^Telegrafische üetrtchten. Stabs-ficrichten. van goederen ten nadeele harer meesteres by wie zy 2 dagen te voren in drenst was gekomen. Hetgestolene werd°ten huize harer ouders in beslag genomen. Minvermogende Metalen Kruis-riddersdie deel nemen aan ue feestviering in September a.s. te Am sterdam zullen door de Holl. Spoorwegmaatschappij kosteloos in de 3e klasse-rijtuigen heen en terug worden vervoer^ regement infanterie te Leeuwarden zal geen deel nemen aan de oefeningen, omdat daarby ge vallen van roodvonk zijn voorgekomen. 4 Jat. van e 5e regement zullen in de plaats van a g optreden^ Hoofdcomité voor de IJszeevaart heelt een brief van den bevelhebber der Willem Barents ontvan gen uit Vardö, waaruit blijkt, dat alles goed ging. Kederlandscbe „a.tacb.p. pij voor tuinbouw en plantkunde heelt aan den gemeen teraad vergunning gevraagd om de mme te mogen be- planten. der le kamer C. J. Geertsema te Zuidbroek komt met 88 stemmen m het kiesdistrict Amnnrredam in herstemming voor lid der prov. staten van Gronin«eu met T. J. Haieman aldaar, die men b.k.am de 1612, die aitg.bracb. hadden kunnen worden. De heer Eutgers aannemer te s Gravenhage was voor 82738 van 10 inschrijvers de laagste voor het bouwen van 12 woonhuizen in de te aar ern aan te lessen hoofdstraat aan de westzijde der stad Op voorstel der benoemde commissie van deskun- digen en in overleg met den directeur er gas a rie heelt de raad te Leiden besloten tot de uitvoering der werken aan de stedelijke gasfabriek die ie noo za lijkst waren geacht op f 97500 geraamd. De Vereeniging van en voor Nederlandsche indus- trieëlen heeft zich tot den Koning gewend met het verzoek, maatregelen te bevelen, wel e e kunnen leiden, dat Nederland eerlang nen worden, aan alle plaatsen en voor ie e stellen reikende mate ten allen tijde beschikbaar te stellen ë°- Met"vergunning van den Koning zal aan een le klasse barkschip van de reeders Borsius en van der Lajé te Middelburg de naam gegeven worden prinses Wilhelmina. „crhnnr! Vijf raadsleden te Kampen hebben in verband met den uitslag der laatste herstemming als zoodan B te samen hun ontslag genomen. „orlinnnen Aan het verschenen programma der wedloopen op de heide tusschen Bussum en Hilversum den 2U wordt het volgende ontleend I (Te 12 uur.) Harddraverij voor ïnlandsehe paar den', toebehoorende aan Nederlanders, hollandsche sjeezen rijders in nationale kleederdracht. Afstand 1600 el prijs uitgeloofd door den Koning e de Koningin der Nederlandenlikeurstel met zilver en goud gemonteerd benevens 700 in ge preme 250. 18 Paarden ingeschreven, waaronder Wi e III van P. Brommer te Zijpe en Prinses van H. üller- broek te Hoorn. II. (Te 123/4 uur.) Heeren harddraverij voor paar den van alle landen en alle rassen onder het zadel gereden. Inleggeld 10. Afstand 2100 el, prijs f300, premie f 100. De premiewinner ontvangt de hellt der inleggeldende derde aankomende zijn inleggeld teru<^ 4 Paarden ingeschreven allen uit Nederland. III. (Te l'/< uur.) Harddraverij voor paarden van alle landen en allo rassen, ingespannen voor twee-of vierwielige rijtuigen. Inleggeld 20. Afstand 4000 el prijs f 2000, premie 500. De premiewmner ont vangt de helft der inleggelden. 33 Paarden ingeschre ven waaronder verscheidene vreemde. IV. (Te 2 uur.) Harddraverij van inlandsche paar den, geboren in 1876 of later, onder den man. Afstand 1600 elprijs 300 premie f 100. 5 paarden in- geschreven. V. (Te 2% uur.) Wedren voor paarden van alle landen en alle rassen rijders in jockey-costuum. Af stand 2400 elprijs zilveren beker aangebeden door de heeren A. baron van Brienen van de Groote Lindt en V. M. baron van Tuvll van Serooskerken, benevens 1200 in geld, premie 400. De derde aankomende ont vangt 50 uit de inleggelden. 23 Paarden ingeschreven. VI. (Te 3 uur). Harddraverij voor paarden van alle landen en alle rassen als tweespan gereden voor twee- of vierwielige rijtuigen. Inleggeld 20. Afstand 3200 el prijs f 600 premie 200. De premiewinner ontvangt de helft der inleggelden. 