^Telegrafische üetrtchten.
Stabs-ficrichten.
van goederen ten nadeele harer meesteres by wie zy
2 dagen te voren in drenst was gekomen. Hetgestolene
werd°ten huize harer ouders in beslag genomen.
Minvermogende Metalen Kruis-riddersdie deel
nemen aan ue feestviering in September a.s. te Am
sterdam zullen door de Holl. Spoorwegmaatschappij
kosteloos in de 3e klasse-rijtuigen heen en terug worden
vervoer^ regement infanterie te Leeuwarden zal
geen deel nemen aan de oefeningen, omdat daarby ge
vallen van roodvonk zijn voorgekomen. 4 Jat. van e
5e regement zullen in de plaats van a g
optreden^ Hoofdcomité voor de IJszeevaart heelt een
brief van den bevelhebber der Willem Barents ontvan
gen uit Vardö, waaruit blijkt, dat alles goed ging.
Kederlandscbe „a.tacb.p.
pij voor tuinbouw en plantkunde heelt aan den gemeen
teraad vergunning gevraagd om de mme te mogen be-
planten. der le kamer C. J. Geertsema te
Zuidbroek komt met 88 stemmen m het kiesdistrict
Amnnrredam in herstemming voor lid der prov. staten
van Gronin«eu met T. J. Haieman aldaar, die
men b.k.am de 1612, die aitg.bracb. hadden
kunnen worden.
De heer Eutgers aannemer te s Gravenhage
was voor 82738 van 10 inschrijvers de laagste voor
het bouwen van 12 woonhuizen in de te aar ern aan
te lessen hoofdstraat aan de westzijde der stad
Op voorstel der benoemde commissie van deskun-
digen en in overleg met den directeur er gas a rie
heelt de raad te Leiden besloten tot de uitvoering der
werken aan de stedelijke gasfabriek die ie noo za
lijkst waren geacht op f 97500 geraamd.
De Vereeniging van en voor Nederlandsche indus-
trieëlen heeft zich tot den Koning gewend met het
verzoek, maatregelen te bevelen, wel e e
kunnen leiden, dat Nederland eerlang
nen worden, aan alle plaatsen en voor ie e stellen
reikende mate ten allen tijde beschikbaar te stellen
ë°- Met"vergunning van den Koning zal aan een le
klasse barkschip van de reeders Borsius en van der
Lajé te Middelburg de naam gegeven worden
prinses Wilhelmina. „crhnnr!
Vijf raadsleden te Kampen hebben in verband
met den uitslag der laatste herstemming als zoodan B
te samen hun ontslag genomen. „orlinnnen
Aan het verschenen programma der wedloopen
op de heide tusschen Bussum en Hilversum den 2U
wordt het volgende ontleend
I (Te 12 uur.) Harddraverij voor ïnlandsehe paar
den', toebehoorende aan Nederlanders,
hollandsche sjeezen rijders in nationale kleederdracht.
Afstand 1600 el prijs uitgeloofd door den Koning e
de Koningin der Nederlandenlikeurstel met zilver
en goud gemonteerd benevens 700 in ge preme
250. 18 Paarden ingeschreven, waaronder Wi e
III van P. Brommer te Zijpe en Prinses van H. üller-
broek te Hoorn.
II. (Te 123/4 uur.) Heeren harddraverij voor paar
den van alle landen en alle rassen onder het zadel
gereden. Inleggeld 10. Afstand 2100 el, prijs f300,
premie f 100. De premiewinner ontvangt de hellt der
inleggeldende derde aankomende zijn inleggeld
teru<^ 4 Paarden ingeschreven allen uit Nederland.
III. (Te l'/< uur.) Harddraverij voor paarden van
alle landen en allo rassen, ingespannen voor twee-of
vierwielige rijtuigen. Inleggeld 20. Afstand 4000
el prijs f 2000, premie 500. De premiewmner ont
vangt de helft der inleggelden. 33 Paarden ingeschre
ven waaronder verscheidene vreemde.
