No. 39.
Vierenzeventig s te
Jaargang
1872.
29 SEPTEMBER.
Z O N I) G
(Officieel (Sebccïte.
Twee spoorweg-plannen.
Ê&lckclijfcsche Berichten.
Urool-StriRanje en Ierland.
Turk |{e.
Zwitserland.
0 II E C 0 l'
A N f.
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag
avond te 7 uren. Prijs per kwartaal f 0,65, franco per post
afzonderlijke nommers 5 Cents.
Brieven franco aan de Uitgevers ÏÏERM». COSTEll ZOON.
Bij deze Courant behoort een Bijblad.
PATENTEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter kennis van de belanghebbenden dat de Paten
ten aangevraagd in de maanden Mei, Junij en Julij j.l.,
benevens de suppletie-patenten van verschillende omliggende
gemeenten over hetzelfde tijdvakter gemeente-secretarie
kunnen worden afgehaald van 23 September tot, en met 5
October aanstaande van 's morgens 9 tot 2 ure.
Burgemeester en IPithouders voornoemd
AlkmaarA. MACLAINE PONT.
19 Sept. 1872. lie Secretaris
NU HOUT van der "VEEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAA R
brengen i er kennis van de ingezetenendat naar aanleiding
van het door den Gemeenteraad aan den beer N. Lansdorp
op zijn verzoek verleende eervol ontslag alsstads-geneeskundigo,
van af 1 October aanstaande, de geneeskundige bediening van
de wijken A, B en E zal worden waargenomen door den oudsten
stads-geneeskundige, den beer üf. O. Hulst, en van de wijken
C, D en E door den beer A. R. Mulder, den 25 dezer tot
stads-geneeskundige benoemd.
Burgemeester en !k ethouders voornoemd
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
27 Sept. 1872. De Secretaris
NUHOUT van der VEEN.
De Advertentiën kosten van 1—5 regels 0,75, voor elke regel meer 15
Cents; groote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag
1 uur, wordt voor de plaatsing in bet eerstvolgend nommer ingestaan;
ingezonden berichten een dag vroeger.
daardoor
weg Delfzijl-Groningen-Dragten-Sneek
een hersenschim wordt terug gebracht.'
En mi zal het ook niemand verwonderen, dat de schrijver,
als lid van het Comité van 1861 wanneer men.meende hem'
geluk te mogen wenschen met de pogingen van een nieuw
Comité om de zooze r door hem gewenschte spoorwegver
binding tot stand te brengen, op dien gelukwensch antwoordde:
»'t geen thans verricht wordt heeft niets met onze denk
beelden gemeen, men kiest eene andere richting die al
leen locale belangen op 't oog heeft zonder die te kunnen
bevoordeelen en waardoorindien ze gelukken op nieuw
zal blijken het minder productieve der Nederlandsche spoor
wegenterwijl juist de Noordhollandscb-Eriesche lijn, door
goed gekozen richting, die opbrengst zoo schoon 'kon aan-
toonen en de grondslag kon worden, waarop eenmaal het
ii.
