IS'o. 20. Achtènzeveiiügsle Jaargang. 1870. 14 M 13 I. In zake „neutraliteit," Z O N I) A CHftctccl (Öcbccllc ^ütcfcclijfedcltc ücricïttcu. i: A T. Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag avond te 7 uren. Prjjs per kwartaal 0,4i&, franco per post O.Sd, afzonderlijke nommers .5 Cents. Brieven franco aan de Uitgevers HERM". COSÏER ZOOR. Bij deze Courant behoort een Bijblad. De Advertentiën kosten van 1—5 regels f 0,75, voor elke regel meer 15 Centsgroote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag 1 uur, word* voor de plaatsing in het eerstvolgend nommer ingestaan; ingezonden berichten een dag vroeger. INSCHRIJVING. S C H U T T E R IJ. BURGEMEESTER enWETHOUDERS van ALKMAAR. Gezien de bestaande wettelijke bepalingen omtrent de Schutterijen. Roepen bij dezeten einde zich in de daartoe gereed gemaakte registers te doen inschrijven, op: Alle manspersonen, ingezetenen dezer gemeente, op 1°. Januarij 1870 hun 25,te jaar ingetreden en alzoo de gebo renen van het jaar 1851, alsmede hen, die, ofschoon in andere gemeenten ingeschreven, sedert de laatste inschrijving binnen deze gemeente zijn komen wonen, en op 1 Januarij 1.1. hun 34ste jaar nog niet hebben voleindigd, en alzoo de ge borenen van de jaren 1842 tot en met 1849, dvreemdelingen van denzelfden ouderdom, die sedert de laatste inschrijving in de termen gevallen zijn om als ingezetenen te worden beschouwd, benevens de gepasporteerde militairen, die zich tot dus verre niet voor de Schutterij hebben laten inschrijven. Zij maken tevens de ingezetenen bekend Dat de inschrijving zal beginnen 15 Mei aanstaande en geheel moet zijn afgeloopen 1 Junij daaraanvolgende, wor dende in een der vertrekken op het Raadhuis alhier voor de inschrijving gevaceerd, op pingsdag en Donderdag van iedere week, van des voormiddags 11 tot des namiddags. 2 ure. Dat een iegelijk zonder onderscheid of hij mogt vermee- nen al of niet ouder de bij de Wet vrijgestelden of uitge- slotenen te behoorenverpligt is zich voor de Schutterij te j doen inschrijven Dat zij, die in meer dan eene gemeente hun verblijf hou den of den zetel van hun vermogen hebben gevestigd, tot de inschrijving verpligt zijn binnen die gemeente waar eene i dienstdoende Schutterij aanwezig isen bijaldien in die ver- schillende gemeenten alleen dienstdoendeof alleen rustende j Schutterij bestaat;, zich te doen inschrijven in de gemeente, j alwaar zij voor de personele belasting zijn aangeslagenen de ambtenaren in die gemeente alwaar zij ambtshalve ver- s pligt zijn hun verblijf te houden. En dat eindelijk zij die bevonden worden zich niet vóór 1 1 Junij te hebben doen inschrijven, door het Plaatselijk be- stuur worden ingeschreven en in eene geldboete verwezenj terwijl zij daarenboven zonder loting 'lij de Schutterij wor den ingelijfd, indien het blijkt, dat er tijdens da verzuimde S inschrijving geene redenen tot uitsluiting ten hunnen aanzien bestonden. Burgemeester en Wethouders vermanen tevens ieder in- gezeten dezer gemeentedien het aangaatzich ten behoor- 1 lijken tijd tot de inschrijving aamemeldenten einde de strafop nalatigheid vastgesteld te voorkomen. Burgemeester en Wethouders voornoemd AlkmaarA. MACLAINE PONT. 8 Mei 1876. De Secretaris NUROUT van der VEEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeeiie kennis: Dat zij lieden gunstig beschikt hebben op het verzoek van den heer Iranciscus Cester alhier, om vergunning tot liet oprigten van eene smederij in het perceel aan de gedempte Nieuweslootwijk B, n°. 