IV. (Te 2 uur.) Harddraverij van inlandsche paar
den, geboren in 1876 of later, onder den man. Afstand
1600 elprijs 300 premie f 100. 5 paarden in-
geschreven.
V. (Te 2% uur.) Wedren voor paarden van alle
landen en alle rassen rijders in jockey-costuum. Af
stand 2400 elprijs zilveren beker aangebeden door
de heeren A. baron van Brienen van de Groote Lindt
en V. M. baron van Tuvll van Serooskerken, benevens
1200 in geld, premie 400. De derde aankomende ont
vangt 50 uit de inleggelden. 23 Paarden ingeschreven.
VI. (Te 3 uur). Harddraverij voor paarden van
alle landen en alle rassen als tweespan gereden voor
twee- of vierwielige rijtuigen. Inleggeld 20. Afstand
3200 el prijs f 600 premie 200. De premiewinner
ontvangt de helft der inleggelden. 10 Paarden inge
schreven.
VII. (Te 3% uur.) Wedren met hindernissen voor
paarden van alle rassen, toebehoorende aan en bereden
door officieren van het Nederlandsche leger. Eijders
in uniform. Afstand 1800 el prijs uitgeloofd door
den Koningin en de Koningin, eene officiers veld-can-
tine benevens f 700 in geld eerste premie f 200
tweede premie f ICO. 9 Paarden ingeschreven.
VIII. (Te 4 uur.) Wedren met hindernissen voor
paarden van alle landen en alle rassen. Eijders in
jockey-costuum. Afstand 3200 el, prijs 2000 benevens
een voorwerp in zilver ter waarde van 500 aange
boden door eenisre heeren uit Amsterdam, premie f 500.
De derde aankomende ontvangt f 50 uit de inleggelden.
22 Paarden ingeschreven.
Nadat de voorzitter de vergadering had geopend,
werd op zijn voorstel besloten bet bestuur te doen be
staan uit vijf leden waartoe gekozen werden de heeren
J. P. Berk, Helder, H. van den Berg, Alkmaar, Ge-
raets Velsen J. de Koek, Haarlem, en B. J. Troll,
T ess el. Tevens werden op voorstel van den voorzit
ter, de arrondissements-schoolopzieners van zijn district
bij acclamatie, tot eereleden van het bestuur benoemd.
De heer J. de Koek leidde hierop als vraagpunt
inHet leerplan eener lagere schoolwaaraan eene
voorbereidingsklasse is verbonden. Opgemerkt hebbende
dat vele onderwijzers lang niet voldaan zijn met de
nieuwe weten daarin hadden wenschen te vinden
leerplicht, kosteloos onderwijs, voorbereidend en her-
halingonderwijsop welke punten reeds zoo lang en
dikwijls was aangedrongenzeide hij dat er toch éen
punt was 't welk de onderwijzers had gestreeld, nam.
art. 21. Nu kon de onderwijzer medewerken en zou
zelf de zaken in school regelen zooals hij begreep dat
het hoorde. Maar men zag de schoolcommissieden
districtsschoolopziener over bet hoofd die alles moeten
goedkeurenmen lette er eerst bij de toepassing
op, hoe men af hangt van de welwillende medewerking
der gemeentebesturen, die veeltijds tegen den stroom
inroeien. Spreker zelf had een leerplan ingediend
't welk hem niet bevieldaar de inrichting zijner school
zoodanig wasdat er geene mogelijkheid bestond er
een goed leerplan toe te passen. Hij wilde voor eene
school van 400 kinderen 8 klassen elk van 50 leerlin-
eenmaal toelating 's jaars op Sjarigen leeftijd en
gen - j i
een cursus van 8 jaar. Met den heer Bouman mee
gaande wilde hij de kinderen van 5—6 jaar in eene
voorbereidende klasse, hetgeen strijdt met het gevoelen
van velen onder anderen mej Hardenberg (Leiden),
die eene voorbereidende school noodzakelijk acht, en
haar pleidooi daarvoor in de verg. algem. onderw. ge
nootschap schijnt gewonnen te hebben.
