No. 19. Drieënzeventig ste Jaargang. 1871, Z O N I) A G 7 M E I. (Dfficiccl (Bcbccltc Veepest ui' pokziekte op zedelijk gebied. politiek #ocrstciit. 2i2Hekclijf»0chc iScticlstcu. Frankrijk. Nationals Vergadering. ALK1IAARSCHE C A 1 Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag avond te 7 uren. Prijs per kwartaal f 0,65. franco per post t O,HO, afzonderlijke nommers 5 Cents. Brieven franco aan de Uitgevers HERM". COSTER ZOON. De Advertentiën kosten van 15 regels 0,75, voor elke regel meer 15 Centsgroote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag 1 uur, wordt voor de plaatsing in het eerstvolgend nommer ingestaan; ingezonden berichten een dag vroeger. Bij deze Courant behoort een Bijblad. AANBEET E D I N G. Op Donderdag den 11 Mei 1S7I, des namiddags ten half drie ure, zal aan het lokaal van het Provinciaal Bestuur van Noordhollandte Haarlembij enkele inschrijving worden aanbesteed Het driejarig onderhoud van de haven beoos ten het Oude Schild op Texel. De bestekken zijn, tegen betaling van 25 cents per exem plaar, verkrijgbaar aan het lokaal van het provinciaal bestuur voornoemd, aan het bureau voor Buitenlandsche paspoorten op het Stadhuis te Amsterdam en ter Secretarie van de ge meente Texel. Nadere inlichtingen kunnen worden verkregen bij den Hoofdingenieur van den waterstaat te Haarlem en bij den Ingenieur JM. F. Wellan te Alkmaar. I N G SCHRTJVIN SCHUTTE R IJ BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR Gezien de bestaande wettelijke bepalingen omtrent de Schutterijen. Roepen bij dezeten einde zich in de daartoe gereed ge maakte registers te doen inschrijven op Alle manspersonen, ingezetenen dezer gemeente, op I Januarij 1871 hun 25"" jaar ingetreden, en alzoo de geborenen van het jaar 1846, alsmede hen, die ofschoon in andere gemeenten ingeschrevensedert de laatste inschrijving binnen deze gemeente zijn korpen wonen en op 1 Januarij 11. hun 34"" jaar nog niet hebben voleindigd, en alzoo de geborenen van de jaren 1845 tot en met 1837, de vreemdelingen van den zelfden ouderdom die sedert de laatste inschrijving in de termen gevallen zijn, om als ingezetenen te worden beschouwd, benevens gepasporteerde militairendie zich tot dus verre niet voor de schutterij hebben laten inschrijven. Zij maken tevens de ingezetenen bekend Dat de inschrijving zal beginnen 15 Mei aanstaande, en geheel moet zijn afgeloopen 1 Junij daaraanvolgende, terwijl in een der vertrekken van het Raadhuis alhier voor de in schrijving zal worden gevaceerd, op Dingsdag en Don derdag van iedere week van des voormiddags 11 tot, des namiddags 2 ure. Dat een iegelijk, zonder onderscheid, of hij mogt, vermeenen al of niet onder de bij de Wet vrijgestelden of uitgeslotenen te behooren,verpligt is zich voor de Schutterij te doen inschrijven. Dat zij, die in meer dan eene gemeente hun verblijf houden, of den zetel van hun vermogen hebben gevestigdtot de inschrijving verpligt zijn binnen die gemeentewaar eene dienstdoende Schutterij aanwezig is, en bijaldien in die verschillende gemeenten alleen dienstdoendeof alleen rus tende Schutterij bestaan, zich te doen inschrijven in de ge meente, alwaar zij voor de personele belasting zijn aangeslagen, en de ambtenaren in die gemeentealwaar zij ambtshalve verpligt zijn hun verblijf te houden. En dat eindelijk zijdie bevonden worden zich niet vóór 1 Junij te hebben doen inschrijven, door het Plaatselijk bestuur worden ingeschreven en in eene geldboete verwezen, terwijl zij daarenboven zonder loting bij de Schutterij worden ingelijfdindien het blijktdat er tijdens de verzuimde inschrijving geene redenen tot uitsluiting of vrijstelling ten hunnen aanzien bestonden. Burgemeester en Wethouders vermanen tevens ieder inge zeten dezer gemeente dien het aangaatzich ten behoor lijken tijde tot de inschrijving aantemeldenten einde de strafwegens nalatigheid vastgesteld te voorkomen. Burgemeester en Wethouders voornoemd. Alkmaar, A. MACLA1NE PONT. 