137. Burgemeester en W' et houders voornoemd, Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 9 Mei 1876. Be Secretaris, NUHOUT van der VEEN. BURGEMEESTER enWETHOUDERS van ALKMAAR; Gezien het, raadsbesluit van 11 October 1871 (Gemeente blad No. 95, 3« serie) tot wijziging van art. 40 der politie verordening op de gebouwen straten pleinen enz. van 19 Junij 1862 (Gemeenteblad No. 2 van die serie) luidende; «Het is verboden, gedurende den tijd. telken ni le door «Burgemeester en Wethouders bekend te maken honden te «laten losloopenin strijd met de bij de bekendmaking be- «paalde voorzorrsmaatregelen." Overwegende dat blijkens ingekomen berigten verschillen de personen alhier als gebeten door honden verwondingen Lebben bekomen, waardoor liet in het algemeen belang wen- sehelijk is het losloopen der honden gedurende eenigen tijd te beperken. Besluiten Van II Mei 1876 tot nadere aankondiging, mogen in deze gemeente geene honden losloop.m dan voorzien van een behoorlijken muilband. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar. A. MACLAINE PONT. 10 Mei 1876. l)e Secretaris NUHOUT van der VEEN. P O L I C 1 E. Ter terugbekoming aan liet Commissariaat van Polieie voorhanden het navolgende gevondene, als: een bovenstel van een lantaarn een zweepeen muilkorf met slot. Verder zijn aldaar inlicitingen te bekomen omtrent een onopgemaakte dameshoed een zweep, koedek en zakeen por- temomaie met geld; twee bonte boezelaars-, een speld of broche; een bruin hondjeeen goud ringetje met rood steentje. PUBLICATIE. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen Ier algemeene kennis Dat; beden op de gemeente-secretarie ter visie is gelegd bet aan hen ingediende verzoek met, de bijlagen van den lieer P. Bruinvis de Lange, Zeepzieder te Alkmaar, om ver gunning tot, liet, oprigten van eene Stoommachine van 4 paar denkrachtin het perceel aan de Achterweg, Wijk C No. 577 en dat op Zaterdag den 27 Mei 1876, 's namiddags ten één ure. ten raadhuize gelegenheid wordt, gegeven om tegen het, oprigten van die Stoommachine bezwaren intedienen. Burgemeester en Wethouders voornoemd Alkmaar, A. MACLAINE PONT. 13 Mei 1876. Be Secretaris, NUHOUT van der VEEN. Do PASPOORTEN voor de Manschappen die bij de Land en Zeemilitie gediend hebben en daartoe geregtigd zijn kunnen ter gemeente-secretarie alhier worden afgehaald. Lijst van brieven, waarvan de geadresseerden onbekend zijn, verzonden gedurende de 1". helft, der maand April 1876.' Siverussen M. Speller, Mej. Houtkoper—Blom, Tinevelt, Amsterdam; Autje van dep Burg, van Lit,h, Beverwijk, J. Kok, den Btire; J. Wiereina, Ecrwerd; M. WesselGoes; T. A. Hazes, Uithoorn; Meerten, Utrecht; J. P. Brommer, de Zijpe. Van de hulpkantoren SchermerhornG. M. van Engel, Amsterdam. Zuidscharttoude H. S. Loggen Er is strijd tusschen hetgeen het kind in het huisgezin en in de school ziet, en leerthier het gebed, daar niet. De school geeft niet wat zij liet kind geven moet; waar spraak is van de natuur, vermag de onderwijzer niet te wij zen op Hem, die alles geschapen heeft. De heeren Rijnders en Kraijenbelt, in de openbare vergadering op 2 Mei 1876. Geen dogma in de school, maar ook geen heidendom. Vraag het uwen kinderen hoe dikwijls hen gewezen wordt op het Godsbestuur? Vraag heil hoeveel verhalen zij reeds hoorden, waardoor zij werden opgewekt tot die deugden in de wet voorgeschreven. Laten zij u antwoorden en gij zult bemerken, dat de openbare school geen gods dienstloze maar eene niet kerkelijkeeene alle veete en