Het schoolgebouw zou tellen 10 lokalen, waarvan 1
lokaal voor de handwerken en 1 lokaal voor de gym
nastiek en het spelen. Hij wil den jongens teekenen
doen onderwijzen, wanneer de meisjes handwerkonder-
wijs krijgen de le onderwijzeres is met de leiding be
last en de le onderwijzer geeft onderwijs in de klas
sen waarvan de meisjes in de handwerken bezig zijn
die onderwijzer doorloopt dus de geheele school.
De heer van den Berg (Alkmaar) was het met den
spreker niet volkomen eens. Hij wilde ook wel hand
werken onder schooltijd maar zóó dat noch het andere
onderricht, noch de goede orde er onder leden. De eenige
oplossing was volgens zijne meening voor deze school
van 400 leerlingen: 12 lokalen, en splitsing in jongens-
en meisjesafdeeling. Hiermede kon de inleider zich
volkomen vereenigen maar hij vreesde dat de meeste
gemeentebesturen dit niet zouden inwilligen.
De heeren Sluijter (Beverwijk) en Berk wilden het
onderwijs in handwerken na schooltijd gegeven zien
't welk volgens den laatsten spreker door de wet niet
wordt verboden.
De heer van Eyk kon niet mee gaan met hen, die
het onderwijs in de handwerken buiten de schooluren
willen stellen. Hij verzocht nu den heer Berk het
tweede vraagstuk in te ieiden.
Het handelde over het herhalingsonderwijs waartoe
volgens de wet gelegenheid gegeven kan worden (art.
17]" De spreker betreurde het., dat het voor elke
gemeente niet verplichtend wasdaar de vruchten
van het lager onderwijs van zoo geringe waarde zijn
omdat de meeste kinderen de school te vroeg verla
tende daarenboven geen gelegenheid vinden het ge
leerde verder uittebreiden.
Daarbij komt nog de onwil der meeste ouders te
genwerking der werkgevers en tegenzin der jongelieden.
"Werd er herhalingsonderwijs gegeven dan wilde bij
dat het bestemd was voor jongens en meisjes van
1215 jaar, en waar een burgeravondscltool was, kon
den de jongens van 15 jaar dan daarheen gaan, waar
door zij natuurlijk meer nut zouden trekken van het
daar te geven onderwijs.
Slechts die leerlingen mochten op de herhalingsschool
worden toegelaten die een bewijs konden krijgen dat
zij de hoogste klasse der lagere school hadden doorloopen.
Verder wilde hij er 10 (in den zomer 5) uur 's weeks
aan besteed zien. Hij gaf de vakken aan die dienden
onderwezen te wordenen stelde toen nog in het
licht, dat het onderwijs op de herhalingsschool moest
hebben een practische tintmoest zijn beknopt (veel
overlaten aan eigen overdenking)moest dragen den
stempel van nieuwheidmocht niet te veel van de
receptieve werkzaamheid van den geest vorderen en
moest zoo smakelijk gemaakt worden, dat het onderwijs
zelf tuchtmiddel werd.
De voorzitter noodigde daarop mej. Waleson (Hel
der) uit hare opinie uit te spreken over het onderwijs
in de handwerken waarop deze dame zeide dat het
onderwijs in de nuttige handwerken vooreerst moest
worden voortgezetmaar dat men ook onderwijs moest
geven in het haken en de beginselen van borduren
Na de pauze sprak de heer Geraets over het lees
boek in de lagere school. Hij wees er op dat vele
leesboeken in dezen tijd een meer realistische strekking
hebben terwijl men vroeger meer het gevoel zocht te
ontwikkelen 't geen aanleiding gaf tot een reeks van
boekjes waarin allerlei onmogelijkebrave kinderen
werden ten tooneele gevoerd, terwijl hij, die per abuis
met zijn zondagsche broek aan over een sloot sprong
er bepaald in moest vallen of nog akeliger ongelukken
moest krijgen. Hij sprak tevens de wensch uitdat
het goede 't welk in de boekjes van Leopold gevonden
werdin 2 of 3 deeltjes mocht verzameld worden
daar toch een groote menigte lesjes niet voor het kind
geschikt zijn daar zij boven de kinderlijke bevatting
gaan. De heer Sluyter bracht hulde aan de leesboek
jes van den beer Geraets.
