m m No. 38. Drieënzeventig s te Jaargang. 1871, 17 SEPTEMBER. ZON l> AG 9 ©fficiccl (Scheelte De officiëele waarheid. tiffilckcli jfcscltc Berichten. B/raiakrijk. A I A A C A AT Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar °P ^att*Rlag avond te 7 uren. Prijs per kwartaal f O,Gat. franco per post t O,SO, afzonderlijke nommers Cents. Brieven franco aan de Uitgevers HERM". COSTER ZOON. De Advertentiën kosten van 15 regels 0,75, voor elke regel meer 15 Centsgroote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag 1 uur, wordt voor de plaatsing in het eerstvolgend nommer ingestaan; ingezonden berichten een dag vroeger. PATENTEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter kennis van de belanghebbendendat de patenten over de dienst 1871/72 aangevraagd tot 1 Aug. j.l. tusschen den 18 en den laatsten September 1871 ter gemeente-secre tarie kunnen worden afgehaald. Tevens wordt herinnerd dat de binnen dien termijn niet afgehaalde patenten door den deurwaarder der belastingen aan de huizen der gepatenteerdsn worden bezorgd tegen betaling vau 10 cents voor ieder patent blad. Burgemeester en Ik et houders voornoemd, AlkmaarA. MACLAINE PONT. 10 Sept. 1871. Be Secretaris, NUHOUT van der VEEN. De onderstaande personen worden aangemaand als nog aan hunne verpligting tot het inleveren van een verhuisbillet, ter Secretarie alhier te voldoen Jacob Floris Johannes Bakker, laatste woonplaats Broek op Langedijk. Cornells de Boer, 1. w. Beverwijk. Aagje van der W al1. w. Sneek. Maria Anna IPeber, 1. w. Schoorl. Aga tha Johanna Brandt, 1. w. Hoorn. Ennetje de Jong, 1. w. Bussum. Christina Sandbrink 1. w. Vinkeveen. Antje Birks Bakker, 1. w. Holwerd. Bodewijk Gerardus Gilles, 1. w. Bar- singerhorn. Anna Helena Klugt, Johanna Engelina van Schaik, J. G. Qottmer. 1. w. Amsterdam. Louisa Buis, 1. w. Enkhuizen. Marijtje Kwijn, 1. w. Hoorn. Neeltje de Jong, 1. w. Winkel. Wilhelmina de Bruin, 1. w. Soest. Helena Martina van Straten, 1. w. Helder. Bartholomews Kemper, 1. w. Leiden. Johannes Ausburg, 1. w. Nijmegen. Gerardus Antonius Hemelt, 1. w. Haarlemmermeer. Dieuwertje van Langen1. w. de Rijp. Franciscus Martinus Krijzer, 1. w. Rotterdam. Jantje Tromp, l.w. Z. en N. Schermeer. Anna Elisabeth de Fries, l.w. Amster dam. Petrus Obeel.w. Haarlem. Johs. Jacs. Beming 1. w. Ermelo. Klaas Kok1. w. Sehermerhorn. Klaas Otto, 1. w. Haarlemmermeer. POLITIE. Ter terugbekoming aan het commissariaat van politie voor handen het navolgende gevondene, als: een oorknop; een schip- persliaak: een sleuteleen kinderhoedje; een meseen witte vrouwenzak, inh. geld. Onbeheerd op de markt blijven staan een lam. Het licht der officiëele waarheid is opgegaan over de veel besproken redevoeringen, den 21sten Juni 1.1. in de parkzaal te Amsterdam gehouden. Bij C. L. van Langenhuysen is, met een voorrede van Jos. A. Alberdingk Thym, van de pers gekomen de Park-meeting. Redevoeringeu gehouden op de feestelijke bijeenkomst van Katholieken te Amsterdam den 21 Jini 1871. Reeds had de Tijd van die toespra ken een verslag gegeven, en velenmeenende dat de Tijd in deze zaak veilig voor een getrouw verslaggever kon worden gehoudenleverden naar aanleiding van dit verslag hunne beschouwingen over het gesproken woord. Maar nu kwam er verzet tegen het verslag van een zijde, waarvan men het niet zou verwacht hebben. Van de feestvierenden zeiven van geestverwanten van de Tijd verhieven zich