m m
No. 38.
Drieënzeventig s te
Jaargang.
1871,
17 SEPTEMBER.
ZON l> AG
9
©fficiccl (Scheelte
De officiëele waarheid.
tiffilckcli jfcscltc Berichten.
B/raiakrijk.
A I
A A
C
A AT
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar °P ^att*Rlag
avond te 7 uren. Prijs per kwartaal f O,Gat. franco per post t O,SO,
afzonderlijke nommers Cents.
Brieven franco aan de Uitgevers HERM". COSTER ZOON.
De Advertentiën kosten van 15 regels 0,75, voor elke regel meer 15
Centsgroote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag
1 uur, wordt voor de plaatsing in het eerstvolgend nommer ingestaan;
ingezonden berichten een dag vroeger.
PATENTEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter kennis van de belanghebbendendat de patenten
over de dienst 1871/72 aangevraagd tot 1 Aug. j.l. tusschen
den 18 en den laatsten September 1871 ter gemeente-secre
tarie kunnen worden afgehaald.
Tevens wordt herinnerd dat de binnen dien termijn niet
afgehaalde patenten door den deurwaarder der belastingen
aan de huizen der gepatenteerdsn worden bezorgd tegen
betaling vau 10 cents voor ieder patent blad.
Burgemeester en Ik et houders voornoemd,
AlkmaarA. MACLAINE PONT.
10 Sept. 1871. Be Secretaris,
NUHOUT van der VEEN.
De onderstaande personen worden aangemaand als nog aan
hunne verpligting tot het inleveren van een verhuisbillet, ter
Secretarie alhier te voldoen
Jacob Floris Johannes Bakker, laatste woonplaats Broek op
Langedijk. Cornells de Boer, 1. w. Beverwijk. Aagje van der
W al1. w. Sneek. Maria Anna IPeber, 1. w. Schoorl. Aga
tha Johanna Brandt, 1. w. Hoorn. Ennetje de Jong, 1. w.
Bussum. Christina Sandbrink 1. w. Vinkeveen. Antje Birks
Bakker, 1. w. Holwerd. Bodewijk Gerardus Gilles, 1. w. Bar-
singerhorn. Anna Helena Klugt, Johanna Engelina van Schaik,
J. G. Qottmer. 1. w. Amsterdam. Louisa Buis, 1. w. Enkhuizen.
Marijtje Kwijn, 1. w. Hoorn. Neeltje de Jong, 1. w. Winkel.
Wilhelmina de Bruin, 1. w. Soest. Helena Martina van Straten,
1. w. Helder. Bartholomews Kemper, 1. w. Leiden. Johannes
Ausburg, 1. w. Nijmegen. Gerardus Antonius Hemelt, 1. w.
Haarlemmermeer. Dieuwertje van Langen1. w. de Rijp.
Franciscus Martinus Krijzer, 1. w. Rotterdam. Jantje Tromp,
l.w. Z. en N. Schermeer. Anna Elisabeth de Fries, l.w. Amster
dam. Petrus Obeel.w. Haarlem. Johs. Jacs. Beming
1. w. Ermelo. Klaas Kok1. w. Sehermerhorn. Klaas Otto,
1. w. Haarlemmermeer.
POLITIE.
Ter terugbekoming aan het commissariaat van politie voor
handen het navolgende gevondene, als: een oorknop; een schip-
persliaak: een sleuteleen kinderhoedje; een meseen witte
vrouwenzak, inh. geld.
Onbeheerd op de markt blijven staan een lam.
