SB'lftl - No. 32. Drieënzeventig sle Jaargang. 1871, z o i\ i) a r. 6 A UGUS T II s. if (^ffieicc} (Sebcclte 7 7 Hoe de Ultrarnontanen onze grondwet eerbiedigen. 'IZickclijnschc Berichten Frankrijk. W. v. d. K. L k Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag avond te 7 uren. Prijs per kwartaal f O,OU, franco per post t afzonderlijke nonuners 5 Cents. Brieven franco aan de Uitgevers HERM". COSTER ZOON. f ïkk- ii~ >- ó- A 4 kV t&s i De rede van den heer Tuijm is in de tTEfc - v-t- B. IA De Advertentiën kosten van 15 regels 0,75, voor elke regel meer 15 Cents; groote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag unmidda£r 1 uur, wordt voor de plaatsing in het eerstvolgend nornmer ingestaan; ingezonden berichten een dag vroeger. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene kennis dat zij in hunne vergadering van 4 Augustus 1871 hebben besloten, vnsttestellen de na volgende bepalingen waaronder vergunning kan worden ver leend tot uit- of opstallingen op straat te Alkmaar, gedurende de kermisweek aan hen die zich daartoe aanmelden ff. dat zij op 1 Augustus 1871 in liet bevolkingregister dezer gemeente zijn ingeschreven b. dat zij die met een beignets-, wafel- of poffertjeskraam of eenige andere kraam of tent wenschen te staan en niet te Alkmaar woonachtig zijnbij hun verzoekschrift om ver gunning aan Burgemeester en Wethouders, overleggen eeno verklaring van den Burgemeester der gemeenten T waar zij gedurende de laatste maand zijn geweest, dat in die gemeenten de pokken niet epidemisch heerschtenzullende het aantal toetelaten beignets-, wafel- en poffertjeskramen het getal van 5 niet te boven gaan en het getal draaimolens zich tot 2 bepalen. Burgemeester en Wethouders maken verder bekend, dat orgeldraaijers en muzijkanten niet te Alkmaar sedert een jaar gevestigd, alsmede alle bedelaars, straatkunstenaars, en verder alle photographiekramen en tenten, waarin voorspellingen worden gedaan of tentoonstellingen, van welken aard ook, plaats hebben, TEN STRENGSTE ZULLEN WORDEN GEWEERD. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. G. A. YERHOEFF, l". Birgem. NUHOUT van der YEEN, Secretaris. Alkmaar, 5 Aug. 1871. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR. In aanmerking nemende, dat in den laatsten tijd, uit moed wil en baldadigheid, vele beschadigingen aan de boomen en gewassen in den Stads-Hout en de Plantsoenen worden toe- gebragt, die moeijelijk door de politie alleen kunnen worden tegengegaan en voorkomen wanneer de ingezetenen zeiven niet hunne medewerking ter bescherming dier schoone wan deldreven heesters en gewassen verleeneu. Roepen ten dringendste die medewerking der ingezetenen inen dragen die wandelplaatsen bij vernieuwing op aan hunne hoede en waakzaamheid, opdat de moeite en kosten, die aangewend worden om tot algemeen genoegen de plant soenen en den hout in orde te houden, mogen worden beloond. Burgemeester en IV ethouders voornoemd. Alkmaar, J. G. A. YERHOEEE, 1°. Burgemeester. 