De heer Linse geeft ons een overzicht van de werkzaam
heden en teleurstellingen van het Comité van 1864 en wijst op
zijn zwijgen bij de optreding van het nieuwe Comité, totdat
door Gedeputeerde Staten van Eriesland werd gevraagd of
dat van 1864 hetzelfde was als dat van 1872, en, zoo neen,
hoe het stond met het spoorweg-ontwerp van 1861. Deze
vraag maakte spreken plicht, en een vergelijking van de
beide plannen kon niet achterwege blijven. i)e heer Linse
wijst in zijn geschrift op een kenmerkend verschil in de ont
worpen richting der beide lijnen. Hij toont aan. dat het
Comité van 1872 van een geheel ander denkbeeld uitgaat
dan waardoor het Comité van 1864 werd beheerschtdat
ofschoon bij een oppervlakkige beschouwing beide Comité's,'
behoudens eenige wijzigingen van minder belang, hetzelfde
plan schijnen te hebben, inderdaad beider doefgeheel ver
schillend is, en de uitkomst bij het tot stand komen van
het een of het ander der beide plannen bij gevolg evenzeer
verschillend moet zijn. Zijn bedoeling kan niet duidelijker
en korter worden weergegeven dan door de aanhaling zijner
eigen woorden
"Het oude Comité had," schrijft de heer Linse »naar
wij meenen, juist gezien dat 't een eerste vereischte was bet, doel
te bereiken dat het zieli van den aanvang had voorgesteld:
de provinciën Eriesland en Noord-Holland op de meest voor-
deelige wijze voor beiden te vereenigen en door beiden den
kortsten en meest voor den handel vruchtbaren weg le kie
zen tot vereeuiging van Eriesland's hoofdstad met Amster
dam. Daartoe moest de ontworpen spoorweg omniddelijk
van Leeuwarden uitgaanten einde zijn marktverkeer en
dat van Sneek in directe verbinding te brengen met de
markten van HoornAlkmaar en Purmerend en met den
handel van de Zaanstreken en Amsterdam.
"De kortste en voor krachtige zeebooten, die de goede
renwagens geladen zouden kunnen overvoeren, meest geschikte
weg werd daarom gekozen tusscken Stavoren en de Ven boven
Enkhuizen waar de meeste diepgang in dien omtrek op de
Zuiderzee gevonden wordten waar door de schuring van
vloed en eb in de nauwledie de beide deelen dier zee
vereenigtbet minste nadeel door vorst zou worden onder
vonden daar hetgedurende den tijd dien het comité werk
zaam was dien weg nimmer dichtgevroren had bevonden.
»Het nieuwe 'comité scheen van een ander denkbeeld uit
te gaan. Het bepaalde zich meer tot het opsporen van locale
be.angengaf in den aanvang van zijn optreden geen be
paalde richting aanals wilde bet, trachten die richting te
laten afhangen van de deelname, die het uit verschillende
deelen der provinciën zou ontvangen. Later, iets meer tot
het kiezen eener richting gedrongen, nam het een uitgangs
punt in den Staatsspoorweg tusschen Leeuwarden en Hee
renveen kronkelde langs Sneek en Bolsward naar Hindeloo-
pen koos van daar den overtocht, naar Medemblik verlengde
op die wijze den zeeovertocht met de keilt der vroeger ge
kozen richtingslingerde door Noord-Holland's noorder
kwartier naar Hoorn gaf van daar Enkhuizen een zijtak om
het tevreden te stellenkoos van Hoorn zooveel mogelijk
een omwe<r naar Purmerend en richtte zijn ontwerp van daar
op den afsluitdijk van het IJ te Schell'ingwoudemet het
voornemen om over dien dijk en de daarin gelegen sluizen
het centraal station te Amsterdam te bereiken. Alle schade-
snijding van lauderijen werd bij die richting over het hoofd
gezien. Vooral door de Beemster, het noorderkwartier en
Eriesland zal deze richting slechts op bijna onuitvoerbare
wijzealthans ten koste van enorme sommen kunnen ge
volgd worden. Om het doorsnijden der inundatie-linie voor
Amsterdamin de nieuwe ontwerpen van het departement
van oorlog vervatwerd in 't geheel niet gedachtde be
lemmering der scheepvaart langs de Zuiderzee door over
brugging der sluizen in den afsluitdijk van 't IJ werd niet
geteld. De zoo lang gewenschte en door het oude comité
steeds, in het belang van zijn eigen ontwerp, zoozeer op
prijs gestelde verbinding Harlingen-Sneek-lIeerenveen, voor
Erie-land van het hoogste belangwordt door de ontworpen
richting voor goed gedoodterwijl de aanleg van een spoor-
O n ucillUcvCtl 11CL
rijk door subsidie den aanleg van goed doordachte spoor
wegverbindingen door particuliere karchteu in 't leven be
roepen kan steunen."
