iNo. 19. Aehtènzeventigsie Jaargang. 1876. Z O i\ I> A G 7 M E I. ©ffietceï CScbceltc Plaatselijke directe belasting;. Opleidingsschip voor Jongens lol Matro zen en Onder-Officieren bij de Zeemagt. BURGEMEESTER en WETHOUDERS feu ALKMAAR brengen op daartoe ontvangen uitnoodiging ter algemeene kennis, dat. Z. M. de Koning bepaald heeft,, dat bet fregat Admiraal van IVassenaer te Amsterdam, met ingang van 11 April j.lals opleidingsschip in dienst gesteld uitsluitend bestemd is tot vorming van jongens tot matrozen en onder officieren bij de zeemagt. ce :mrczEer=rx->r Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag avond te 7 uren. Prijs per kwartaal f O,GS, franco per post f 0,H&, afzonderlijke nommers ,5 Cents. Brieven franco aan de Uitgevers 11ERM-. COSTER ZOON. De Advertentiën kosten van 15 regels f 0,75, voor elke regel meer 15 Cents; groote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag 1 uur, wordt voor de plaatsing in het eerstvolgend nommer ingestaan; ingezonden berichten een dag vroeger. Bij deze Courant behoort een Bijblad BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene keunis Dat het kobier der plaatselijke directe belasting en dat van de belasting op de honden over het loopende jaar door hen voorloopig zijn vastgesteld en gedurende 11 'dagen na heden ter gemeente-secretarie voor een ieder ter inzage zijn nedergelegd, binnen welken tijd bij den Gemeenteraad op ongezegeld papier bezwaren kunnen worden ingediend. Burgemeester en PP et houders voornoemd, Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 1 Mei 1876. Be Secretaris NUHOUT van der VEEN. BURGEMEESTERenWETHOUDEUS van ALKMAAR. Gezien de beschikkingen van den Heer Commissaris des Konings iu de Provincie Noord-Holland van 20 April 1876 5e afdeeling No. 113/1529 en 1530 (Prov. blad No. 22 en 23), houdende bepaling omtrent den tijd der afgifte van de verklaringen van aangifte voor de Personele Belasting en het Regt van Patent over de dienst van 1876/77, en art. 30 2, le zinsnede der wet van 29 Maart 1833 (Staatsblad No. 4). Maken aan de Ingezetenen dezer Gemeente, onder herin nering aan de wet, van 9 April 1869 (Sfbl. No. 59) bekend: Dat de Ontvanger der Directe Belastingen alhier, aan hunne woningen, te beginnen met Donderdag 4 Mei aanstaande zal doen bezorgen een Beschrijtings-billethetwelk inhoudt eene korte scüets van de grondslagen der voornoemde be lasting zijnde 1°. De Huurwaarde. 4". Het. Mobilair. 2°. e Deuren en Vensters. 5°. De Dienst- en Werkboden. 3°. Haardsteden. 6°. Paarden. waarbij aan ieder ingezeten de noodige vragen dienaangaande ter beantwoording worden voorgesteld en hetgeen ingevuld van wege den Ontvanger wordt teruggehaald na 16 Mei 1876. Dat zij welke bij het bezorgen der billetten of ook bij het terughalen daarvan mogten zijn overgeslagen, zi' h in geen geval kunnen beroepen op zoodanig verzuim, maar integendeel gehouden zijn om de vereischte en behoorlijk ingevulde ver klaring vodr of uiterlijk op 18 Mei eerstkomende intedienen ten kantore des Ontvangers, alwaar de biljetten ter invulling steeds verkrijgbaar zijn. Dat ieder gehouden iste te doene aangifte te ondertee kenen en ingeval iemand niet kan schrijveninvulling in zijn naam door den Ontvanger of zijnen gemagt.igde te doen bewerkstelligenmet vermelding der redenen waaromin tegenwoordigheid van een derden persoon die de aangifte na voorlezing met den Ontvanger of zijnen geinagtigde zal onderteekenen. Zij verwittigen voorts, dat als tegenschatfers ingevolge bovenstaand wetsartikel zijn benoemd Birk Julsing, Jan Dekker, Jan Mets Burkunk en Jail Ringers; dat^ de bevolking dezer gemeentevoor zooveel zij tot maat staf van sommige grondslagen der belasting dienen moet, bedraagt een getal van 121-69 zielen, en dat bezwaarschriften tegen de Belasting op het Personeel en die op het Patent, ingevolge art. 1 der wet van 4 April 1870 (Staatsblad No. 60), aan