No. 64. Zeven en tachtigste Jaargang. 1885. ZONDAG 31 MEI. Grondwetsherziening. Prijs der gewone Ad verten tiën Dit nummer bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. De Eed. Bittttenlanb. ffigiggrafigcfie Sgrtchteti» &ta6g-Bcricfeten. UkflAAIISCili; COURANT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Dondörd&g- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 8 maanden voor Alkmaar f 0,80franco door het geheele Eijk f 1, De 3 nummers 0.06. Per regel f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COS- TER ZOON. De Grondwet schrijft voor dat de leden der Staten- Generaal bij het aanvaarden hunner betrekking een eed of belofte moeten afleggen. Zoowel de Staats commissie als de Regeering stellen de handhaving dezer bepaling voor maar brengen er een wijziging in die van groot belang kan worden. Thans luidt het voor schrift, dat ieder den eed of de belofte zal afleggen „op de wijze zijner godsdienstige gezindheid". Staats commissie en Regeering willen de bepaling eeuvoudig aldus laten luiden „By het aanvaarden hunner betrek king leggen zij den volgenden eed of belofte at". De toelichting die de Staatscommissie van deze wijziging geeftis verrassend kort en bestaat uit de volgende woorden: „Terwijl de artt. 38, 45, 47 en 51 der Grondwet alleen eischen het afleggen van eed of be lofte bepalen de artt. 83 en 125dat ieder den eed of de belofte op de wijze zijner godsdienstige gezindheid zal afleggen". Terwille van de eenheid van redactie worden in deze artikelen de woorden „op de wijze zijner godsdienstige gezindheid" weggelaten. Na al hetgeen over den eed is voorgevallen zal het niemand bevreemden, dat sommige leden der commissie tegen dit voorstel der meerderheid bezwaar hebben gemaakt. De weglating van de bovenvermelde woorden moet tengevolge hebben, dat ieder vrij zal zijn, naar eigen goedvinden een eed af te leggen of wel een belofte of ver klaring te doen. Moge dit nu al ten aanzien van den hier voorgeschreven eed of belofte minder bedenkelijk zijn> deze leden zijn van meening dat de hier gegeven vrijheid moet leiden tot gelijke vrijheid in andere gevallen, waarin een eed (of belofte) wordt gevorderd, ook ten aanzien van den eed die voor den rechter moet worden afgelegd en dat achten zij bedenkelijk. De heer van Nispen verklaarde zich daarom tegen deze wijziging. De heer Beelaerts van Blokland zag er geen bezwaar in het geheele voorschrift omtrent den eed of belofte der Staten-Generaal te laten vervallen. Het aantal staat kundige eeden en ambtseeden kan zijns inziens aanmer kelijk worden verminderd en wil men met deze eeden beginnen hij heeft er niet tegen maar hij verzet er zich tegen dat met behoud van deze eeden een stelsel van vrijheid zou worden ingevoerd dat zijns inziens gevaarlijke gevolgen zou hebben. De heeren de Geer van Jutfaas en de Savornin Lohman wenschen de vraag, of en in hoeverre de keuze tusschen eed en belofte moet worden vrijgelaten niet in de Grondwet te be slissenmaar aan den gewonen wetgever over te laten. Daarom zouden zij in het hoofdstuk der Grondwet „Van de godsdienst" deze bepaling willen invoegen „De wet regelt de wijze van eedsaflegging en bepaalt de gevallen waarin de eed door belofte of verklaring kan worden vervangen met eerbiediging van elks vrij heid van godsdienstige meening en van ieders gelijk heid voor de wet." Is zulk een bepaling noodig of wenschelijk en wat kan het gevolg zyn van de opneming daarvan in de Grondwet? Wanneer terecht ieders vrijheid van gods dienstige meening moet worden geëerbiedigd, is er dan wel iets anders mogelijk dan ten slotte