n
No. 20.
Vijfenzeventigste Jaargang.
1873.
zorv DAG
IS M E I.
i K»15f 130 ioi
#fficiccl (Picbcctc
Inschrijving voor de Schutterij.
op Dingsda=r en Donderdag:, van 11 tot 2
uur, ter gemeente-secretarie.
Herijk van Maten, Gewigten, enz.
ltcgeciaiii£S|»IiHii4>n icnopxiclile
van «Icn annScg van 8|io«rnpgen,
II.
ilcficlijkschc Berichten.
Duitschlaml.
Uolgie.
Frankrijk.
A L
x .1 is s i. it i: c sm is
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zalerdag
avond te 7 uren. Prys per kwartaal f 0,63, franco per post 0,80.
afzonderlijke nommers 5 Cents.
Brieven franco aan de Uitgevers HERM". COST'ER ZOON.
Hij deze Courant behoort een Hijblad
R Ut
De Advertentiën kosten van 15 regels 0,75, voor elke regel meer 15
Centsgroote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag
1 uur, wordt voor de plaatsing in liet eerstvolgend nommer ingestaan;
ingezonden berichten een dag vroeger.
NATIONALE MILITIE.
OPROEPING VERLOFGANGERS.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente
ALKMAAR roepen mits deze op de verlofgangers der mi-1
litie te land, behoorende tot, de ligtingen 1869.' 1870, 1871 j
en 1872 voor zoover zij voor 1 April 1873, in liet genot van s
onbepaald verlof waren gesteld, om zicli op Maandag den j
9 Junij dezes jaars, des voormiddags ten tien ure te laten
vinden vóór het Raadhuis dier gemeente, om aldaar door of
van wege den Militie-Commissaris te worden onderzocht,
gekleed in uniform en voorzien van al de door hem van het
korps medegebragte kleeding- en equipementstukken bene
vens zakboekje en verlofpas.
Burgemeester en IVet houders voornoemd.
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
17 Mei 1873. De Secretaris
NUHOUT VAN DER VEEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter kennis van de belanghebbenden dat het, voljaarseh
kohier der directe belasting over de dienst van 1873. door
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland goedgekeurd bij
besluit van 14 Mei 1873, op heden aan den gemeente-ont
vanger ter invordering is uitgereikt.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
17 Mei 1873. De Secretaris
NUHOUT van der VEEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter algemeene kennis dat de doorvaart door en de
passage met rijtuigen over de Accijnsbrugvan 3 Junij 1873
tot nadere aankondiging zal zijn gesloten.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Alkmaar. A. MACLAINE PONT.
17 Mei 1873. De Secretaris
NUHOUT VAN DER VEEN.
in den Nieuwen Doelen te Alkmaar, op Maandag, Dings-
dag, Woensdag en Donderdag, van des middags 9—12
ure en des namiddags van 14 ure, voor fijnere wegingen
op Vrijdag namiddag van 2—4 ure.
Het is verboden ongeijkte matengewigten enz. tc ge
bruiken, op boete van f 10 tot 20.
VERGADERING van den RAAD der gemeente ALK
MAAR, op Woensdag, 21 Mei 1873 des middags
ten 12 ure. Namens den Voorzitter van den Raad,
NUHOUT van der VEEN.
De KAMER van KOOPHANDEL en FABRIEKEN te
ALKMAAR maakt bekend, dat van Maandag 19 tot
Zaturdag 24 Mei 1873 van 's voormiddags 10 tot 's na
middags 2 urein haar gewoon lokaal op liet Stadhuis ter
lezing zullen liggen:
1. Statistiek van het Koningrijk der Nederlanden, behelzende de
staten van de in-, uit- en doorgevoerde voornaamste handels
artikelen gedurende de maanden Februarij en Maart 1873.
2. Een opgaaf van den handel en de scheepvaart van Groot-
Brittaiije en Ierland, gedurende de maand December van 1872.
3. Verzameling van consulaire en andere berigten en versla
gen over nijverheid, handelen scheepvaart 1873. I«en2«afl.
4. Verslag van de kamer van koophandel en fabrieken te
Amsterdam over 1872.
5. Verslag van den President, en van de Commissarissen der
Nederlandsche Bank over 18* J, uitgebragt den 14 Mei 1873.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Alkmaar,
Alkmaar, F. M. AGHINA.Voorzitter.
