland, ongeveer als onze vroe
gere Unie der zeven provinciën. Ziedaar de schier onvermij
delijke terugslag van liet vroegere wanbestuur, de natuurlijke
reactieoverdreven en buitensporig als elke reactie. Daarbij
komt de kunstmatige opkooping van werkvolk te Parijs, door
den bouw van een bijna geheel nieuwe hoofdstad naar de
plannen van den beer Hausmann. die eindelijk tot een uit
barsting moest leiden, omdat elk millioen tot werkverschaffing
aan de reeds te Parijs aanwezige werklieden weer nieuwe
drommen deed toestroomenwaarvan geen enkeleeenmaal
gewoon aan de goede zorgen der keizerlijke regeeringbe
sluiten kon Parijs weer te verlaten.
De opstand van Parijs tegen de regeering des lands zal
onderdrukt worden, moet onderdrukt worden. Goed, maar
wat dan? Ziedaar de vraag die groote bezorgdheid, inboezemt.
Zal men alweer tot de onderdrukkingtot bet onbeperkt
gezag van een meester terugkeerenopi zoo voortdurend in
denzclfden noodlottigeu cirkel rpnd te draaienvan de
dwingelandij naar de uitspattingen' der revolutieen van de
revolutie tot beteugeling van uitspattingen naar de dwinge
landij? Op dat gevaar wees met profetischen blikprofetisch
omdat hij den toestand kende vóór maanden reeds Emile
de Laveleye. "Het, komt er vooral op aan zegt hij
te weten hoe de werklieden in de steden na den afloop van den
oorlog gezind zullen zijn. In 1S48 hoopten de werklieden dat drie
maanden toereikend zouden zijn om de maatschappij te orgaui-
seeren en hun eigen toestand te verbeteren. Worden zij nogdoor
dezelfde illusiën bezield, dan zoudendaar zij noodwendig
op nieuw teleurgesteld zullen wordenweder groote rampen
te duchten zijn, vooral in een land dat zoo verwoest is.":
En verder: "Laat de burgerstand zieh geen schrik laten
aanjagen door enkele plaatselijke wanordelijkhedenlaat hij
zich niet ongerust maken over de redevoeringen van eenige
droomers en de gewelddadigheden van eenige bezete
nen. Organiseert, bij bedaard de behoudende krachten waar
over bij beschiktzonder daarbij de hulp van een meester
in te roependan kan de vrijheid gevestigd en krachtig
gegrondvest worden. Maar laat de burgerstand zich door
gelijken paniscken schrik meeslepen als in 1850, dan is alles
verloren en zal een nieuw tijdperk van onderdrukking en
avontuur aanbreken. Het baat niets, of men al liet socialisme
de schuld geeft. Socialistische ideeën bestaan tegenwoordig
in elk land. Wij moeten daarom leeren ze te verdragen, ze
door rechtvaardigheid en verlichting te overwinnen en on
schadelijk te maken, zonder de slavernij in de armen te loo
pen om ons bun aanblik te besparen." W. v. d. K.
De bekende engelsche volksmenner C.Bradlaugli is den 21
te Boulogne in hechtenis genomen en den volgenden dag
door den onderprefect naar Engeland teruggezonden.
De stad Rouaan heeft aan de duitsebe militaire overheid
verzocht, nog geruimen tijd eene talrijke duitsclie bezetting
te mogen behoudenuit vreesdat bet voorbeeld van Parijs
onder bet gepeupel navolging mocht vinden. Ook geeft de
slad aan eiken aldaar verblijfhoudenden duitschen militair
eene toelaag van 30 centimes daags.
De minister van marine beeft de ontwapening gelast van
54 oorlogschepen van allerlei charter.
De proviandeering van Parijs langs de Seine is, op bevel
der regeeringgeheel geschorst.
Te Havre hebben de werkliedendie zich aan de zijde
der Commune scharenter gelegenheid der gemeentelijke
verkiezingen een zeer revolutionair programma openbaar ge
maakt, De afgevaardigden van den gemeenteraad dier stad
zijn wel door de parijsehe Communemaar niet door den
heer Thiers ontvangen.
De tot den 15 April ter verpleging der duitsclie troepen
verschuldigde gelden zijn den 25 betaald.
De heer Thiers beeft tot de parlementairen van de vrijmet
selaars gezegd „Erankrijk kan niet capifuleeren tegenover
eenige opstandelingennoch zich tot de Commune wenden
ten einde den door baar gestoorden vrede te helpen herstellen."
De verkiezingen zijn in conservatief-republikeinschen geest,
en dus in het voordeel der regeering, uitgevallen. Te Angers,
le Mans en Périgueux werden de eandidaten der geavan
ceerde partij gekozen. Daarentegen was te Toulouse en
Marseille de uitslag bevredigend. Talrijke kiezers hebben
zieh van de stemming onthouden.
De vervallen kosten van verpleging der duitseho troepen
ten bedrage van 18 miljoen tb., zijn den 1 Mei te Rouaan en
te Amiens betaald.
De belgische graaf Werner de Mérode heeft aan de heeren
Thiers en Favre eene door meer dan 100000 belgische catho-
lieken onderteekende petitie overhandigd waarin de lusschen-
komst van Erankrijk ten gunste van het wereldlijk gezag
van den Paus wordt verzocht.
Den 27 heeft de lieer Thiers berichtdat de organisatie
van het leger voltooid was en dat krachtige operatiën tegen
Issy waren aangevangen. Hij verklaarde de noodzakelijkheid
der worsteling ter verdediging der natiouale eenheid en dei-
vrijheid te betreurenmaar liet recht was aan de zijde van
de Vertegenwoordigers der natiedie geene reactie en niet
naar het einde der republiek verlangden. Zijne redevoering
werd zeer toegejuicht. De beer de Kerdreltoestemmende