Wijzende op bet, niet te ontkennen bezwaar, dat het zee-
tiaject voor eiken Noord Hollandsck-Erieschen spoorweg op
levert een bezwaar dat zal blijven zoolang de Zuiderzee blijft,
laat de heer Linse er te recht deze woorden op volgen: "dóch
nimmer mag die weg noodeloos verlengd wordenzonder
eenig doel, tot geen enkel nut, met al de bezwaren aan die
verlenging en de vaart bijna evenwijdig langs een gedeelte
der tiiesche kust icrbonden; terwijl hetgeen men ten koste
moet leggen aan de verbetering en nieuwen aanleg der ha
venwerken zooveel het zonder afbreuk aan een goede in
richting kan geschieden, tot het minst mogelijke moet worden
beperkt." -
De haven van Medemblik, door het Comité van 1872 als
uitgangspunt van de stoomvaart op Eriesland aangenomen
woidt in het algemeen door den beer Linse zeer geroemd
doch is volgens zijn uitdrukkelijke bewering, die hij als civiel-
ingenieui \v el niet lichtvaardig zal hebben neergeschreven en
ongetwijfeld tegen mogelijke betwisting zal kunnen verdedi
gen //geheel ongeschikt om daarin de inrichtingen te maken
die 't oude Comité langs de haven voor spoorbooten, die de
goederenwagens geladen zullen vervoeren, wenschelijkacht."
Overigens is de afstand tusschen Medemblik en Hindeloopen,
door het nieuwe Comité voor de stoomvaart voorgesteld10
kilometer langer dan die tusschen Stavoren en de Yen, door
het oude Comité aanbevolenen dit verschil in aanmerking
nemendeacht de heer Linse zich gerechtigd aan het nieuwe
Comité te vragen: "Behoeft men dan in 't'" geheel niet te let
ten op meerder of minder exploitatiekosten en het maar in
t geheel niet te tellenof men dagelijks de helft meer steen
kolen verbruikt voor het zeetraject dan volstrekt noodig is en
datbij een vervoer zooals dat zijn moet, wil het beantwoor
den aan 't geen men er van mag verwachten, niet zonder be-
teekenis zijn zal P"
ln Friesland neemt de door liet nieuwe Comité ontworpen
weg een richting, alsof men daarbij meer gelet heelt op den
regel der aesthetiek"de gebogen lijn is de schoonste",
dan op de wiskundige waarheid "de rechte lijn is de kortste
afstand tusschen twee punten", die het Comité van 1864 in
het oog had gehouden. De mannen van 1872 hebben het
daarenboven verkieslijk geacht, hun lijn niet, gelijk liet oude
Comité voorsloegte doen uitloopen op Erieslands hoofdstad,
waar zij den Staatsspoorweg in oostelijke, westelijke en zui
delijke richting zou vinden, maar.haar te doen aan
sluiten aan het Station Grouween tusschenstation van den
Staatsspoorweg tusschen Leeuwarden en Heerenveen Alzoo
gebrekkige aansluiting aan een gedeeltelijk concurreerende
lijn, ailaden en overpakken, door den heer Linse terecht een
"kanker voor het spoorwegvervoer" genoemd. De Noord-
Hollander die bij ondervinding weethoe weinig geriefelijk
de aansluiting is van de Zaanlandsche lijn aan den Noord-
Hollandsohen spoorweg te Uitgeest, ofschoon beide lijnen
door dezelfde administratie worden geëxploiteerd, zal dan ook
gereedelijk toestemmen, dat weldra dit bezwaar in Eriesland ge
wichtig genoeg zal worden geoordeeld om zooveel mogelijk den
N.-Holl.-Er. spoorweg te mijden. Bij de in Eriesland reeds
meermalen herhaalde klachten over de exploitatie der Staats
spoorwegen noemt, de schrijver het dan ook onbegrijpelijk
wat het nieuwe Comité mag bewogen hebbenzulk een aan
sluiting voor te stellen, "althans" voegt hij er bij "in
dien men werkelijk wenscht te bevorderenden aanleg van een
N.-lIoll.-Er. spoorweg; niet, wanneer men onder dien naam
een andere bedoeling bedekt en daardoor gelegenheid zoekt
een op een buurtspoorweg gelijkende slingerlijn van Grouw
tot Hindeloopen aan te leggen."