6 Mei 1871. De Secretaris. NUHOUT van der VEEN. De paspoorten voor de manschappen der nationale militie, van de ligting 1866, zijn, voor zoover de ingeschrevenen der gemeente Alkmaar betreft, ter gemeente-secretarie verkrijgbaar. Tegen betaling van f 1, is ter gemeente-secretarie verkrijg baar het JAARLIJKSCH VERSLAG omtrent den toestand dezer gemeente, over 1870, door Burgemeester en Wethouders aan den Raad uitgebragt. Niets is ongepaster dan de liberale partij de radicale partij te noemen. Zij heeft er geen recht opzij is er veel te flauw voor. Radicaal komt van radix, dat wortel beteekent. Het woprd duidt dus iets aan dat tot den wortel gaatdat den wortel raakt. Een radicaal geneesmiddel is een middel dat de kwaal in haar heginselen aantasten daardoor een volkomen herstel mogelijk maakt. Zulke middelen worden natuurlijk zeer gewenscht. R a d i c a a 1 is op dit gebied een eeretitel; terwijl de zoogenaamde palliatieven, de verzachtende middelendie slechts hulp vbor een oogenr blik schenken en voor eenigen tijd verzachting van smart te weeg brengenofschoon in sommige omstandigheden onmis baar, toch njet hoog staan aangeschreven en weinig vertrouwen genieten. Van de wonden door zachte heelmeesters be handeld zegt het spreekwoord niet veel goeds. Ook op zedelijk gebied heeft het woord radicaal nog een goeden klank. Het zedelijk kwaadde zonde moet in den wortel worden aangetast, zegt men, en niemand spreekt het tegen, niemand denkt er aan, het woord radicaal tot een scheldnaam te bezigen. Op politiek en maatschappelijk gebied is dit anders. Be grijpelijk is het, dat men in gevoelen kan verschillen omtrept het wenschelijke en nuttige of noodzakelijke van doortastende of radicale inaatregelenomtrent de geschiktheid van het oogenblik daartoe enz maar dat liet woord radicaal op dit gebied een scheldnaam is geworden, is al zeer dwaas. Hoe is het mogelijk Eenvoudig omdat het een vreemd woord is, dat men niet verstaat. Vreemde woorden laten zich bij uitnemendheid tot scheldwoorden gebruiken. Het volk kiest ze by voorkeur, omdat men er ailes bij denken kan wat men verkiest. Er blijft dikwijls niets beleedigends over, als men ze vertaalt. Bekend is het verhaal van den boer, die van zijn advokaat begeerde dat hij de tegenpartij eens duchtig zou uitschelden. De advokaat had daarin natuurlijk geen lust, maar wenschte toch zijn rijken cliënt zooveel mo gelijk tevreden te stellen. Hij vond er op uit, in zijn plei dooi bij herhaling de woorden et caetera te gebruiken en den boer te vertellen dat dit het ergste schelwoord was dat men een advokaat kon toevoegen. Nog karakteristieker is het gebeurde met den geleerde, die door een vischwijf met een stortvloed van scheldwoorden werd overstelpten zich er uitredde door een gelijken stortvloed van allerlei latijn- sclie woorden van zeer onschuldige beteekenis. De vrouw was overbluft. Ik dacht dat ik er al heel wat mee kon zei ze maar zulk schelden 'en vloeken heb ik nog nooit, gehoorddaar kan ik niet tegen op. En hoe verschillend is de indruk dien men ontvangtal naar naarmate men het vreemde, onbegrepen woord of de ver staanbare N ederlandsche uitdrukking gebruikt. De Eranschen hebben het ongelukdat hunne taal een menigte bastaard woorden bezitwaarvan het volk de eigenlijke beteekenis niet kent, en waaraan dus langzamerhand allerlei valsohe voorstellingen kunnen verbonden worden. Als een Parijsehe werkman het woord république uitspreek t, dan spreekt hij eenvoudig latijnen hij begrijpt niet wat hij zegt. Hij stelt zich een soort van maatschappelijken toestand voor, waarin veel nationale feesten gevierd, en dagelijks optoch ten langs de boulevards gehouden worden onder het zin gen van de Marseillaisewaarbij zich het wonder voordoet dat ieder voor de helft op kosten van den staat leeft en feestviertzonder dat iemand iets noemenswaard aan de étaatskas bijdraagtbehalve natuurlijk enkele buitensporig rijke luidie dan wel niet lang rijk zullen