iNo. 19.
Aehtènzeventigsie Jaargang.
1876.
Z O i\ I> A G
7 M E I.
©ffietceï CScbceltc
Plaatselijke directe belasting;.
Opleidingsschip voor Jongens lol Matro
zen en Onder-Officieren bij de Zeemagt.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS feu ALKMAAR
brengen op daartoe ontvangen uitnoodiging ter algemeene
kennis, dat. Z. M. de Koning bepaald heeft,, dat bet fregat
Admiraal van IVassenaer te Amsterdam, met ingang van
11 April j.lals opleidingsschip in dienst gesteld uitsluitend
bestemd is tot vorming van jongens tot matrozen en onder
officieren bij de zeemagt.
ce
:mrczEer=rx->r
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag
avond te 7 uren. Prijs per kwartaal f O,GS, franco per post f 0,H&,
afzonderlijke nommers ,5 Cents.
Brieven franco aan de Uitgevers 11ERM-. COSTER ZOON.
De Advertentiën kosten van 15 regels f 0,75, voor elke regel meer 15
Cents; groote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag
1 uur, wordt voor de plaatsing in het eerstvolgend nommer ingestaan;
ingezonden berichten een dag vroeger.
Bij deze Courant behoort een Bijblad
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter algemeene keunis
Dat het kobier der plaatselijke directe belasting en dat
van de belasting op de honden over het loopende jaar door
hen voorloopig zijn vastgesteld en gedurende 11 'dagen na
heden ter gemeente-secretarie voor een ieder ter inzage zijn
nedergelegd, binnen welken tijd bij den Gemeenteraad op
ongezegeld papier bezwaren kunnen worden ingediend.
Burgemeester en PP et houders voornoemd,
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
1 Mei 1876. Be Secretaris
NUHOUT van der VEEN.
BURGEMEESTERenWETHOUDEUS van ALKMAAR.
Gezien de beschikkingen van den Heer Commissaris des
Konings iu de Provincie Noord-Holland van 20 April 1876
5e afdeeling No. 113/1529 en 1530 (Prov. blad No. 22 en
23), houdende bepaling omtrent den tijd der afgifte van de
verklaringen van aangifte voor de Personele Belasting en het
Regt van Patent over de dienst van 1876/77, en art. 30
2, le zinsnede der wet van 29 Maart 1833 (Staatsblad No. 4).
Maken aan de Ingezetenen dezer Gemeente, onder herin
nering aan de wet, van 9 April 1869 (Sfbl. No. 59) bekend:
Dat de Ontvanger der Directe Belastingen alhier, aan hunne
woningen, te beginnen met Donderdag 4 Mei aanstaande
zal doen bezorgen een Beschrijtings-billethetwelk inhoudt
eene korte scüets van de grondslagen der voornoemde be
lasting zijnde
1°. De Huurwaarde. 4". Het. Mobilair.
2°. e Deuren en Vensters. 5°. De Dienst- en Werkboden.
3°. Haardsteden. 6°. Paarden.
waarbij aan ieder ingezeten de noodige vragen dienaangaande
ter beantwoording worden voorgesteld en hetgeen ingevuld
van wege den Ontvanger wordt teruggehaald na 16 Mei 1876.
Dat zij welke bij het bezorgen der billetten of ook bij
het terughalen daarvan mogten zijn overgeslagen, zi' h in geen
geval kunnen beroepen op zoodanig verzuim, maar integendeel
gehouden zijn om de vereischte en behoorlijk ingevulde ver
klaring vodr of uiterlijk op 18 Mei eerstkomende intedienen
ten kantore des Ontvangers, alwaar de biljetten ter invulling
steeds verkrijgbaar zijn.
Dat ieder gehouden iste te doene aangifte te ondertee
kenen en ingeval iemand niet kan schrijveninvulling in
zijn naam door den Ontvanger of zijnen gemagt.igde te doen
bewerkstelligenmet vermelding der redenen waaromin
tegenwoordigheid van een derden persoon die de aangifte
na voorlezing met den Ontvanger of zijnen geinagtigde zal
onderteekenen.