onmin schuwendeeene tot flinke staatsburgers op leidende school is. Verontrust u dus nietenz. De hoofdonderwijzers der openbare scholen te Alkmaar, in de Alkm. Courant van 6 Juni 1875. Er is tegenspraak in bovenstaande verklaringen. Welke bevat waarheid welke onwaarheid Welke verdient gelooid, welke afgewezen te worden Ik heb mij verbonden een toe voegsel te leveren tot bet verslag der onlangs over de school kwestie gehouden vergaderingdoor het door de heeren R. en A'. aangevoerde 1e bespreken. Men moge er tevens een ant woord in vinden op mijne vragen. „In het. huisgezin liet gebed, in de school niet," zegt de heer 71. Ik zcu hierop kunnen antwoorden: er is in het een wel meer dat in het, andere niet, gevonden wordt,; maar be halve dat ik mij zoo niet, van de zaak af wil makenzou dit antwoord op de zaak in kwestie niet toepasselijk zijn. Ik erken in de openbare scholen alhier wurdt, niet gebeden maar het gebed is er daarom niet vreemd. Ik sla b.v. het leesboek van J. C. Sander, Onze Omgeving,n op en vind daarin De avond is voor iedereen een aangename tijd. Als de mensehen den ganschen dag vlijtig gewerkt hebben, zijn zij blij als het avonduur komt. Dan kunnen zij weêr uitrusten. Dan danken zij God die hun de kracht schonk om te werken en bidden Hem dat Hij hen in den nacht zal bewaren. Geen goed menschdie zijn avondgebed ooit vergeet! Of dat van II. Baarschers, waarin bet volgende: Kom, lieve Bertaga eens naast moeder zitten ik wil u eens wat zeggen. Als ik u een appel geef, dan zegt ge' dank, moeder! niet waar? Als ge iets gaarne hebben wilt, dan vraagt gij het mij, en als het u geen kwaad kandan geef ik het. Maar nu heb ik u dezen morgen gezegddat wij alles wat, wij hebben van den goeden God ontvangen: wat moeten wij nu doen? Juist,, danken. Als ge dus straks slapen gaat, wat wilt gij dan eerst doen Eerst zeggenik dank nlieve Heer niet waar En dan vraagt ge met een om zoeten slaap en bewarins in den nacht. En als mijn lieve morgen wakker wordt, is haar eerste werkNu wat dan? Bidden en danken. Ge zult het niet vergeten? En elders in hetzelfde leesboek Vóór Ferdinand zieli te slapen legtbidt hij aldus „Van U, o goede Vader in den Hemel! bidden wij een zoeten slaap afgeef den vermoeiden kinderen rust en waak over hen terwijl zij slapen. Met groote zorg hebt Gij onze schreden bewaaktons meer dan nooddruft ge geven. Al het goede komt van U. Neem, o Vader! onzen stamelenden dank daarvoor aan.Wij leggen ons ne der onder al bidding van Uwe hoede, zonder Wiens wil ons geen leed zal genaken Vergeef ons, waar wij het goede pad verlieten en sterk ons in onze goede voornemens. Gij alleen weet wanneer wij onze laatste sluimering sla pen mocht het dezen r.acht zijnzoo laat ons in den hemel U aanschouwen en wij ons verheugen in een heerlijk voortbestaan," De leesboekjes van „vader" Anslijn, waaruit reeds zoovele duizenden kinderen hunne tafel- en avondgebeden geleerd hebben en nog leerenwordenal zijn zij naar veler oordeel wat, verouderd nog gedurig herdrukt en dus gebruikt. Wat mij betreft, ik ben niet voor de opening en sluiting der schooltijden met gebed en dankzegging, zooals in mijne jeugd in alle scholen gebruikelijk was. De kinderen die nog vol van hun spelop het, slaan der klok de school bin nenstroomen, en moeite genoeg hebben om hunne gedachten in de ganscb andere omgeving over te brenren en de te huis geleerde les in hun geheugen terug te roepen zijn al zeer weir.ig gestemd om niet ernst, deel te nemen aan zoo heilige handeling als