n No. 20. Vijfenzeventigste Jaargang. 1873. zorv DAG IS M E I. i K»15f 130 ioi #fficiccl (Picbcctc Inschrijving voor de Schutterij. op Dingsda=r en Donderdag:, van 11 tot 2 uur, ter gemeente-secretarie. Herijk van Maten, Gewigten, enz. ltcgeciaiii£S|»IiHii4>n icnopxiclile van «Icn annScg van 8|io«rnpgen, II. ilcficlijkschc Berichten. Duitschlaml. Uolgie. Frankrijk. A L x .1 is s i. it i: c sm is Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zalerdag avond te 7 uren. Prys per kwartaal f 0,63, franco per post 0,80. afzonderlijke nommers 5 Cents. Brieven franco aan de Uitgevers HERM". COST'ER ZOON. Hij deze Courant behoort een Hijblad R Ut De Advertentiën kosten van 15 regels 0,75, voor elke regel meer 15 Centsgroote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag 1 uur, wordt voor de plaatsing in liet eerstvolgend nommer ingestaan; ingezonden berichten een dag vroeger. NATIONALE MILITIE. OPROEPING VERLOFGANGERS. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente ALKMAAR roepen mits deze op de verlofgangers der mi-1 litie te land, behoorende tot, de ligtingen 1869.' 1870, 1871 j en 1872 voor zoover zij voor 1 April 1873, in liet genot van s onbepaald verlof waren gesteld, om zicli op Maandag den j 9 Junij dezes jaars, des voormiddags ten tien ure te laten vinden vóór het Raadhuis dier gemeente, om aldaar door of van wege den Militie-Commissaris te worden onderzocht, gekleed in uniform en voorzien van al de door hem van het korps medegebragte kleeding- en equipementstukken bene vens zakboekje en verlofpas. Burgemeester en IVet houders voornoemd. Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 17 Mei 1873. De Secretaris NUHOUT VAN DER VEEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter kennis van de belanghebbenden dat het, voljaarseh kohier der directe belasting over de dienst van 1873. door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland goedgekeurd bij besluit van 14 Mei 1873, op heden aan den gemeente-ont vanger ter invordering is uitgereikt. Burgemeester en Wethouders voornoemd. Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 17 Mei 1873. De Secretaris NUHOUT van der VEEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene kennis dat de doorvaart door en de passage met rijtuigen over de Accijnsbrugvan 3 Junij 1873 tot nadere aankondiging zal zijn gesloten. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar. A. MACLAINE PONT. 17 Mei 1873. De Secretaris NUHOUT VAN DER VEEN. in den Nieuwen Doelen te Alkmaar, op Maandag, Dings- dag, Woensdag en Donderdag, van des middags 9—12 ure en des namiddags van 14 ure, voor fijnere wegingen op Vrijdag namiddag van 2—4 ure. Het is verboden ongeijkte matengewigten enz. tc ge bruiken, op boete van f 10 tot 20. VERGADERING van den RAAD der gemeente ALK MAAR, op Woensdag, 21 Mei 1873 des middags ten 12 ure. Namens den Voorzitter van den Raad, NUHOUT van der VEEN. De KAMER van KOOPHANDEL en FABRIEKEN te ALKMAAR maakt bekend, dat van Maandag 19 tot Zaturdag 24 Mei 1873 van 's voormiddags 10 tot 's na middags 2 urein haar gewoon lokaal op liet Stadhuis ter lezing zullen liggen: 1. Statistiek van het Koningrijk der Nederlanden, behelzende de staten van de in-, uit- en doorgevoerde voornaamste handels artikelen gedurende de maanden Februarij en Maart 1873. 2. Een opgaaf van den handel en de scheepvaart van Groot- Brittaiije en Ierland, gedurende de maand December van 1872. 3. Verzameling van consulaire en andere berigten en versla gen over nijverheid, handelen scheepvaart 1873. I«en2«afl. 4. Verslag van de kamer van koophandel en fabrieken te Amsterdam over 1872. 5. Verslag van den President, en van de Commissarissen der Nederlandsche Bank over 18* J, uitgebragt den 14 Mei 1873. De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Alkmaar, Alkmaar, F. M. AGHINA.Voorzitter. 