Het licht der officiëele waarheid is opgegaan over de veel
besproken redevoeringen, den 21sten Juni 1.1. in de parkzaal
te Amsterdam gehouden. Bij C. L. van Langenhuysen
is, met een voorrede van Jos. A. Alberdingk Thym, van
de pers gekomen de Park-meeting. Redevoeringeu gehouden
op de feestelijke bijeenkomst van Katholieken te Amsterdam
den 21 Jini 1871. Reeds had de Tijd van die toespra
ken een verslag gegeven, en velenmeenende dat de Tijd in
deze zaak veilig voor een getrouw verslaggever kon worden
gehoudenleverden naar aanleiding van dit verslag hunne
beschouwingen over het gesproken woord. Maar nu kwam
er verzet tegen het verslag van een zijde, waarvan men het
niet zou verwacht hebben. Van de feestvierenden zeiven
van geestverwanten van de Tijd verhieven zich stemmen tegen
het verslag van de Tijddat onnauwkeurig en onvolledig
zou zijn. Thans is het officieel verslag verschenenen het
is mij een waar genoegen thans eens als verdediger van de
Tijd te kunnen optreden en den mij onbekenden verslagge
vers mijn compliment te maken over hun juiste opvattting
en getrouw geheugen.
In de Alkmaarsche Courant is geen plaats voor de geheele
rede van den heer Thijm. Voor het punt in kwestie is het
volgende voldoende. De heer Thijm bestrijdt de stelling
dat alle godsdiensten gelijke aanspraak zouden hebben op
het voeren van het vrije woord en op de bescherming door
de staatswettenen zegt daarvan het volgende
Deze thezis heeft dan ook ten gevolge gehaddat de
"Heilige Vader, ofschoon in de eerste jaren van zijn optre-
ffden als Paus zooveel als maar mogelijk was inwilligend
"aan de zaak der vrijheid, reeds den 9en Nov, van het jaar
"zijner throonsbeklimming door de encykliek Qui pluribus
//nadrukkelijk en luide de leer heeft verkondigd die de leer
"was van al zijne voorgangersdat niet in -eiken godsdienst
"de weg des eeuwigen heils te vinden en het eeuwig leven
"te verkrijgen was.
"Hieruit volgde van zelf, voor ieder ordelijk denkend
"hoofd, voor ieder die de rechtvaardigheid liefheeft, dat
«nietvan natuurswege en uit den aard der zaakalle
"godsdiensten gelijk recht op bestaan en bescherming hebben."
Voorts verklaart de spreker, dat hij niet zegt"dat hun,
behoudends de rechtvaardigheidniet een zeker getal rechten
kunnen worden toegekend" maar dat hij alleen de algemeene
godsdienstvrijheid bestrijdt. En om zijn stelling ingang
te doen vindenvertelt hij zijn hoorders"dat wie al-
"gemeene godsdienstvrijheid begeert ook het Mormonisme
"in ons midden moet welkom heetenen dat de zeden van
"Sodom en Gomorrha in een stelsel samen te vatten en de
"praktijk daarvan door de wet te beschermen geheel op den
•■weg ligt van hendie de onbeperkte vrijheid van denken
"verkondigen."
Neenwaarde feestredenaar, dat is niet zoo. De voor
stander der algemeene godsdienstvrijheid duldt in Nederland
geen Mormonismegeen zeden van Sodoni en Gomorrha,
omdat zij strijden met de wetten des landshij stemt in met
onze grondwetdie wel bepaalt"Aan alle kerkgenoot
schappen in het Rijk wordt gelijke bescherming verleend,"
maar tevens voorschrijft"Ieder belijdt zijne godsdienstige
meeningen met volkomen vrijheidbehoudens de bescher
ming DER MAATSCHAPPIJ EN HARER LEDEN TEGEN DE
overtreding der strafwet." Maar gij feestredenaar
gaat van een geheel ander beginsel uit. Gij noemt wel als
voorbeelden, als afschrikwekkende voorbeelden, de leer
van Mahomedhet Mormonisme en de zeden van Sodom
en Gomorrhamaar die voorbeelden moeten slechts
dienen als middelen om uw hoorders en later uw lezers
schrik aan te jagen gelijk bij de laatste verkiezingen de
Commune dienst moest doen tegen de voorstanders van vrij
heid en zelfbestuur, en hun den waren en algemeenen grond
uwer bestrijding der vrijheid van godsdienst uit het oog te
doen verliezen. Gij hadt elk ander kerkgenootschap tot voor
beeld kunnen kiezenhet eerste het beste Protestantsche
kerkgenootschap had daartoe evengoed kunnen dienen; want
de grond van uwe ontkenning van gelijke aanspraak op be
staan en bescherming is deze: de Paus heeft verkondigd dat
niet in eiken godsdienst de weg des eeuwigen heils te vinden
en het eeuwig leven te verkrijgen isen hieruit volgt
VAN ZELF VOOR IEDER ORDELIJK. DENKENK HOOFD, VOOR
IEDER DIE DE RECHTVAARDIGHEID LIEF HEEFT DAT NIET,
VAN NATUURSWEGE EN UIT DEN AARD DER ZAAK ALLE
GODSDIENSTEN GELIJK RECHT OP BESTAAN EN BESCHERMING
hebben. En die grond geldtofschoon gij er u wel voor
wacht het uit te spreken evenzeer tegen Joden en Protes
tanten als tegen Mahomedanen en Mormonendie gij vei
lig kunt noemen zonder aanstoot te geven.