Gedeputeerde Staten van Noord- Holland bebooren Ie worden ingediend onder overlegging van een dubbel van het aanslagbillet. (tegen betaling van 5 cents bij den Ontvanger verkrijgbaar), binnen drie maanden na den dag der afkondiging van het kohier, waarop de aan slag voorkomt. .Burgemeester en Wethouders vermanen de ingezetenen om met de meeste naauwkeuriglieid binnen den bepaalden termijn hunne bescliriivings-billetten interuilen ter bevorde ring van den geregelden afloop der beschrijving en ter voor koming van de toepassing der boeten en straffen, tegen valsckheid en onnaauwkeurigheid der invulling vastgesteld. Burgemeester en Wethouders voornoemd Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 2 Mei 1876. De Secretaris NUHOUT van der YEEN. Zij., die hieromtrent inlichtingen verlangen, vervoegen zich ter gemeente-secretarie alle werkdagen, van des voor middags 10 tot des namiddags 4 uur. Burgemeester en Wethouders voornoemd Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 1 Mei 1876. Be Secretaris NUHOUT van der VEEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene kennisdat van 8 Mei 1876 de ver loskundige hulp voor de armen zal worden waargenomen in de wijken A, B en E door de Stads-vroedvrouw Mej. de wed. J J.l. HAGMAN,wonende aan deVeerestraat, en in de wijken C, D en F door de Stads-vroedvrouw Mei. C. C. BESIJN wonende aan de Oudegracht, Wijk A, No. 489, bij P. Bakkum. Burgemeester en Wethouders voornoemd. Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 3 Mei 1876. t)e Secretaris, NUHOUT van D£n VEEN. Het BEREDENEERD VERSLAG van den toestand der gemeente Alkmaar over het jaar 1875 is zoover de voor raad strektter gemeente-secretarie verkrijgbaar voor één gulden. VERGADERING van den RAAD der gemeente ALK MAAR. op Woensdag den 10 Mei 1876, des middags ten 1 ure. A aniens den ffoorzitter van den Raad, De Secretaris, NUHOUT VAN DER VEEN. POSTER IJ EN. De correspondentie voor Ned. Oost-Indiete verzenden por stoomschip KONING BER NEDERLANDEN, behoort den 12 Mei a.s., uiterlijk des avonds te 9 uren, t,er post bezorgd te zijn. BeDirecteur van het Postkantoor te Alkmaar, GOUWE. Lijst van brieven, waarvan de geadresseerden onbekend zijn, verzonden gedurende de 2e. helft der maand Maart 1876. Mej. C. Schcng, Mej. Klasing, Amsterdam; Kuiper. Broek op Langedijk; J. Ewijk, Olst; G. de Bruis. Meerteus, Utrecht. P O L I C 1 E. Ter terugbekoming aan het Commissariaat van Policie voorhanden het navolgende gevondene, als: een ledig peterolievat. "Verder zijn aldaar inlichtingen te bekomen omtrent twee nieuwe luiwagens en vier portretten. Dinsdag avond gaf de alkmaarsche afdeeling der Vereeni- ging voor Volksonderwijs gevolg aan het onlangs door den heer B. Rijnders tot het bestuur gerichte verzoek om eene gelegenheid te verschaffen tot bespreking van „de" school kwestie. De opko n-t van belangstellenden was talrijk. De heer Rijnders had zijne meening samengetrokken in de 3 volgende stellingen lu. Neutraliteit omtrent den gods dienst is ook op de school o n in o g e 1 ij k. De wet op het lager onderwijs van 1857 zelve schendt die neutraliteit. 2°.- Ook dan wanneer de neutrale school denkbaar ware zoude de bel ij dervan het Christendom naar de Schrif ten die niet kunnen aanvaarden, daar opvoeding ,en on derwijs niet te sciieiden zijn. 3°. De wetgeving op het la ger onderwijs behoort zoo gewijzigd te wordendat d e vrijheid der minderheden in de tegenwoor dige staathuishouding niet langer belemmerd worde. Alvorens tot de behandeling dezer stellingen over te gaan verklaarde spreker, niet te verwachtendat het debat er toe leiden zou om iemand, van welke zjjde ook, tot het gevoelen zijner tegenstanders te bekeerenmaar hij meende, dat er in de onderwijskwestie genoeg overdrijvingmisverstand en gebrek aan waardeering bestonddan dat liet nutteloos kon geacht worden de zaak over en weer met kalmte te bespreken. Ter