Zij verwittigen voorts, dat als tegenschatfers ingevolge
bovenstaand wetsartikel zijn benoemd
Birk Julsing, Jan Dekker, Jan Mets Burkunk en Jail Ringers;
dat^ de bevolking dezer gemeentevoor zooveel zij tot maat
staf van sommige grondslagen der belasting dienen moet,
bedraagt een getal van 121-69 zielen, en dat
bezwaarschriften tegen de Belasting op het Personeel en
die op het Patent, ingevolge art. 1 der wet van 4 April 1870
(Staatsblad No. 60), aan Gedeputeerde Staten van Noord-
Holland bebooren Ie worden ingediend onder overlegging
van een dubbel van het aanslagbillet. (tegen betaling van
5 cents bij den Ontvanger verkrijgbaar), binnen drie maanden
na den dag der afkondiging van het kohier, waarop de aan
slag voorkomt.
.Burgemeester en Wethouders vermanen de ingezetenen
om met de meeste naauwkeuriglieid binnen den bepaalden
termijn hunne bescliriivings-billetten interuilen ter bevorde
ring van den geregelden afloop der beschrijving en ter voor
koming van de toepassing der boeten en straffen, tegen
valsckheid en onnaauwkeurigheid der invulling vastgesteld.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
2 Mei 1876. De Secretaris
NUHOUT van der YEEN.
Zij., die hieromtrent inlichtingen verlangen, vervoegen
zich ter gemeente-secretarie alle werkdagen, van des voor
middags 10 tot des namiddags 4 uur.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
1 Mei 1876. Be Secretaris
NUHOUT van der VEEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR
brengen ter algemeene kennisdat van 8 Mei 1876 de ver
loskundige hulp voor de armen zal worden waargenomen
in de wijken A, B en E door de Stads-vroedvrouw Mej. de wed. J
J.l. HAGMAN,wonende aan deVeerestraat, en
in de wijken C, D en F door de Stads-vroedvrouw Mei.
C. C. BESIJN wonende aan de Oudegracht,
Wijk A, No. 489, bij P. Bakkum.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
Alkmaar, A. MACLAINE PONT.
3 Mei 1876. t)e Secretaris,
NUHOUT van D£n VEEN.
Het BEREDENEERD VERSLAG van den toestand der
gemeente Alkmaar over het jaar 1875 is zoover de voor
raad strektter gemeente-secretarie verkrijgbaar voor één
gulden.
VERGADERING van den RAAD der gemeente ALK
MAAR. op Woensdag den 10 Mei 1876, des middags
ten 1 ure. A aniens den ffoorzitter van den Raad,
De Secretaris,
NUHOUT VAN DER VEEN.
POSTER IJ EN.
De correspondentie voor Ned. Oost-Indiete verzenden
por stoomschip KONING BER NEDERLANDEN, behoort
den 12 Mei a.s., uiterlijk des avonds te 9 uren, t,er post
bezorgd te zijn. BeDirecteur van het Postkantoor te Alkmaar,
GOUWE.
Lijst van brieven, waarvan de geadresseerden onbekend zijn,
verzonden gedurende de 2e. helft der maand Maart 1876.
Mej. C. Schcng, Mej. Klasing, Amsterdam; Kuiper. Broek
op Langedijk; J. Ewijk, Olst; G. de Bruis. Meerteus, Utrecht.
P O L I C 1 E.
Ter terugbekoming aan het Commissariaat van Policie
voorhanden het navolgende gevondene, als: een ledig peterolievat.
"Verder zijn aldaar inlichtingen te bekomen omtrent twee
nieuwe luiwagens en vier portretten.
Dinsdag avond gaf de alkmaarsche afdeeling der Vereeni-
ging voor Volksonderwijs gevolg aan het onlangs door den
heer B. Rijnders tot het bestuur gerichte verzoek om eene
gelegenheid te verschaffen tot bespreking van „de" school
kwestie. De opko n-t van belangstellenden was talrijk. De
heer Rijnders had zijne meening samengetrokken in de 3
volgende stellingen lu. Neutraliteit omtrent den gods
dienst is ook op de school o n in o g e 1 ij k. De wet op het
lager onderwijs van 1857 zelve schendt die neutraliteit. 2°.- Ook
dan wanneer de neutrale school denkbaar ware zoude de
bel ij dervan het Christendom naar de Schrif
ten die niet kunnen aanvaarden, daar opvoeding ,en on
derwijs niet te sciieiden zijn. 3°. De wetgeving op het la
ger onderwijs behoort zoo gewijzigd te wordendat d e
vrijheid der minderheden in de tegenwoor
dige staathuishouding niet langer belemmerd worde.
