No. 8.
Negenenzeventigste Jaargang.
1877.
ZONDAG
25 FEBRUARI.
Verplichte school^eldheCfing.
4
©fficicel (OcÖcclts
het bouwen van eene school en on
derwijzerswoning, te Hoorn, op het
eiland Terschelling.
StaÖ0-iilicuw0»
f
tt
Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag
avond te 7 uren. Prijs per kwartaal 1 franco per post f 0,8®,
afzonderlijke nemmers Cents.
Sneven franco aan de Uitgevers HERM1. COSTER ZOON.
0 1'
A V T
De Advertentiën kosten van 15 regels f 0,75, voor elke regel meer 15
Cents; groote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag
1 uur, wordt voor de plaatsing in bet eerstvolgend nommer ingestaan;
ingezonden berichten een dag vroeger.
Bij deze Courant behoort een bijbladbevattende
viekelijksche berichten en advertentiën.
PROVINCIE NOORDHOLLAND.
AANBESTEDING.
Op Dinsdag, den 13 Maart 1877, des namiddags ie half
drie urenzalonder nadere goedkeuringaan bet lokaal
van bet provinciaal bestuur te Haarlemnamens en voor
rekening van het bestuur der hierna te noemen gemeente
worden overgegaan tot de aanbesteding van
De aanbesteding zal plaats bebben bij enkele inschrijving
ingevolge art. 20 van bet bestek.
Het bestek en de teekening zijn, tegen betaling van Een
gulden, te verkrijgen aan bet, locaal van het provinciaal be
stuur voornoemd; aan bet, bureau voor buitenlandsche pas
poorten gevestigd in bet, raadhuis te Amsterdamen aan
de gemeente-secretarie van Terschelling.
Gegadigden worden er aan herinnerd, dat de biljetten van
inschrijving uiterlijk vóór drie uren des namiddags van den
dag, die de besteding voorafgaatin de bus moeten gestoken
zijn, zoo als art. 68 f 44-1 der algemeene voorschriften bepaalt.
Nadere inlichtingen zijn te bekomen bij dengenedie
daartoe door den Burgemeester der gemeente Terschelling
zal wordeu aangewezen.
De aanwijzing in loco zal geschieden op Zaterdag vóór de
besteding.
KENNISGEVING.
Het HOOFD van liet Plaatselijk Bestuur te ALKMAAR
brengt op grond van art. 1 der wet van 22 Mei 1845 (Staats
blad n°. 22) bij deze ter kennis van de ingezetenen der ge
meente dat bet kohier van bet Patentregt over liet 3".
kwartaal en bet halfjaarsch kohier No. 5 voor de belasting
op bet Personeel, beide over de dienst van 1876/77 en
op 21 Februari 1877 door den Heer Provincialen Inspec
teur der directe belastingen in Noordholland executoir
verklaardop heden aan den Heer Ontvanger der Ryks
directe belastingen binnen deze gemeente ter invordering
zijn overgegeven.
Ieder ingezeten, die daarbij belang heeft, wordt vermaand
op de voldoening van zijnen aanslag behoorlijk acht te geven,
ten einde alle geregtelijke vervolgingen, welke uit nalatigheid
zouden voortvloeijen te voorkomen.
Alkmaar, Het Hoofd van het Restaur voorn.,
den 22 Febr. 1877. A. MACLAINE PONT.
De persoon van Willem Prins, milicien-verlofganger van
Oudorp, wordt verzocht zich ter gemeentesecretarie te Alkmaar
aantemeiden.
P O L I C 1 E.
Ter terugbekoming aan het, Commissariaat van Policie is
voorhanden bet navolgende gevondene, als: een zilveren
vingerhoed, een manchet, een zwarte hoed, waarom een rouw
band, een zweep en een rood geruit zakje.