toelichting en later ter nadere verdediging zijner stel lingen werd door hem in hoofdzaak het volgende ontwikkeld: De onmogelijkheid der neutraliteit blijkt door den feitelijken toestand. In Noordbrabant en Limburg zijn de openbare scholen rooinschop de Veluwe zijn zij orthodox-protes- tantschelders modern gekleurd. Toch moest het onver schillig^ zijn waar men zijne kinderen ter openbare school zondin. welk deel ook des lands overal moest het onder- dervvijs hetzelfde zijn. De wetdie het onderwijs dienstbaar wil maken o.a. aan de opleiding der kinderen tot maat schappelijke en christelijke deugden is daardoor in tegen spraak met de verlangde neutraliteit. Christelijke deugden te kweeken zonder christelijk onderricht, zonder Christus te noemenzonder hem te erkennen als de Middelaar tussehen God en menschenwat de openbare onderwijzer niet mag, laat zich bezwaarlijk denken maar is geheei onaannemelijk voor ouders, die vasthouden aan den bij helaan den histo- rischen Christus, hem als het middenpunt der wereldge schiedenis beschouwen. Godsdienst is de gewichtigste fac tor bij de opvoeding, waar deze ontbreekt kan bet onder wijs niet aan zijne opvoedende bestemming voldoen. Het. hoogerehet idiëele gaat verlorenzonder de bezieling daarvan kweekt liet openbaar onderwijs koude realisten. Neutraliteit ten aanzien van godsdienst, een christendom boven geloofsverdeeldheid waarvan Thorlecke sprak en dat. Groen ontkende, dat is zoo vaag, zoo ijl, dat het voor liet leven niets heleekent. Men spreke dan van humaniteit, niet van .christendom. De openbare school, naar den zin der wet, is niets dan een inoderue-secteschool. Picrsongeen getuige uit het, christelijk nationale kamp, heeft het, gezegd. Neutraliteit ten opzichte van geschiedenis is even onmoge lijk tenzij men al wat der nederlanders dierbaar is verzwijgt en de schoonste bladzijden uit het geschl dboek scheurt waardoor het heden niet uit het verleden verklaard zal kun nen wordende jeugd het. voorbeeld onzer groote mannen uit den vrijheidskrijg moet missen. Is het te verwonderen, dat het. openbaar onderwijs niet de gehoopte vruchten voor de volks ontwikkeling heeft opgeleverd, dat b.v. de verslagen over de eindexamens der hoogere burgerscholen zooveel klaagtonen over gebrek aan voldoende kennis bevatten Of dat vele ouders zicli afkeerig wenden van de openbare school en van het drijven der schoolwetmannen wier einddoel is het kosteloos en verplicht staatsonderwijs Het geweten van de belijders van het christendom naar de Schriften, van do nederlanders die de volksgeschiedenis tot haar recht willen laten komen die zich niet nederleg"en bij de beginselen der revolutie, verzet, zich ernstig tegen de openbare schoolmaar door eene pirtijdige indeeling der kiesdistricten wordt de vrijheid van zoidanigen geweld aangedaanworden de minderheden, die te betalen hebben voor de openbare school die zij ver foeien, en bovendien voor de bijzondere die zij noodig ach ten onderdruktde minderheden die eigenlijk meerderheid zijn, zooals de Standaard heeft uitgerekend die staan als 37 anti-schoolwetmannen tegen 32 schoolwetmannen. Daarom is noodig wijziging van art. 194 der grondwet, waarbij overal voldoend onderwijs van staatswege wordt voorgeschreven; want de Staat mag niet treden in de rechten der ouders bij mag alleen optreden als aanvullend daar, waar niet in de behoeften voorzien wordtof, zonder deze wijziging, het res titutiestelsel waarbij de Staat aan de bijzondere scholen terugbetaalt wat deze hem op de kosten der openbare hel pen uitwinnen, en behoorlijke controle behoudt op de ricli- tige besteding der restitutiën. Maar de liberalen willen in geenerlei opzicht aan de gemoedsbezwaren van zoo velen te gemoet komen, zij hebben zelfs de matige som geweigerd, welke de heer Klipper aanvroeg als premie voor de opleiding van kweekelingen door hoofdonderwijzers, een voorstel, dat, evenzeer als dat van den heer Moens, vermeerderingder onder wijskrachten bedoeide. Spreker verlangde gcene kerkelijke geen sectescholengeene dogmatiek in de scholenmaar een onderwijs bezield door de godsdienst, maar meerdere vrijheid voor hetthans door de bevoorrechting van het openbaar, gedrukt, bijzonder onderwijseene rechtvaardige behandeling zoodat het christ.