16 Mei 1873. J. P. KRAAKMAN, Secretaris
Lijst van brieven, waarvan de geadresseerden onbekend zijn,
over de maanden Januari, Februari en Maart 1873.
Verzonden geweest naar
Noord-Am erica (Van het Hulpkantoor te Schoor/dam)
L. MODDER, Illinois.
Belgie: G. JETTEN, adres H. Brossaerd, Brussel.
Duilschland: HOIJER en LEHMAN, Dresden; B. JAN
SEN, Wokem; (Van het, Hul| kantoor te Eamond aan Zee)
F. BRAUBURGER, Mannheim.
Engeland: C. FEDDERSEN, Huil.
Zwitserland: G. M. BOISSEVAIN, Lucerne.
POLITIE.
Op Zaterdag den 10 dezer is op de markt blijven staan
een willijst lam en op Zaterdag den 17 eene zeug. De daarop
rechthebbenden gelieven zich ten spoedigste aan te melden aan
het commissariaat van politie te Alkmaar, waar tevens kan
terug bekomen worden een gevonden huissleutel, elf nieuwe
dames-stroohoedeneen schaar en een parapluie.
Bevordering van den aanleg van spoorwegen door parti
culiere ondernemingen staat bij de Regeering op den v o o r-
grond; aanleg van staatswege behoort uit zondering te
blijven. Aldus verzekerde bij herhaling de Minister van
Binnen andsche Zaken. Wordt echter naar particulier
initiatief vruchteloos omgezienen vordert het algemeen
belang den aanlegdan acht zich i'e Regeering verplicht
den aanleg aan staatswege voor te stellen. Voor wien die
verklaring nog niet duidelijk genoeg was, heeft de Minister
het hij de beraadslaging in de Kamer niet aan de noodige
toelichting laten ontbreken. De Regeering wenscht de par
ticuliere industrie niet uit te dooven maar zoo mogelijk op
te wekken en waar dit. noodig is te steunen, zei de Minis
ter, en hij wees enkele lijnen aan, „die in den laatsten tijd
meer bepaald op den voorgrond zijn gekomen en omtrent
wier wenschelijkheid aldus drukte hij zich uit „ik
zou bijna zesgen noodzakelijkheidschier bij niemand meer
eenige twijtel bestaat Vour de meeste dier lijnen zijn
aanvragen om concessie gedaan en een enkele daarvan is
reeds verleend. Het particulier initiatief bestaat alzoo voor
die bepaalde lijnenmaar nu doet zich de vraag voor
is dat particulier initiatief, zooals zicli dat vertoond beeft,
nu voor de Regeering een voldoende reden om voor goed
van den aanleg voor rekening van den staat af te zien
Vergis ik mij niet, dan is juist de onzekerheid, waarin men
te dien opzichte verkeert de aanleiding tot de vrees dat
de gezindheid die de Regeering heeft geopenbaard, weinig
vruchten zal opleveren. Het isMijnheer de voorzitter, de
Regeering te doen om spoorwegen niet op het papier, maar
om spoorwegen in realiteit, spoorwegen waarvan niet alleen
de aanlegmaar ook de exploitatie volkomen verzekerd is.
Indien van het particulier initiatief geen voldoende waar
borgen kunnen verkregen worden dat de wegen worden
gelegdspoedig worden opgelegd en in exploitatie gebracht,
zal de Regeering er niet voor terugdeinzen daar waar zij
dit noodig oordeelt, den aanleg voor rekening van den
Staat aan de volksvertegenwoordiging voor te dragen."
Onder de lijnen die de Minister daarbij aanwees, noemde
hij ook de Noord-Hollandsche lijn en de lijn in het zuidwes
ten van Friesland. Bedenkt men daarbijdat de Minister
uitdrukkelijk wees op het particulier initiatief, dat zich voor
de meeste der door hem genoemde lijnen heeft, geopenbaard,
en dat hij daarna onder de lijnen, waarvoor de voorwaarden
der concessie door de Regeering reeds aan de aanvragers
waren medegedeeld bepaaldelijk noemde die van «het zoo
genaamde Friesche Comité van Leeuwarden, Sneek, Stavoren,
Enkhuizen, Hoorn, Purinerend, aansluitenden aan den Staats
spoorweg te Alkmaar en te Zaandam, dan is het te begrijpen,
dat de heer van Akerlaken betuigde do verklaring met ge
noegen vernomen te hebbendaarvan acte nam en het feit,
constateerde «opdat men zicli later daarop zon kunnen be
roepen, bijaldien men in de nakoming van de belofte mocht
blijken in gebreke te blijven." In geheel oostelijk Noord-
Holland zal ongetwijfeld deze verklaring des Ministers met
genoegen zijn gehoord. Immers hiervan kan men thans vrij
we! zeker zijndat de spoorweg er komen zal. De onder
neming die hem tot stand zal willen en kunnen brenren
zal door de Regeering worden geholpen, en, blijkt zij daartoe
onmachtigdan zal de Staat zelf den spoorweg aanleggen.