De veroordeeling der vrijheid van godsdienst is bij den
heer Thijm een noodzakelijk gevolg der veroordeeling van
de vrijheid van denken. "Trouwens zegt hij de zoo-
"genaamde vrijheid van denken was reeds in beginsel veroor-
"deeld en in de praktijk beperkt bij de Encycliek van Gre-
"GORius den XVIe van het jaar 1832, en die aan deze stem
"gehoor weigert is óf niet Katholiekof heeft geen gezond
menschenverstand."
Dat verbod van vrijheid van denken moet echter niet in
den strengsten zin worden opgenomen, zegt de heer Thijm.
„Het denken was, ja, ten allen tijde, in zoo verre vrij, als
niemant wegends eene onuitgesprokeneverborgen gedachte
kon achterhaald worden. Het feit dier gewetensvrijheid zal
niemant loochenen." Inderdaad? Welk een heerlijke
gewetensvrijheid Niemand zal achterhaald worden wegens
een verborgen gedachte die hij nooit heeft uitgesproken
Feestredenaar, feestredenaar! zijt gij hier weer niet wat al te
vrijgevig? Werkt hier nog niet de oude zuurdeesem van I860,
toen gij de „vrijheidsbeweging" van de laatste jaren der
vorige eeuw in bescherming naamt
"En toch" schrijft verder de heer Thijm. "En toch
"is de leer der vrijheid van denken zoo schijnschoon, dat er
"Katholieken zijn geweest, en daaronder van de beroemdste
"en geliefdste en aan wie geen onzer terugdenkt dan met
"diepen weemoedKatholiekenoffervaardige strijders voor
"de goede zaak, die ik-zelf, op eene katholieke verga-
"dering van 5000 personenheb hooren verkondigendat
"iedere grondwet, welke niet aanvangt met het woord'-vrij-
"heid" en wier eerste artikel niet luidtdat alle vrijheid aan
"de verkondiging van alle theoriën moet verzekerd blijven
"te veroordeelen is.
"Gelukkig hebben wij ons ten dezen in een revirement der
"opiniën te verblijden: want men sprak niet alleen zóómaar
»men werd toegejuicht. Thands echter is er geen Katholiek
//van naam meer, die in Nederland dergelijk systeem zou
"durven volhouden
o Feestredenaar, feestredenaar! Waarom hier van anderen
gesproken? Waarom gewaagd van wat gij door anderen
hebt hooren verkondigen? Waarom niet eigen schuld beleden?
Waarom niet ook bet mea culpa op de lippen genomen
Waarom u niet met, zelfverwijt op de borst geslagen en aldus
gesproken Ik zelf Katholiekoffervaardig strijder voor
de goede zaak ik zelf heb weleer, in liet vreeselijke
jaar 1800, met eigen band geschreven: "Wij leven in
"een tijd van kritiekwij leven onder de Grondwet van bet
"Koninkrijk derNederlanden: een en ander, wat mij betreft,
"tot mijne groote voldoening. Dit ben ik met den beer de
"Montalambert eens: dat de echte deugd en waarheid geen
"heerlijker triomfen beleven kan, dan in een land van vrijheid.