10 Paarden inge schreven. VII. (Te 3% uur.) Wedren met hindernissen voor paarden van alle rassen, toebehoorende aan en bereden door officieren van het Nederlandsche leger. Eijders in uniform. Afstand 1800 el prijs uitgeloofd door den Koningin en de Koningin, eene officiers veld-can- tine benevens f 700 in geld eerste premie f 200 tweede premie f ICO. 9 Paarden ingeschreven. VIII. (Te 4 uur.) Wedren met hindernissen voor paarden van alle landen en alle rassen. Eijders in jockey-costuum. Afstand 3200 el, prijs 2000 benevens een voorwerp in zilver ter waarde van 500 aange boden door eenisre heeren uit Amsterdam, premie f 500. De derde aankomende ontvangt f 50 uit de inleggelden. 22 Paarden ingeschreven. Nadat de voorzitter de vergadering had geopend, werd op zijn voorstel besloten bet bestuur te doen be staan uit vijf leden waartoe gekozen werden de heeren J. P. Berk, Helder, H. van den Berg, Alkmaar, Ge- raets Velsen J. de Koek, Haarlem, en B. J. Troll, T ess el. Tevens werden op voorstel van den voorzit ter, de arrondissements-schoolopzieners van zijn district bij acclamatie, tot eereleden van het bestuur benoemd. De heer J. de Koek leidde hierop als vraagpunt inHet leerplan eener lagere schoolwaaraan eene voorbereidingsklasse is verbonden. Opgemerkt hebbende dat vele onderwijzers lang niet voldaan zijn met de nieuwe weten daarin hadden wenschen te vinden leerplicht, kosteloos onderwijs, voorbereidend en her- halingonderwijsop welke punten reeds zoo lang en dikwijls was aangedrongenzeide hij dat er toch éen punt was 't welk de onderwijzers had gestreeld, nam. art. 21. Nu kon de onderwijzer medewerken en zou zelf de zaken in school regelen zooals hij begreep dat het hoorde. Maar men zag de schoolcommissieden districtsschoolopziener over bet hoofd die alles moeten goedkeurenmen lette er eerst bij de toepassing op, hoe men af hangt van de welwillende medewerking der gemeentebesturen, die veeltijds tegen den stroom inroeien. Spreker zelf had een leerplan ingediend 't welk hem niet bevieldaar de inrichting zijner school zoodanig wasdat er geene mogelijkheid bestond er een goed leerplan toe te passen. Hij wilde voor eene school van 400 kinderen 8 klassen elk van 50 leerlin- eenmaal toelating 's jaars op Sjarigen leeftijd en gen - j i een cursus van 8 jaar. Met den heer Bouman mee gaande wilde hij de kinderen van 5—6 jaar in eene voorbereidende klasse, hetgeen strijdt met het gevoelen van velen onder anderen mej Hardenberg (Leiden), die eene voorbereidende school noodzakelijk acht, en haar pleidooi daarvoor in de verg. algem. onderw. ge nootschap schijnt gewonnen te hebben. Het schoolgebouw zou tellen 10 lokalen, waarvan 1 lokaal voor de handwerken en 1 lokaal voor de gym nastiek en het spelen. Hij wil den jongens teekenen doen onderwijzen, wanneer de meisjes handwerkonder- wijs krijgen de le onderwijzeres is met de leiding be last en de le onderwijzer geeft onderwijs in de klas sen waarvan de meisjes in de handwerken bezig zijn die onderwijzer doorloopt dus de geheele school. De heer van den Berg (Alkmaar) was het met den spreker niet volkomen eens. Hij wilde ook wel hand werken onder schooltijd maar zóó dat noch het andere onderricht, noch de goede orde er onder leden. De eenige oplossing was volgens zijne meening voor deze school van 400 leerlingen: 12 lokalen, en splitsing in jongens- en meisjesafdeeling. Hiermede kon de inleider zich volkomen vereenigen maar hij vreesde dat de meeste gemeentebesturen dit niet zouden inwilligen. De heeren Sluijter (Beverwijk) en Berk wilden het onderwijs in handwerken na schooltijd gegeven zien 't welk volgens den laatsten spreker door de wet niet wordt verboden. De heer van Eyk kon niet mee gaan met hen, die het onderwijs in de handwerken buiten de schooluren willen stellen. Hij verzocht nu den heer Berk het tweede vraagstuk in te ieiden. Het handelde over het herhalingsonderwijs waartoe volgens de wet gelegenheid gegeven kan worden (art. 17]" De spreker betreurde het., dat het voor elke gemeente niet verplichtend wasdaar de vruchten van het lager onderwijs van zoo geringe waarde zijn omdat de meeste kinderen de school te vroeg verla tende daarenboven geen gelegenheid vinden het ge leerde verder uittebreiden. Daarbij komt nog de onwil der meeste ouders te genwerking der werkgevers en tegenzin der jongelieden. "Werd