No. 39. Vierenzeventig s te Jaargang 1872. 29 SEPTEMBER. Z O N I) G (Officieel (Sebccïte. Twee spoorweg-plannen. Ê&lckclijfcsche Berichten. Urool-StriRanje en Ierland. Turk |{e. Zwitserland. 0 II E C 0 l' A N f. Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag avond te 7 uren. Prijs per kwartaal f 0,65, franco per post afzonderlijke nommers 5 Cents. Brieven franco aan de Uitgevers ÏÏERM». COSTEll ZOON. Bij deze Courant behoort een Bijblad. PATENTEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter kennis van de belanghebbenden dat de Paten ten aangevraagd in de maanden Mei, Junij en Julij j.l., benevens de suppletie-patenten van verschillende omliggende gemeenten over hetzelfde tijdvakter gemeente-secretarie kunnen worden afgehaald van 23 September tot, en met 5 October aanstaande van 's morgens 9 tot 2 ure. Burgemeester en IPithouders voornoemd AlkmaarA. MACLAINE PONT. 19 Sept. 1872. lie Secretaris NU HOUT van der "VEEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAA R brengen i er kennis van de ingezetenendat naar aanleiding van het door den Gemeenteraad aan den beer N. Lansdorp op zijn verzoek verleende eervol ontslag alsstads-geneeskundigo, van af 1 October aanstaande, de geneeskundige bediening van de wijken A, B en E zal worden waargenomen door den oudsten stads-geneeskundige, den beer üf. O. Hulst, en van de wijken C, D en E door den beer A. R. Mulder, den 25 dezer tot stads-geneeskundige benoemd. Burgemeester en !k ethouders voornoemd Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 27 Sept. 1872. De Secretaris NUHOUT van der VEEN. De Advertentiën kosten van 1—5 regels 0,75, voor elke regel meer 15 Cents; groote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag 1 uur, wordt voor de plaatsing in bet eerstvolgend nommer ingestaan; ingezonden berichten een dag vroeger. daardoor weg Delfzijl-Groningen-Dragten-Sneek een hersenschim wordt terug gebracht.' En mi zal het ook niemand verwonderen, dat de schrijver, als lid van het Comité van 1861 wanneer men.meende hem' geluk te mogen wenschen met de pogingen van een nieuw Comité om de zooze r door hem gewenschte spoorwegver binding tot stand te brengen, op dien gelukwensch antwoordde: »'t geen thans verricht wordt heeft niets met onze denk beelden gemeen, men kiest eene andere richting die al leen locale belangen op 't oog heeft zonder die te kunnen bevoordeelen en waardoorindien ze gelukken op nieuw zal blijken het minder productieve der Nederlandsche spoor wegenterwijl juist de Noordhollandscb-Eriesche lijn, door goed gekozen richting, die opbrengst zoo schoon 'kon aan- toonen en de grondslag kon worden, waarop eenmaal het ii. De heer Linse geeft ons een overzicht van de werkzaam heden en teleurstellingen van het Comité van 1864 en wijst op zijn zwijgen bij de optreding van het nieuwe Comité, totdat door Gedeputeerde Staten van Eriesland werd gevraagd of dat van 1864 hetzelfde was als dat van 1872, en, zoo neen, hoe het stond met het spoorweg-ontwerp van 1861. Deze vraag maakte spreken plicht, en een vergelijking van de beide plannen kon niet achterwege blijven. i)e heer Linse wijst in zijn geschrift op een kenmerkend verschil in de ont worpen richting der beide lijnen. Hij toont aan. dat het Comité van 1872 van een geheel ander denkbeeld uitgaat dan waardoor het Comité van 1864 werd beheerschtdat ofschoon bij een oppervlakkige beschouwing beide Comité's,' behoudens eenige wijzigingen van minder belang, hetzelfde plan schijnen te hebben, inderdaad beider doefgeheel ver schillend is, en de uitkomst bij het tot stand komen van het een of het ander der beide plannen bij gevolg evenzeer verschillend moet zijn. Zijn bedoeling kan niet duidelijker en korter worden weergegeven dan door de aanhaling zijner eigen woorden "Het oude Comité had," schrijft de heer Linse »naar wij meenen, juist gezien dat 't een eerste vereischte was bet, doel te bereiken dat