blijvenmaar zoover denkt de Parijsehe werkman niet. Hoe geheel anders is het, als een Nederlander van het g e m e e n e b e s t spreekt. Dan rijzen de ernstige, kloeke gestalten der zeventiende eeuw voor hem op, en hij denkt aan werkzaamheid, plichts betrachting, ondernemingsgeest, orde en godsdienstzin.... Maar wij zijn geheel van ons onderwerp afgedwaald. Wij spraken van radicaal, doortastend, den wortel rakenden wij zeidendat de liberalen (alweer zoo'n vreemd woord, dat allerlei verwarde, nevelachtige eii onware voorstellingen opwekt) op dien naamgeen aanspraak konden maken. Wie dan? De Tijd. Dat, is een radicaal b'ad dat wil tot den w o rt'e l'gkafn. Men oordeele. Zijn hoofdartikel van 3 Mei 1.1. begint aldus: «Deschoohe //dagen van de liberale partij in Nederland zijn voorbij en vzullen niet meer terugkomen. (Die schonen Tage in Aranjuez sind nun zu Ende.) Reeds nu, voordat zij het vijf-cn-twintig- "jarig feest harer overvvinniug gevierd heeft, is zij, zoo goed «als versleten, het tijdperk der ontbinding ingetreden." Helaas, niet eens haar zilveren feest te mogen vieren! Nu reeds versletenin staat van ontbinding Zij rot en stinkt reeds. Houdt uw neus toe. Ik overdrijf niet, de Tijd meent wat hij zegtluistert maar. In het hoofdartikel van 5 Mei wordt dit onderwerp vervolgd. Op 3 Mei was de liberale partij het tijdperk der ontbinding ingetreden. Op 5 Mei is de ontbinding reeds aanmerkelijk gevorderd. Het wordt tijd haar terstond te begraven. "Zij wordt te verderfelijker zegt de Tijd naarmate zij in hare ontbinding voortgang maakt." En daarop maakt het blad ons zijne meening dui delijker in de volgende woorden "Een ligchaamdat zich door verrotting ontbindtver- "spreidt rondom zich allergevaarlijkste smetstoffendie men "zich haasten moet te verwijderenom te verhinderen dat "de gezonde deelen worden aangethst. In de stoffelijke we- vreld is het gevaar zoo in 't oog ioopend dat het in den »regel weinig moeite kostte doen verwijderen wat besihet' »is. Daarentegen is in de zedelijke wereld, waarin de besmetting "zich veel gemakkelijker mededeelt en des te gevaarlijker is, //niets moeijelijker, dan de overtuiging te doen ontstaan, dat "hetgeen besmet en verrot ismoet opgeruimd worden." De Tijd wijst vervolgens op de maatregelen die tegen de verspreiding van cholera en pokken worden genomen, waarbij sommigen in hunnen ijver zelfs de menschelijkheid uit het oog verliezen. Hoe moeilijk het ook zijde Tijd zal zeker voortgaan "de overtuiging te doen ontstaan dat hetgeen besmet 'en verrot ismoet opgeruimd worden." Als de Tijd dit zegt, zal het zeker spoedig bij velen ingang vinden, ook bij leden van de Tweede Kamer, die gewoon zijn zieh in de gunst van de heeren kiezers en van de Tijd te recommandeereu. Daarom kan men binnen kort een wetsvoorstel verwachten tot regeling van het staatstoezigt op zedelijk gebied, naar het voorbeeld van de Ik et van 2U Juli 1870 Staatsblad n" 131) tot regeling van het veeartsenijkundig Staatstoezigt en de vee- artsenijkundige pblitie. De maatregelen van onteigening en afmaking, gevolgd door verbranding of begraving, ten aanzien van door veepest aangetaste of daarvan verdachte runderen vast gesteld zullen toepasselijk gemaakt worden op door de liberale be ginselen aangetaste of daarvan verdachte personen. De voorsteller zal aantoonen, dat hij de menschelijkheid niet .uit het oog verliest. Afmaken en daarna verbranden of begraven. Vroeger werd men verbrand of begraven vóór men afgemaakt was. Ziedaar een belangrijke vooruitgang.! Een ander lid zal echter de menschelijkheid nog meer in het oog houden, en een anderen, minder radicalen maat regel voorstellen. H8 zal in overweging geventot bestrij ding van de besmetting der liberale beginselen meer de ver ordeningen omtrent de besmettelijke ziekten, pokken, roodvonk, mazelen, enz. tot voorbeeld te nemen. Wordt dit voorstel tot wet verheven, dan zal ieder huis, waarin de liberale beghi- selen heersehen of dat