overtreffen, verlaging van dat cijfer zou wel het be
lastbaar inkomen meer tot het werkelijke inkomen
terug brengen, doch de betaald wordende belasting
onveranderd doen blijven, doordat de percentage
zooveel hooger zou worden. Evenwel zou door het
aannemen van een kleiner cijfer van vermenigvul
diging aan dit bezwaar kunnén worden te geinoet
gekomen.
Er bestaat dus geene noodzakelijkheid voor het aan
nemen van een ander stelsel van heffing. Aanneming
van het voorgedragen ontwerp zou afgescheiden
van de moeijelijkheid, om de belastingschuldi
gen naar hun werkelijk inkomen aan te slaan,
waarop straks terug gekomen wordt, 'veel groo-
ter ontevredenheid, en naar hunne meening te
regt, doen ontstaan. Er wonen in deze gemeente
tal van personen, vooral in de buitenwijken langs
de Singelgrachten, in de Boekenlaan, langs Varne-
broek, wier genoegen bestaat in het ongestoord
bewonen van kleine, voor hen geriefelijk ingerigte
perceelen, al laten hunne middelen het bewonen
van grooter perceelen misschien zeer goed toe. Die
cathegorie van personen wordt, gelijk alle ingezetenen,
thans in de plaatselijke directe belasting aangeslagen
naar gelang van het huis, dat zij bewonen, dat is,
in overeenstemming met hunne levenswijze. Worden
zij naar hun zuiver inkomen aangeslagen, dan zal
hun aanslag in die belasting waarschijnlijk aanzienlijk
verhoogen en die hoogere aanslag ten gevolge hebben,
dat menigeen zich elders gaat vestigen, waar hij minder
moet betalen, en dat anderen van vestiging alhier terug
gehouden worden, hetgeen in ieder geval voor de
gemeente niet wenschelijk zou zijn. Daarbij komt,
dat het ock niet billijk zou zijn, hen in dezelfde
mate in de belasting te doen bijdragen als de in
gezetenen, binnen de Singelgrachten wonende. En
die onbillijkheid wordt te grooter voor hen, die aan
den Westdijk, den Schermerweg, den Omval, in den
Egmondermeer, aan den Ivalkovensweg wonen. Ge
nieten laatstgenoemde ingezetenen bij voorbeeld niets
van de uitgaven, die de gemeente doet voor het
onderhoud der straten, voor de politie en de nacht
wacht en bijna niets van die voor de verlichtingen
het onderwijs, de eerstgenoemde cathegorie van
personen geniet van die uitgaven zonder twijfel
minder dan de in de kom der gemeente wonende
ingezetenen. Behoud der tegenwoordige belasting is
met het oog op die ingezetenen oneindig wensche
lijk er en billijker. Wel was bij die leden de vraag
opgekomen, of door het invoeren eener eigen schat
ting der huurwaarde van de gebouwen niet eene be
tere verhouding in die huurwaarde kon worden ge-
brag't, dan mogelijk was door overneming van de
huurwaarde voor de rijks personele belasting, doch
na de mededeeling, dat de gemeenteraad te Haar
lem, alwaar eigen schatting voor eenige jaren was
ino'èvoerd, op dien maatregel was terug gekomen,
aarzeldenzij eene wijziging in dien geest voor te
stellen. Alleen had bij eigen schatting een maatregel
genomen kunnen worden tegen de meermalen in den
raad geuite klagt, dat ondernemers van openbare
vermakelijkheden en houders van sociëteiten te hoog
aangeslagen worden door de bijzonder hooge huur
waarde, aan de bij hen in gebruik zijnde perceelen
toegekend.