Uok in Alkmaar, dat door dien spoorweg met het zoo nabij
gelegen en door de hoogst gebrekkige gemeenschap eigenlijk
toch zoo verwijderde Hoorn en Enkhuizen en voorts met Fries
land in nadere verbinding zal worden gebracht, zal dezelfde ver
klaring met genoegen zijn gehoord, leder die overtuigd is, dat
betere gemeenschapsmiddelen meer handel en verkeer en daar
door meer welvaart voor beide partijen kunnen voortbrengen,
wanneer men er het rechte gebruik van weet te maken
zal zich verheugen in het vooruitzicht op een nieuwe spoor
wegverbinding. Spoorwegen die de markten van Purmerend,
HoornAlkmaar en Schagen met elkander verbinden en
geheel het noordelijk deel van Noord-Holland nader bren
gen aan het veeteelend Frieslandmoeten zijn in ons aller
belang.
Maar zou het dan niet het beste zijnzal waarschijnlijk
gevraagd wordenwanneer het particulier initiatief maar
zoo spoedig mogelijk de onderneming opgaf, en dat men
ophield de pogingen van particulieren te ondersteunen? Zoo
dra toch de particuliere onderneming niet bij machte blijkt
om den spoorweg tot stand te brengen, zal dé Staat het werk
overnemen, en komt hij er zeker. Dat er aldus geredeneerd
zal worden, voorspelde reeds in de Kamer de heer Heemskerk.
„De Minister zegt, dat hij gaarne de particuliere nijverheid
de hand wil reiken," zeide hij «maar een concessionaris
heeft in hooge mate noodig de belangstelling van de nabu
rige grondbezitters en anderen, die gaarne dadelijk van den
spoorweg willen gebruik maken ook van de gemeentebestu
ren. Wanneer nu achter den concessionaris het genoeglijk
uitzicht staat, op aanleg van staatswege, dan zal de parti
culiere nijverheid niet, veel bevorderd worden. Zij zal juist
door dit stelsel worden afgeschrikt Maar tegen zoodanige
opvatting van zijn woorden kwam de Minister terstond in
verzet. »Ik acht mij verpiicht" zeide hij „nog een
enkel woord te zeggen tot verduidelijking van hetgeen door
enkele leden niet juist opgevat schijnt te zijn. De geachte
spr-ker uit Gorinchem (de heer Heemskerk) sprak van een
tempering van een gesteld beginsel, terwijl de heer üumbar in
hetgeen ik op de aan mij gestelde vragen heb geantwoord
niets meer of minder beeft, gezien dan een volkomen tegen
spraak met de beginselen in de Memorie van Toelichting
verKomligd. Ik moet tegen die opvatting met nadruk pro
testeeren." Na deze waarschuwing en na een uitdrukkelijke
herinnering aan de Memorie van Toelichtingwaarvan de
Minister verklaarde in zijn rede niet t.e zijn" afgewekenis
het dan ook niet, geoorloofd, een enkele uitdrukking op zich
zelf te beschouwen en buiten verband met wat vooraf is
gegaan. Als de spoorweg in het openbaar belang wordt
geacht en het particulier initiatief vruchteloos blijft, dan
zal de staat den weg makenongetwijfeldmaar aan
leg van staatswege moet uitzondering blijven. De
Regeering zal zich niet door opzettelijk stilzitten laten
dwingende uitzondering tot regel te maken. Men mag
niet vergeten, dat van de drie verschillende meeningen in hel
Verslag der Commissie van Rapporteurs ontwikkeld, de
eene zich voor den aanleg van staatsspoorwegen verklaarde
de andere zich vrij sterk daartegen verklaarde en krachtig
op ondersteuning van particuliere ondernemingen aandrong,
terwijl de derde, die naar omstandigheden gehandeld wilde
hebbenjuist omtrent de West,-Friesche lijn oordeelde dat
zij „wellicht veel beter met krachtige staatshulp door een
bijzondere maatschappij zgl worden gebouwd." Evenmin
mag vergeten worden dat de Regeering in haar schrifte
lijk antwoord aan de Commissie van Rapporteurs als hare
meening te kennen gaf, dat het particulier initiatief, waar
het betreft voorziening in de behoeften van meer uitslui
tend plaatselijk belang „hoofdzakelijk van de daarbij on
middellijk belanghebbenden zal moeten uitgaan of althans
door hunne medehulp moeten gesteund worden." En
nu noge men terecht beweren, dat bij den aanleg van
den Noord-IIollandsch-Frieschen spoorweg niet alleen uitslui
tend plaatselijke belangen zijn betrokken, niemand zal ontken
nen, dat, tocb in de eerste plaats de provinciën Noord-Holland
Friesland en de gemeenten die den spoorweg zal aandoen
bij dien aanleg belang hebben- De Noord-Hullandscli-Fricsché
spoorweg heeft zeer de aandacht getrokken, en van haar wen
schelijkheid, bijna zou men zeggen noodzakelijkheid, is schier
ieder overtuigd maar waardoor is die overtuiging ontstaan?