liet, gebed en de beide aangehaalde schrijvers zijn dat waarschijnlijk met mij eens, dewijl zij, at'keerigvan datgeen wat zoo lichtelijk in sleurwerk ontaardtden nadruk leggen op het avondgebedwaarbij het kind in de stilte onder den zoo lieilzamen invloed der moeder, dekniëenvoor den Allerhoogst en buigt. Maar vond een onzer openbare on derwijzers goed in de school te hidden ik zou zijn verlangen eerbiedigen en mij er niet tegen verzetten; slechts zou ik toezien, dat alle kinderen, van welke godsdienstige gezind heid ook het gebed konden meebidden. De verklaring van den heer R. „in de school geen gebed moge in betrekkelijken zin waar genoemd worden zij verliest hare beteekenis geheel, indien wij haar in verband beschouwen met hetgeen de heer K. zeide „waar spraak is van de na tuur, vermag de onderwijzer niet, te wijzen op Hem die alles geschapen heeft." Zijne verklaring toch moest strekken om liet ongodsdienstigehet heidenschehet gevaarlijke der openbare school te doen uitkomen. Tot antwoord nu op de laatste bewering, dat de o. onderwijzer de jeugd niet wijzen mag op den Oorsprong aller dingen schrijf ik uit Een boelje met liedjes voor twee stemmen, f erzameld door JWorp. Woor den van E. Bouman» af Gods liefde. Godes liefde is overal Zij doet aan des Hemels baan Zonnen op- en ondergaan Zij omvat het gansch heelal, Godes liefde is overal. Toont ons niet de zonnestraal 't Heerlijk lied der nachtegaal 't, Lentebloempjen in het dal, Godes liefde is overal. Zij waait geuren door de lucht, Draagt den adlaar in zijn vlucht Hoedt het muschjen in zijn val Godes liefde is overal. Niet anders de aanhef van liet Lentelied] e Wat is de lieve Heer toch goed, Die alles heeft gemaakt. De openbare school verwijdert de jeugdige harten niet van maar brengt ze gedurig tot Godzij wekt op tot deugd en godsvrucht beide, lees- en leerstof wordt daartoe zooveel mogelijk dienstbaar gemaakt. Het zou mij niet moeilijk val len dit met talrijke voorbeelden aan te toonenware de ruimte mij daartoe gegeven. Slechts schrijf ik nog af uit de «Moschroosjesn en Wildzang» van L. Leopold, twee veel gebruikte leesboekjes, de coupletjes: U heb ik lief Maar U, die 't zoete lieve leven Al dat schoon mij hebt gegeven 'k Min mijn ouders eindloos teer Maar U boven alles, Heer. U heb ik lief Boven ons gefluit van vogels Lach en lied klinkt heinde en veer, 't Harte klopt en spreekt in stilte Tot den goedenlieven Heer. Bij de eerste zonlichtspranken Den goeden God te danken Hoe zoethoe schoon Komt, gaat het loflied hooren. Dal, over bosch en veld In lied der voglenkoren Des Scheppers liefde meldt,, en uit de liedjes van Worp nog deze regels: Doenwat God de Heer gebiedt Denken, dat zijn oog ons ziet, Goede daad Vroeg en laat Geeft genot aan 't leven. Zie daar meer dan voldoende aangewezen wat geestes het openbaar onderwijs is, en of men recht heeft het af te keuren, tenzij men de godsdienstleer, de dogmatiek op de school ver langt wat, de heer Rijnders, president der commissie voor de christ.