Maar wat heeft dan toch tot dat zonderlinge plan van aan
sluiting waarbij Leeuwarden opzettelijk schijnt te zijn voor
bijgegaan aanleiding gegeven P De heer Linse heeft het
raadsel opgelost. Hij deelt ons het volgende mede: "Een
partij verhief zich toen (namenlijk tijdens de voorbereidende
werkzaamheden van het oude Comité) in Sneek en zij wenscht
ook thans weder zich te laten hoorenwier gevoelen zich
uit,, dat een directe verbinding met Erieslands hoofdstad ten
nadeele zijn zal. dat men die vereeniging vooral niet te veel
moet bevorderen; want dat, indien het transport naar Leeu
warden te gemakkelijk wordt, men zich te gaarne zal ver
plaatsen en Sneek zal opgeofferd worden aan Leeuwarden.
Dus wel vereeniging tusschen beiden, maar liefst zoo lastig
mogelijk. Voor Sneek wel de gemakkelijke gemeenschap
met, Holland en Amsterdam voor Leeuwarden liefst niet
te veel!" Is het, dan waarheid wat de schrijver op een andere
plaats zegt: «Het is aan onzen landaard eigen dat men
zelden bij het beschouwen van een veelomvattend doel als
waarvan in dezen sprake is, een ruimen blik behoudt en zich
niet door loealen invloed laat beheerschen"? Deze eigenaardi°--
van onzen landaard schijnt ook grooten invloed" gehad te
hebben op de aangenomen richting in Noord-Holland. Komt
de lijn door liet nieuwe Comité ontworpen tot stand, dan zal
er een spoorweg worden aangelegd van Medemblik over
Hoorn (met een zijtak van bier naar Enkhuizen) en Pur
merend naar Amsterdam, over den afsluitdijk bij Schellingwoude
over het IJ, of, voor het zeer waarschijnlijke geval dat dit
onmogelijk mocht blijken op een andere manier, waarover
men let nog niet eens schijnt te zijn; maar de oostelijke
en de westelijke helft van Noord-Holland benoorden het IJ
zullen onderling met worden verbonden, zullen van elkander
even verwijderd blijven als thans. Volgens liet ontwerp i an
j het oude Comité daarentegen zou de spoorweg van Enk-
huizen over Hoorn en Purmerend naar Zaandam loopen, om
vandaar over de brug van den staatsspoorweg Amsterdam te
bereikenterwijl een lijn van Hoorn naar Alkmaar de ver
binding met Noord-Hollands westelijk deel, met Beverwijk
Haarlem en dit vooral was van belang methetkanaai
door Holland op zijn smalst tot stand zou brengen. Wanneer
niet bet belang van deze of gene gemeente de richting van
den spoorweg bepaalt, maar het belang der onderneming
zelvevan de gelieele lijn, daarbij een beslissende stem heelt",
dan zal men bet er spoedig over eens zijndat onderlinge ver
binding van verschillende lijnen, verbinding daardoor
van vele min of meer belangrijke plaatsenzonder dat de
hoofdrichting verloren gaathet verkeer belangrijk doet
toenemen. Een goede spoorweggemeenschap tusschen de
marktsteden Hoorn. Purmerend. Alkmaar én Schagen is
voor dit gedeelte van Noord-Holland van het grootste belang,
en in die behoefte wordt door het ontwerp van het nieuwe
Comité niet voorzien, ofschoon de ontworpen lijn van Hoorn
aanvankelijk in de richting van Alkmaar tot Avenhorn voort