Hft hoofdbezwaar dezer leden tegen eene veror
dening op het inkomen bestond in de moeijelijk
heid, °om haar uit te voeren. Volgens hunne ziens
wijze was bet onmogelijk, het zuiver inkomen dei-
ingezetenen naar eisch te beoordeelen, terwijl aan
den anderen kant vele belastingschuldigen, al wilden
zij hun zuiver inkomen opgeven, wat blijken zal juist
niet het geval te zijn, daartoe, deels wegens wissel
valligheid hunner inkomsten, anderdeels wegens ge
brekkig beheer hunner zaken, niet in staat zouden
zijn. De ondervinding in het dagelijksche leven leert
reedshoe zeer men zich in het uiterlijk aanzien
der menschen bedriegt. Men zal rekening gaan
houden met de levenswijze en het uiterlijk vertoon
der belastingschuldigenom tot het zuiver bedrag
van hun inkomen te geraken. En toch is niets be-
driegelijker dan deze maatstaf. Zij, die veel vertee
ren, ja zelfs meer dan hun inkomen toelaat, zullen
zoo licht te hoog zij, die weinig verteeren en
hunne inkomsten grootendeels beleggen, zullen meestal
te laag aangeslagen worden. Met de beste voor
nemens bezield, zullen Burgemeester en Wethouders,
aan wie de uitvoering der verordening zou worden
opgedragen, mistasten; de aanslag der belastingschul
digen zal louter moeten steunen op vermoedens en
daardoor worden eene daad van willekeur, welke
bron van ontevredenheid veel sterker zal blijken
te zijn, dan men meent. Het is waar, dat de be
lastingschuldige inlichtingen mag geven en dat
daarmede bij de ambtshalve rangschikking rekening
kan worden gehouden, doch de belastingschuldigen in
het algemeen zijn niet ingenomen met het openleggen
hunner zaken en met het geven van inlichtingen
omtrent hunne inkomsten en verdiensten; liever
zullen zij berusten zelfs in eenen te hoogen aanslag.
Doch vooral voor handeldrijvenden is zulks ook
hoogst moeijelijkde koopman, die in eenig jaar
verloren heeft, kan niet opgeven, ik had geen in
komen, ik leefde van mijn kapitaal, terwijl menig
koopman niet in staat is, zelf nauwkeurig optegeven,
hoeveel zijn zuiver inkomen over het voorafgegane
jaar bedragen heeft. Velen zijn niet bij machte de
gegevens te verzamelen, waarnaar hun inkomen be
rekend moet worden; zij hebben geen kennis van
goede boekhouding en verwarren zoo gemakkelijk
kas met winst en kapitaal met inkomen.
De drie leden, die deze gevoelens voorstonden,
wenschten dus de tegenwoordige verordening, wat
de grondslagen betreft, te handhaven. Mogten in
de toepassing verbeteringen gebragt kunnen worden,
dan waren zij allezins bereid mede te werken tot
het tot stand komen dier verbeteringen.
De twee leden, die zich met het beginsel der ont-
werp-verordening konden vereenigen, kwamen op
tegen de meening, dat de tegenwoordige wijze van
heffing bij de ingezetenen weinig bezwaren onder
vond. Dat zoo weinig klagten op officieele wijze
vernomen werden, spruit niet voort uit ingenomen
heid met de tegenwoordige verordening, maar is
een gevolg van het algemeen bekende feit, dat op iedere
klagt over te hoogen aanslag ten antwoord wordt
gegeven; de aanslag is goed overeenkomstig de voor
schriften der verordening berekend en dus niet voor
vermindering vatbaar. Men dient dus geene bezwaar
schriften meer in. Er zijn echter verscheidene in
gezetenen, zooals algemeen bekend is en niet ver
der toegelicht behoeft te worden, die veel te hoog
aangeslagen zijn en deze te hooge aanslag is daarom
zoo bezwarend, omdat telken jare die druk op dezelfde
personen wordt gelegd.