10 Aug. 1871. De Secretaris NUHOUT van der VEEN. LATIJNSCHE SCHOOL TE ALKMAAR. Ouders of voogdendie hunne zonen of pupillen met aan vang van den nieuwen cursus, Maandag 4 September 1871 het onderwijs op de Latijnsche school wenschen te doen vol gen worden uitgenoodigdnaam en ouderdom hunner jon gelieden uiterlijk voor den 8 Augustus 1871 aan den ondergetee- kende optegeven. Aan hen, die noch een bewijs van vroegere toe lating op eenig Nederlandsch Gymnasium of Latijnsche school, noch eeu getuigschrift kunnen 'overleggen, dat zij ten minste het onderwijs op de laagste klasse eener openbare Hoogere Burgerschool met voldoend gevolg hebben afgeloopenzal de dag van het examen ter toelating vereischt ten spoedigste worden medegedeeld. Slechts eenmaal in het jaar worden leerlinge;; toegelaten. De Rector der Dr. J. J. Latijnsche school, de GELDER. Lijst, van brieven waarvan de geadresseerden onbekend zijn verzonden gedurende de 2'. der maand Juni 1871. H. YERBRUGGEN, G. J. HOOGERWEREMej J. C. KELLENBACK, Amsterdam; WILLEM VAN DEN POL, Haarlem; RIJNDER SMIT, 's Hertogenbosch, J. J. van de WIEL, Heusden; DEKKER, SchagenJ SGHALKWUKUtrecht; IJMINK de VRIES, Wezepe, J- VOLöERS, 't Zandt; HENDRIK ZWAEREE, Vrouw 1 UIMAN, HENDRIK WUPKES, (niet vermeld). Van de Hulpkantoren: Bergen: Jb. BORST, L. JOOSTEN, Amsterdam. BeiloL. KRAMER, Kwadijk. POLITIE. Ter terugbekoming aan het commissariaat van politie voor handen het, navolgende gevondene, als: eengeel-bontepoedelhond; een paar witte manchetten; een kinder manteltje. (Slot.) Uit 's heeren Albekdinck Thijm's eigen woorden bleek ons duidelijk dat hij omtrent vrijheid van godsdienstom trent de g e 1 ij k e bescherming aan alle kerkgenootschappen te verleenen en omtrent de vrijheid om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, een andere leer predikt 'dan onze grondwet, dat hij met die grondwet en hare be ginselen in lijnrechten strijd isdat hij volkomen vrij is een andere meening te koesterenmaar dat zijn ontkenning van in strijd met de grondwet te zijn een onmogelijkheid is, en de tamelijk onschuldige beteekenis, die hij later, toen op dien strijd werd gewezen, aan sommige uitdrukkingen heeft willen geven, door de gronden die hij zelf voOr zijn mcening aanvoerde, geheel en al onaannemelijk wordt gemaakt. is in de Park-zaal luide I toegejuicht, eu de door hem verkondigde stellingen zijn door de vergadering bij acclamatie aangenomen, zonder dat daar tegen een enkele bedenking werd ingebracht. Die rede bevat dus de politieke geloofsbelijdenis der partij die men gewoon is de ultramontaansche te noemen. Zal nu niemand die de beginselen onzer grondwet is toegedaan, aan eenig aanhanger der ultramontaansche richting zijn stem kunnen geven als het geldt de benoeming tot lid van eenige vergadering die geroepen is tot een deel van ons openbaar bestuur, als het geldt de vertegenwoordiging van land, provincie of gemeente? Onmogelijk. Men zegge nietde grondwet is eenmaal vast gesteld en men waagt zelfs geen poging om op haar vrij heidlievende bepalingen terug te komen; ook is ieder bereid zieli aan haar te onderwerpen en haar te gehoorzamen, zelfs al stemt hij met hare beginselen niet in. Dat is de vraag niet. De grondwet, is geen strafwet, die nauwkeurig omschreven handelingen gebiedt of verbiedt, eu die daarom ook met ge strengheid binnen hare grenzen moet worden toegepast zoodat steeds gevraagd moet worden of eenig feit wel onder hare uitdrukkelijke bepalingen valt. Een grondwet is een wet, van beginselen van algemeene regelen, die bij de ge wone wet uitgewerkt en toegepast behooren te worden waarop de rijks-provinciale en gemeentewei gever te letten heeft. Zij is de staatsregeling, de gids voor wetgeving en bestuur. Zij wijst de richting aan waarin men zich bij de verdere uitwerking behoort te bewegen Zij is de grond slag het fundament, waarop het staatsgebouw moet worden opgetrokken. Zoo behandelt bij voorbeeld onze grondwet