stemmen tegen het verslag van de Tijddat onnauwkeurig en onvolledig zou zijn. Thans is het officieel verslag verschenenen het is mij een waar genoegen thans eens als verdediger van de Tijd te kunnen optreden en den mij onbekenden verslagge vers mijn compliment te maken over hun juiste opvattting en getrouw geheugen. In de Alkmaarsche Courant is geen plaats voor de geheele rede van den heer Thijm. Voor het punt in kwestie is het volgende voldoende. De heer Thijm bestrijdt de stelling dat alle godsdiensten gelijke aanspraak zouden hebben op het voeren van het vrije woord en op de bescherming door de staatswettenen zegt daarvan het volgende Deze thezis heeft dan ook ten gevolge gehaddat de "Heilige Vader, ofschoon in de eerste jaren van zijn optre- ffden als Paus zooveel als maar mogelijk was inwilligend "aan de zaak der vrijheid, reeds den 9en Nov, van het jaar "zijner throonsbeklimming door de encykliek Qui pluribus //nadrukkelijk en luide de leer heeft verkondigd die de leer "was van al zijne voorgangersdat niet in -eiken godsdienst "de weg des eeuwigen heils te vinden en het eeuwig leven "te verkrijgen was. "Hieruit volgde van zelf, voor ieder ordelijk denkend "hoofd, voor ieder die de rechtvaardigheid liefheeft, dat «nietvan natuurswege en uit den aard der zaakalle "godsdiensten gelijk recht op bestaan en bescherming hebben." Voorts verklaart de spreker, dat hij niet zegt"dat hun, behoudends de rechtvaardigheidniet een zeker getal rechten kunnen worden toegekend" maar dat hij alleen de algemeene godsdienstvrijheid bestrijdt. En om zijn stelling ingang te doen vindenvertelt hij zijn hoorders"dat wie al- "gemeene godsdienstvrijheid begeert ook het Mormonisme "in ons midden moet welkom heetenen dat de zeden van "Sodom en Gomorrha in een stelsel samen te vatten en de "praktijk daarvan door de wet te beschermen geheel op den •■weg ligt van hendie de onbeperkte vrijheid van denken "verkondigen." Neenwaarde feestredenaar, dat is niet zoo. De voor stander der algemeene godsdienstvrijheid duldt in Nederland geen Mormonismegeen zeden van Sodoni en Gomorrha, omdat zij strijden met de wetten des landshij stemt in met onze grondwetdie wel bepaalt"Aan alle kerkgenoot schappen in het Rijk wordt gelijke bescherming verleend," maar tevens voorschrijft"Ieder belijdt zijne godsdienstige meeningen met volkomen vrijheidbehoudens de bescher ming DER MAATSCHAPPIJ EN HARER LEDEN TEGEN DE overtreding der strafwet." Maar gij feestredenaar gaat van een geheel ander beginsel uit. Gij noemt wel als voorbeelden, als afschrikwekkende voorbeelden, de leer van Mahomedhet Mormonisme en de zeden van Sodom en Gomorrhamaar die voorbeelden moeten slechts dienen als middelen om uw hoorders en later uw lezers schrik aan te jagen gelijk bij de laatste verkiezingen de Commune dienst moest doen tegen de voorstanders van vrij heid en zelfbestuur, en hun den waren en algemeenen grond uwer bestrijding der vrijheid van godsdienst uit het oog te doen verliezen. Gij hadt elk ander kerkgenootschap tot voor beeld kunnen kiezenhet eerste het beste Protestantsche kerkgenootschap had daartoe evengoed kunnen dienen; want de grond van uwe ontkenning van gelijke aanspraak op be staan en bescherming is deze: de Paus heeft verkondigd dat niet in eiken godsdienst de weg des eeuwigen heils te vinden en het eeuwig leven te verkrijgen isen hieruit volgt VAN ZELF VOOR IEDER ORDELIJK. DENKENK HOOFD, VOOR