daarvan verdacht is, kenbaar gemaakt worden aan een duidelijk uitwendig geplaatst teeken (een papier met de woordenLiberale beginselen. Be- sm ettelijke ziekte). Personen door deze ziekte aangetast of verdacht van er door besmet te zijn, samenwo nende of omgang hebbende met bekende liberalen bij voor beeld zullen niet worden toegelaten in scholen en kerken schouwburgen en concerten op markten, in sociëteiten, kof fiehuizen en andere openbare plaatsen. In elk geval zal de hoofdredacteur van de Tijd tot Gene- raal-Inspecteur worden benoemd. W. v. d. K. D''ervaeren arts beklaeght alleen niet 't krancke bedde, Maer zoeckt, de bron van 't quaed, opdat hy 't heele en redde. Die woorden van Vondel mogen allen zich wel herinne ren die getuigen zijn van de tegenwoordige gebeurtenissen in Erankrijk, en daarover spreken of schrijven. Vooral mogen de tegenwoordige en elke volgende regeering van Erankrijk er aan gedachtig zijn. Klagen en jammeren over de vreese- lijke tooneelen die wij aanschouwen wat heeft het ooit ge baat Zieh verontwaardigen over de bedrijvers van het kwaadhen vervloeken en veroordeelenheeft het ooit gehol pen om het kwaad te stuiten en een beteren toestand voor te bereiden? En daarenboven, is het billjjk Om al aan stonds mogelijk misverstand te voorkomenzij hier opgemerkt, dat er onderscheid is tusschen verontwaardiging over de fei ten en veroordeeling van de bedrijvers. Waar dit onder scheid niet gemaakt wordt, is het onmogelijk, den afkeer van het kwaad met de algemeene mënschenliefde vereenigd te houden. Onze verontwaardiging en veroordeeling mogen de leiders treffen, die befcor weten en baatzuchtige oogmerken najagen, de menigte, de blinde, misleide menigte weet niet wat zij doet. Wat is de oorzaak van het kwaad Waarvan zien wij hiér de wrange vruchten,? Dat moet de vraag zijn. Zeker niet van een vrijzinnig bestuur. "Vrijzinnige begin selen mogen gepredikt zijn in Parijs, tot de toepassing is het nooit gekomen. Maar zijn die menschen dan rijp voor de vrijheid? Zoo vraagt men op zegevierenden toon, en geeft te gelijk hef antwoord: zij verdienen niét anders dan eeu krachtigen meestereen ijzeren beheersoherdie ze on der bedwang houdt. De tijger-aap moet aan de ketting blijven. Het is dezelfde redeneering waarmee de, instandhouding der slavernij werd verdedigd. De slavernij heeft de slaven doen ontaarden en ben ongeschikt gemaakt voorde vrijheid, daarom moeten ze nu ook maar in slavernij blijven. Neen omdat de slavernij den mensch heeft verlaagdmag zij niet blijven bestaan. Omdat dc Napoleontische onderdrukking het Eransche volk heeft doen ontaarden heeft hét behoefte aan een ander, een betes1, een vrijzinniger 'bestuur. Wat, Maoaulay daaromtrent beeft gezegd is zoo juist en waas-, dat men niet beter kan doen dan zijne woorden van tijd tot tijd te herbalen„In bak-erzwaclitdls ieeren wij niet loopen. In de duisternis leeren wij geen kleuren onderscheiden. Onder verdrukking leeren wij de vrijheid niet gebruiken. Het ge wone sophisme waarmee een slecht bestuur wordt verdedigd, naar waarheid voorgesteld, is dit: bet volk moet in slavernij blijven omdat de slavernij er alle ondeugden van slaven bij ontwikkeld heeft. Omdat zij onwetend zijn moeten zij on der een macht blijven die hen onwetend heeft gemaakt en onwetend zal houden. Omdat zij door slecht bestuur ver bitterd zijn, moeten zij altijd slecht bestuurd worden. Indien het stelsel waaronder zij levenzoo zacht en vrijgevig was dat zij onder zijn invloed zacht van zeden en verlicht waren gewordenzou men veilig een verandering kunnen beproe ven. Maar nu het stelsel de zedelijkheid verwoest, en de ontwikkeling van het verstand verhinderd heeftnu het menschen die onder een andere leiding een. deugdzame en, gelukkige samenleving hadden kunnen vormentot woeste en domme diereu heeft gemaaktnu moet het eeuwig zoo blijven." Wij geven toe zullen sommigen hiertegen aanvoeren dat het Napoleontisch bestuur slecht is geweest. Wie