"Dan schittert eerst de zedelijkheid, wanneer zij eene uitdruk-
"king is van den vrijen en vasten wil des handelenden per-
"soonsdan beweegt zich bet lilozoflesoh of historiesch dog-
»ma eerst met kracht en majesteit, wanneer het zijne ele-
«menten met rustige hand kiest en tot zich neemt uit eene sfeer
"vol dwaling en bederf en te midden van velerlei winden
"der valsche leering. Laten wij dat wél op prijs stellen.
"Laat dan niemant de vrijheid misduiden, die onze Grond-
"wet doorademt, en laten wij geen toestanden terugwenschen,
//waaraan door de gelijkheid aller burgers voor de Wet een
"einde is gemaakt."
In de voorrede van de uitgave der „Redevoeringen" be
klaagt de heer Thijm zich over vele zaken. Op hem vooral heeft
j liet, liberalisme het voorzien gehad. Maar dat moest hem
niet bevreemdenveeleer moest hij er zieh over verheugen
want z ij n e redevoering vooral bewoog zich op politiek ge
bied, bestreed de beginselen onzer Nederlandsche staatsrege
ling. Geen godsdienstige overtuiging werd aangevallen door
wat, de heer Thijm "het liberalisme" noemtmaar de door
hem verkondigde politieke beginselen. Dat de heer Thijm
gelooft, dat de Katholieke Kerk alleen in het bezit der waar
heid en der geheele waarheid is, en dat alle Katholieken
van die meeniug zijn. wie zal zich daarover verwonderen
en wie is de dwaas die daar iets tegen heeft Maar dat
daaruit zou volgendat niet alle kerkgenootschappen gelijke
aanspraak op vrijheid en bescherming zouden hebben, dat een
grondwet geen vrijheid van denken en spreken zou moeten
huldigendat betwisten wijdaarvoor heeft dc heer Thijm
geen enkelen grond hoegenaamd aangevoerd. Wie zou er ziek
aan ergerendat een Katholiek gelooft in de leer zijner
Kerk en hare verbreiding op aarde wensclit Maar als de
heer Thijm het toejuicht, dat de republiek Ecuador "den
Katholieken godsdienst als godsdienst van staat proklameert,"
dan verkondigt hij een staatkundig beginsel, dan wil hij den
staat partij doen kiezen in zaken van geloof, en dat beginsel
zullen wij blijven bestrijden onverschillig of dit den heer
Thijm aangenaam is of niet,
De heer Thijm beeft geen recht om, gelijk hij in zijn voor
rede doetden liberalen te verwijtendat zij den Katholie
ken de vrijheid misgunnen. De liberalen zijn het, door wier
toedoen de Katholieke Kerk volkomen vrijheid heelt erlangd
in Nederland, die liet herstel der kerkelijke hiërarchie in 1S53
mogelijk hebben gemaaktwaarvoor de vergadering in de
Parkzaal nog in 1871 aan Paus Pius IX "hare innige dank
baarheid" beeft betuigd. Geen liberaal betwist of misgunt den
Katholieken hunne vrijheidnoch zal ze belagen maar hij
komt in verzet tegen iederKatholiek of Protestantdie
een staatskerk verdedigtdie want daar komt het toeb
altijd op neer den staat partij wil doen kiezen tusschen
de verschillen te godsdienstige meeningen zijner burgers.