looptom daarna eensklaps zich zuidwaarts te wenden naar
Purmerend
Na opgemerkt te hebben, dat het land tusschen Medemblik
en Hoorn en vooral de landen in de Beemster door de lijn
van het nieuwe Comité op de meest nadeelige wijze zouden
worden doorsnedennoemt de heer Linse dan ook de tus
schen Hoorn en Purmerend aangenomen richting de grootste
fout van het ontwerp, //'t Is duidelijk" zegt hij - "dat
het oude gevoelendat voor een tweetal eeuwen bestond
geen gemeenschap tusschen Hoorn en Alkmaar, geen directe
verbinding tusschen het oostelijk en westelijk deel van Noord-
Holland ook thans is blijven bestaan." Toch heeft deze
middeleeuwsche overlevering bet ware belang van Hoorn doen
voorbijzienwant niet licht, zal op goede gronden worden
wederlegd, wat de beer Linse omtrent de markten te Alkmaar
en te Hoorn zegt"Het is niet tegen te spreken dat wan
neer beide steden even gunstig voor het vervoer gelegen wa
ren Hoorns marktbij gelijke energie meerder dan die van
Alkmaar zou gezocht worden. Het eenige waarop men tot
dat, doel le letten heeft, is te zorgendat de havens van di-
recten uitvoer naar zee zoo spoedig mogelijk worden bereikt.
Dat kan men door een verbinding op Alkmaar te richten.'
Zoowel Rotterdam als Velzen zijn dan in een half uur meer
tijds uit Hoorn dan uit Alkmaar te bereiken; terwijl, wan
neer men eerst het centraal-station te Amsterdam langs Pur
merend over den afsluitdijk van het IJ moet aandoen om
daar het vee in te schepenmen op zijn minst een half et
maal bij Alkmaar ten achteren komtmet verlengd verblijf
van het vee op de booten, wat allernadeeligst op "de waarde
daarvan invloed uitoefent."
Dat overigens de oude vooroordeelen evenzeer in westelijk
als in oostelijk Noord-Holland een taai leven hebbenbad
het oude Comité bereids ondervonden. In 1864 vond de
plaatselijke commissie te Alkmaar reeds aanleiding om in
haar opwekking tot medewerking het volgende op te merken:
"Er wordt omtrent deze onderneming wel eens gevraagd, of
niet Hoorn of eenige andere plaats er meer door bevoordeeld
wordt, dan Alkmaar. In de eerste plaats is daarop te ant
woordendat het waarlijk te hopen is, dat'van zulk een
groot werk meerdere steden en gelieele gewesten de vruchten
mogen plukken, en dat een zoo uitgestrekte spoorweglijn
over de geheele strook lands, die zij doorsnijdt, nieuw leven
en vertier moge verspreiden. Allen, die er toe medewerken,
beoogen natuurlijk in de eerste plaats kun eigen belang; maar
wat de een wintbehoeft daarom nog met bet verlies van
den ander te zijn. Het is in de wereld gelukkig niet zoo
treurig gesteld, dat de eene stad niet gebouwd zou kunnen
worden dan van het puin der andereen dat de bloei van
deze streek het verval van gene noodzakelijkheid ten gevolge
zou moeten hebben. Integendeel, als twee personen met
elkander handelen, kan beider winst worden beoogd en ver
kregen, en waar een levendig verkeer tusschen velschillende
steden of gewesten ontstaat, wordt beider welvaart bevorderd.