Tot nog toe waren onze gemeenteraden vrij in bun be
slissing, of zij, lettende op den geldelijken toestand der
gemeentede plaatselijke omstandigheden het meer of min
der trouw schoolbezoek en het groote algemeene belang rial
zooveel mogelijk alle kinderen onderwijs ontvangenbet,
openbaar lager onderwijs geheel kosteloos moesten verkrijg
baar stellenof scnoolgeld behoorden te heffen. Schoolgeld-
heffing was en is regelkosteloos onderwijs voor allen uit
zondering. Van bedeelden en onvermogenden mag volgens
bet uitdrukkelijk voorschrift der wet in geeu geval schoolgeld
worden gevorderdmaar in 240 van de 1130 gemeenten in
ons land is aan de gewone dagschool het onderwijs voor
allen kosteloos. Aan dien toestand moet een eind komen
meent onze Minister van Binnenlandsche Zaken. „Daaren
tegen" aldus lezen wij in de memorie van toelichting
„worde perk gesteld aan de minwaardige pogingen waar
van men voorbeelden vindtom bet bijzonder onderwijs te
bemoeilijken door de openbare scholen gratis voor minver
mogenden open te stellen. Daar waar de bijzondere sebool
bloeit en voor hri geven van goed onderwijs voldoet, worde
zelfs geen vermomde of zijdelmgsehe dwang uitgeoefend om
de leerlingen naar de openbare school te trekken, die hunne
ouders niet wenscben te gebruiken."
Maar daarin heeft de Minister toch gelijkzal men zeg
gen. Aan dergelijke onbehoorlijke praktijken moet paal en
perk gesteld worden. Niet te haastig, geachte lezer. Herinner
u tochhoeveel misbruik er in de wereld bestaaten hoe
moeilijk het is bet. te keerenzonder schade te doen aan
bet nuttig gebruik. Het crediet is een uiterst heilzame, leven
wekkendeweivaart verbreidende maatschappelijke instel
ling en toch wat wordt er een misbruik van gemaakt
hoeveel misbruik van vertrouwen en oplichting wordt er
gepleegd! Hoeveien worden jaarlijks de slachtoffers van het
misbruik van bet crediet! Niet alleen op zedelijk, maar
evenzeer op maatschappelijk en staatkundig gebied is bet
zoo uiterst moeilijk, bet onkruid uit te rukken zonder de
tarwe te schaden. Een gemeentebestuur kan in menig op
zicht misbruik maken van zijn bevoegdheid tot- bet invoeren
en afschaffen van belastingen en bet. maken van verordenin
gen mistasten in de wijze waarop bet de belangen der ge
meente meent te moeten voorstaan. Moet zijn bevoegdheid
daarom nu ook maar worden opgeheven of ingekort Er
jbestaan voorbeeldenzegt de Minister, dat de openbare school
ook voor de kinderen der vermogeuden kosteloos wordt open
gesteld met het bepaalde doel om de bijzondere school te bemoei
lijken of onmogelijk te maken. Is die bewering zelve niet wat
sterk? Wie zal de geheime drijfveeren kunnen aantoouen van de
verschillende raadsleden, die ieder voor zich. meestal op ver
schillende gronden of om verschillende beweegredenen hunne
stem uitbrengen voor den eenen öf anderen maatregel, die in
bet belang der gemeente wordt voorgesteld? Moet men, omdat
min wa irdige beweegredenen kunnen bestaan, omdat misbruik
kan gemaakt worden, de vrijheid der gemeentebesturen aan
banden leggen? Thorbecke keurde eenmaal (in 1862) den
toelegwaarvan hier sprake isin sterke bewoordingen af
en te recht. „Voor zooveel van mij afhangt,zeide hij
(hij was destijds Minister), zal ik het bijzonder onderwas
veeleer aanmoedigen dan tegengaan. En ik verlang dat
allenop wie mijne stemmijn bevel van eenigen invloed
kan zijnin dien geest handelen." Maar hij voegde er bij
„Ik wensck ook datal keur ik de wijze uiet, goed waarop
men wel eens gebruikt maakt van de vrijheid die men beeft,
de gemeentebesturen de vrijheid hebben oin, soins dwaleude,
naar eigen inzicht en naar plaatselijke behoefte te handelen."
