No. 8. Negenenzeventigste Jaargang. 1877. ZONDAG 25 FEBRUARI. Verplichte school^eldheCfing. 4 ©fficicel (OcÖcclts het bouwen van eene school en on derwijzerswoning, te Hoorn, op het eiland Terschelling. StaÖ0-iilicuw0» f tt Deze Courant wordt wekelijks uitgegeven en is verkrijgbaar op Zaterdag avond te 7 uren. Prijs per kwartaal 1 franco per post f 0,8®, afzonderlijke nemmers Cents. Sneven franco aan de Uitgevers HERM1. COSTER ZOON. 0 1' A V T De Advertentiën kosten van 15 regels f 0,75, voor elke regel meer 15 Cents; groote letters naar plaatsruimte. Bij inzending tot Zaterdag namiddag 1 uur, wordt voor de plaatsing in bet eerstvolgend nommer ingestaan; ingezonden berichten een dag vroeger. Bij deze Courant behoort een bijbladbevattende viekelijksche berichten en advertentiën. PROVINCIE NOORDHOLLAND. AANBESTEDING. Op Dinsdag, den 13 Maart 1877, des namiddags ie half drie urenzalonder nadere goedkeuringaan bet lokaal van bet provinciaal bestuur te Haarlemnamens en voor rekening van het bestuur der hierna te noemen gemeente worden overgegaan tot de aanbesteding van De aanbesteding zal plaats bebben bij enkele inschrijving ingevolge art. 20 van bet bestek. Het bestek en de teekening zijn, tegen betaling van Een gulden, te verkrijgen aan bet, locaal van het provinciaal be stuur voornoemd; aan bet, bureau voor buitenlandsche pas poorten gevestigd in bet, raadhuis te Amsterdamen aan de gemeente-secretarie van Terschelling. Gegadigden worden er aan herinnerd, dat de biljetten van inschrijving uiterlijk vóór drie uren des namiddags van den dag, die de besteding voorafgaatin de bus moeten gestoken zijn, zoo als art. 68 f 44-1 der algemeene voorschriften bepaalt. Nadere inlichtingen zijn te bekomen bij dengenedie daartoe door den Burgemeester der gemeente Terschelling zal wordeu aangewezen. De aanwijzing in loco zal geschieden op Zaterdag vóór de besteding. KENNISGEVING. Het HOOFD van liet Plaatselijk Bestuur te ALKMAAR brengt op grond van art. 1 der wet van 22 Mei 1845 (Staats blad n°. 22) bij deze ter kennis van de ingezetenen der ge meente dat bet kohier van bet Patentregt over liet 3". kwartaal en bet halfjaarsch kohier No. 5 voor de belasting op bet Personeel, beide over de dienst van 1876/77 en op 21 Februari 1877 door den Heer Provincialen Inspec teur der directe belastingen in Noordholland executoir verklaardop heden aan den Heer Ontvanger der Ryks directe belastingen binnen deze gemeente ter invordering zijn overgegeven. Ieder ingezeten, die daarbij belang heeft, wordt vermaand op de voldoening van zijnen aanslag behoorlijk acht te geven, ten einde alle geregtelijke vervolgingen, welke uit nalatigheid zouden voortvloeijen te voorkomen. Alkmaar, Het Hoofd van het Restaur voorn., den 22 Febr. 1877. A. MACLAINE PONT. De persoon van Willem Prins, milicien-verlofganger van Oudorp, wordt verzocht zich ter gemeentesecretarie te Alkmaar aantemeiden. P O L I C 1 E. Ter terugbekoming aan het, Commissariaat van Policie is voorhanden bet navolgende gevondene, als: een zilveren vingerhoed, een manchet, een zwarte hoed, waarom een rouw band, een zweep en een rood geruit zakje. Tot nog toe waren onze gemeenteraden vrij in bun be slissing, of zij, lettende op den geldelijken toestand der gemeentede plaatselijke omstandigheden het meer of min der trouw schoolbezoek en het groote algemeene belang rial zooveel mogelijk alle kinderen onderwijs ontvangenbet, openbaar lager onderwijs geheel kosteloos moesten verkrijg baar stellenof scnoolgeld behoorden te heffen. Schoolgeld- heffing was en is regelkosteloos onderwijs voor allen uit zondering. Van bedeelden en onvermogenden mag volgens bet uitdrukkelijk voorschrift der wet in geeu geval schoolgeld worden gevorderdmaar in 240 van de 1130 gemeenten in ons land is aan de gewone dagschool het onderwijs voor allen kosteloos. Aan dien toestand moet een eind komen meent onze Minister