-nat. school alhier, verklaard heeft niet te begeeren. Wat, wil men dan Nu weet ik wel, dat er sommigen, zij het velen, in den lande zijndie hel; begrip van neutraliteit zoover wensehen uit te strekken dat de godsdienst, geheel van de school ver bannen en het daar verboden wordt zelfs den naam van God uit te spreken ten einde de begrippen der ongeloovigen niet te krenken. Zulk een neutraliteit zullen de voorstanders der christelijke scholen zeker wel allerminst verlangen, al ware de toepassing daarvan het beste middel om hunne scholen tot, bloei te bréngen. De atheïsten mogen het. bestaan van God geen beter dogma noemen dan zoo'menig ander, wij geven toe: het is een dogma, maar zulk een, waarover alle kerkgenootschappen christenen en joden protestanten en roomschen orthodoxen en modernen, de groote meerderheid der natie het eens zijn. Er mogen vele mannen zijn, die God verloochenenkleiner zal het aantal vaders onder hen zijn, want ook de meeste ongeloovige vaders zullen treffende inconsequentie hunne kinderen niet vreemd laten aan de godsdienst; en mogen er onder genoemden weer weinigen zijn, die zelfs voor hunne kinderen geen godsdienst verlangen dan zijn er nog nederlandselie moeders, die iets meê te spreken hebben. Maar bovendien de schoolwet schrijft voor, niets te doen of te leeren wat in strijd is met den eerbied verschuldigd aan de godsdienstige begrippen van andersden kenden; maar zij schrijft, niet voor, de ongodsdienstige be grippen te eerbiedigen. Hel; beslaan van Go,' is niet alleen een geloofsartikel voor alle christenen en joden, maar zelfs voor den neutralen, te gelijk de kerkgenootschappen bescher menden nederlandschen Staat, (ten onrechte door den heer K. Elat athée» genoemd), zoolang geene ambtsbetrekkingen aanvaard, geene rechtszaken behandeld, geen verbonden tus schen Vorst en volk aangegaan of vernieuwd worden zonder aanroeping van den Alrnachtigcn God. Ik heb het niet overbodig geacht, hieraan te herinneren, omdat, het, drijven van de der openbare school en der godsdienst vijandige partijen er toe zou kunnen leiden, dat openbare onderwijzers, uit overdreven voorzichtigheid en angst valligheid de godsdienst als contrabande op de school gingen beschouweneene dwaling welke trouwens reeds voor lang door dr. Nassau, inspecteur in Drenthe, bestreden is. Over het Opperwezen en de eigenschappen daaraan toege schreven eeuwigheid alomtegenwoordigheid almacht, heiligheid wijsheid liefde mogen de onderwijzers als t pas geelt en zonder in opzettelijk theologiseeren te verval len tot hunne leerlingen sprekenen dezen opwekken tot eerbied vertrouwen gehoorzaamheid dankbaarheid liefde jegens dat Hoogste Wezen. Ik heb door proeven aangetoond, dat dit geschiedt. Wie t betwijfelt uit onkundehandelt lichtvaardigwie 't betwijfelt na beter ingelicht te zijndoet erger. Dat er een enkele maaldoor niet angstvallige onderwij zers tegen de door de wet, bevolen neutraliteit gezondigd wordt, kan mogelijk zijn openbare onderwijzers kunnen zich evenzeer vergissen als andere menschenonderwijzers van coufessioneele scholen er onder begrepenmaar ik hou de meeste berichten deswege of voor verzonnenof voor schro melijk overdreven door hen, die geen slijk en steenen genoeg kunnen vinden om op liet openhaar onderwijs te werpen en zich beijveren om daartegen wantrouwen te wekken. De o. onderwijzers staan onder eene strenge controle van bet schooltoezicnt, van honderden scherpe kinderooren van hard nekkige vijanden die met, gretigheid elke fout, uitbazuinen en lot hun voordeel exploiteerenzij stellen zich bij het mis kennen der wet daarenboven bloot aan het verlies hunner betrekkingreden om zich dubbel in acht, te nemen. C. W. BRUINVIS. lUlUlt'llinnd. Staten-Generaal. De 25. Kamer heeft den 5 op ver zoek van den voorsteller, den heer de Bruyn Kops, de be handeling van het ontwerp betreffende den suikeraccijns on bepaald uitgesteld. Bij de 2" Kamer is ingekomen eene nieuwe muntwet. De strekking ervan is de aanneming van den gouden standaard (gouden 10- en 5guldenstukken). Pasmunt zal zijn: zilveren L V4. 