zoo groote volksbelangen als het onderwijs en het armbestuur elk slechts in een enkel artikel. De grondwet behoort geen doode letter, maar moet de levenmakende geest zijn, die geheel onze wetgevingalle takken van ons openbaar bestuur door dringt. Zij wijst de hoofdbeginselen aan, die bij elke wette lijke regeling zijn in acht te nemen. Zoo oordeelde dan ook in een vroeger tijdvak, in 1860, de heer Thijm zelf, toen hij de reeds aangehaalde woorden schreef: //Daar zijn geene betrekkingen tusschen burgers en burgers tussehen het volk en het Regeerend Stamhuis in het vaderland, of zij ontleenen haar kracht aan de beginselen in dc Grondwet neergelegd, ja worden niet zelden door het woord der Grondwet omschreven. Ni et zelden dus niet altijd geeft het, foor d der grondwet een duidelijk voorschrift. A11 ij d behooren bare beginselen geraadpleegd en opgevolgd te worden. Hoe kan nu iemand die aan onze grondwet gehecht is tot de vertegenwoordiging en de wetgeving van land, gewest of gemeente personen roependie de grondwet bestrijden en tegenovergestelde beginselen verkondigen Men gevoeltdat dit onmogelijk is. Een andere vraag is deze: wanneer iemand als "de heer Tuijm overtuigdin gemoede overtuigd is dat er slechts één kerkgenootschap bestaat dat het volle licht der waarheid bezit, dat er één onfeilbaar gezag is dat ons de waarheid zoowel op staatkundig als godsdienstig gebied openbaart, kan hij dan wel, zich zelf gelijk blijvende, aan alle gods diensten gelijke aanspraak op vrijheid en bescherming toe kennen Kan hij een voorstander zijn van vrijheid van denken en oordeelenvan vrijheid van drukpers, als grond wettig beginsel De heer Thijm doet het voorkomenalsof het één een noodzakelijk gevolg van het ander is. Dit te betoogen, schijnt het doei van zijn geheele redeneering. Streng genomen zou den wij met deze kwestie niets te maken hebben. Was het waar wat de heer Thijm beweert, ons antwoord zou zijn: gij hebt gelijk gij kunt niet andersmaar wij kunnen ook niet anderswij kunnen u nooit onze stem gevenevenmin als wij bij voorbeeldmet volkomen eerbiediging van zijn over tuiging de regeling onzer verdediging zouden opdragen aan iemand die verklaarde in gemoede te geloovendat het dra gen van de wapenen ten eeuen male ongeoorloofd is. Maar niets is minder waar dan hetgeen de heer Thijm beweert, en het één volgt volstrekt niet uit het ander. Iets Sliders is hetdat men voor zich zeiven gelooft aan een onfeilbaar gezag en zich op dien grond vrijheid van eigen denken en eigen oordeel ontzegtiets anders dat men die vrijheid ook aan anderen wil ontzeggen, zooals de heer Thijm doet. Als de heer Thijm zegt: er is slechts éénewaarheid, zoowel op staatkundig als op godsdienstig gebieddan zal hij weinig tegenspraak vinden. Men is het ongelukkig maar niet eens omtrent die waarheid. En heb ik nu vrijheid, om dat ik zelf overtuigd ben, dat in mijn kerkgenootschap alleen die waarheid te vinden is, aan andersdenkenden vrijheid van godsdienst te betwisten? Omdat ik geloof, met volle over tuiging geloof, dat stellingen en beginselen, die een in mijne oogen onfeibaar gezag verkondigt, de eenige ware zijn, volgt daaruitdat ik aan anderen die dit niet geloovengeen vrijheid mag verleenen om andere, geheel tegenovergestelde stellingen en beginselen te verdedigen? Die slechts een oogenblik nadenktzal bespeuren dat het één geenszins uit het ander volgt. De zaak is zoo eenvoudigdat alle verder betoog overbodig is. In 1862 verscheen de