16 Mei 1873. J. P. KRAAKMAN, Secretaris Lijst van brieven, waarvan de geadresseerden onbekend zijn, over de maanden Januari, Februari en Maart 1873. Verzonden geweest naar Noord-Am erica (Van het Hulpkantoor te Schoor/dam) L. MODDER, Illinois. Belgie: G. JETTEN, adres H. Brossaerd, Brussel. Duilschland: HOIJER en LEHMAN, Dresden; B. JAN SEN, Wokem; (Van het, Hul| kantoor te Eamond aan Zee) F. BRAUBURGER, Mannheim. Engeland: C. FEDDERSEN, Huil. Zwitserland: G. M. BOISSEVAIN, Lucerne. POLITIE. Op Zaterdag den 10 dezer is op de markt blijven staan een willijst lam en op Zaterdag den 17 eene zeug. De daarop rechthebbenden gelieven zich ten spoedigste aan te melden aan het commissariaat van politie te Alkmaar, waar tevens kan terug bekomen worden een gevonden huissleutel, elf nieuwe dames-stroohoedeneen schaar en een parapluie. Bevordering van den aanleg van spoorwegen door parti culiere ondernemingen staat bij de Regeering op den v o o r- grond; aanleg van staatswege behoort uit zondering te blijven. Aldus verzekerde bij herhaling de Minister van Binnen andsche Zaken. Wordt echter naar particulier initiatief vruchteloos omgezienen vordert het algemeen belang den aanlegdan acht zich i'e Regeering verplicht den aanleg aan staatswege voor te stellen. Voor wien die verklaring nog niet duidelijk genoeg was, heeft de Minister het hij de beraadslaging in de Kamer niet aan de noodige toelichting laten ontbreken. De Regeering wenscht de par ticuliere industrie niet uit te dooven maar zoo mogelijk op te wekken en waar dit. noodig is te steunen, zei de Minis ter, en hij wees enkele lijnen aan, „die in den laatsten tijd meer bepaald op den voorgrond zijn gekomen en omtrent wier wenschelijkheid aldus drukte hij zich uit „ik zou bijna zesgen noodzakelijkheidschier bij niemand meer eenige twijtel bestaat Vour de meeste dier lijnen zijn aanvragen om concessie gedaan en een enkele daarvan is reeds verleend. Het particulier initiatief bestaat alzoo voor die bepaalde lijnenmaar nu doet zich de vraag voor is dat particulier initiatief, zooals zicli dat vertoond beeft, nu voor de Regeering een voldoende reden om voor goed van den aanleg voor rekening van den staat af te zien Vergis ik mij niet, dan is juist de onzekerheid, waarin men te dien opzichte verkeert de aanleiding tot de vrees dat de gezindheid die de Regeering heeft geopenbaard, weinig vruchten zal opleveren. Het isMijnheer de voorzitter, de Regeering te doen om spoorwegen niet op het papier, maar om spoorwegen in realiteit, spoorwegen waarvan niet alleen de aanlegmaar ook de exploitatie volkomen verzekerd is. Indien van het particulier initiatief geen voldoende waar borgen kunnen verkregen worden dat de wegen worden gelegdspoedig worden opgelegd en in exploitatie gebracht, zal de Regeering er niet voor terugdeinzen daar waar zij dit noodig oordeelt, den aanleg voor rekening van den Staat aan de volksvertegenwoordiging voor te dragen." Onder de lijnen die de Minister daarbij aanwees, noemde hij ook de Noord-Hollandsche lijn en de lijn in het zuidwes ten van Friesland. Bedenkt men daarbijdat de Minister uitdrukkelijk wees op het particulier initiatief, dat zich voor de meeste der door hem genoemde lijnen heeft, geopenbaard, en dat hij daarna onder de lijnen, waarvoor de voorwaarden der concessie door de Regeering reeds aan de aanvragers waren medegedeeld bepaaldelijk noemde die van «het zoo genaamde Friesche Comité van Leeuwarden, Sneek, Stavoren, Enkhuizen, Hoorn, Purinerend, aansluitenden aan den Staats spoorweg te Alkmaar en te Zaandam, dan is het te begrijpen, dat de heer van Akerlaken betuigde do verklaring met ge noegen vernomen te hebbendaarvan acte nam en het feit, constateerde «opdat men zicli later daarop zon kunnen be roepen, bijaldien men in de