IEDER DIE DE RECHTVAARDIGHEID LIEF HEEFT DAT NIET, VAN NATUURSWEGE EN UIT DEN AARD DER ZAAK ALLE GODSDIENSTEN GELIJK RECHT OP BESTAAN EN BESCHERMING hebben. En die grond geldtofschoon gij er u wel voor wacht het uit te spreken evenzeer tegen Joden en Protes tanten als tegen Mahomedanen en Mormonendie gij vei lig kunt noemen zonder aanstoot te geven. De veroordeeling der vrijheid van godsdienst is bij den heer Thijm een noodzakelijk gevolg der veroordeeling van de vrijheid van denken. "Trouwens zegt hij de zoo- "genaamde vrijheid van denken was reeds in beginsel veroor- "deeld en in de praktijk beperkt bij de Encycliek van Gre- "GORius den XVIe van het jaar 1832, en die aan deze stem "gehoor weigert is óf niet Katholiekof heeft geen gezond menschenverstand." Dat verbod van vrijheid van denken moet echter niet in den strengsten zin worden opgenomen, zegt de heer Thijm. „Het denken was, ja, ten allen tijde, in zoo verre vrij, als niemant wegends eene onuitgesprokeneverborgen gedachte kon achterhaald worden. Het feit dier gewetensvrijheid zal niemant loochenen." Inderdaad? Welk een heerlijke gewetensvrijheid Niemand zal achterhaald worden wegens een verborgen gedachte die hij nooit heeft uitgesproken Feestredenaar, feestredenaar! zijt gij hier weer niet wat al te vrijgevig? Werkt hier nog niet de oude zuurdeesem van I860, toen gij de „vrijheidsbeweging" van de laatste jaren der vorige eeuw in bescherming naamt "En toch" schrijft verder de heer Thijm. "En toch "is de leer der vrijheid van denken zoo schijnschoon, dat er "Katholieken zijn geweest, en daaronder van de beroemdste "en geliefdste en aan wie geen onzer terugdenkt dan met "diepen weemoedKatholiekenoffervaardige strijders voor "de goede zaak, die ik-zelf, op eene katholieke verga- "dering van 5000 personenheb hooren verkondigendat "iedere grondwet, welke niet aanvangt met het woord'-vrij- "heid" en wier eerste artikel niet luidtdat alle vrijheid aan "de verkondiging van alle theoriën moet verzekerd blijven "te veroordeelen is. "Gelukkig hebben wij ons ten dezen in een revirement der "opiniën te verblijden: want men sprak niet alleen zóómaar »men werd toegejuicht. Thands echter is er geen Katholiek //van naam meer, die in Nederland dergelijk systeem zou "durven volhouden o Feestredenaar, feestredenaar! Waarom hier van anderen gesproken? Waarom gewaagd van wat gij door anderen hebt hooren verkondigen? Waarom niet eigen schuld beleden? Waarom niet ook bet mea culpa op de lippen genomen Waarom u niet met, zelfverwijt op de borst geslagen en aldus gesproken Ik zelf Katholiekoffervaardig strijder voor de goede zaak ik zelf heb weleer, in liet vreeselijke jaar 1800, met eigen band geschreven: "Wij leven in "een tijd van kritiekwij leven onder de Grondwet van bet "Koninkrijk derNederlanden: een en ander, wat mij betreft, "tot mijne groote voldoening. Dit ben ik met den beer de "Montalambert eens: dat de echte deugd en waarheid geen "heerlijker triomfen beleven kan, dan in een land van vrijheid. "Dan schittert eerst de zedelijkheid, wanneer zij eene uitdruk- "king is van den vrijen en vasten wil des handelenden per- "soonsdan beweegt zich bet lilozoflesoh of historiesch dog- »ma eerst met kracht en majesteit, wanneer het zijne ele- «menten met rustige hand kiest en tot zich neemt uit eene sfeer "vol dwaling en bederf en te midden van velerlei winden "der valsche leering. Laten wij dat wél op