er herhalingsonderwijs gegeven dan wilde bij dat het bestemd was voor jongens en meisjes van 1215 jaar, en waar een burgeravondscltool was, kon den de jongens van 15 jaar dan daarheen gaan, waar door zij natuurlijk meer nut zouden trekken van het daar te geven onderwijs. Slechts die leerlingen mochten op de herhalingsschool worden toegelaten die een bewijs konden krijgen dat zij de hoogste klasse der lagere school hadden doorloopen. Verder wilde hij er 10 (in den zomer 5) uur 's weeks aan besteed zien. Hij gaf de vakken aan die dienden onderwezen te wordenen stelde toen nog in het licht, dat het onderwijs op de herhalingsschool moest hebben een practische tintmoest zijn beknopt (veel overlaten aan eigen overdenking)moest dragen den stempel van nieuwheidmocht niet te veel van de receptieve werkzaamheid van den geest vorderen en moest zoo smakelijk gemaakt worden, dat het onderwijs zelf tuchtmiddel werd. De voorzitter noodigde daarop mej. Waleson (Hel der) uit hare opinie uit te spreken over het onderwijs in de handwerken waarop deze dame zeide dat het onderwijs in de nuttige handwerken vooreerst moest worden voortgezetmaar dat men ook onderwijs moest geven in het haken en de beginselen van borduren Na de pauze sprak de heer Geraets over het lees boek in de lagere school. Hij wees er op dat vele leesboeken in dezen tijd een meer realistische strekking hebben terwijl men vroeger meer het gevoel zocht te ontwikkelen 't geen aanleiding gaf tot een reeks van boekjes waarin allerlei onmogelijkebrave kinderen werden ten tooneele gevoerd, terwijl hij, die per abuis met zijn zondagsche broek aan over een sloot sprong er bepaald in moest vallen of nog akeliger ongelukken moest krijgen. Hij sprak tevens de wensch uitdat het goede 't welk in de boekjes van Leopold gevonden werdin 2 of 3 deeltjes mocht verzameld worden daar toch een groote menigte lesjes niet voor het kind geschikt zijn daar zij boven de kinderlijke bevatting gaan. De heer Sluyter bracht hulde aan de leesboek jes van den beer Geraets. De heer Hoornstra (Akersloot) leidde daarop in, punt 4 Moet men bij het aanschouwingsonderwijs gebruik maken van voorwerpen of van afbeeldingen Hij merkte op dat hij in een Duitsch tijdschrift had gelezen le. De afbeeldingen van het voorwerp maken Londen 9 Aug. Twee sneltreinen botsten in vol len vaart tegen elkanderhet aantal dooden en ge kwetsten is zeer groot. Vergadering van onderwijzers en onderwijzeressen in 't district Haarlem gehouden 6 Augustus 1881, onder voorzitterschap van den schoolopziener dr. V B. J. van Eyk. op het kind meer indruk dan bet voorwerp zei», en 2e. Bij de afbeeldingen kunnen de eigenschappen beter aangetoond worden. Spreker meende dat de afb. iets abstracts vertegen woordigen terwijl het voorwerp het kind als het ware nadert, het leeft voor den kleine, die het voorw. kan betasten, keeren en wenden, wegen enz. Wil men door afb. werken dan moeten van een voorwerp verschillende standen geven, die moeten ge combineerd worden i't welk voor het kind moeilijk is. Het beste is zich van beide te bedienen. De heer Visser (Tessel) behandelde het teekenonder- wijs in en voor de lagere school. Hij betreurde het dat het geen verplicht onderwijs was, wees er op dat teekenen den leerling goed leert zien en nuttig is voor handwerksman en huisvrouw gelijk men kan zien in België waar het goede vrucn- ten afwerpt. Hij wenschte dat alle onlerwijzers het kenden, want het is bij het onderwijls dikwijls zulk eene groote behoefte. De grond van het teekenonderwijs moet in de lagere school°gelegd worden, en niets moet geteekend wor den alvorens het eerst goed besproken is. De heer Buchner (Alkmaar) vraagt hoe de tijd moet gevonden worden De heer Visser meent dat andere vakken minder nut afwerpen en dus gemist zouden kunnen worden ter wijl de heer Varik (Helder) meende dat er tijd was wanneer het amendement-Moens was aangenomen, dan had men tijd moeten vinden hij wilde teekenen in de plaats van geschiedenis. De heer v. d. Berg geloofde niet dat de heer Varik dit meende, het onderwijs in de geschiedenis is men verplicht aan zijn voorvaderen wierp het onderwijs in de geschiedenis geene vruchten