van Binnenlandsche Zaken. „Daaren tegen" aldus lezen wij in de memorie van toelichting „worde perk gesteld aan de minwaardige pogingen waar van men voorbeelden vindtom bet bijzonder onderwijs te bemoeilijken door de openbare scholen gratis voor minver mogenden open te stellen. Daar waar de bijzondere sebool bloeit en voor hri geven van goed onderwijs voldoet, worde zelfs geen vermomde of zijdelmgsehe dwang uitgeoefend om de leerlingen naar de openbare school te trekken, die hunne ouders niet wenscben te gebruiken." Maar daarin heeft de Minister toch gelijkzal men zeg gen. Aan dergelijke onbehoorlijke praktijken moet paal en perk gesteld worden. Niet te haastig, geachte lezer. Herinner u tochhoeveel misbruik er in de wereld bestaaten hoe moeilijk het is bet. te keerenzonder schade te doen aan bet nuttig gebruik. Het crediet is een uiterst heilzame, leven wekkendeweivaart verbreidende maatschappelijke instel ling en toch wat wordt er een misbruik van gemaakt hoeveel misbruik van vertrouwen en oplichting wordt er gepleegd! Hoeveien worden jaarlijks de slachtoffers van het misbruik van bet crediet! Niet alleen op zedelijk, maar evenzeer op maatschappelijk en staatkundig gebied is bet zoo uiterst moeilijk, bet onkruid uit te rukken zonder de tarwe te schaden. Een gemeentebestuur kan in menig op zicht misbruik maken van zijn bevoegdheid tot- bet invoeren en afschaffen van belastingen en bet. maken van verordenin gen mistasten in de wijze waarop bet de belangen der ge meente meent te moeten voorstaan. Moet zijn bevoegdheid daarom nu ook maar worden opgeheven of ingekort Er jbestaan voorbeeldenzegt de Minister, dat de openbare school ook voor de kinderen der vermogeuden kosteloos wordt open gesteld met het bepaalde doel om de bijzondere school te bemoei lijken of onmogelijk te maken. Is die bewering zelve niet wat sterk? Wie zal de geheime drijfveeren kunnen aantoouen van de verschillende raadsleden, die ieder voor zich. meestal op ver schillende gronden of om verschillende beweegredenen hunne stem uitbrengen voor den eenen öf anderen maatregel, die in bet belang der gemeente wordt voorgesteld? Moet men, omdat min wa irdige beweegredenen kunnen bestaan, omdat misbruik kan gemaakt worden, de vrijheid der gemeentebesturen aan banden leggen? Thorbecke keurde eenmaal (in 1862) den toelegwaarvan hier sprake isin sterke bewoordingen af en te recht. „Voor zooveel van mij afhangt,zeide hij (hij was destijds Minister), zal ik het bijzonder onderwas veeleer aanmoedigen dan tegengaan. En ik verlang dat allenop wie mijne stemmijn bevel van eenigen invloed kan zijnin dien geest handelen." Maar hij voegde er bij „Ik wensck ook datal keur ik de wijze uiet, goed waarop men wel eens gebruikt maakt van de vrijheid die men beeft, de gemeentebesturen de vrijheid hebben oin, soins dwaleude, naar eigen inzicht en naar plaatselijke behoefte te handelen." Mogelijkheid van misbruik is inderdaad onafscheidelijk van de vrijheid. De Minister wenseht echter misbruik onmogelijk te maken. Door welk middel Terwijl art. 33 der bestaande wet op het lager onderwijs bepaaltdat ter gemoet,koming in de kosten voor ieder schoolgaand kind een toelage kan worden geheven, schrijft art. 42 van het nieuwe ontwerp voor, dat die bijdrage wordt geheven tot, een naar den toestand der gemeente billijk be drag. Bedeelden en onvermogenden blijven in elk geval vrijgestelden de vrijheid om kosteloos onderwijs aan alle kinderen te geven blijft, bij uitzondering, gehandhaafd voor gemeenten die in 't geheel geen belastingen beffen dan de zeer bijzondere op de hondende tooneelvertooningen en andere openbare vermakelijkheden en de rechten en loonen voor openbare gemeentewerken, als haven- sluis- en veer gelden, wik- en weegloonen, keurloonen enz. bedoeld iu art. 238 der Gemeentewet. Aan hetgeen de Gemeentewet om trent deze rechten en loonen bepaaltontleent de