De heer Hoornstra (Akersloot) leidde daarop in, punt
4 Moet men bij het aanschouwingsonderwijs gebruik
maken van voorwerpen of van afbeeldingen
Hij merkte op dat hij in een Duitsch tijdschrift had
gelezen le. De afbeeldingen van het voorwerp maken
Londen 9 Aug. Twee sneltreinen botsten in vol
len vaart tegen elkanderhet aantal dooden en ge
kwetsten is zeer groot.
Vergadering van onderwijzers en onderwijzeressen in
't district Haarlem gehouden 6 Augustus 1881, onder
voorzitterschap van den schoolopziener dr. V B. J.
van Eyk.
op het kind meer indruk dan bet voorwerp zei», en 2e.
Bij de afbeeldingen kunnen de eigenschappen beter
aangetoond worden.
Spreker meende dat de afb. iets abstracts vertegen
woordigen terwijl het voorwerp het kind als het ware
nadert, het leeft voor den kleine, die het voorw. kan
betasten, keeren en wenden, wegen enz.
Wil men door afb. werken dan moeten van een
voorwerp verschillende standen geven, die moeten ge
combineerd worden i't welk voor het kind moeilijk is.
Het beste is zich van beide te bedienen.
De heer Visser (Tessel) behandelde het teekenonder-
wijs in en voor de lagere school.
Hij betreurde het dat het geen verplicht onderwijs
was, wees er op dat teekenen den leerling goed leert
zien en nuttig is voor handwerksman en huisvrouw
gelijk men kan zien in België waar het goede vrucn-
ten afwerpt.
Hij wenschte dat alle onlerwijzers het kenden, want
het is bij het onderwijls dikwijls zulk eene groote behoefte.
De grond van het teekenonderwijs moet in de lagere
school°gelegd worden, en niets moet geteekend wor
den alvorens het eerst goed besproken is.
De heer Buchner (Alkmaar) vraagt hoe de tijd moet
gevonden worden
De heer Visser meent dat andere vakken minder nut
afwerpen en dus gemist zouden kunnen worden ter
wijl de heer Varik (Helder) meende dat er tijd was
wanneer het amendement-Moens was aangenomen, dan
had men tijd moeten vinden hij wilde teekenen in de
plaats van geschiedenis. De heer v. d. Berg geloofde
niet dat de heer Varik dit meende, het onderwijs in
de geschiedenis is men verplicht aan zijn voorvaderen
wierp het onderwijs in de geschiedenis geene vruchten
af, dan werd dit vak zeker niet goed onderwezen en
de boeken er voor geschrevenvielen niet in den
smaak der jeugd. Hij meendedat het nutvoor
de kinderen die met hun 12e jaar van school zouden
gaan al even gering zou wezenwanneer het later
niet werd voortgezet.
De heer Buchner zag juist in het afsfemmen van het
amendement-Moens een blijk dat het teekenen op de
lagere school niet noodzakelijk werd geacht.
De Voorzitter wees er op', datwerd op de school
teekenonderwijs gegeven het toch vooral niet gegeven
moest worden door specialiteiten.
Punt 5 is het onderwijs in de staatsregeling wen-
schelijk en hoe zal het gegeven worden werd ingeleid
door den hr. v. Twisk (Schagen).