nakoming van de belofte mocht blijken in gebreke te blijven." In geheel oostelijk Noord- Holland zal ongetwijfeld deze verklaring des Ministers met genoegen zijn gehoord. Immers hiervan kan men thans vrij we! zeker zijndat de spoorweg er komen zal. De onder neming die hem tot stand zal willen en kunnen brenren zal door de Regeering worden geholpen, en, blijkt zij daartoe onmachtigdan zal de Staat zelf den spoorweg aanleggen. Uok in Alkmaar, dat door dien spoorweg met het zoo nabij gelegen en door de hoogst gebrekkige gemeenschap eigenlijk toch zoo verwijderde Hoorn en Enkhuizen en voorts met Fries land in nadere verbinding zal worden gebracht, zal dezelfde ver klaring met genoegen zijn gehoord, leder die overtuigd is, dat betere gemeenschapsmiddelen meer handel en verkeer en daar door meer welvaart voor beide partijen kunnen voortbrengen, wanneer men er het rechte gebruik van weet te maken zal zich verheugen in het vooruitzicht op een nieuwe spoor wegverbinding. Spoorwegen die de markten van Purmerend, HoornAlkmaar en Schagen met elkander verbinden en geheel het noordelijk deel van Noord-Holland nader bren gen aan het veeteelend Frieslandmoeten zijn in ons aller belang. Maar zou het dan niet het beste zijnzal waarschijnlijk gevraagd wordenwanneer het particulier initiatief maar zoo spoedig mogelijk de onderneming opgaf, en dat men ophield de pogingen van particulieren te ondersteunen? Zoo dra toch de particuliere onderneming niet bij machte blijkt om den spoorweg tot stand te brengen, zal dé Staat het werk overnemen, en komt hij er zeker. Dat er aldus geredeneerd zal worden, voorspelde reeds in de Kamer de heer Heemskerk. „De Minister zegt, dat hij gaarne de particuliere nijverheid de hand wil reiken," zeide hij «maar een concessionaris heeft in hooge mate noodig de belangstelling van de nabu rige grondbezitters en anderen, die gaarne dadelijk van den spoorweg willen gebruik maken ook van de gemeentebestu ren. Wanneer nu achter den concessionaris het genoeglijk uitzicht staat, op aanleg van staatswege, dan zal de parti culiere nijverheid niet, veel bevorderd worden. Zij zal juist door dit stelsel worden afgeschrikt Maar tegen zoodanige opvatting van zijn woorden kwam de Minister terstond in verzet. »Ik acht mij verpiicht" zeide hij „nog een enkel woord te zeggen tot verduidelijking van hetgeen door enkele leden niet juist opgevat schijnt te zijn. De geachte spr-ker uit Gorinchem (de heer Heemskerk) sprak van een tempering van een gesteld beginsel, terwijl de heer üumbar in hetgeen ik op de aan mij gestelde vragen heb geantwoord niets meer of minder beeft, gezien dan een volkomen tegen spraak met de beginselen in de Memorie van Toelichting verKomligd. Ik moet tegen die opvatting met nadruk pro testeeren." Na deze waarschuwing en na een uitdrukkelijke herinnering aan de Memorie van Toelichtingwaarvan de Minister verklaarde in zijn rede niet t.e zijn" afgewekenis het dan ook niet, geoorloofd, een enkele uitdrukking op zich zelf te beschouwen en buiten verband met wat vooraf is gegaan. Als de spoorweg in het openbaar belang wordt geacht en het particulier initiatief vruchteloos blijft, dan zal de staat den weg makenongetwijfeldmaar aan leg van staatswege moet uitzondering blijven. De Regeering zal zich niet door opzettelijk stilzitten laten dwingende uitzondering tot regel te maken. Men mag niet vergeten, dat van de drie verschillende meeningen in hel Verslag der Commissie van Rapporteurs ontwikkeld, de eene zich voor den aanleg van staatsspoorwegen verklaarde de andere zich vrij sterk daartegen verklaarde en krachtig op ondersteuning van particuliere ondernemingen aandrong, terwijl de derde, die naar omstandigheden gehandeld wilde hebbenjuist omtrent de West,-Friesche lijn oordeelde dat zij „wellicht veel beter met krachtige