zal het verdedigen? Maar waarom moeten de volken nu tocli altijd worden opgeleid tot hét genot der vrijheid en tot zelfbestuur Waarom kunnen zij niet gelukkig en tevreden zijn ondereen vaderlijk gezag? Waarom niet? Omdat de menscbelijke na tuur dit niet gedoogt. Het gaat met de volken als met de afzonderlijke personen. Het kind gehoorzaamt aan liet ouder lijk gezagde minderjarige staat onder toezicht van zijn voogd. Welnu, als die voogdij goede vruchten draagt en tot zijn geluk strekt, laaf hem er altijd onder blijven, zou men kunnen zeggenbreng hem onder curatele, 't Is beter voor hein, dan dat hij geheel vrij ishij weet zijn vrijheid niet te gebruiken. Daartegen bestaat echter één groot bezwaar. Er bestaan er wel meer, maar dit eene is reeds voldoende. De meerderjarige verk iést niet onder voogdij te blijven; hij eischt .zijn vrijheid. Er zou dus niets anders over blijven dan geweld en dwangom liendie men met, rijp voor de vrijheid achtte, onder voogdij van anderen te bren gen. Zóó is nu eenmaal de ïnenscliplijke nat uur, en die laat zich niet dooden of veranderen. Daarom is. een volk op den duur nooit tevreden onder een despotieke regeeringook al geniet het daaronder welvaart ep voorspoed. Het is met, mensehen en vereenigingen van menschen in dit opzicht, al» mét den wolf in de fabel. Zijn vrij leven in de bosscben bezorgde hem een uiterst sober bestaan. Hij begon te vermageren en gevoelde zich hongerig. In dien toestand ontmoet'hij den wachthond, die er welgedaan en glanzig uitziet, en klaagt hem zijn nood. Welantwoordt deze treed in dienst van den mensch en gij zult goed verzorgd worden. Wat het werk betreftgij hebt niets anders te doén dan wat wacht te houden, en dat is gemakkelijk genoeg. De raad vindt ingangen de wolf besiuit den hond naar de woning van den mensch te vergezellen. Onderweg vraagt hij den hond, wat hem toch scheelt aan den hals. Hij had daar zulke kale plekken. Och dat is nietsantwoordt de hond dat komt van de ketting. Yan de ketting? welke ketting? Van de ketting, waaraan ik meestentijds vast lig. jDe wolf werd bleek van schrik, voor zoover wolven daartoe in staat zijn zette het op een loopen alsof hij de jagers achter zieh hoorde en vergenoegde zich met zijn sober bestaan in de vrije wil dernis. Frankrijk heeft nooit de vrijheid der gemeenten gekend in de laatste twintig jaren minder dan ooit. Nu steltParijs zieh wonderen voor van de vrije commune. De staatkundige eenheid drukte loodzwaar op de zelfstandigheid der provin ciën, en de alles omvattende centralisatie belemmerde de vrije beweging van stad en platte land. Thans doen zich luide stemmen hooren voor de ontbinding van Erankrijk in een aantal vrije republieken, door een bondgenootschap ver eenigd op de wijze van Zwitserland, ongeveer als onze vroe gere Unie der zeven provinciën. Ziedaar de schier onvermij delijke terugslag van liet vroegere wanbestuur, de natuurlijke reactieoverdreven en buitensporig als elke reactie. Daarbij komt de kunstmatige opkooping van werkvolk te Parijs, door den bouw van een bijna geheel nieuwe hoofdstad naar de plannen van den beer Hausmann. die eindelijk tot een uit barsting moest leiden, omdat elk millioen tot werkverschaffing aan de reeds te Parijs aanwezige werklieden weer nieuwe drommen deed toestroomenwaarvan geen enkeleeenmaal gewoon aan de goede zorgen der keizerlijke regeeringbe sluiten kon Parijs weer te verlaten. De opstand van Parijs tegen de regeering des lands zal onderdrukt worden, moet onderdrukt worden. Goed, maar wat dan? Ziedaar de vraag die groote bezorgdheid, inboezemt. Zal men alweer tot de onderdrukkingtot bet onbeperkt gezag van een meester terugkeerenopi zoo voortdurend in denzclfden noodlottigeu cirkel rpnd te draaienvan de dwingelandij naar de uitspattingen' der revolutieen van de revolutie tot beteugeling van uitspattingen naar de dwinge landij? Op dat gevaar wees met profetischen blikprofetisch omdat hij den toestand kende vóór maanden