Zou het niet zijn door de groote waarde, die de ^.naaste be
langhebbenden" door daden toonden aan dezen weg te hechten?
Zou die overtuiging bij Regeering en Vertegenwoordiging
geen gevaar loopen te wankelenals deze belangstelling nu
eensklaps begon te verflauwen Daarom zal nog wel altijd
liet beste middel om spoedig den spoorweg te verkrijgen
hierin bestaan dat de naaste belanghebbenden aan de par
ticuliere krachten die den aanleg willen ondernemen, niet
bovenmatigen, niet eigen draagkracht te hoven gaandeu
maar toch onbetwistbaar ernstigen steun verleenen. Zoo
Noord-Holland en Friesland zich lauw betoonen, zullen 's lauds
Regeering en Vertegenwoordiging zich niet ijverig betoonen
om ons een spoorweg te schenken. Bieden de naaste belang
hebbenden redelijke hulp, en schiet dan de-bijzondere onder
neming te kortdan zal ook de Staat niet dralen het werk
op zicli te nemen.
Maar ook om andere redenen verdient de aanleg door
particuliere krachtan de voorkeur. «Wat is de uitslag geweest
Vr? j aim'e£ van Staatswege?" vroeg de heer Stieltjes.
«Dat de lijnen zeer solide gebouwd zijn door de ingenieurs,
")aalj wellicht niet zoo zuinig als mogelijk zou zijn'geweest
Minder gelukkig zijn de ingenieurs geweest in den bouw van
de stations-inrichtingen en al wat tot de exploitatie betrek
king heeft." De waarheid van deze opmerking zal niet
licht worden ontkend. Menige gemeente zou zich ongetwij
feld gaarne een niet onbelangrijke opoffering willen getroosten,
nis haar gemeenschap met den spoorweg, haar toegang tot het
station verbeterd kon worden en menige gemeente heeft die
verbetering niet zonder aanzienlijke offers tot stand gehragt,.
Een particuliere maatschappij zal uit den aard der zaak op
deze belangen meer acht geveu. 't Geldt daarbij haar eigen
belang 't Is haar spoorweg en zij zal hem exploiteeren.
Haar belang is het, overal te zorgen voor een goede aanslui
ting en doelmatige inrichting opdat voor goederen zoowel
als voor personen van den spoorweg het meest mogelijke ge
brink gemaakt wordeopdat de spoorweg later zooveel mo-
gelyk opbrenge. Voor de dienstregeling zal vooral uitmun
tend gezorgd worden, wanneer de weg door een eigen maat
schappij afzonderlijk wordt geëxploiteerd, en niet een be
trekkelijk minder belangrijk aanhangsel uitmaakt- van een
grooter spoorweg of een geheel net, van spoorwegen, waarvan
exploitatie aan ééne maatschappij is toevertrouwd. Ernsti"
waarschuwde de heer Storm van 's Gravesande dan ook tegen
een veel omvattende exploitatie in ééne hand, zooals de Staats
exploitatie in Belgie, die volgens zijne verklaring «uitmun
tend slecht is. De Staat zeide hij «zit er nu in een
zoodanig labyrinthdat, hij er zelf niet uit kan."
Doch nog andere belangen komen hier in aanmerking.