de keuze tus schen eed en belofte aan ieder vrij te laten Wij zien geen anderen uitweg. Die de vrijheid wil en haar het beste achtmoet het met de vrijheid durven wagen Maar wat beteekent dan de andere voorwaarde „eer biediging van ieders gelijkheid voor de wet"? Wil dat zeggen ieder moet een eed of ieder moet een be lofte afleggen In het eerste geval ieder moet een eed afleggen kan er geen sprake zijn van eerbiediging van elks vrijheid van godsdienstige meening. Wil men dan niemand een eed laten afleggen en van ieder een be lofte of verklaring eischen Maar dat zou meer zijn dan de eerbiediging van elks vrijheid van godsdienstige meening vordert. Juist het verschil van godsdienstige meening brengt verschil mede in de wijze, waarop men den grootsten waarborg voor de oprechtheid zijner ver klaring en de waarheid zijner getuigenis geeften daarop komt het aan. Yan ieder, die bijvoorbeeld voor den rechter een verklaring moet afleggen kan de wet eischen dat hij die doet in den vorm, die zijn verkla ring zooveel mogelijk geloofwaardig maakt. Dat is ge lijkheid voor de wetmaar het verschil van godsdien stige meeningdat daarbij geëerbiedigd moet worden brengt mee, dat ook die vorm verschillend is. Voor de overgroote meerderheid onzer landgenooten, die geen godsdienstig bezwaar hebben tegen den eed geeft in derdaad de eed den grootsten waarborg van waarheid maar bij een betrekkelijk gering getal geeft hij dien waarborg nietof zou men door dien te eischende vrijheid hunner godsdienstige meening op de meest ongeoorloofde wijze tekort doen. Van hen kan men den gebruikeiijken eed niet vorderen, maar dient men een andere ernstige verzekering van de waaiheid zijner woorden aan te nemen. Op die wijze wordt inderdaad ieders vrijheid van godsdienstige meening en tevens de gelijkheid voor de wet geëerbiedigd. Afschaffing van den eed wordt door de gelijkheid voor de wet niet gevorderd. Evenmin eischt die gelijkheid, dat men in alle gevallen terstond begint te zeggen wat verkiest gij een eed af te leggen of een belofte te doen Men eische van ieder de plechtigste en ernstigste ver zekering, dat hij de waarheid zal zeggen; dat is in den regel in den vorm van een eed bij uitzondering in een anderen vorm. Ook de Regeering wenscht zooals reeds is opge merkt de woorden „ieder op de wijze zijner godsdien stige gezindheid" weg te laten. „De Grondwet" zegt zij „legt dan voor geen door haar voorgeschre ven ambtseed een band aan die voor sommigen be zwaar kan opleveren. De gewone wetgever blijft om trent de voorschriften die hij te geven heeft omtrent eedsafleggingvolkomen vrij.'' Hetzij dus het Regee- geeringsvoorstel wordt aangenomen, hetzij met den heer Beelaerfs tot afschaffing van den staatkundigen eed wordt beslotenbezwaren tegen het afleggen van een eed zullen in geen geval iemand meer kunnen verhin deren het lidmaatschap der Staten-Generaal te aan vaarden. Inderdaad mag men aannemen dat er geen noodzakelijkheid bestaat om van hen die door het ver trouwen hunner kiezers tot leden van eene der beide Kamers worden gekozen, nog een eed of een plechtige verklaring van getrouwheid aan de Grondwet te eischen. Maar zij hebben tegenwoordig vooraf nog een anderen eed (of verklaring en belofte) af te leggen den zoo- gecaamden zuivoiingseed dat zij om tot lid der Ka mer te worden benoemd niemand eenige giften of gaven beloofd of gegeven hebben (dat zij dit later niet meer doen zullen kan zooals de staatscommissie en de Regeering voorstellen veilig uit den eed vervallen, want zij gijn reeds benoemd), en dat zij van niemand beloften of geschenken zullen aannemen