het zieli van den aanvang had voorgesteld: de provinciën Eriesland en Noord-Holland op de meest voor- deelige wijze voor beiden te vereenigen en door beiden den kortsten en meest voor den handel vruchtbaren weg le kie zen tot vereeuiging van Eriesland's hoofdstad met Amster dam. Daartoe moest de ontworpen spoorweg omniddelijk van Leeuwarden uitgaanten einde zijn marktverkeer en dat van Sneek in directe verbinding te brengen met de markten van HoornAlkmaar en Purmerend en met den handel van de Zaanstreken en Amsterdam. "De kortste en voor krachtige zeebooten, die de goede renwagens geladen zouden kunnen overvoeren, meest geschikte weg werd daarom gekozen tusscken Stavoren en de Ven boven Enkhuizen waar de meeste diepgang in dien omtrek op de Zuiderzee gevonden wordten waar door de schuring van vloed en eb in de nauwledie de beide deelen dier zee vereenigtbet minste nadeel door vorst zou worden onder vonden daar hetgedurende den tijd dien het comité werk zaam was dien weg nimmer dichtgevroren had bevonden. »Het nieuwe 'comité scheen van een ander denkbeeld uit te gaan. Het bepaalde zich meer tot het opsporen van locale be.angengaf in den aanvang van zijn optreden geen be paalde richting aanals wilde bet, trachten die richting te laten afhangen van de deelname, die het uit verschillende deelen der provinciën zou ontvangen. Later, iets meer tot het kiezen eener richting gedrongen, nam het een uitgangs punt in den Staatsspoorweg tusschen Leeuwarden en Hee renveen kronkelde langs Sneek en Bolsward naar Hindeloo- pen koos van daar den overtocht, naar Medemblik verlengde op die wijze den zeeovertocht met de keilt der vroeger ge kozen richtingslingerde door Noord-Holland's noorder kwartier naar Hoorn gaf van daar Enkhuizen een zijtak om het tevreden te stellenkoos van Hoorn zooveel mogelijk een omwe<r naar Purmerend en richtte zijn ontwerp van daar op den afsluitdijk van het IJ te Schell'ingwoudemet het voornemen om over dien dijk en de daarin gelegen sluizen het centraal station te Amsterdam te bereiken. Alle schade- snijding van lauderijen werd bij die richting over het hoofd gezien. Vooral door de Beemster, het noorderkwartier en Eriesland zal deze richting slechts op bijna onuitvoerbare wijzealthans ten koste van enorme sommen kunnen ge volgd worden. Om het doorsnijden der inundatie-linie voor Amsterdamin de nieuwe ontwerpen van het departement van oorlog vervatwerd in 't geheel niet gedachtde be lemmering der scheepvaart langs de Zuiderzee door over brugging der sluizen in den afsluitdijk van 't IJ werd niet geteld. De zoo lang gewenschte en door het oude comité steeds, in het belang van zijn eigen ontwerp, zoozeer op prijs gestelde verbinding Harlingen-Sneek-lIeerenveen, voor Erie-land van het hoogste belangwordt door de ontworpen richting voor goed gedoodterwijl de aanleg van een spoor- O n ucillUcvCtl 11CL rijk door subsidie den aanleg van goed doordachte spoor wegverbindingen door particuliere karchteu in 't leven be roepen kan steunen." Wijzende op bet, niet te ontkennen bezwaar, dat het zee- tiaject voor eiken Noord Hollandsck-Erieschen spoorweg op levert een bezwaar dat zal blijven zoolang de Zuiderzee blijft, laat de heer Linse er te recht deze woorden op volgen: "dóch nimmer mag die weg noodeloos verlengd wordenzonder eenig doel, tot geen enkel nut, met al de bezwaren aan die verlenging en de vaart bijna evenwijdig langs een gedeelte der tiiesche kust icrbonden; terwijl hetgeen men ten koste moet leggen aan de verbetering en nieuwen aanleg der ha venwerken zooveel het zonder afbreuk aan een goede in richting kan geschieden, tot het minst mogelijke moet worden beperkt." - De haven van Medemblik, door het Comité van 1872 als uitgangspunt van de stoomvaart op Eriesland aangenomen woidt in het algemeen door den beer Linse zeer geroemd doch is volgens zijn uitdrukkelijke bewering, die hij als civiel- ingenieui \v el