Alvorens tot de behandeling dezer stellingen over te gaan
verklaarde spreker, niet te verwachtendat het debat er toe
leiden zou om iemand, van welke zjjde ook, tot het gevoelen
zijner tegenstanders te bekeerenmaar hij meende, dat er in
de onderwijskwestie genoeg overdrijvingmisverstand en
gebrek aan waardeering bestonddan dat liet nutteloos kon
geacht worden de zaak over en weer met kalmte te bespreken.
Ter toelichting en later ter nadere verdediging zijner stel
lingen werd door hem in hoofdzaak het volgende ontwikkeld:
De onmogelijkheid der neutraliteit blijkt door den feitelijken
toestand. In Noordbrabant en Limburg zijn de openbare
scholen rooinschop de Veluwe zijn zij orthodox-protes-
tantschelders modern gekleurd. Toch moest het onver
schillig^ zijn waar men zijne kinderen ter openbare school
zondin. welk deel ook des lands overal moest het onder-
dervvijs hetzelfde zijn. De wetdie het onderwijs dienstbaar
wil maken o.a. aan de opleiding der kinderen tot maat
schappelijke en christelijke deugden is daardoor in tegen
spraak met de verlangde neutraliteit. Christelijke deugden
te kweeken zonder christelijk onderricht, zonder Christus te
noemenzonder hem te erkennen als de Middelaar tussehen
God en menschenwat de openbare onderwijzer niet mag,
laat zich bezwaarlijk denken maar is geheei onaannemelijk
voor ouders, die vasthouden aan den bij helaan den histo-
rischen Christus, hem als het middenpunt der wereldge
schiedenis beschouwen. Godsdienst is de gewichtigste fac
tor bij de opvoeding, waar deze ontbreekt kan bet onder
wijs niet aan zijne opvoedende bestemming voldoen. Het.
hoogerehet idiëele gaat verlorenzonder de bezieling
daarvan kweekt liet openbaar onderwijs koude realisten.
Neutraliteit ten aanzien van godsdienst, een christendom
boven geloofsverdeeldheid waarvan Thorlecke sprak en dat.
Groen ontkende, dat is zoo vaag, zoo ijl, dat het voor liet
leven niets heleekent. Men spreke dan van humaniteit, niet
van .christendom. De openbare school, naar den zin der
wet, is niets dan een inoderue-secteschool. Picrsongeen
getuige uit het, christelijk nationale kamp, heeft het, gezegd.
Neutraliteit ten opzichte van geschiedenis is even onmoge
lijk tenzij men al wat der nederlanders dierbaar is verzwijgt
en de schoonste bladzijden uit het geschl dboek scheurt
waardoor het heden niet uit het verleden verklaard zal kun
nen wordende jeugd het. voorbeeld onzer groote mannen
uit den vrijheidskrijg moet missen. Is het te verwonderen, dat
het. openbaar onderwijs niet de gehoopte vruchten voor de volks
ontwikkeling heeft opgeleverd, dat b.v. de verslagen over de
eindexamens der hoogere burgerscholen zooveel klaagtonen over
gebrek aan voldoende kennis bevatten Of dat vele ouders
zicli afkeerig wenden van de openbare school en van het
drijven der schoolwetmannen wier einddoel is het kosteloos
en verplicht staatsonderwijs Het geweten van de belijders
van het christendom naar de Schriften, van do nederlanders
die de volksgeschiedenis tot haar recht willen laten komen
die zich niet nederleg"en bij de beginselen der revolutie,
verzet, zich ernstig tegen de openbare schoolmaar door
eene pirtijdige indeeling der kiesdistricten wordt de vrijheid
van zoidanigen geweld aangedaanworden de minderheden,
die te betalen hebben voor de openbare school die zij ver
foeien, en bovendien voor de bijzondere die zij noodig ach
ten onderdruktde minderheden die eigenlijk meerderheid
zijn, zooals de Standaard heeft uitgerekend die staan als 37
anti-schoolwetmannen tegen 32 schoolwetmannen. Daarom
is noodig wijziging van art. 194 der grondwet, waarbij overal
voldoend onderwijs van staatswege wordt voorgeschreven;
want de Staat mag niet treden in de rechten der ouders
bij mag alleen optreden als aanvullend daar, waar niet in de
behoeften voorzien wordtof, zonder deze wijziging, het res
titutiestelsel waarbij de Staat aan de bijzondere scholen
terugbetaalt wat deze hem op de kosten der openbare hel
pen uitwinnen, en behoorlijke controle behoudt op de ricli-
tige besteding der restitutiën. Maar de liberalen willen in
geenerlei opzicht aan de gemoedsbezwaren van zoo velen te
gemoet komen, zij hebben zelfs de matige som geweigerd,
welke de heer Klipper aanvroeg als premie voor de opleiding
van kweekelingen door hoofdonderwijzers, een voorstel, dat,
evenzeer als dat van den heer Moens, vermeerderingder onder
wijskrachten bedoeide. Spreker verlangde gcene kerkelijke
geen sectescholengeene dogmatiek in de scholenmaar
een onderwijs bezield door de godsdienst, maar meerdere
vrijheid voor hetthans door de bevoorrechting van het
openbaar, gedrukt, bijzonder onderwijseene rechtvaardige
behandeling zoodat het christ.-nat. onderwijs zich naar eisch
ontwikkelen kon. Hij besloot met den wenschdat door
besef van billijkheid eene toenadering mocht ontstaan en eene
oplossing mocht gevonden worden voor de schoolkwestie
die reeds zoolang zooveel verwijdering baart en onze politiek
vergiftigt.
