No. 20.
Acht en tachtigste Jaargang.
1886.
Bescherming?
ZONDAG
14 F E B IS IIA III.
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
EERSTE BLAD.
Prijs der gewone Advertentiën:
Plaatsgebrek noodzaakt ons ditmaal bet
feuilleton achterwege te laten.
ALK1HAARSCHE COURANT.
Deze Courant wordt Dinsdag-, Donderdag- en
Zaterdagavond uitgegeven. Abonnementsprijs
per 8 maanden roor Alkmaar f 0,80; franco door
het geheele Rijk f 1,
De 8 nummers f 0.08.
Per regel f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de Uitgevers HERMs. COS-
TER ZOON.
Terwijl onder de landbouwers slechts weinige en
zwakke stemmen gehoord worden die van de regeering
bescherming vragen wordt daarop ten behoeve onzer
nijverheid nog steeds van verschillende zijden met
nadruk aangedrongen. De houding onzer landbouwers
moet ons daarom te meer de aandacht doen vestigen
op de bezwaren waarmee zij te worstelen hebben en
op hetgeen zij in het belang van bun bedrijf zonder
schade voor het algemeen belang verlangen. Betere
bemesting is een eerste behoafteverzekeren zij ons
en daar wet niemand de hooge waarde eener krachtige
bemesting zal betwisten verdient gelet te worden op
hetgeen onlangs in de Landbouw - Courant over „spoor
vervoer van meststoffen" is gezegd naar aanleiding
van het besluit vau de Belgische Regeering tot ver
mindering der tarieven voor het vervoer van straatmest
uit de steden langs de spoorwegen. Inderdaad worct
hier te lande van de meststoffen die de steden voor
den landbouw zouden kunnen opleveren op verre na
niet zooveel partij getrokken als mogelijk en wenscke-
lijk waszoowel in het belang van de gebruikers als
van de verkoopersen één van de redenen waaraan
dit te wijten is, bestaat ongetwijfeld in de vrij hooge
vrachten die onze spoorwegmaatschappijen voor hut
vervoer eischen. De vergelijking onzer tarieven mot
die van België brengt een werkelijk al te groot ver
schil aan den dag. Met inbegrip van 2.50 rangeerloon
kost bij voorbeeld de vracht van een wagon straatvuil
van Amsterdam naar Anna-Paulowna f 16.85. In Bel
gië zou dit f 7.42 kosten. Naar Beverwijk zijn de
kosten vo gens ons tarief f 11. L5 tegen 3.61 volgenu
het Belgisch tarief; naar de Bilt f 13.75 tegen f 4.84;
naar Castricum f 10.75 tegen f 3.42; naar Heer-Hugo-
Waard f 15.05 tegen f 5.22; naar Vogelenzang 10.75
tegen f 3.42 naar Zandvoort f 14 55 tegen f 3.14
naar Zeist-Driebergen 16.15 tegen 6.75. Langs
den Ooster-spoorweg schijnt een goedkooper geheim
uitzonderingstarief te bestaan. Als daarbij nog herin-
ne d wordt, dat in Pruissen langs de Hannoverscbe
Weatbaan de zeeslib uit den Dollard voor grondverbe
tering van Embden langs de gebeele lijn wordt ver
voerd tegen een vast tarief van f 1.80 per wagon van
ÏOOOO kilo, dan begrijpt men, hoe een naar dergelijke
specie begeerig landbouwer uitroeptis het niet om te
watertanden
In België en Pruisenwaar de Staat meester is
van de Bpoorwegenvalt bet een Minister zeker heel
wat gemakkelijker de tarieven te stellen zooals hij
meent dat het algemeen belang het eischtdan hier
te lande waar hij met particuliere spoorwegmaatschappijen
en een exploitatie-maatschappij te doen heelt, maar er
kan hier toch ook wel iets gedaan worden de maat
schappijen zeivenalleen haar eigen belang raadple
gende, zullen echter niet doof blijven voor e.n ernstigen
aandrang op verlaging van haar tarievenwanneer
haar duidelijk gemaast wordtdat verbetering van
bemesting vermeerdering van de opbrengst van den
groud ten gevolge moet hebben en daardoor ook ver
meerdering van het vervoer van landbouwproducten. Lage
tarieven voor het vervoi r van meststoffen zijn daarom in
derdaad voorde exploiteerende maaischappyen een middel
om op den duur het vervoer van producten te ver-
hoogen en alzoo haar eigen inkomsten te verbeteren
en zoo staan wij hier voor het gelukkig verschijnsel
dat de belangen van den landbouwer, die mest be
geert van de gemeenten, die hare meststoffen van de
hand willen zetten en van de spoorwegen waarlangs
zij vervoerd moeten worden samenvallen.