Mogelijkheid van misbruik is inderdaad onafscheidelijk van
de vrijheid. De Minister wenseht echter misbruik onmogelijk
te maken. Door welk middel
Terwijl art. 33 der bestaande wet op het lager onderwijs
bepaaltdat ter gemoet,koming in de kosten voor ieder
schoolgaand kind een toelage kan worden geheven, schrijft
art. 42 van het nieuwe ontwerp voor, dat die bijdrage wordt
geheven tot, een naar den toestand der gemeente billijk be
drag. Bedeelden en onvermogenden blijven in elk geval
vrijgestelden de vrijheid om kosteloos onderwijs aan alle
kinderen te geven blijft, bij uitzondering, gehandhaafd voor
gemeenten die in 't geheel geen belastingen beffen dan de
zeer bijzondere op de hondende tooneelvertooningen en
andere openbare vermakelijkheden en de rechten en loonen
voor openbare gemeentewerken, als haven- sluis- en veer
gelden, wik- en weegloonen, keurloonen enz. bedoeld iu art.
238 der Gemeentewet. Aan hetgeen de Gemeentewet om
trent deze rechten en loonen bepaaltontleent de Minister
een grond om de verplichting tot bet helfen van schoolgeld
te verdedigen. „De billijkheid brengt mee," zegt bij„dat
zijdie in de eerste plaats belang hebben bij het ouderwijs,
doordat hunne eigene of de aan huune zorg toevertrouwde
kinderen de openbare scholen bezoekenvóór de overige
ingezetenen der gemeente betaleneen zeer rationeel begin
sel, dat ook in de artt. 238 en 254 der Gemeentewet wordt
teruggevonden." Als men dat zoo leestzou men meenen
dat de Minister hier eenvoudig een aangenomen beginsel
van de Gemeentewet toepasteen de schoolgelden ais be
lastingen 'olkomen gelijk stelde met de bedoelde rechten en
loonen van art. 238. Die meeniug zou echter een groote
dwaling zijn. Terwijl de gemeentewet het heffen dezer rech
ten en loonen ais belasting in het algemeen veroorlooft, on
der voorwaarde echter, dat zij zeker bedrag niet mogen over
schrijden schrijft bet ontwerp het heffen van schoolgeld
gebiedend voor, en voegt er bij om te voorkomen dat het
niet te laag worde gesteld„tot een naar den toestand der
gemeente billijk bedrag." In bet belang van handel en
verkeer zal dus een gemeente, des verkiezende, kaai- en
havengeldenbrug- of sluisge'.denwik- en weegloonen
marktgelden en meetloonen kunnen afschaffenmaar het zal
haar verboden zijn in bet belang van het onderwijs, van bet
schoolbezoekbet heffen van schoolgeld na te laten. Elke
openbare inrichting zal de gemeente kosteloos kunnen open
stellen alle diensten zal zij kosteloos mogen bewijzen, geen
poortgeld mag langer geheven worden, aan geen enkele brug
of sluis behoeft zij tol te vragenalleen aan de schooldeur
moet entreegeld worden betaald.
Maar is het dan toch niet onbillijk dat ook de vermo
gende man zijne kinderen kosteloos kan laten onderwijzen P
Kosteloos beteekent hier ten koste van de gemeen: e. Kos
teloos onderwijs is alzoo onderwijs dat uit de gemeentekas
wordt betaald. Aan de gemeentekas draagt, elk ingezetene
bij wel niet zoo zuiver als het zijn moest en zijn kon, maar
toch min of meer naar gelang van zijn vermogen; de vermo
gende ingezetene dus meer dan een ander, en niet alleen
gedurende den tijd dat zijn eigen kinderen de lagere school
bezoeken, gedurende misschien een tien- of twaalftal jaren,
maar tot aan zijn dood. Het is dus duidelijk, dat de vermo-
gendenwanneer de kosten van bet lager onderwijs uit de
gemeentekas worden bestredenvrij wat meer schoolgeld
betaalt, dan wanneer die kosten werden gedekt door de bij
dragen van de ouders der schoolgaande kinderen.