tweede druk van een geschrift van den vrijheer von Ketteler, Bisschop van Mainz, getiteld: "Vrijheid, Gezag en Kerk" FreileitAutoriteit und Kirche), waarin ook de vraag die ons thans bezig houdt, uitvoerig wordt behandeld. De schrijver stelt de vragen die hij te antwoorden heeft aldu3-//Is de erkenning der godsdienstvrijheid in tegen spraak met de grondstellingen der Katholieke Kerk? Is het Katho lieken die de grondstellingen hunner Kerk getrouw zijn toe gedaan vergund andersdenkenden zulk eeu stelling in den staat te veroorloven? Kunnen Katholieke Vorsten, zonder hun geweten te bezwarenhun onderdanen deze gewetens vrijheid bij de wet toestaan? Zijn ér gevallen mogelijk, waarin zij zelfs jegens hun geweten verplicht zijn deze vrijheid te vergunnen?' De eerste vraag beantwoordt hij ontkennend, de vol gende toestemmend, en hij eindigt met de verklaring, dat de Ka tholieke Kerk aan ongeloovigen in volle mate de godsdienstvrij heid toestaat, zooals Guizot die heeft omschreven in deze woor- den: "De godsdienstvrijheid is de vrijheid der gedachten, des ge- De gevangene Assi, wiens vijanden hem laatstelijk voor een pruisischen agent hebben uitgekretengelijk zij vroeger beweerd hebben, dat hij te Creuzot een agent van den lieer llouher is geweest, heeft dien gewezen minister schriftelijk verzocht om te verklaren dat hij nimmer middelijk of recht streeks met hem in correspondentie heeft gestaan. Eene fractie van den gemeenteraad van Bordeaux, met, den tijdelijken maire Dordé aan het hoofdlieeft den militairen commandant d'Aurelles de Baladines een bezoeK gebracht en hem te kennen gegeven, dat Bordeaux eene aan de orde, maar bovenal aan de republiek gehechte stad is. De genl. verzekerde in zijn antwoorddat hij zoowel als het lioofd van het uitvoerend bewind, in die gehechtheid deelt. De arabische emir Abd-el-Kader heeft den heer Thiers ge schreven dat hij zich eerlang naar Frankrijk zal begeven om van zijne adhsesie aan het gouvernement der republiek te doen blijken. Het comité voor de reorganisatie van bet leger heeft den 27 bijna eenparig de grondslagen van eene nieuwe wet aan genomen die de krijgsdienst verplicht maakt voor mannen V I van 20 tot 40 jaren en den duur bepaalt op 4 jaren bij wetens en des levens inzake van godsdienst; de vrijheid om te >»e- i staande leger, 5 jaren bij de Ie, 3 jaren bij de 2e en looven en niet te gelooven, dc vrijheid voor geleerden, voor j reSel'Ve '°Ptelleffen de priesters eu voor de geloovigen. De Staat is hun allen dezeltde bescherming in de uitoefening van dit recht schuldig." üok vereenigt zich de Bisschop volkomen met Guizot, wan neer deze verder betoogtdat in dit beginsel van godsdienst- vrij beid zijn begrepen: I. "Het recht der individuen om hun geloof te belijden hunne godsdienst uit te oefenentot dit of dat kerkgenoot schap 1e behooren, er in te blijven of het te verlaten. II. »Het recht voor de verschillende kerkgenootschappen om zich zelveu te orgauisceren en hunne belangen naar de j frauscne grondgebied grondstellingen van hun geloof, hunne overlevering en hunne 01lmjddelijk den Czaar geschiedenis te regelen." III. "Het, recht voor de geloovigen en voor de dienaren der verschillende kerkgenootschappen om door geestelijke en zedelijke middelen hun geloof en hunne godsdienst te onder wijzen en te verbreiden." Zoo blijkt, dat de handhaving der godsdienstvrijheid zeer goed vereenigbaar is met het geloof aan een alleenzaligmakende kerk en een onfeilbaar gezag. De