Wat ducht gij dan toeli van ons en van de door ons ver
kondigde stellingen vraagt de heer Thijm. Nietsletter
lijk niets. Een staatskerk is een ondingeen rariteit uit
vroeger eeuwen door allen die eenig begrip van het wezen
en de roeping van den staat hebben, zoowel door Katholieken
als Proteslanten de heer Thijm erkent het zelf zoo
nadrukkelijk veroordeeld, dat, haar herstel een onmogelijkheid
is geworden. Men kan er nog wel eens over spreken in eene
o," andere vergaderingmaar daarbij blijft bet. Na de ver
gadering verklaart men zelf, dat men bet zoo erg niet beeft
gemeend. In een vergadering van 5000 Katholieken heeft
de heer Thijm vroeger de stelling hooren toejuichen dat
elke grondwet, te verwerpen is die niet aanvangt met het
woord vrijheid. Daar is nu verandering in gekomenzegt
hijeen "revirement der opiniën" een wending, een
omkeering van meeningen. Hoe nu 1 Is dat dan de vast
heid de rotsachtigheid der Katholieke overtuiging op staat
kundig gebied? Voor weinige jaren hoort de beer Thijm
door 5000 Katholiekenwaaronder de uitnemendste zonen
der Kerk, een zekere stelling toejuichen, en in 1871 ver
klaart hij zelf in een andere vergadering van Katholieken
onder gelijke toejuiching, dat geen Katholiek van naam,
in Nederland dat stelsel meer zou durven volhouden 1
Er is een omkeering in gekomen, zegt hij. Ja, inderdaad
een tamelijk kolossale omkeeringeen wending als van een
schip zonder roerten speelbal van wind en stroom, nu naar
het, westendan naar het oosten. En zulk een plotselinge
wending, zulk een wanhopige ommezwaai zou ons bevreesd
maken Och neen't is de laatste stuiptrekking van een
wegstervend stelselde laatste krachtsverspilling van een
drenkelingde laatste opflikkering van een vuur dat geen
voedsel meer vindt. Maar gij zelfo feestredenaar 1 ducht
gij ook iets Zijt gij wel zoo onbezorgd als gij voorgeeft
te zijn Mij dunktvroeger, toen gij u aan dc zijde" van
de Montalambert durf'det scharentoen gij de vrijheid
voldoende aclittet voor de zegepraal uwer zaaktoen was
uw vertrouwen sterker, uw geloof krachtiger dan thansnu
gij den Staat, tracht te overtuigen van zijn verplichting om
wat te helpen.
Maar waarom spreken wij er dan over Om te doen uit
komen boe de beginselenmeeningen en wensoben der ul-
tramontanen in lijnrechten strijd zijn met de beginselen die
aan onze staatsregeling ten grondslag liggen, en om allen
die aan die staatsregeling zijn gehecht, en baren geest willen
doen leven in onze wetgevingte overtuigendat tot dat
werk anderen behooren geroepen te worden dan ultramon-
t.anen en die met hen in bondgenootschap handelen. En
als wij nu de politieke richting bestrijden van de partij
die in de Parkzaal den heer Thijm tot woordvoerder had
waarom zou ons dat minder geoorloofd zijn dan bij voorbeeld
de bestrijding van de anti-revolutionaire of de reactionaire rich
ting? Wat klagen toeh de mannen dier partij, alsof hun
een groot onrecht geschiedten schelden ons voor haters
hunner Kerk met allerlei leelijke namendie men moest
trachten te doen vergeten 1 Bestrijdt ons met klemmend
betoogzet redeneering tegen redeneeringmaar laat die
uitroepingen en jammerkreten na. Stelt u niet aan als mar
telarenals mishandelden en onderdrukten. Wij weten im
mers allen wel beter. Als de heer Alberdingk Thijm de
stelling wil verdedigen dat de staat partij moet kiezen in
t zaVen van kerk en godsdienst, op grond dat er slechts ééne
waarheid iswaaraan trouwens niemand kan twijfelendan
is daartoe heel wat anders noodig dan een toespraak op een
«feestelijke bijeenkomst." Hij beproeve danbij voorbeeld
eeus zijne krachten aan de wederlegging van zeker geschrift
van Macaulay, Gladstone on church and state waarin de
roeping van den staat en zijn plicht tot onthouding op dat
gebied zoo tamelijk overtuigend zijn aangetoond. Met dat
werk zou hij eer kunnen inleggen. W. v. d. K.
Rui.n 300 corsicanen, met de Afgevaardigden Gavini, Conti
en Galloni d' Lstria aau liet hoofd, hebben den heer Routier
de candidatimr voor Ge Nat. Vergadering aangeboden. Hij
heeft haar zonder aarzeling en met erkentelijkheid aanvaard,
maar bij verklaarde, dat, had bij invloed kunnen uitoefenen
op het besluit van den beer Abbatuccihij dien Afgevaar
digde zou gesmeekt, hebben het door hem reeds 20 jaren
zoo waardig en trouw vervulde mandaat te behouden.