staatshulp door een bijzondere maatschappij zgl worden gebouwd." Evenmin mag vergeten worden dat de Regeering in haar schrifte lijk antwoord aan de Commissie van Rapporteurs als hare meening te kennen gaf, dat het particulier initiatief, waar het betreft voorziening in de behoeften van meer uitslui tend plaatselijk belang „hoofdzakelijk van de daarbij on middellijk belanghebbenden zal moeten uitgaan of althans door hunne medehulp moeten gesteund worden." En nu noge men terecht beweren, dat bij den aanleg van den Noord-IIollandsch-Frieschen spoorweg niet alleen uitslui tend plaatselijke belangen zijn betrokken, niemand zal ontken nen, dat, tocb in de eerste plaats de provinciën Noord-Holland Friesland en de gemeenten die den spoorweg zal aandoen bij dien aanleg belang hebben- De Noord-Hullandscli-Fricsché spoorweg heeft zeer de aandacht getrokken, en van haar wen schelijkheid, bijna zou men zeggen noodzakelijkheid, is schier ieder overtuigd maar waardoor is die overtuiging ontstaan? Zou het niet zijn door de groote waarde, die de ^.naaste be langhebbenden" door daden toonden aan dezen weg te hechten? Zou die overtuiging bij Regeering en Vertegenwoordiging geen gevaar loopen te wankelenals deze belangstelling nu eensklaps begon te verflauwen Daarom zal nog wel altijd liet beste middel om spoedig den spoorweg te verkrijgen hierin bestaan dat de naaste belanghebbenden aan de par ticuliere krachten die den aanleg willen ondernemen, niet bovenmatigen, niet eigen draagkracht te hoven gaandeu maar toch onbetwistbaar ernstigen steun verleenen. Zoo Noord-Holland en Friesland zich lauw betoonen, zullen 's lauds Regeering en Vertegenwoordiging zich niet ijverig betoonen om ons een spoorweg te schenken. Bieden de naaste belang hebbenden redelijke hulp, en schiet dan de-bijzondere onder neming te kortdan zal ook de Staat niet dralen het werk op zicli te nemen. Maar ook om andere redenen verdient de aanleg door particuliere krachtan de voorkeur. «Wat is de uitslag geweest Vr? j aim'e£ van Staatswege?" vroeg de heer Stieltjes. «Dat de lijnen zeer solide gebouwd zijn door de ingenieurs, ")aalj wellicht niet zoo zuinig als mogelijk zou zijn'geweest Minder gelukkig zijn de ingenieurs geweest in den bouw van de stations-inrichtingen en al wat tot de exploitatie betrek king heeft." De waarheid van deze opmerking zal niet licht worden ontkend. Menige gemeente zou zich ongetwij feld gaarne een niet onbelangrijke opoffering willen getroosten, nis haar gemeenschap met den spoorweg, haar toegang tot het station verbeterd kon worden en menige gemeente heeft die verbetering niet zonder aanzienlijke offers tot stand gehragt,. Een particuliere maatschappij zal uit den aard der zaak op deze belangen meer acht geveu. 't Geldt daarbij haar eigen belang 't Is haar spoorweg en zij zal hem exploiteeren. Haar belang is het, overal te zorgen voor een goede aanslui ting en doelmatige inrichting opdat voor goederen zoowel als voor personen van den spoorweg het meest mogelijke ge brink gemaakt wordeopdat de spoorweg later zooveel mo- gelyk opbrenge. Voor de dienstregeling zal vooral uitmun tend gezorgd worden, wanneer de weg door een eigen maat schappij afzonderlijk wordt geëxploiteerd, en niet een be trekkelijk minder belangrijk aanhangsel uitmaakt- van een grooter spoorweg of een geheel net, van spoorwegen, waarvan exploitatie aan ééne maatschappij is toevertrouwd. Ernsti" waarschuwde de heer Storm van 's Gravesande dan ook tegen een veel omvattende exploitatie in ééne hand, zooals de Staats exploitatie in Belgie, die volgens zijne verklaring «uitmun tend slecht is. De Staat zeide hij «zit er nu in een zoodanig labyrinthdat, hij er zelf niet uit kan." Doch nog andere belangen komen hier in aanmerking. Aanleg van spoorwegen is het doel, en bet middel dat de Regeering