Hij aarzelde het punt in te leiden, daar de belang
stelling in de staatsregeling plus minus nul is.
Wel wil de, man aan het hoofd staan van het huis
gezin (een staat in het klein), maar wat de zakeu daar
buiten betreft daar zullen de heeren wel voor zorgen.
7/8 onzer burgers hebben geen kennis van de een
voudigste beginselen onzer staatsregeling. Tegen vele
zaken° door de wet verboden wordt gezondigd meest
onbewust en smokkelen van kleine zaken hoewel ont
duiking van den fiscus, wordt toegejuicht. Toen in
Amsterdam de kermis was afgeschaft, heette het: „dat
heeft de Burgemeester gedaan en de uitspraken der
rechterlijke macht worden meest allen verkeerd beoor
deeld. Wat zou het zijn indien men bij zulk een toe
stand het algemeen stemrecht invoerde? Waarom wordt
het kind niet opgeleid tot staatsburger, waarom de
beginselen der staatsinrichting niet op alle scholen
onderwezen
Staat het niet in de wet, men kan het bij de ge
schiedenis opnemen en de vrees voor politische wijsneu
zen zal wel ongegrond zijn. Velen spraken nog over dit
punt maar waren het met den heer van Twisk meest
eens.
Nadat de heer Wijn (Wieringen) had gesproken over
punt 6één onderwijzer in eene school van 80 a 100
leerlingen, en de heer Varik had verklaard, dat de beste
wijze om meer hulp te krijgen eenvoudig daarin ligt
dat de onderwijzer niet zijn krachten moet overschatten
maar gulweg bekennen, dat hij voor zulk een aantal
niet met vrucht werkzaam kan zijn, sloot de Voorzitter
de vergadering onder dankzegging aan de beide arrond.-
schoolopzieners, de dames en de talrijk opgekomenen
voor hunne tegenwoordigheid en aan de inleiders en
sprekers voor het gesprokenede wensch uitende dat
het behandelde goede vruchten mocht afwerpen. Allen
riep hij een hartelijk „tot wederziens toe.
In de op 8 dezer gehouden vergadering van de afd.
Alkmaar der Holl. Maatschappij van Landbouw werd naar
aanleiding van de punten van beschrijving voor de Al-
gemeene vergadering te Schagen besloten, het voorstel van
de afdeeling Westland, tot het inzenden van een adres
van dankbetuiging aan den Minister, wegens genomen
maatregelen in zake de longziekte onder het rundvee, te
steunen aan de afgevaardigden vrijheid te laten hunne
stem uit te brengen over het voorstel van Wormerveer
om het drukwerk te doen uitbesteden zich te verkla
ren tegen het voorstel Wormerveer om de algemeene
tentoonstelling slechts om de 2 of 3 jaren te houden;
wenschelijk te achten de door het hoofdbestuur voor
gestelde bespreking van middelen tegen het vervalschen
van natuurlijke boter door kunstboter en tot lid van
het hoofdbestuur aan te bevelen den heer jhr. mr. P.
v. Eoreest te Heyloo van welk laatste besluit aan de
afdeelingen per brief kennis zal worden gegeven.
Tot keurmeesters voor de Algemeene Tentoonstelling
werden aanbevolen de h.h. K. Dekker, W. de Geus
en P. Glijnis.
De zomervergadering te Bergen te houden werd
uitgesteld tot 7 Sept. a.s.
De luitenant ter zee le klasse J. J. Stnoker is
als le officier overgeplaatst van het schroefstoomschip
van Galen naar datgenaamd Zilveren Kruis.
Naar wij vernemen, zullen aanstaanden Donderdag
ongeveer 80 leden van het koninklijk instituut van in
genieurs alhier per eitra-trein van Amsterdam aankomen,
om verder per rijtuig naar Petten te gaan ter bezich
tiging der werken aldaar. Des namiddags keeren zij
per extra-trein terug om te Haarlem in het logement
Fiiackler het middagmaal te gebruiken.