De heer Cohen Stuart in de eerste plaats en vervolgens
mr. A. P. de Lange traden bij herhaling tegen de stellingen
van den heer Rijnders en bet ter verdediging daarvan aan
gevoerde op. Hunne wederlegging kwam voornamelijk hierop
neder Dat. de verlangde neutraliteit en gelijkheid niet overal
bij het openbaar onderwijs gevonden wordenis toe te schrijven
daaraandat zoo vele verkiezingen voor gemeenteraden door
cleriealen invloed beheerscht worden. Niet het beginsel, dat
aan de openbare scholen ten grondslag ligt, geldt dus het
verwijt, maar de gebrekkige uitvoering der wet, welke des
te beter zal wordennaarmate de invloed van den Staat op
het onderwijs krachtiger wordt. De gewraakte clausule van
art. 23 der wet is een gevolg van een compromis, en daardoor
slecht, gestileerdeenerzijds werd zij verlangdanderzijds
overbodig geacht maar toegelatente meer, daar de christelijke
zedeleer geene andere is dan die onzer, zich onder den invloed
van het cnristendom ontwikkeld hebbende, hedendaagsche maat
schappij. eene zedeleer, waartegen zelfs geen israëliet bezwaar
heeftzoodat ook de heer Godetroi zich bij de uitdrukking
„christelijke deugden kon nederleggen. Dat opvoeding en
onderwijs niet te scheiden zijn, wordt door niemand betwijfeld;
alle onderwijs moet opvoedend, vormend zijn, en dat is ook
het, openbareals het b. v. de kinderen aan ordenetheid
gehoorzaamheid gewent, als het hen tot eerlijkheid, dank
baarheid, vaderlandsliefde enz. enz. opwekt. Daardoor maakt
het ook dc kinderharten ontvankelijk voor het eigenlijk gods
dienstonderwijs Waarvan het zich, bij het groot verschil van
meenmgen hier te lande, geheel moet onthouden. Wilde
het in dit opzicht meer geven dan het verschaftdan zou
zich de opvatting van een of ander kerkgenootschap, m. a. w.
een stelsel van leerbegrippen, doen gelden en het onderwijs
werkelijk sectarisch worden. Wie zijn nu eigenlijk de be
lijders van het christendom naar de Schriften, die het o.
onderwijs niet aanvaarden kunnen? Alle christenen gronden
zich op de Schriften en aller ehristeljjk geloof wortelt in
den persoon van Christus. Maar in die Schriften vindt ieder
ketter zijn letter, zoowel zij die de recht,vaardigmaking door
het, geloof, als zij die haar door de werken aannemen. Er
bestaat dus verschil in de uitlegging der Schriften, maar
zij, die zich houden aan de opvatting der 2% eeuw geleden
te Dordrecht gehouden kerkvergaderinghebben geen recht
zich uitsluitend den titel van belijders naar de Schriften aan
te matigen. De openbare school transigeert niet met, de ge
schiedenis en geeft de dierbaarste herinneringen niet prijs
zij deelt, de feiten medezooals zij geschied zijnzonder in
eene appreciatie of in eene uitpluizing van beweegredenen te
tredendie boven de bevatting van kinderen gaan. De on
derwijzer vermag b. v. zijne leerlingen mede t,e deeleedat
de spaansche Koning de eenheid der Kerk zocht te handha
ven door middelen schavot en brandstapel die bij de
nederlanders afkeuring en lievig velzet, vonden; dat zijne
regeerwijze en zijne minachting der privilegiën, zijne spaansche
troepen en hunne geweldenarijen opstand verwekten en den
SOjarigen oorlog ten gevolge hadden; dat de Oranje-Vorsten
de partij des volks kozen en zich aan liet hoofd der beweging
stelden maar hij onthoudt zicli o.a. om graaf Lodewijk op een
hoogen piëdestal te plaatsen, of om hem met den heer Brouwers
voor een roover te verklaren, die de galg verdiende. De anti
revolutionaire partij, die vooral de volledige kennis dezer
revolutie noodig acht >7oor de verklaring onzer geschiedenis,
dicigt te weinig aandacht te schenken aan de niet minder
gewichtige revolutie, welke zij zoo streng condemneert, maar
die evenzeer onder goddelijke toelating heeft plaats gehad
evenzeer het, heden aan het verleden verbindt en tot verkla
ring van het tegenwoordige strekt, en waarvan ook zijdie
haar verfoeien de vruchten tot hun voordeel weten aan te
wenden. Men spreektmet verwijzing naar de eindexamens
der h. b. scholenvan de luttele vruchten van het o. onder
wijs; maar beijvert men zich niet om het gebrekkige, dat,
zich geopenbaard heeftte verbeterenen zijn de vruchten
van het bijzonder onderwijs zooveel smakelijker en rijper?