prijs stellen. "Laat dan niemant de vrijheid misduiden, die onze Grond- "wet doorademt, en laten wij geen toestanden terugwenschen, //waaraan door de gelijkheid aller burgers voor de Wet een "einde is gemaakt." In de voorrede van de uitgave der „Redevoeringen" be klaagt de heer Thijm zich over vele zaken. Op hem vooral heeft j liet, liberalisme het voorzien gehad. Maar dat moest hem niet bevreemdenveeleer moest hij er zieh over verheugen want z ij n e redevoering vooral bewoog zich op politiek ge bied, bestreed de beginselen onzer Nederlandsche staatsrege ling. Geen godsdienstige overtuiging werd aangevallen door wat, de heer Thijm "het liberalisme" noemtmaar de door hem verkondigde politieke beginselen. Dat de heer Thijm gelooft, dat de Katholieke Kerk alleen in het bezit der waar heid en der geheele waarheid is, en dat alle Katholieken van die meeniug zijn. wie zal zich daarover verwonderen en wie is de dwaas die daar iets tegen heeft Maar dat daaruit zou volgendat niet alle kerkgenootschappen gelijke aanspraak op vrijheid en bescherming zouden hebben, dat een grondwet geen vrijheid van denken en spreken zou moeten huldigendat betwisten wijdaarvoor heeft dc heer Thijm geen enkelen grond hoegenaamd aangevoerd. Wie zou er ziek aan ergerendat een Katholiek gelooft in de leer zijner Kerk en hare verbreiding op aarde wensclit Maar als de heer Thijm het toejuicht, dat de republiek Ecuador "den Katholieken godsdienst als godsdienst van staat proklameert," dan verkondigt hij een staatkundig beginsel, dan wil hij den staat partij doen kiezen in zaken van geloof, en dat beginsel zullen wij blijven bestrijden onverschillig of dit den heer Thijm aangenaam is of niet, De heer Thijm beeft geen recht om, gelijk hij in zijn voor rede doetden liberalen te verwijtendat zij den Katholie ken de vrijheid misgunnen. De liberalen zijn het, door wier toedoen de Katholieke Kerk volkomen vrijheid heelt erlangd in Nederland, die liet herstel der kerkelijke hiërarchie in 1S53 mogelijk hebben gemaaktwaarvoor de vergadering in de Parkzaal nog in 1871 aan Paus Pius IX "hare innige dank baarheid" beeft betuigd. Geen liberaal betwist of misgunt den Katholieken hunne vrijheidnoch zal ze belagen maar hij komt in verzet tegen iederKatholiek of Protestantdie een staatskerk verdedigtdie want daar komt het toeb altijd op neer den staat partij wil doen kiezen tusschen de verschillen te godsdienstige meeningen zijner burgers. Wat ducht gij dan toeli van ons en van de door ons ver kondigde stellingen vraagt de heer Thijm. Nietsletter lijk niets. Een staatskerk is een ondingeen rariteit uit vroeger eeuwen door allen die eenig begrip van het wezen en de roeping van den staat hebben, zoowel door Katholieken als Proteslanten de heer Thijm erkent het zelf zoo nadrukkelijk veroordeeld, dat, haar herstel een onmogelijkheid is geworden. Men kan er nog wel eens over spreken in eene o," andere vergaderingmaar daarbij blijft bet. Na de ver gadering verklaart men zelf, dat men bet zoo erg niet beeft gemeend. In een vergadering van 5000 Katholieken heeft de heer Thijm vroeger de stelling hooren toejuichen dat elke grondwet, te verwerpen is die niet aanvangt met het woord vrijheid. Daar is nu verandering in gekomenzegt hijeen "revirement der opiniën" een wending, een omkeering van meeningen. Hoe nu 1 Is dat dan de vast heid de rotsachtigheid der Katholieke overtuiging op staat kundig gebied? Voor