Zoodra men weet, dat zulks het geval is, en even
zeer dat ook anderen naar evenredigheid hunner
draagkracht veel te weinig in de gemeentelasten
bijdragen (waaromtrent een inzage van het kohier
de vreemdste contrasten doet kennen), mag een
dergelijke toestand niet bestendigd worden. Het
argument, dat het belastbaar inkomen van de meeste
ingezetenen te hoog berekend is en evenredige ver
laging van dat inkomen de percentage zou doen
stijgen, moge volkomen juist zijn, er zou veel min
der ontevredenheid bestaan, wanneer bet belastbaar
inkomen verlaagd en meer met de werkelijkheid in
overeenstemming gebragt werd, al bleeDÖe belasting
nagenoeg dezelfde. Dat verscheidene buiten de Sin
gelgrachten wonende personen bij invoering eener
inkomstenbelasting te zwaar gedrukt zouden worden
en meer zouden bijdragen dan de andere ingezetenen
in verhouding tot het genot, dat zij van verschil
lende gemeente-inrigtingen of werken hebben, kon
den zij volstrekt niet toestemmen.
Vooreerst mogen in het stuk van belastingen geene
privilegiën verleend worden (art. 172 der grondwet):
alle ingezetenen moeten in gelijke mate bijdragen
in de kosten der gemeentelijke huishouding en er
mag dus volstrekt niet in aanmerking worden ge
nomen, dat de eene ingezeten van dit en de ander
van dat meer genot heeft. Is dat gevoelen in be
ginsel dus reeds onjuist, tegenover sommige aange
haalde punten, waarvan die cathegorie van personen
minder gebruik zou maken, kunnen andere gesteld
worden, waarvan zij wel degelijk gebruik maken.
Bezoeken hunne kinderen niet de gemeente-scho
len Hebben zij, die in de voorsteden en aan de
singels wonen geen genot van bestratebeharde
en verlichte wegenen niet allen dat van de
goede bestrating en van de goede gemeentewe
gen wanneer zij dagelijks in de stad komen
Wonen zij niet getrouw de muziekuitvoeringen van
het stedelijk muziekkorps in den hout bij 1 Dat zij
in kleine woningen liever dan in groote perceelen
wonen, is eene misschien zeer loffelijke en spaarzame
handelwijzedoch komt in elk geval met hunne
neiging en hunne liefde voor het buitenleven over
een, en kan voor de gemeente geen reden zijn, om
hen minder te laten bijdragen in de kosten der ge
meentelijke huishouding. Eigen schatting der huur
waarde van de perceelen zou dezelfde bezwaren doen
blijven bestaan. Jaarlijksche algemeene herziening
zou veel te kostbaar en tijdroovend zijn en door de
eigen schatting voor een zeker aantal te doen plaats
hebben, zou tusschen de verschillende perceelen de
zelfde wanverhouding doen ontstaan als nu bij de
rijks personele belasting. Bovendien zou het zeer
moeijelijk zijnalgemeene regelen aan te geven
waarnaar die schatting zou moeten geschieden. Die
maatregel verdiende in ieder geval afkeuring.
Wat het hoofdbezwaar tegen de nieuwe verorde
ning betrof, merkten zij op, dat, al mogt in den
aanvang eenige moeijelijkheid in het aanslaan der
belastingschuldigen ondervonden worden, die moei
jelijkheid van jaar tot jaar zeer zou verminderen.
Langzamerhand zou men de aanvankelijk begane
fouten weten te ontdekken en de aanslag zou meer
en meer met de werkelijkheid overeenstemmen. In
groote gemeenten mag het bezwaar, dat men elkan
der te weinig kent en bijna niets van elkander's
inkomen weet, tot zekere hoogte juist zijn, in eene
gemeente als Alkmaar is dat bezwaar niet zoo over
wegend. En al begaat men van tijd tot tijd eene
vergissingdan is die vergissing nog niet zoo ern
stig in de gevolgen, als de fout, die thans gemaakt
wordt, om iemand aan te slaan naar een denkbeel
dig hoog inkomen, dat zijn werkelijk inkomen eenige
malen overtreft en van de onjuistheid waarvan men
ten volle overtuigd is. Ook heeft ieder belasting
schuldige het regt inlichtingen te gevenwil men
van dat regt geen gebruik makendan heeft men
het aan zich zeiven en niet aan de verordening te
wijtendat men te hoog aangeslagen is.