Minister een grond om de verplichting tot bet helfen van schoolgeld te verdedigen. „De billijkheid brengt mee," zegt bij„dat zijdie in de eerste plaats belang hebben bij het ouderwijs, doordat hunne eigene of de aan huune zorg toevertrouwde kinderen de openbare scholen bezoekenvóór de overige ingezetenen der gemeente betaleneen zeer rationeel begin sel, dat ook in de artt. 238 en 254 der Gemeentewet wordt teruggevonden." Als men dat zoo leestzou men meenen dat de Minister hier eenvoudig een aangenomen beginsel van de Gemeentewet toepasteen de schoolgelden ais be lastingen 'olkomen gelijk stelde met de bedoelde rechten en loonen van art. 238. Die meeniug zou echter een groote dwaling zijn. Terwijl de gemeentewet het heffen dezer rech ten en loonen ais belasting in het algemeen veroorlooft, on der voorwaarde echter, dat zij zeker bedrag niet mogen over schrijden schrijft bet ontwerp het heffen van schoolgeld gebiedend voor, en voegt er bij om te voorkomen dat het niet te laag worde gesteld„tot een naar den toestand der gemeente billijk bedrag." In bet belang van handel en verkeer zal dus een gemeente, des verkiezende, kaai- en havengeldenbrug- of sluisge'.denwik- en weegloonen marktgelden en meetloonen kunnen afschaffenmaar het zal haar verboden zijn in bet belang van het onderwijs, van bet schoolbezoekbet heffen van schoolgeld na te laten. Elke openbare inrichting zal de gemeente kosteloos kunnen open stellen alle diensten zal zij kosteloos mogen bewijzen, geen poortgeld mag langer geheven worden, aan geen enkele brug of sluis behoeft zij tol te vragenalleen aan de schooldeur moet entreegeld worden betaald. Maar is het dan toch niet onbillijk dat ook de vermo gende man zijne kinderen kosteloos kan laten onderwijzen P Kosteloos beteekent hier ten koste van de gemeen: e. Kos teloos onderwijs is alzoo onderwijs dat uit de gemeentekas wordt betaald. Aan de gemeentekas draagt, elk ingezetene bij wel niet zoo zuiver als het zijn moest en zijn kon, maar toch min of meer naar gelang van zijn vermogen; de vermo gende ingezetene dus meer dan een ander, en niet alleen gedurende den tijd dat zijn eigen kinderen de lagere school bezoeken, gedurende misschien een tien- of twaalftal jaren, maar tot aan zijn dood. Het is dus duidelijk, dat de vermo- gendenwanneer de kosten van bet lager onderwijs uit de gemeentekas worden bestredenvrij wat meer schoolgeld betaalt, dan wanneer die kosten werden gedekt door de bij dragen van de ouders der schoolgaande kinderen. Het algemeen belang eisckt voldoend lager onderwijs eischt dat van dat onderwijs zooveel en zoo lang mogelijk door alle kinderen wordt gebruik gemaakt. In verschillende gemeenten beeft men getracht het schoolbezoek te bevorderen door verlaging of afschaffing van het schoolgeld en met gunstig gevolg. Merkwaardig zijn inderdaad de uitkomsten die ons door den heer van Humalda van Eysinga van de atschaffing der schoolgelden in Friesland worden meegedeeld Moeten zulke pogingen in 't vervolg onmogelijk worden gemaakt,. Moet aan de gemeentebesturen de macht worden ontnomen om op deze wijze goed te doen en het algemeen belang te bevorderen? Dat ook in de 240 gemeenten, waar thans het lager onderwijs kosteloos verkrijgbaar wordt ge steld voortaan evenals in de overige gemeenten schoolgeld zou worden geheven, zou wel het onbelangrijkste gevolg zijn van deze wijziging der wet. Tot algemeene verhooging van het schoolgeld zou zij moeten leiden, en daardoor alleen zou zij eenigermate kunnen te gemoet, komen aan de grieven tegen dc openbare sebool. Maar die verhooging zou de noodlottigste gevolgen hebben voor bet schoolbezoekbel algemeen belang laat haar niet toe. Een eindelooze strijd over de vraag, of in deze en gene gemeente bet schoolgeld niet t,e laag is gesteldzou ons te wachten staan Geen beperking daarom van de vrijheid der gemeentebesturen, ook al bestaat de mogelijkheid