weinige jaren hoort de beer Thijm door 5000 Katholiekenwaaronder de uitnemendste zonen der Kerk, een zekere stelling toejuichen, en in 1871 ver klaart hij zelf in een andere vergadering van Katholieken onder gelijke toejuiching, dat geen Katholiek van naam, in Nederland dat stelsel meer zou durven volhouden 1 Er is een omkeering in gekomen, zegt hij. Ja, inderdaad een tamelijk kolossale omkeeringeen wending als van een schip zonder roerten speelbal van wind en stroom, nu naar het, westendan naar het oosten. En zulk een plotselinge wending, zulk een wanhopige ommezwaai zou ons bevreesd maken Och neen't is de laatste stuiptrekking van een wegstervend stelselde laatste krachtsverspilling van een drenkelingde laatste opflikkering van een vuur dat geen voedsel meer vindt. Maar gij zelfo feestredenaar 1 ducht gij ook iets Zijt gij wel zoo onbezorgd als gij voorgeeft te zijn Mij dunktvroeger, toen gij u aan dc zijde" van de Montalambert durf'det scharentoen gij de vrijheid voldoende aclittet voor de zegepraal uwer zaaktoen was uw vertrouwen sterker, uw geloof krachtiger dan thansnu gij den Staat, tracht te overtuigen van zijn verplichting om wat te helpen. Maar waarom spreken wij er dan over Om te doen uit komen boe de beginselenmeeningen en wensoben der ul- tramontanen in lijnrechten strijd zijn met de beginselen die aan onze staatsregeling ten grondslag liggen, en om allen die aan die staatsregeling zijn gehecht, en baren geest willen doen leven in onze wetgevingte overtuigendat tot dat werk anderen behooren geroepen te worden dan ultramon- t.anen en die met hen in bondgenootschap handelen. En als wij nu de politieke richting bestrijden van de partij die in de Parkzaal den heer Thijm tot woordvoerder had waarom zou ons dat minder geoorloofd zijn dan bij voorbeeld de bestrijding van de anti-revolutionaire of de reactionaire rich ting? Wat klagen toeh de mannen dier partij, alsof hun een groot onrecht geschiedten schelden ons voor haters hunner Kerk met allerlei leelijke namendie men moest trachten te doen vergeten 1 Bestrijdt ons met klemmend betoogzet redeneering tegen redeneeringmaar laat die uitroepingen en jammerkreten na. Stelt u niet aan als mar telarenals mishandelden en onderdrukten. Wij weten im mers allen wel beter. Als de heer Alberdingk Thijm de stelling wil verdedigen dat de staat partij moet kiezen in t zaVen van kerk en godsdienst, op grond dat er slechts ééne waarheid iswaaraan trouwens niemand kan twijfelendan is daartoe heel wat anders noodig dan een toespraak op een «feestelijke bijeenkomst." Hij beproeve danbij voorbeeld eeus zijne krachten aan de wederlegging van zeker geschrift van Macaulay, Gladstone on church and state waarin de roeping van den staat en zijn plicht tot onthouding op dat gebied zoo tamelijk overtuigend zijn aangetoond. Met dat werk zou hij eer kunnen inleggen. W. v. d. K. Rui.n 300 corsicanen, met de Afgevaardigden Gavini, Conti en Galloni d' Lstria aau liet hoofd, hebben den heer Routier de candidatimr voor Ge Nat. Vergadering aangeboden. Hij heeft haar zonder aarzeling en met erkentelijkheid aanvaard, maar bij verklaarde, dat, had bij invloed kunnen uitoefenen op het besluit van den beer Abbatuccihij dien Afgevaar digde zou gesmeekt, hebben het door hem reeds 20 jaren zoo waardig en trouw vervulde mandaat te behouden. De heer Paul de Cassagnac heeft zich candidaat gesteld voor de vertegenwoordiging van