De heer Paul de Cassagnac heeft zich candidaat gesteld
voor de vertegenwoordiging van het kanton Plaisance in den
Algemeenen Raad en een adres aan de kiezers gericht, waarin
hij zegtdat hij als altijd het keizerlijke regime blijft, lief
hebben hetwelk aau Frankrijk 18 jaren van rust, voorspoed
eu geluk beeft bezorgd.
Dc maire van Montauban de heer Lagraveredie het
feestelijk vieren van den 4 Sept. aldaar zeer aangemoedigd
en op eigen gezag, in strijd met, de wensclien van den ge
meenteraad de verlichting van bet, raadhuis bevolen had, is
bij besluit van den 3 door den prefect van Tarn en Garonne
in zijn ambt, geschorst. 2 Dagen later is de schorsing echter
weder ingetrokken, omdat de bedoelde ambtenaar onmiddelijk
schuld beleden en ijverig tot het handhaven der orde op 4
Sept. medegewerkt heeft.
Van al de Vorsten van het Huis Orleans heeft alleen de
graaf v. Parijs den heer Ihiers geluk ge wensebt met den hem
opgedragen titel van President der Republiek.
Tijdingen uit Algiers meldendat de staat van beleg is
opgeheven in de districten üellys, Aumale en Mellianah.
De stam Beni-Manasser is tot onderwerping gebracht. De
opstand in de provincie Algiers is thans overal overwonnen.
Bij besluiten van den gouverneur van den 7 is de staat van
beleg in de onderafdeeiing Algiers opgehevenen van den
1L zijn de arabische bureaux opgehevende administratie
van Groot-Kabylie hervormd en eene indeeling in kantons
ingesteld.
De genl. v. Manteuffel is den 10 te Versailles gekomen
ten einde den beer Thiers officieel mede te deelendat de
4 Parijs omringende departementen onmiddelijk ontruimd
zullen worden. De genl. heeftte gelijk met vele Afgevaar
digden en buitenlandsche gezanten, bij den heer Thiers ge
dineerd.
Te Maisons-Laffitte is den 10 in 63 jarigen ouderdom over
leden de viee-adml. Bouët- Willaumez.
L'Vnivers bevat, naar aanleiding der beweerde komst van
prins Hendrik der Nederlanden te Parijseen allerhatelijkst
artikel tegen dien Vorst, dien het blad een vijand van Frank
rijk en een vriend van 'Pruisen noemt, slechts bedacht om
tot eiken prijs zijn miniatuur onder-koningschap in Luxem
burg te behouden.
In ons vorig Nr. is vermeld de veroordeeling, wegens
lastering van den heer Favrevan den heer Victor Laluyé
gewezen procureur vau het parijsche hof van appèl, en der
redacteurs van 2 dagbladen. In die bladen was een brief
van eerstgenoemde opgenomenwaarin bij verklaardedat
zijne gevangenneming, gepaard van huiszoeking en inbeslag
neming van papierenniet geschied was op het vermoeden
van verstandhouding met de parijsche Communemaar op
last van den minister Favreom zich te wreken over per
soonlijke beleediging en zich meester te maken van voor hem
compromettante brieven en bescheiden. Die brieven betroffen de
in 1870 overleden van haren man gescheiden vrouw, waar
mede de heer Favre gedurende 30 jaren in afzondering en
gelukkig geleefd en waarbij hij drie kinderen bekomen heeft,
een van welke hij als wettig geboren heeft doen inschrijven.
De advocaat der beklaagden Joliboisgewezen prefect en lid
van den Staatsraad onder bet Keizerrijk, verklaarde niet te
begrijpen hoe iemanddie dergelijke zaken op zijn geweten
had.in de verantwoordelijkheid heeft willen deelen van het
openbaar maken der intiemste aangelegenlieden der gevallen
dynastie. De veroordeelden hebben zich in cassatie voorzien.