Van den spoorweg nu zal die gemeente bet meeste voordeel
trekken, die er het beste gebruik van weet temaken. Waar
men de gelegenheid aangrijpt met wakkerheid en beleid, waar
men de eisclien des tijds verstaat en handelskennis bezit, waar
ondernemingsgeest de oogen open houdt, zal men van spoor
wegen, van havens en kanalen en van een gunstige ligging
de schoone vruchten plukken, die onder dezelfde gelukkige
omstandigheden verloren kunnen gaan door slapheid slape
righeid en achterlijkheid." Zelfs in den Alkmaarschen ge
meenteraad konvooral op grond van de bewei^ng dat het
ilaatselijk belang niet overwegend wasdaar toch de lijn van
doorn naar Amsterdam den weg over Alkmaar te veel af
breuk zou doen. een voorstel om" voor ƒ200,000 aan de on
derneming van het oude Comité deel te nemen slechts drie
en een voorstel tot deelneming voor f 100,000 slechts vijf
stemmen van de vijftien verkrijgen.
Deze plaatselijke naijver doet Noord-Holland geen goed.
Zou hij ook hebben bijgedragen om de vereeniging der beide
Comité s te verhinderen Moge hij niet belettendat voor
den aanleg van een Noord-Hollandsch-EVieschen spoorweg
die richting gekozen wordedie het meest in het belang is
van de geheele provincie en van de onderneming zelve
W. v. d. K.
In Ierland is de invoer van vee uit Duitschland en Groot-
Brittanje. met uitzondering alleen van schotsche schapen, die
Schotland nooit verlaten hebbenverboden,
Te Zanzibar zijn brieven van dr. Livingstone, loopende tot
Juli, ontvangen. Hij was gezond en vertoefde nog altijd
te Uuyanyembealwaar bij de door den beer Stanley afge
zonden expeditie afwachtte.
De eigenaars der steenkolenmijnen te Newcastle hebben de
door hunne werklieden verlangde loonsverhooging van 15
p.c. geweigerd, op grond, dat de prijs der steenkolen daalt
en waarschijnlijk nog belangrijk meer zal dalen.
1 rins Arthur heeft den 19 te Leeds het nieuw aangelegde
Roundhay-park geopend en den 20 aldaar den eersten steen
gelegd voor een nieuw beursgebouw.
De federalistische en communistische leden der Iuterna-
tionale hebben van 17 tot 20 Sept. te Londen een congres
gehouden, waarin met 21 tegen 4 stemmen de volgende twee
motiën zijn aangenomen: „Het Congres verklaart, dat de Alge-
meene Raaddie vroeger te Londen zeteldedoor zijn ge
drag de Internationale Werkmans-Vereeniging zeer gecom
promitteerd heeft en de zaden van verdeeldheid in hare ge
lederen gestrooidbare werkzaamheden vernietigdharen
invloed verbroken, liet doel van haar streven onmogelijk ge
maakt en de zaak der arbeidende standen, wier verdedigin"
hem opgedragen was, verraden heeft." „Het Algemeen
federalistisch Congres van werklieden verklaart,, dat, vermits
het Congres van den Haag de revolutionaire begrippen en
het aanwenden van revolutionaire maatregelen verloochend
heeft; dat het de arbitraire macht van den Algemeenen Raad
gehandhaafd en vermeerderd en het artikel der statuten in
toepassing gebracht heefthetwelk machtigt tot arbitraire
uitwerping der leden; dat het leden en sectiën heeft uitge-
j" \onder adderen de burgers Bakounine, Guillaume enz.,
en de democratische en socialistische Vereenigingen uit Spanje
en Zwitserlanddat de leden van den Algemeenen Raad
dm aan het Congres deelnamen, van niemand een mandaat
iiaddenverklaart om deze redenen, dat het Congres te
s Gravenhage de zaak der Internationale Werkmans-Ver
eeniging van de omwenteling en van de federatie verraden
heeft.
De uitvoer naar Nederland vertegenwoordigde in 1871
eene waarde van 14,121,537 p. st., zijnde met het vorige jaar
vergeleken eene vermeerdering met 25,8 pc., ontstaan door
de blokkade der duitsehe havens, welke voor den handel met
Duitschland de nederlandsche havens deed verkiezen; uit
Nederland is in 1S71 voor 298,510 p. st. minder ingevoerd
dan in 1870.