-nat. onderwijs zich naar eisch ontwikkelen kon. Hij besloot met den wenschdat door besef van billijkheid eene toenadering mocht ontstaan en eene oplossing mocht gevonden worden voor de schoolkwestie die reeds zoolang zooveel verwijdering baart en onze politiek vergiftigt. De heer Cohen Stuart in de eerste plaats en vervolgens mr. A. P. de Lange traden bij herhaling tegen de stellingen van den heer Rijnders en bet ter verdediging daarvan aan gevoerde op. Hunne wederlegging kwam voornamelijk hierop neder Dat. de verlangde neutraliteit en gelijkheid niet overal bij het openbaar onderwijs gevonden wordenis toe te schrijven daaraandat zoo vele verkiezingen voor gemeenteraden door cleriealen invloed beheerscht worden. Niet het beginsel, dat aan de openbare scholen ten grondslag ligt, geldt dus het verwijt, maar de gebrekkige uitvoering der wet, welke des te beter zal wordennaarmate de invloed van den Staat op het onderwijs krachtiger wordt. De gewraakte clausule van art. 23 der wet is een gevolg van een compromis, en daardoor slecht, gestileerdeenerzijds werd zij verlangdanderzijds overbodig geacht maar toegelatente meer, daar de christelijke zedeleer geene andere is dan die onzer, zich onder den invloed van het cnristendom ontwikkeld hebbende, hedendaagsche maat schappij. eene zedeleer, waartegen zelfs geen israëliet bezwaar heeftzoodat ook de heer Godetroi zich bij de uitdrukking „christelijke deugden kon nederleggen. Dat opvoeding en onderwijs niet te scheiden zijn, wordt door niemand betwijfeld; alle onderwijs moet opvoedend, vormend zijn, en dat is ook het, openbareals het b. v. de kinderen aan ordenetheid gehoorzaamheid gewent, als het hen tot eerlijkheid, dank baarheid, vaderlandsliefde enz. enz. opwekt. Daardoor maakt het ook dc kinderharten ontvankelijk voor het eigenlijk gods dienstonderwijs Waarvan het zich, bij het groot verschil van meenmgen hier te lande, geheel moet onthouden. Wilde het in dit opzicht meer geven dan het verschaftdan zou zich de opvatting van een of ander kerkgenootschap, m. a. w. een stelsel van leerbegrippen, doen gelden en het onderwijs werkelijk sectarisch worden. Wie zijn nu eigenlijk de be lijders van het christendom naar de Schriften, die het o. onderwijs niet aanvaarden kunnen? Alle christenen gronden zich op de Schriften en aller ehristeljjk geloof wortelt in den persoon van Christus. Maar in die Schriften vindt ieder ketter zijn letter, zoowel zij die de recht,vaardigmaking door het, geloof, als zij die haar door de werken aannemen. Er bestaat dus verschil in de uitlegging der Schriften, maar zij, die zich houden aan de opvatting der 2% eeuw geleden te Dordrecht gehouden kerkvergaderinghebben geen recht zich uitsluitend den titel van belijders naar de Schriften aan te matigen. De openbare school transigeert niet met, de ge schiedenis en geeft de dierbaarste herinneringen niet prijs zij deelt, de feiten medezooals zij geschied zijnzonder in eene appreciatie of in eene uitpluizing van beweegredenen te tredendie boven de bevatting van kinderen gaan. De on derwijzer vermag b. v. zijne leerlingen mede t,e deeleedat de spaansche Koning de eenheid der Kerk zocht te handha ven door middelen schavot en brandstapel die bij de nederlanders afkeuring en lievig velzet, vonden; dat zijne regeerwijze en zijne minachting der privilegiën, zijne spaansche troepen en hunne geweldenarijen opstand verwekten en den SOjarigen oorlog ten gevolge hadden; dat de Oranje-Vorsten de partij des volks kozen en zich aan liet hoofd der beweging stelden maar hij onthoudt