Dat eene inkomstenbelasting in de toepassing
ook niet zoo moeijelijk is als de tegenstanders
meenenheeft de ondervinding in deze gemeente
reeds gedurende eenige jaren geleerd. Zij, die niet
in de rijks personele belasting aangeslagen zijn,
worden door Burgemeester en Wethouders geclassi
ficeerd en op het kohier voor 1882 komen reeds
217 personen of 14 van het geheel voor, op die
wijze aangeslagenzonder dat deze wijze van aan
slaan ooit bedenkingen deed ontstaan. Slechts een
paar malen werd door een op die wijze aangesla
gene een bezwaarschrift ingediend. Waarom zou
nu niet eens eene proef genomen kunnen wor
den met het volgen van diezelfde handelswijze voor
alle belastingschuldigen Er zijn gedurende zoovele
jaren met het tegenwoordige stelsel van heffing
proeven genomen, dat waarlijk met een ander stel
sel toch ook wel eens eene proef mag worden ge
nomen, nu in ieder geval blijkt, dat eerstgenoemd
stelsel in menig opzigt niet beantwoordt aan
billijke eischen. Vermenigvuldiging van de huur
waarde van een perceel voor de rijks personele
belasting en van de waarde van het mobilair met
een geheel willekeurig genomen cijfer geeft zeer zeker
een onjuiste maatstaf voor het inkomen van een
belastingschuldige aan en daarom achten die leden
het in ieder geval hoogst wenschelijk eene proef
te nemen.
Eindelijk stemden zij niet toe, dat een koopman
den juisten stand zijner zaken niet zou kennen en
moeijelijk zou kunnen opgeven, hoeveel zijn inkomen
over een afgeloopen jaar bedroeg. Dat een koopman
zulks niet zou weten, is een ondenkbaar ietstenzij
hij de bij de wet voorgeschreven boeken niet houde
en dit mag een enkele maal het geval zijn, de re
gel brengt toch mede, dat die wettelijke verpligting
nagekomen worde.
Vorenstaande gronden gaven aan die twee leden
aanleiding, om de vaststelling der nieuwe verorde
ning aan te bevelen.
Jilarhl- en ScutfsfrerieSnlsn.
De vaste commissie van jinancien
(get.) J. G. A. VERHOEF!', Voorz.
J. C. KOORN.
C. BOSMAN.
C. W. BRUINVIS.
B. PREIJ BR.
Aan den Gemeenteraad van Allernaar.
B U R G li 11 L IJ K E STAN D.
ONDERTROUWD.
26 Oct. Petrus van Heugten en Anna Maria Helena den Hol
lander beiden albier laastgen. onl. te Amsterdam.
Hendrik Grunke en Elisabeth Maria Henneke. Chris-
tiaan Petrus Adam Grauss, wedn. van Rika Henriette
de Boer, te Amsterdam, en J obanna Hagenaar, alhier.
Johannes Bernardus Koblens en Anna Helena van Or-
souw beiden te Amsterdameerstgen. onl. alhier,
GEBOREN.
25 Oct. Petrus GerardusZ. van Gerrit BocrserUcn Cornelia
Elisabeth van Velsen.
OVERLEDEN.
26 Oct. Josina, D. van Jan Stoppelsteen en Maria van Eg-
mond 19 j.
27 Gesina Maria Huijbers echtgen. van Johannes Geels,
54 j. Willem, Z. van Lcendert Jupijn en Marijtje
Malefijt20 d.
KANTONGERECHT.
Zitting van 27 October.
J. H., P. D., S. D. en C. W., allen te Broek op Lange-
dijk maken van nachtelijk burengerucht aldaar, 1 5,50 boete
of 1 dag gev.; 2, 3 en 4 vrijgesproken
H. J. B., te Egrnond aan Zeetappen na bezetten tijd
en het niet ophangen in zijne gelagkamer van een exemplaar
der vergunning2 boeten een van 3 en een van f 1of
1 dag gev. voor elke boete.
J. L., te Alkmaar, rijden met een hondenwagen te Broek
op Langedijkf 3 boete of 1 dag gev.
J. V. en H. S., te Egmond aan Zee, als boven te Castricum,
ieder f 3 boete of 1 dag gev.