Het algemeen belang eisckt voldoend lager onderwijs
eischt dat van dat onderwijs zooveel en zoo lang mogelijk
door alle kinderen wordt gebruik gemaakt. In verschillende
gemeenten beeft men getracht het schoolbezoek te bevorderen
door verlaging of afschaffing van het schoolgeld en met
gunstig gevolg. Merkwaardig zijn inderdaad de uitkomsten
die ons door den heer van Humalda van Eysinga van de
atschaffing der schoolgelden in Friesland worden meegedeeld
Moeten zulke pogingen in 't vervolg onmogelijk worden
gemaakt,. Moet aan de gemeentebesturen de macht worden
ontnomen om op deze wijze goed te doen en het algemeen
belang te bevorderen? Dat ook in de 240 gemeenten, waar
thans het lager onderwijs kosteloos verkrijgbaar wordt ge
steld voortaan evenals in de overige gemeenten schoolgeld
zou worden geheven, zou wel het onbelangrijkste gevolg
zijn van deze wijziging der wet. Tot algemeene verhooging
van het schoolgeld zou zij moeten leiden, en daardoor alleen
zou zij eenigermate kunnen te gemoet, komen aan de grieven
tegen dc openbare sebool. Maar die verhooging zou de
noodlottigste gevolgen hebben voor bet schoolbezoekbel
algemeen belang laat haar niet toe. Een eindelooze strijd
over de vraag, of in deze en gene gemeente bet schoolgeld
niet t,e laag is gesteldzou ons te wachten staan Geen
beperking daarom van de vrijheid der gemeentebesturen, ook
al bestaat de mogelijkheid dat hier of daar van die vrijheid
misbruik wordt gemaakt.
De talrijk ook door vele vakmannenbezochte vergade
ring der afdeeiing van Yolksonderwijs, j.l. Donderdag-avond
gehoudenheeft niet geleid tot het beoogde doeldaarin
bestaande om de meening der afdeeiing te doen kennen over
de hoofd bepalingen van bet wetsontwerp tot, wijziging der
wet op bet lager onderwijsook ter voorlichting van den
afgevaardigde ter algemeene vergadering der Vereeniging
waarin dat wetsontwerp besproken zal worden. Door de
voor deze gelegenheid zeker te groote vrijgevigheid van het
bestuur, werd het vroeger reeds met, de heeren Rijnders en
Krayenbelt gehouden debat heropend en van gedachten ge
wisseld op een gebied, waar de partijen niet gezind zijn iets
van hun standpunt prijs te geven en dus toenadering en
verzoening voor het tegenwoordige onmogelijk zijn. De heer
i'ohen Stuart leidde het aan de orde zijnde onderwerp in.