Voor onze nijverheid wordt echter door sommigen
heel wat anders gevraagd dan lage tarieven van ver
voer. Invoerrechten op artikelen, die daarvan thans
cijn vrijgesteld en verhoogtng van bestaande invoer
rechten is hun wensch en zij begrijpen niet waarom
de Regeering in dit opzicht met het voorbeeld van
Duitschland en Erankrijk volgtwaar door dit middel
niet alleen bescherming voor de nijverheid gezocht
wordtmaar tevens etyving van 's lands inkomsten
wordt verkregen. Om het laatste is het onze indu-
siriëelen natuurlijk niet in de eerste plaats te doen
maar het kan tot aanbeveling strekken van hetgeen
zij voorstellen in het belang onzer nijverheid, die
door den sterken invoer van vreemde waren, waar
tegen onze lage tarieven geen voldoenden dam op
werpen tegenwoordig zeer wordt gedrukten die door
de hooge tarieven onzer naburen van de vreemde
markten nagenoeg wordt geweerd.
Dat men verbooging van invoerrecht op vreemde
frmn vraagt ten behoeve van een tak van nijverheid
die dezelfde waren voortbrengt, is begrijpelijk genoeg;
dat daarvan verbooging van het loon der werklieden
het gevolg zou zijnis echter volstrekt niet zeker
de hoogere prijs zou ook wel uitsluitend ten voor-
deele van den fabrikant kunnen kooienmaar dat
de maatregel wordt verdedigd in het algemeen be
lang moet velen toch al zeer vreemd voorkomen.
Het doeldat met de verlangde verboiging beoogd
wordt en waarschijnlijk ook wel bereikt zou worden
is geen ander dan verhooging van den prijs die bier
te lande voor buitenlandsch fabrikaat betaald moet
worden Onze binnenlaudsche fabrikanten zouden dan
ook hunne prijzen iets kunnen verhoogen veel zou het
niet kunnen zijnwant dan zou het verschil met het
buitenlai.dach fabrikaat weer verdwijnen. Nu erkent
men echter gereedelijk datwanneer tot verhooging van
invoerrechten werd besloten den eenen fabrikant niet
zou kunnen worden geweigerd wat den ander werd
toegestaande verhooging zou dus aigemeen moeten
zijn zich over alle zatten moeten uitstrekken die uit
den vreemde worden ingevoerd en stijging der prijzen
van al deze zaken zou er het gevolg van zijn. Het
publiek zou dat moeten betalen wat de fabrikanten
wonnen en al moge men nu zelfs aannemen dat ook
het loon van den werkman eenigerrnate zou stijgen
wat zou bet hem baten als alles wat hy noodig heeft
duurder werd p Nu geven de verzoekers wel toe, dat
vrije handel eigenlijk het beste stelsel zou zijn als het
algemeen dus ook door de andere staten, inzonderheid
door onze groote naburen Erankrijk en Duitschland werd
toegepastmaar zij ineenen dat het goed zou wezen
nu onze buren bij hun stelsel van bescherming blyven vol
harden huu tijdelijk met dezelfde munt te betalen.
Maken wij den invoer van vreemde waren in ons land
Dezwaarhjker dan zullen de vreemde fabrikanten daar
van de nadeelen ondervinden en misschien zullen ook
de andere staten in hun eigen belang eindelijk be
sluiten hunne tarieven weer te verlagen om van
ons opnieuw verlaging van onze tarieven te verkrijgen.
Laat ons de vreemden met dezelfde maat meten
waarmede zij de Nederlanders meten, roepen zij ons
toe. Zoo oppervlakkig klinkt dat voor velen verleidelijk
genoegmaar stelt zich ieder de gevolgen van dezen
maatregel, die zoo eenvoudig schijnt, wel duidelijk
genoeg voor oogen Ziet hij wel inwat zulk een
tarievenoorlog beteekent?
Als twee machten met elkander willen gaan vechten,
dienen zij vooraf wel te overwegen of zij tegen elkan
der zijn opgewassen. Bij den tarievenoorlog komt het
vooral aan op de grootte van het land of liever op de
talrijkheid der bevolking. Nu zijn ongelukkig de bevol
kingen van Duitschland en Erankrijk eemge malen tal-
i ijker dan die van Nederland. Ongetwijfeld zouden
Duitsche en Fransche fabrikanten er veel prijs op stel
len de Nederlandsche markt te behouden maar denkt
men dat zij, om dit te verkrijgen, de zooveel grootere
Duitsche en Eransche markten voor ons op gelijken
voet zouden willen openstellen Die dat denkt, vergist
zich ten eenen male. In de Kamer van Koophandel
en Fabrieken te Rotterdam is er onlangs aan herinnerd,
hoe het zooveel grootere Engeland dit 2o jaren lang
beeft beproefd zonder te slagen en ten slotte is ge
ëindigd met tot den vrijen handel terug te keeren. Zal
het zooveel kleinere Nederland nu dezelfde proef gaan
wagen P Daarbij, als men eenmaal begint te vechten,
moet men op alles bedacht zijnook op hetgeen de
tegenpartij zou kunnen doen om ons te benadeelen; en
nu stelle men zich eens voor, dat men in den vreemde
besloot de invoerrechten op onze natuurlijke uitvoer
artikelen, op ons vee, onze boter en kaas en onze
veldvruchten van allerlei aard nog eens aanzienlijk te
verboogen. Waar moest het dan met onzen landbouw
heen En hoe lang zouden wij den strijd moeten vol
houden Hoe zoudenals wjj tot ons tegenwoordig
stelsel van vrijen handel terugkeerdende fabrieken
zich staande kunnen houden die bij haar geheele in
richting rekening hadden gehouden met het stelsel van
bescherming en daaraan jaren lang gewoon waren geweest?
Stelt men zich voor dat zii zouden kunnen blijven
bestaan en bloeien als baar het steuntje weer werd
ontnomen P
Ten slotte vrage men zich nog eens af, of inderdaad
verhooging van invoerrechten zelfs wel tijdelijk onze
nijverheid zou doen bloeienzij het ook ten koste van
het publiek P Zou het ook kunnen zijn dat de eene
tak van industrie werd benadeeld door hetgeen ten
voordeele van een anderen tak zou moeten strekken
Terwijl er bij voorbeeld geklaagd wordten niet zon
der reden over den achteruitgang van het houtzagers-
bedrijf en de afnemende bedrijvigheid van onze hout
zaagmolens sedert den vrijen invoer van gezaagd hout
uit den vreemde terwijl men in Friesland klaagt over
de kwijning van het scbaatsenmakersbedryf ten gevolge
van den invoer van buitenlandsche schaatsen, kan men
er aan den anderen bant op wyzen, dat de rijtuigfabriek
te Haarlem herhaalde malen met goed gevolg bij aan
bestedingen van spoorwegrijtuigen in Duitsehland zelf
met Duitsche fabrikanten heeft geconcurreerd en ten
■lotte niet geweerd is kunnen wordendat aan de
macbinenfabriek te Haarlem zeer belangrijke leveran-
tiën zijn opgedragen van allerlei tnachineriën voor de
doorgraving van de landengte van Panamavoor de
verbetering van de haven van Buenos Ayres en ten
behoeve van waterstaatswerken in het westen van
Erankrijk dat bij een aanbesteding van gasketels te
Rotterdam vijf Nederlandsche fabrieken behoorlyk met
twee Engelsche en drie Belgische konden mededingen,
terwijl zich geen enkele der beschermde fabrikanten
uit Duitschland of Frankrijk aanbood dat Enge'sche
reeders hun eigen scheepsbouwmeesters komen verte Ven,
dat zij in Nederland goedkooper terecht kunnen en de
aldaar gebouwde stoombooten ten minste even gced zijn
als de in Engeland gebouwde. Dat zijn heugelijke
verschijnselen die bewijzen dat concurrentie met bui
tenlandsche fabrikanten tegenwoordig toch niet geheel
onmogelijk ismaar nu vergete men nietdat deze
bloeiende fabrieken niet alleen hare grondstoffen hout
en ijzer, uit het buitenland moeten trekken, maar zelfs
min of meer bewerkte onderdeelen voor hunne spoor
wegrijtuigen machinerieën en stoombooten uit den
vreemde noodig hebben waarvan de invoer weinig of
niet is belast. Gaat men nu aan onze tarieven tornen,
wil meu nieuwe invoerrechten heffen of bestaande ver-
hoo :endan vrage men zich eerst ernstig af, welke
gevolgen dat zal hebben voor deze en dergelijke fabrie
ken en of zij dan nog zouden kunnen voortgaan met
leverantiën voor werken in Amerika en Frankrijk, voor
Duitsche spoorwegmaatschappijen en Engelsche stoom-
bootreederijen Men rekene vooraf' eens goed uitwat
mendoor aan de eene zijde tijdelijk iets te winnen
aan de andere zijde misschien voor goed zou verliezen;
wellicht zou men ten slotte inzien dat het voor onze
nijverheid in het algemeen niet voordeelig kan zijn, door
kunstmiddeltjes in te grijpen in haar natuurlijke ont
wikkeling en haar de voordeelen te ontnemen die het
vrije verkeer en de vrije markt aanbieden. Bedrijven
die niet langer op denzeltden voet houdbaar zijn zul
len wij moeten inkrimpen en langs een anderen weg
weer trachten te vinden wat wij hier en daar hebben
verloren. Voor een klein land als Nederland ook door
zijn ligging aangewezen om een land an vryen handel,
vrij verkeer, vrijen doorvoer en vrije beweging te zijn
komt ons inderdaad het tegenwoordige stelsel nog het
beste voor, en zou het een uiterst gevaarlijke enderne
ming zijn daarmede te breken vooral ook omdat men,
wanneer men eenmaal den strijd begintniet meer kan
zeggen waar men zal eindigen en dit zeker is dat
men in de landen waar men bail gezocht heeft in be
scherming, vooral niet minder klaagt dan bij ons.
fiillUCulAUd.
De senaat der rijks hoogeschool te Leiden beeft
den heer C. M. Scholshoogleeraar aan de polytech
nische school te Delft eershalve tot doctor in de wis-
en natuurkunde benoemd.
Een paar bewoners der Kalverstraat te Amster
dam hebben alle bewoners, ten getale van ongeveer
2U0, uitgeuoodigd om met elkander de winkelverlich
ting met gas te vervangen door electrisch licht.
Het juarlijksch bezoek van den Koning en de
Koningin aan Amsterdam is bepaald op 27 April tot
3 Mei.
Het dividend der Ned. stoombleekerij te Nijver-
dal over 1885 bedraagt 1814 pet. en dat der Haagsche
winkelvereeniging Eigen Hulp behoudens goedkeuring
der algemeene vergadering, 13 pet.
Te A ven horn wordt het plan gevormd tot het
oprichten eener kaasfabriek.
Beroepen bij de ned. herv. gemeente te Scher-
merhorn ds. J. W. van Loon te Wieringerwaard.
Volgens het verslag van den toestand der spaar-
ank te Rijpdie op 1 Januari 1885 aan 110 deelheb
bers 7811.50% schuldig was, werd in 1885 ingebracht
f 1657.36 en terugbetaald f 2482 82% zoodat zij op
31 December 1885, met inbegrip van f 202,63% voor
bijgeschreven rente, f 7188.67% schuldig was aan 100
deelhebbers. Op dat tijdstip bezat de bank eene waarde
van f 7337.68zoodat er een winstcijfer bestond van
f 149 00%.
Den 17 zal in de Nutsvergadering te Oudkarspel
als spreker optreden de heer Rups architect te Edam.
De droogmaking der Zuiderzee, toegelicht met schetsen
en teekeningen, zal het onderwerp zijner rede zijn.
De gemeenteraad van Reenen heeft/300 beschik
baar gesteld om daarvoor op den dag der opening
van de lijn Amersfoort—Kesteren aan de armen levens
behoeften uit te reiken en de leerlingen der scholen te
onthalen.
De schorsing van den klerk aan het ministerie
van binnenl. zaken den heer Croll, is geschied zonder
verlies van tractement.
De koninklijke bewilliging is verleend aan de
Zijper maatschappij tot bereiding van kaas aan 't Zand
te Zijpe, met een kapiiaal van f 6000, in 10 aandeden
van /600. Directeur is de neer P. Janszoon de Wit;
commissarissen de heeren J. Janszoon de Wit en J,
SI ij karman.