zicli o.a. om graaf Lodewijk op een hoogen piëdestal te plaatsen, of om hem met den heer Brouwers voor een roover te verklaren, die de galg verdiende. De anti revolutionaire partij, die vooral de volledige kennis dezer revolutie noodig acht >7oor de verklaring onzer geschiedenis, dicigt te weinig aandacht te schenken aan de niet minder gewichtige revolutie, welke zij zoo streng condemneert, maar die evenzeer onder goddelijke toelating heeft plaats gehad evenzeer het, heden aan het verleden verbindt en tot verkla ring van het tegenwoordige strekt, en waarvan ook zijdie haar verfoeien de vruchten tot hun voordeel weten aan te wenden. Men spreektmet verwijzing naar de eindexamens der h. b. scholenvan de luttele vruchten van het o. onder wijs; maar beijvert men zich niet om het gebrekkige, dat, zich geopenbaard heeftte verbeterenen zijn de vruchten van het bijzonder onderwijs zooveel smakelijker en rijper? De verslagen van het schooltoezicht omtrent het gehalte van dit onderwijs luiden ook lang niet rooskleurig. Men vreest,, dat de stappen tot verbetering zullen uitloopen op school plicht doch ten onrechte de Vereenigiug voor Volksonder wijs heeft leerplicht in hare banier geschreven, d. i. de verplichting tot leerenof op de openbare, of op de bij zondere schoolof des noods zonder de school. Men verlangt wijziging der wet tot afwering van onlijdelijken druk cn klaagt over dubbele lasten men geeft, zich gaarne liet voorkomen van martelaren en geeft, hoog op van ge moedsbezwaren en van belemmering der vrijheid. Maar men zou zich nog minder vrijheid dan bestaat, controle, getroosten, indien het restitutie-stelsel ingang vond het restitutie-stelseldat de geheele kwestie tot eene dubbeltjes- kwestie herleidt, dat eene oneindige versnippering van krachten en van gelden zou veroorzakendat zoovele scholen zou vorderen als er secten en wederom onderdeelen van secten in de lande bestaan, en het geheele onderwijs zou doen vallen in de handen der kerkelijke partijen en hunne aanvoerders. Dan zon zeker in tal van scholen geleerd worden, dat de held van Heiligerlee de galg waardig was. De scholen in handen der geestelijkheid wat anders is dit dan achteruitgang van het onderwijszooals het voorbeeld van Frankrijk o. a. zonne klaar geleerd heeft. Men vrage niet wat de confessioneele scholen hier te landein concurrentie met het Staatsonderwijs, zijnmaar wat zij worden zouden zonder dien heilzamen prikkel tot mededinging, welken het laatste doet bestaan. Met èe klachten over de moeilijke positie der cbrist. nat. scholen strijdt de toeneming en bloei ervanwaarvan bare verslagen gewagen. Wat de zoo hoog getilde gemoedsbe zwaren betreft, wie anders dan de Staat moet tegenover deze, zij het ook ernstig gemeendegemoedsbezwaren weten welken eigen weg te kiezenzal niet voor alles wat de Slaat noo dig maar een deel der ingezetenen lastig keurteen ge moedsbezwaar voorgewend worden? De Staat,, d. i. de wettelijke meerderheid. Waar de meerderheid beslist kan van geene onderdrukking spraak zijn, onderdrukking heelt plaats waar de minderheid heerscht. De meerderheid, al moet ook de mogelijkheid erkend worden dat zij dwalen kan, beslist in de schoolkwestiezooals de, meerderheid te Dordrecht na niet weinig krakeel, in de godsdienstkwestie beslist heeft; eene andere wijze om tot een besluit te komen bestaat er, althans in den constitutioneelen Staat, niet. Wat de meer derheid uitmaakt doet zij in het algemeen belang, en neemt de minderheid hiermede geen vredezij moet zich onder werpen en inmiddels trachten meerderheid te worden. Zij worde het eens over hetgeen zij in plaats van het bestaande wil stel len en formuleere haar voorstel daartoe, reageert zij tegen het bestaande zonder datdan handelt zij revolutionair. De Standaard-rekening van meerderheid en minderheid tegen en de openbare school gaat mankdat blad heeft dood eenvoudig alle stemmen, die niet