De verslagen van het schooltoezicht omtrent het gehalte van
dit onderwijs luiden ook lang niet rooskleurig. Men vreest,,
dat de stappen tot verbetering zullen uitloopen op school
plicht doch ten onrechte de Vereenigiug voor Volksonder
wijs heeft leerplicht in hare banier geschreven, d. i. de
verplichting tot leerenof op de openbare, of op de bij
zondere schoolof des noods zonder de school. Men
verlangt wijziging der wet tot afwering van onlijdelijken
druk cn klaagt over dubbele lasten men geeft, zich gaarne
liet voorkomen van martelaren en geeft, hoog op van ge
moedsbezwaren en van belemmering der vrijheid. Maar
men zou zich nog minder vrijheid dan bestaat, controle,
getroosten, indien het restitutie-stelsel ingang vond het
restitutie-stelseldat de geheele kwestie tot eene dubbeltjes-
kwestie herleidt, dat eene oneindige versnippering van krachten
en van gelden zou veroorzakendat zoovele scholen zou
vorderen als er secten en wederom onderdeelen van secten
in de lande bestaan, en het geheele onderwijs zou doen vallen
in de handen der kerkelijke partijen en hunne aanvoerders.
Dan zon zeker in tal van scholen geleerd worden, dat de held
van Heiligerlee de galg waardig was. De scholen in handen der
geestelijkheid wat anders is dit dan achteruitgang van het
onderwijszooals het voorbeeld van Frankrijk o. a. zonne
klaar geleerd heeft. Men vrage niet wat de confessioneele
scholen hier te landein concurrentie met het Staatsonderwijs,
zijnmaar wat zij worden zouden zonder dien heilzamen
prikkel tot mededinging, welken het laatste doet bestaan.
Met èe klachten over de moeilijke positie der cbrist. nat.
scholen strijdt de toeneming en bloei ervanwaarvan bare
verslagen gewagen. Wat de zoo hoog getilde gemoedsbe
zwaren betreft, wie anders dan de Staat moet tegenover deze,
zij het ook ernstig gemeendegemoedsbezwaren weten welken
eigen weg te kiezenzal niet voor alles wat de Slaat noo
dig maar een deel der ingezetenen lastig keurteen ge
moedsbezwaar voorgewend worden? De Staat,, d. i. de
wettelijke meerderheid. Waar de meerderheid beslist kan
van geene onderdrukking spraak zijn, onderdrukking heelt
plaats waar de minderheid heerscht. De meerderheid, al moet
ook de mogelijkheid erkend worden dat zij dwalen kan, beslist
in de schoolkwestiezooals de, meerderheid te Dordrecht
na niet weinig krakeel, in de godsdienstkwestie beslist heeft;
eene andere wijze om tot een besluit te komen bestaat er,
althans in den constitutioneelen Staat, niet. Wat de meer
derheid uitmaakt doet zij in het algemeen belang, en neemt
de minderheid hiermede geen vredezij moet zich onder
werpen en inmiddels trachten meerderheid te worden. Zij worde
het eens over hetgeen zij in plaats van het bestaande wil stel
len en formuleere haar voorstel daartoe, reageert zij tegen
het bestaande zonder datdan handelt zij revolutionair. De
Standaard-rekening van meerderheid en minderheid tegen en
de openbare school gaat mankdat blad heeft dood
eenvoudig alle stemmen, die niet op liberale candidat,en zijn
uitgebrachtaangemerkt als van anti-schoolwet mannen af
komstig maar ook indien die meening gegrond ware dan
zouden de 37 moeten gesplitst worden in allerleionderling
zeer ten aanzien der schoolkwestie verdeelde, groepjes, waar
tegenover de 32 voorstanders der openbare school als één
man vereenigd staan. Het besproken amendement-Kuyper
is afgewezen omdat dit het gebruik van kweekelingen als
onderwijskrachten in de scholen zou doen toenemen, een ge
bruik dat door de deskundigen als schadelijk voor het on
derwijs wordt aangemerkt.