Uit Duinkerken en Antwerpen wordtnaar aanleiding van
aanvragen uit Portsmouth om steenkolengemelddat alle
steenkolen tot ultimo December aanstaande toe tegen 25 k 30
tr. aan groote engelscbe firma's verkocht zijn.
Naar de te Londen verschijnende Architect meldt, is door
de heeren J. T. B. Porter 8p Comp., te Londeneen toestel
uitgedacht en vervaardigdwaardoor gasverlichting aan boord
van schepen mogelijk is gemaakt, en welke reeds aan boord
van eene der nieuwe booten van de White-Star-Maatschappij,
welke tusschen Liverpool en Nieuw-York varenmet den
besten uitslag is toegepast.
Het te Southampton vergaderde congres der engelscbe
kamers van koophandel heeft eene motie aangenomen, waarin
worden erkend de voordeelendie Engeland en Frankrijk
uit het handelsverdrag tusschen de twee landen hebben ge
trokken, en de wensck wordt uitgesproken, dat het verdrag
moge worden vernieuwd, indien zulks kan geschieden zonder
dat op bet gebied van den vrijen handel een stap achterwaarts
wordt gedaan.
KoLONiëN. De afgezant van Khiva heeft een onderhoud
gehad met den Onderkoning van Britsch-Indie en ten behoeve
van zijn gouvernement diens tusschenkomst verzocht bij Rus
and. De Onderkoning beeft zulks geweigerd, op grond dat de
kwestie met van dien aard was, dat Engeland tusschenbeide
kon komenhij raadde den Khan aan, de russiscke gevan
genen in vrijheid te stellen en vriendschappelijke onderhan
delingen aanteknoopen met den russiscben generaal te Tasch-
kend.
De minister van buit. zaken Djemil-bassa is op zijne te
rugreis van Odessa, waar hij den Keizer van Rusland had
begroet, in de spoorwegstation te Pasne aan eene beroerte
overleden. Alkalel Sheriff is tot zijn opvolger benoemd.
Donau-Vorstendommen. De Vorst heeft den 21 ter
gelegenheid van den kerkdijken feestdaggratie verleend
aan 50 veroordeeldenen daaronder aan 2 wegens kerkroof
veroordeelde israëlieten van Ismaïla.
De heer Mermillod bisschop van Hebron i. p. i., een der
ijverigste voorstanders van het leerstuk der pauselijke on-
teilbaarkeid op het vaticaansche concilie is onlangs door
den Pauszonder medewerking der regeeringtot bisschop
van Genève benoemd. Op de daartegen door de overheden ge
maakte bedenkingen heeft de bisschop geantwoord, dat hij zijne
volmachten van den H. Stoel ontvangen had en ze trots
verbod zou blijven uitoefenen. De kantonnale Raad heeft
daarop besloten, den in 1864 op een salaris van 10000 fr.
benoemden „pastoor van Genève" Gaspard Mermillod, die als
zoodanig gezworen beeft de overlieden onderdanig te zijn
en de wet te gehoorzamenniet langer te erkennen en hem
zijn jaargeld te ontnemen. Voorts heeft de Raad den bisschop
van Lausanne, onder wiens jurisdictie bet kanton tot dus
ver gestaan heeftuitgenoodigd omvoor zooveel hem aan
gaat te zorgendat de betrekking van den heer Mermillod
niet vacant blijft.
Vervolg der Wekelijhsche Berichten in het Bijblad.
■Binnenland.
Prins Hendrik is den 21 naar Soestdijk vertrokken.
Staien-Generaal. 2'. Kamer. De minister van financiën
beeft bij de indiening der staatsbegrooting voor 1873in
hoofdzaak het volgende medegedeeld: