No. 20. Acht en tachtigste Jaargang. 1886. Bescherming? ZONDAG 14 F E B IS IIA III. Dit nummer bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. Prijs der gewone Advertentiën: Plaatsgebrek noodzaakt ons ditmaal bet feuilleton achterwege te laten. ALK1HAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs per 8 maanden roor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1, De 8 nummers f 0.08. Per regel f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COS- TER ZOON. Terwijl onder de landbouwers slechts weinige en zwakke stemmen gehoord worden die van de regeering bescherming vragen wordt daarop ten behoeve onzer nijverheid nog steeds van verschillende zijden met nadruk aangedrongen. De houding onzer landbouwers moet ons daarom te meer de aandacht doen vestigen op de bezwaren waarmee zij te worstelen hebben en op hetgeen zij in het belang van bun bedrijf zonder schade voor het algemeen belang verlangen. Betere bemesting is een eerste behoafteverzekeren zij ons en daar wet niemand de hooge waarde eener krachtige bemesting zal betwisten verdient gelet te worden op hetgeen onlangs in de Landbouw - Courant over „spoor vervoer van meststoffen" is gezegd naar aanleiding van het besluit vau de Belgische Regeering tot ver mindering der tarieven voor het vervoer van straatmest uit de steden langs de spoorwegen. Inderdaad worct hier te lande van de meststoffen die de steden voor den landbouw zouden kunnen opleveren op verre na niet zooveel partij getrokken als mogelijk en wenscke- lijk waszoowel in het belang van de gebruikers als van de verkoopersen één van de redenen waaraan dit te wijten is, bestaat ongetwijfeld in de vrij hooge vrachten die onze spoorwegmaatschappijen voor hut vervoer eischen. De vergelijking onzer tarieven mot die van België brengt een werkelijk al te groot ver schil aan den dag. Met inbegrip van 2.50 rangeerloon kost bij voorbeeld de vracht van een wagon straatvuil van Amsterdam naar Anna-Paulowna f 16.85. In Bel gië zou dit f 7.42 kosten. Naar Beverwijk zijn de kosten vo gens ons tarief f 11. L5 tegen 3.61 volgenu het Belgisch tarief; naar de Bilt f 13.75 tegen f 4.84; naar Castricum f 10.75 tegen f 3.42; naar Heer-Hugo- Waard f 15.05 tegen f 5.22; naar Vogelenzang 10.75 tegen f 3.42 naar Zandvoort f 14 55 tegen f 3.14 naar Zeist-Driebergen 16.15 tegen 6.75. Langs den Ooster-spoorweg schijnt een goedkooper geheim uitzonderingstarief te bestaan. Als daarbij nog herin- ne d wordt, dat in Pruissen langs de Hannoverscbe Weatbaan de zeeslib uit den Dollard voor grondverbe tering van Embden langs de gebeele lijn wordt ver voerd tegen een vast tarief van f 1.80 per wagon van ÏOOOO kilo, dan begrijpt men, hoe een naar dergelijke specie begeerig landbouwer uitroeptis het niet om te watertanden In België en Pruisenwaar de Staat meester is van de Bpoorwegenvalt bet een Minister zeker heel wat gemakkelijker de tarieven te stellen zooals hij meent dat het algemeen belang het eischtdan hier te lande waar hij met particuliere spoorwegmaatschappijen en een exploitatie-maatschappij te doen heelt, maar er kan hier toch ook wel iets gedaan worden de maat schappijen zeivenalleen haar eigen belang raadple gende, zullen echter niet doof blijven voor e.n ernstigen aandrang op verlaging van haar tarievenwanneer haar duidelijk gemaast wordtdat verbetering van bemesting vermeerdering van de opbrengst van den groud ten gevolge moet hebben en daardoor ook ver meerdering van het vervoer van landbouwproducten. Lage tarieven voor het vervoi r van meststoffen zijn daarom in derdaad voorde exploiteerende maaischappyen een middel om op den duur het vervoer van producten te ver- hoogen en alzoo haar eigen inkomsten te verbeteren en zoo staan wij hier voor het gelukkig verschijnsel dat de belangen van den landbouwer, die mest be geert van de gemeenten, die hare meststoffen van de hand willen zetten en van de spoorwegen waarlangs zij vervoerd moeten worden samenvallen. Voor onze nijverheid wordt echter door sommigen heel wat anders gevraagd dan lage tarieven van ver voer. Invoerrechten op artikelen, die daarvan thans cijn vrijgesteld en verhoogtng van bestaande invoer rechten is hun wensch en zij begrijpen niet waarom de Regeering in dit opzicht met het voorbeeld van Duitschland en Erankrijk volgtwaar door dit middel niet alleen bescherming voor de nijverheid gezocht wordtmaar tevens etyving van 's lands inkomsten wordt verkregen. Om het laatste is het onze indu- siriëelen natuurlijk niet in de eerste plaats te doen maar het kan tot aanbeveling strekken van hetgeen zij voorstellen in het belang onzer nijverheid, die door den sterken invoer van vreemde waren, waar tegen onze lage tarieven geen voldoenden dam op werpen tegenwoordig zeer wordt gedrukten die door de hooge tarieven onzer naburen van de vreemde markten nagenoeg wordt geweerd. Dat men verbooging van invoerrecht op vreemde frmn vraagt ten behoeve van een tak van nijverheid die dezelfde waren voortbrengt, is begrijpelijk genoeg; dat daarvan verbooging van het loon der werklieden het gevolg zou zijnis echter volstrekt niet zeker de hoogere prijs zou ook wel uitsluitend ten voor- deele van den fabrikant kunnen kooienmaar dat de maatregel wordt verdedigd in het algemeen be lang moet velen toch al zeer vreemd voorkomen. Het doeldat met de verlangde verboiging beoogd wordt en waarschijnlijk ook wel bereikt zou worden is geen ander dan verhooging van den prijs die bier te lande voor buitenlandsch fabrikaat betaald moet worden Onze binnenlaudsche fabrikanten zouden dan ook hunne prijzen iets kunnen verhoogen veel zou het niet kunnen zijnwant dan zou het verschil met het buitenlai.dach fabrikaat weer verdwijnen. Nu erkent men echter gereedelijk datwanneer tot verhooging van invoerrechten werd besloten den eenen fabrikant niet zou kunnen worden geweigerd wat den ander werd toegestaande verhooging zou dus aigemeen moeten zijn zich over alle zatten moeten uitstrekken die uit den vreemde worden ingevoerd en stijging der prijzen van al deze zaken zou er het gevolg van zijn. Het publiek zou dat moeten betalen wat de fabrikanten wonnen en al moge men nu zelfs aannemen dat ook het loon van den werkman eenigerrnate zou stijgen wat zou bet hem baten als alles wat hy noodig heeft duurder werd p Nu geven de verzoekers wel toe, dat vrije handel eigenlijk het beste stelsel zou zijn als het algemeen dus ook door de andere staten, inzonderheid door onze groote naburen Erankrijk en Duitschland werd toegepastmaar zij ineenen dat het goed zou wezen nu onze buren bij hun stelsel van bescherming blyven vol harden huu tijdelijk met dezelfde munt te betalen. Maken wij den invoer van vreemde waren in ons land Dezwaarhjker dan zullen de vreemde fabrikanten daar van de nadeelen ondervinden en misschien zullen ook de andere staten in hun eigen belang eindelijk be sluiten hunne tarieven weer te verlagen om van ons opnieuw verlaging van onze tarieven te verkrijgen. Laat ons de vreemden met dezelfde maat meten waarmede zij de Nederlanders meten, roepen zij ons toe. Zoo oppervlakkig klinkt dat voor velen verleidelijk genoegmaar stelt zich ieder de gevolgen van dezen maatregel, die zoo eenvoudig schijnt, wel duidelijk genoeg voor oogen Ziet hij wel inwat zulk een tarievenoorlog beteekent? Als twee machten met elkander willen gaan vechten, dienen zij vooraf wel te overwegen of zij tegen elkan der zijn opgewassen. Bij den tarievenoorlog komt het vooral aan op de grootte van het land of liever op de talrijkheid der bevolking. Nu zijn ongelukkig de bevol kingen van Duitschland en Erankrijk eemge malen tal- i ijker dan die van Nederland. Ongetwijfeld zouden Duitsche en Fransche fabrikanten er veel prijs op stel len de Nederlandsche markt te behouden maar denkt men dat zij, om dit te verkrijgen, de zooveel grootere Duitsche en Eransche markten voor ons op gelijken voet zouden willen openstellen Die dat denkt, vergist zich ten eenen male. In de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Rotterdam is er onlangs aan herinnerd, hoe het zooveel grootere Engeland dit 2o jaren lang beeft beproefd zonder te slagen en ten slotte is ge ëindigd met tot den vrijen handel terug te keeren. Zal het zooveel kleinere Nederland nu dezelfde proef gaan wagen P Daarbij, als men eenmaal begint te vechten, moet men op alles bedacht zijnook op hetgeen de tegenpartij zou kunnen doen om ons te benadeelen; en nu stelle men zich eens voor, dat men in den vreemde besloot de invoerrechten op onze natuurlijke uitvoer artikelen, op ons vee, onze boter en kaas en onze veldvruchten van allerlei aard nog eens aanzienlijk te verboogen. Waar moest het dan met onzen landbouw heen En hoe lang zouden wij den strijd moeten vol houden Hoe zoudenals wjj tot ons tegenwoordig stelsel van vrijen handel terugkeerdende fabrieken zich staande kunnen houden die bij haar geheele in richting rekening hadden gehouden met het stelsel van bescherming en daaraan jaren lang gewoon waren geweest? Stelt men zich voor dat zii zouden kunnen blijven bestaan en bloeien als baar het steuntje weer werd ontnomen P Ten slotte vrage men zich nog eens af, of inderdaad verhooging van invoerrechten zelfs wel tijdelijk onze nijverheid zou doen bloeienzij het ook ten koste van het publiek P Zou het ook kunnen zijn dat de eene tak van industrie werd benadeeld door hetgeen ten voordeele van een anderen tak zou moeten strekken Terwijl er bij voorbeeld geklaagd wordten niet zon der reden over den achteruitgang van het houtzagers- bedrijf en de afnemende bedrijvigheid van onze hout zaagmolens sedert den vrijen invoer van gezaagd hout uit den vreemde terwijl men in Friesland klaagt over de kwijning van het scbaatsenmakersbedryf ten gevolge van den invoer van buitenlandsche schaatsen, kan men er aan den anderen bant op wyzen, dat de rijtuigfabriek te Haarlem herhaalde malen met goed gevolg bij aan bestedingen van spoorwegrijtuigen in Duitsehland zelf met Duitsche fabrikanten heeft geconcurreerd en ten ■lotte niet geweerd is kunnen wordendat aan de macbinenfabriek te Haarlem zeer belangrijke leveran- tiën zijn opgedragen van allerlei tnachineriën voor de doorgraving van de landengte van Panamavoor de verbetering van de haven van Buenos Ayres en ten behoeve van waterstaatswerken in het westen van Erankrijk dat bij een aanbesteding van gasketels te Rotterdam vijf Nederlandsche fabrieken behoorlyk met twee Engelsche en drie Belgische konden mededingen, terwijl zich geen enkele der beschermde fabrikanten uit Duitschland of Frankrijk aanbood dat Enge'sche reeders hun eigen scheepsbouwmeesters komen verte Ven, dat zij in Nederland goedkooper terecht kunnen en de aldaar gebouwde stoombooten ten minste even gced zijn als de in Engeland gebouwde. Dat zijn heugelijke verschijnselen die bewijzen dat concurrentie met bui tenlandsche fabrikanten tegenwoordig toch niet geheel onmogelijk ismaar nu vergete men nietdat deze bloeiende fabrieken niet alleen hare grondstoffen hout en ijzer, uit het buitenland moeten trekken, maar zelfs min of meer bewerkte onderdeelen voor hunne spoor wegrijtuigen machinerieën en stoombooten uit den vreemde noodig hebben waarvan de invoer weinig of niet is belast. Gaat men nu aan onze tarieven tornen, wil meu nieuwe invoerrechten heffen of bestaande ver- hoo :endan vrage men zich eerst ernstig af, welke gevolgen dat zal hebben voor deze en dergelijke fabrie ken en of zij dan nog zouden kunnen voortgaan met leverantiën voor werken in Amerika en Frankrijk, voor Duitsche spoorwegmaatschappijen en Engelsche stoom- bootreederijen Men rekene vooraf' eens goed uitwat mendoor aan de eene zijde tijdelijk iets te winnen aan de andere zijde misschien voor goed zou verliezen; wellicht zou men ten slotte inzien dat het voor onze nijverheid in het algemeen niet voordeelig kan zijn, door kunstmiddeltjes in te grijpen in haar natuurlijke ont wikkeling en haar de voordeelen te ontnemen die het vrije verkeer en de vrije markt aanbieden. Bedrijven die niet langer op denzeltden voet houdbaar zijn zul len wij moeten inkrimpen en langs een anderen weg weer trachten te vinden wat wij hier en daar hebben verloren. Voor een klein land als Nederland ook door zijn ligging aangewezen om een land an vryen handel, vrij verkeer, vrijen doorvoer en vrije beweging te zijn komt ons inderdaad het tegenwoordige stelsel nog het beste voor, en zou het een uiterst gevaarlijke enderne ming zijn daarmede te breken vooral ook omdat men, wanneer men eenmaal den strijd begintniet meer kan zeggen waar men zal eindigen en dit zeker is dat men in de landen waar men bail gezocht heeft in be scherming, vooral niet minder klaagt dan bij ons. fiillUCulAUd. De senaat der rijks hoogeschool te Leiden beeft den heer C. M. Scholshoogleeraar aan de polytech nische school te Delft eershalve tot doctor in de wis- en natuurkunde benoemd. Een paar bewoners der Kalverstraat te Amster dam hebben alle bewoners, ten getale van ongeveer 2U0, uitgeuoodigd om met elkander de winkelverlich ting met gas te vervangen door electrisch licht. Het juarlijksch bezoek van den Koning en de Koningin aan Amsterdam is bepaald op 27 April tot 3 Mei. Het dividend der Ned. stoombleekerij te Nijver- dal over 1885 bedraagt 1814 pet. en dat der Haagsche winkelvereeniging Eigen Hulp behoudens goedkeuring der algemeene vergadering, 13 pet. Te A ven horn wordt het plan gevormd tot het oprichten eener kaasfabriek. Beroepen bij de ned. herv. gemeente te Scher- merhorn ds. J. W. van Loon te Wieringerwaard. Volgens het verslag van den toestand der spaar- ank te Rijpdie op 1 Januari 1885 aan 110 deelheb bers 7811.50% schuldig was, werd in 1885 ingebracht f 1657.36 en terugbetaald f 2482 82% zoodat zij op 31 December 1885, met inbegrip van f 202,63% voor bijgeschreven rente, f 7188.67% schuldig was aan 100 deelhebbers. Op dat tijdstip bezat de bank eene waarde van f 7337.68zoodat er een winstcijfer bestond van f 149 00%. Den 17 zal in de Nutsvergadering te Oudkarspel als spreker optreden de heer Rups architect te Edam. De droogmaking der Zuiderzee, toegelicht met schetsen en teekeningen, zal het onderwerp zijner rede zijn. De gemeenteraad van Reenen heeft/300 beschik baar gesteld om daarvoor op den dag der opening van de lijn Amersfoort—Kesteren aan de armen levens behoeften uit te reiken en de leerlingen der scholen te onthalen. De schorsing van den klerk aan het ministerie van binnenl. zaken den heer Croll, is geschied zonder verlies van tractement. De koninklijke bewilliging is verleend aan de Zijper maatschappij tot bereiding van kaas aan 't Zand te Zijpe, met een kapiiaal van f 6000, in 10 aandeden van /600. Directeur is de neer P. Janszoon de Wit; commissarissen de heeren J. Janszoon de Wit en J, SI ij karman.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1886 | | pagina 1