niet lichtvaardig zal hebben neergeschreven en ongetwijfeld tegen mogelijke betwisting zal kunnen verdedi gen //geheel ongeschikt om daarin de inrichtingen te maken die 't oude Comité langs de haven voor spoorbooten, die de goederenwagens geladen zullen vervoeren, wenschelijkacht." Overigens is de afstand tusschen Medemblik en Hindeloopen, door het nieuwe Comité voor de stoomvaart voorgesteld10 kilometer langer dan die tusschen Stavoren en de Yen, door het oude Comité aanbevolenen dit verschil in aanmerking nemendeacht de heer Linse zich gerechtigd aan het nieuwe Comité te vragen: "Behoeft men dan in 't'" geheel niet te let ten op meerder of minder exploitatiekosten en het maar in t geheel niet te tellenof men dagelijks de helft meer steen kolen verbruikt voor het zeetraject dan volstrekt noodig is en datbij een vervoer zooals dat zijn moet, wil het beantwoor den aan 't geen men er van mag verwachten, niet zonder be- teekenis zijn zal P" ln Friesland neemt de door liet nieuwe Comité ontworpen weg een richting, alsof men daarbij meer gelet heelt op den regel der aesthetiek"de gebogen lijn is de schoonste", dan op de wiskundige waarheid "de rechte lijn is de kortste afstand tusschen twee punten", die het Comité van 1864 in het oog had gehouden. De mannen van 1872 hebben het daarenboven verkieslijk geacht, hun lijn niet, gelijk liet oude Comité voorsloegte doen uitloopen op Erieslands hoofdstad, waar zij den Staatsspoorweg in oostelijke, westelijke en zui delijke richting zou vinden, maar.haar te doen aan sluiten aan het Station Grouween tusschenstation van den Staatsspoorweg tusschen Leeuwarden en Heerenveen Alzoo gebrekkige aansluiting aan een gedeeltelijk concurreerende lijn, ailaden en overpakken, door den heer Linse terecht een "kanker voor het spoorwegvervoer" genoemd. De Noord- Hollander die bij ondervinding weethoe weinig geriefelijk de aansluiting is van de Zaanlandsche lijn aan den Noord- Hollandsohen spoorweg te Uitgeest, ofschoon beide lijnen door dezelfde administratie worden geëxploiteerd, zal dan ook gereedelijk toestemmen, dat weldra dit bezwaar in Eriesland ge wichtig genoeg zal worden geoordeeld om zooveel mogelijk den N.-Holl.-Er. spoorweg te mijden. Bij de in Eriesland reeds meermalen herhaalde klachten over de exploitatie der Staats spoorwegen noemt, de schrijver het dan ook onbegrijpelijk wat het nieuwe Comité mag bewogen hebbenzulk een aan sluiting voor te stellen, "althans" voegt hij er bij "in dien men werkelijk wenscht te bevorderenden aanleg van een N.-lIoll.-Er. spoorweg; niet, wanneer men onder dien naam een andere bedoeling bedekt en daardoor gelegenheid zoekt een op een buurtspoorweg gelijkende slingerlijn van Grouw tot Hindeloopen aan te leggen." Maar wat heeft dan toch tot dat zonderlinge plan van aan sluiting waarbij Leeuwarden opzettelijk schijnt te zijn voor bijgegaan aanleiding gegeven P De heer Linse heeft het raadsel opgelost. Hij deelt ons het volgende mede: "Een partij verhief zich toen (namenlijk tijdens de voorbereidende werkzaamheden van het oude Comité) in Sneek en zij wenscht ook thans weder zich te laten hoorenwier gevoelen zich uit,, dat een directe verbinding met Erieslands hoofdstad ten nadeele zijn zal. dat men die vereeniging vooral niet te veel moet bevorderen; want dat, indien het transport naar Leeu warden te gemakkelijk wordt, men zich te gaarne zal ver plaatsen en Sneek zal opgeofferd worden aan Leeuwarden. Dus wel vereeniging tusschen beiden, maar liefst zoo lastig mogelijk. Voor Sneek wel de gemakkelijke gemeenschap met, Holland en Amsterdam voor Leeuwarden liefst niet te veel!" Is het, dan waarheid wat de schrijver op een andere plaats zegt: «Het is aan onzen landaard eigen dat men zelden bij het beschouwen van een veelomvattend doel als waarvan in dezen sprake is, een ruimen blik behoudt en zich niet door loealen invloed laat beheerschen"? Deze eigenaardi°-- van onzen