Behalve door den verdediger en de beide opponenten werd
aan de discussie ookmaar slechts in korte bewoordingen
deelgenomen door de heeren Kraijenbeltv. Ueyst en Boeke
(de laatste waarschuwende tegen het hechten van te groote
waarde aan het niet officiëel uittreksel van de verschillende
verslagen over de eindexamens der h. b. scholen). Maar wij
kunnen niet afzonderlijk vermelden wat door elk der sprekers,
zelfs niet onderscheiden wat ten principale, wat bij re-, wat
bij dupliek werd aangevoerd. W ij zouden dan een verslag
moeten leveren, dat onze grenzen verre overschreed. Wij
hebben echter getracht een algemeen overzicht, van het ge
sprokene te geven en recht te doen weervaren aan het door
beide partijen betoogde. Het late avonduur deed het debat
eindigenzonder dat de gelegenheid bestaan hadop elk
puntdat aangeroerd werdhet gewenschte licht te ver
spreiden op elke bedenking voldoend antwoord te geven.
Zoo bleef o. a. onweersproken het gezegde van ds. Kraijen
belt'. „er is slrijd tussehen hetgeen het kind in het huisgezin
en in de school ziet en leert hier het gebed daar niet.
De school geeft niet wat zij bet kind geven moetwaar
spraak is van de natuur, vermag de onderwijzer niet te wij
zen op Hem die alles geschapen heeft,." Hierover stellen
wij ons voor, in een volgend Nr. dezer courant onze ge
dachten mede te deelen.
Zoowel de verdediger als zijne bestrijders verdienen lof
voor den ernstde bezadigdheid en de volharding waar
mede zij hunne gevoelens uiteengezet en gehandhaafd hebben.
Tot, directeur der aan de afdeeling der Maatschappij van
Toonkunst verbonden zangvereeniging is benoemd de heer
A. Winter, te Zaandam.
Den 16 dezer is aan boord van Z. M. ramschip Schor
pioen iu actieve dienst gesteld de luit. ter zee 2'. klasse
J. Uaremaker.
Tot medeleden der commissie voor het afleggen der
eindexamens van de hoogere burgerscholen in Noordholland
zijn door den Commissaris des Konings benoemd de heeren
W v. Ravenhorst en A. Groenier alhier.
Ter gelegenheid van het veertigjarig jubileum van Neer-
lands groote tooneelkunstenares, mevr. Kleine Gartman, heeft
een aantal harer vereerders het voornemen opgevat om haar
eene nationale buide te bewijzen, door de aanbieding van een
geschenkdat ook strekken mag om haar van Zorg te ont
heffen wanneer de tijd der welverdiende rust is aangebroken.
Wat het vaderlandsch tooneel verplicht is aan haar, die het
vaandel der ware kunst steeds omhoog hield en nog houdt
met verzwakt als haar (alent is al klommen ook hare jaren
hoeveel genot duizenden van landgenooten door haar verheven
j spel hebben mogen smaken, wij behoeven het niet te herin-
j nerenallerminst voor onze stadgenootendie zoo vaak het,
voorrecht hadden, haar in hun midden te zien optreden. De
heeren DorleckGfottendieclcv. Spengler en dr. de Lange
'hebben dan ook gemeend, dat, het beraamde plan hier Ier
stede bijval en ondersteuning zal vinden, en zich gevormd
tot eene subcommissie voor de inzameling van bijdragen.
De heldersehe rederijkerskamer O/pmpia gaf den 3 alhier
eene gastvoorstelling, in ruil voor de door Bilderdijk aan den
j Helder gegeven. Het historische drama van H. Kroon Bz.
j„De boodschapper of Loevestein in 1570" werd zeer ten ge-
I noegen der toehoorders ten tooneele gevoerd; daar de mede-