bewering van het De eerste reserve kan bij decreet van het hoofd der regeering opgeroepen worden, de oproeping der beide andere bannen moet bij de wet gescheiden. De militairen in werkelijke dienst zullen niet aan de verkiezingen mogen deelnemen. De gewezen minister van handel en landbouw Duvernois heeft voor de commissie van enquête naar de handelingen van het gouvernement der nat. defensie o.a. verklaard dat j (ler Keizerin den 2 Sept. door de minister de La-tour d'Auvergne jj eene russische depeche is vertoond, waaruit bleek, dat Keizer i Alexander II na den slag bij Woerth aan den genl. Fleury, i zijne tusscheukomst,met opzicht tot de integriteit van het i j i toegezegd. De Keizerin had schriftelijk dank gezegden toen zij Frankrijk na den slag van Sedan moest verlatenhem terstond zijne belofte herinnerd. Ook had zij zich schrifte lijk tot Koning Wilhelm gewend, om dezen vredelievend en edelmoedig jegens Frankrijk te stemmen. Daarentegen heelt de gewezen gedelegeerde voor buit. zaken te Tours en te Bordeauxgraaf de Chaudordy, voor dezelfde commissie eene verklaring afgelegdvolgens welke het aan geen twijfel kan onderhevig zijndat tussehen Pruisen eu Rusland vddr het uitbreken van den oorlog een bondgenootschap is aangegaan. te^en- Immers Rusland had zich vddr den aanvang der vijandelijk- deel door den heer Thijm is zoo ongegrond en klaarblïjke- '.'ede? onzijdig verklaard, maar onverholen te kennen gegeven. lijk onjuist, dat zij bij de eerste toetsing aan het gezond verstandaan de redeineenvalt. Maar hebben wij hier misschien met een geloofspunt te doen, zoodat niet eigen oordeel maar het gezag der Kerk heslist? Neen, antwoordt dc heer Thijm ze't. Hoort slechts wat bij in de Nieuwe Rotterdamsche Courant schrijft "Voorzeker daar is in onze theorie slechts plaats voor ééne "waarheid; die waarheid is uit God en behoort de geheele "maatschappij te doordringen: maar volgt hier nu uit dat deze onzijdigheid ondergeschikt was aan die vanOosten- rijk-Hongarije. Het blad UUmvers raadt de catholieken aan, het petition nement aan de Nat. Vergadering ter zake van het wereld lijk gezag van den Paus niet te staken, en vooral aantedringen op het niet vertegenwoordigen van Frankrijk bij Victor Em manuel te Rome. De directie der Suez-maatsckappij heeft gemeend aan het aanzoek der regeering,, om de marmeren buste der Keizerin uit hare vergaderzaal te verwijderengevolg te moeten geven, maar gelijktijdig bij acclamatie besloten - amat.ie besloten om de Keizerin, maar volgt hier nu uildat i die de belangen en het doel der Maatschappij steeds behar- "inen moet breken met eene maatschappij, die aan al de in- j tlg"d heefteen adres aantebieden. "consequentiën lijdtwaarvan het menschelijk bedrijf over- Te ^erck (Pas-de- Calais), waar dc Keizerin eenige jaren "vloeit? "Alles en allen ouderworpen aan het woord van den fS ZHfS instell»1S L.eeft ^gerichtis de be- v, J voJking van den ganschen omtrek in feestgewaad samenge- //Jraus; ja, waar het geloofsleer en zedetueht betreft, zou j stroomdop het ongegronde gerucht, dat zij uit Engeland //ik niets vuriger verlangen dan dat deze thesis werkelijkheid 3 overkomen en Ie Berck aan wal stappen zou. //werdmaar wat zonderling misbruikdaaruit af te leiden j Parysc^e maire K'acherot heeft den minister van binn. "dat men den Pans in lijdelijke zaken onbepaald gehoorzaam- ^2^™ df,4"0 Seachte ingezetenen j ,r j I ouuerteekend adres aangeboden, waarin met nadruk geklaagd 'heul