op liberale candidat,en zijn uitgebrachtaangemerkt als van anti-schoolwet mannen af komstig maar ook indien die meening gegrond ware dan zouden de 37 moeten gesplitst worden in allerleionderling zeer ten aanzien der schoolkwestie verdeelde, groepjes, waar tegenover de 32 voorstanders der openbare school als één man vereenigd staan. Het besproken amendement-Kuyper is afgewezen omdat dit het gebruik van kweekelingen als onderwijskrachten in de scholen zou doen toenemen, een ge bruik dat door de deskundigen als schadelijk voor het on derwijs wordt aangemerkt. Behalve door den verdediger en de beide opponenten werd aan de discussie ookmaar slechts in korte bewoordingen deelgenomen door de heeren Kraijenbeltv. Ueyst en Boeke (de laatste waarschuwende tegen het hechten van te groote waarde aan het niet officiëel uittreksel van de verschillende verslagen over de eindexamens der h. b. scholen). Maar wij kunnen niet afzonderlijk vermelden wat door elk der sprekers, zelfs niet onderscheiden wat ten principale, wat bij re-, wat bij dupliek werd aangevoerd. W ij zouden dan een verslag moeten leveren, dat onze grenzen verre overschreed. Wij hebben echter getracht een algemeen overzicht, van het ge sprokene te geven en recht te doen weervaren aan het door beide partijen betoogde. Het late avonduur deed het debat eindigenzonder dat de gelegenheid bestaan hadop elk puntdat aangeroerd werdhet gewenschte licht te ver spreiden op elke bedenking voldoend antwoord te geven. Zoo bleef o. a. onweersproken het gezegde van ds. Kraijen belt'. „er is slrijd tussehen hetgeen het kind in het huisgezin en in de school ziet en leert hier het gebed daar niet. De school geeft niet wat zij bet kind geven moetwaar spraak is van de natuur, vermag de onderwijzer niet te wij zen op Hem die alles geschapen heeft,." Hierover stellen wij ons voor, in een volgend Nr. dezer courant onze ge dachten mede te deelen. Zoowel de verdediger als zijne bestrijders verdienen lof voor den ernstde bezadigdheid en de volharding waar mede zij hunne gevoelens uiteengezet en gehandhaafd hebben. Tot, directeur der aan de afdeeling der Maatschappij van Toonkunst verbonden zangvereeniging is benoemd de heer A. Winter, te Zaandam. Den 16 dezer is aan boord van Z. M. ramschip Schor pioen iu actieve dienst gesteld de luit. ter zee 2'. klasse J. Uaremaker. Tot medeleden der commissie voor het afleggen der eindexamens van de hoogere burgerscholen in Noordholland zijn door den Commissaris des Konings benoemd de heeren W v. Ravenhorst en A. Groenier alhier. Ter gelegenheid van het veertigjarig jubileum van Neer- lands groote tooneelkunstenares, mevr. Kleine Gartman, heeft een aantal harer vereerders het voornemen opgevat om haar eene nationale buide te bewijzen, door de aanbieding van een geschenkdat ook strekken mag om haar van Zorg te ont heffen wanneer de tijd der welverdiende rust is aangebroken. Wat het vaderlandsch tooneel verplicht is aan haar, die het vaandel der ware kunst steeds omhoog hield en nog houdt met verzwakt als haar (alent is al klommen ook hare jaren hoeveel genot duizenden van landgenooten door haar verheven j spel hebben mogen smaken, wij behoeven het niet te herin- j nerenallerminst voor onze stadgenootendie zoo vaak het, voorrecht hadden, haar in hun midden te zien optreden. De heeren DorleckGfottendieclcv. Spengler en dr. de Lange 'hebben dan ook gemeend, dat, het beraamde plan hier Ier stede bijval en ondersteuning zal vinden, en zich gevormd tot eene subcommissie voor de inzameling van bijdragen. De heldersehe rederijkerskamer O/pmpia gaf den 3 alhier eene gastvoorstelling, in ruil voor de door Bilderdijk aan den j Helder gegeven. Het historische drama van H. Kroon Bz. j„De boodschapper of Loevestein in 1570" werd zeer ten ge- I noegen der toehoorders ten tooneele gevoerd; daar de mede-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1876 | | pagina 1