het liefst zou gebruiken, ondersteuning der nijver beid. Ondersteuning in dezen zin - niet altijd is tevens opwekkingopwekking van den ondernemingsgeest hier te lande, die inderdaad wel eenige opwekking behoeft. Als onze kapitalen eens tot iets anders werden aangewend dan tot speculaties van Jan Jansen: Dat kon nog een andere nationale weldaad zijn, niet minder groot dan de aanleg van spoorwegen. Eu als zoo met liet hoofddoel, en zonder dat hoofddoel te benadoelen, ook dit tweede doel kon worden bereiktzou dan zulk een bijoogmerk afkeuring verdienen P Of zou de Minister die. een zoo gezegenden ommekeer in de richting onzer geldmarkt wist, t,e bewerken, aanspraak hebben op den dank der natie Wij willen er niet aan twijfelen, dat onze Regeering bet, met de oproeping van het, particulier initiatief, met, het beroep op onzen ondernemingsgeest, met de bereidverklaring tot handreiking tot ondersteuning', tot hulp, zeer ernstig meent, en niet dan onwillig en met smar telijke teleurstelling tot den aanleg uit. de staatskas zal over gaan, niet dan nadat al het mogelijke in de andere, de betere richting is beproefd en te vergeefs is beproefd. Zullen de mannen die haar in dat verdienstelijk pogen kunnen steunen, de mannen die aan onze ondernemingen het geld moeten ver schaffen, met evenveel opgewektheid hunne diensten leenen Laat ons er evenmin aan twijfelen. Jan Jansen moge een type zijn, die type is, hopen wij, uitzondering. De Regeerin" kan toezien, dat de ondernemingen die zij" steunt op deug- delijken grondslag rusten en zich van onbehoorlijke praktijken onthouden. Allereerst zal het publiek vertrouwen gevestigd moeten worden opdat de gelden in ruimte toevloeien. Ên daartoe schijnt rentegarantie noodig, rentegarantie die voor alle spoorwegen dezelfde kan zijn, en alzoo liet bezwaar ver mijdt, dat de bepaling van het bedrag eener als subsidie te geven geldsom altijd medebrengt. Zoo kunnen eigen land- genooten hun geld leveren tot den bouw onzer spoorwegen, en de particuliere maatschappijen zich beijveren om door goeden aanleg, gelukkige richting, zorgvuldige aansluiting en uitstekende dienstregeling den spoorweg zoo productief j mogelijk te maken. W, y. D- ]y Rijksdag Van liberale zijde is een wetsvoorstel inge diend strekkende tot instelling van een Rijks-departement van spoorwegen. De meeklenburgsche Afgevaardigden hebben ook dit jaar wener een voorstel ingediend om in de Rijks-constitutie de bepaling optenemen dat elke duitscbe Staat een Parlement van gekozen Volksvertegenwoordigers bezitten moet, welks toestemming voor elke wet en voor de vaststelling van bet buujet noodig is. Den 6 is een begin gemaakt met de derde lezing der muntwet. De minister üelbrück verklaardedat de Bonds raad met tegen de invoering van gouden 5markstukken was, mits de zilveren daarnaast behouden bleven. Te"en de in voering van bet tweemarkstuk echter verzette hij zich ten sterkstezoo ook de minister Camphausen. Desniettemin i Dj" 8 is' ,na aanneming van alle artikelen van het ontwerp i langdurige discussie gevoerd over het bij de tweede lezine jaan de wet toegevoegde art. 18 betreffende het papieren geld De minister De brück verklaarde, dat de rederingen het het eerste gedeelte daarvan, de vervanging van alle in om loop zijnde biljetten door biljetten van minstens 100 mark konden goedkeuren, mits de termijn later dan I Jan 1875 werd gesteld. Maar het tweede gedeelte, hetzelfde bepalende voor het van Staatswege in Duitsehiand uitgegeven papieren geld, kon voor liet tegenwoordige door de regeeringen niet aangenomen worden; zij onderhandelden over "eene oplossin" der kwestie van bet papieren geld, maar bet einde daarvan was nog met te voorzien. De Rijksdag besloot het nemen eener beslissing over het gelieele artikel te verdagen, totdat verdere inlichtingen