landaard schijnt ook grooten invloed" gehad te hebben op de aangenomen richting in Noord-Holland. Komt de lijn door liet nieuwe Comité ontworpen tot stand, dan zal er een spoorweg worden aangelegd van Medemblik over Hoorn (met een zijtak van bier naar Enkhuizen) en Pur merend naar Amsterdam, over den afsluitdijk bij Schellingwoude over het IJ, of, voor het zeer waarschijnlijke geval dat dit onmogelijk mocht blijken op een andere manier, waarover men let nog niet eens schijnt te zijn; maar de oostelijke en de westelijke helft van Noord-Holland benoorden het IJ zullen onderling met worden verbonden, zullen van elkander even verwijderd blijven als thans. Volgens liet ontwerp i an j het oude Comité daarentegen zou de spoorweg van Enk- huizen over Hoorn en Purmerend naar Zaandam loopen, om vandaar over de brug van den staatsspoorweg Amsterdam te bereikenterwijl een lijn van Hoorn naar Alkmaar de ver binding met Noord-Hollands westelijk deel, met Beverwijk Haarlem en dit vooral was van belang methetkanaai door Holland op zijn smalst tot stand zou brengen. Wanneer niet bet belang van deze of gene gemeente de richting van den spoorweg bepaalt, maar het belang der onderneming zelvevan de gelieele lijn, daarbij een beslissende stem heelt", dan zal men bet er spoedig over eens zijndat onderlinge ver binding van verschillende lijnen, verbinding daardoor van vele min of meer belangrijke plaatsenzonder dat de hoofdrichting verloren gaathet verkeer belangrijk doet toenemen. Een goede spoorweggemeenschap tusschen de marktsteden Hoorn. Purmerend. Alkmaar én Schagen is voor dit gedeelte van Noord-Holland van het grootste belang, en in die behoefte wordt door het ontwerp van het nieuwe Comité niet voorzien, ofschoon de ontworpen lijn van Hoorn aanvankelijk in de richting van Alkmaar tot Avenhorn voort looptom daarna eensklaps zich zuidwaarts te wenden naar Purmerend Na opgemerkt te hebben, dat het land tusschen Medemblik en Hoorn en vooral de landen in de Beemster door de lijn van het nieuwe Comité op de meest nadeelige wijze zouden worden doorsnedennoemt de heer Linse dan ook de tus schen Hoorn en Purmerend aangenomen richting de grootste fout van het ontwerp, //'t Is duidelijk" zegt hij - "dat het oude gevoelendat voor een tweetal eeuwen bestond geen gemeenschap tusschen Hoorn en Alkmaar, geen directe verbinding tusschen het oostelijk en westelijk deel van Noord- Holland ook thans is blijven bestaan." Toch heeft deze middeleeuwsche overlevering bet ware belang van Hoorn doen voorbijzienwant niet licht, zal op goede gronden worden wederlegd, wat de beer Linse omtrent de markten te Alkmaar en te Hoorn zegt"Het is niet tegen te spreken dat wan neer beide steden even gunstig voor het vervoer gelegen wa ren Hoorns marktbij gelijke energie meerder dan die van Alkmaar zou gezocht worden. Het eenige waarop men tot dat, doel le letten heeft, is te zorgendat de havens van di- recten uitvoer naar zee zoo spoedig mogelijk worden bereikt. Dat kan men door een verbinding op Alkmaar te richten.' Zoowel Rotterdam als Velzen zijn dan in een half uur meer tijds uit Hoorn dan uit Alkmaar te bereiken; terwijl, wan neer men eerst het centraal-station te Amsterdam langs Pur merend over den afsluitdijk van het IJ moet aandoen om daar het vee in te schepenmen op zijn minst een half et maal bij Alkmaar ten achteren komtmet verlengd verblijf van het vee op de booten, wat allernadeeligst op "de waarde daarvan invloed uitoefent." Dat overigens de oude vooroordeelen evenzeer in westelijk als in oostelijk Noord-Holland een taai leven hebbenbad het oude Comité bereids ondervonden. In 1864 vond de plaatselijke commissie te Alkmaar reeds aanleiding om in haar opwekking tot medewerking het volgende op te merken: "Er wordt omtrent deze onderneming wel eens gevraagd, of niet Hoorn of eenige andere plaats er meer door bevoordeeld wordt, dan Alkmaar. In de eerste plaats is daarop te ant woordendat het waarlijk te hopen is, dat'van zulk een groot werk meerdere steden en gelieele gewesten de vruchten mogen plukken, en dat een zoo uitgestrekte spoorweglijn over de geheele strook lands, die zij doorsnijdt, nieuw leven en vertier moge verspreiden. Allen, die er toe medewerken, beoogen natuurlijk in de eerste plaats kun eigen belang; maar wat de een wintbehoeft daarom nog met bet verlies van den ander te zijn. Het is in de wereld gelukkig niet zoo treurig gesteld, dat de eene stad niet gebouwd zou kunnen worden dan van het puin der andereen dat de bloei van deze streek het verval van gene noodzakelijkheid ten gevolge zou moeten hebben. Integendeel, als twee personen met elkander handelen, kan beider winst worden beoogd en ver kregen, en waar een levendig verkeer tusschen velschillende steden of gewesten ontstaat, wordt beider welvaart bevorderd. Van den spoorweg nu zal die gemeente bet meeste voordeel trekken, die er het beste gebruik van weet temaken. Waar men de gelegenheid aangrijpt met wakkerheid en beleid, waar men de eisclien des tijds verstaat en handelskennis bezit, waar ondernemingsgeest de oogen open houdt, zal men van spoor wegen, van havens en kanalen en van een gunstige ligging de schoone vruchten plukken, die onder dezelfde gelukkige omstandigheden verloren kunnen gaan door slapheid slape righeid en achterlijkheid." Zelfs in den Alkmaarschen ge meenteraad konvooral op grond van de bewei^ng dat het ilaatselijk belang niet overwegend wasdaar toch de lijn van doorn naar Amsterdam den weg over Alkmaar te veel af breuk zou doen. een voorstel om" voor ƒ200,000 aan de on derneming van het oude Comité deel te nemen slechts drie en een voorstel tot deelneming voor f 100,000 slechts vijf stemmen van de vijftien verkrijgen. Deze plaatselijke naijver doet Noord-Holland geen goed. Zou hij ook hebben bijgedragen om de vereeniging der beide Comité s te verhinderen Moge hij niet belettendat voor den aanleg van een Noord-Hollandsch-EVieschen spoorweg die richting gekozen wordedie het meest in het belang is van de geheele provincie en van de onderneming zelve W. v. d. K. In Ierland is de invoer van vee uit Duitschland en Groot- Brittanje. met uitzondering alleen van schotsche schapen, die Schotland nooit verlaten hebbenverboden, Te Zanzibar zijn brieven van dr. Livingstone, loopende tot Juli, ontvangen. Hij was gezond en vertoefde nog altijd te Uuyanyembealwaar bij de door den beer Stanley afge zonden expeditie afwachtte. De eigenaars der steenkolenmijnen te Newcastle hebben de door hunne werklieden verlangde loonsverhooging van 15 p.c. geweigerd, op grond, dat de prijs der steenkolen daalt en waarschijnlijk nog belangrijk meer zal dalen. 1 rins Arthur heeft den 19 te Leeds het nieuw aangelegde Roundhay-park geopend en den 20 aldaar den eersten steen gelegd voor een nieuw beursgebouw. De federalistische en communistische leden der Iuterna- tionale hebben van 17 tot 20 Sept. te Londen een congres gehouden, waarin met 21 tegen 4 stemmen de volgende twee motiën zijn aangenomen: „Het Congres verklaart, dat de Alge- meene Raaddie vroeger te Londen zeteldedoor zijn ge drag de Internationale Werkmans-Vereeniging zeer gecom promitteerd heeft en de zaden van verdeeldheid in hare ge lederen gestrooidbare werkzaamheden vernietigdharen invloed verbroken, liet doel van haar streven onmogelijk ge maakt en de zaak der arbeidende standen, wier verdedigin" hem opgedragen was, verraden heeft." „Het Algemeen federalistisch Congres van werklieden verklaart,, dat, vermits het Congres van den Haag de revolutionaire begrippen en het aanwenden van revolutionaire maatregelen verloochend heeft; dat het de arbitraire macht van den Algemeenen Raad gehandhaafd en vermeerderd en het artikel der statuten in toepassing gebracht heefthetwelk machtigt tot arbitraire uitwerping der leden; dat het leden en sectiën heeft uitge- j" \onder adderen de burgers Bakounine, Guillaume enz., en de democratische en socialistische Vereenigingen uit Spanje en Zwitserlanddat de leden van den Algemeenen Raad dm aan het Congres deelnamen, van niemand een mandaat iiaddenverklaart om deze redenen, dat het Congres te s Gravenhage de zaak der Internationale Werkmans-Ver eeniging van de omwenteling en van de federatie verraden heeft. De uitvoer naar Nederland vertegenwoordigde in 1871 eene waarde van 14,121,537 p. st., zijnde met het vorige jaar vergeleken eene vermeerdering met 25,8 pc., ontstaan door de blokkade der duitsehe havens, welke voor den handel met Duitschland de nederlandsche havens deed verkiezen; uit Nederland is in 1S71 voor 298,510 p. st. minder ingevoerd dan in 1870. Uit Duinkerken en Antwerpen wordtnaar aanleiding van aanvragen uit Portsmouth om steenkolengemelddat alle steenkolen tot ultimo December aanstaande toe tegen 25 k 30 tr. aan groote engelscbe firma's verkocht zijn. Naar de te Londen verschijnende Architect meldt, is door de heeren J. T. B. Porter 8p Comp., te Londeneen toestel uitgedacht en vervaardigdwaardoor gasverlichting aan boord van schepen mogelijk is gemaakt, en welke reeds aan boord van eene der nieuwe booten van de White-Star-Maatschappij, welke tusschen Liverpool en Nieuw-York varenmet den besten uitslag is toegepast. Het te Southampton vergaderde congres der engelscbe kamers van koophandel heeft eene motie aangenomen, waarin worden erkend de voordeelendie Engeland en Frankrijk uit het handelsverdrag tusschen de twee landen hebben ge trokken, en de wensck wordt uitgesproken, dat het verdrag moge worden vernieuwd, indien zulks kan geschieden zonder dat op bet gebied van den vrijen handel een stap achterwaarts wordt gedaan. KoLONiëN. De afgezant van Khiva heeft een onderhoud gehad met den Onderkoning van Britsch-Indie en ten behoeve van zijn gouvernement diens tusschenkomst verzocht bij Rus and. De Onderkoning beeft zulks geweigerd, op grond dat de kwestie met van dien aard was, dat Engeland tusschenbeide kon komenhij raadde den Khan aan, de russiscke gevan genen in vrijheid te stellen en vriendschappelijke onderhan delingen aanteknoopen met den russiscben generaal te Tasch- kend. De minister van buit. zaken Djemil-bassa is op zijne te rugreis van Odessa, waar hij den Keizer van Rusland had begroet, in de spoorwegstation te Pasne aan eene beroerte overleden. Alkalel Sheriff is tot zijn opvolger benoemd. Donau-Vorstendommen. De Vorst heeft den 21 ter gelegenheid van den kerkdijken feestdaggratie verleend aan 50 veroordeeldenen daaronder aan 2 wegens kerkroof veroordeelde israëlieten van Ismaïla. De heer Mermillod bisschop van Hebron i. p. i., een der ijverigste voorstanders van het leerstuk der pauselijke on- teilbaarkeid op het vaticaansche concilie is onlangs door den Pauszonder medewerking der regeeringtot bisschop van Genève benoemd. Op de daartegen door de overheden ge maakte bedenkingen heeft de bisschop geantwoord, dat hij zijne volmachten van den H. Stoel ontvangen had en ze trots verbod zou blijven uitoefenen. De kantonnale Raad heeft daarop besloten, den in 1864 op een salaris van 10000 fr. benoemden „pastoor van Genève" Gaspard Mermillod, die als zoodanig gezworen beeft de overlieden onderdanig te zijn en de wet te gehoorzamenniet langer te erkennen en hem zijn jaargeld te ontnemen. Voorts heeft de Raad den bisschop van Lausanne, onder wiens jurisdictie bet kanton tot dus ver gestaan heeftuitgenoodigd omvoor zooveel hem aan gaat te zorgendat de betrekking van den heer Mermillod niet vacant blijft. Vervolg der Wekelijhsche Berichten in het Bijblad. ■Binnenland. Prins Hendrik is den 21 naar Soestdijk vertrokken. Staien-Generaal. 2'. Kamer. De minister van financiën beeft bij de indiening der staatsbegrooting voor 1873in hoofdzaak het volgende medegedeeld:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1872 | | pagina 1