dat hier of daar van die vrijheid misbruik wordt gemaakt. De talrijk ook door vele vakmannenbezochte vergade ring der afdeeiing van Yolksonderwijs, j.l. Donderdag-avond gehoudenheeft niet geleid tot het beoogde doeldaarin bestaande om de meening der afdeeiing te doen kennen over de hoofd bepalingen van bet wetsontwerp tot, wijziging der wet op bet lager onderwijsook ter voorlichting van den afgevaardigde ter algemeene vergadering der Vereeniging waarin dat wetsontwerp besproken zal worden. Door de voor deze gelegenheid zeker te groote vrijgevigheid van het bestuur, werd het vroeger reeds met, de heeren Rijnders en Krayenbelt gehouden debat heropend en van gedachten ge wisseld op een gebied, waar de partijen niet gezind zijn iets van hun standpunt prijs te geven en dus toenadering en verzoening voor het tegenwoordige onmogelijk zijn. De heer i'ohen Stuart leidde het aan de orde zijnde onderwerp in. Hij herinnerdedat het aanhangig wetsontwerp aanvankelijk door de partijen met welwillendheid ont vangen, maar zoodra daarvan bleek meer vijandelijk bejegend was, zoo zeer, dat, nu elk er bet zijne van gezegd bad, niemand er mede te vreden kon zijn. Ingenomenheid, van welke zijde ook, wekte het wantrouwen van anderen kantkeurt A. iets goed meenden B en C. dan kan het voor ons niet deugendan ligt er een adder onder bet graslaat ons goed opletten en voorzichtig zijn. Zoo dacht ook A over de goedkeuring van B. en C. en wat eerst aannemelijk scheen werd totaal verwerpelijk. Waarom O.ndat de minister geen man is die vertrouwen inboezemt; omdat men niet recht weet wat hij wilomdat men vermoedt dat hijom van de zaak af te zijnmaar een wetsontwerp heeft inge diend in de verwachting dat anderen bet wei amendeeren zullenomdat men bij latere moeilijkheid over de uitlegging der wet niet te rade zal kunnen gaan met de erkende rich ting van den ontwerper, waaruit zijne bedoeling helder kan blijken. Biedt het wetsontwerp op sommige punten eenige verbetering aan en kunnen de voorstanders der openbare chool sommige gedeelten der memorie van -toelichting over da noodzakelijkheid en taak dier schoolten volle onderschrijven, niet steeds beantwoordt de inhoud der arti kelen aan bet in deze memorie betoogde. Zoo verzwakt hei ontwerp het stellige voorschrift der grondwet, dat van over heidswege overal voldoend lager onderwijs zal worden ge geven en maakt bet de naleving daarvan afhankelijk van de vraag, in boever door het bijzonder onderwijs in de be hoefte voorzien wordt. Maar moet dan bij de oprichting van scholen hierop niet gelet worden en heeft dit niet wer kelijk plaats Zeer zeker, het bijzonder onderwijs kan bet openbare voor een goed deel overt,odig makenmits het voldoe aan de voor bet laatste gestelde eiscben; en daaraan ha pert, het in den regelhet openbare moet dus en dus gere geld zijnhet bijzondere is vrij zich naar eigen verkiezing te regelenzich mindere en andere eischen te stellen dan het openbareen het gevolg hiervan isdat bet maar zel den bet openbare vervangen kan. Maar nu de naleving van het grondwettig voorschrift niet slechts feitelijk maar ook wettelijk afhankelijk gesteld wordt van eene overweging, waarbij allerlei invloeden zich kunnen doen geldennu is het te vreezendat in gemeentenwaar de tegenstanders van het openbaar onderwijs de meerderheid uitmaken dat onderwijs niet in voldoende mate verstrekt en behartigd dat tot schade onzer volksontwikkeling met bet mindere ge noegen genomen dat de bijzondere voor de openbare school in de plaats geschoven zal worden te meer, indien eene re geering voor de handhaving der wet moet wakenzoo on bestemd van richting als de geheimzinnige minister, die goedgevonden heeft de besproken zinsnede in zijn ontwerp op te nemen. Toen niemand der aanwezigen over dit punt het woord verlangde te voerenwerd het den heer Brummelkamp, ten deze het bestuur der christelijke school