10 en !/20 guldenstukken en bronzen 2 1 en centstukken [Het bij den Raad van State aanhangige wets ontwerp omtrent het indisch muntwezen strekt om in Indie ook goud in te voeren en alzoo de munteenheid met Neder land te behouden]. Tevens zijn wetsontwerpen ingediend tot verhooging van hoofdstuk VII B der staatsbegrooting (beschikbaarstelling van fondsen tot uitvoering der muntwet), op de verwisselbaarheid der muntbiljetten, en tot wijziging der indische begrooting voor 1876, en wel tot beschikbaar stelling van 5 miljoen voor den vestingbouw. Alsdan zullen nog 17'/3 miljoen overblijven van de batige sloten van 1867—74. Den 10 is van bet voorstel-Qratama c.s. tot intrekking der jachtwet, voor wat betreft de bijzondere bescherming der jaeht en van het jachtbedrijf na verwerping eener motie van den heer Bredius tot, schorsing der discussiemet uit drukking der noodzakelijkheid van de algeheele herziening der jachtwethet eerste artikel met 39 tegen 25 st. verwor pen waarna het geheele wetsvoorstel werd ingetrokken. Den II is het wetsontwerp tot regeling der voorwaarden tot verkrijging van de afzonderlijke bevoegdheid tot uitoe fening der tandheelkunst aangenomen met 45 tegen 22 st. De bepaling dat vreemdelingenelders examen algelegd hebbendehier tot de uitoefening bevoegd kunnen verklaard wordenis verworpen. Den 12 is de beraadslaging aangevangen over het ontwerp tot, wijziging der militiewetnadat een voorstel van den de Casembroot om de behandeling tot Eebr. 1877 uit te stel len en de toegezegde schutterijwet daarop dan onmiddelijk te doen volgen, met 55 tegen 7 st. verworpen was De mi nister van oorlog heeft het aanvankelijk voorgestelde maximum van het jaarlyksch contingent met 500 man ver hoogd, en alzoo gebracht op 14000 man. Benoemingen. Tot Z'. M". Commissaris in Zeeland is benoemd jr. rnr. WSix. Kiesrecht. Den 7 zijn te Amsterdam door ongeveer 100 en te Arnhem door ongeveer 200 werklieden vergade ringen gehouden in het belang eener invoering van het, alge meen stemrecht. Scheepvaart. De regeering heeft geen gebruik gemaakt van het aanbod uit Rotterdam om f 250U0 bij te dragen ter bespoediging van de wegruiming der ondiepte in den nieu wen Maasmondop grond dat in deze reeds het noodige van 's Rijkswege wordt verricht. Kunst. Op de veiling te Parijs der verzameling schilde rijen van oud-hollandsche meesters van wijlen den heer Ne ville D. Goldsmid te 's Gravenhage zijn 12 stukken voor rekening onzer regeering aangekocht,te zamen voor onge veer 20000 fr., waaronder eene Biana met hare nymplien door Nic. Maas voor 10000 fr. Militaire zaken. Voor de 121 opengestelde plaatsen aan de Kon. Militaire Academie hebben zich slechts 34 as piranten aangemeld. Aanbestedingen. Den 9, te Amsterdam, het bouwen van eene pastorie met kerktoegang en nevensstannd woonhuis der oud-roomsche kerk aan de Brouwersgracht, minste inschr. D. Cerlijn Sf Zoon en A. de Haan, voor f 19780. Den II te Helder, het verbeteren van het fort Kijkduin, geraamd op f 613.000, minste inschr. J. JBekker, te Lent, voor f 683.000. Gieten. Eene te Arnhem gegeven soiree musicale ten voordeele der gewonden en der nagelaten betrekkingen van gesneuvelden in Atchin heeft 541,38 opgebracht. Kerkvoogden en notabelen der herv. gemeente in den Be dijkten Schermeer hebbengeholpen door den heer J. Bas- tiaansorganist der Groote kerk te Haarlemeen orgelcon-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1876 | | pagina 1