Aanleg van spoorwegen is het doel, en bet middel dat de
Regeering het liefst zou gebruiken, ondersteuning der nijver
beid. Ondersteuning in dezen zin - niet altijd is tevens
opwekkingopwekking van den ondernemingsgeest hier te
lande, die inderdaad wel eenige opwekking behoeft. Als
onze kapitalen eens tot iets anders werden aangewend dan
tot speculaties van Jan Jansen: Dat kon nog een andere
nationale weldaad zijn, niet minder groot dan de aanleg van
spoorwegen. Eu als zoo met liet hoofddoel, en zonder dat
hoofddoel te benadoelen, ook dit tweede doel kon worden
bereiktzou dan zulk een bijoogmerk afkeuring verdienen P
Of zou de Minister die. een zoo gezegenden ommekeer in de
richting onzer geldmarkt wist, t,e bewerken, aanspraak hebben
op den dank der natie Wij willen er niet aan twijfelen,
dat onze Regeering bet, met de oproeping van het, particulier
initiatief, met, het beroep op onzen ondernemingsgeest, met
de bereidverklaring tot handreiking tot ondersteuning', tot
hulp, zeer ernstig meent, en niet dan onwillig en met smar
telijke teleurstelling tot den aanleg uit. de staatskas zal over
gaan, niet dan nadat al het mogelijke in de andere, de betere
richting is beproefd en te vergeefs is beproefd. Zullen de
mannen die haar in dat verdienstelijk pogen kunnen steunen, de
mannen die aan onze ondernemingen het geld moeten ver
schaffen, met evenveel opgewektheid hunne diensten leenen
Laat ons er evenmin aan twijfelen. Jan Jansen moge een type
zijn, die type is, hopen wij, uitzondering. De Regeerin"
kan toezien, dat de ondernemingen die zij" steunt op deug-
delijken grondslag rusten en zich van onbehoorlijke praktijken
onthouden. Allereerst zal het publiek vertrouwen gevestigd
moeten worden opdat de gelden in ruimte toevloeien. Ên
daartoe schijnt rentegarantie noodig, rentegarantie die voor alle
spoorwegen dezelfde kan zijn, en alzoo liet bezwaar ver
mijdt, dat de bepaling van het bedrag eener als subsidie te
geven geldsom altijd medebrengt. Zoo kunnen eigen land-
genooten hun geld leveren tot den bouw onzer spoorwegen,
en de particuliere maatschappijen zich beijveren om door
goeden aanleg, gelukkige richting, zorgvuldige aansluiting
en uitstekende dienstregeling den spoorweg zoo productief j
mogelijk te maken. W, y. D- ]y
Rijksdag Van liberale zijde is een wetsvoorstel inge
diend strekkende tot instelling van een Rijks-departement
van spoorwegen.
De meeklenburgsche Afgevaardigden hebben ook dit jaar
wener een voorstel ingediend om in de Rijks-constitutie de
bepaling optenemen dat elke duitscbe Staat een Parlement
van gekozen Volksvertegenwoordigers bezitten moet, welks
toestemming voor elke wet en voor de vaststelling van bet
buujet noodig is.
Den 6 is een begin gemaakt met de derde lezing der
muntwet. De minister üelbrück verklaardedat de Bonds
raad met tegen de invoering van gouden 5markstukken was,
mits de zilveren daarnaast behouden bleven. Te"en de in
voering van bet tweemarkstuk echter verzette hij zich ten
sterkstezoo ook de minister Camphausen. Desniettemin
i Dj" 8 is' ,na aanneming van alle artikelen van het ontwerp
i langdurige discussie gevoerd over het bij de tweede lezine
jaan de wet toegevoegde art. 18 betreffende het papieren geld
De minister De brück verklaarde, dat de rederingen het
het eerste gedeelte daarvan, de vervanging van alle in om
loop zijnde biljetten door biljetten van minstens 100 mark
konden goedkeuren, mits de termijn later dan I Jan 1875
werd gesteld. Maar het tweede gedeelte, hetzelfde bepalende
voor het van Staatswege in Duitsehiand uitgegeven papieren
geld, kon voor liet tegenwoordige door de regeeringen niet
aangenomen worden; zij onderhandelden over "eene oplossin"
der kwestie van bet papieren geld, maar bet einde daarvan
was nog met te voorzien. De Rijksdag besloot het nemen
eener beslissing over het gelieele artikel te verdagen, totdat
verdere inlichtingen omtrent de plannen der regeeringen ten
dezen verkregen zouden zijn (De minister Delbriick beeft
sedert in den Bondsraad verklaard, dat in 's Rijks kanselarij
gearbeid wordt aan de samenstelling van een wetsontwerp
betreffende bet papieren geld, om nog in deze zitting van
den Rijksdag te worden ingediend).