vertegenwoordigendegegeven. Hij verklaarde, dat de an tirevolutionaire partij liet ingediende ontwerpwaarin hare bezwaren doodeenvoudig geëcarteerd werdenvan ganscher harte atkeurdegelijk dan ook de Kamerleden dezer partij reeds hadden doen blijken. Hij wenschteals zoo velen de verwerping, en keurde het daarom overbodig er veel aan dacht meer aan te wijdende verschillende bepalingen toch van paedagogischen aard, welke het bevatte, waren hem ten eenenmale onverschillig zoolang de hoofdkwestie niet beslist was de wegneming van de grieven eener talrijke minderheid van het christenvolk in Nederland, aan welks geweten door de openbare school geweld werd aangedaan. Deze ailes beheersehende rechtskwestie moest opgelost worden zou de vrede in den lande terugkeeren de minister vleide zich met eene ijdele ve'-waohting als hij meendedat het vaststellen van zijn al of niet gewijzigd wetsontwerp de schoolkwestie voor vele jaren van de rol zou doen verdwijnen. Neen het vuur zou feller ontbranden dan tot bedende zaak zou niet rusten voor de gewetens bevredigd waren. Üe heer mr. A. P. de Lange betuigde onwillens het woord te nemen dewijl hij in herhaling van het vroeger reeds behandelde zou moeten vervallenmaar nu er van eene rechtskwestie gesproken was, vermocht bij niet te zwygen. Voor hem was het streven der antirevolutionairen steeds in nevelen gebuid. Deze partij sprak steeds van haar recht maar practisch is er geen ander recht dan het geschrevene. Een absoluut rechtboven het geschrevenebehoort tot de bijzondere meeningen, 't zij van enkelen, 't zij van velen. Is het rechtsbewustzijn van dezulken misschien juister voortreffelijker dan hetgeen uit de geschreven wetten spreektdat bet zich uiteverspreideaanhangers ver- wervc dat het trackte in de geschreven wet, over te gaan. Zoolang dit niet geschied is, kan men er niets mede aanvangen. Zoodra het de meerderheid wint is het recht. Meenen de antirevolutionairen dat hun recht door grond- of schoolwet verkort wordtdat zij propoganda maken waarin zij op het initiatief van Groen v. Prinslerer uit nemend slagen dat zy meerderheid trachten te worden omdat hun wil wet en practisch recht zij. Zouden zij in dat geval zoo liberaal zijn als de tegenwoordige meerderheid, die de schoollocalen buiten de schooltijden beschikbaar stelt voor het godsdienstig ouderwijs, die in hare scholen verbiedt iets te leeren of te doenwat de godsdienstige meeningen kan krenken Wat zien wij in de lierv. Kerk De meerderheid gebruik' maken van hare machtvan haar reehtzelfs zonder eenige eonsideratiën voor de minderheid. In den Staat geldt desgelijks de wil der meerderheid, en deze verklaart de openbarede neutrale school nuttignoodig voor liet welzijn des volks zij dwingt niet tot het gebruik maken ervan maar tot, het helpen dragen der lasten er voor, even als voor elke andere zaak van algemeen belang. Met de gewetens van anderen kan zij niet rekenen zij heeft te rekenen met haar eigen geweten. De antirevolutionaire partij heeft het nog niet verder gebracht dan tot agitatie en wel op groote schaaldat zij van het gebied der speculatie op practisch terrein overga, en duidelijk doe blijken op welke wijze de oplossing der kwestie mogelijk is. De beer Brummelkamp repliceerdedat bet systeem van den lieer de Langedat der katheter-socialisten en der volge lingen van het, f aderland, eene huldiging was van bet recht van den sterkste en moest leiden tot staatsalmacht een beginsel dat de drukkendste dwingelandij vertegen woordigde en thans zelf door volbloed-thorbeckianen als de Arnh. Courant en mr. Levy bestreden werd. Niet alleen de wil of wet der meerderheid moest de maatschappij bekeer- schenook de ordeningen Gods en de uitspraak der con- scientiën moesten geëerd en geraadpleegd worden. De heer Stuart merkte aandat men het zeker wel hierover eens zou zijn dat er sommige zaken niet aan het par ticulier initiatief