af, dan werd dit vak zeker niet goed onderwezen en de boeken er voor geschrevenvielen niet in den smaak der jeugd. Hij meendedat het nutvoor de kinderen die met hun 12e jaar van school zouden gaan al even gering zou wezenwanneer het later niet werd voortgezet. De heer Buchner zag juist in het afsfemmen van het amendement-Moens een blijk dat het teekenen op de lagere school niet noodzakelijk werd geacht. De Voorzitter wees er op', datwerd op de school teekenonderwijs gegeven het toch vooral niet gegeven moest worden door specialiteiten. Punt 5 is het onderwijs in de staatsregeling wen- schelijk en hoe zal het gegeven worden werd ingeleid door den hr. v. Twisk (Schagen). Hij aarzelde het punt in te leiden, daar de belang stelling in de staatsregeling plus minus nul is. Wel wil de, man aan het hoofd staan van het huis gezin (een staat in het klein), maar wat de zakeu daar buiten betreft daar zullen de heeren wel voor zorgen. 7/8 onzer burgers hebben geen kennis van de een voudigste beginselen onzer staatsregeling. Tegen vele zaken° door de wet verboden wordt gezondigd meest onbewust en smokkelen van kleine zaken hoewel ont duiking van den fiscus, wordt toegejuicht. Toen in Amsterdam de kermis was afgeschaft, heette het: „dat heeft de Burgemeester gedaan en de uitspraken der rechterlijke macht worden meest allen verkeerd beoor deeld. Wat zou het zijn indien men bij zulk een toe stand het algemeen stemrecht invoerde? Waarom wordt het kind niet opgeleid tot staatsburger, waarom de beginselen der staatsinrichting niet op alle scholen onderwezen Staat het niet in de wet, men kan het bij de ge schiedenis opnemen en de vrees voor politische wijsneu zen zal wel ongegrond zijn. Velen spraken nog over dit punt maar waren het met den heer van Twisk meest eens. Nadat de heer Wijn (Wieringen) had gesproken over punt 6één onderwijzer in eene school van 80 a 100 leerlingen, en de heer Varik had verklaard, dat de beste wijze om meer hulp te krijgen eenvoudig daarin ligt dat de onderwijzer niet zijn krachten moet overschatten maar gulweg bekennen, dat hij voor zulk een aantal niet met vrucht werkzaam kan zijn, sloot de Voorzitter de vergadering onder dankzegging aan de beide arrond.- schoolopzieners, de dames en de talrijk opgekomenen voor hunne tegenwoordigheid en aan de inleiders en sprekers voor het gesprokenede wensch uitende dat het behandelde goede vruchten mocht afwerpen. Allen riep hij een hartelijk „tot wederziens toe. In de op 8 dezer gehouden vergadering van de afd. Alkmaar der Holl. Maatschappij van Landbouw werd naar aanleiding van de punten van beschrijving voor de Al- gemeene vergadering te Schagen besloten, het voorstel van de afdeeling Westland, tot het inzenden van een adres van dankbetuiging aan den Minister, wegens genomen maatregelen in zake de longziekte onder het rundvee, te steunen aan de afgevaardigden vrijheid te laten hunne stem uit te brengen over het voorstel van Wormerveer om het drukwerk te doen uitbesteden zich te verkla ren tegen het voorstel Wormerveer om de algemeene tentoonstelling slechts om de 2 of 3 jaren te houden; wenschelijk te achten de door het hoofdbestuur voor gestelde bespreking van middelen tegen het vervalschen van natuurlijke boter door kunstboter en tot lid van het hoofdbestuur aan te bevelen den heer jhr. mr. P. v. Eoreest te Heyloo van welk laatste besluit aan de afdeelingen per brief kennis zal worden gegeven. Tot keurmeesters voor de Algemeene Tentoonstelling werden aanbevolen de h.h. K. Dekker, W. de Geus en P. Glijnis. De zomervergadering te Bergen te houden werd uitgesteld tot 7 Sept. a.s. De luitenant ter zee le klasse J. J. Stnoker is als le officier overgeplaatst van het schroefstoomschip van Galen naar datgenaamd Zilveren Kruis. Naar wij vernemen, zullen aanstaanden Donderdag ongeveer 80 leden van het koninklijk instituut van in genieurs alhier per eitra-trein van Amsterdam aankomen, om verder per rijtuig naar Petten te gaan ter bezich tiging der werken aldaar. Des namiddags keeren zij per extra-trein terug om te Haarlem in het logement Fiiackler het middagmaal te gebruiken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1881 | | pagina 3