het kanton Plaisance in den Algemeenen Raad en een adres aan de kiezers gericht, waarin hij zegtdat hij als altijd het keizerlijke regime blijft, lief hebben hetwelk aau Frankrijk 18 jaren van rust, voorspoed eu geluk beeft bezorgd. Dc maire van Montauban de heer Lagraveredie het feestelijk vieren van den 4 Sept. aldaar zeer aangemoedigd en op eigen gezag, in strijd met, de wensclien van den ge meenteraad de verlichting van bet, raadhuis bevolen had, is bij besluit van den 3 door den prefect van Tarn en Garonne in zijn ambt, geschorst. 2 Dagen later is de schorsing echter weder ingetrokken, omdat de bedoelde ambtenaar onmiddelijk schuld beleden en ijverig tot het handhaven der orde op 4 Sept. medegewerkt heeft. Van al de Vorsten van het Huis Orleans heeft alleen de graaf v. Parijs den heer Ihiers geluk ge wensebt met den hem opgedragen titel van President der Republiek. Tijdingen uit Algiers meldendat de staat van beleg is opgeheven in de districten üellys, Aumale en Mellianah. De stam Beni-Manasser is tot onderwerping gebracht. De opstand in de provincie Algiers is thans overal overwonnen. Bij besluiten van den gouverneur van den 7 is de staat van beleg in de onderafdeeiing Algiers opgehevenen van den 1L zijn de arabische bureaux opgehevende administratie van Groot-Kabylie hervormd en eene indeeling in kantons ingesteld. De genl. v. Manteuffel is den 10 te Versailles gekomen ten einde den beer Thiers officieel mede te deelendat de 4 Parijs omringende departementen onmiddelijk ontruimd zullen worden. De genl. heeftte gelijk met vele Afgevaar digden en buitenlandsche gezanten, bij den heer Thiers ge dineerd. Te Maisons-Laffitte is den 10 in 63 jarigen ouderdom over leden de viee-adml. Bouët- Willaumez. L'Vnivers bevat, naar aanleiding der beweerde komst van prins Hendrik der Nederlanden te Parijseen allerhatelijkst artikel tegen dien Vorst, dien het blad een vijand van Frank rijk en een vriend van 'Pruisen noemt, slechts bedacht om tot eiken prijs zijn miniatuur onder-koningschap in Luxem burg te behouden. In ons vorig Nr. is vermeld de veroordeeling, wegens lastering van den heer Favrevan den heer Victor Laluyé gewezen procureur vau het parijsche hof van appèl, en der redacteurs van 2 dagbladen. In die bladen was een brief van eerstgenoemde opgenomenwaarin bij verklaardedat zijne gevangenneming, gepaard van huiszoeking en inbeslag neming van papierenniet geschied was op het vermoeden van verstandhouding met de parijsche Communemaar op last van den minister Favreom zich te wreken over per soonlijke beleediging en zich meester te maken van voor hem compromettante brieven en bescheiden. Die brieven betroffen de in 1870 overleden van haren man gescheiden vrouw, waar mede de heer Favre gedurende 30 jaren in afzondering en gelukkig geleefd en waarbij hij drie kinderen bekomen heeft, een van welke hij als wettig geboren heeft doen inschrijven. De advocaat der beklaagden Joliboisgewezen prefect en lid van den Staatsraad onder bet Keizerrijk, verklaarde niet te begrijpen hoe iemanddie dergelijke zaken op zijn geweten had.in de verantwoordelijkheid heeft willen deelen van het openbaar maken der intiemste aangelegenlieden der gevallen dynastie. De veroordeelden hebben zich in cassatie voorzien. De derde krijgsraad te Versailles beeft den burgerlijken ingenieur G. Cavalier, in der tijd agent van Gambetta te Bordeaux inspecteur der openbare wegen en