reeds Emile de Laveleye. "Het, komt er vooral op aan zegt hij te weten hoe de werklieden in de steden na den afloop van den oorlog gezind zullen zijn. In 1S48 hoopten de werklieden dat drie maanden toereikend zouden zijn om de maatschappij te orgaui- seeren en hun eigen toestand te verbeteren. Worden zij nogdoor dezelfde illusiën bezield, dan zoudendaar zij noodwendig op nieuw teleurgesteld zullen wordenweder groote rampen te duchten zijn, vooral in een land dat zoo verwoest is.": En verder: "Laat de burgerstand zieh geen schrik laten aanjagen door enkele plaatselijke wanordelijkhedenlaat hij zich niet ongerust maken over de redevoeringen van eenige droomers en de gewelddadigheden van eenige bezete nen. Organiseert, bij bedaard de behoudende krachten waar over bij beschiktzonder daarbij de hulp van een meester in te roependan kan de vrijheid gevestigd en krachtig gegrondvest worden. Maar laat de burgerstand zich door gelijken paniscken schrik meeslepen als in 1850, dan is alles verloren en zal een nieuw tijdperk van onderdrukking en avontuur aanbreken. Het baat niets, of men al liet socialisme de schuld geeft. Socialistische ideeën bestaan tegenwoordig in elk land. Wij moeten daarom leeren ze te verdragen, ze door rechtvaardigheid en verlichting te overwinnen en on schadelijk te maken, zonder de slavernij in de armen te loo pen om ons bun aanblik te besparen." W. v. d. K. De bekende engelsche volksmenner C.Bradlaugli is den 21 te Boulogne in hechtenis genomen en den volgenden dag door den onderprefect naar Engeland teruggezonden. De stad Rouaan heeft aan de duitsebe militaire overheid verzocht, nog geruimen tijd eene talrijke duitsclie bezetting te mogen behoudenuit vreesdat bet voorbeeld van Parijs onder bet gepeupel navolging mocht vinden. Ook geeft de slad aan eiken aldaar verblijfhoudenden duitschen militair eene toelaag van 30 centimes daags. De minister van marine beeft de ontwapening gelast van 54 oorlogschepen van allerlei charter. De proviandeering van Parijs langs de Seine is, op bevel der regeeringgeheel geschorst. Te Havre hebben de werkliedendie zich aan de zijde der Commune scharenter gelegenheid der gemeentelijke verkiezingen een zeer revolutionair programma openbaar ge maakt, De afgevaardigden van den gemeenteraad dier stad zijn wel door de parijsehe Communemaar niet door den heer Thiers ontvangen. De tot den 15 April ter verpleging der duitsclie troepen verschuldigde gelden zijn den 25 betaald. De heer Thiers beeft tot de parlementairen van de vrijmet selaars gezegd „Erankrijk kan niet capifuleeren tegenover eenige opstandelingennoch zich tot de Commune wenden ten einde den door baar gestoorden vrede te helpen herstellen." De verkiezingen zijn in conservatief-republikeinschen geest, en dus in het voordeel der regeering, uitgevallen. Te Angers, le Mans en Périgueux werden de eandidaten der geavan ceerde partij gekozen. Daarentegen was te Toulouse en Marseille de uitslag bevredigend. Talrijke kiezers hebben zieh van de stemming onthouden. De vervallen kosten van verpleging der duitseho troepen ten bedrage van 18 miljoen tb., zijn den 1 Mei te Rouaan en te Amiens betaald. De belgische graaf Werner de Mérode heeft aan de heeren Thiers en Favre eene door meer dan 100000 belgische catho- lieken onderteekende petitie overhandigd waarin de lusschen- komst van Erankrijk ten gunste van het wereldlijk gezag van den Paus wordt verzocht. Den 27 heeft de lieer Thiers berichtdat de organisatie van het leger voltooid was en dat krachtige operatiën tegen Issy waren aangevangen. Hij verklaarde de noodzakelijkheid der worsteling ter verdediging der natiouale eenheid en dei- vrijheid te betreurenmaar liet recht was aan de zijde van de Vertegenwoordigers der natiedie geene reactie en niet naar het einde der republiek verlangden. Zijne redevoering werd zeer toegejuicht. De beer de Kerdreltoestemmende

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1871 | | pagina 1