De derde krijgsraad te Versailles beeft den burgerlijken
ingenieur G. Cavalier, in der tijd agent van Gambetta te
Bordeaux inspecteur der openbare wegen en wandelplaatsen
van de parijsche Commune tot deportatie en de kosten van
bet geding veroordeeld. Den volgenden dag is Rossel we
gens desertie, deelneming aan eenen aanslag tot verandering
van den regeeringsvorm aanzetting tot burgeroorlog, lichting
van gewapende troepen zonder machtiging van het wettig
gezag en aanvoering van gewapende benden tegen de open
bare machttot militaire degradatie en de doodstraf veroor
deeld. Hij was een zeer verdienstelijk officier en bij de ca
pitulatie van Metz waar hij kapitein der genie was uit die
stad ontsnapt. Hij trok zich de overgaaf van Parijs sterk
aan, en toen aldaar de Commune gevestigd was, zond hij den
minister van oorlog zijne demissiein de hoopdat de op
stand zieh over l'rankrijk verbreideneene andere regeering
vestigenden vrede verbreken en den vijand verdrijven zou.
Acbtervolgens was bij bevelhebber van het, legioen van bet
17". arrond'., chef van den staf van Ctuseret, voorzitter van
liet militair gerechtshof en opperbevelhebber, maar na slechts
10 dagen de krijgsbedrijven geleid te hebben werd bij ge
arresteerd Na de inneming der stad hield hij zich schuil,
maar den 7 Juni werd hij door de wettige macht opgespoord.
Van hem is de last uitgegaan om de gefedereerden te fusil-
leerendie weigerden tegen de troepen van Versailles opte-
trekken.
Te Laon is eene lijkdienst gehouden voor de slachtoffers
der geweldige uitbarsting, die aldaar in 1870 bij bet bezetten
der citadel door de pruissen heeft plaats gehad. De winkels
waren gesloten en allerwegen rouwvlaggen uitgestoken.
La Liberté verhaaltdat de pruissen op den verjaardag
van den slag bij Sedan te Mantes een bal hebben willen
gevenen 10 fr. uitgeloofd hadden voor elke vrouw of
meisje, die het feest met hare tegenwoordigheid zou vereeren.
Maar niet één verscheen om deze premie te verdienen.
Stappen, door het gouvernement der Ver. Staten gedaan,
tot, het herstellen der diplomatieke betrekkingen tusschen
Mexico en Frankrijkhebben bij den President Juarez het
beste onthaal gevonden.
Ij' Universle Gauloisla Patrie en Paris-Journal zijn
door de jury vrijgesproken van het mededeelen van valscbe
tijdingen aangaande liet te Lyon gehouden schoolfeest. Zij
hadden gemeld, dat te Lyon eene revolutie was uitgebroken.
Onder de nieuwe arrestatiën, welke dezer dagen hebben
plaats gehadbehooren die van liet gewezen Commune-lid
dr. Goupilte Mayenne ontdekt, van Prenatdie den genl.
Clianzybij diens overbrenging naar de gevangenis van la
Santé, mishandeld heeft, en van den burger Lebeau, gewezen
hoofdredacteur van het Journal Offciel der Commune, reeds
vroeger gevat maar ontsnapten thans in halt beschonken
toestand in een koffiehuis te Melun door zich zeiven verraden.
De koers van uitgifte der gemeentelijke leening vau Parijs
is bepaald op 270 voor die obligatiën, welke op liet oogcublik
der toekenning geheel volgestort zijnen op 277 voor de
alsdan nog niet volgestorte.
De eerste krijgsraad te Marseille heeft van de beschuldig
den der negende reeks 4 tot gevangenisstraf van 20, 10, 5
en 3 jaren veroordeeld.
Het beiersche garnizoen' heeft den 9 Melun verlatenom
te S. Denis de van daar vertrekkende pruissen te vervangen.
De ontwapening der nat. garde is in verscheidene depar
tementen aangevangen.
Nationale Vergadering. Met eene groote meerderheid
is een wetsvoorstel aangenomenwaarbij het voor dagbladen