H. V., te Alkmaar, als boven aldaar, f 1 boete of 1 dag gev.
C. Z., te Egmond aan Zee, als boven te Bergen, f 5 boete
of 1 dag gev.
A. Z., te Egmond aan Zee, zetten van wildstrikken in de
duinen J 20 boete of 3 dagen gev.
J. U., te Uitgeestlaten loopen van een schaap op eens an
ders grond aldaar, f 3 boete of 1 dag gev.
S V., te Alkmaar, op 8 Oct. afsteken van vuurwerk op straat
aldaar, f 2,50 boete of 2 dagen gev.
VEILING VAN VASTE GOEDEREN.
26 October.
Door den Notaris J. G. A. VERHOEPE.
1. "Winkelhuiso.z. Achterdam C, 16.
Strijkg. H. Oortmeijer f 1815,
Niet verhoogd.
2. Woonhuis, loodsen en warmoezierstuin, o.z. Popel-
manslaan, F 224, groot 0,33,29. Str. H. Henning 2600,—
Verhoogd door J. F. de Wijs met
3. Bouwterrein aldaar, groot 0,02,75. Str. J. Baltus
Verhoogd door H. H. Eenhorst met
4. Woonhuis, Nieuwlandersingel, E 27.
Str. R. Hofmeester
5. Dito, aldaar E 28. Str. R. Hofmeester
4 en 5 niet verhoogd. Te zamen 1580,
Verhoogd door A. Zandbergen met
6. Winkelhuis (tapperij) »Houtzicht", met tuin en
bleekveld, Scharloo, hoek Westerweg en Bergerweg,
E 292. Str. J. Emmerig
Verhoogd door F. A. de Witt met
5,—
375,—
45,-
800,—
780,—
120,—
2260.—
325,—
Alkmaar 27 Oct. Kleine kaas 33,50Commissie t 35
Middelbare f 35 50, aangevoerd 558 stapels, wegende 138304
P. Ter graanmarkt aangevoerd 4799 mudden. Tarwe f 9
a 11, Rogge f 7 a 7,50, Gerst f 5,12% a 5,75, idem chev.
f 6 a 6,65 Haver 3 a 4,90 Paardenboonen f 6,60 a 7,25,
bruine idem f 9,50 a 13, Kanariezaad f 11rood Mosterdzaad
f 22, geel idem f 9 a 13,50, Lijnzaad f 11, Karweizaad 12
a 12,37% blauw Maanzaad f 12,50. Erwten: groene f 11,75
a 20, grauwe 16 a 21vale 12 a 16.
28 Oct. Aangevoerd 5 Paarden f 95 a 18519 Koeien
en Ossen f 175 a 290, 12 nucht. Kalveren 12 a 29, 198
Schapen 14 a 36, 54 magere Varkens f 15 a 24, 336 Biggen
5 a 8, 8 Bokken en Geiten f 4 a 8. Boter per kop ('s mid
dags 12 uur) 85 a 92% cents.
Amsterdam 27 Oct. Aardappelen: Zeeuwsche sp. jammen
3,50 a 4,50, dito flakkeesche f 3,20 a 3,25, dito poters 1,80 a
2,10, friesche jammen f 2,70 a 3,2S, dito eng. 1,80 a 1,90,
saks. jammen 3,40 a 3,50, pr. roode f 2,50 a 3, gron. zwarte
f 2,25 a 2,30, kamb. f 2.50 a 3,10.
Raap- en Lijnkoeken onveranderd.
Peterolie flauw, loco f 9,25, Nov. f 9,25, Jan.Maart/9,25
entr.
Delft 26 Oct. Boter per kwart-vat f 66 a 83per pond
f 1,65 a 2,07%. Aangevoerd 600 achtste en 113 zestiende vaten,
wegende 12113 Pond.
Hoorn 26 Oct. Kleine Kaas f 34,50, Commissie f 35, Mid
delbare 35,50, aangevoerd 291 stapels, wegende 85671 P.
AardappelenBerger gele 4,20, dito 2". soort 2,90, friesche