Hij herinnerdedat het aanhangig wetsontwerp aanvankelijk
door de partijen met welwillendheid ont vangen, maar zoodra
daarvan bleek meer vijandelijk bejegend was, zoo zeer, dat,
nu elk er bet zijne van gezegd bad, niemand er mede te
vreden kon zijn. Ingenomenheid, van welke zijde ook,
wekte het wantrouwen van anderen kantkeurt A. iets
goed meenden B en C. dan kan het voor ons niet
deugendan ligt er een adder onder bet graslaat ons
goed opletten en voorzichtig zijn. Zoo dacht ook A over
de goedkeuring van B. en C. en wat eerst aannemelijk scheen
werd totaal verwerpelijk. Waarom O.ndat de minister
geen man is die vertrouwen inboezemt; omdat men niet
recht weet wat hij wilomdat men vermoedt dat hijom
van de zaak af te zijnmaar een wetsontwerp heeft inge
diend in de verwachting dat anderen bet wei amendeeren
zullenomdat men bij latere moeilijkheid over de uitlegging
der wet niet te rade zal kunnen gaan met de erkende rich
ting van den ontwerper, waaruit zijne bedoeling helder kan
blijken. Biedt het wetsontwerp op sommige punten eenige
verbetering aan en kunnen de voorstanders der openbare
chool sommige gedeelten der memorie van -toelichting
over da noodzakelijkheid en taak dier schoolten volle
onderschrijven, niet steeds beantwoordt de inhoud der arti
kelen aan bet in deze memorie betoogde. Zoo verzwakt hei
ontwerp het stellige voorschrift der grondwet, dat van over
heidswege overal voldoend lager onderwijs zal worden ge
geven en maakt bet de naleving daarvan afhankelijk van
de vraag, in boever door het bijzonder onderwijs in de be
hoefte voorzien wordt. Maar moet dan bij de oprichting
van scholen hierop niet gelet worden en heeft dit niet wer
kelijk plaats Zeer zeker, het bijzonder onderwijs kan bet
openbare voor een goed deel overt,odig makenmits het
voldoe aan de voor bet laatste gestelde eiscben; en daaraan ha
pert, het in den regelhet openbare moet dus en dus gere
geld zijnhet bijzondere is vrij zich naar eigen verkiezing
te regelenzich mindere en andere eischen te stellen dan
het openbareen het gevolg hiervan isdat bet maar zel
den bet openbare vervangen kan. Maar nu de naleving
van het grondwettig voorschrift niet slechts feitelijk maar
ook wettelijk afhankelijk gesteld wordt van eene overweging,
waarbij allerlei invloeden zich kunnen doen geldennu is
het te vreezendat in gemeentenwaar de tegenstanders
van het openbaar onderwijs de meerderheid uitmaken dat
onderwijs niet in voldoende mate verstrekt en behartigd
dat tot schade onzer volksontwikkeling met bet mindere ge
noegen genomen dat de bijzondere voor de openbare school
in de plaats geschoven zal worden te meer, indien eene re
geering voor de handhaving der wet moet wakenzoo on
bestemd van richting als de geheimzinnige minister, die
goedgevonden heeft de besproken zinsnede in zijn ontwerp
op te nemen. Toen niemand der aanwezigen over dit
punt het woord verlangde te voerenwerd het den heer
Brummelkamp, ten deze het bestuur der christelijke school
vertegenwoordigendegegeven. Hij verklaarde, dat de an
tirevolutionaire partij liet ingediende ontwerpwaarin hare
bezwaren doodeenvoudig geëcarteerd werdenvan ganscher
harte atkeurdegelijk dan ook de Kamerleden dezer partij
reeds hadden doen blijken. Hij wenschteals zoo velen
de verwerping, en keurde het daarom overbodig er veel aan
dacht meer aan te wijdende verschillende bepalingen toch
van paedagogischen aard, welke het bevatte, waren hem ten
eenenmale onverschillig zoolang de hoofdkwestie niet beslist
was de wegneming van de grieven eener talrijke minderheid
van het christenvolk in Nederland, aan welks geweten
door de openbare school geweld werd aangedaan. Deze
ailes beheersehende rechtskwestie moest opgelost worden
zou de vrede in den lande terugkeeren de minister vleide
zich met eene ijdele ve'-waohting als hij meendedat het
vaststellen van zijn al of niet gewijzigd wetsontwerp de
schoolkwestie voor vele jaren van de rol zou doen verdwijnen.
Neen het vuur zou feller ontbranden dan tot bedende
zaak zou niet rusten voor de gewetens bevredigd waren.