verschuldigd zou zijn. Gijlieden zijt al heel onnoozel, t wordt over de toenemende prostitutie te Parijs, in weerwil "indien ge werkelijk denktdat dit de leer der Katholieken j fan het groot aantal gedurende het beleg verwijderde lich- "is. Wij zullen eens een Syllabus opmaken van al dergelijke paooien'. Verscheidene stadswijken en met name sommige "ongerijmde stellingen, die gij ons toeschrijft, en waar j JÏSjï Vr°UWen ten eenenmale ou" 'niets van volui ui.iui. j gy herstemmingen voor de gemeentelijke verkiezingen //De ultramontanen zijn, in tijdelijke zaken, tot geen He Parijs zijn verkozen 20 candidaten van de lijst van bet "meerdere gehoorzaamheid aan den Paus'verplichtdan aail kleurlooze Pers-Verbond26 van de lijst der republikeinsche "de Redactie van de Nieuwe Rotterd Courant Club-Turbigo en 2 die op beide lijsten stonden. De opkomst Q, u„n ti i ,1was noS kleiner dan 8 dagen te voren. Tot de verkozeneu Sterker kan het met en juister ook met. En daar nu de behooren de heeren Rancvoormalig policie-prefeet van Bor- vraag, oi hij dc grondwet van den staat vrijheid van gods- dcaux, Mottu (2 malen), Allain-Targé, Cantagrelen Clémenccau. dienst, van denken en oordeelen en van zijn gevoelens en meeningen door de pers te openbaren behoort gewaarborgd wordenis een staatkundige kwestie en zeker niet De gemeenteraad bestaat nu uit 45 candidaten van het Pers- Verbond en 35 radicalen. Hoewel de laatstelijk uit Algiers ontvangen berichten gun stiger luidenis weder een transport van 5000 man derwaarts missen de door gezonden. De krijgsraad te Lyon heeft den 26 het vonnis bevestigd, gewezen tegen de eerste groep der veroordeelden ter zake ver" van het oproer te Marseille. Het in ons vorig Nr. vermelde vonnis van den krijgsraad te Marseille betrof niet parijschemaar de derde groep der die althans in Ne- mai'sei"aansc'le opstandelingen. Daaronder bevond zich de i parijsche student Lebrundie op weg naar Algiers om in dienst te treden te Marseille door de wervers der commune j was overgehaald zich daaraan te verbinden. Hij is tot I te behoort tot de geloofsleer en de zedetueht den lieer Thijm verkondigde stellingen ook den steun van eenig j kerkelijk gezag hoegenaamd. Maar hoe is deze latere klaring in de N. Rolt. Ct. weer te rijmen met zijne rede in de Park-zaalwaarin hij onder anderen beweerdedat er thans geen Katholiek van naam meer is, die althans in Ne derland het stelsel zou durven volhouden, dat elke grondwet te verwerpen is, die niet aanvangt met het woord vrijheid en waarvan het eerste artikel niet aan elkeen vrijheid geeft om 'Jaar gevangenisstraf veroordeeld. alle theoriën te verkondigen 'i Of is ook dit gedeelte van de rede des heeren Thijm ons onnauwkeurig en onvolledig door de Tijd medegedeeld? Moeten wij ook hier aan de verzekering van den heer Nu yens ge looven dat de Tijd er verslaggevers op nahoudt die niet in staat zijn een spreker behoorlijk te volgen. Dc minister van oorlog heeft bekend gemaaktdatin overleg met de duitsche militaire overheid, bepaald isdat de fransche en duitsche onderofficieren en soldaten de offi cieren van beide natiën zullen saluëeren. Tot dus ver werd van duitsche zijde die beleefdheid geëischt, maar niet weder- keerig bewezen. Bij een bezoek van den aartsbisschop van Reims aan Ba- zeillcs, heeft de adj unct-maire de beweringen van den beier- schen genl. v. d. Tam weersproken, en getuigd, dat het dorp

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1871 | | pagina 1