P™- De be,rlÜnsche sekrijnwerkersgezellen hebben, na se
dert J8tl voor de derde maal strike gemaakt te hebben, weder
eene ioonsverhoogmg verworven, zoodat zij thans 9 a 9' th
s weeks bij een arbeid van 8 uren daags verdienen Van
de ruim 6000 hebben thans bijna 40U0 het werk hervat.
Men vreest dat de belangrijke uitvoer van berlijnsche meu-
opboii'den™6861' 0m hUDne &0edk'00Pte bekendgeheel zal
Het Huis der Afgevaardigden heeft den 5 besloten om
wetsontwerpen, die uit het Heerenhuis gewijzigd terugko
menmet, wederom in 3 lezingen, maar in ééne lezing af-
tehandelen. Den 9 heeft het zich vereenigd met de door
het Heerenhuis in de kerkelijk-politieke wetsontwerpen ge
brachte wijzigingen. Tegenover het zeggen van leden van het
centrum dat men zich aan die wetten toch niet onderwerpen zou
bracht, de minister talk in herinnering, dat het centrum zich'
de wettigs te fractie genoemd had, en hij voegde er de ver
zekering bij, dat deze wetten, des noods door andere wetten
versterkt, zouden toegepast worden.
Den 14 heeft de voorzitter voorlezing gedaan van een
schrijven van den president-minister, houdende kennisgeving
dat graaf v. Itzenplitz op zijn verzoek is ontslagen als minister
van koophandelen dat de heer dr. Achenbach tot zijn op
volger is benoemd. J
De Keizer is den 11 in welstand te Berlijn teruggekeerd
Elzas-Lotharingen. In den Elzas wordt, gedurig ge
wag gemaakt van verschijningen der II. Maagd. Somtijds
worden de verschijningen voorspeld en een groote volksme-
°rf '6i verz.ame't zich dan °P de aangewezen plaats. Eene
atdeeiing infanterie doet dan de volksmenigte uiteen gaan
en wordt bij de bevolking ingekwartierd totdat de aandacht
op iets anders gevestigd wordt.
De in het vorige jaar bij verstek tot 2 jaren gevangenis
straf en 50 fr. boete veroordeelde en sedert door Engeland
uitgeleverde directeur van hetkrankzinnigengestichtteïlvere,
is ttianswegens frauduleus bankroet in die betrekking eii
het, ontvreemden van gelden van het, weldadigheids-bureau
aldaar, door liet hof te Brussel veroordeeld tot 5 jaren
gevangenisstraf. Een zoon en eeee dochter, alsmede 2 andere
personendie van medeplichtigheid beschuldigd warenzijn
vrijgesproken J
Den 5 is te Brussel, in den ouderdom van 83 jaren, over
leden de luit.-genl. en minister van Staat Goblet, een der
voornaamste staats- en krijgslieden van Belgie.
De i°schnjving Voor de 65 oen die van de leening
van "40 miljoen voor het publiek gereserveerd zijnheeft
den 12 plaats gehad. De inschrijvingen bedroegen 68,588,500 fr.
De clerikalen te Bergen hebben besloten ombij de aan-
staande gemeentelijke verkiezingen aan den verkiezingsstrijd
deel te nemendit was in de laatste 20 jaren niet geschied.
De Kamer heeft den 10 met 51 tegen 40 st. verworpen
eene motie van den heer Baratot afkeuring van de op
dracht door de regeering aan den directeur der middel
bare school van Karlsburg in Zevenbergenden geestelijke
Pironvan de rangschikking en het toezicht der afdeeling
„onderwijs" in de belgische sectie der tentoonstelling te
Weenen. De regeering zeide, dat bedoelde geleerde, die
wegens zijne verrichtingen van gelijken aard te Londen zoo
veel lof had ingeoogst, door de belgische commissie te Weenen
uit eigen beweging uitgenoodigd was om de bedoelde taak
op zich te nemen.
Den 4 is te Parijs in 66jarigen ouderdom overleden de
adml. Rigault de Genouiüy.
L'Assemblee Nationale heeft machtiging erlangd om den 8
weder te verschijnen.