omtrent de plannen der regeeringen ten dezen verkregen zouden zijn (De minister Delbriick beeft sedert in den Bondsraad verklaard, dat in 's Rijks kanselarij gearbeid wordt aan de samenstelling van een wetsontwerp betreffende bet papieren geld, om nog in deze zitting van den Rijksdag te worden ingediend). P™- De be,rlÜnsche sekrijnwerkersgezellen hebben, na se dert J8tl voor de derde maal strike gemaakt te hebben, weder eene ioonsverhoogmg verworven, zoodat zij thans 9 a 9' th s weeks bij een arbeid van 8 uren daags verdienen Van de ruim 6000 hebben thans bijna 40U0 het werk hervat. Men vreest dat de belangrijke uitvoer van berlijnsche meu- opboii'den™6861' 0m hUDne &0edk'00Pte bekendgeheel zal Het Huis der Afgevaardigden heeft den 5 besloten om wetsontwerpen, die uit het Heerenhuis gewijzigd terugko menmet, wederom in 3 lezingen, maar in ééne lezing af- tehandelen. Den 9 heeft het zich vereenigd met de door het Heerenhuis in de kerkelijk-politieke wetsontwerpen ge brachte wijzigingen. Tegenover het zeggen van leden van het centrum dat men zich aan die wetten toch niet onderwerpen zou bracht, de minister talk in herinnering, dat het centrum zich' de wettigs te fractie genoemd had, en hij voegde er de ver zekering bij, dat deze wetten, des noods door andere wetten versterkt, zouden toegepast worden. Den 14 heeft de voorzitter voorlezing gedaan van een schrijven van den president-minister, houdende kennisgeving dat graaf v. Itzenplitz op zijn verzoek is ontslagen als minister van koophandelen dat de heer dr. Achenbach tot zijn op volger is benoemd. J De Keizer is den 11 in welstand te Berlijn teruggekeerd Elzas-Lotharingen. In den Elzas wordt, gedurig ge wag gemaakt van verschijningen der II. Maagd. Somtijds worden de verschijningen voorspeld en een groote volksme- °rf '6i verz.ame't zich dan °P de aangewezen plaats. Eene atdeeiing infanterie doet dan de volksmenigte uiteen gaan en wordt bij de bevolking ingekwartierd totdat de aandacht op iets anders gevestigd wordt. De in het vorige jaar bij verstek tot 2 jaren gevangenis straf en 50 fr. boete veroordeelde en sedert door Engeland uitgeleverde directeur van hetkrankzinnigengestichtteïlvere, is ttianswegens frauduleus bankroet in die betrekking eii het, ontvreemden van gelden van het, weldadigheids-bureau aldaar, door liet hof te Brussel veroordeeld tot 5 jaren gevangenisstraf. Een zoon en eeee dochter, alsmede 2 andere personendie van medeplichtigheid beschuldigd warenzijn vrijgesproken J Den 5 is te Brussel, in den ouderdom van 83 jaren, over leden de luit.-genl. en minister van Staat Goblet, een der voornaamste staats- en krijgslieden van Belgie. De i°schnjving Voor de 65 oen die van de leening van "40 miljoen voor het publiek gereserveerd zijnheeft den 12 plaats gehad. De inschrijvingen bedroegen 68,588,500 fr. De clerikalen te Bergen hebben besloten ombij de aan- staande gemeentelijke verkiezingen aan den verkiezingsstrijd deel te nemendit was in de laatste 20 jaren niet geschied. De Kamer heeft den 10 met 51 tegen 40 st. verworpen eene motie van den heer Baratot afkeuring van de op dracht door de regeering aan den directeur der middel bare school van Karlsburg in Zevenbergenden geestelijke Pironvan de rangschikking en het toezicht der afdeeling „onderwijs" in de belgische sectie der tentoonstelling te Weenen. De regeering zeide, dat bedoelde geleerde, die wegens zijne verrichtingen van gelijken aard te Londen zoo veel lof had ingeoogst, door de belgische commissie te Weenen uit eigen beweging uitgenoodigd was om de bedoelde taak op zich te nemen. Den 4 is te Parijs in 66jarigen ouderdom overleden de adml. Rigault de Genouiüy. L'Assemblee Nationale heeft machtiging erlangd om den 8 weder te verschijnen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1873 | | pagina 1