om iets in hunne betrekking te doen of te laten. Is het noodig dezen eed (of verklaring en belofte) te handhaven Is het noodig dat een lid der Staten-Generaal zweert dat hij geen kiezer heeft omgekocht en zich in het vervolg ook niet zal laten omkoopen want daarop komt deze eed toch neer Wij vertrouwen van neen en mocht het anders zijn wij zouden meenen, dat een eed van personen die men tot zulk een laagheid in staat acht, ons tegen dergelijke misdrijven niet zou beveiligen. Misdrijf is volgens de bestaande strafwet reeds het omkoopen van kiezersen in het nieuwe strafwetboek, waarvan wij de invoering te gemoet zien, zijn alle feiten die het lid der Staten-Generaal bij de aanvaarding zijner betrekking moet zweren niet ge pleegd te hebben en niet te zullen plegen onder de misdrijven opgenomenwaarop gevangenisstraf' en in den regel tevens ontzetting van kiesrechtverkiesbaar heid en andere rechten zijn gesteld. De heer van Houten geeft in zijn voorstel tot her ziening der Grondwet in overweging alle eeden be loften of verklaringen in de Grondwet voorgeschreven, te vervangen door het uitspreken der woorden „dat beloof ik" of „dat verklaar iken tevens een bepa- paling op te nemen dat bij de aanvaarding van eene openbare betrekking nooit een eed maar slechts een belofte of verklaring wordt geëiseht. Ook hij is van meening dat zelfs een verklaring van den verkozene dat hij zijn plicht zal vervullen veilig achterwege kon blijven „maar deze reden zou niet gelden voor den zoogenaamden zuiveringseed meent hij. Of de voor steller echter groot gewicht aan het behoud van dien zuiveringseed hechtvalt te betwijfelen waarschijnlijk wil hij alleen aan mogelijke bezwaren van anderen tegen de afschaffing van dezen eed te gemoet komen. Hoe verschillend de voorstellen dus ook mogen zijn, alle hebben ten doel om te beletten, dat voortaan het bezwaar tegen het afleggen van een eed voor iemand een hinderpaal zal zijn, om een openbare betrekking te aanvaardenwaartoe bij door het vertrouwen zijner medeburgers of door een benoeming tot een staatkun dige betrekking geroepen is, en veilig kan dan ook worden verwachtdat bij de wijziging der Grondwet een beslissing in dien zin zal genomen worden. Den 18 is te Zijpe door Hendrik Krijt ter post bezorgd een brief, geadresseerd aan Gebr. Greve Co. te Amsterdam inhoudende 1 bankbilletgroot f 60 AC n° 2402 welke brief niet aan het adres is bezorgd. De officier van justitie te Alkmaar verzoekt opsporing en bericht. Men schrijft ons uit Egmond aan ZeeDen 31 zal de heer J. J. van Greuningen pastoor bij de Bis schoppelijke Cleresy alhier, den dag herdenken, waarop hij vóór 25 jaren dat ambt aanvaardde. Het zal den waardigen man die zooveel voor onze ge meente heeft gedaanvoorzeker niet aan bewijzen van belangstelling ontbreken. Aan den onderwijzer aan de openbare school te Limmen D. Pluimgraaf! is op zijn verzoek, wegens rede nen van gezondheid, eervol ontslag verleend met ingang van 1 Juni e. k. Door den raad der gemeente Egmond-binnen is besloten de school te Egmond aan den Hoef te ver bouwen. De heer M, J. Polak te Alfen aan den Rijn heeft voor het beroep als israëlitisch godsdienstonder wijzer te Zaandam bedankt. *9 Te Opmeer is tot lid van den gemeenteraad gekozen de beer D. Pijper. Op de voordracht voor hoofd der openb. school voor meisjes te Zaandam zijn geplaatst de dames 1° T. Visser te Delft2° M. E. van der Plaats te Arnhem 3° A. C. Grootes te Amsterdam 4° J. van der Veen te Delft5° J. W. C. Vorderman te Leeuwarden. De benoeming heeft den 4 Juni plaats. Mejuffrouw W. E. Pickhard te Amsterdam is