konden overgelaten worden, omdat zij als dan niet of onvoldoende behartigd worden. Zoo is het ook met liet onderwijs. In alle Staten waar dit aan de Kerk of aan particulieren is toevertrouwdis het volksonderwijs ontzettend gedaald. In de zuidelijke landen van Europa is het aantal personen die lezen noch schrijven kunnen over groot en zelfs in Engeland heeft zich de overtuiging ge vestigd dat het onderwijs niet langer aan de hoede van Kerk en bijzondere vereenigingen mag overgelaten worden. In Nederland is dit evenzoo de overtuiging der wettenma- keude meerderheidons land moet op bet gebied van on derwijs een hooger standpunt innemen dan waarop het heden staatdaartoe is de krachtige hand van den Staat Doodig die aangeeft hoe bet onderwijs behoort te zijn en het dus verstrekt. Wat particulieren niet vermogen, dat vermag de Staat alleen,en door zijn voorbeeld, zijne mededinging, wordt het bijzonder onderwijs in ons land tot eene inspan- mng geprikkeld en op eene hoogte gehoudenwelke het de ondervinding is daar om het te bevestigen verlaten zou zoodra de Staat zich terugtrok. Voor de leden der Vereeniging van Volksonderwijs behoefde dit zeker geen be toog maar de opmerkingen van den heer Brummelkamp hadden spreker tot uiteenzetting hiervan genoopt. Spreker geloofdedat onze zoo verschillende godsdienstige begrippen niet door schoolindrukken maar door geheel andere invloeden en omstandigheden bepaald werden't was hem onverklaar baar hoe het verschil van godsdienstige meeningen van in vloed kon zijn op de wijze van doceeren der tot de lagere school behoorende vakken van voor ieder noodzakelijke kennis, en meenende, dat het tegenovergesteld gevoelen slechts door kunstmatige opwinding werd in het leven gehouden, riep hij den aankweekers daarvan, met de door den pruisiscken minister Falk tot de centrumspartij gerichte woorden, toe: staak slechts enkeie jaren uwe agitatie en de zoogenaamde grieven van zoovelen 'zullen blijken niet meer te bestaan. Na dat de heer B. nog kortelijk geantwoord hadbetrad de hoofdonderwijzer v. d. Berg bet paedagogisch terrein met de bespreking van bet door den minister bestendigde door spr. afgekeurde kweekelingenstelsel. Op dit meer vruchtbaar gebied moest de discussie echter afgebroken wordendaar de avond verstreken wasen bet bestuur liet voorstel overnam van een der aanwezigen, om eene vol gende bijeenkomst te wijden aan de bepalingen van het wetsontwerpmet uitsluiting van de thans op nieuw behan delde principiëele kwestie der gemoedsbezwaarden. l)e leden vergadering, welke volgens het reglement ter afdoening van huishoudelijke zaken vóór 15 Maart gehouden moet worden, zal daartoe tevens bestemd zijn. Op Vrijdag, 2 Maart a.s., 's avonds te 7 urenzal van wege de afdeeiing eene bijeenkomst gehouden worden te Schermerkornwaarin als spreker zal optreden de heer v. Heyst, en waarvoor toegang- bewijzen te bekomen zijn bij den heer K. Olij Ez. aldaar. BURGERLIJKE STAND ONDERTROUWD. 21 Feb. Diederich Bakker, wedr. van Louisa Anna Lansdorp, te Purmerende, en Alida Margaretha Lansdorp, te Alkmaar. 22 n Gerrit Stam, wedr. van Clara Cabri, en Sophia Meersch. GETROUWD. 18 Feb. Hendrik van Heerden en Jannetje Bakker. Pieler Mooij en Mijntje van der Meer. Willem Koning wednr. van Helena van Helden en Marijtje van Helden. Cornells Fredenburg en Geertruida van der Boeven. GEBUREN. 16 Feb. JacobZ. van Jacob Breek en Jokannna Kreeft. 17 Helena Cornelia, D. van Cornells Mooij en Guu?tje Schut. TeunisZ. van Jan Bruntink en Maria Nanning. 18 Cornells Z. van Cornelis Moerbeek en Maria Eli sabeth Orbons. Maria Anna Petronella Johanna, D. van Lammert Tekenbroek en Kaatje Smit. 19 Franciscus HendricusZ. van Cornelis Schoenmaker en Cornelia Catkarina Al. Elisaleth Maria Pe tronella D. van Willem Hendrik Spierdijk en Wilmptje Klinkert Storm.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1877 | | pagina 1