wandelplaatsen van de parijsche Commune tot deportatie en de kosten van bet geding veroordeeld. Den volgenden dag is Rossel we gens desertie, deelneming aan eenen aanslag tot verandering van den regeeringsvorm aanzetting tot burgeroorlog, lichting van gewapende troepen zonder machtiging van het wettig gezag en aanvoering van gewapende benden tegen de open bare machttot militaire degradatie en de doodstraf veroor deeld. Hij was een zeer verdienstelijk officier en bij de ca pitulatie van Metz waar hij kapitein der genie was uit die stad ontsnapt. Hij trok zich de overgaaf van Parijs sterk aan, en toen aldaar de Commune gevestigd was, zond hij den minister van oorlog zijne demissiein de hoopdat de op stand zieh over l'rankrijk verbreideneene andere regeering vestigenden vrede verbreken en den vijand verdrijven zou. Acbtervolgens was bij bevelhebber van het, legioen van bet 17". arrond'., chef van den staf van Ctuseret, voorzitter van liet militair gerechtshof en opperbevelhebber, maar na slechts 10 dagen de krijgsbedrijven geleid te hebben werd bij ge arresteerd Na de inneming der stad hield hij zich schuil, maar den 7 Juni werd hij door de wettige macht opgespoord. Van hem is de last uitgegaan om de gefedereerden te fusil- leerendie weigerden tegen de troepen van Versailles opte- trekken. Te Laon is eene lijkdienst gehouden voor de slachtoffers der geweldige uitbarsting, die aldaar in 1870 bij bet bezetten der citadel door de pruissen heeft plaats gehad. De winkels waren gesloten en allerwegen rouwvlaggen uitgestoken. La Liberté verhaaltdat de pruissen op den verjaardag van den slag bij Sedan te Mantes een bal hebben willen gevenen 10 fr. uitgeloofd hadden voor elke vrouw of meisje, die het feest met hare tegenwoordigheid zou vereeren. Maar niet één verscheen om deze premie te verdienen. Stappen, door het gouvernement der Ver. Staten gedaan, tot, het herstellen der diplomatieke betrekkingen tusschen Mexico en Frankrijkhebben bij den President Juarez het beste onthaal gevonden. Ij' Universle Gauloisla Patrie en Paris-Journal zijn door de jury vrijgesproken van het mededeelen van valscbe tijdingen aangaande liet te Lyon gehouden schoolfeest. Zij hadden gemeld, dat te Lyon eene revolutie was uitgebroken. Onder de nieuwe arrestatiën, welke dezer dagen hebben plaats gehadbehooren die van liet gewezen Commune-lid dr. Goupilte Mayenne ontdekt, van Prenatdie den genl. Clianzybij diens overbrenging naar de gevangenis van la Santé, mishandeld heeft, en van den burger Lebeau, gewezen hoofdredacteur van het Journal Offciel der Commune, reeds vroeger gevat maar ontsnapten thans in halt beschonken toestand in een koffiehuis te Melun door zich zeiven verraden. De koers van uitgifte der gemeentelijke leening vau Parijs is bepaald op 270 voor die obligatiën, welke op liet oogcublik der toekenning geheel volgestort zijnen op 277 voor de alsdan nog niet volgestorte. De eerste krijgsraad te Marseille heeft van de beschuldig den der negende reeks 4 tot gevangenisstraf van 20, 10, 5 en 3 jaren veroordeeld. Het beiersche garnizoen' heeft den 9 Melun verlatenom te S. Denis de van daar vertrekkende pruissen te vervangen. De ontwapening der nat. garde is in verscheidene depar tementen aangevangen. Nationale Vergadering. Met eene groote meerderheid is een wetsvoorstel aangenomenwaarbij het voor dagbladen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1871 | | pagina 1