uit 18 sollicitanten benoemd tot onderwijzeres te Petten. Zaterdag 30 Mei. Louden. De Daily News meldtdat gisteren het eind-antwoord van Rusland op Engeland's tegenvoor stel is ingekomen bet is geheel bevredigend. Meru- schak blijft aan Afghanistan. De grenskwestie is daar mede opgelost. Over ondergeschikte punten worden thans de onderhandelingen voortgezet. De bad- en zweminrichting alhier wordt den 1 Juni geopend. Door P. Bak te Broek op Langendijk zijn den 30 6 mandjes nieuwe aardappelen van den kouden grond alhier aangevoerd. In eene vergadering den 29 alhier in het Café Central gehouden, werden, voor het eerste jaar, aan vangende 1 Juni 1885 tot bestuursleden van den Bond ten belange van de Alkmaarsehe Graan-en Zaadmarkt, waartoe reeds 90 kooplieden landbouwers en schippers zijn toegetreden, gekozen: de heeren Jacob van Gelder, Wormerveer; H. H. van Waveren, Hillegom I. Buijs Wz,, Zaandam; B. A. Janzen, Nieuwediep; H. A. Bots Alkmaar Jhr. Mr. J. H. van Poreest van der Palm, Anna PaulownaJ. Bakker Iz.Wieringer- waard KI. Breebaart Iz. en P. Stapelbeiden Winkel. Op Zondag, 31 Mei, 's namiddags 6% uur, zul len in den Stads Hout, door het stedelijk muziekkorps de volgende stukken worden uitgevoerd 1. A. ten Boseh, pas redouble van J. Steenebrugen; 2. Pranzösische Lustspiel-Ouverture v. Kélar Béla3. Grande fantaisie sur l'opéra „les brigands d'Oflenbach", arr. par A. J. Clément4. O schoner Maigrande valse van J. Strauss 5. Festival, ouverture v. Leutner 6. Les deux sirenes polca pour deux pistons v. Lar- miniaux 7. Musikalische Tauschungenpotpourri v. A. Schreiner 8. Les volontairs pas redoublé v. O. Metra. Omtrent het gezelschapdat Maandag- en Dins dagavond a.s. in het lokaal Harmonie alhier voorstel lingen geven zalleest men in de Arnhemsche Courant het volgende De gebroeders Edwardo verrichten de sterkste gym nastische toeren aan de ringen en de driedubbele trapéze met zooveel gemak dat men er verbaasd van staat. Gevaarlijke bunsten, hoog in de lucht, behoeft men gelukkig niet toe te juichen. „Het „slangen- mensch", de heer Phoites, schijnt inderdaad anders ge bouwd dan wij gewone menschen. Zeer veel succes genoot de heer Otto Nürnberg met zijn komische automaten die hij dank zij zijn buiten gewoon talent als buikspreker, koddige samenspraken doet voeren. Hij heeft thans een heele reeks nieuwe poppen waaronder kunststukken zijnniet om bare fraaiheid maar wel om de bewegingen waartoe ze in staat zijn. Het tooneel met den kiezentrekker is een moeielijk maar loonend staaltje van buikspreekkunst. De vlugschilder Delcliseur maakt een schilderij in olieverf in korter tijd dan men noodig heeft om zijn stukken te bewonderen. Het ballet werd terecht zeer toegejuicht. De figuren met de rozenguirlandes gaven blijk van flinke voorbe reiding. Het 24tal damesin keurige ballet-costumes, maken een gracieus geheel uit. Op de den 17 Juni, 's morgens I0£ ure precies, in Diligentia alhier te houden vergadering van alle onderwij zers in het arrondissement Alkmaar zullen de volgende pun ten besproken worden 1 opening der vergadering 2 zingen 3 lezen der notulen 4. verkiezing van be stuursleden 5 punten van bespreking de vergelijkende examensook de z.g. practischegeven geen voldoen den waarborgdat de meest geschikte candidaten ter benoeming worden voorgedragen. Afschaffing er van mits zij worden vervangen door eene regeling waarbij die geschiktheid met meer zekerheid wordt op gespoord is gewenscht. In te leiden door den heer J. Ditmars te Groot-Schermer6a. het plaatsf'jk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1885 | | pagina 1