Üe heer mr. A. P. de Lange betuigde onwillens het woord
te nemen dewijl hij in herhaling van het vroeger reeds
behandelde zou moeten vervallenmaar nu er van eene
rechtskwestie gesproken was, vermocht bij niet te zwygen.
Voor hem was het streven der antirevolutionairen steeds in
nevelen gebuid. Deze partij sprak steeds van haar recht
maar practisch is er geen ander recht dan het geschrevene.
Een absoluut rechtboven het geschrevenebehoort tot de
bijzondere meeningen, 't zij van enkelen, 't zij van velen.
Is het rechtsbewustzijn van dezulken misschien juister
voortreffelijker dan hetgeen uit de geschreven wetten
spreektdat bet zich uiteverspreideaanhangers ver-
wervc dat het trackte in de geschreven wet, over te gaan.
Zoolang dit niet geschied is, kan men er niets mede
aanvangen. Zoodra het de meerderheid wint is het recht.
Meenen de antirevolutionairen dat hun recht door grond-
of schoolwet verkort wordtdat zij propoganda maken
waarin zij op het initiatief van Groen v. Prinslerer uit
nemend slagen dat zy meerderheid trachten te worden
omdat hun wil wet en practisch recht zij. Zouden zij in
dat geval zoo liberaal zijn als de tegenwoordige meerderheid,
die de schoollocalen buiten de schooltijden beschikbaar
stelt voor het godsdienstig ouderwijs, die in hare scholen
verbiedt iets te leeren of te doenwat de godsdienstige
meeningen kan krenken Wat zien wij in de lierv. Kerk
De meerderheid gebruik' maken van hare machtvan haar
reehtzelfs zonder eenige eonsideratiën voor de minderheid.
In den Staat geldt desgelijks de wil der meerderheid, en deze
verklaart de openbarede neutrale school nuttignoodig
voor liet welzijn des volks zij dwingt niet tot het gebruik
maken ervan maar tot, het helpen dragen der lasten er voor,
even als voor elke andere zaak van algemeen belang. Met
de gewetens van anderen kan zij niet rekenen zij heeft te
rekenen met haar eigen geweten. De antirevolutionaire
partij heeft het nog niet verder gebracht dan tot agitatie
en wel op groote schaaldat zij van het gebied der speculatie
op practisch terrein overga, en duidelijk doe blijken op
welke wijze de oplossing der kwestie mogelijk is. De
beer Brummelkamp repliceerdedat bet systeem van den
lieer de Langedat der katheter-socialisten en der volge
lingen van het, f aderland, eene huldiging was van bet recht
van den sterkste en moest leiden tot staatsalmacht
een beginsel dat de drukkendste dwingelandij vertegen
woordigde en thans zelf door volbloed-thorbeckianen als de
Arnh. Courant en mr. Levy bestreden werd. Niet alleen de
wil of wet der meerderheid moest de maatschappij bekeer-
schenook de ordeningen Gods en de uitspraak der con-
scientiën moesten geëerd en geraadpleegd worden. De
heer Stuart merkte aandat men het zeker wel hierover
eens zou zijn dat er sommige zaken niet aan het par
ticulier initiatief konden overgelaten worden, omdat zij als
dan niet of onvoldoende behartigd worden. Zoo is het ook
met liet onderwijs. In alle Staten waar dit aan de Kerk
of aan particulieren is toevertrouwdis het volksonderwijs
ontzettend gedaald. In de zuidelijke landen van Europa is
het aantal personen die lezen noch schrijven kunnen over
groot en zelfs in Engeland heeft zich de overtuiging ge
vestigd dat het onderwijs niet langer aan de hoede van
Kerk en bijzondere vereenigingen mag overgelaten worden.
In Nederland is dit evenzoo de overtuiging der wettenma-
keude meerderheidons land moet op bet gebied van on
derwijs een hooger standpunt innemen dan waarop het heden
staatdaartoe is de krachtige hand van den Staat Doodig
die aangeeft hoe bet onderwijs behoort te zijn en het dus
verstrekt. Wat particulieren niet vermogen, dat vermag de
Staat alleen,en door zijn voorbeeld, zijne mededinging,
wordt het bijzonder onderwijs in ons land tot eene inspan-
mng geprikkeld en op eene hoogte gehoudenwelke het
de ondervinding is daar om het te bevestigen verlaten
zou zoodra de Staat zich terugtrok. Voor de leden der
Vereeniging van Volksonderwijs behoefde dit zeker geen be
toog maar de opmerkingen van den heer Brummelkamp
hadden spreker tot uiteenzetting hiervan genoopt. Spreker
geloofdedat onze zoo verschillende godsdienstige begrippen
niet door schoolindrukken maar door geheel andere invloeden
en omstandigheden bepaald werden't was hem onverklaar
baar hoe het verschil van godsdienstige meeningen van in
vloed kon zijn op de wijze van doceeren der tot de lagere
school behoorende vakken van voor ieder noodzakelijke kennis,
en meenende, dat het tegenovergesteld gevoelen slechts door
kunstmatige opwinding werd in het leven gehouden, riep hij
den aankweekers daarvan, met de door den pruisiscken minister
Falk tot de centrumspartij gerichte woorden, toe: staak
slechts enkeie jaren uwe agitatie en de zoogenaamde grieven
van zoovelen 'zullen blijken niet meer te bestaan. Na
dat de heer B. nog kortelijk geantwoord hadbetrad de
hoofdonderwijzer v. d. Berg bet paedagogisch terrein met
de bespreking van bet door den minister bestendigde
door spr. afgekeurde kweekelingenstelsel. Op dit meer
vruchtbaar gebied moest de discussie echter afgebroken
wordendaar de avond verstreken wasen bet bestuur
liet voorstel overnam van een der aanwezigen, om eene vol
gende bijeenkomst te wijden aan de bepalingen van het
wetsontwerpmet uitsluiting van de thans op nieuw behan
delde principiëele kwestie der gemoedsbezwaarden. l)e leden
vergadering, welke volgens het reglement ter afdoening van
huishoudelijke zaken vóór 15 Maart gehouden moet worden,
zal daartoe tevens bestemd zijn. Op Vrijdag, 2 Maart
a.s., 's avonds te 7 urenzal van wege de afdeeiing eene
bijeenkomst gehouden worden te Schermerkornwaarin als
spreker zal optreden de heer v. Heyst, en waarvoor toegang-
bewijzen te bekomen zijn bij den heer K. Olij Ez. aldaar.
BURGERLIJKE STAND
ONDERTROUWD.
21 Feb. Diederich Bakker, wedr. van Louisa Anna Lansdorp,
te Purmerende, en Alida Margaretha Lansdorp, te
Alkmaar.
22 n Gerrit Stam, wedr. van Clara Cabri, en Sophia Meersch.
GETROUWD.
18 Feb. Hendrik van Heerden en Jannetje Bakker. Pieler
Mooij en Mijntje van der Meer. Willem Koning
wednr. van Helena van Helden en Marijtje van
Helden. Cornells Fredenburg en Geertruida van
der Boeven.
GEBUREN.
16 Feb. JacobZ. van Jacob Breek en Jokannna Kreeft.
17 Helena Cornelia, D. van Cornells Mooij en Guu?tje
Schut. TeunisZ. van Jan Bruntink en Maria
Nanning.
18 Cornells Z. van Cornelis Moerbeek en Maria Eli
sabeth Orbons. Maria Anna Petronella Johanna,
D. van Lammert Tekenbroek en Kaatje Smit.
19 Franciscus HendricusZ. van Cornelis Schoenmaker
en Cornelia Catkarina Al. Elisaleth Maria Pe
tronella D. van Willem Hendrik Spierdijk en
Wilmptje Klinkert Storm.